۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

پیام رئیس شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران

به گزارش ICTPRESS ، دكتر محمود واعظي رئیس شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اين پيام گفت: جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران جایزه ای است کشوری که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پایه گذاری شده است.

این جایزه براساس نتایج ارزیابی های دقیق و علمی بر مبنای مدل بومی جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (ICTINQA) به سازمانها و شرکت های فعال برتر دولتی، خصوصی، تعاونی در مرحله ارتباطات و فناوری اطلاعات که تقاضی حضور در جایزه هستند در سطوح مختلف در روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اعطا می شود.
شروع سومین فرآیند جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن دو دوره موفقیت آمیز و مشارکت بیش از 100 سازمان در این حوزه نوید بخش حرکتی منسجم براي تطابق با الزامات بین المللی بخش ICT كشور است.
امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان اصول زیربنایی در توسعه کشورهای پیشرفته محسوب می شود که کشورمان ایران نیز با توجه به این رویکرد مهم ، سیاست های توسعه ای خود را در دولت بر این پایه بنا نهاده است .
دستیابی به کیفیت و پایداری در آن توجه ویژه به سه عامل اثرگذار یعنی همان مرغوبیت، سرعت دسترسی (زمان) و هزینه (قیمت) را جلب می كند. ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزاری است که دستیابی به این سه ویژگی را برای سایر بخش های کشور فراهم می آورد.
حال بخش ICT کشور خود نیازمند توجه ای ویژه به امر کیفیت در امور خود بوده تا بتواند اثربخشی و کارایی سایر بخشهای موجود کشور را با ملاک های بین المللی تضمین كند.
توجه به یک مدل بومی مطابق با نیازمندیهای بین المللی در حوزه کیفیت می تواند ارزیابی، مقایسه و یادگیری بین فعالان این بخش را به شکل نظام مند تامین كند .
از سوی دیگر کیفیت یک زبان مشترک میان کشورها در فضای رقابت بین المللی است. ایران بعنوان یکی از کشورهای مطرح در منطقه خاورمیانه می تواند از انتقال رویکرد کیفیت مداری در حوزه ICT مبنای الگو کیفیت مداری قرار گیرد.
به همین دلیل نیازمند آن است مدل مذکور علاوه بر اجرا در کشور ، مبنای مقایسه و یادگیری در سایر کشورهای منطقه خاورمیانه را فراهم كند.
بنابراین مبناهای عملکردی و مقایسه ای در رده منطقه ای و بین المللی به شکل عملیاتی مورد واکاوی قرار گرفته و یادگیری در این عرصه را به شکلی اثربخش برای فعالان کشور فراهم می آورد. امید است همچون گذشته شاهد حضور فعالان این بخش در سومین فرآیند جایزه باشیم تا با مشارکت هر چه بیشتر آنها مسیر پیشرفت و تعالی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تسهیل شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

66641