۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 12 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: نصب Sailfish روی گوشی‌های اندرویدی ممکن شد
شرکت تولیدکننده Sailfish هم‌اکنون به کاربران امکان می‌دهد در صورت تمایل آن را روی دستگاه‌های اندرویدی نصب کنند تا بدون نیاز به خرید دستگاه جدید، امکان استفاده از قابلیت‌های آن را داشته باشند.
اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که قصد استفاده از سیستم‌عامل تازه‌وارد Sailfish OS را دارید و در عین حال نمی‌خواهید با پرداخت 400 دلار گوشی هوشمند جدید Jolla را خریداری کنید، راه حل ساده برای شما ارایه شده است.
شرکت تولیدکننده Sailfish هم‌اکنون به کاربران امکان می‌دهد در صورت تمایل آن را روی دستگاه‌های اندرویدی نصب کنند.
البته باید توجه داشته باشید که این قابلیت هنوز به صورت عمومی عرضه نشده است. اما کارشناسان شرکت Jolla در حال کار کردن روی آن هستند و "تامی پینیماکی"( Tomi Pienimäki) مدیرعامل شرکت تایید کرده است که به زودی این امکان را در اختیار کاربران جهانی می‌گذارد.
مدیرعامل این شرکت فنلاندی در یک مصاحبه جدید توضیح داد: «این مسئله طرح ما محسوب می‌شود. ما در زمینه توسعه دستگاه‌های موبایلی و سیستم‌عامل وابسته به آن فعالیت می‌کنیم. این کار بسیار آسان است که سیستم‌عامل ما روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شود».
او در ادامه گفت: «در صنعت هیچ سیستم‌عامل دیگری این قابلیت را ندارد. اما در همین عرصه، کاربرانی حضور دارند که روی دستگاه موبایلی خود سیستم‌عامل جدید نصب می‌کنند. کشور چین بازار اصلی در این زمینه محسوب می‌شود. حدود نیمی از افرادی که گوشی هوشمند می‌خرند، گوشی قدیمی یا ارزان خود را به‌روز می‌کنند و به‌جای آن یک گوشی اندرویدی بهتر می‌خرند».
.................................
خبر: کنترل هواپیماهای کاغذی دست‌ساز به کمک گوشی هوشمند

محققان موفق به ساخت فناوری جدیدی شده‌اند که به شما امکان می‌دهد هواپیماهای کاغذی دست‌ساز خود را از طریق گوشی هوشمند کنترل کنید و در نهایت آن‌ها را به یک شی‌ء پرنده تبدیل کنید و بتوانید آن‌ها را در آسمان بالای سر خود بچرخانید و به حرکت در بیاورید.
این فناوری جدید که Power Up 3.0 نام دارد، به کمک "شای گویتین"(Shai Goitein) از طراحان آمریکایی ساخته شده است و به هواپیمای کاغذی معمولی امکان می‌دهد با مجهز شدن به یک پروانه و فرمان هوشمند، با سرعت بالا حرکت کند و امکان کنترل آن توسط کاربر فراهم شود.
فناوری ارتباطی بی‌سیم Power Up 3.0 بر مبنای سیستم ارتباطی Bluetooth Smart ساخته شده است.
سیستم ارتباطی بلوتوث به کاربر امکان می‌دهد با استفاده از ابزار ساده‌ای که روی گوشی هوشمند نصب می‌کند، کنترل هواپیمای کاغذی را در دست بگیرد.
کاربر برای بهره‌مندی از این فناوری باید به‌صورت ساده یک هواپیمای کاغذی دست‌ساز درست کند. سپس باید ابزار ساده کوچک موسوم به Smart Module با گیره‌های مخصوص به هواپیمای او نصب شود. این سیستم با ابزار موبایلی که روی گوشی هوشمند نصب شده است ارتباط برقرار می‌کند و زمانی که شما هواپیما را در آسمان به حرکت در می‌آورید، کنترل آن را در اختیار شما می‌گذارد.
.................................
خبر: فیس‌بوک دروازه‌بان خبر می‌شود

فیس‌بوک با اعمال تغییراتی در نظام درجه‌بندی و طبقه‌بندی خود قصد دارد مطالب و محتوای خبری که به نظر آنها ارزش خبری بیشتری دارد را بیشتر از دیگر منابع در دسترس قرار دهد.
پیش از این فیس بوک اعلام کرده بود در ازای دریافت پول میزان مشاهده مطالب پست شده کاربران را افزایش خواهد داد.
علاوه بر این فیس بوک در آینده به کاربران امکان خواهد داد تا لینک های مطالب مورد نظرشان را ذخیره کنند تا بتوانند آنها را سر فرصت مطالعه نمایند. منابع نزدیک به فیس بوک از برنامه های این شرکت برای راه اندازی نوعی روزنامه دیجیتال نیز خبر داده اند.
فیس بوک مدعی است قصد دارد از این طریق مطالبی را در دسترس کاربران قرار دهد که ارزش خبری بیشتری داشته باشند، با این حال برخی صاحب نظران می گویند فیس‌بوک با این کار برخی اهداف تجاری را پیگیری می‌کند. به خصوص که مشخص نیست تعیین اعتبار و ارزش اخبار مختلف بر مبنای چه معیاری قرار است انجام شود.
.................................
خبر: چراغ سبز رگولاتورهای آمریکا به مایکروسافت برای خرید نوکیا

رگولاتورهای آمریکایی به مایکروسافت برای خرید واحد گوشی‌های تجاری شرکت نوکیا چراغ سبز نشان داده و می‌گویند این کار را انحصارطلبانه نمی‌دانند.
پیشتر گفته شده بود که ممکن است چنین خریدی به تقویت جایگاه و در نهایت کنترل انحصاری بازار گوشی های هوشمند توسط مایکروسافت منجر شود و به همین علت احتمال مخالفت نهادهای مسئول با خرید بخشی از نوکیا توسط مایکروسافت وجود دارد.
وزارت دادگستری آمریکا با بررسی این موضوع سرانجام انجام چنین معامله ای را مجاز دانسته و کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا هم این موافقت را در وب سایت خود منعکس کرده است.
مایکروسافت اوایل شهریور ماه امسال از برنامه های خود برای خرید بخشی از شرکت نوکیا خبر داد. این شرکت 7.2 میلیارد دلار بودجه را به این امر اختصاص داد که 2.2 میلیارد دلار آن مربوط به خرید حق اختراعات ثبت شده شرکت نوکیا می باشد.
به دنبال این توافق اعلام شد که نوکیا از این پس گوشی‌های هوشمند خود را همراه با سیستم عامل ویندوز فون عرضه می‌کند تا رقابت آن با آندروید وارد دور تازه‌ای شود.
.................................
خبر: مهم‌ترین مشکلات گوشی‌های هوشمند شناسایی شد

شرکت Fixya گزارش جدیدی منتشر کرده که در آن 5 اختلال و مشکل معمول و همیشگی کاربران در جریان استفاده از گوشی‌های هوشمند مشخص شده است.
البته هنوز به درستی مشخص نیست که Fixya این پیش‌بینی‌ها و اطلاعات را بر چه مبنای منتشر کرده است. لازم به ذکر است که Fixya یکی از بزرگترین مراکز تعمیر و رفع مشکلات گوشی‌های تلفن محسوب می‌شود.
در سایت اینترنتی مربوط به این مرکز گزارش‌ها خرابی‌ها در رابطه با مشکلات گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌ای از جمله Galaxy S4 سامسونگ، iPhone 5S اپل، Mptp X موتورولا و HTC One منتشر شده است.
صاحبان گوشی هوشمند Galaxy S4 در بیشتر موارد در رابطه با افزایش دمای بدنه گوشی و همچنین اختلالات مربوط به باتری و مشکل نمایشگر شکایت داشته‌اند. مرکز Fixya در این خصوصت توضیح داد: «با توجه به اینکه قدرت و توان این گوشی هوشمند بسیار زیاد است، دستگاه به این کوچکی بدیهی است که با مشکلات یاد شده مواجه شود».
این گوشی هوشمند برای کاربران آمریکایی همراه با پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 600 عرضه می‌شود و برای دیگر کشورها همراه با پردازنده هشت هسته‌ای Exynos 5 Octa به دست کاربران می‌رسد.
اما گوشی هوشمند Moto X موتورولا که حافظه داخلی 16 گیگابایتی دارد، بدون قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD به دست کاربران می‌رسد و این امر باعث شده است تا بیشترین انتقادات از این گوشی به مشکل یاد شده مربوط شود. البته باید توجه داشته باشید که مدل 32 گیگابایتی این گوشی هوشمند نیز موجود است که 50 دلار گران‌تر فروخته می‌شود.
نمایشگر و دوربین این گوشی هوشمند هم از دیگر مواردی بودند که مورد انتقاد قرار گرفتند. نمایشگر این گوشی 720 پیکسلی است که تمام محصولات مشابه همراه با نمایشگر 1080 پیکسلی عرضه می‌شوند. دوربین این محصول هم نمی‌تواند تصاویر قابل قبولی تهیه کند.
برای گوشی هوشمند iPhone 5S اپل هم گفته شده است که باتری این محصول بسیار ضعیف است. به‌خصوص آن دسته از کاربرانی که از سرویس‌ها و خدمات محلی بهره می‌برند، باتری توان بسیار کمی دارد و در مدت کوتاهی تمام می‌شود. علاوه بر این، مکانیسم شناسایی اثر انگشت در این گوشی هم انرژی‌بر است و تا اندازه‌ای باعث اتمام انرژی ذخیره شده در باتری می‌شود.
اما گوشی هوشمند HTC One بیش از دیگر محصولات در زمینه کوتاه بودن عمر باتری مورد شکایت قرار گرفته است. باتری این محصول 2300 mAh است که کاربران برای شارژ آن باید بیش از 5 ساعت صبر کنند و در نهایت، عمر این باتری به زودی تمام می‌شود. البته باید توجه داشت که این محصول پردازنده چهار هسته‌ای 1.7 گیگاهرتزی، نمایشگر لمسی 4.7 اینچی با کیفیت 1080 پیکسلی نمایشگر را در خود جا داده است و همین مسئله موجب می‌شود تا عمر باتری کوتاه‌تر شود.
.................................
خبر: به روزرسانی مهم امنیتی برای روترهای دی لینک

شرکت دی لینک از عرضه یک وصله به روزرسان امنیتی برای برخی روترهای اینترنتی قدیمی خود خبر داد.
وصله تازه عرضه شده برای حل آسیب‌پذیری خطرناکی عرضه شده است که هکرها با سوءاستفاده از آن می‌توانند از راه دور کنترل روتر یا روترهای مورد نظر را در دست بگیرند.
اولین بار یک وبلاگ‌نویس به نام کریگ هفنر موفق شد این آسیب پذیری را شناسایی کند. بررسی ها نشان می دهد مشکل یاد شده در حداقل هشت مدل از روترهای قدیمی شرکت دی لینک وجود دارد.
مهم ترین مشکلی که از این طریق ایجاد می شود امکان لاگین در صفحه تنظیمات این روترها به عنوان ادمین شبکه و دستکاری تنظیمات اعمال شده است.
.................................
خبر: درمان حرارتی سرطان سینه با نانو ذرات طلا

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانو ذرات مغناطیسی در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردند که می‌توان از آن برای درمان حرارتی سلول‌های سرطان سینه استفاده کرد.
دکتر مریم تاج آبادی- مجری طرح حرارت دادن به سلول‌های سرطانی تا محدوده 42 درجه را یکی از راه‌های از بین بردن سلول‌های سرطانی ذکر کرد و گفت: در این نوع درمان، نانوذرات مغناطیسی به شکل تزریقی وارد ورید بیمار شده و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی به محل سلول‌های هدف هدایت می‌شود.
وی افزود: در مرحله بعد، نانو ذرات به علت داشتن اسید فولیک جذب سلول‌های سرطانی شده و با تاباندن طول موج معینی از پرتوی لیزر، ذرات طلا گرم شده و دمای خود را به محیط سلولی اطراف انتقال داده و این امر منجر به گرم شدن و مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.
مجری طرح اهمیت این پژوهش را در ساخت نانوذرات حاملی ذکر کرد که می‌توانند همزمان عملکرد نانو ذرات طلا، اسید فولیک و همچنین ماده مغناطیسی را با خود به همراه داشته باشد.
تاج آبادی با اشاره به عملکرد این سامانه، یادآور شد:‌ این سامانه با حمل همزمان مواد می‌تواند ضمن ایجاد امکان هدایت مغناطیسی، موجب الحاق آن به سلول سرطانی و در مرحله بعد گرم شدن و انهدام سلول‌های بدخیم شود.
وی از آغاز مطالعات بر روی مدل‌های حیوانی خبر داد و خاطر نشان کرد: عملکرد مناسب این ذرات در حمل مواد، جذب سلولی و در نهایت واکنش مناسب به پرتوی لیزر در مرحله in-vitro (آزمایشگاهی) به اثبات رسیده است و در حال بررسی سازگاری زیستی این ساختار در مدل‌های حیوانی هستیم.
.................................
خبر: تولید انبوه حافظه فلش با فناوری پردازش 19 نانومتری

شرکت توشیبا با استفاده از فناوری پردازش 19 نانومتری موفق به تولید انبوه حافظه‌های فلش شده‌است که دارای ظرفیت 4 تا 128 گیگابایت بوده و از یک سیستم کنترل‌کننده ویژه بهره‌مند هستند.
شرکت توشیبا (Toshiba America Electronic Components) یکی از تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی در جهان است. این شرکت علاوه‌ بر حافظه‌های SSDs و هارددیسک، حافظه‌های فلش نیز تولید می‌کند. توشیبا اخیرا اعلام کرده که موفق به ارائه حافظه‌های فلش با فناوری پردازش 19 نانومتری شده‌است.
برای تولید این حافظه‌های فلش از فناوری پردازش نسل دوم 19 نانومتری شرکت توشیبا و استفاده شده‌است. این حافظه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که بتوان از آن در محصولات مختلف استفاده کرد. هدف اصلی از تولید این حافظه‌ها، استفاده از آنها در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال و کامپیوترهای شخصی است.
هر ساله تقاضا برای تراشه‌های حافظه فلش NAND افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان ادوات الکترونیکی به دنبال حافظه‌های متراکم‌تر هستند. افزایش تراکم این حافظه‌ها منجر به بالاتر رفتن ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها و امکان ضبط تصاویر با کیفیت‌ بالاتر می‌شود.
برای تولید این حافظه‌ها، حافظه با بخش سیستم کنترل‌کننده ترکیب شده‌است که این کار موجب سهولت در طراحی سیستم‌ها می‌شود. شرکت توشیبا با افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی توانسته است تا موقعیت این محصول خود را در بازار تقویت کند.
توشیبا 32 گیگابایت حافظه را درون یک تراشه NAND قرار داده است، تراشه‌ای که با استفاده از فناوری پردازش نسل دوم 19 نانومتری ساخته شده‌است. سیستم کنترل‌کننده ویژه این حافظه در ابعاد 11.5 x 13 x 1.0mm طراحی شده‌است. با این فناوری می‌توان حافظه‌هایی بین 4 تا 128 گیگابایت تولید کرد، هر حافظه نیز سیستم کنترل‌کننده ویژه خود را دارد تا بتواند برنامه‌های از پیش تعیین شده برای حافظه را مدیریت کند.
تولید انبوه این حافظه‌ها از اواخر نوامبر 2013 آغاز شده‌است. در حال حاضر این حافظه‌ها با ظرفیت 16 و 32 گیگابایتی تولید می‌شوند و قرار است حافظه‌های 4، 8، 64 و 128 گیگابایتی نیز به زودی در مسیر تولید قرار گیرند.
.................................
خبر: پیوند ریه به صفر می رسد

دانشمندان موفق شدند برای اولین بار سلولهای بنیادین انسان را به سلولهای کارکردی ریه و جریان هوا تبدیل کنند که این امر موجب می شود در آینده نیاز به پیوند ریه به صفر برسد.
سلولهای بنیادین به زودی برای رشد ریه جدید به کار می روند و چالش علم پزشکی را در رابطه با رد پیوند از بین می برد.
محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا گزارش داده اند که این دستاورد دارای پتانسیل قابل توجهی برای بررسی بیماریهای ریه، داروها و مطالعه رشد ریه انسان و در نهایت تولید بافت ریه برای پیوند است.
هانس ویلم اسنوک استاد مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: محققان در تبدیل سلولهای بنیادین انسان به سلولهای قلب، سلولهای لوزالمعده، سلولهای روده، کبد و عصب موفقیتهای نسبی بدست آورده اند و همه انواع احتمالات را برای پزشکی ترمیمی افزایش داده اند.
اکنون ما توانستیم سلولهای ریه و مسیر هوا را بسازیم که از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که پیوند ریه دارای نتایج ضعیفی است، اما هنوز هم سالهای زیادی تا اجرای این روش باقی مانده است.
دانشگاه کلمبیا یک درخواست ثبت اختراع در رابطه با تولید سلولهای اپی تلیوم ریه و مسیرهوا از سلولهای بنیادین پرتوان و کاربرد آن ارائه کرده است.
سرطان ریه یکی از همه گیرترین سرطانها در سراسر جهان است و بیش از 80 درصد بیماران در کمتر از 5 سال از زمان شناسایی بیماری جان خود را از دست می‌دهند چراکه بیشتر بیماران مبتلا به سرطان ریه در طی مراحل پیشرفته بیماری و زمانی که انجام عمل جراحی چندان امکان پذیر نیست، متوجه بیماری می‌شوند.
.................................
خبر: استقرار ماهواره پرتابی از ایستگاه فضایی در مدار زمین

ماهواره‌ TechEdSat-3p که چندی پیش از ایستگاه بین‌المللی فضایی پرتاب شد، اخیرا با موفقیت در مدار زمین قرار گرفته است.
به زودی این سامانه دو فناوری شامل ابزار exo-brake را برای نشان‌دادن نوعی تکنیک جدید de-orbit و همچنین سامانه ارتباطاتی براي ارائه اطلاعات دقیق در خصوص وضعیت این ماهواره را به نمایش می‌گذارد.
این ماهواره در سوم آگوست بر بورد «وسیله‌نقلیه انتقال‌دهنده H-II» ژاپنی وارد ایستگاه بین‌المللی شد.
این سامانه در تاریخ 20 نوامبر از Deployer مداری ماهوار‌ه‌ای کوچک ژاپنی واقع بر بورد ایستگاه پرتاب شد. این وسیله مداری، پردازشگر کوچکی به نام TechEdSat را در سال 2012 پرتاب کرده بود.
مارکوس مورباخ، بازرس ارشد مرکز تحقیقاتی ایمز در کالیفرنیا گفت: سیستم TechEdSat-3p نخستین نانوماهواره با چنین ابعادی به شمار می‌آید و شامل یک کیوبست سه‌واحدی است که از ایستگاه بین‌المللی فضایی به مدار اعزام شد.
ایستگاه بین‌المللی فضایی، علم، فناوری و نوآوری انسان را برای نمایش فناوری‌هایی جدید و احراز موفقیت‌های تحقیقاتی در هم ادغام کرده است.
پرتاب نانوماهواره‌ها با هدف آزمایش فناوری‌های لازم جهت کنکاش اعماق فضا، فقط نمونه‌ای از چگونگی استفاده از ایستگاه فضایی برای رسیدن به جهش بزرگ بعدی در مسیر انجام ماموریت‌های آتی به سیارک‌ها و مریخ است.
آزمایشگاه اول بر بورد ماهواره اعزامی به مدار زمین، exo-brake نام دارد.
این آزمایشگاه یک ابزار ترمزگیری ویژه است که در فشارهای بی‌نهایت پایین و مانند یک چتر نجات عمل می‌کند.
ترمزگیر ماهواره مزبور نخستین سامانه‌ای است که فرایند de-orbit و ورود دوباره را در جو خارجی زمین عملی می‌کند.
مهندسان معتقدند این سامانه ترمزگیری امکان بازگشت محموله‌های کوچک را از ایستگاه یا دیگر پلت‌فرم‌های مداری فراهم می‌کند.
ماهواره TechEdSat-3p همچنین مجهز به یک مودم داده با شات کوتاه (short-burst) است که با گیرنده جی پی اس با هدف اجرای کارکردهای ارتباطاتی شامل ارائه داده‌هایی در خصوص سلامتی فضاپیما و محیط فضایی ترکیب می‌شود.
مورباخ گفت: TechEdSat-3p از پارادیم ارتباطات نانوماهواره‌یی کاملا جدید استفاده می‌کند که در آن «ایریدیوم» و فضاپیمای مدارگرد «جی پی اس» جایگزین ایستگاه‌های زمینی در زمینه رهگیری، بازیابی سریع داده‌ها و توانایی آپلینک (uplink) می‌شوند.
این ماهواره دومین ماهواره‌ از مجموعه‌ سامانه‌های TechEdSat به شمار می‌آید که با موفقیت به مدار رسیده است.
این مجموعه‌ از استاندارهای کیوبست‌هایی استفاده می‌کند که در دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا در سنت ‌لوئیس اوبیسپو تدوین شده‌اند.
ماهواره‌ TechEdSat-3p توسط دانشجویانی از دانشگاه ایالتی سنت‌خوزه و دانشگاه ایداهو طراحی، ساخته و آزمایش شده است.
.................................
خبر: کشف تفاوت سیم‌کشی مغز زنان و مردان و تأثیر آن در مسؤولیت‌های دو جنس
اسکن‌های جدید تفاوت واقعی در ساختاربندی مغز زنان و مردان برای انجام مسؤولیت‌های چندگانه و منفرد را به نمایش می‌گذارند.
دانشمندان دریافتند مغز زنان برای انجام چند مسئولیت ساختاربندی شده و مغزهای مردان، برای انجام یک مسؤولیت منفرد پیچیده سیم‌کشی شده است، چه این مسؤولیت خواندن یک نقشه یا پختن غذا باشد.
محققان از مغز 949 زن و مرد جوان در بزرگ‌ترین تحقیق از این دست اسکن گرفتند و با استفاده از تصویربرداری ام آر آی انتشار های‌تک، از ارتباطات موجود بین بخش‌های مختلف مغز آن‌ها نقشه‌برداری کردند.
آن‌ها دریافتند زنان دارای اتصالات بسیار بهتری بین سمت راست و چپ مغزشان هستند، در حالی که مردان فعالیت شدیدتری را در درون بخش‌های منفرد مغز و به ویژه مخچه بروز می‌دهند. این بخش مهارت‌های حرکتی آن‌ها را کنترل می‌کند.
مردان همچنین دارای اتصالات بهتری بین بخش عقب و جلویی مغزشان هستند که این امر توانایی‌ بهتری به آن‌ها در درک سریع اطلاعات و استفاده فوری از آن برای عملی‌کردن چندین مسؤولیت را می‌دهد.
این بدین معناست که آن‌ها در انجام اعمالی مانند یادگرفتن، شناکردن و همچنین پارک‌کردن خودرو بهتر عمل می‌کنند.
از سوی دیگر، زنان به طور مثال، در به خاطرآوردن یک چهره بهتر عمل می‌کنند و این به معنای وجود ارتباطات بهتر بین بخش‌های مختلف مغزشان است.
این مطالعه ادعای کتاب روانشناسی «مردان مریخی، زنان ونوسی» را تایید می‌کند که بر مبنای آن، زنان و مردان مانند نژادهای بیگانه متفاوت هستند.
دکتر راگینی ورما، رهبر ارشد این مطالعه از دانشگاه پنسیلوانیا، و همکارانش 428 مرد و 521 زن بین سنین هشت و 22 سال را مطالعه کردند و دریافتند که مغزهای زنان در اتصال قطعات مختف اطلاعات به یکدیگر بهتر عمل می‌کند.
جزئیات این پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.
.................................
خبر: ثبت اطلاعات بیش از ده هزار نمونه زیستی کشور در شبکه ملی ذخایر ژنتیکی
اطلاعات بیش از ده هزار نمونه زیستی موجود در مراکز تحقیقاتی کشور بر روی سایت شبکه ملی ذخایر ایران قرار گرفته است.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اعلام این خبر گفت: این اطلاعات شامل سلولهای انسانی و جانوری، بذور گیاهی، میکروارگانیسمها و مواد ژنتیکی نظیر وکتور و DNA ژنومی موجود در مراکز تحقیقاتی ایران هستند.
وی افزود: تاکنون اطلاعات ده هزار و 485 نمونه زیستی بر روی سایت شبکه قرار گرفته که 9 هزار و 446 مورد آن مربوط به بذور گیاهی است.
فاضلی در خصوص اهداف راه اندازی این شبکه در سال 1389 زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعات از ذخایر ژنتیکی و زیستی داخلی و بین‌المللی، دسترسی آسان به اطلاعات ذخایر بیولوژیک ایران، تسهیل تهیه نمونه‌های زیستی توسط محققان، ارائه راهکارها و برنامه‌های مربوط به استانداردسازی، توسعه و حمایت از مراکز مزبور به منظور هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری و تعیین حوزه‌های مغفول مانده از مهمترین اهداف این شبکه است.
وی با اشاره به سوابق طولانی تاسیس شبکه‌های زیستی در امریکا، اروپا و آسیا و ثبت اطلاعات صدها هزار نمونه زیستی در آنها، به منظور دسترسی جامعه علمی و تحقیقاتی به آنها، توجه بیشتر مراکز علمی دارای کلکسیون به تکمیل اطلاعات شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را خواستار شد.
فاضلی در ادامه افزود: تاکنون 21 موسسه، سازمان و شرکت دانش بنیان به عضویت شبکه درآمده‌اند؛ لذا از مراکزی که نمونه‌های زیستی را نگهداری می‌کنند، دعوت می‌شود تا با عضویت در این شبکه، اطلاعات نمونه‌ها را در دسترس جامعه پژوهشی و صنعتی قرار دهند تا علاقه‌مندان در کوتاه‌ترین زمان به این منابع دست یابند.
اطلاعات این نمونه‌ها از طریق سایت شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به نشانی اینترنتی www.ibrn.ir قابل دسترس است.
.................................
خبر: ساخت نرم‌افزار طراحی خطوط انتقال انرژی در کشور

محققان پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت نرم افزار طراحی خطوط انتقال انرژی (PTLD) شدند.
این نرم افزار که توسط هسته مهندسی برق پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری و با تلاش امیر رشیدی، دانشجوی دکتری مهندسی برق و علیرضا بیات و سید مجتبی صدرپور از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و اجرا شده است، نقش بسزایی در تسهیل انجام محاسبات و طراحی خطوط انتقال برق دارد.
امیر رشیدی، عضو هسته مهندسی برق پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان و طراح این نرم افزار با اشاره به ویژگی‌های نرم افزار طراحی شده در این پژوهشکده گفت: نرم افزار طراح خطوط انتقال انرژی یا «PTLD» که مخفف عبارت «Power Transmission Line Designer» است، همانند یک طراح و مشاور برای مهندسین شرکت برق قابل استفاده است و نیاز به حفظ یا همراهی روابط ، جداول و مراجع برای کارشناسان را برطرف می‌کند.
وی برخورداری از فایل exe و عدم نیاز به نصب، داشتن قفل نرم افزاری، سادگی بسیار بالا، کاربری ساده، حجم بسیار اندک و سهولت در انتقال، نصب و اجرای سریع را از دیگر ویژگی‌های خاص این نرم افزار عنوان کرد.
دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که این نرم افزار بر اساس ویژگی‌های 11 دکل موجود در خطوط توزیع انتقال انرژی استان اصفهان طراحی و ساخته شده است، تصریح کرد: محاسبه تمام پارامترهای مورد نیاز برای طراحی خطوط انتقال و برخورداری از بانک اطلاعات تمام مشخصه‌های مربوط به هادی‌های مورد استفاده در این خطوط با امکان تغییر، ذخیره، حذف و یا اضافه از دیگر مزایای نرم افزار طراحی شده است.
رشیدی افزود: برای بهره برداری از این نرم افزار، نیاز به هیچ گونه نرم‌افزار جانبی دیگر بر روی رایانه نیست و نتایج خروجی نرم افزار نیز قابلیت دسترسی به صورت یک فایل متنی و یا پرینت را دارد.
وی در پایان اضافه کرد: نرم افزار طراحی خطوط انتقال انرژی (PTLD) در بازه زمانی یک ساله طراحی و ساخته شده و عیب یابی و ارتقای آن نیز در مدت زمان یک سال صورت گرفته است.
.................................
خبر: استقبال سوئدی‌ها از دوش‌های فضایی مخترع ایرانی

ایده جالب مخترع جوانی ایرانی در ساخت دوش‌های کم مصرف با الهام از الگوی مصرف آب توسط فضانوردان، مورد توجه شهرداری‌ها و رسانه‌های سوئد قرار گرفته است.
شهرداری بندر مالمو، یکی از سه شهر بزرگ سوئد، نخستین مشتری دوش‌های کم مصرف طراحی شده توسط طراح صنعتی 24 ساله ایرانی است که می‌تواند میزان آب مورد استفاده در هر دوش را از 75 لیتر به پنج لیتر کاهش دهد. شهرداری مالمو امیدوار است با بهره گیری از این طرح پیشرفته در حمام‌های تاسیسات عمومی شهر، ضمن صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب تا 80 درصد هم در هزینه‌های مربوط به انرژی صرفه جویی کند.
طبق برآوردهای صورت گرفته، استفاده از این دوش‌ها که براساس بازیافت آب در یک سیستم مدار بسته طراحی شده، سالی هزار یورو (1351 دلار) به نفع مصرف کننده خواهد بود و علاوه بر این با استفاده از این طرح می‌توان به بهبود زندگی ساکنان مناطق کم آب جهان کمک کرد.
دوش فضایی
جرقه ساخت دوش‌های کم مصرف با این سوال در ذهن مهرداد محجوبی زده شد که در شرایطی که فضانوردان می‌توانند ماه‌ها بدون دسترسی به آب تازه با بازیافت آب در فضاپیمای خود نیاز خود به آب آشامیدنی و شست‌وشو را تامین کنند، چرا از این ایده در زمین استفاده نکنیم؟ در واقع ایده پشت این طرح، یک سیستم پیشرفته تصفیه است که آب مصرفی حین شست‌و‌شو را بازیافت می‌کند.
محجوبی معتقد است ما باید از همین حالا چنین سیستمی را برای مصرف بهینه آب به کار بگیریم، قبل از این که ناچار به کاربرد چنین شیوه هایی بشویم.
اما سیستم ابداعی محجوبی چگونه کار می‌کند؟ این سیستم، مشابه دوش‌های فضایی، یک سیستم مدار بسته است. آب گرمی که در دوش گرفتن مورد استفاده قرار گرفته پس از تخلیه در سوراخ فاضلاب، بلافاصله با استفاده از تکنیک‌های نانوفناوری به آب آشامیدنی کاملا پاک و استاندارد تصفیه می‌شود و در حالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و پس از کمی گرم کردن مجدد دوباره استفاده می‌شود.
این طراح صنعتی می‌گوید: با استفاده از این دوش که چرخه آب دائما در آن جریان دارد می‌توانید با استفاده از تنها پنج لیتر آب، 10 دقیقه دوش بگیرید... این در حالی است که در هر دوش گرفتن معمولی حدود 150 لیتر یعنی 30 برابر بیشتر آب مصرف می‌شود.
این میزان آب، البته براساس استانداردهای اروپاست و گرنه در ایران، میزان آب مصرفی در 10 دقیقه دوش گرفتن بین 200 تا 400 لیتر است.
آن طور که تلویزیون اس وی تی سوئد گزارش کرده، کشورهای دیگر از جمله استرالیا هم تلاش‌های مشابهی را جهت دستیابی به این فناوری صورت داده اند اما محجوبی پیش از همه به موفقیت رسیده است.
محجوبی، طرح اولیه دوش‌های فضایی را زمانی که در حال تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه لوند سوئد بود مطرح کرد و در قالب بخشی از یک پروژه مشترک با مرکز فضایی جانسون ناسا دنبال شد که با هدف پیشبرد طرح‌های مفهومی کمک کننده به ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا در حال اجراست.
دوش فضایی
به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) سالانه تنها در ایالات متحده بالغ بر 1.2 تریلیون گالن آب برای دوش گرفتن مردم استفاده می شود و این در حالی است که در کشورهای دیگر، جمعیتی بیش از سه برابر جمعیت آمریکا از دسترسی به آب سالم محرومند.
بنابر اعلام رییس تاسیسات عمومی شهرداری مالمو، شش عدد از این دوش‌ها در یک خانه ویژه توانخواهان که ساکنان آن نیاز به دوش گرفتن مرتب و بیشتری دارند نصب شده و در مرحله بعد قرار است تعداد بیشتری از این دوش‌ها خریداری شود.
به گفته وی با توجه به صرفه جویی عظیم این دوش‌ها در هزینه های آب و انرژی، هزینه خرید این دوش‌ها در مدت سه سال برمی‌گردد.

نظرات : 0

ثبت نظر

96609