۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 11 آذر ماه

خبر: ابداع زبان برنامه‌ریزی برای ساخت دی‌ان‌ای مصنوعی
شیمیدان‌ها بزودی قادر خواهند بود از مجموعه ساختاربندی شده‌ای از دستورالعمل‌ها برای برنامه‌ریزی‌ چگونگی تعامل مولکول‌های دی‌ان‌ای در یک لوله آزمایشگاهی یا سلول استفاده کنند.
تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه واشنگتن، زبان برنامه‌ریزی را برای شیمی طراحی کرده‌اند و امیدوارند این تلاش‌ها به طراحی شبکه‌ای بینجامد که بتواند رفتار واکنش ترکیبات شیمیایی را به همان شیوه‌ای که کنترلگرهای الکترونیکی به هدایت خودروها، ربات‌ها و ابزار دیگر می‌پردازند، جهت‌دهی کند.
در علم پزشکی، چنین شبکه‌هایی می‌توانند به عنوان تحویل‌دهنده‌های دارویی "هوشمند" یا آشکارسازهای بیماری در سطح سلولی عمل کنند.
شیمی‌دان‌ها در حال حاضر از شبکه‌های واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها زبان صدساله معادلاتی هستند که چگونگی رفتار ترکیباتی از مواد شیمیایی را توصیف می‌کنند.
مهندسان دانشگاه واشنگتن این زبان را گامی جلوتر برده و از آن برای نوشتن برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که جهت مولکول‌های معین را مشخص می‌کند.
دانشمندان کار خود از توصیف ریاضی‌وار انتزاعی یک سیستم شیمیایی شروع کرده و سپس از دی‌ان‌ای برای ساخت مولکول‌هایی استفاده می‌کنند که دینامیک‌های مطلوب را تحقق می‌بخشند.
جورج سیلیگ، استادیار مهندسی برق و مهندسی علوم رایانه و همکارانش امیدوارند زمانی از این فناوری برای ساخت ابزار با اهداف عام استفاده کنند.
در حال حاضر سات نوع خاصی از یک شبکه مولکولی توسط زیست‌شناسان یا شیمیدان‌ها فرآیند مهندسی پیچیده‌ و انرژی‌گیری است و هدفمند کردن مجدد آنها برای ساخت سیستم‌های دیگر دشوار است.
مهندسان حاضر در این مطالعه در نظر داشتند چهارچوبی را خلق کنند که به دانشمندان انعطاف‌پذیری بیشتری بدهد.
سیلیگ رویکرد جدید را به زبان‌های برنامه‌نویسی تشبیه می‌کند که دستورالعمل‌های رایانه‌ای را به آنها می‌دهند.
این نوع برنامه‌ریزی امکان حل بیش از یک مسئله را می‌دهد و چنانچه شخصی بخواهد عمل دیگری را انجام دهد، می‌تواند آن را مجددا برنامه‌ریزی کند.
انسان‌ها و موجودات دیگر از پیش دارای شبکه‌های پیچیده‌ای از مولکول‌های در ابعاد نانو هستند که به تنظیم سلول‌ها و نظارت بر بدن کمک می‌کنند.
دانشمندان هم‌اکنون در حال یافتن راه‌هایی برای طراحی شبکه‌های مصنوعی هستند که مانند مکانیسم‌های زیستی عمل می‌کنند و امیدوارند مولکول‌های مصنوعی بتوانند کارکردهای طبیعی بدن را پشتیبانی کنند.
برای تحقق این هدف، به سیستمی نیاز است که مولکول‌های دی‌ان‌ای مصنوعی را خلق کند که مطابق کارکردهایشان تغییر می‌کنند.
رویکرد جدید برای اعمال در حوزه پزشکی آماده نیست اما کاربردهای آتی می‌توانند شامل استفاده از این چهارچوب برای ساخت مولکول‌هایی باشد که خود را در درون سلول‌ها مونتاژ کرده و به عنوان حسگرهای "هوشمند" عمل می‌کنند.
این امکانات می‌توانند در درون یک سلول تعبیه شده و سپس برای شناسایی نابهنجاری‌ها و واکنش در صورت نیاز برنامه‌ریزی شود.
جزئیات این یافته‌ها در مجله Nature Nanotechnology منتشر شد.
خبر: آزمایش‌ سیستم پرتاب فضایی ناسا با یک جنگنده

ناسا در اقدامی جالب برای کاهش هزینه‌های آزمایشات سیستمهای پروازی خود، از یک جنگنده برای انجام آزمایشات «سیستم پرتاب فضایی» استفاده کرد.
اوایل ماه نوامبر، ناسا آزمایش‌هایی را بر روی سیستم پرواز جدید برای سیستم پرتاب فضایی (SLS) انجام داد.
سیستم پرواز فضایی، موشک بالابرنده سنگینی است که فضاپیمای سرنشین‌دار اوریون را به اعماق فضا می‌فرستد.
نکته عجیب این بود که به جای استفاده از موشک‌ برای انجام آزمایش‌ها، آژانس فضایی از یک جنگنده «اف/ای 18 هورنت» به عنوان راهی برای عملی‌کردن آزمایش‌های بیشتر با هزینه‌های پایین‌تر استفاده کرد.
در پرتاب‌های فضایی زمانیکه موشک از سکوی پرتاب ارسال می‌شود، باید با باد، تراکم هوا، متغیرهای موجود در عملکرد سیستم و عوامل دیگر مواجه شود.
تاکنون، سازوکار برخورد با این عوامل، برنامه‌ریزی سیستم‌های پروازی با پیش‌بینی‌ها و طراحی پاسخ‌های تعیین‌شده بود. این شیوه کارساز بوده اما محدودیت‌های خود را دارد و اغلب به تاخیر در هنگام بروز مشکل غیرمنتظره می‌انجامد.
در اینجا پاسخ ناسا استفاده از «کنترلگر افزایشی سازگار» است. این سیستم، داده‌های پرواز را در زمان واقعی تحلیل کرده و به تغییرات محیط و خودرو واکنش نشان می‌دهد.
در اینجا موضوع حائز اهمیت، آزمایش سیستم است زیرا به طور معمول، این فرآیند شامل استفاده از موشک‌های اکتشاف تغییرات جوی بوده که هزینه‌بر است. در این روش، هر آزمایش باعث از بین رفتن موشک شده و بروز اشتباه، کل فرآیند را بی‌ارزش می‌کند.
با استفاده از جت تحقیقاتی اف/ای 18، ناسا می‌تواند شرایط پروازهای مختلف را در یک پرواز منفرد شبیه‌سازی کرده و بروز اشتباه به معنای شروع دوباره است.
تاکنون بیش از 40 آزمایش در «مرکز تحقیقات پرواز درایدن» متعلق به پایگاه نیروی هوایی ادواردز با هورنت و با استفاده از مدارهای مشابه سیستم پرتاب فضایی انجام شده است.
این آزمایش‌ها شامل پرواز جنگنده تا بیش از 70 ثانیه در مدارهای مختلف بودند که برای مطابقت‌ با مدارهای سیستم پرتاب فضایی از اوج‌گیری تا جداشدن بالابرنده طراحی شده، در حالیکه پیشرانه‌ها و دیگر مشکلات را شبیه‌سازی می‌کنند.
کورت هانسون، بازرس ارشد آزمایشگاه درایدن، با اشاره به ترکیبی از عملکرد و استحکام اف/ای 18 گفت: این هواپیما می‌تواند همچنین در مقایسه با موشک اکتشاف جوی برای مدت طولانی‌تری پرواز کند، بنابراین می‌توانیم مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داده و تغییرات کوچک را بین هر یک از آنها با هدف مقایسه نتایج عملکردها اعمال کنیم.
وی افزود: در صورت بروز اشتباه، خلبان می‌تواند آزمایش را غیرفعال کرده و هواپیما را به پایگاه بازگرداند.
گفته می‌شود، این آزمایش‌ها تا اواخر سال جاری میلادی ادامه می‌یابد.
خبر: کشف پروتئین عامل گسترش سرطان
تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، پروتئین cyclin D1 که به تکثیر سلول در چرخه سلولی کمک می‌کند، واسطه‌ای برای پردازش و تولید میکرو آر‌ان‌ای (miRNA) بالغ است.
محققان دانشگاه توماس جفرسون در تحقیقات خود دریافتند، پروتئین cyclin D1 علاوه بر دخالت در بروز سرطان، عملکرد ژنوم غیرپروتئینی کدگذاری شده را نیز کنترل می‌کند.
ژنوم غیر کدگذاری، بسیاری از ژنومهای انسان را تشکیل داده و برخلاف ژنومهای کدگذاری شده، بین گونه‌های مختلف متفاوت هستند.
«ریچارد پستل» محقق ارشد این مطالعه و مدیر مرکز سرطان کیمبل در دانشگاه توماس جفرسون تأکید کرد: پروتئین cyclin D1 علاوه بر نقش مهم در تنظیم چرخه سلولی، با تحریک پروتئین «دایسر» به افزایش تولید میکرو آر‌ان‌ای بالغ نیز کمک می‌کند.
دایسر (Dicer) پروتئینی است که ساختارهای غیرفعال میکرو آر‌ان‌ای را به شکل استاندارد فعال تبدیل می‌کند.
محققان در تحقیق قبلی نشان داده بودند که پروتئین cyclin D1، ژنومهای کدگذاری نشده را تنظیم کرده و ژنهای کدگذاری شده نیز بیان ژنی cyclin D1 را تنظیم می‌کنند.
در مطالعه اخیر، محققان بدنبال بررسی مکانیسمی بودند که بوسیله آن پروتئین cyclin D1، سیر تکامل miRNA کدگذاری نشده را تنظیم می‌کند.
محققان با استفاده از «آنتی‌سنس آران‌ای(asRNA)» برای نخستین بار نقش این پروتئین را در رشد تومور سرطان پستان در بدن نشان دادند.
یافته‌های جدید دانشمندان از این ایده حمایت می‌کند که پروتئین‌های عامل بروز سرطان مانند cyclin D1، فرآیند گسترش سرطان را از طریق میکرو آر‌ان‌ای کنترل می‌کنند.
بر این اساس، سلولهای فاقد این پروتئین، میزان کمتری پروتئین پردازشگر میکرو آر‌ان‌ای(دایسر)تولید می‌کنند و در این حالت سطوح میکرو آر‌ان‌ای بالغ کاهش پیدا می‌کند.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
خبر: دارویی برای کاهش خطرات پرتوهای کیهانی سرطان‌زا
محققان آمریکایی داروی آزمایشی جدیدی را به منظور کاهش خطرات ناشی از پرتوهای کیهانی خطرناک بر روی موش های مهندسی‌شده مورد آزمایش قرار دادند.
فضانوردان در مأموریت‌های فضایی طولانی به مقاصد دوردست از جمله سیارکها یا اقامت در مستعمرات انسانی بر سطح سیاره مریخ با خطر پرتوهای کیهانی سرطان‌زا مواجه خواهند بود.
محققان مرکز پزشکی ساوث‌وست دانشگاه تگزاس در تحقیقات خود با هدف یافتن روشهای مقابله با خطرات ناشی از پرتوهای کیهانی سرطان‌زا، موشها را با دستکاری ژنتیکی، مستعد ابتلا به سرطان ریه و روده بزرگ کردند.
تحقیقات نشان داد که دوزهای تابش، تأثیرات مشابهی بر هر دو نوع سرطان دارد؛ محققان با تغییر نوع پرتوها دریافتند که دوز تابش منجر به بروز انواع تهاجمی‌تر سرطان می‌شود.
در ادامه تحقیقات، گروهی از ژنهای مرتبط با پاسخهای التهابی کشف شدند که منجر به مطالعات مقایسه‌ای سرطان ریه و توسعه روشهای درمانی جدید شد.
نتایج بدست آمده نشان داد موشهایی که سه روز قبل از قرار گرفتن در معرض پرتوهای شبه کیهانی، با داروی آزمایشی ضد التهابی تغذیه شده بودند، کمتر از موشهایی که از این ترکیب استفاده نکرده بودند به سرطان مبتلا شدند.
ترکیب این دارو از گیاه خزه استخراج شده و به خانواده‌ای از داروها موسوم به «تریترپنوئید مصنوعی (synthetic triterpenoid)» تعلق دارد که علاوه بر کاهش التهاب، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است.
تری‌ترپنوئید مصنوعی CDDO-Me در حال حاضر در مراحل آزمایش بالینی قرار داشته و در درمان بیماری‌های کلیوی، دیابت، انحطاط ماکولای وابسته به سن، ‌بیماری ریوی، آلزایمر، پارکینسون و انواع مختلف سرطان موثر است.
نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می‌دهد، تعداد تومورهای سرطانی در موشهایی که سه روز قبل از قرار گرفتن در معرض تابش، با مواد غذایی حاوی CDDO-Me تغذیه شده بودند، بطور قابل ملاحظه‌ای کمتر از موشهای دیگر بود.
میزان ابتلا به سرطان ریه در موشهای تغذیه شده با CDDO-Me حدود 17 درصد بود که این میزان در گروه تغذیه نشده 35 درصد اعلام شد؛ همچنین میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ در گروه اول 9 درصد و در گروه تغذیه نشده 26 درصد بود.
مصرف این دارو یک ساعت پس از قرار گرفتن در معرض پرتوها نیز دارای اثرات کاهشی مشابهی است؛ این دارو قادر به درمان سرطان ناشی از پرتوهای سرطان‌زا نیست، اما می‌تواند به کاهش چشمگیر توسعه تومورهای سرطانی منجر شود.
نتایج بدست آمده همچنین تأیید می‌کند که برخی فضانوردان - در زمان قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی - از لحاظ ژنتیکی از مقاومت بیشتری در توسعه تومورهای سرطانی برخوردار هستند.
نتایج بدست آمده در این مطالعه می‌تواند برای فضانوردان در مأموریت های فضایی به مقاصد دوردست و بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند، کارآیی داشته باشد.
نتایج این مطالعه اوایل ماه نوامبر در کنفرانس انجمن تحقیقات فضایی و گرانشی آمریکا در اورلاندو ارائه شد.
خبر: ابداع روشی جدید برای سنجش سردترین جسم جهان
تیمی از محققان انگلیسی و استرالیایی شیوه جدیدی را برای اندازه‌گیری ماده «چگال بوز-اینشتین (BEC)» با استفاده از فیلتری جهت خنثی کردن آسیب ناشی از جریانهای نوری ابداع کرده‌اند که معمولا برای مطالعه آنها به کار می‌روند.
این فیلتر نه تنها با حذف نویز ناشی از فرآیند اندازه‌گیری، بهترین تخمین را از وضعیت ماده چگال بوز-اینشتین ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند از این اندازه‌گیری‌ها برای داشتن بازخورد فعال به این ماده استفاده کند و مقداری از گرما را بر اساس آنچه پیشتر مشاهده شده بود، حذف کند.
امید می‌رود با عملی‌شدن این نظریه، محققان بتوانند به اطلاعات بسیار بیشتری در خصوص ماده چگال بوز-اینشتین دست یابند و کاربرد آن را در علوم کاربردی افزایش دهند. به طور مثال، می‌توان از آ‌نها در اتم‌های لیزر برای اندازه‌گیری دقیق گرانش و به عنوان مدل در بررسی انتشار تابش هاوکینگ از سیاهچاله‌ها بهره برد.
در آینده، می‌توان از این ماده در حوزه نظامی و برای شناسایی زیردریایی‌ها، خطرات و پناهگاه‌های زیرزمینی و همچنین مشاهده فناوری رادارگریز استفاده کرد.
مواد چگال بوز-اینشتین خوشه‌هایی از اتمها هستند و تا زمانیکه دمای آنها فقط 100 نانوکلوین بالاتر از صفر مطلق باشد، سرد می‌شوند. در این دما، اتمها هویت فردیشان را از دست می‌دهند و به عنوان یک موجود ماکروسکوپی و تقریبا مانند یک ابر اتم، رفتار می‌کنند.
چون این چگال‌ها بی‌نهایت سرد هستند، دارای نویز بسیار کمی بوده و بنابراین، جهت بررسی فیزیک شامل اتم‌ها مانند بررسی ساختار اتمی ایده‌آل هستند، زیرا مداخله بسیار اندکی را از خود بروز می‌دهند.
بهترین راه برای اندازه‌گیری یک چگال بوز-اینشتین، استفاده از نور غیررزونانسی (Off-resonant) است که تمایل دارد به جای جذب‌شدن، از اتم‌ها به بیرون بجهد. جذب‌شدن زمانی رخ می‌دهد که از نور رزونانسی استفاده می‌شود.
نورغیرزونانسی دارای طول‌موج بسیار متفاوتی از نوری است که به طور طبیعی توسط اتمها جذب و از آنها ساطع می‌شود، بنابراین مانند یک نور رزونانسی، چگال بوز-اینشتین را مختل نکرده و همچنین اندازه‌گیری آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.
با این حال، نور غیررزونانسی می‌تواند موجب انتشار خودجوش شود که گرما را تحریک کرده و می‌تواند یک چگال بوز-اینشتین را نابود کند، در نتیجه، محققان فیلتر و بازخوردی را با هدف کنترل این اثر گرمایی طراحی کردند که به سردشدن خالص چگال بوز-اینشتین می‌انجامد.
خبر: 44 میلیارد ستاره و کهکشان در کاتالوگ جدید دانشمندان

دانشمندان برای نخستین بار دهها میلیون‌ ستاره و کهکشان را که در میان آ‌نها صدها هزار جرم کیهانی در حال غیب شدن یا شفاف شدن وجود دارند، به درستی گروه‌بندی کردند.
این تحقیق توسط پروفسور برایان گانسلر، مدیر مرکز CAASTRO در دانشکده فیزیک دانشگاه سیدنی و دکتر گرگ مادسن از دانشگاه کمبریج انجام شده است.
این دو دانشمند چالش پیش روی خود را با ترکیب کردن داده‌های دیجیتالی و تصویری از دو مطالعه نجومی بزرگ انجام دادند. این دو مطالعه به فاصله 60 سال از یکدیگر صورت گرفته بودند.
این مطالعه یکی از جامع‌ترین تحقیقات و همگردانی‌های دقیق ستارگان و کهکشان‌هایی است که تاکنون انجام شده و 35 درصد آسمان را با استفاده از داده‌هایی از سال 1949 به بعد پوشش می‌دهد.
پروفسور گانسلر و دکتر مادسن مطالعه خود را با آزمودن دوباره مجموعه‌ای از پلات‌های تصویری 7400 ساله انجام دادند.
این پلات‌ها پیش‌تر توسط «رصدخانه نیروی هوایی» به شکل کاتالوگی از یک میلیارد ستاره و کهشکان، ترکیب شده بودند.
این منجمان سپس تمامی اجرام موجود در این کاتالوگ را با اندازه‌گیری‌های مدرن‌تر مرکز «تحقیقات آسمان دیجیتال سولان» مطابقت دادند.
با استفاده از معیارهای بسیار دقیق، دانشمندان کاتالوگ نهایی متشکل از 44 میلیون ستاره و کهشکان را ایجاد کردند.
پروفسور گانسلر در این رابطه گفت: به دلیل وجود الگوریتم‌های رایانه‌ای هوشمند، نیازی به بررسی تمامی میلیاردها ستاره و کهشکان نداشتیم. با این حال، پردازش داده‌ها و آزمودن هر یک بیش از یک سال زمان برد.
وی در ادامه افزود: این بازی کیهانی دو دستاورد مهم ارائه می‌دهد: نخست این که اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق‌تر از شفافیت هر ستاره منفرد در مقایسه با آنچه پیش‌تر ممکن بود، در اختیار می‌گذارد و دوم این که با مقایسه دو تصویر از دو ستاره که با فاصله 60 سال گرفته شده‌اند، شناسایی ستارگانی که شفافیتشان به آرامی تغییر کرده، آسان خواهد بود.
محققان دریافتند که تقریبا 250 هزار شی در کاتالوگ جدید یا حدود 0.6 درصد از تمامی ستارگان آسمان، طی بازه عمر یک انسان شفافیتشان تغییر می‌کند.
جزئیات این مطالعه در The Astrophysical Journal Supplement Series منتشر شد.
خبر: برنامه روسیه برای پرتاب 11 ماهواره نظامی به فضا تا 2015

رئیس‌جمهور روسیه از ارسال 11 ماهواره نظامی به فضا توسط این کشور تا سال 2015 خبر داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این سخنان را در روز جمعه(هشتم آذر) در جریان نشستی برای توسعه ناوگان ماهواره‌ای روسیه اظهار کرد.
به گفته پوتین، روسیه در سال جاری پنج ماهواره نظامی را در مدار قرار داده و پنج ماهواره دیگر تا پایان سال به آنها اضافه خواهند شد.
وی همچنین افزود، ‌شش ماهواره دیگر در سال 2014 به فضا ارسال خواهند شد.
پوتین نوع این ماهواره‌ها را اعلام نکرد.
روسیه در حال حاضر 120 ماهواره فعال در مدار داشته که حدود 80 مورد آنها برای اهداف نظامی یا کاربرد دوگانه هستند.
خبر: روش‌های جدید برای توقف فرآیند مرگ با ترفندهای دانشمندان
مرز بین زندگی و مرگ به روشنی قابل تصور نیست، اما با تحول علوم مختلف دانشمندان تلاش می‌کنند که از اسرار مرگ پرده برداشته و امکان احیای فرد را ساعاتی پس از مرگ امکانپذیر کنند.
دانشمندان در روند کشف رمز و راز مرگ در سطح سلولی دریافته‌اند که مرگ در یک لحظه رخ نمی‌دهد، بلکه فرآیندی است که از سلولی به سلول دیگر سرایت کرده و سپس تمام بدن را دربرمی‌گیرد.
در این حالت سلولهای بدن خود آغازگر فرآیند مرگ هستند؛ این فرآیند چند ساعت بطول می‌انجامد و احتمال معکوس کردن آن وجود دارد.
دکتر «سام پرنیا» از متخصصان مراقبت های ویژه و استاد ایرانی‌الاصل دانشگاه ایالتی نیویورک تأکید می‌کند: با توقف تنفس و ایستادن قلب از تپش، فرد از نظر پزشکی مرده محسوب می‌شود و در ظاهر هیچ چیز قادر به تغییر و معکوس کردن این فرآیند نیست.
فرآیند مرگ
زمانی تصور می‌شد که پس از توقف پمپاژ خون توسط قلب در سراسر بدن، فرد در مدت چند دقیقه در اثر کمبود اکسیژن و مواد مغذی در سلولهای مغزی دچار آسیبهای جدی مغزی می شود که این مسئله از سوی محققان رد شده است.
دکتر «استفان مایر» استاد نورولوژی دانشگاه کلمبیا تأکید می‌کند: زمانی که قلب از تپش بازمی‌ایستد، فرآیند مرگ آغاز می‌شود.
صدمه به مغز ناشی از کمبود اکسیژن در این مرحله شروع می‌شود و ظرف چند ثانیه فعالیت مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این مرحله چند دقیقه پس از آن روی می‌دهد که سلولهای محروم از قند وارد فرآیند مراحل برنامه‌ریزی‌شده مرگ سلولی می‌شوند.
در نبود اکسیژن، دسته‌ای از سیگنالها پیام آغاز زمان مرگ را به سلولها مخابره می‌کنند؛ بنابراین اگر بتوان وقفه‌ای در این فرآیند ایجاد کرد، احتمال معکوس کردن مرگ وجود خواهد داشت.
بینش در خصوص امکان توقف فرآیند مرگ در این مرحله با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر نجات برخی بیماران و بازگرداندن آنها به حیات بدون یا با صدمات بسیار کم مغزی پس از چند ساعت توقف عملکرد مغز و قلب ارائه شده است.
کلید انجام موفق احیاء بیماران در حال مرگ، هیپوترمی است که در کنار مراقبتهای ویژه بسیار خاص باعث نجات فرد می‌شود؛ در حالت هیپوترمی درجه حرارت هسته بدن چند درجه پایین‌تر از دمای طبیعی یا 37 درجه سانتیگراد آورده می‌شود.
مدت زمان توقف نبض بیمار
مطالعات نشان می‌دهد، حالت هیپوترمی با کاهش نیاز مغز به اکسیژن، از این اندام محافظت کرده و از آسیب جدی به آن جلوگیری می‌کند؛ این فرآیند در عین حال به مسدود کردن مسیر مرگ سلولها نیز کمک می‌کند.
فناوریهای خنک‌سازی بدن به بهبود بسیاری از بیماران دچار ایست قلبی کمک می‌کند، اما در صورتیکه آسیب بیش از حد باشد، دیگر امکان نجات و بازگرداندن بیمار وجود نخواهد داشت.
همچنین احیاء موفق بیمار بستگی به نحوه درمان بیمار پس از بازگشت مجدد ضربان قلب و چگونگی گرم کردن بدن پس از ایجاد حالت هیپوترمی دارد.
باید توجه داشت که اگر بیمار به مراقبتهای اولیه پاسخ داده و قلب شروع به فعالیت مجدد کند، ورود حجم ناگهانی خون و اکسیژن به مغز می‌تواند آسیبهای عصبی را وخیم‌تر کند؛ در عوض تعدیل مقدار اکسیژن در مغز پس از فرآیند احیاء برای بیمار بسیار حیاتی محسوب می‌شود.
خنک‌سازی بدن
ایده خنک‌سازی بدن بعد از ایست قلبی از چند دهه قبل مطرح شده بود، اما دانشمندان در خصوص منافع آن برای بیمار مطمئن نبودند.
مطالعات انجام شده طی سالهای اخیر نشان می‌دهد که هیپوترمی به نجات و احیاء بیماران کمک می‌کند، اما همه بیمارستان‌ها از این روش بعنوان بخشی از پروتکل مراقبت‌های ویژه استفاده نمی‌کنند.
دکتر «پرنیا» خاطرنشان کرد: ماساژ قفسه سینه تا بازگشت ضربان قلب در مراحل احیاء برای اطمینان از رسیدن مقدار کافی خون و اکسیژن به مغز، در ادامه خنک‌سازی و کاهش اکسیژن پس از شروع مجدد فعالیت قلب بعنوان فاکتورهای مهم برای نجات جان بیماران بدون ایجاد آسیب مغزی محسوب می‌شوند.
نتایج این مطالعه در آکادمی علوم نیویورک ارائه شده است.
خبر: یک درمان جدید برای جوش صورت/ لوسیون جلبک در راه است

جوش صورت یا آکنه یکی از بدترین رخدادهای زندگی یک نوجوان است، اما اکنون محققان اعتقاد دارند که با استفاده از جلبک دریایی درمان جدیدی برای آن پیدا کرده اند.
دانشمندان اسکاتلند اعتقاد دارند که جلبک دریایی می تواند با جوش و آکنه صورت مبارزه کند.
آنها کشف کرده اند که اسیدهای چربی که توسط جلبک تولید می شود دارای خاصیتهای پاک کنندگی است.
محققان موسسه آبزی پروری دانشگاه استرلینگ در اسکاتلند دریافتند که این اسیدهای چرب می تواند از رشد آکنه های " Propionibacterium" جلوگیری می کند، این نوع آکنه ها میکروبهایی هستند که در سطح پوست وجود دارند.
این محققان اظهار داشتند که اسیدهای چرب رشد این باکتری را متوقف می کند.
دکتر اندرو دسبوس استاد زیست فناوری دریایی در دانشگاه استرلینگ به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که بسیاری از اسیدهای چرب مانع از رشد باکتری شده و یا باکتری ها را نابود می کند اما اکنون مشخص شده که برخی از آنها حتی موجب رشد آکنه های " Propionibacterium" می شوند.
وی افزود که اسیدهای چرب به طور طبیعی روی پوست ما وجود دارد تا ما را در مقابل باکتریهای ناخواسته محافظت کنند بنابراین استفاده بیشتر از آنها موجب تقویت محافظتهای کنونی می شود.
این محققان اعلام کردند که 6 اسید چرب مختلف در مبارزه با آکنه موثر هستند که در آن میان می توان به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین اسيد ایکوزاپنتا انوئيک و اسید دیهومو گاما لینولنیک اشاره کرد. اسيد ایکوزاپنتا انوئيک توسط جلبک دریایی تولید می شود و از طریق زنجیره غذایی در ماهی هایی چون سالمون انباشته می شود. اسید دیهومو گاما لینولنیک نیز توسط برخی از انواع جلبکهای دریایی قهوه ای تولید می شود.
این گروه تحقیقاتی امیدوار است که یک لوسیون پوست با بهره گیری از اسیدهای چرب جلبک دریایی تولید کند تا بتواند جایگزین برخی داروهای کنونی شود که دارای عوارض جانبی دردسرساز هستند.
نتایج این تحقیقات در مجله داروهای دریایی منتشر شده است.
خبر: صنعت گیم ایران در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نمایندگی از صنعت گیم ایران و با ارایه 15 محصول جدید در نمایشگاه بین المللی "گیم کانکشن فرانسه" حضور می‌یابد.
این بنیاد با برپایی غرفه در نمایشگاه بین المللی "گیم کانکشن 2013" به ارایه بازیهای جدید ایرانی نظیر ارتش فرازمینی، شبگرد و بازی های کژوال می پردازد.
کشورهای آلمان، ژاپن، فنلاند، آمریکا، ایران و ...در نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه که از 12 تا14 آذر (3 تا 5 دسامبر 2013) در شهر پاریس برگزار می شود، حضور می یابند.
همچنین بنیاد ملی بازی های رایانه ای در نظر دارد با برگزاری 16جلسه در طول برگزاری نمایشگاه، به معرفی بازی های ایرانی و تبادل نظر با کشور های مطرح در زمینه تولید بازی های رایانه ای بپردازد.
نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه یک رویداد تجاری در عرصه بازی های رایانه ای است که فرصت مناسبی را برای کشورهای مطرح در زمینه تولید گیم برای تبادل نظر و انتقال دانش فراهم می کند.
حضور مستمر و پررنگ بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مجامع و رویدادهای بین المللی نشانگر پیشرفت چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه گیم و خیز بلند بازی سازان ایرانی برای تولید آثار تکنیکی و جذاب و بازاریابی در مقیاس منطقه ای و بین المللی است.
این بنیاد علاوه بر حمایت از تولید و عرضه بازی های ایرانی، زمینه اعزام و حضور بازی سازان و فعالان این عرصه را از گذشته تا کنون در نمایشگاه ها و مجامع مختلف خارجی فراهم کرده است.
خبر: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی پستچی می‌شوند

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که تا به حال برای عملیات شناسایی و بمباران اهداف مختلف از سوی ارتش آمریکا به کار می‌رفتند قرار است به پستچی‌های شرکت آمازون مبدل شوند.
جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون در حال اجرای آزمایشی طرحی است که بر مبنای آن کالاهای مختلف این شرکت از طریق هواپیماهای بدون سرنشین برای خریداران ارسال شود.
این هواپیماها می‌توانند کالاهایی به وزن حداکثر 2.5 کیلوگرم را برای مسافتی حداکثر 10 مایلی حمل کنند. مدت زمان طی این مسیر حدود نیم ساعت خواهد بود. در صورت اعطای مجوزهای مربوطه آمازون قصد دارد بلافاصله استفاده از این هواپیماها را آغاز کند.
شرکت آمازون که مقر آن در سیاتل آمریکا واقع است، بزرگترین وب سایت تجارت الکترونیک جهان را به همین نام اداره می کند. در این زمینه هماهنگی های لازم با اداره پست آمریکا نیز به عمل آمده است.
البته آمازون اولین شرکتی نیست که دست به چنین کاری می زند. قبلا یک شرکت استرالیایی برای تحویل کتب چاپی به خریداران از چنین روش منحصر به فردی استفاده کرده بود.
خبر: شرکت‌های آمریکایی در جستجوی اعتبار از دست رفته

افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا موجب شده تا شرکت‌های آمریکایی برای ارتقای امنیت خدمات خود به کاربران با یکدیگر رقابت کنند.
تحلیل‌گران معتقدند همین که شرکت هایی مانند گوگل، یاهو، مایکروسافت و ... هر روز از دستاوردهای جدید خود برای افزایش امنیت سرویس‌هایشان خبر می‌دهند نشان می‌دهد که ادوارد اسنودن و افشاگری‌هایش بسیار تاثیرگذار بوده و تکذیبیه‌های دولت آمریکا در مورد عدم جاسوسی از داده‌های شخصی کاربران این شرکت‌ها چندان جدی گرفته نشده است.
در این میان تلاش‌های مایکروسافت، گوگل و یاهو برای ارتقای امنیت خدمات خود بیشتر از دیگر شرکت‌های فناوری اطلاعات است، زیرا آنها شهرت و اعتبار خود را در معرض خطر می بینند. این شرکت ها تلاش دارند با ارتقای امنیت خدمات خود به هر نحو ممکن مانع از نقض حریم شخصی کاربران خود شوند و دسترسی جاسوسان کاخ سفید به داده های شهروندان را دشوارتر کنند. هر چند در مورد صداقت این شرکت ها نیز تردیدهایی وجود دارد.
البته باید توجه داشت که این شرکت‌ها در صورت دریافت درخواست رسمی دولتی برای افشای اطلاعات کاربران از سوی وزارت دادگستری موظف به همکاری با آن هستند و لذا شهروندان باید انتظار داشته باشند داده های شخصی آنها به بهانه های مختلف افشا گردد.
علاوه بر این اسنادی که در مورد نفوذ آژانس امنیت ملی آمریکا به کابل های فیبر نوری منتقل کننده داده های یاهو و گوگل منتشر شده تردیدها در مورد میز ان تاثیرگذاری اقدامات این دو شرکت برای رمزگذاری اطلاعات را افزایش داده است.
خبر: ۹۰ درصد گوشی‌های فروخته‌شده در ژاپن آیفون است

کارشناسان با انجام بررسی‌های لازم روی فروش هفتگی شرکت‌های مخابراتی بزرگ ژاپن دریافتند از هر ۱۰ گوشی فروخته شده در این کشور، ۹ گوشی یک مدل از آیفون اپل است.
هم‌اکنون حدود دو ماه از زمان ورود گوشی‌های هوشمند iPhone 5S و iPhone 5C در کشور ژاپن می‌گذرد و سه شرکت مخابراتی این کشور به صورت گسترده این محصول را در اختیار مردم می‌گذارند. اما کارشناسان با انجام بررسی‌های لازم روی فروش هفتگی این شرکت‌های مخابراتی دریافتند که از هر 10 گوشی فروخته شده در ژاپن، 9 گوشی یک مدل از آیفون اپل است.
لیست BCN مربوط به فروش هفتگی محصولات در ژاپن نشان می‌دهد که شرکت مخابراتی Softbank بیشترین فروش گوشی هوشمند iPhone 5S را در این کشور دارد و همین گوشی در دو شرکت مخابراتی NTT DoCoMo و au/KDDI سه محصول پرفروش در کشور ژاپن را شامل می‌شوند.
باید توجه داشت که پرفروش‌ترین گوشی هوشمند ژاپن به جز اپل،‌ محصولی بود که در شرکت سامسونگ تولید نشده بود. این گوشی هوشمند یکی از محصولات ارزان چینی بود که در شرکت ZTE به تولید رسیده بود.
در 20 محصول پرفروش ژاپن، دو محصول به گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت سونی مربوط می‌شدند و گوشی هوشمند Galaxy S4 سامسونگ در رتبه شانزدهم قرار داشت.
همچنین گفته شد که مدل 64 گیگابایتی گوشی هوشمند iPhone 5S در شرکت‌های مخابراتی au/KDDI و NTT DoCoMo نیز در لیست پرفروش‌ترین محصولات بود تا با این اتفاق اپل در 20 محصول پرفروش این کشور آسیایی 12 رتبه را از آن خود کند.
خبر: "فیس بوک" در قانون جامع مطبوعات بررسی می‎شود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون جامع رسانه‎ها که بررسی آن در این کمیسیون آغاز شده، بحث قانونمندسازی فیس بوک مطرح است، گفت: موضوع فیس بوک جزء مواردی است که در قانون جامع مطبوعات مورد بررسی قرار می گیرد.
«رمضان شجاعی کیاسری» عصر یکشنبه درباره دستور جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزود: این کمیسیون با تشکیل جلسه فوق العاده، رسیدگی به قانون جامع مطبوعات را با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.
وی درباره برخی اظهارنظرها درباره آزادسازی فیس بوک توسط دولت گفت: موضوع فیس بوک یکی از مواردی است که در قانون جامع مطبوعات برای بررسی مطرح شده است که نمایندگان مجلس در زمان خود درباره این موضوع ، نظر خود را ارایه خواهند کرد.
وی اظهار داشت: فیس بوک باید قانون مصوب و مدونی داشته باشد، ولی پیشنهاد شده است که همزمان با بررسی قانون جامع رسانه ها این موضوع نیز مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طرح جامع اداره صداوسیما امروز (یکشنبه) در کمیته رسانه کمیسیون فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مراحل پایانی است، اظهار داشت: این طرح نیز به زودی و پس از پایان مراحل بررسی در کمیسیون فرهنگی برای تصویب نمایندگان به صحن علنی فرستاده می شود.
وی درباره برخی از جزییات این طرح نیز گفت: پیشنهاداتی درباره پیدا کردن راهکارهای قانونی برای راه اندازی شبکه های خصوصی مطرح شده است.
به گفته وی، طرح قانون افزایش جمعیت نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و پیشنهاداتی نیز در این زمینه ارایه شد.