۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

قدرداني از برترين‌هاي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

به گزارش ICTPRESS ، جدیدترین آثار پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره بیداری اسلامی، سینمای ایران، مدیریت فرهنگی، اعتماد به نفس ملی، ارزش‌های فرهنگی، روش‌های پژوهش علوم اجتماعی، فرهنگ عمومی، رسانه‌های غرب، جهانی شدن و موضوعاتی از این دست در این مراسم رونمائی شد.
همچنین پژوهش‌های برتر در حوزه‌های مطالعات راهبردی فرهنگ، هنر و رسانه، ارتباطات فرهنگی بین الملل، هنرهای سنتی- اسلامی، مطالعات دینی فرهنگ و افکارسنجی و رصد فرهنگی معرفی و از پژوهشگران برتر قدردانی شد.
در این مراسم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تاکید بر ضرورت توجه به علوم کاربردی و کلان در حوزه علوم انسانی گفت: طرح "پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان" را شروع و مراحل اول و دوم آن را اجرا کرده‌ایم.
طالبیان در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات پژوهشگاه برای چاپ آثار پژوهشی‌ اشاره کرد و گفت: شمارگان برخی آثار پژوهشی‌مان به 100 تا 200 عدد می‌رسد که البته به صورت هدفمند در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
معاون فرهنگی رئیس جمهور نیز گفت: پژوهش‌های سیاستگذارانه باید دقیق و مسئولانه باشند.
حسام الدین آشنا بر ضرورت انجام دادن پژوهش‌های کلان تاکید کرد و افزود: پژوهش "بازنگری در شاخص‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" از جمله طرح های کلان بود که مبنای بخشی از برنامه فرهنگی دولت یازدهم شده است.
وی به موضوع داشتن سیاست‌های فرهنگی دارای شاخص‌های قابل سنجش به منظور برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: پژوهش‌هائی در سیاستگذاری به کار می‌‌آید که معطوف به سیاستگذاری باشد؛ تعامل بین سیاستگذاری و پژوهش یکطرفه نیست.
وی همچنین از رابطه حداقلی میان پژوهشگران و دولت انتقاد کرد و افزود: برخی فکر می‌کنند پژوهش برای سیاستگذاران ننگ محسوب می‌شود و گوئی اقتضای آکادمیک حکم می‌کند که به دولت خدمت ندهند؛ این رویکرد پیش از انقلاب بخصوص در حوزه‌های علوم انسانی بروز کرد و متاسفانه بعد از انقلاب هم بازتولید شد.
آشنا با تاکید بر رویکرد آشتی‌جویانه دولت با پژوهشگران گفت: هنگامی که خود رئیس جمهور نیز می‌گوید به پژوهشگران نیاز داریم، آیا می‌توان کاری نکرد؟
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توجه بیش از پیش به مقوله روش در علوم انسانی اشاره کرد و از ضرورت به کارگیری روش‌ آینده‌پژوهی در پژوهش‌های علوم انسانی سخن گفت.
آشنا گفت: با دقت در بسیاری از پژوهش‌هائی که به اسم سیاستگذاری انجام شده‌اند، می‌فهمیم که خروجی سیاستگذارانه در آنها وجود ندارد.
وی افزود: پژوهش‌های سیاستگذارانه باید دقیق و مسئولانه باشند و نمی‌توان این پژوهش‌ها را به پایان نامه‌ها و شبه پایان‌نامه‌ها و یا یک نفر موکول کرد.
معاون فرهنگی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اهمیت پژوهشگاه‌های معطوف به پژوهش‌های سیاستگذارانه داشتن دانش سازمانی است و مسئله تداوم دانش در این موسسات مهم است.
آشنا همچنین از متوقف شدن طرح سنجش نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتارهای فرهنگی ایرانیان انتقاد کرد و افزود: طبق برنامه سوم توسعه که در برنامه چهارم نیز بر آن تاکید شد موظف بودیم هر دو سال یک بار طرح مذکور را اجرا کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به عنوان مغز متفکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هماهنگی با سایر پژوهشگاه‌های کشور موفق باشد تا نه تنها پیوست فرهنگی برای طرح‌های اقتصادی و عمرانی داشته باشیم، بلکه برای پروژه‌های فرهنگی نیز پیوست سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

78944