۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

آمريکا اميدواراست رسوايي جاسوسي اطلاعاتي اروپا فشار بر واشنگتن را کاهش دهد

به گزارش ICTPRESS به نقل از خبرگزاريهاي اروپا، اطلاعات جدید منتشر شده درباره جاسوسی و نظارت گسترده ارتباطات شهروندان اروپایی که باعث خشم مقامات اروپایی از اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا شده بود، می تواند باعث شرمندگی مقامات اروپایی شود.
روزنامه انگلیسی گاردین روز شنبه بر اساس اطلاعات ادوارد اسنودن پیمانکار فراری اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که آژانسهای جاسوسی غرب اروپا در خصوص نظارت گسترده بر ترافیک اینترنت و ارتباطات تلفنی با آژانس اطلاعاتی دولتی انگلیس همکاری دارند. انگلیس رهبری فرآیندی را برعهده دارد که بسیار شبیه برنامه های آژانس های جاسوسی آمریکا است.
این گزارش به صورت بالقوه برای دولتهای اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه که بیشترین انتقاد و اعتراض را به جاسوسی آمریکا از شبکه های ارتباطی اروپا مطرح کردند، شرم آور تلقی خواهد شد.
سرقت اطلاعات از کابلهای فیبر نوری و فعالیت مخفیانه با شرکتهای خصوصی مخابراتی از شیوه های جاسوسی آژانسهای اطلاعاتی اروپایی است.
آلمان، فرانسه، اسپانیا، سوئد و هلند در این فرآیند با دیگر همتایان خود از جمله آژانس اطلاعاتی "جی سی اچ کیو" انگلیس همکاری داشته اند.
براساس اين گزارش، آمریکا امیدوار است این افشاگری فشارها علیه این کشور را کاهش دهد.اما سوال های دیگری هم مطرح می شود. شهروندان اروپایی در مقابل نظارت های گسترده آمریکا خشم فراوانی درباره شکسته شدن حریم خصوصی خود مطرح کرده اند و اکنون نیز دولت های اروپایی را مورد اعمال فشار قرار خواهند داد، دولت هایی که در پشت صحنه با هم به این توافق محترمانه رسیده بودند که هرکس از دیگری جاسوسی کند.
وی افزود: البته این رویدادها در نهایت باعث افزایش فشارها بر کنگره آمریکا برای تصویب قوانینی برای تعیین محدوده چنین فعالیت هایی خواهد شد.
این اطلاعات همچنین بر دولت آلمان که به سازمان ملل پیش نویس قطعنامه جلوگیری از نظارت های گسترده اطلاعاتی را ارائه داده بود، فشارهای مضاعفی را وارد خواهد کرد.
بنابراين گزارش ، پرونده های موجود در آژانس اطلاعاتی انگلیس نشان می دهد این آژانس به همتاهای اروپایی خود نحوه دور زدن قوانین را مشاوره داده است.
در این میان گفته می شود آژانس "بی ان دی" آلمان قابلیتهای فنی عظیم و دسترسی خوبی به قلب اینترنت دارد.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

79018