۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 30 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: تولید شارژر واحد برای همه دستگاه‌های موبایلی، یک گام به جلوتر
ICTPRESS - سیاستمداران اروپایی بر این باورند که بر اساس قانون تولید تجهیزات رادیویی، تولیدکنندگان تلفن‌همراه موظفند برای نسل جدید گوشی‌ هوشمند خود یک شارژر واحد در نظر بگیرند.
به گزارش ICTPRESS ، تولید شارژر واحد بخشی از قرارداد منعقد شده برپایه قوانین تولید تجهیزات رادیویی محسوب می‌شود که سیاستمداران به همراه ریاست جمهوری و شورای وزیران کشور لیتوانی روز پنج‌شنبه آن را مطرح کردند.
اتحادیه اروپا نخستین مرحله از طرح استانداردسازی یک شارژر واحد برای همه دستگاه‌های الکترونیکی همراه را تصویب کرد و توضیح داد که به موجب این طرح تمام دستگاه‌های الکترونیکی همراه که در این منطقه به فروش برسند، فقط از یک مدل شارژر پشتیبانی می‌کنند که البته گفته شد برای نهایی شدن دیگر بخش‌های این طرح حدود 3 سال دیگر زمان لازم است.

باربارا ویلر ( Barbara Weiler) از سخنگویان این طرح پس از مذاکرات موفقیت‌آمیز صورت گرفته با شورای مرکزی اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح داد: "من بسیار خرسند هستم که برای کلیات تولید شارژر واحد برای همه دستگاه‌های الکترونیکی همراه با یکدیگر توافق کرده‌ایم. اگرچه باید گفت که شورا و کمیسیون در ابتدا در این زمینه مردد بودند. این فرآیند می‌تواند مزایای فراوانی برای کاربران به همراه داشته باشد".
در پیش‌نویس این طرح اعلام شده است که کلیه تجهیزات رادیویی از جمله تلفن‌های همراه، دزدگیرهای اتومبیل و مودم‌هایی که در بازار وجود دارند به یک شارژر واحد مجهز می‌شوند. این قانون به دنبال افزایش تعداد مدل‌های دستگا‌ه‌های الکترونیکی همراه به تصویب می‌رسد.
سیاستمداران اروپایی بر این باورند که تصویر این قانون باعث خواهد شد، تمام تولیدکنندگان تلفن‌همراه موظف شوند تا برای نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود یک شارژر واحد را در نظر بگیرند. این فرآیند استفاده از دستگاه‌های رادیویی موبایلی را آسان‌تر می‌کند و در عین حال هزینه تولید و زباله‌های الکترونیکی را نیز کاهش می‌دهد.
............................
خبر: بلک‌بری 4.4 میلیارد دلار ضرر کرد

شرکت بلک‌بری که پیش‌تر خود را به عنوان رهبر نوآوری‌های بی‌سیم در جهان معرفی کرده بود، برای سه ماه قبل از نوامبر 2013 با ضرر خالص 4.4 میلیارد دلاری مواجه شد.
این ضرر مالی در درجه اول به دلیل هزینه‌های غیرنقدی و قبل از مالیات در برابر دارایی‌های ثابت 2.7 میلیارد دلاری و موجودی‌های نوشته شده 1.6 میلیارد دلاری این شرکت صورت گرفت. لازم به ذکر است که این شرکت همچنین هزینه 266 میلیون دلاری را نیز برای تغییر ساختار فعالیت‌های داخلی خود در نظر گرفت.
به‌جز هزینه‌های یاد شده، شرکت کانادایی بلک‌بری در مجموع 354 میلیون دلار ضرر مالی را تجربه خواهد کرد.
مجموع درآمدهای بلک‌بری نیز در این دوره زمانی به بیش از نصف کاهش یافت و با سقوط 56 درصدی به 1.2 میلیارد دلار رسید.
درآمدهای بلک‌بری برای این دوره زمانی سه ماهه به میزان 40 درصد به فعالیت‌های سخت‌افزاری، 53 درصد مربوط به خدمات و 7 درصد مربوط به نرم‌افزار و دیگر درآمدهای این شرکت مربوط می‌شد.
طی این فصل در مجموع 4.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بلک‌بری در بازار جهانی فروخته شد که البته این رقم شامل گوشی‌هایی می‌شد که در فصل قبل وارد بازار شده بود. در بین گوشی‌های فروخته شده، تقریبا 3.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل BlackBerry 7 بودند.
............................
خبر: نخستین گوشی Jolla وارد اروپا شد

شرکت Jolla که نخستین گوشی هوشمند خود را در گام اول وارد کشور فنلاند کرده بود،‌ هم‌اکنون به کمک فروشگاه آنلاین خود این محصول را در سراسر اروپا از جمله نروژ و سوئیس به فروش می‌رساند.
این گوشی هوشمند با سیستم‌عامل انحصاری خود به قیمت 399 یورو برای کاربران اروپایی فروخته می‌شود که البته علاوه بر قیمت یاد شده 15 دلار هم هزینه ارسال گوشی باید پرداخت شود.
پیش‌بینی شده است که گوشی هوشمند Jolla طی سال آتی وارد کشورهای بیشتری شود. اگرچه این گوشی برای رسیدن به دست کاربران بسیار آهسته جلو رفت، اما امید می‌رود که بتواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای را بر بازاری بگذارد که تحت حاکمیت اندروید و iOS به‌سر می‌برد.
لازم به ذکر است، شرکت Jolla توسط یکی از کارمندان اسبق نوکیا تاسیس شد که تمایلی به تمرکز شرکت نوکیا بر سیستم‌عامل ویندوز فون نداشت.
این شرکت در آغاز فعالیت خود سیستم‌عاملی موسوم به Sailfish OS را راه‌اندازی کرد که هسته مرکزی آن برپایه سیستم‌عامل MeeGo ساخته شده بود.
سیستم‌عامل جدید به گونه‌ای طراحی شده است که بسیاری از ابزارهای اندرویدی روی آن نصب می‌شود و کاربران می‌توانند آن‌ها را از فروشگاه اینترنتی Yandex بارگذاری کنند. لازم به ذکر است که روی این گوشی هوشمند جدید نقشه الکترونیکی HERE نوکیا به صورت پیش‌فرض نصب شده است.
............................
خبر: آمریکا بیشترین درخواست جاسوسی از گوگل را داشته

گوگل در آخرین گزارش شفافیت خود اعلام کرد که درخواست‌های دولت‌های جهان برای حذف اطلاعات آنلاین و تحویل داده‌های خصوصی کاربران نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته و همچنان دولت آمریکا در این زمینه پیشتاز است.
نهمین گزارش شفافیت گوگل درباره درخواست‌های دولت‌های گوناگون از این شرکت نشان می‌دهد که درخواست‌ها برای سانسور محتوای آنلاین و تحویل اطلاعات خصوصی کاربران همچنان رو به افزایش است.
این گزارش فصلی مربوط به نیمه دوم سال 2013 است و بر اساس آن بار دیگر دولت آمریکا همچنان از نظر میزان درخواست‌هایی که برای حذف محتوا یا دریافت اطلاعات خصوصی کاربران به گوگل ارسال می‌کند پیش‌تاز است.
گوگل در شش ماه گذشته بیش از 3840 مورد درخواست برای حذف نزدیک به 25 هزار آیتم اطلاعاتی آنلاین دریافت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی 68 درصدی را نشان می‌دهد.
گوگل به یک‌سوم این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده و مطالبات دولت‌ها را محقق کرده است. از زمان انتشار گزارش‌های شفافیت گوگل از سال 2009 همواره میزان درخواست‌های دولت‌ها رو به افزایش بوده و سیری صعودی را در پیش گرفته است.
آمریکا همچنین از لحاظ میزان درخواست‌های سانسور از گوگل، پیشتاز است.
اکثر این درخواست‌ها از طرف قضات، نیروهای پلیس و سیاست‌مدارانی ارسال می‌شود که بخشی از اطلاعات منتشرشده در فضای آنلاین را نامعتبر و مخدوش‌کننده اعتبار خود می‌دانند و به همین دلیل از گوگل می‌خواهند که آن‌ها را پاک کند یا در جستجوهای آنلاین نشان ندهد.
سوزان اینفانتینو، یکی از مدیران حقوقی گوگل، در یادداشتی که به مناسبت انتشار نهمین گزارش شفافیت این کمپانی در وبلاگ رسمی گوگل نوشته، می‌گوید: «در چهار سالی که انتشار این گزارش‌ها آغاز شده، یک روند همیشه جاری وجود دارد و آن درخواست دولت‌ها برای حذف محتوای سیاسی است.»
در نیمه دوم سال 2013 بیشترین نرخ رشد درخواست‌ها از سوی دولت‌هایی نظیر ترکیه و روسیه بوده که با تصویب قوانین مرتبط با سانسور آنلاین، با جدیت بیشتری به دنبال حذف محتوایی هستند که بر اساس قوانین داخلی آن‌ها «محتوای مجرمانه» محسوب می‌شود. درخواست‌های دولت آمریکا و فرانسه هم در این بازه زمانی به ترتیب 70 و 81 درصد افزایش یافته است.
پیش‌تر گوگل گزارش داده بود که میزان درخواست‌های دولت‌ها در نیمه اول سال 2013 نسبت به گذشته افزایشی 21 درصدی داشته و بیش از 10 هزار مورد از این درخواست‌ها از سوی دولت آمریکا بوده است.
البته این رقم درخواست‌های آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را در بر نمی‌گیرد، چون بر اساس قوانین ایالات متحده شرکت‌ها نمی‌توانند جزئیات درخواست‌های مرتبط با امنیت ملی را در گزارش‌های عمومی خود منتشر کنند.
گوگل از سال 2012 هشدار داده بود که تلاش دولت‌ها برای سانسور و رهگیری آنلاین کاربران٬ به مرز هشداردهنده‌ای رسیده است.
............................
خبر: عرضه آخرین ویرایش از نسخه موسوم به Android 4.4.2 KitKat
موتورولا اعلام کرد عرضه آخرین ویرایش از نسخه موسوم به Android 4.4.2 KitKat را برای گوشی هوشمند Moto G آغاز کرده است و کاربران می‌توانند از سایت اینترنتی موتورولا یا فروشگاه آمازون این نسخه اندروید را بگیرند.
بکی از ارزان‌ترین و بهترین‌ راه‌هایی که بتوان به واسطه آن گوشی هوشمند پیشرفته را در اختیار گرفت، نصب نسخه KitKat از سیستم‌عامل اندروید است. بر این اساس شرکت موتورولا اعلام کرد که عرضه آخرین ویرایش از این نسخه موسوم به Android 4.4.2 KitKat را برای گوشی هوشمند Moto G آغاز کرده است و کاربران آمریکایی می‌توانند از سایت اینترنتی موتورولا یا فروشگاه آمازون به این نسخه از اندروید دسترسی داشته باشند و شرکت‌های مخابراتی هم به‌ترتیب آن را برای Moto G عرضه می‌کنند.
به طور کلی پیش‌بینی شده است که نسخه KitKat اندروید از ابتدای سال 2014 میلادی برای گوشی‌های هوشمند عرضه شود، اما شرکت موتورولا با برنامه‌ریزی‌های جدید خود سعی کرد این نسخه جدید از سیستم‌عامل موبایلی اندروید را پیش از آغاز تعطیلات پایان سال میلادی به دست مشتریان خود برساند.
موتورولا پیش از این هم در جریان به‌روزرسانی گوشی هوشمند Moto X فعالیت‌های بسیار قابل ملاحظه‌ای انجام داد و هم‌اکنون برای به‌روزرسانی گوشی ارزان Moto G نیز بسیار تلاش می‌کند.
کارشناسان امیدوارند که دیگر تولیدکنندگان بزرگ تلفن‌همراه هم مانند موتورولا سرعت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشند.
........................
خبر: رکورد سرعت زمینی شکسته می شود

یک تیم از محققان بریتانیایی تلاش می کنند رکورد سرعت زمینی را شکسته و برای تأمین موتور اتومبیلی که این رکورد را می شکند با یک شرکت تولید موتور جت در نروژ همکاری خواهند کرد.
تیم بریتانیایی پروژه اتومبیل فراصوت بلودهوند از یک موشک ساخت شرکت نروژی نامو برای این شکست رکورد در سال 2015 استفاده می کند.
این پروژه دربرگیرنده ساخت اتومبیلی به نام بلاهوند است، اتومبیل فراصوتی که نام خود را وامدار یک نوع سگ شکار با شامه بسیار تیز است. انرژی این اتومبیل توسط دو موتور، یک موتور جت و یک موتور موشک تأمین شده و تلاش می کند رکورد کنونی 1227 کیلومتر در ساعت را بشکند.
این اتومبیل از موتور جت یوروفاتر تایفون استفاده می کند که توسط شرکت رولز رویس ساخته شده تا آن را با سرعتی حدود 563 کیلومتر در ساعت به پیش براند و پس از آن موتور موشک را روشن کند تا به سرعت فراصوت دست یابد.
شرکت نامو در نروژ موتورهایی برای موشکهای نظامی می سازد و همچنین موتورهایی که برای جداسازی مراحل در سکوی پرتاب آریان 5 سازمان فضایی اروپا به کار می رود.
این گروه بریتانیایی با استفاده از ترکیب سوخت جامع و مایع انرژی هیبریدی خود را تولید کرده اند و آن را در مراحل اولیه آزمایش کرده اند، نتایج این آزمایشها نشان می دهد که هنوز هم باید تحقیقات و هزینه های بیشتری برای تکمیل آن صرف شود. از این رو این گروه به شرکت نروژی نامو روی کرد تا از تجربه و تسهیلات آن استفاده کند.
.........................
خبر: تولید مصالح ساختمانی از نخاله‌ها

در راستای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی اخیرا پژوهشگران کشور با انجام مطالعاتی موفق به بازیافت مصالح ساختمانی شدند و ضمن تولید مصالح جدید توانستند مواد اولیه برای کارخانه‌های تولید کننده مصالح ساختمانی عرضه کنند.
محمد علیپورمجری طرح در این باره گفت: نخاله‌های ساختمانی معمولا در محیط زیست رها می‌شوند که این امر موجب آسیب‌هایی به اکو سیستم منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای طرحی برای جلوگیری از این آسیب زیست محیطی، اظهار داشت: در این راستا با انجام مطالعاتی اقدام به بازیافت نخاله‌های ساختمانی کردیم.
مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: در این طرح از نخاله‌های ساختمانی مصالح ساختمانی و مواد اولیه برای کارخانجات تولید کننده مصالح ساختمانی تولید شد.
علیپور همچنین از تولید مواد جدید از این نخاله‌های ساختمانی خبر داد و خاطر نشان کرد: از نخاله‌های ساختمانی همچنین 3 نوع مواد برای نمای ساختمان تولید کردیم که با این مواد علاوه بر سنگ نما، مواد خمیری نیز تولید شد که بر روی نمای ساختمان اعمال می‌شود.
وی با اشاره به مزایای این طرح اضافه کرد: این طرح علاوه بر آنکه آسیب‌های زیست محیطی را کاهش می دهد از تخریب معادن برای تولید مصالح جدید ساختمانی نیز جلوگیری می کند.
..........................
خبر: حکمرانی دستگاه های هیبریدی بر سال 2014

براساس پیش بینی های صورت گرفته کارشناسان، فناوری دستگاه های 2 در 1 که هم به عنوان رایانه شخصی و هم به عنوان تبلت کار می کنند به اولویت مشتریان در سال آینده میلادی تبدیل می شود و با کاهش قیمتها این دستگاه های هیبریدی انتخاب اول مشتریان می شوند.
ساندیپ آرورا مدیر بازاریابی و گسترش بازار اینتل در جنوب آسیا گفت: در سال 2013 ما شاهد عرضه دستگاه های 2 در 1 بسیاری بودیم که از آنها هم به عنوان رایانه و هم به عنوان تبلت استفاده می شود. بسیاری آنها را دستگاه های هیبریدی می نامند و برخی دیگر نیز نامهای دیگری برای آن در نظر گرفته اند.
مشتریان این دستگاه ها را انتخاب می کنند چرا که حمل و نقل آنها آسان است و به مردم این امکان را می دهد که کار خود را درست شبیه کار کردن با رایانه های روی میزی هنگام حرکت ادامه دهند.
دستگاه های 2 در 1 که به عنوان تبلت و رایانه کار می کند در سال 2014 به اولویت مشتریان بیشتری تبدیل می شوند، چرا که قیمت این دستگاه ها کاهش یافته و افراد بیشتری آنها را انتخاب اول خود می دانند.
براساس اظهارات آرورا، انتظار می رود که قیمتها اندکی پایین بیاید تا این کاهش محرکی برای روی آوردن مشتریان به دستگاه های هیبریدی باشد.
این کارشناس فناوری از شرکت اینتل با اشاره به اینکه تبلت ها در سال آینده میلادی در اولویت قرار می گیرند، گفت: ما در سال آینده پردازنده هایی برای تلفنهای هوشمند و تبلتها تولید می کنیم اما تمرکز اصلی ما روی تبلتها است.
...........................
خبر: اعزام تیمهای دانشگاه شریف و امیرکبیر به مسابقات جهانی برنامه نویسی

دو تیم برتر از دانشگاه شریف و امیرکبیر سال آینده به مسابقات جهانی برنامه نویسی اعزام می شوند.
رتبه اول تا چهارم پانزدهمین دوره مسابقات برنامه نویسی ACM که روز گذشته در دانشگاه شریف برگزار شد، به این دانشگاه اختصاص یافت.
تیم دانشگاه امیرکبیر در مقام 5، تیم دانشگاه شریف در مقام 6، تیم دانشگاه شهید بهشتی در مقام 7 این مسابقات قرار گرفت.
همچنین رتبه های 8 و 9 به دانشگاه تهران و رتبه 10 به دانشگاه یزد اختصاص یافته است.
2 تیم برتر از 2 دانشگاه به مسابقات جهانی برنامه نویسی در روسیه اعزام می شوند از این رو با توجه به نتایج اعلام شده دانشگاههای شریف و امیرکبیر 30 تیر 93 راهی روسیه می شوند.
پانزدهمین دوره مسابقات ACM روز گذشته با حضور 76 تیم از 45 دانشگاه کشور و چند تیم از کشورهای آسیایی در دانشگاه شریف برگزار شد.
..............................
خبر: گام محققان ایرانی در متناسب‌سازی داروی درمان اعتیاد با مغز معتادان

پ‍ژوهشگران دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال مطالعه بر روی مکانیزم عملکرد مغز معتادان به مواد مخدر و محرک‌های صنعتی هستند.
دکتر "عباس حق‌پرست" در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اعلام این خبر افزود: آنچه که درد ندارد اما انجام آن پاداش و لذتی برای فرد به همراه می‌آورد ممکن است بر اثر تکرار به اعتیاد تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در علم فیزیولوژی هر آنچه که پاداش به همراه دارد را نمی‌توان غیر مفید دانست تاکید کرد‌: برخی پاداش‌ها و لذت‌ها برای فرد اتفاقا ضروری است که در این ارتباط غذا خوردن و آشامیدن از جمله مواردی است که در فرد هم ایجاد لذت می‌کند و هم این که باید آن را تکرار کند چون حیات انسان به این لذت ها وابسته است.
دبیر اجرایی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود : اعتیاد به سوء مصرف مواد همهمچون خوردن و خوابیدن احساس لذتی در فرد ایجاد می‌کند که برروی سیستم مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می شود که فرد به یک ماده اعتیاد پیدا کند.
این فیزیولوژیست افزود:‌ هر چند اعتیاد به سوء مصرف مواد، پاداش و لذتی را در فرد ایجاد می‌کند اما نه تنها برای سیستم مغز مفید نیست بلکه اثرات تخریبی برای مغز دارد.
دکتر حق پرست با بیان اینکه اعتیاد به سوء مصرف مواد یک پاداش غیر طبیعی است که به مغز می‌رسد اظهار کرد:‌ دانشمندان از جمله پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال حل این موضوع هستند که روشی را بیابند تا مغز، پاداش‌های غیر طبیعی که به مغز می‌رسد را نپذیرد و پاداش های طبیعی از جمله خوردن و آشامیدان را قبول کند.
وی افزود :‌ در صورتی که این مساله حل شود می‌توان به فرد معتاد داروی متناسب با عملکرد مغزش تجویز کرد و او را از رنج اعتیاد به مواد مخدر یا محرک صنعتی نجات داد.
..........................
خبر: تصاویر تحسین‌برانگیز از درون ماهی‌ها
تصاویر ارائه‌شده توسط دانشمند دانشگاه واشنگتن، دنیای زیبای درون ماهی‌ها را به نمایش می‌گذارد.
مبتکر خلاق این پروژه، گونه‌های آبزیان را برای واضح‌کردن پوستشان، سفید کرده و سپس برای نمایش اسکلت‌های پیچیده‌ آنها را رنگ کرده است.
این ماهی‌ها به عنوان بخشی از نمایشگاه «پاک» (Cleared) در ماه مارس و در سیاتل امریکا به نمایش در می‌آیند.
پروفسور آدام سامرز از دانشگاه واشنگتن و خالق این پروژه، ماهی‌های گوناگون را از چند محل ماهیگیری جمع‌آوری کرد که بسیاری از آنها در طول مطالعات علمی مرده بودند.
ماهی‌ها در «آزمایشگاه مکانیک زیستی» دانشگاه واشنگتن مورد پردازش قرار گرفتند و هر ماهی با استفاده از دو رنگ ویژه رنگ‌آمیزی شد.
یکی از این دو رنگ «آلسین بلو» برای رنگ‌کردن عناصر به شکل آبی تیره و دیگری آلیزارین قرمز (Alizarin Red S) برای تبدیل رنگ بافت‌ها به قرمز سیر بود.
این ماهی‌ها در پراکسیدهیدروژن و برای حذف هر گونه رنگدانه تیره سفید می‌شدند.
همچنین گوشت این گونه‌ها در یک آنزیم هضم‌کننده به نام «تریپسین» حل شد. این آنزیم پروتئین را حذف می‌کند، اما کلاژنی که استخوان‌ها و پوست را دست‌نخورده باقی می‌گذارد، رها می‌کند.
برای این که ماهی نامرئی به نظر برسد، هر گونه‌ای در گلیسرین گذاشته شد و پیش از عکسبرداری توسط یک دوربین Canon 5D Mark III در ژست‌های مختلف قرار داده شد. دوربین مجهز به ماکروعدسی‌های 100 میلی‌متری بود.
پوفسور سامرز گفت: این روش فقط برای گونه‌هایی کارآمد است که ضخامت آن‌ها کمتر از یک سانتی‌متر است و برای انواع ضخیم‌تر مدت زمان بیشتری می‌برد. به طور مثال، پردازش یک ماهی کوچک سه روز طول می‌کشد، در حالی که برای حیوانات بزرگ‌تر چندین ماه زمان لازم است.
.........................
خبر: قرص انسولین اختراع شد

دانشمندان در یک پیشرفت بزرگ با اختراع قرص انسولین برای مبتلایان به دیابت موفق به انجام کاری شدند که علم پزشکی از سال 1930 برای رسیدن به آن تلاش کرده بود.
از آنجا که انسولین کشف مهمی است که حدود یک قرن پیش صورت گرفت، بیماران دیابتی بسیاری از تزریق انسولین به عنوان داروی نجات زندگی خود استفاده کرده اند.
اکنون دانشمندان هندی گزارش داده اند که به یک پیشرفت جدید در راستای اختراع قرص انسولین رسیده اند که می تواند درد میلیونها تزریق روزانه انسولین را از بین ببرد.
نتایج این تحقیقات که در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر شده نشان می دهد که روزی که بیماران دیابتی مجبور نباشد به خود انسولین تزریق کنند به زودی فرا خواهد رسید.
طی سالهای متمادی محققان به دنبال راهی برای ایجاد تحولی در راستای این درمان بوده اند تا بتوانند تزریق را به یک قرص تبدیل کنند، اما این مسئله همواره به مثابه یک چالش باقی مانده بود. آنزیمهای هاضمه بدن که در شکستن و تجزیه غذا بسیار خوب عمل می کند انسولین را پیش از انجام کار خود تجزیه می کنند. علاوه بر این انسولین به سادگی از طریق روده جذب خون نمی شود.
جانیوگ جین و همکارانش از موسسه ملی آموزش و تحقیق داروشناسی هندوستان برای غلبه بر این موانع دو رویکرد را برای حفظ انسولین درمقابل آنزیمهای هاضمه ترکیب کرد. وی انسولین را در بسته های کوچکی از چربی به نام لیپوسومز ارائه کرد که در حال حاضر در برخی روشهای درمانی به کار گرفته می شود، پس از آن لیپوسومز را در لایه هایی از ملکولهای محافظتی به نام پلیالکترولیت قرار داد.
این محققان به منظور کمک به جذب لیرسومز (لیپوسومزی که در لایه های ملکولهای محافظتی قرار گرفته) در جریان خون به آن فولیک اسید اضافه کرد، فولیک اسید یک نوع ویتامین بی است که به حمل لیپوسومز از دیواره روده ای به خون کمک می کند.
این قرص اختراعی در موشها سیستم انتقالی سطح گلوگوز خون را اندازه انسولین کاهش داد اگرچه اثرات لیرسومز طولانی تر از انسولین تزریقی بود.
ابتلا به بیماری دیابت موجب می شود که تولید و یا استفاده از انسولین در بدن امکان پذیر نباشد، انسولین هورمونی است که به گلوکز خون کمک می کند جذب سلولها شده و به آنها انرژی می دهد.
لیبی داولینگ مشاور سلامتی در سازمان دیابت انگلستان اظهار داشت: اختراع انسولین خوراکی تغییرات بسیاری را در زندگی افراد مبتلا به دیابت ایجاد می کند. کودکان و سالخوردگان و افرادی که از سوزن وحشت دارند به طور خاص از این درمان سود خواهند برد. اگرچه هنوز هم تحقیقات بسیاری باید انجام شود تا قرص انسولین به یک واقعیت تبدیل شود.
.............................
خبر: حفره امنیتی Galaxy S4 وصله شد

اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که گوشی هوشمند Galaxy S4 یا Galaxy Note 3 دارید، هم‌اکنون زمان آن فرارسیده است تا رمز عبور خود را عوض کنید.
شرکت MediaTest Digital که وظیفه انجام آزمایش‌های امنیتی روی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی را برعهده دارد، در آخرین اقدام خود موفق شد به اطلاعات شخصی و حساس کاربران در حساب‌های کاربری سامسونگ دسترسی پیدا کند.
این مرکز امنیتی بر اساس بررسی‌های خود اعلام کرد که نام‌ها، آدرس‌های مربوط به پست الکترونیکی و رمزهای عبور در حساب‌های کاربری سامسونگ بسیار آسیب‌پذیر بوده‌اند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشته است.
شرکت MediaTest این خبر را در سیستم خبری Heise Security آلمان منتشر کرد و توضیح داد که حفره امنیتی موجود امکان دسترسی به اطلاعات شخصی ذخیره شده در حساب‌های کاربری سامسونگ را فراهم می‌آورد.
با این اتفاق، مرکز Heise یافته‌های خود را در اختیار شرکت سامسونگ گذاشت و این شرکت کره‌ای برای رفع مشکل یاد شده به سرعت اقدام کرد.
تنها پنج روز پس از آنکه گزارش یاد شده به دست سامسونگ رسید، این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حفره امنیتی یاد شده را از میان برداشته است. البته هنوز هیچ آزمایش امنیتی به صورت مجدد برگزار نشده است تا نشان دهد که گوشی‌های سامسونگ تا چه اندازه ایمن شده‌اند.
..............................
خبر: اولین گوشی با سیستم‌عامل Tizen اوایل ۲۰۱۴ می‌آید

احتمال می‌رود انتظار برای معرفی رسمی نخستین گوشی هوشمند سامسونگ مبتنی بر سیستم‌عامل Tizen رو به پایان باشد و این گوشی هوشمند به‌زودی وارد بازار شود.
شرکت کره‌ای سامسونگ در پی همکاری‌های اخیر خود با اینتل که از اعضای گروه همکاری Tizen محسوب می‌شود،‌ دعوتنامه‌ای را برای یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه فوریه ارسال کرده است.
نکته قابل ملاحظه این است که تاریخ این کنفرانس مطبوعاتی به یک روز قبل از برگزاری "کنگره جهانی تلفن‌همراه"(MWC 2014) در بارسلونای اسپانیا مربوط می‌شود.
در این دعوتنامه نام دستگاهی که قرار است سامسونگ و اینتل به صورت همزمان معرفی کنند، اعلام نشده است. اما منابع آگاه می‌گویند که سامسونگ قصد دارد در این اتفاق از سیستم‌عامل Tizen OS روی یک گوشی هوشمند واقعی رونمایی کند. این اتفاق بر اساس اخباری که از سال گذشته تاکنون در مورد Tizen منتشر شده بود اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
"جئوف بلابر"( Geoff Blaber) از کارشناسان مرکز CCS Insight توضیح داد که سامسونگ در "کنگره جهانی تلفن‌همراه" از دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل رونمایی می‌کند. این اتفاق می‌تواند استحکام مرکز تولید تلفن‌های همراه سامسونگ را بیشتر کند و تمرکز اصلی این شرکت کره‌ای را از سیستم‌عامل اندروید خارج نماید.
لازم به ذکر است که در نوامبر امسال 36 شرکت بزرگ جهان آمادگی خود را برای حضور در گروه همکاری‌های Tizen اعلام کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به پاناسونیک، eBay، شارپ، مکافی و اینتل اشاره کرد.
...........................
خبر: زنبورهای بمب‌یاب، نیروهای جدید امنیتی فرودگاه‌ها!
تا چند سال آینده سالن انتظار فرودگاه‌ها مملو از حشرات گزنده‌ای خواهند شد که با کمک قدرت بویایی بسیار قوی خود، برای یافتن بمب و تأمین امنیت مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شاید ایده بکارگیری زنبورهای ابربویاب برای تشخیص بمب در فرودگاه‌ها بیشتر شبیه ایده فیلم‌های علمی-تخیلی به نظر برسد، اما محققان آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا در حال آموزش این حشرات گزنده با این هدف هستند.
زنبورها در هنگام پرواز قادر به تشخیص غلظت کم مواد خاص هستند و حس بویایی آنها با سگ شکاری و سگ‌های بویاب برابری می‌کند.
استفاده از زنبورهای ابربویاب بسیار ارزان‌تر و راحت‌تر از استفاده از سگ‌های بویاب است و به همین دلیل بسیاری از آژانس‌های امنیتی جهان قصد دارند طی سال‌های آینده برای تأمین امنیت مراکز عمومی مانند فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن یا مترو از این حشرات استفاده کنند.
زنبورها یادگیرندگان بسیار خوبی هستند؛ تمرین دادن زنبورهای عسل با بوی مواد تشکیل دهنده بمب به همراه آب و شکر می‌تواند این حشرات را به ابربویاب تبدیل کند.
بخار مواد تشکیل دهنده بمب به همراه ترکیبی از آب و شکر، باعث تحریک زنبور گرسنه و بیرون آوردن زبان مکنده شهد حشره می‌شود؛ دوربین‌های نظارتی مخصوص نیز با بررسی وضعیت زبان زنبور براحتی می‌توانند وجود بمب را تشخیص دهند.
از این روش می‌توان برای تشخیص سایر مواد مانند کوکائین و متامفتامین نیز استفاده کرد.
...........................
خبر: رشد ۲۷ درصدی فروش جهانی قطعات مورد نیاز نمایشگرهای AMOLED
ارزش بازار جهانی محصولات مورد نیاز نمایشگرهای AMOLED طی سال ۲۰۱۴ میلادی با رشد قابل ملاحظه به ۴۴۵ میلیون دلار می‌رسد که این رقم از بازار ۳۵۰ میلیون دلاری آن در سال ۲۰۱۳ میلادی بیشتر است.
به دنبال ورود رقبای جدید در بازار نمایشگرهای باکیفیت AMOLED، پیش‌بینی شده است که طی سال آتی میلادی درخواست بازار جهانی برای خرید قطعات مورد نیاز در ساخت این نمایشگرها رشد 27 درصدی را تجربه کند.
ارزش بازار جهانی محصولات مورد نیاز نمایشگرهای AMOLED طی سال 2014 میلادی با رشد قابل ملاحظه به 445 میلیون دلار می‌رسد که این رقم از بازار 350 میلیون دلاری آن در سال 2013 میلادی بیشتر است.
این طور که گزارش جدید از سوی مرکز تحقیقاتی IHS نشان می‌دهد، طی سال 2013 میلادی ارزش بازار قطعات مورد نیاز نمایشگرهای AMOLED در بازار جهانی رشد 49 درصدی را تجربه کرد که احتمال می‌رود این رقم در سال جدید میلادی با اندکی کاهش به 27 درصد برسد.
"دوو کیم"( Doo Kim) تحلیلگر ارشد مرکز قطعات و مواد نمایشگرها در شرکت IHS در این خصوص گفت: «مرکز تولید نمایشگرهای سامسونگ موفق شده است طی سال گذشته فرآیند تولید نمایشگرهای AMOLED را به میزان قابل ملاحظه گسترش دهد. سامسونگ توانسته است این نمایشگرها را با اندازه‌های بین 3 تا 5 اینچ به میزان گسترده در گوشی های هوشمند خود مورد استفاده قرار دهد».
او در ادامه توضیح داد: «به دنبال افزایش درخواست بازار جهانی برای استفاده از نمایشگرهای AMOLED در گوشی‌های هوشمند، گیرنده‌های تلویزیونی و دیگر محصولت الکترونیکی، دیگر رقبا در این زمینه می‌کوشند فعالیت‌های خود را افزایش دهند. این پدیده موجب می‌شود تا فروش قطعات و مواد مورد نیاز در نمایشگرهای AMOLED طی سال 2014 میلادی افزایش یابد».
.............................
خبر: کشف نخستین قمر فراخورشیدی

اخترشناسان آمریکایی از احتمال کشف نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد در فاصله 1800 سال نوری با زمین خبر می‌دهند.
قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب می‌شود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.
درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، اخترشناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند.
با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.
جرم بزرگتر دارای خصوصیات یک ستاره نبوده و جرم کوچک‌تر نیز بقدری کوچک است که احتمال سیاره بودن آن منتفی می‌شود؛ بنابراین مشخص شد که جرم کوچک‌تر نخستین قمر فراخورشیدی مشاهده شده تاکنون است.
سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و 800 سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است.
البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد.
براساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و 800 سال نوری واقع شده‌اند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است.
...............................
خبر: تجهیز لباس فضانوردان به لوله تنفسی مخصوص
لباس فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای انجام سه مرحله پیاده‌روی فضایی برای رفع نقص ایستگاه، به لوله تنفسی مخصوص مجهز شده است.
در پی بروز نقص فنی در یکی از دو سیستم خنک‌کننده ایستگاه فضایی، ناسا سه مرحله پیاده‌روی فضایی برای تعویض پمپ معیوب را برای روز شنبه 30 آذر، دوشنبه دوم دی و چهارشنبه چهارم دی همزمان با روز کریسمس برنامه‌ریزی کرده است.
«ریک ماستراچیو» و «مایکل هاپکینز» دو فضانورد ناسا برای انجام سه مرحله پیاده‌روی انتخاب شده‌اند.
این درحالیست که ماه ژوئیه سال جاری (تیر ماه)، نشت آب به داخل کلاه فضانوردی «لوکا پارمیتانو» فضانورد ایتالیایی منجر به نیمه کاره گذاشتن برنامه پیاده‌روی فضایی و بازگشت فضانوردان به ایستگاه شد.
ناسا برای تأمین ایمنی لباس فضانوردان در زمان پیاده‌روی فضایی و پیشگیری از هرگونه نشت احتمالی آب، اقدام به تعویض سیستم پمپ آب داخل لباس و تعبیه یک صفحه جاذب اضافی در قسمت پشت کلاه کرده است؛ همچنین یک لوله تنفسی برای تأمین مسیر تنفس اختصاصی در شرایط خاص در نظر گرفته شده است.
«آلیسون بولینگر» افسر ارشد پیاده‌روی فضایی ناسا تأکید کرد: این لوله تنفسی اضافی مشابه لوله تنفسی غواصان است که در شرایط اضطراری و در صورت نشت آب بداخل کلاه فضانوردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در صورت نشت آب بداخل کلاه، فضانوردان 30 دقیقه زمان دارند تا به محیط داخل ایستگاه فضایی بازگردند.
در طول پیاده‌روی فضایی که چند ساعت بطول می‌انجامد، هوا و آب مورد نیاز فضانورد از درون کابل بند نافی به داخل لباس منتقل می‌شود.
در حال حاضر فضانوردان روس در پیاده‌روی فضایی خود از لباس فضانوردی Orlan-MK که توسط محققان روس طراحی شده است، استفاده می‌کنند.
...........................
خبر: افزایش حجم باک خودروهای گازسوز با نانوساختارهای فلزی

یکی از تولیدکنندگان بزرگ مواد شیمیایی در جهان، موفق به تولید انبوه نانوساختارهایی با قابلیت ذخیره‌سازی مقادیر زیاد گاز طبیعی شده است.
نانوساختارهای تولید شده توسط شرکت باسف (BASF) که به چارچوب‌های آلی فلزی شهرت دارند، می‌توانند در باک خودروهای گازسوز مورد استفاده قرار گیرند. با این کار می‌توان توانایی ذخیره‌سازی انرژی در خودروها را افزایش داد. چارچوب آلی فلزی (metal organic framework) به ترکیبات فلزی با ساختار بلورین گفته می‌شود که دارای حفره‌های نانومقیاس است؛ این نانوحفره‌ها برای ذخیره‌سازی گازهای طبیعی و گازهایی نظیر هیدروژن و دی‌اکسید کربن مناسب هستند. چارچوب‌های آلی فلزی دارای مساحت سطحی بالایی هستند، به طوری که می‌توانند گازها را روی سطح خود جذب کنند. یک گرم از این مواد می‌تواند سطحی در حد زمین فوتبال داشته باشد.
به نوشته سایت نانو، اخیرا باسف، روی تجاری‌سازی چارچوب‌های آلی فلزی متمرکز شده‌ است، در این راستا این شرکت پتنت‌های متعددی را در ارتباط با چارچوب‌های آلی فلزی به ثبت رسانده است.
شرکت باسف، در حال حاضر در حال پیاده‌سازی فناوری استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی در خودروهاست. به طوری که در نقاط مختلف جهان اقدام به استفاده از این مواد در خودروها کرده است. در کنفرانسی که اخیرا در آتلانتا برگزار شد، باسف نمونه‌هایی از خودروهای مجهز به دستگاه سوخت حاوی چارچوب‌های آلی فلزی این شرکت را عرضه کرد. سوخت این خودروها گاز طبیعی بوده و در طراحی و ساخت آنها از همکاری یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان دستگاه‌های سوختی مبتنی بر گاز طبیعی در جهان استفاده شده‌ است.
ژوزف لینچ از مدیران شرکت باسف می‌گوید: ما پیشرفت‌های قابل توجهی را در بخش فناوری چارچوب‌های آلی فلزی به دست آوردیم. ابتدا این فناوری را در بخش آزمایشگاهی تست کردیم و سپس تحقیقات خود را در صنعت خودروسازی ادامه دادیم. تست‌های انجام شده در خودروها نشان داد که فناوری ما در دنیای واقعی قابل استفاده است. ما قصد داریم طی 12 تا 18 ماه آینده، این فناوری را به بازار مصرف عرضه کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

22290