۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

سومین گردهمایی واحدهای آمار و اطلاعات شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو

به گزارش ICTPRESS ، ستار محمودی در سومین گردهمایی واحدهای آمار و اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو گفت: آمار و اطلاعات، پایه همه برنامه‌ریزی‌ها و زبان مفاهمه٬ محاوره و برنامه‌ریزی است.
وی افزود: نخستین سال‌نامه آماری ایران در حوزه برق و در سال 1343 منتشر شد که البته به این معنی نیست که قبل از آن از آمار استفاده نمی‌شده‌است، بلکه تا آن زمان به شکل رسمی و مدون از آن استفاده شده بود و این نشان از جایگاه برجسته آمار و اطلاعات در حوزه وزارت نیروست. 
محمودی اظهار داشت: هزینه بسیار بالایی صرف آمارگیری می‌شود؛ از هر یک از ما برای کارهای مختلفی آمارگیری شده است، از جمله برای گواهی‌نامه، کارت ملی، تحصیلات، هدف‌مندی یارانه‌ها و .... که با یک نظام منسجم آاری می‌توان از چندین بار آمارگیری و هزینه‌های چندباره جلوگیری کرد.
وی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری آمارگیر و آماربردار مسلط افزود: اگر آمارگیر و آماربردار اعتقادی به اهمیت و ارزش بالای کاری که می‌کنند نداشته باشند، هزینه بسیار زیادی به بار می‌آید؛ ما باید وقت مردم و هزینه‌‌هایی را که برای آمارگیری در سطوح مختلف می‌شود دریابیم.
وی با بیان اینکه گاهی سازمان‌ها در ارائه آمار خساست می‌کنند گفت: یک دانشجو نباید برای به دست‌آوردن آمار و اطلاعاتی که محرمانه هم تلقی نمی‌شود به مشکل برخورد؛ متاسفانه در بسیاری مواقع شاهد این مسئله هستیم که باد یک بازنگری در این زمینه صورت گیرد.
وی در خصوص کاربرد آمار در وزارت نیرو گفت: 80 تا 90 درصد سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت فیزیکی در سراسر کشور بر مبنای آمار و اطلاعات پایه است و همین اطلاعات پایه است که به ما می‌گوید کجا باید سد، تصفیه‌‌خانه و یا نیروگاه برق بسازیم.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده آگاهانه از آمار گفت: استفاده و بهره‌برداری درست از آمارها ما را به سمت ساختن آگاهانه آینده سوق خواهد داد.
پیش‌گامی وزارت نیرو در حوزه آمار
در بخش دیگری از این گردهمایی رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر حسن شهرت وزارت نیرو در حوزه آمار گفت: امروزه از نظر مدیریتی برای سنجش درجه بلوغ سازمانی به نظام آمار و اطلاعات آن سازمان توجه می‌کنند و وزارت نیرو در این حوزه پیش‌گام است.
عادل آذر با بیان اینکه در کشور ما هنوز جایگاه نظام آماری به‌درستی شناخته نشده‌است تاکید کرد: باید فرهنگ آماری را در کشور نهادینه کنیم و در این راه بکوشیم.
وی نقطه آسیب‌پذیر در حوزه آمار و اطلاعات را ملاحظات اخلاقی این حوزه دانست و افزود: انعطاف‌پذیری فنون آماری باعث شده‌است آمار در مواردی بر خلاف مفروضات به کار گرفته شود که این امر مشکل‌زاست. در به‌کارگیری علم آمار باید عدل و انصاف را رعایت کرد. 
 گفتنی است سومین گردهمایی واحدهای آمار و اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو به میزبانی شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88563