۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 20 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: راه اندازی تورهای گردشگری شخصی در سرویس نمای خیابانی گوگل
گوگل برای افزایش جذابیت سرویس نمای خیابانی خود قابلیتی را به آن افزوده تا کاربران بتوانند از این طریق تورهای گردشگری شخصی مجازی راه اندازی کنند.
این تورهای گردشگری به صورت 360 درجه طراحی شده‌اند تا کاربر در زمان استفاده از آنها خود را در محیط واقعی احساس کند. استفاده از این خدمات بر روی گوشی‌های اندروید نیز امکان پذیر است.
به اشتراک گذاری تصاویر و تورهای مجازی طراحی شده از سوی کاربران نیز در این سرویس پیش بینی شده است. برای استفاده بهینه از این خدمات باید نسخه 4.2 سیستم عامل آندروید بر روی گوشی کاربران نصب شود. کاربران پس از لاگین به این سرویس باید محدوده‌ای را که برای طراحی تور گردشگری در نظر گرفته اند مشخص کنند و با استفاده از ابزار پیش بینی شده عکس‌های موجود در این محدوده را به یکدیگر متصل کنند.
پس از این کار گشت زنی در محدوده طراحی شده با استفاده از عکس‌های موجود ممکن است. گنجاندن این تور مجازی در وب سایت یا وبلاگ شخصی یا طراحی برنامه های کاربردی با استفاده از آنها نیز ممکن است.
...................................
خبر: خرده فروشی ویندوز 7 رسما پایان یافت

مایکروسافت برای مجبور کردن کاربران ویندوز 8 به خرید این سیستم عامل از پایان خرده فروشی سیستم عامل ویندوز 7 در سراسر جهان خبر داد.
البته فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی می‌توانند کماکان نسخه‌های باقی مانده از ویندوز 7 را به فروش برسانند، اما نسخه‌های جدید این سیستم عامل دیگر در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت.
این شرکت رسما اعلام کرده که از عرضه نسخه‌های جدید بسته‌بندی شده ویندوز 7 در فروشگاه‌های عادی و همین طور سایت های تجارت الکترونیک خودداری خواهد کرد. این دستورالعمل به معنای توقف فروش رایانه‌های شخصی مجهز به سیستم عامل ویندوز 7 هم نخواهد بود.
انتظار می‌رود فروش این نوع رایانه‌ها تا پایان اکتبر سال 2014 ادامه یابد. برخی کارشناسان تردید دارند که اتخاذ چنین شیوه ای به استفاده بیشتر از ویندوز 8 منجر شود، به خصوص که این ویندوز رابط کاربری لمسی گیج کننده ای دارد که چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
...................................
خبر: مدل جدید پردازنده واقعی ۸ هسته‌ای در راه است

تراشه جدید مدیاتک در واقع مدل MT6592 با قابلیت پشتیبانی از فناوری مخابراتی نسل چهارم محسوب می‌شود که بسیار احتمال می‌رود هر 8 هسته پردازنده را در خود جا داده باشد.
شرکت MediaTek از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌های همراه چندی پیش نخستین پردازنده هشت هسته‌ای واقعی مخصوص دستگاه‌های الکترونیکی همراه را به عنوان بخشی از تراشه‌ها MT6592 معرفی کرد.
اما این طور که منابع آگاه گزارش داده‌اند،‌ این شرکت هم‌اکنون در حال کار کردن روی مدل بعدی این محصول است که MT6595 نام دارد و پیش‌بینی شده است که در ژانویه 2014 به صورت رسمی وارد بازار جهانی شود.
تراشه جدید این شرکت در اصل مدل MT6592 با قابلیت پشتیبانی از فناوری مخابراتی LTE محسوب می‌شود بسیار احتمال می‌رود که هر 8 هسته پردازنده را در خود جا داده باشد.
اگر شایعات منتشر شده در این زمینه درست باشند، شرکت MediaTek قصد دارد طی سال 2014 میلادی سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهد.
شرکت MediaTek تاکنون تراشه‌هایی را تولید می‌کرد که برای سری گوشی‌های هوشمند متوسط و معمولی مناسب بود. با این وجود، هم‌اکنون شرایط برای این شرکت تایوانی به سرعت در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود که MediaTek در سال 2014 میلادی به یکی از بزرگترین رقبای Qualcomm تبدیل شود و سری پردازنده‌های موبایلی پرقدرت خود را روانه بازار کند.
...................................
خبر: ساخت نخستین تبلت اندرویدی متن‌باز

ال‌جی از رایانه لوحی جدیدی رونمایی کرده است که گفته می‌شود نخستین تبلت جهان مبتنی بر سیستم Google Play Edition است.
نخستین تبلت گوگل مبتنی بر "طرح اندروید متن‌باز"(AOSP) آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید موسوم به 4.4 KitKat را در خود جا داده است و شامل پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon 600 با توان 1.7 گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر می‌شود.
این تبلت نمایشگر لمسی 8.3 اینچی از نوع WUXGA Full HD IPS را در خود جا داده است و تصاویر در آن با کیفیت 1920 در 1200 پیکسل به نمایش درمی‌آیند.
رایانه لوحی جدید ال‌جی به گونه‌ای ساخته شده است که کاربر می‌تواند رابط کاربری از جمله نوار حاوی ابزارهای کاربردی و سیستم هدایت‌گر را حذف کند. در این تبلت کاربران می‌توانند از تمامی پیکسل‌های روی نمایشگر 8.3 اینچی به صورت کاربردی بهره ببرند.
دکتر "جونگ-سئوک پارک"( Jong-seok Park) مدیر مرکز ابزارهای موبایلی و ارتباطی ال‌جی در این خصوص گفت: «ال‌جی همکاری‌های نزدیکی را با شرکت گوگل آغاز کرده است و بر این اساس نخستین تبلت Google Play Edition را به تولید رسانده است».
او در ادامه خاطرنشان کرد: «رایانه لوحی LG G Pad 8.3 Google Play Edition در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر در بهترین حالت می‌تواند آن را با سلیقه خود هماهنگ کند. این محصول با تمام مدل‌های مشابهی که در بازار فروخته می‌شود متفاوت است».
تبلت LG G Pad 8.3 Google Play Edition از هم‌اکنون وارد بازار آمریکا شده است و روی فروشگاه اینترنتی گوگل نیز با قیمت 350 دلار فروخته می‌شود.
...................................
خبر: عرضه فایرفاکس ۲۶ با ۱۴ به‌روزرسانی امنیتی

نسخه جدید مرورگر فایرفاکس همراه با پنج به روزرسانی امنیتی بسیار مهم عرضه شده و برخی پلاگین‌های نیز ارتقا یافته و به امکانات جدیدی مجهز شده است.
نسخه بتای فایرفاکس 26 اولین بار در ابتدای ماه نوامبر عرضه شد و محققان مسائل امنیتی می‌گویند این نسخه از نظر امنیتی بسیار به روز شده است.
در این نسخه تمامی پلاگین‌های مهم باید توسط کاربر اجرا شوند تا از امکان هر گونه سوءاستفاده از آنها جلوگیری شود. یکی از مهم‌ترین این پلاگین‌ها که اجرای پیش فرض آنها دیگر ممکن نیست، پلاگین جاوا است. این پلاگین و پلاگین‌هایی مانند فلاش دیگر به طور پیش فرض در محیط مرورگر اجرا نمی‌شوند تا هکرها از این طریق نتوانند کدهای مخرب خود را وارد رایانه‌های کاربران کنند.
پیش از این در نسخه 7 مرورگر سافاری هم چنین قابلیتی فعال شده بود. در مجموع 14 به روزرسانی امنیتی از طریق فایرفاکس 26 در دسترس است که 5 مورد آن بسیار مهم هستند. سه تای این توصیه‌ها جلوی اشتباهات مربوط به دسترسی به حافظه رایانه را می ‌یرند و برخی دیگر هم برای جلوگیری از سوءاستفاده از فرمت‌های JPG و لایه امنیتی SSL طراحی شده اند.
...................................
خبر: 500 نویسنده برجسته جاسوسی اینترنتی را محکوم کردند

بیش از 500 نویسنده از 81 کشور مختلف جهان با محکومیت سطح جاسوسیهای دولتی در فضای اینترنتی خواستار تصویب یک منشور بین المللی شدند که حقوق دیجیتال افراد را به رسمیت بشناسد.
500 نفر از نویسندگان برجسته دنیا جاسوسیهای دولتی را محکوم کرده و به سازمانهای جاسوسی نسبت به نقب زدن دموکراسی هشدار دادند.
در بیانیه ای که توسط نویسندگان 81 کشور مختلف جهان چون ژولین بارنس، ایروین ولش، آیان مک‌ایوان، مارتین امیس امضا شده آنها خواستار تصویب یک منشور بین المللی شده اند که حقوق دیجیتال را مورد تأکید قرار می دهد.
این نویسندگان نسبت به سطح جاسوسیها هشدار داده و اظهار داشتند که این اقدامات، تلاش مردم را برای اینکه دیده نشوند و افکار و ارتباطات آنها به صورت عمومی مدنظر قرار نگیرد، از بین برده است.
این نامه در شرایطی منتشر شده است که پیش از این هشت شرکت بزرگ فناوری از جمله گوگل، اپل، فیسبوک، تویتر، ای او ال (AOL)،مایکروسافت، لینکدین و یاهو طی نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و همچنین کنگره این کشور خواستار اصلاح قوانین جاسوسی و تجسس شده اند. این نامه مشترک نخستین جبهه مشترک شرکتهایی بود که رقبای سرسخت یکدیگر تلقی می شوند.
این بیانیه به صورت همزمان در 27 کشور جهان منتشر شده و اعلام کرده است که افشاسازی جاسوسیها توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به حق انسانها برای آزادی در جوامع خود صدمه زد. این حق بنیادین انسانها از طریق راهکارهای فناورانه شرکتها و دولتها برای اهداف جاسوسیهای گسترده باطل و بی اثر شمرده شده است. فردی که در معرض جاسوسی قرار دارد هرگز آزاد نیست و جامعه ای که در آن جاسوسی صورت می گیرد دیگر دموکرات نیست.
نویسندگان همچنین خواستار یک تصویب توافق حقوق دیجیتال شدند که کشورها امضا کرده و از آن تبعیت کنند.
در بخشی از این نامه آمده است: جاسوسی دزدی است، اطلاعات اموال عمومی نیست، به ما تعلق دارد وقتی که این اطلاعات برای پیش بینی رفتار ما استفاده می شود، اصول آزادی اراده که برای آزادی دموکراتیک مهم است به یغما می رود.
درمیان نویسندگان این نامه 5 برنده جایزه نوبل و نویسندگان مشهوری چون مارگارت اتوود، دان دليلو و گونتر گراس به چشم می خورند.
...................................
خبر: گوشی هوشمند چینی مجهز به باکیفیت‌ترین دوربین دوم در جهان

اسناد داخلی منتشرشده مربوط به شرکت هوآوی نشان می‌دهد این شرکت چینی در حال کار کردن روی گوشی هوشمندی موسوم به Ascend P7 است که هم‌اکنون با نام Sophia شناخته می‌شود.
گوشی هوشمند Ascend P7 به‌روزرسانی‌های قابل ملاحظه‌ای را نسبت به مدل Ascend P6 شامل می‌شود و یک نمایشگر لمسی 5 اینچی از نوع TFT LCD را با کیفیت 1080 پیکسلی در خود جا داده است.
شرکت هوآوی برای این گوشی هوشمند تراشه مرکزی HiSilicon Balong 910 را در نظر گرفته است که شامل 4 هسته پردازشگر 1.6 گیگاهرتزی، رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی می‌شود.
البته برای این گوشی هوشمند چینی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD نیز در نظر گرفته شده است تا امکان افزایش حافظه داخلی آن فراهم شود.
آن طور که در اسناد منتشر شده توضیح داده شده است، بدنه Ascend P7 از مواد بسیار عالی ساخته شده است و از نظر ظاهری بسیار شبیه مدل قبلی است.
این گوشی هوشمند بهترین دوربین دیجیتالی دوم را در جهان شامل می‌شود و باکیفیت‌ترین تصاویر را از خود کاربر تهیه می‌کند. شرکت هوآوی برای این محصول دوربین دوم با کیفیت 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته است و دوربین اصلی آن نیز با کیفیت 13 مگاپیکسلی شامل قابلیت اتوفوکوس می‌شود که البته فلش LED نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
این گوشی هوشمند باتری 2400 mAh را در خود جا داده است و برای آن قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی LTE نیز فراهم شده است.
...................................
خبر: ساخت میز کار تجهیزات فضایی توسط پژوهشگران کشور
پژوهشگران کشور موفق به ثبت اختراع میز کار تجهیزات فضایی با قابلیت حمل و نقل و نگهداری مدل پرتابی محموله مخابراتی ماهواره ژئو شدند.
"ميز كار تميز پنج درجه آزادی" مخصوص تست، حمل و نقل و نگهداری مدل پرتابی محموله مخابراتی ماهواره ژئو  توسط پژوهشگران پژوهشكده فناوري ارتباطات مركز تحقيقات مخابرات ايران طراحي و موفق به ثبت اختراع شد.
مراحل ارزیابی و ثبت این اثر به عنوان یك اختراع در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و اداره ثبت اختراعات با شماره ثبت 81083 به انجام رسید.
این میز كار یا ترولی قابلیت توانایی نگهداری و حمل محصول فضایی تا وزن 50 كیلوگرم، مكانیزم غیرفعال به صورت كاملا بالانس، توانایی چرخاندن محصول فضایی بین مثبت و منفی 60 درجه، حركت خطی محصول فضایی تا 60 سانتی متر در راستای افق و 50 سانتی متر در راستای عمود، قرارگرفتن دستگاهها و ادوات مورد نیاز برای انجام عملیات و آزمایشهای لازم بر روی ترولی و رعایت الزامات ایمنی و تمیزی مربوط به پروژه های فضایی برای كار در اتاقهای تمیز تا كلاس 10000 را دارا است.
از آنجا كه ساخت محصولات فضایی دارای پیچیدگیها و حساسیتهای ویژه ای است، تجهیزاتی كه برای اجرای عملیات پروژه در كنار آنها ساخته می شود به تجهیزات پشتیبان زمینی یا GSE معروف هستند كه میز كار یكی از مهمترین تجهیزات پشتیبان زمینی مكانیكی(MGSE) در این نوع پروژه ها است.
وجود میز كاری كه بتوان به طور ایمن محصول فضایی را روی آن نصب کرد و عملیات را درون اتاق تمیز به انجام رساند می تواند تاثیر بسزایی در اجرای این پروژه ها داشته باشد.
...................................
خبر: معافیت مالیاتی و بیمه برای صدور کالاهای دانش بنیان

معاون پژوهش و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حمایت های این معاونت از تولید کالاهای دانش بنیان گفت: در صورتی که شرکت های دانش بنیان بتوانند در زمینه مدیریت فناوری موفقیت هایی کسب کنند برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی از حمایت های معاونت علمی برخوردار خواهند شد.
دکتر علی وطنی در کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری با بیان اینکه در کنفرانس های بین المللی تبادل اطلاعات صورت می گیرد، افزود: اعطای جایزه مدیریت فناوری به شرکت های فناور اقدام موثری در جهت شناسایی مراکز فناور و شرکت های دانش بنیانی که اقدام به نهادینه کردن مدیریت فناوری در فعالیت های خود شدند، است.
معاون پژوهش و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به حمایت های معاونت علمی از شرکت های فناور که مدیریت فناوری را محور فعالیت های خود کردند، اظهار داشت: در صورتی که این شرکت ها بخواهند کالاهای دانش بنیان خود را صادر کنند علاوه بر معافیت مالیاتی و گمرک مشمول بیمه نیز خواهند شد.
وی همچنین حمایت از این شرکت ها برای حضور در نمایشگاههای بین المللی را از دیگر حمایت های معاونت علمی نام برد و یادآور شد: در صورتی که این شرکت ها بخواهند در نمایشگاههای بین المللی محصولات خود را عرضه کنند بخشی از هزینه های شرکت در این نمایشگاه از سوی معاونت علمی پرداخت می شود.
وطنی با تاکید بر اینکه محور حمایت های معاونت علمی از کالاهای دانش بنیان میزان ارزآوری آنها برای کشور است، خاطرنشان کرد: در سه هفته گذشته نمایشگاهی در کشور چین برگزار شد که در آن ستاد توسعه گیاهان دارویی قرارداد تجاری با مبلغ 100 میلیون دلار امضا کرد.
وی با تاکد بر اینکه این قرارداد در راستای تجاری سازی دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی بوده است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی از این نوع شرکت ها حمایت های ویژه ای خواهد داشت.
معاون پژوهش و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تامین تجهیزات آزمایشگاهی را از دیگر حمایت های معاونت علمی از تامین تجهیزات آزمایشگاهی مراکز پژوهشی و دانشگاهها را از دیگر حمایت های این معاونت نام برد و یادآور شد در صورتی که دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه داشته باشند از طریق این معاونت تامین خواهد شد به گونه ای که در سال جاری حدود 40 میلیارد تومان تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تولید شده از سوی شرکت های داخلی در اختیار دانشگاهها قرار گرفت .
وطنی در این باره توضیح داد: با قراردادی که با دانشگاهها و مراکز پژوهشی دولتی و غیر دولتی منعقد شد تا سقف 50 درصد هزینه های مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه آزمایشگاهی از سوی معاونت علمی پرداخت شد و از سوی دیگر نیز کالاها و تجهیزات تولید شده شرکت های دانش بنیان داخل در اختیار دانشگاهها و مراکز پژوهشی قرار گرفت.
وطنی همچنین با اشاره به مذاکرات اخیر این معاونت با معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که با وزارت علوم و وزارت بهداشت صورت گرفته است امیدواریم که بتوانیم سقف خرید تجهیزات و مواد اولیه آزمایشگاهی را در سال 93 به بیش از دو برابر سال 92 افزایش دهیم.
...................................
خبر: مجوز گرین لایت به 2 بازی رایانه ای ایرانی رسید

بازی‌های "شبگرد" و "ارتش فرازمینی" در نخستین گام برای عرضه جهانی، موفق به دریافت گرین لایت از شرکت استیم بزرگترین شبکه فروش دیجیتال بازی های رایانه ای در دنیا شدند.
گرین لایت مجوزی است که توسط آراء کاربران سایت استیم به بازی هایی که درخواست پیوستن به شبکه توزیع شرکت استیم را دارند داده می شود.
بازی رایانه ای شبگرد توانست با کسب ۴۲ هزار رای از کاربران شبکه استیم از سراسر دنیا، جواز گرین لایت عرضه در سایت استیم را دریافت کند.
بازی ایرانی ارتش فرازمینی نیز توانست پس از گذشت تنها دو هفته مجوز شبکه استیم را دریافت و در جهت عرضه جهانی قرار گیرد؛ این بازی 93 درصد راه را برای رسیدن به 100 بازی برتر طی کرد و پیش از ورود به جمع بازیهای برتر جهت انتخاب، مجوز خود را دریافت کرد.
"ارتش فرازمینی" بازی حادثه ای تیراندازی اول شخصی بوده که در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد و روایتگر جنگ های بشریت بر سر بزرگترین دغدغه‌ خود یعنی انرژی است؛ در این بازی تلاش شده تا تمامی استانداردهای بازیهای برتر این سبک رعایت شده و محیط هایی بدیع و جذاب در کنار گیم پلی روان و سریع همراه با روند داستانی درگیر کننده عواملی باشند تا ارتش فرازمینی را فراتر از یک بازی مستقل ایرانی مطرح کند.
بازی "شبگرد: طلوع تاریکی" نیز با حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سبک حادثه ای ماجرایی سوم شخص در مرحله نهایی تولید قرار دارد؛ این بازی روایت خلافکارانی بوده که از دست عدالت فرار کرده و در تاریکی شب سعی در تباهی دنیا دارند. شبگرد که فرشته شب و آواز عدالت است، به کابوس خلافکاران تبدیل می شود.
بازی شبگرد دارای محیط های بزرگ و پر جزییات بوده و بازیکن در حین بازی به مبارزه تن به تن و حل معما و تفحص می پردازد.
موفقیت این دو بازی در اخذ مجوز سایت استیم نشانه مقبولیت عناوین ایرانی در خارج از مرزهای کشورمان است. این بازیها در ردیف پروژه های مورد حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانه ای قرار دارد.
...................................
خبر: مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری دانشگاه آزاد اسلامی احداث می شود

با همکاری دو واحد تهرن شمال و بندرگز دانشگاه آزاد، مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری این دانشگاه احداث می شودبه گزارش خبرگزاری مهر، در راستای حصول منابع مالی جدید و با هدف عملیاتی کردن مصوبات جلسات فی مابین دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران شمال و بندر گز در راه اندازی مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری، به میزبانی واحد تهران شمال نشستی برگزار شد.
در این نشست اخوان فرد-رئیس واحد تهران شمال، گفت: دستورهای لازم پیرامون نحوه جذب منابع مالی صادر شده و پیگیری و راه اندازی مرکز تحقیقات و پرورش خاویار با این اهتمام جزء اولویت های راهبردی واحد تهران شمال است.
رئیس واحد تهران شمال در ادامه با اشاره به بحث خاویار ایران و اعتبار جهانی آن، افزود: راه اندازی مرکز پرورش و تحقیقات ماهیان خاویاری، علاوه بر بازارهای داخلی کشور، بازارهای منطقه و جهان را می تواند پوشش دهد و در راستای تحقق این امر نیاز به همکاری با حوزه معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.
...................................
خبر: آخرین تصمیمات بنیاد ملی نخبگان در واگذاری تسهیلات و ارزیابی اختراعات

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان آخرين تصميمات بنياد ملي نخبگان در واگذاري ارائه تسهيلات به دانشگاه ها و ارزيابي اختراعات را اعلام کرد.
دكتر سورنا ستاري با اشاره به سياست دولت تدبير و اميد مبني بر چابك سازي دستگاه هاي اجرايي و سازمان ها و نهاد هاي دولتي گفت: بنياد ملي نخبگان در راستاي اجراي سياست هاي دولت و هدفمند كردن ارائه تسهيلات بنياد براي ارتقا كيفيت فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه ها و باتوجه به اينكه حدود هزار و پانصد نفر از استعدادهاي برتر و نخبگان تحت حمايت بنياد در دانشگاه صنعتي شريف حضور دارند، در اولين اقدام، بخشي از اقدامات حمايتي خود از استعدادهاي برتر اين دانشگاه را به دانشگاه صنعتي شريف واگذار كرد.
وي افزود: در مرحله اول اعطاي اعتبار پژوهشي استادياران جوان، كمك هزينه فرصت مطالعاتي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري، كمك هزينه شركت در كنفرانس ها و اعطاي پژوهانه به دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري به دانشجويان نخبه و استعداد برتر دانشگاه صنعتي شريف با مديريت مسئولان اين دانشگاه انجام مي شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان تصريح كرد: در مرحله دوم اعطاي تمامي كمك هزينه تحصيلي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف مشمول حمايت هاي بنياد ملي نخبگان، به دانشگاه صنعتي شريف محول مي شود.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور تاكيد كرد: نكته بسيار مهم اين است كه تمامي روندها و فرآيندهاي اعطاي تسهيلات همچنان از طريق سامانه ثريا صورت مي گيرد. البته در اين واگذاري نظارت كار بر عهده بنياد ملي نخبگان و معاونت فرهنگي و امور نخبگان بنياد انجام مي پذيرد.
رئيس بنياد ملي نخبگان در ادامه با اشاره به برخي سوءاستفاده ها و وقوع تخلفات در حوزه اختراعات براي حضور در جمع مشمولان بنياد ملي نخبگان جهت دريافت تسهيلات حمايتي گفت: براي جلوگيري از اين وقوع چنين رويدادهاي تلخ و حفظ مالكيت معنوي اخترعات براي صاحبان آنها ، بررسي و ارزيابي تمامي اختراعات در بنياد ملي نخبگان صرفا از طريق جشنواره هاي منطقه اي و ملي اختراعات به صورت حضوري انجام مي شود و ديگر هيچ ارزيابي به صورت غير حضوري و از طريق سامانه ارزيابي اختراعات در بنياد انجام نمي شود.
ستاري خاطرنشان كد: در اين راستا بر اساس مصوبه اخير بنياد ملي نخبگان و اصلاح آيين نامه حمايت از مخترعان، ميزان حداقل مشاركت مخترع براي دريافت تسهيلات به 45 درصد افزايش يافت كه از سال 93 اجرا مي شود. البته در ارزيابي اختراعات حضور تمامي مخترعان مشاركت كننده در طرح الزامي است.
به گفته وي از اين پس در راستاي استفاده از پتانسيل مجموعه هاي تحت مديريت بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در ارزيابي هاي اختراعات از پتانسيل ستادهاي فناوري هاي راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري استفاده خواهد شد.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در خصوص رويكرد بنياد ملي نخبگان درباره حمايت از برگزيدگان جشنواره هاي معتبر علمي در كشور خاطرنشان كرد: همچنين اعطاي مجموعه تسهيلات كمك هزينه تحصيلي براي برگزيدگان جشنواره هاي معتبر علمي مورد تاييد بنياد ملي نخبگان پس از بررسي در شوراي علمي بنياد ملي نخبگان و كسب حداقل هاي لازم صورت مي گيرد و صرفا برگزيده شدن در اين جشنواره ها منجر به تحت حمايت در آمدن در بنياد و دريافت تسهيلات نخواهد بود.
...................................
خبر: ساخت کیسه هوا برای بدنه گوشی‌های هوشمند

کیسه هوا از جمله ابزارهای ایمنی محسوب می‌شود که سلامت سرنشینان خودرو را تضمین می‌کند. اما شرکت خودروسازی هوندا در حال ساخت بدنه جدیدی برای آیفون است که با داشتن کیسه هوا، جلوی بروز هرگونه مشکل برای این گوشی هوشمند را می‌گیرد.
این شرکت خودروسازی ژاپنی روشی ارایه کرده است طی آن در قاب‌های باریک گوشی از کیسه‌های هوا استفاده می‌شود تا گوشی هنگام برخورد با زمین دچار مشکل نشود.
این قاب محافظ حاوی کیسه‌های هوا Case N نام دارد و شامل شش کیسه هوای کوچک می‌شود و پیش از آنکه گوشی با زمین برخورد کند، این کیسه های هوا به صورت خودکار بیرون می‌آیند و از شکستن نمایشگر و دیگر آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند.
فایل ویدیویی منتشر شده روی سایت YouTube مربوط به این فناوری نشان می‌دهد که یک مرد در حالت ایستاده چند گوشی هوشمند را به سمت زمین رها می‌کند.
بر اساس این فایل ویدیویی، زمانی که گوشی هوشمند بدون Case N با زمین برخورد می‌کند، نمایشگر آن می‌شکند و در بخش‌های دیگر دچار مشکل می‌شود. اما زمانی که این گوشی به همراه Case N به زمین می‌خورد، مشکلی برای آن به وجود نمی‌آید.
...................................
خبر: USSD جایگزین POS می‌شود

با این ایده که خریدهایی که نیاز به پرداخت از طریق POS دارند، توسط کدهای USSD تلفن همراه انجام شوند، سرویس جدیدی روی بستر USSD ارائه شده؛ تا کاربر در هر جا با استفاده از رایج‌ترین وسیله الکترونیکی (موبایل) امکان پرداخت داشته باشد.
در حال حاضر شرکت‌های متعددی بر بستر USSD (کدهای دستوری کوتاه) تلفن همراه، سرویس مالی و بانکی ارائه می‌کنند و همه این سرویس‌ها نیز دارای تشابهاتی در ارائه خدمات پرداخت قبض، رویت صورت حساب و خرید شارژ هستند.
در نمایشگاه الکامپ علاوه بر سرویس‌های معمول، سرویس جدیدی بر بستر کدهای دستوری کوتاه ارائه شده است. این سرویس «پذیرندگی» نام دارد و خدمات پرداخت را از طریق سیم کارت ارائه می‌کند.
امیر حسام حسنی در این خصوص توضیح داد: ایده ایجاد این سرویس، انجام عملیات POS توسط کدهای USSD است تا کاربر در هر جا بتواند بدون نیاز به وسایل پرداخت الکترونیک از جمله POS امکان پرداخت داشته باشد.
وی توضیح داد: این سرویس مناسب برای ارسال کالا یا خدمات غیرحضوری است. به این صورت که فروشنده کالا (پذیرنده) یک قرارداد پذیرندگی رایگان با ارائه دهنده سرویس امضا می‌کند و با فعال شدن سرویس، برای مشتری‌های خود پس از ارسال کالا یا ارائه خدمات غیرحضوری، روی موبایل مشتری، فاکتور خرید را می‌فرستد. سپس مشتری با تایید پرداخت، فاکتور را از حساب متصل به سیم کارت خود پرداخت می کند و پول به حساب پذیرنده (فروشنده) واریز می شود.
مدیر بازاریابی اینفوتک در مورد امنیت پرداخت و اعتبار بانکی این سرویس توضیح داد: این سرویس از سرویس‌های زیر نظر طرح شاپرک بانک مرکزی و قوانین بانکی در آن لحاظ شده است. برای استفاده از این طرح گوشی خاصی لازم نیست. یعنی به جز کارت بانکی داشتن یک سیم کارت کافی است.
این سرویس هم اکنون روی سیم کارت ایرانسل و همراه اول ارائه می شود و در آینده برای رایتل نیز ارائه خواهد شد.
...................................
خبر: اخراج کارکنان انگلیسی اچ پی با وجود سود 1.4 میلیارد دلاری

شرکت اچ پی به علت اخراج 1100 نفر از کارکنانش در انگلیس مورد انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته است. علت این انتقادات سود 1.4 میلیارد دلاری این شرکت در سه ماهه سوم سال 2013 است.
اتحادیه‌های کارگری و برخی سازمان‌های مدنی در انگلیس می‌گویند اچ پی شرکتی است که به فرهنگ اخراج کارکنان معتاد شده و روسای اروپایی این شرکت برای جلوگیری از عدم اجرای تصمیماتی که توسط رهبران آنها در آمریکا گرفته می شود فاقد قدرت هستند.
اچ پی می‌گوید از ابتدای سال 2014 به تدریج 1124 نفر از کارکنان خود را در شهرهای مختلف انگلیس از جمله براکنل، ورینگتون، شفیلد اخراج خواهد کرد. اتحادیه‌های کارگری در انگلستان می‌گویند بسیاری از افرادی که در فهرست اخراج قرار گرفته‌اند نیروی کار ماهری هستند که منتقد روش‌های مدیریتی اچ پی هستند.
مدیران شرکت اچ پی در واکنش گفته اند برای رسیدگی به وضعیت افرادی که قرار است شغل خود را در این شرکت از دست بدهند برنامه هایی را به اجرا درخواهد آورد. در طول سال 2013 در مجموع سیزده هزار کارمند اچ پی شغلشان را در این شرکت از دست داده اند. از زمان آغاز تغییرات ساختاری در این شرکت در مجموع 24600 نفر از اچ پی جدا شده اند.
...................................
خبر: هشدار در مورد مشکلات امنیتی 90 درصد از برنامه‌های همراه

اکثر برنامه‌ها و App های قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند یا دارای آسیب پذیری‌های امنیتی هستند یا اطلاعاتی را از گوشی‌های کاربران جمع‌آوری می‌کنند که نیازی به آنها ندارند.
نتیجه یک بررسی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد که مشکلات برنامه‌های همراه بسیار گسترده‌تر از حدی است که قبلا تصور می‌شد و بخش اعظم این برنامه‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
محققان شرکت اچ پی با بررسی بیش از دو هزار برنامه قابل نصب روی گوشی آیفون شرکت اپل در بین ماه‌های اکتبر تا نوامبر به این نتیجه رسیده اند که از هر 10 برنامه، 9 برنامه یعنی 90 درصد دارای آسیب پذیری های جدی امنیتی هستند.
این مشکلات عبارتند از دسترسی بیش از حد مجاز به داده‌های ذخیره شده بر روی گوشی‌ها، عدم رمزگذاری اطلاعات در زمان رد و بدل شدن میان گوشی و شبکه اینترنت، انتقال داده‌ها به روش‌های غیرایمن و ... به عنوان مثال دسترسی یک برنامه بازی به فهرست تماس های ذخیره شده کاربر در گوشی ضرورتی ندارد، اما بسیاری از این بازی‌ها چنین کاری را انجام می‌دهند.
نکته مهم‌تر این است که بسیاری از این برنامه‌ها از روش‌های غیرایمن و ساده برای نگهداری اطلاعات منتقل شده استفاده می‌کنند که همین مساله سرقت آنها را هم ساده‌تر می‌کند.
اچ پی در مجموع 2107 برنامه همراه برای آیفون را بررسی کرده و آنها را در قالب 22 دسته بندی مختلف جای داده است. 97 درصد از این برنامه ها حداقل به یک منبع اطلاعاتی شخصی بر روی گوشی اعم از فهرست تماس ها و اطلاعات کاربری فرد در شبکه های اجتماعی دسترسی داشته اند یا از قابلیت بلوتوث و وای – فای برای انتقال اطلاعات بهره می‌گرفتند. اما 89 درصد از آنها فاقد قابلیت‌های مورد نیاز برای حفاظت از این اطلاعات بوده اند.
75 درصد از برنامه‌های بررسی شده هم از روش‌های غلطی برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده کرده و امنیت کاربران را به خطر می‌انداختند.
...................................
خبر: فرمت‌های فلاش، جاوا و پی دی اف آسیب‌پذیرترین فایل‌های اینترنتی
بررسی‌های یک شرکت امنیتی نشان می‌دهد که فایل‌های تهیه شده با فرمت‌های فلاش، جاوا و پی دی اف از جمله خطرناک‌ترین و آسیب پذیرترین فایل‌ها محسوب می‌شوند.
AV-Test می‌گوید در بررسی‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که حفره‌های امنیتی نرم افزارهای ادوب و جاوا عامل 66 درصد از تمامی آسیب‌پذیری‌هایی هستند که برای کاربران ویندوز رخ می‌دهد.
برنامه‌های طراحی شده بر مبنای این برنامه‌ها هم به راحتی مورد سوءاستفاده هکرها قرار می‌گیرند و در برخی موارد حفره‌های موجود به همین علت به سادگی موجب نفوذ بدافزارهای مخرب به رایانه ها می‌شود.
اگر چه شرکت‌های سازنده وصله‌هایی برای رفع مشکلات یاد شده عرضه می‌کنند، اما کاربران به همان سرعت این وصله ها را بارگذاری نمی‌کنند.
در میان فرمت‌های مختلف فایل‌های پی دی اف از نظر شدت آسیب‌پذیری در رتبه اول قرار دارند و فایل‌های جاوا پس از آن در رتبه دوم هستند. فرمت HTML نیز در رتبه سوم بوده و فرمت فشرده سازی ZIP در رتبه چهارم است. فایل‌های فلاش، WMF، RIFF، XML، JPEG و در نهایت ASCII نیز رتبه های بعدی را در اختیار دارند.
........................
خبر: کارت‌های مالی 465 هزار مشتری بانک جی پی مورگان هک شد
بانک JPMorgan Chase & Co ارائه دهنده انواع خدمات مالی و اعتباری در حوزه بانکداری، بیمه و ... از هک شدن 465 هزار کارت پرداخت مالی خود خبر داد.
این کارت‌های پیش پرداختی که توسط بانک مذکور صادر شده حاوی اطلاعات شخصی افراد هستند و ممکن است هکرها امکان یابند از این طریق وارد حساب‌های بانکی آنلاین کاربران شوند.
کلاهبرداران اینترنتی با هجوم به شبکه رایانه‌ای بانک جی پی مورگان در ماه جولای موفق به سرقت اطلاعات مورد نظر خود شده‌اند.
این کارت‌ها برای استفاده شرکت‌های خصوصی و همین طور برخی موسسات دولتی صادر شده بودند و از آنها برای پرداخت حقوق و مزایای مختلف شغلی استفاده می‌شد.
عامل اصلی موفقیت هکرها نفوذ به وب سرورهای سایت www.ucard.chase.com در اواسط ماه سپتامبر بوده است. این مساله در همان زمان کشف شده و همکاری بانک با مقامات پلیس برای برطرف کردن مشکل ادامه دارد. هنوز جزییات فنی این حمله و همین طور حجم اطلاعات مسروقه مشخص نشده است.
افرادی که اطلاعاتشان از این طریق هک شده دو درصد از 25 میلیون صاحبان کارت‌های مختلف بانکی در این بانک را شامل می‌شود.
........................
خبر: جاسوسی اف بی آی از وب‌کم‌های خاموش لپ‌تاپ‌ها

آژانس امنیت ملی آمریکا تنها نهاد دولتی این کشور نیست که از کاربران اینترنت جاسوسی می‌کند، پلیس فدرال آمریکا موسوم به اف بی آی هم از بدافزار ویژه‌ای به این منظور استفاده می‌کند.
اف بی آی با استفاده از روش‌های گوناگون جاسوسی و نظارت می‌تواند بدون اطلاع کاربران وب‌کم‌های لپ تاپ های آنها را روشن کرده و به بررسی عملکرد آنها بپردازد.
بدافزاری که توسط اف بی آی به همین منظور طراحی شده، بی سروصدا دوربین‌های لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها و ... را روشن کرده و تصاویر تهیه شده از این طریق را به طور آنی برای جاسوسان آمریکایی ارسال می‌کند.
وب‌کم‌ها عموما دارای چراغ کوچکی هستند که در زمان فعال شدن روشن می‌شود. اما این بدافزار به گونه‌ای طراحی شده که باعث روشن شدن چراغ وب کم هم نمی‌شود.
بدافزار یاد شده که وجود آن از سوی یکی از همکاران سابق اف بی آی به نام مارکوس توماس افشا شده، برای دانلود فایل‌ها، عکس‌ها و محتوای ایمیل‌های کاربران هم قابل استفاده است.
این موضوع زمانی از سوی رسانه‌ها افشا شد که تحقیقات اف بی آی در مورد مرد مرموزی با نام مستعار " مو" به بن بست رسید. دستگیری این فرد که پلیس را تهدید به بمب گذاری درسه دانشگاه، دو فرودگاه، یک سینما، زندان و هتل  کرده بود، علیرغم تلاش‌های اف بی آی ممکن نشد و پلیس برای دستگیری او بدافزار یاد شده را از طریق اینترنت به رایانه ای که مو از آن برای باز کردن ایمیل‌هایش به کار می برد، منتقل کرد.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اف بی آی چند سالی است از این بدافزار برای جاسوسی از مردم استفاده می کند و قربانیان آن نیز لزوما جنایتکاران خطرناک و درجه اول نبوده اند. اما جزییات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست.

نظرات : 0

ثبت نظر

83779