۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

همکاری کانادا با آمریکا در جاسوسی‎های اینترنتی افشا شد

به گزارش ICTPRESS ، شبکه خبری سی‌بی‌سی نیوز (CBC News) کانادا گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد آژانس امنیت ارتباطات این کشور در فعالیت‌های جاسوسی با همتای امریکایی خود در "حدود ۲۰ کشور ِ با اولویت " نقش آفرینی کرده است.
محور این گزارش  "یادداشت (۴ صفحه‌ای) فوق محرمانه آژانس امنیت ملی امریکا به تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۳ " است که توسط ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی امریکا لو رفت.
بر اساس گزارش رسانه‌های امریکا، این سند به دلیل اینکه دارای جزئیات به شدت حساس عملیاتی است، در رسانه‌ها منتشر نشده بود.
این سند حکایت از  "روابط و همکاری نزدیک " بین آژانس‌های جاسوسی دو کشور امریکا و کانادا دارد و اینکه  "هر دو طرف به دنبال تقویت و توسعه " روابط خود هستند.
در این سند لو رفته آمده است:  "آژانس امنیت ارتباطات کانادا منابعی را برای جمع آوری، پردازش و تحلیل پیشرفته (اطلاعات) در اختیار قرار می‌دهد و به درخواست آژانس امنیت ملی امریکا سایت‌هایی مخفی ایجاد کرده است. "
به گزارش پرس تی وی، علاوه بر این، سند مذکور فاش ساخته که آژانس امنیت ملی امریکا به انجام عملیات‌های محرمانه جاسوسی با همتای کانادایی خود علاقمند است.
در این سند آمده است:  "آژانس امنیت ارتباطات کانادا دسترسی منحصر به فرد جغرافیایی خود به مناطقی را که دست امریکا به آنها نمی‌رسد، در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا قرار می‌دهد. "
توماس دریک یک مقام اجرایی سابق آژانس امنیت ملی امریکا که بعدها به یک افشاگر بدل گشت در مورد این گزارش گفت، مسائل افشا شده اخیر جای تعجبی ندارد. با وجود این، وی خاطر نشان کرد:  "در نتیجه گستره این عملیات جاسوسی محرمانه، خطری آشکار و حتمی دموکراسی در کانادا را تهدید می‌کند. "
وی گفت:  " تنها برخی از قراردادهای خارجی یا روابطی را در نظر بگیرید که کانادا بر خلاف امریکا از آنها برخوردار است و در پوشش این روابط تصور کنید که چه می‌شود کرد: این نوع نظارت محرمانه یا اقدام برای جمع آوری اطلاعات. "
وسلی وارک، کارشناس امنیتی و اطلاعاتی در دانشگاه اوتاوا کانادا نیز با اظهار نظر در مورد مطالب افشا شده اخیر، اظهار داشت وجهه بین المللی کانادا به عنوان یک شریک بی‌گناه و پاک می‌تواند برای جمع آوری محرمانه اطلاعات در خارج مورد سوء استفاده قرار بگیرد.
وارک تصریح کرد:  " بدین ترتیب، عملیات کانادا می‌تواند از میزان توجه و نظارتی که عملیات‌های امریکا و انگلیس در کشورهای خارجی جلب می‌کنند، اجتناب کند. "
افشاگری‌های اخیر جدیدترین نمونه از سری گزارش‌هایی است که حجم فعالیت‌های جاسوسی کانادا را نشان می‌دهد. سی‌بی‌سی نیوز در ۲۷ نوامبر فاش ساخت که دو کشور امریکا و کانادا با یکدیگر همکاری کرده و به آژانس امنیت ملی امریکا اجازه دادند که در جریان نشست‌های گروه ۸ و گروه ۲۰ در تابستان دست به عملیات نظارتی بزند.
تاریخ همکاری بین آژانس‌های اطلاعاتی کانادا و امریکا به ۶۰ سال پیش باز می‌گردد؛ زمانی که آژانس امنیت ارتباطات کانادا آنچنان نقشی ایفا کرد که مورد توجه و احترام آژانس امنیت ملی امریکا قرار گرفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

61303