۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 1 دي ماه

خبر: راه جدید هکرها برای سرقت اطلاعات با صدای رایانه

هکرها به راهی برای سرقت اطلاعات شخصی افراد دست یافته اند و این راه صرفا با ضبط صدایی صورت می گیرد که یک رایانه شخصی تولید می کند.
دانشمندان با استفاده از یک میکروفن در یک تلفن همراه توانستند صدای ایجاد شده توسط واحد پردازش مرکزی رایانه (CPU) را ضبط و این اطلاعات را رمزگشایی کنند.
پس از آن محققان با شناسایی بخشهای خاصی از اطلاعات که این صداهای منحصر به فرد مرتبط به آن بودند توانستند محتوای نامه های شخصی را بازیابی کنند.
از این روش به شکل نظری می توان برای سرقت کلمات عبور و دیگر اطلاعات رمزگذاری شده برای ورود به یک صفحه وب استفاده کرد.
علت این است که وقتی اطلاعاتی که وارد یک وب سایت می شود و به یک سرور امن با استفاده از الگوریتم RSA ارسال می شود، واحد پردازش مرکزی رایانه (CPU) صداهای متمایز و منحصر به فردی تولید می کند که از آنها با عنوان حلقه یاد می شود.
الگوریتمهای RSA برای ارسال اطلاعات به کار برده می شود و دربرگیرنده یک کلید عمومی است که با یک کلید خصوصی برای بسته بندی و ارسال این اطلاعات به شکل امن مورد استفاده قرار می گیرد.
هرکدام از این حلقه ها نشان دهنده یک قدم خاص در فرآیند رمزگشایی است و این حلقه ها می توانند برحسب نوع اطلاعات ارسالی و استفاده رایانه متغیر باشند.
میکروفون صداهای ثابت این حلقه های را ضبط می کند تا تصویری از ظاهر RSA بسازد. وقتی که هر بخش از کلید رمز 4096 بیتی شناسایی شد این حلقه ها از متودی به نام حمله استخراج کلیدی برای افشای اطلاعات استفاده می کند.
براساس اظهارات محققان کل این فرآیند در کمتر از یک ساعت انجام می شود و با قرار دادن میکروفونهایی که دارای کیفیت پایینی هستند یا میکروفونهای با کیفیتی که در فاصله 4 متری قرار داده شوند امکان پذیر است.
این محققان اظهار داشتند فاصله را حتی می توان با یک میکروفون لیزری و یا یک نوسان سنج بیشتر هم در نظر گرفت.
خبر: ابررایانه ها راز میکروبها را کشف می‌کنند

محققان زیست پزشکی که اخیرا استفاده از ابررایانه ها را در تحقیقات خود مورد استفاده قرار داده اند اعتقاد دارند که ابررایانه ها به زودی رازهای میکروبی را کشف می کنند.
دانشمندان دانشگاه تنسی از موسسه مشترک علوم رایانه ای در آزمایشگاه ملی اوک ریج با استفاده از یک ابررایانه که به طور تخصصی تحقیقات زیستی انجام می دهد، یک سویچ مولکولی را شناسایی کرده اند که رفتار بد میکروبهای عامل بیماری را خاموش و روشن می کند.
آنتون دومین ابررایانه قدرتمند دنیا یک جفت اسید آمینو به نام Phe396 نشان داده است که به باکتری ای کولای کمک می کند حرکت کرده و اطلاعات را به پروتئینهای داخل سلول در محیط محلی ارسال کند.
ابر رایانه آنتون می تواند مدلهای فعالیت واقعی پروتئینها را که تاکنون تنها از طریق ظاهر ایستای آنها شناسایی شده را تولید کنند. تاکنون اطلاعات زیادی درباره توانایی ابررایانه ها در تعامل با ملکولها وجود نداشت. دانشمندان اظهار می دارند که تبادل سیگنالها بین ملکولهای پیچیده یک فرآیند دینامیک است که به سختی می توان تنها از طریق عکس آن را درک کرد.
محققان اکنون در نظر دارد به دنبال سرنخهایی درباره چگونگی استفاده از این کشف جدید برای یافتن داروهای موثر مقابله با بیماری بپردازند.
نتایج این تحقیق در مجله ارتباطات نیچر منتشر شده است.
خبر: فروش تلفن اندرویدی از تیتانیوم خالص به قیمت 1800 دلار

یک شرکت تولید کننده تلفنهای هوشمند مجلل و گرانقیمت یک تلفن هوشمند اندرویدی از تیتانیوم خالص ساخته و آن را به قیمت 1800 دلار وارد بازار کرده است.
شرکت گروسو که معمولا به تغییر شکل تلفنهای هوشمند اپل با الماس و قیمتهای 30 هزار دلاری و تولید تلفنهای غیر هوشمند مجلل و گرانقیمت شهرت داشت، اکنون وارد تجارت اندروید شده و یک تلفن هوشمند با تعداد محدود تولید کرده است.
این تلفن هوشمند اندرویدی شرکت گروسو با نام رادیکال R1 از تیتانیوم خالص ساخته شده و قیمت 1800 دلاری برای آن تعیین شده است درحالی که نسخه 2300 دلاری از این دستگاه نیز قابل ارائه است. در نسخه گران قیمت کاربر می تواند بنا بر انتخاب خود، لگوی این دستگاه مزین به طلای 18 عیار سفید یا زرد شود.
منفی ترین نکته ای که درباره این تلفن اندرویدی وجود دارد ویژگی های خود دستگاه است که حتی یک سوم قیمت را دربر نمی گیرد.
تلفن هوشمند رادیکال با 219 گرم وزن دارای سیستم عامل اندرویت 4.1.2، صفحه نمایش 4.5 اینچی، پشتیبانی از دو سیم کارت، دوربین پشت 8 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 36 گیگابایتی و پردازشگر چهار هسته ای 1.2 گیگاهرتزی است.
علاقمندان به این تلفن اندرویدی گرانقیمت نمی توانند برای خرید آن مدت زیادی تعلل کنند چرا تولید کننده تنها 999 دستگاه از این تلفن را ساخته و عرضه کرده است.
خبر: استفاده از خورشید برای تولید سرما

رئیس پژوهشگاه مواد وانرژی با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت دستگاه یخ ساز خورشیدی گفت: این دستگاه در شرایط بحرانی و دور افتاده قابل استفاده است.
دکتر علی اصغر توفیق، با بیان اینکه در این پژوهشگاه بزرگترین دستگاه یخ ساز خورشیدی طراحی و ساخته شده است، افزود: این دستگاه با استفاده از سیکل ترمودینامیکی و منحصرا با استفاده از انرژی خورشیدی اقدام به تولید برودت می‌کند.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی، با بیان اینکه در این دستگاه هیچ قطعه گردنده ای استفاده نشده است، ادامه داد: ویژگی این دستگاه یخ ساز این است که هیچ گونه قطعه گردنده ای در آن وجود ندارد و به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن ساده تر از سایر یخچال های خورشیدی است.
وی با تاکید بر اینکه این دستگاه در طول روز نور خورشید را جذب می‌کند، اظهار داشت: پایه کار بر مبنای پدیده جذب سطحی است و در این دستگاه از کربن فعال به عنوان جاذب و از متانول به عنوان سیار عامل استفاده شده است.
توفیق حذف صفحه جاذب انرژی خورشیدی و استفاده از کربن فعال به عنوان جاذب را مزیت برتر این نوع یخ ساز، نسبت به سایر نمونه های آن در جهان عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به عدم بکارگیری سلول‌های فتو ولتائیک، هزینه تمام شده آن نسبت به یخچال‌های فتو ولتاییک‌ کمتر است.
وی با اشاره به کاربردهای دستگاه یخ ساز، ادامه داد: یخ ساز خورشیدی قابل استفاده در مناطق دور افتاده و شرایط بحرانی قابل استفاده است.
خبر: ثبت واکنشهای مغزی نویسنده و 50 خواننده یک اثر

یک نویسنده هلندی با اتصال الکترودها و سایر گجتهایی که ضربان قلب، حالات صورت و همه حرکات مغزش را هنگام نوشتن کتاب جدیدش ثبت می کنند، سعی دارد تا اتفاقات داخل بدن را هنگام شکل گرفتن فرآیند خلاقیت مشخص کند.
آرنن خرونبرخ نویسنده هلندی کنجکاو شده بود که خوانندگان کتابهایش هنگام مطالعه کتابهای وی چه حالتهایی دارند نوشتن کتاب جدیدش ایده اتصال الکترودها به مغزش را ارائه داد.
یک نرم افزار روی رایانه خرونبرخ کلماتی که وی طی یک دوره دو هفته ای در ماه نوامبر در رایانه خود نوشته را ثبت کرده و بخشهایی از متن را که با احساسات یا فعالیت مغزی مرتبط است را روی صفحه متمایز کرده است.
این تلاش با این هدف صورت می گیرد تا مشخص شود که آیا کلمات خاصی واکنشهای خاصی را بر می انگیزند یا خیر.
آزمایش این نویسنده قرار است پس از انتشار کتابش که به صورت تقریبی پاییز آینده خواهد بود ادامه یابد. این نویسنده و تعدادی از عصب شناسان در نظر دارند 50 خواننده کتاب را روی همین دستگاه آزمایش کنند تا مشخص شود که واکنش آنها نسبت به این اثر چه خواهد بود.
خرونبرخ دررابطه با این آزمایش تجربی گفته است: اکثر مردم موافق هستند که خلاقیت چیزی است که ما را از دنیای حیوانات متمایز می کند. این مسئله زمانی جالبتر می شود که ما بدانیم تنها اندکی از فرآیند خلاقیت در یک هنرمند و یا فرآیندی که مردم براساس آن هنر را تجربه می کنند اطلاع داریم. آیا این دو فرآیند مشابه و یا دست کم شبیه به هم هستند؟ یا تولید و قدردانی از هنر متکی بر مکانیسمهای مختلفی است؟
پس از آنکه مطالعه این اثر توسط خوانندگان هم به پایان رسید، محققان اطلاعات را بررسی می کنند تا دریابند که این واکنشها چقدر هم شبیه هستند و یا چه شباهتهایی با واکنشهای خرونبرخ هنگام نوشتن داشته است.
خبر: «ایمونوتراپی سرطان» مهمترین دستاورد علمی 2013

ایمونوتراپی یا تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل سلول‌های سرطانی بعنوان «دستاورد سال» توسط مجله علمی معتبر «ساینس» در سال 2013 انتخاب شد.

مجله معتبر علمی ساینس (Science) روز پنجشنبه 19 دسامبر (28 آذر) تحقیقات در حوزه ایمونوتراپی سرطان – که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد – را به عنوان دستاورد علمی پیشگامانه سال 2013 انتخاب کرد.
سردبیران علمی مجله ساینس که با اکثریت آرا، ایمونوتراپی سرطان (Cancer immunotherapy) را به عنوان دستاورد علمی سال برگزیده‌اند، علت این انتخاب را ایجاد تغییر در نگرش محققان در خصوص درمان مبتلایان به سرطان عنوان می‌کنند.
در این روش به جای هدف قرار گرفتن تومور سرطانی، سیستم ایمنی بدن بیمار برای مقابله با سلول‌های سرطانی با کمک داروهای خاص تقویت می‌شود.
طی سال جاری میلادی، آزمایشات بالینی انواع مختلف «ایمونوتراپی سرطان» نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان می‌دهد که می‌تواند در آینده برای درمان بیماران مورد استفاده قرار بگیرد.
یكی از انواع ایمونوتراپی سرطان، روش درمان سلول تی (T-cell) نام دارد که شامل گرفتن سلول‌های تی بیمار و استفاده از مهندسی ژنتیک برای تغییر کد ژنتیکی آنها است، بطوریکه قادر به شناسایی و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی شوند.
در یک مطالعه محدود بر روی پنج بیمار بزرگسال مبتلا به لوسمی حاد طی ماه مارس سال جاری، سه بیمار پس از درمان با سلول‌های تی بهبود پیدا کردند.
«تیم آپنسلر» سردبیر اخبار مجله ساینس تأکید می‌کند: متخصصان سرطان متقاعد شده‌اند که شاهد تولد یک الگوی جدید برای مقابله با سرطان هستند، اگرچه این روش هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و نباید در خصوص منافع آن بیش از حد غلو کرد.
خبر: گام محققان ایرانی در متناسب‌سازی داروی درمان اعتیاد با مغز معتادان

پ‍ژوهشگران دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال مطالعه روی مکانیزم عملکرد مغز معتادان به مواد مخدر و محرک‌های صنعتی هستند.
دکتر "عباس حق‌پرست" در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اعلام این خبر افزود: آنچه که درد ندارد اما انجام آن پاداش و لذتی برای فرد به همراه می‌آورد ممکن است بر اثر تکرار به اعتیاد تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در علم فیزیولوژی هر آنچه که پاداش به همراه دارد را نمی‌توان غیر مفید دانست تاکید کرد‌: برخی پاداش‌ها و لذت‌ها برای فرد اتفاقا ضروری است که در این ارتباط غذا خوردن و آشامیدن از جمله مواردی است که در فرد هم ایجاد لذت می‌کند و هم این که باید آن را تکرار کند چون حیات انسان به این لذت ها وابسته است.
دبیر اجرایی کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود : اعتیاد به سوء مصرف مواد همهمچون خوردن و خوابیدن احساس لذتی در فرد ایجاد می‌کند که برروی سیستم مغز تاثیر می‌گذارد و باعث می شود که فرد به یک ماده اعتیاد پیدا کند.
این فیزیولوژیست افزود:‌ هر چند اعتیاد به سوء مصرف مواد، پاداش و لذتی را در فرد ایجاد می‌کند اما نه تنها برای سیستم مغز مفید نیست بلکه اثرات تخریبی برای مغز دارد.
دکتر حق پرست با بیان اینکه اعتیاد به سوء مصرف مواد یک پاداش غیر طبیعی است که به مغز می‌رسد اظهار کرد:‌ دانشمندان از جمله پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال حل این موضوع هستند که روشی را بیابند تا مغز، پاداش‌های غیر طبیعی که به مغز می‌رسد را نپذیرد و پاداش های طبیعی از جمله خوردن و آشامیدان را قبول کند.
وی افزود :‌ در صورتی که این مساله حل شود می‌توان به فرد معتاد داروی متناسب با عملکرد مغزش تجویز کرد و او را از رنج اعتیاد به مواد مخدر یا محرک صنعتی نجات داد.
خبر: چهره لمی 2013 در یک نگاه

سال 2013 با خود داستان‌های زیادی را در حوزه علم به همراه داشت که از خاموشی شکارچی ناسا تا رونمایی از عینک واقعیت افزوده گوگل و پخت اولین همبرگر جهان از گوشت آزمایشگاهی را پوشش داده‌اند.
در این گزارش به بررسی رویدادهای این سال به ترتیب ماه‌ها پرداخته شده است.
ژانویه
* سال 2013 با اخبار بدی برای تلسکوپ شکارچی سیاره کپلر ناسا آغاز شد که چرخ حیاتی واکنش آن شکست. این تلسکوپ فضایی سپس به حالت ایمن فرو رفت و دیگر قادر به اسکن فضا برای سیارات فراخورشیدی احتمالی نیست.
اگرچه داده‌های بدست آمده از کپلر هنوز در حال بررسی بوده و تاکنون 167 سیاره تائید شده‌اند.
فوریه
* یک سیارک در آسمان شهر چلیابینسک روسیه منفجر شده و منجر به زخمی شدن صدها انسان و آسیب دیدن ساختمانها شد. این رویداد می‌تواند به شناسایی سرنخهایی در مورد تاثیرات آینده برخورد با سنگهای بزرگتر فضایی کمک کند.
* بنیاد Inspiration Mars از برنامه‌هایی برای ارسال یک ماموریت دو نفره به مریخ در روز پنجم ژانویه 2018 خبر داد که در طول یک مینیموم خورشیدی انجام شده و در اوت سال بعد به سیاره سرخ خواهد رسید.
مارس
* سازمان فضایی اروپا، واضحترین نقشه تاکنون را از کل تابش زمینه ی کیهانی(CMB) ارائه کرد که نور بازمانده از جهان اولیه است.
آوریل
* سازندگان و اولین کاوشگران به آزمایش تجربی رایانه پوشیدنی گوگل پرداختند. این عینک قرار است در سال 2014 بطور عمومی در بازار عرضه شود.
مه
* ترس عمومی در اثر انتشار آنفلوآنزای مرغی H7N9 در میان انسانها در چین بوجود آمد.
* رصدخانه مونا لوا در هاوایی نشان داد که میزان دی‌اکسیدکربن جوی از علامت نمادین 400 بخش در میلیون گذشته است.
ژوئن
* قدیمی‌ترین اسکلت پستاندار نخستین‌پایه شناخته شده تاکنون در شرق چین کشف شد.
ژوئیه
*‌ سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که برق بدست آمده از منابع تجدیدپذیر تا سال 2016 از همه منابع دیگر بجز ذغال‌سنگ پیشی خواهد گرفت.
* رسانه‌های جهان از تولد اولین کودکی خبر دادند که والدینش کل ژنوم دسته‌ای از جنین‌های لقاح خارجی رحمی خود را به دنبال اختلالات احتمالی غربال کرده بودند.
اوت
* اولین گوشت همبرگر آزمایشگاهی در جریان یک برنامه تلویزیونی پخته و خورده شد.
سپتامبر
* بر اساس گزارشی از هیات میان دولتی تغییرات آب و هوایی، اکنون قطعیت بیشتری نسبت به گذشته در مورد ایجاد گرمایش اخیر جهانی توسط انسان وجود دارد.
اکتبر
* پیتر هیگز امسال توانست پس از تائید کشف ذره بوزون هیگز در مرکز سرن، جایزه نوبل فیزیک را بطور مشترک با فرانسیس انگلرت بدست بیاورد.
نوامبر
* گردباد هاییان در فیلیپین منجر به کشته شدن هزاران تن و ویرانی گسترده شد. باورها بر این است که این گرباد، قوی‌ترین نمونه ثبت شده در نوع خود است.
* هند اولین ماموریت مدارگرد مریخ خود (MOM) را به فضا پرتاب کرد. هدف اصلی این ماموریت 73 میلیون دلاری، اثبات این امر است که هند نیز می‌تواند کاوشگر در مدار مریخ داشته باشد. همچنین کشف گاز متان در جو سیاره سرخ از دیگر اهداف این مدارگرد است.
دسامبر
* شواهدی در مورد این که خاطرات می‌تواند طی نسلها جهش داشته باشد، کشف شد. دانشمندان در آزمایشات خود دریافتند که موشها از بویی که پدربزرگ و مادربزرگشان برای اولین بار با آن مواجهه شده بودند، آگاهند.
* کاوشگر کنجکاوی اولین نشانه‌های قطعی را از وجود یک دریاچه آب قابل نوشیدن در جایگاه کنونی دهانه گیل در سطح مریخ پیدا کرد.
..............................
خبر: حمایت بدون سقف معاونت علمی از فعالیت‌های دانش‌بنیان «رویان»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در بازدید از پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگاه رویان برای همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جزء اولویت‌های این معاونت به شمار می‌آید.
دکتر سورنا ستاری با اشاره به در اولویت قرار داشتن پژوهشگاه رویان برای همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: معاونت حاضر است از گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه رویان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت کند.
دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای رشد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه رویان برای هرگونه همکاری حاضر است، افزود: برای حمایت و گسترش از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پژوهشگاه رویان هیچ سقفی وجود ندارد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که این معاونت برای حمایت مالی از پژوهشگاه رویان آماده است، ادامه داد: هدف از این حمایتها این است تا پژوهشگاه رویان با شرکت‌های واسطه‌ای همکاری نکند و با همکاری هیات‌های علمی عضو پژوهشگاه این مهم به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شود.
ستاری با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان یک برند شناخته شده در کشور است، گفت: یکی از پیشنهادها این است که به صورت گسترده و برنامه ریزی شده، پژوهشگاه در مقوله‌های درمانی وارد شود و با راه اندازی مراکز درمانی، هم درآمدزایی داشته باشد و هم اشتغال زایی.
وی ادامه داد: وقتی که برندی مثل پژوهشگاه رویان سکان دار درمان باشد، مراکزی که درمان‌های واقعی ندارند و در حقیقت درمان‌هایشان با بازگشت بیماری همراه است، کمتر می‌توانند فعالیت کنند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین با بیان اینکه این نهاد در راستای توانمندسازی استعدادهای برتر، پژوهشگران با استعدادی را تحت پوشش دارد، افزود: بنیاد ملی نخبگان آمادگی دارد تا پژوهشگران نخبه و مستعد خود را در اختیار پژوهشگاه رویان قرار دهد و هزینه آنها را نیز تقبل کند، در ازای آن، پژوهشگاه رویان برای این افراد امکانات آزمایشگاهی و زمینه فعالیتهای مورد نظر را فراهم کند.
ستاری افزود: بهتر است پژوهشگاه رویان کمی از فعالیت صرفا تحقیقاتی به سمت و سوی تجاری سازی حرکت کند تا بتواند از پشتیبانی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بهرمند شود.
همچنین در این بازدید، رئیس پژوهشگاه رویان پس از معرفی پژوهشگاه رویان و فعالیتهای این پژوهشگاه در سال های گذشته تا کنون گفت: کار پژوهشگاه رویان تولید علم، ترجمان علم در جانوران مدل، انجام کارآزمایی بالینی و کاربرد علم در بیماری‌هایی همچون سرطان، طب ترمیمی، طب مولکولی و مهندسی سلولی است.
حمید گورابی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این پژوهشگاه تجاری سازی یافته‌های پژوهشی برای ارائه خدمات و تولید محصولات زیستی به منظور رفع نیازهای تخصصی کشور است، افزود: پژوهشگاه رویان شامل 3 پژوهشکده تولید مثل، زیست فناوری و پژوهشکده سلول‌های بنیادی است.
همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و هیات همراهان از آزمایشگاه‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های بنیادی مزانشیمی و آزمایشگاه تمایز سلولی و تولید حیوانات ترانس ژن، آزمایشگاه بیولوژی ترمیم و همچنین شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان و محل ذخیره سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان بازدید کردند.
دکتر وطنی معاون علمی و پژوهشی، دکتر واسعی دبیر ستاد فناوری سلول‌های بنیادی، کاظمی مشاور حوزه ریاست در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بازدید معاون علمی وفناوری رئیس‌جمهور از پژوهشگاه رویان، دکتر ستاری را همراهی کردند.
خبر: ریاضیدان ایرانی در بین100دانشمند برتر2013

استاد 41 ساله ریاضی دانشگاه سمنان، توانست در زمره 100 دانشمند برتر ریاضی جهان در سال 2013 قرار گیرد.
پایگاه «تامسون رویترز» (ISI) که هر سه ماه یک بار فهرست دانشمندان برتر ریاضی جهان را اعلام می‌کند، نام دکتر مجید اسحاقی گرجی، استاد ریاضی دانشگاه سمنان را به عنوان دانشمند برتر در سال 2013 در فهرست خود منتشر کرده است.
دکتر اسحاقی چندی پیش، با همکاری دو نفر از استادان ریاضی دانشگاه‌های ارومیه و تهران، کوتاه‌ترین راه حل برای قضیه ریاضی لیب را پس از 41 سال ارائه کرد و این دستاورد مورد توجه جوامع جهانی قرار گرفت.
خبر: کابل های زیر دریایی اینترنت هدیه ای برای جاسوسان

سال 2013 پر از پیشرفت های چشمگیر در صنایع و فناوری های مختلف بود که اغلب به گونه ای با فناوری اطلاعات، در ارتباط بودند. دنیایی که سرعت تحولات در آن بسیار پرسرعت پیش رفت.
پیشرفت های دنیای فناوری در این سال با سرعتی بیش از سایر بخش های علمی رخ داد، به طور نمونه می توان به استفاده از روبات ها در معماری بناهای عظیم، آموزش برنامه های کامپیوتری به کودکان دراولین سال زندگی و تحول بی سابقه صنعت واقعیت مجازی اشاره کرد.
برخی از منابع خبری در آستانه سال جدید میلادی از رویدادهای ذیل به عنوان مهمترین رخدادهای دنیای فناوری اطلاعات یاد کردند:
• کابل های زیردریایی اینترنت، هدیه ای برای جاسوسان
مدت کوتاهی پس از افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی ایالات متحده در سال 2013، مشخص شد این سازمان، اطلاعات را مستقیماً از کابل های اصلی اینترنت موسوم به backbone استخراج کرده است و کشورهای مختلف راهکارهای متفاوتی را برای مقابله با این نوع سرقت اطلاعات اتخاذ کردند.
• پروژه meshnet، اختراع مجدد چرخ!
متخصصان سیستم های شبکه ای پس از افشای جاسوسی وسیع سازمان امنیت ملی ایالات متحده، پروژه جدیدی موسوم به meshnet را آغاز کردند که امکان ایجاد شبکه های خصوصی و ایمن را برای کاربران فراهم می کند. از این پس هر کاربری می تواند یک شبکه بی سیم اختصاصی راه اندازی کند که ترافیک موردنیاز را بر اساس قراردادهای همکاری، از طریق تامین کنندگان خدمات اینترنتی (ISP) دریافت می کند. اولین نمونه این شبکه های بی سیم در سال 2013 در شهر سیاتل راه اندازی شد.
• روانپزشکان دیجیتالی چهره های افسرده را شناسایی می کنند
به زودی سامانه های خودکار که توانایی تحلیل حالات چهره و بدن انسان را دارند، برای شناسایی عوامل افسردگی به کمک روان شناسان می آیند. در سال 2013 اولین نمونه از چنین سامانه هایی با نام سیم سنسی ساخته شد و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.
• فراتر از چاپ سه بعدی: کارخانه همه کاره
اگر چاپ سه بعدی برایتان کافی نیست، لازم است بدانی که در سال 2013 ابزاری ساخته شد که به تنهایی یک کارخانه همه کاره محسوب می شود. این ابزار فوق العاده که Microfactory نام دارد، علاوه ب چاپ سه بعدی، قابلیت برش و شکل دادن به مواد پلاستیکی، چوبی و حتی فلزی را دارد.
• واقعیت مجازی: سرک کشیدن به دنیای بازی
در سال 2013 دنیای واقعیت مجازی با عرضه ابزار سه بعدی Oculus Rift بیش از هر زمان دیگری متحول شد. این ابزار که روی سر کاربر قرار می گیرد در مقابل هریک از چشمان وی تصاویر مجزایی را نمایش می دهد که حس عجیب ورود به دنیای مجازی را برای او تداعی می کند.
• اولین کامپیوتر پوشیدنی در جهان
در سال 2013 اولین کامپیوتر پوشیدنی در جهان روانه بازار شد. این کامپیوتر که به عینک های متداول بسیار شبیه است، قابلیت بررسی وضعیت سلامت جسمانی و عکس العمل نسبت به حرکت انگشتان دست کاربر را دارد.
خبر: 10 کلمه برتر مورد جست وجوی گوگل معرفی شد

موتور جست وجوی گوگل 10 کلمه برترکه از سوی کاربران بیشتر موردجست و جوی قرار گرفته است، اعلام کرد.
نسلون ماندلا اولین رییس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی و پل واکر هنرپیشه فیلم های دنباله دار ˈسریع و خشمگینˈ در ردیف اول و دوم عبارت های جست و جوی شده فهرست جهانی گوگل قرار گرفته اند . این داده ها با بررسی اطلاعات 72 کشور به دست آمده است.
این فهرست شامل :
1- نلسون ماندلا
2-پل واکر
3 - آی فون 5 اس
4-کوری مونتیت
5- هارلم شیک (Harlem Shake ) نوعی حرکات موزون
6- ماراتن بوستون
7- نوزاد سلطنتی انگلستان
8- گلکسی اس 4
9-پلی استیشن 4
10-کره شمالی
پل واکر که پیش از این برای بازی در فیلم های ˈ سریع و خشمگینˈ مشهور شده بود ماه گذشته در اثر یک تصادف خودرو درگذشت.
جست و جو برای آی فون 5اس اپل در ردیف سوم قرار گرفت و پس از آن نام ˈ کوری مونتیتˈ باز هم یک هنرپیشه در ردیف بعدی قرار گرفته است.
این شرکت هر ساله فهرست خود را با بررسی یک تریلیون جست و جو منتشر می کند.
خبر: یک خبر تاسف برانگیز برای کارشناسان حوزه امنیت اطلاعات
RSA که بزرگتین شرکت تامین کننده امنیت اطلاعات است، با گرفتن 10 میلیون رشوه، به واژه امنیت پایان داده است.
بزرگترین کمپانی تامین کننده امنیت اطلاعات در حوزه رمزنویسی و کدگذاری(RSA) با گرفتن ۱۰ میلیون رشوه از آژانس امنیت ملی امریکا، بک دوری backdoor روی مولدکلید امنیتی خود ایجاد کرده است و این یعنی پایانی بر امنیت!

از کوچکترین تا بزرگترین نقل و انتقال دیتا روی شبکه های کامپیوتری و اینترنت، الگوریتم های رمزنویسی RSA است که تولید امنیت کرده تا عملیات گوناگون در شبکه انجام شود و حالا تصور کنید که شاه کلید امنیت خود آلوده به بک دوری باشد که با رشوه ای ۱۰ میلیون دلاری در دستان آژانس امنیت ملی امریکا افتاده باشد و این بدان معناست که فاتحه امنیت مدتهاست خوانده شده است.
در گزارش دیروز رویترز به نقل از دو تن از مقامات داخل RSA آمده که آنها روی محصول BSAFE toolkit و Data Protection Manager و روی تولید کننده تصادفی کلید امنیتی موسوم به Dual_EC_DRGB بک دور ایجاد شده توسط NSA را بکارگرفته اند.
این دو مقام که نامشان را رویترز فاش نکرده گفته اند که RSA با گرفتن ۱۰ میلیون دلار از آژانس امنیت ملی امریکا چنین کاری را کرده است.
سپتامبر گذشته در یکی از اسناد منتشره از سوی اسنودن یه این نکته اشاره شده بود (و همان موقع به برخی مشتریان توصیه شد تا از این مولد کلید امنیتی استفاده نکنند) اما حالا با تایید این موضوع از سوی مقامات داخلی RSA، ابعاد تازه ای از این فاجعه امنیتی را آشکار شده است.
RSA به سازمانها، به حکومتها و نهادها کلیدهای امن برای نقل و انتقال انواع دیتا می فروشد و در واقع مرجع اصلی برای امنیت اطلاعات با استانداردهای بالای امنیتی محسوب می شود و قابل تصور نیست که چنین سازمانی به خاطر ۱۰ میلیون دلار به کاربران اینترنت خیانت کند.
از کلیدهای رمزگذاری شده تولید شده توسط ابزار RSA می توان به اصطلاح مطمئن شد که هنگام نقل و انتقال خطری دیتای شما را تهدید نمی کند اما بک دوری که داخل تولید کننده کلید امنیتی تعبیه شده بدان معناست که آژانس امنیت ملی می توانسته حتی دیتای رمزگذاری شده شما را نیز بخواند.
طبق اسناد تایید شده RSA ده میلیون دلار گرفته تا تولید کننده کلید امنیتی آلوده به ویروس را فقط به مشتریان بفروشد و این کلید امنیتی شاه کلیدی دارد که در دست آژانس امنیت ملی باشد تا آنها محصولات به اصطلاح امن را نیز طبق اهداف خود کنترل و مدیریت کنند.
در واقع الگوریتم رمزگذاری و تولید رمز بنام Dual Elliptic Curve Deterministic Random Bit Generator که قرار بوده اطلاعات حساس بانکی و ... را تضمین کند، خود، آلوده به بک دور است.
در گزارش رویترز آمده که قبل از حکومتی شدن RSA در سال ۲۰۰۵ بیساری از مهندسان از این کمپانی رفتند و الگوریتم مولد Dual_EC_DRGB خیلی کم استفاده می شود، اما چگونه می توان باور کرد وقتی کمپانی تامین کننده امنیت سایر کلیدهای خود را در اختیار NSA نگذاشته باشد؟
RSA که مقر آن در بدفورد ماساچوست است در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد، در سال ۲۰۰۶ به مبلغ ۲.۱ میلیارد دلار توسط EMC خریداری شد. کمپانی هایی مانند Verisign نیز از روی کلیدهای RSA توسعه پیدا کرد.
خبر: مایکروسافت به ویندوز فونی‌ها 20 گیگابایت حافظه مجازی رایگان هدیه می‌دهد

بر اساس پست الکترونیکی که مایکروسافت به صاحبان دستگاه‌های ویندوز فونی ارسال کرده است، این شرکت بزرگ نرم‌افزاری قصد دارد به تمامی این افراد 20 گیگابایت حافظه مجازی رایگان روی فضای SkyDrive ارایه دهد.
اگر شما هم از داشتن یک گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون راضی هستید، شرکت مایکروسافت با طرح جدید خود این رضایت را بیشتر می‌کند تا کاربران در تعطیلات پایان سال جاری میلادی لذت بیشتری از این محصول ببرند.
شرکت مایکروسافت توضیح داده است که این طرح را فقط تا پایان ژانویه 2014 ادامه می‌دهد. بر این اساس هر یک از کاربران که ایمیل یاد شده را دریافت کرده‌اند و قصد دارند که فعلا حافظه مجازی 20 گیگابایتی خود را فعال نکنند، باید توجه داشته باشند که تنها تا پایان ماه ژانویه فرصت دارند.
هنوز به درستی مشخص نیست که پس از این تاریخ برای حافظه رایگان 20 گیگابایتی کاربران روی فضای SkyDrive چه اتفاقی می‌افتد.
البته سایت اینترنتی Techspot توضیح داده که این هدیه فقط به صاحبان دستگاه‌های الکترونیکی همراه مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز فون 8 اختصاص یافته است.
خبر:گوشی 1800 دلاری با بدنه‌ای از جنس طلا

شرکت Gresso که از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های لوکس در جهان محسوب می‌شود، خود را به قطار گوشی‌های اندرویدی رسانده و محصول جدیدی را به صورت محدود در سری Radical تولید کرده است.
این گوشی هوشمند لوکس Gresso Radical R1 نام دارد که بدنه آن از جنس تیتانیوم درجه 5 ساخته شده است و دستگاه‌های پیشرفته برای ساخت هر بدنه این گوشی 9 ساعت زمان سپری کرده‌اند.
این بدنه سپس در اختیار کارشناسان متخصص قرار گرفته است تا به صورت دست‌ساز آن را پولیش دهند و برق بیاندازند که این فرآیند نیز برای هر گوشی 4 ساعت به طول انجامیده است. نتیجه این تلاش باعث شده است تا بدنه گوشی به‌خصوص در قسمت پشت بسیار زیبا به نظر برسد.
بخش پشتی بدنه شامل سیستم محفاظ شیشه‌ای Gorilla Glass که به رنگ مشکی طراحی شده است و زیبایی آن را دوچندان کرده است.
از دیگر بخش‌های قابل ملاحظه در بدنه این گوشی هوشمند می‌توان به سه کلید سخت‌افزاری در قسمت پایین بدنه Radical R1 اشاره کرد که دکمه‌های آن از جنس آلومینیوم است و طراحی منحصر به‌فردی دارد. لازم به ذکر است که لوگوی شرکت Gresso روی بدنه تیتانیومی این گوشی هوشمند حک شده است.
طول، عرض و ضخامت این گوشی به‌ترتیب 138، 69 و 12 میلیمتر اعلام شده است. شرکت سازنده برای این محصول نمایشگر مسی 4.5 اینچی با کیفیت qHD و تراکم 245 پیکسل در هر اینچ مربع را در نظر گرفته است.
این گوشی هوشمند شامل سیستم‌عامل Android 4.1.2 Jelly، پردازنده چهار هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی، دوربین دیجیتالی 8 مگاپیکسلی با قابلیت تصویربرداری 1080 پیکسلی و حافظه داخلی 36 گیگابایتی می‌شود.
از این گوشی هوشمند که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت را دارد، فقط 999 دستگاه ساخته شده است. این گوشی با قیمت 1800 دلار فروخته می‌شود که البته اگر لوگوی آن در قسمت پشتی از جنس طلا باشد، باید 500 دلار به مبلغ یاد شده اضافه کرد.
خبر: ویندوز فون در ایتالیا و آمریکا محبوب‌تر از iOS

شرکت تحقیقاتی Kantar این روزها تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های مایکروسافت دارد و بر اساس آخرین بررسی‌های خود وضعیت سیستم‌عامل موبایلی این شرکت را طی ماه نوامبر در بازار جهانی مورد مطالعه قرار داده است.
این مرکز اعلام کرد که ویندوز فون همچنان حضور بسیار پررنگی در کشور ایتالیا دارد و طی ماه نوامبر از سال جاری میلادی 15.6 درصد از تمام گوشی‌های هوشمندی که در این کشور به فروش رسیدند مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت بوده‌اند.
با این رقم ویندوز فون از iOS اپل فروش بالاتری داشته است. زیرا در نوامبر 2013 از بین تمام گوشی های هوشمندی که در ایتالیا فروخته شدند تنها 10.6 درصد شامل سیستم‌عامل iOS می‌شدند که این رقم نشان داد ویندوز فون مایکروسافت از iOS اپل محبوب‌تر است.
گوشی‌های هوشمند آیفون 5S و 5C باعث شدند که اوضاع سیستم‌عامل iOS نسبت به قبل بهتر شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در تعطیلات پایان سال جاری میلادی به خاطر حضور آیفون‌های جدید فروش دیگر پلتفورم‌های موبایلی کمتر شود.
علاوه بر ایتالیا، ویندوز فون مایکروسافت در دیگر کشورها به‌خصوص آمریکا و آلمان بازار خوبی دارد و بر محبوبیت آن افزوده شده است. البته باید توجه داشت که در نوامبر امسال میزان محبوبیت آن در بریتانیا و چین اندکی کاهش یافته است.
همان طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، اندروید همچنان محبوبیت بازار جهانی سیستم‌های عامل موبایلی را در دست دارد و فقط در آمریکا و ژاپن است که iOS سهم بیشتری نسبت به اندروید را در اختیار گرفته است.
خبر: 80 درصد بازار جهانی فناوری NFC در دستان گوشی هوشمند
هم‌اکنون 80 درصد بازار جهانی فناوری ارتباطی کوتاه‌بورد NFC مربوط به استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند می‌شود که پیش‌بینی شده است در سال 2017 میلادی 60 درصد این بازار در اختیار گوشی‌های هوشمند قرار گیرد.
گوشی‌های هوشمند به دنبال محبوبیتی که در سال گذشته پیدا کردند، در سال 2013 میلادی بیشترین سهم از بازار جهانی دستگاه‌های الکترونیکی همراه مجهز به فناوری ارتباطی NFC را به خود اختصاص دادند و این طور که مرکز تحقیقاتی ABI Research بر پایه مطالعات جدید خود اعلام کرد، میزان تولید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر فناوری کوتاه‌بورد NFC در این سال 129 درصد بیشتر شد.
اما نکته قابل ملاحظه در مورد آینده فناوری NFC این است که پیش‌بینی می‌شود طی سال 2014 میلادی میزان استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند کاهش یابد و در عوض دیگر دستگاه‌ها از جمله محصولات رایانه‌ای، لوازم جانبی و اسپیکرها، دوربین‌های دیجیتالی و چاپگرها، لوازم خانگی و اتوماسیون با سرعت بیشتر به این فناوری رو بیاورند.
لازم به ذکر است که هم‌اکنون 80 درصد بازار جهانی فناوری ارتباطی کوتاه‌بورد NFC مربوط به استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند می‌شود که پیش‌بینی شده است در سال 2017 میلادی 60 درصد این بازار در اختیار گوشی‌های هوشمند قرار گیرد و دیگر محصولات الکترونیکی به صورت گسترده‌تر از این فناوری بهره ببرند.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که طی سال‌های 15-2014 میلادی به صورت گسترده‌تر از فناوری NFC برای استفاده در سیستم‌های پرداخت موبایلی کوتاه‌بورد استفاده شود و موج جدیدی در این زمینه به وجود آید.
این جریان در کنار پیش‌بینی‌های مرکز تحقیقاتی ABI برای سیم‌کارت‌های SWP SIM صورت می‌گیرد که سال آینده به صورت گسترده‌تر وارد بازار جهانی می‌شوند. پیش‌بینی شده است که میزان عرضه جهانی این دسته از سیم‌کارت‌ها در سال آتی رشد 140 درصدی داشته باشد.
خبر: وضعیت ایران در رتبه بندی دولت الکترونیک

ارزیابیهای انجام گرفته از شاخص دولت الکترونیک در میان 190 کشور دنیا حاکی از آن است که ایران با کسب 4 هزار و 876 امتیاز در رتبه 100 جهان قرار دارد و کشور کره جنوبی مکان اول این رده بندی را با امتیار 9 هزار و 483 امتیاز به خود اختصاص داده است.به گزارش خبرنگار مهر، آمارهای ارائه شده از وضعیت کشورهایی که به شاخص های دولت الکترونیک دست یافته اند از رتبه 100 کشورمان در میان 190 کشور دنیا حکایت دارد و این در حالی است که 10 کشور برتر دنیا در این شاخص را کره جنوبی، هلند، انگلستان، دانمارک، آمریکا، فرانسه، سوئد، نروژ، فنلاند و سنگاپور تشکیل می دهند.
مقایسه شاخص دولت الکترونیک ایران با جهان
هزاره سوم یا همان عصر فناوری اطلاعات با مفاهیمی چون اشتراک اطلاعات، تبدیل فضای حقیقی به فضای مجازی و خروج آگاهانه از دنیای واقعی و ورود به دنیای مجازی همراه است. از این رو مفهومی مانند دولت الکترونیک نیز در طول نیمه دوم دهه 1990 توسط بخش خصوصی کشور آمریکا شکل گرفت و با گذشت بیش از یک دهه تقریبا این موضوع برای همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد مورد پذیرش قرار گرفت؛ در همین حال دولت الکترونیک توسط بانک جهانی نیز به عنوان ابزاری برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و ارائه خدمات به بخش دولتی و اشخاص تعریف شد.
هم اکنون بسیاری از کشورها در سراسر جهان، به خوبی از مزایای دولت الکترونیک آگاه هستند و از ابزار دولت الکترونیک برای بهبود ارائه خدمات به شهروندان استفاده می کنند؛ براین اساس ارائه خدمات عمومی با کیفیت، راحتی دسترسی به خدمات عمومی، کاهش هزینه ها، کاهش شکاف دیجیتالی و مشارکت فعال شهروندان در سرمایه گذاری دولت از جمله مزایای دولت الکترونیک محسوب می شود.
در این میان براساس ارزیابی های انجام گرفته از شاخص های دولت الکترونیکی تا پایان سال 2012، ایران در میان 190 کشور عضو سازمان ملل، با کسب 4 هزار و 876 امتیاز براساس براساس شاخص EGDI (توسعه دولت الکترونیک) رتبه 100 جهان و دهم خاورمیانه را دارد. در همین حال براساس شاخص EIU (شاخص آمادگی الکترونیک) کشورمان در میان 70 کشور رتبه 69 و در خاورمیانه رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.
در این شاخص کشور کره جنوبی با امتیاز 9 هزار و 483 در رتبه اول قرار دارد و کشور سنگاپور از آسیا نیز رتبه دهم این جدول رده بندی را به خود اختصاص داده است و به نوعی می توان گفت این کشورها در دیجیتالی شدن به بلوغ کامل دست یافته اند.
بلوغ دولت الکترونیک در ایران
موقعیت کنونی دولت الکترونیک در ایران از مرحله همانندسازی دولت الکترونیک در کشورمان حکایت دارد به نحوی که در این مرحله فرآیندها مطابق آنچه که در دنیای فیزیکی صورت می گیرد الکترونیکی می شود؛ این درحالی است که بهبود و مهندسی مجدد فرآیند و سپس الکترونیکی کردن آنها، گام های بعدی محسوب می شوند که ایران را به مرحله بلوغ دولت الکترونیک نزدیک می کند. براین اساس یکپارچگی اطلاعات و سامانه های توزیع شده و به بیانی دیگر ارائه خدمات یکپارچه از ویژگیهای دولت الکترونیکی محسوب می شود که این موضوع هنوز در ایران تحقق نیافته است.
این درحالی است که براساس چشم انداز دولت الکترونیک در ایران در افق 5 ساله برنامه پنجم توسعه کشور، توانمندسازی دستگاههای اجرایی برای عرضه موثر خدمات الکترونیکی دولتی به روشی امن، یکپارچه و آسان و از طریق کانال های الکترونیکی چندگانه تکلیف شده است.
خبر: تولید آب آشامیدنی عاری از میکروارگانیسم‌ با روش محققان ایرانی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان روشی را برای حذف میکروارگانیزم‌ها برای صنایع دارویی و تامین آب آشامیدنی با استفاده از نانو ذرات اکسید روی ارائه کردند.
شهرنشینی و رشد سریع صنعتی شدن به همراه تخلیه فاضلاب حاوی مواد آلی، میکروارگانیسم‌ها و عناصر فلزی علت آلودگی بسیاری از منابع آبی است.
از جمله باکتری‌های فرصت‌طلب و شاخص آلودگی آب که در اکثر محیط‌های آبی وجود دارد، "اشریشیاکلی" است که برای انسان و محیط زیست ایجاد خطر کرده است که روش‌های گندزدایی معمول با وجود تأثیرگذاری در تصفیه عوامل بیماری‌زا، هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد.
فرایند اکسیداسیون پیشرفته که شامل رادیکال‌های هیدروکسیل (OH) هستند، به دلیل کاهش هزینه‌ها نسبت به تصفیه با کلر، از توجه خاصی برخوردار شده است. این رادیکال توسط ترکیبات مختلفی از جمله اکسیدهای فلزی در آب تولید می‌شود. یکی از فتوکاتالیست‌های مورد استفاده در تصفیه آب، اکسیدروی است که علاوه بر توانایی آزادسازی رادیکال، میل ترکیبی بالایی با اکسیژن داشته و به اشعه UV بسیار حساس است.
از این رو پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان به بررسی کارایی نانوذرات اکسید روی سنتز شده و مقایسه کارایی آن با اشعه UV در تصفیه فتوکاتالیستی اشریشیاکلی از محیط‌های آبی و در یک سیستم ناپیوسته پرداختند.
برای این منظور با طراحی و ساخت راکتور اقدام به تولید نانوذرات اکسید روی در شرایط اتمسفری جهت بررسی کارایی نانوذرات سنتز شده درحذف باکتری مورد نظر از محیط‌های آبی و در حضور اشعه UV شد.
نتایج این پژوهش حاکی از این بود که میزان بازده این روش با افزایش غلظت نانوذرات، روندی افزایشی دارد.
این روش در صنایع غذایی، دارویی، تامین آب قابل آشامیدنی و نیز صنایع زیست محیطی قابل کاربرد است.