۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 3 دي ماه

..............................
مذاکره دو وزارتخانه با گوگل

مدیرعامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت گفت: مذاکراتی را از طریق وزارت فرهنگ و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل مطرح کرده‌ایم.
این مذاکرات در دو محور آمدن به ایران و قبول سیاست‌های ایران است.
محمود خسروی اظهار داشت: یکی از اهدافمان این است که سایت‌هایی که ترافیک زیادی دارند را به داخل منتقل کنیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 90 درصد ترافیک‌ بسیاری از سایت‌های پربازدید برای ایران است، البته نه سایت‌هایی مانند سایت جهانی گوگل بلکه سایت‌هایی مانند آپارات.
مدیرعامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت گفت: این کار را با بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم، فضا و امکانات برای آنها مهیا کرده‌ایم و آنها را به IX (مرکز تبادل ترافیک) داخلی شرکت زیرساخت در میدان امام خمینی متصل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: این کار تاکنون موفق بوده و توانسته‌ایم با این روش 25 گیگ ترافیک ایران را که قبلا در خارج کشور هاست (میزبانی) می‌شد به داخل منتقل کنیم و از داخل سرویس دهیم.
خسروی همچنین در خصوص میزبانی سایت‌های بزرگ جهانی در داخل، گفت: مطمئنا در آینده این اتفاق در مورد شرکت‌های بزرگ خارجی نیز رخ خواهد داد. برای مثال گوگل بومی داشته باشیم و هاست نسخه‌ای از سرور گوگل در ایران باشد.
مدیرعامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت افزود: مذاکراتی را در سطوح مختلف از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران با سایت‌های بزرگ از جمله گوگل مطرح کردیم که این مذاکرات ادامه دارد.
وی تصریح کرد: این مذاکرات در دو محور آمدن به ایران و قبول سیاست‌های ایران انجام شده که نتیجه آن هنوز مشخص نیست.
خسروی تاکید کرد: در این جهت حرکت می‌کنیم و فعلاً در مورد سایت‌هایی که مذاکره با آنها راحت‌تر بوده این کار را انجام داده‌ایم.
خبر: آغاز دومین تلاش برای رفع دردسر فضانوردان در کریسمس

با وجود نشت آب در لباس یکی از فضانوردان در دور نخست پیاده‌روی فضایی، دو فضانورد آمریکایی امروز (سه شنبه) دور دوم مأموریت پیاده‌روی فضایی را برای تعویض پمپ معیوب سیستم خنک کننده انجام خواهند داد.
بدلیل بروز نقص فنی و خاموش شدن خودکار یکی از دو سیستم خنک‌کننده آمونیاک ایستگاه فضایی، سه مرحله پیاده‌روی فضایی طی روزهای شنبه 30 آذر، دوشنبه دوم دی و مرحله اصلی روز چهارشنبه چهارم دی همزمان با روز کریسمس برنامه‌ریزی شده بود.
دور نخست پیاده‌روی فضایی طبق برنامه و به مدت پنج ساعت و 28 دقیقه انجام شد، اما بدلیل شکایت یکی از فضانوردان از سرد بودن دمای داخلی لباس فضانوردی، مأموریت حدود یک ساعت زودتر به پایان رسید؛ این مرحله از مأموریت بدلیل ورود مقدار کمی آب بداخل سیستم خنک‌کننده لباس یکی از فضانوردان متوقف شد.
برای استفاده از یک لباس فضانوردی یدکی، دور دوم پیاده‌روی فضایی به روز سه شنبه 24 دسامبر (سوم دی) موکول شد.
«ریک ماستراچیو» و «مایکل هاپکینز» دو فضانورد آمریکایی در یک مأموریت نادر در شب کریسمس، آماده دور دوم پیاده‌روی برای تعویض پمپ آمونیاک معیوب می‌شوند.
این مرحله از پیاده‌روی فضایی ساعت 12:10 به وقت گرینویچ (15:40 به وقت تهران) آغاز می‌شود؛ در این مرحله «کوئیچی واکاتا» فضانورد ژاپنی با استفاده از بازوی رباتیک 15 متری اقدام به بالا بردن «هاپکینز» برای تعویض و نصب ماژول پمپ جدید می‌کند.
آخرین مأموریت پیاده‌روی فضانوردان در شب کریسمس به 14 سال قبل و مأموریت شاتل فضایی دیسکاوری باز می‌گردد که فضانوردان برای بروز رسانی تلسکوپ فضایی هابل اقدام به پیاده‌روی فضایی کردند.
«اولگ کوتوف» و «سرگئی ریازانسکی» دو کیهان نورد روس نیز 27 دسامبر (ششم دی) با انجام پیاده‌روی فضایی اقدام به نصب یک جفت دوربین بر روی ماژول Zvezda در بخش روسی ایستگاه فضایی خواهند کرد.
خبر: کشف یک جنس جدید باکتریایی توسط محققان ایرانی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همکاران وی موفق به کشف یک جنس باکتریایی جدید به نام تبریزیکولا آکواتیکا (Tabrizicola aquatica) شدند.
دکتر محمدسعید حجازی اظهار کرد: طی چندین میلیون سال تکامل، میکروارگانیسم‌هایی بوجود آمده‌اند که نقش بسیار مهمی در حفظ حیات و تعادل در طبیعت دارند و علیرغم تنوع بسیار زیاد میکروارگانیسم‌ها و عملکرد آنها، بخش وسیعی از آنها و کارکردشان برای بشر هنوز ناشناخته است، از این رو شناسایی و نگهداری این میکروارگانیسم‌ها و بدنبال آن بهره گیری از کارکرد آنها حائز اهمیت فراوان است.
وی با بیان اینکه بدون شناسایی این میکروارگانیسم‌ها، مطالعه کارکرد آنها مقدور نیست، ادامه داد: مطالعه حاضر با این استدلال شروع شد که منطقه قوری گول تبریز مکان بسته‌ای است و در نتیجه با احتمال زیاد، می‌تواند دارای گونه‌ها و جنس‌های باکتریایی منحصر به فردی باشد که در دیگر نقاط جهان کمتر یافت می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: پروژه حاضر به صورت همکاری مشترک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان (مرکز تحقیقات برنج و مرکبات سابق) و مرکز تحقیقات اقیانوسی هلمولتز آلمان از چندین سال قبل آغاز شد.
حجازی افزود: هدف از مطالعه حاضر شناسایی باکتری‌های بومی کشور بود تا با انجام آن، ذخایر ژنتیکی کشور بعنوان ثروت ملی سرزمین‌مان که در طول سالیان متمادی ایجاد شده‌اند، شناسایی، حفظ و نگهداری شوند.
وی با تاکید بر این‌که این مطالعه ابتدا به صورت پایان‌نامه کارشناسی ارشد تندیس طرح‌ریز با راهنمایی مشترک دکتر قربانعلی نعمت زاده و من شروع شد، افزود: مطالعه حاضر در سال 1386 شروع و به مدت شش سال طول کشید که در نهایت در سال 1392 پس از انجام تمام آزمایش‌های مورد نیاز و دستیابی به نتایج لازم، منجر به معرفی یک جنس جدید باکتریایی شد.
حجازی خاطرنشان کرد: باکتری کشف شده که معرف یک جنس جدید باکتریایی نیز است، در کلکسیون باکتریایی بلژیک با شماره BCCM/LMG 25773T، در کلکسیون باکتریایی ژاپن با شماره JCM 17277T و در کلکسیون باکتریایی کره جنوبی با شمارهKCTC 23724T به ثبت رسیده و نگهداری می‌شود، از این رو، باکتری کشف شده قابل دسترس برای تمام محققان است.
بر اساس این گزارش، کشف این گونه جدید، نویدبخش وجود زمینه‌های گسترده پژوهش برای شناسایی فلورهای ناشناخته منطقه و کشور و معرفی نتایج بدست آمده به جامعه علمی جهانی است. مقاله مربوط به کشف جنس Tabrizicola aquatica در آدرس www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24158532 قابل دسترس است.
دکتر حجازی و همکاران وی، قبلا نیز موفق به کشف یک گونه جدید باکتریایی به نام آلیشوانلا تبریزکا (Alishewanella tabrizica) شده بودند که مقاله مربوط به آن در مجله International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology به چاپ رسیده و با آدرس http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22003035 قابل دسترس است.
خبر: تحقق یک رؤیای قدیمی: مشاهده فوتون بدون جذب آن

دانشمندان موسسه ماکس پلانک موفق به مشاهده یک فوتون بدون جذب آن شدند.
نور دارای اهمیت فراوانی است، زیرا امکان مشاهده دنیای اطراف و ثبت تصاویری از محیط را می‌دهد و همچنین طی مسافت‌های طولانی و از خلال فیبرهای نوری امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌سازد.
تمامی شیوه‌های کنونی شناسایی نور دارای یک ویژگی مشترک به نام جذب و بنابراین نابودی فوتون هستند.
مشاهده فوتون‌های منفرد بدون جذب آن‌ها همواره یک رویا بوده است.
تیمی از دانشمندان در برنامه «تقسیم دینامیکی کوانتومی» متعلق به پروفسور گرهارد رمپه در موسسه «ماکس پلانک کوانتوم نوری» هم‌اکنون برای نخستین بار تکنیکی را ابداع کرده‌اند که فوتون را حین شناسایی بدون لمس‌شدن رها می‌کند.
در آزمایش انجام شده یک فوتون ورودی از یک رزوناتور نوری منعکس می‌شود. این رزوناتور شامل یک اتم منفرد است که در وضعیت برهم‌چینی آماده می‌شود.
انعکاس فاز را تغییر می‌دهد و این فاز برای رهگیری فوتون اندازه‌گیری می‌شود.
شیوه ارائه‌شده تکنیک جدیدی را برای افزایش قابل‌توجه کارآیی شناسایی کوانتوم نوری منفرد پیش رو می‌گذارد و دارای کارکردهای مهمی برای تمامی آزمایش‌هایی است که در آن فوتون‌ها جهت کدبندی‌کردن و برقراری ارتباط اطلاعات کوانتومی به کار می‌روند.
عناصر کلیدی در این آزمایش یک اتم روبیدیوم منفرد و یک حفره نوری است. حفره نوری رزوناتوری برای نور است که از دو آینه منعکس‌کننده در فاصله بسیار کوتاه استفاده می‌کند.
اتم در مرکز حفره به دام می‌افتد؛ جایی که نیروهای نور به شدت آن را در تمامی سه بعد محدود می‌کنند.
توانایی مشاهده فوتون‌های منفرد بدون نابودکردن آن‌ها یا تغییر دادن درجه آزادی‌شان در تعدادی از آزمایش‌ها کارآمد است.
موفقیت جدید امکانات نوینی را برای استفاده از فوتون‌های منفرد در ارتباطات کوانتومی و پردازش اطلاعات کوانتومی در اختیار می‌گذارد.
با تکنیک ارائه‌شده، انتقال موفق یک فوتون در شبکه‌ای کوانتومی می‌تواند بدون نابودکردن اطلاعات کوانتومی آسیب‌پذیری که در آن کدبندی شده‌اند، صورت گیرد.
خبر: ارتقای نرم‌افزاری کنجکاوی برای بهبود عملکرد

بر اساس اعلام ناسا، عملکرد مریخ‌نورد کنجکاوی با انجام مرحله جدیدی از به‌روزرسانی نرم‌افزاری، ارتقا پیدا می‌کند.
به‌روزرسانی نرم‌افزاری مریخ‌نورد کنجکاوی، سومین مرحله از زمان فرود بر سطح سیاره سرخ در 16 ماه قبل محسوب می‌شود؛ مرحله قبل برای ارتقاء نرم‌افزاری حدود یک هفته بطول انجامید.
«جیم اریسکون» از محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا تأکید کرد: به‌روز رسانی نرم‌افزاری به نسخه 11 در هفتم نوامبر (16 آبان) انجام شد که بدلیل بروز مشکل، منجر به راه‌اندازی ناخواسته و بازگشت به نسخه 10 شد.
دور جدید به‌روزرسانی به نسخه 11 باعث افزایش توانایی عملکرد بازوی رباتیک و افزایش توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات برای هدایت خودکار مریخ‌نورد می‌شود.
در این مرحله وضعیت چرخ‌های آلومینیومی با استفاده از دوربین نصب شده روی بازوی رباتیک بررسی می‌شود.
به گفته «اریسکون»، ایجاد سوراخ در چرخ‌ها پیش‌بینی شده بود، اما به نظر می‌رسد که این روند طی ماه گذشته و در اثر حرکت مریخ‌نورد بر سطوح ناهموار افزایش پیدا کرده است که البته مشکل خاصی در حرکت ربات ایجاد نمی‌کند.
خبر: نقشه سهم ملت‌ها در تولید زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی

یک نقشه از زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی، سهم ملت‌ها را در تولید این زباله‌ها آشکار می‌کند.
تا سال 2017، زباله‌های تمامی یخچال‌ها، تلویزیون‌ها، تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، نمایشگرها، اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و الکتریکی و دیگر محصولات دارای باتری یا کابل الکتریکی در سراسر جهان، می‌توانند مجموعه‌ای از کامیون‌های 40 تنی را پرکنند که از ابتدا تا انتهای یک بزرگراه به طول سه چهارم خط استوا را می‌پوشانند.
این پیش‌بینی که بر اساس برنامه «طرح حل مشکل زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی (StEP)» و با همکاری موسسه‌های سازمان‌ ملل، صنایع، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی و علمی انجام شده، نشان‌دهنده جهش جهانی قابل‌توجه در تولید زباله‌هایی از این دست، ظرف فقط پنج سال است.
در حالی که بخش عمده‌ای از این محصولات الکترونیکی و الکتریکی یکبار مصرف هستند، پیشرفت‌های تدریجی در تعدادی از مناطق به سمت بازیافت و استفاده دوباره از آنها حرکت می‌کنند.
شکل گرافیکی اتلافات الکترونیکی در اولین نقشه در نوع خود، به نام «نقشه اتلافات جهانیStEP » ارائه شده است.
این نقشه که به صورت آنلاین در سایت www.step-initiative.org/index.php/WorldMap.html قابل‌دسترس است، به ارائه داده‌های سالانه از 184 کشور پرداخته و میزان تخمینی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی که وارد بازار می‌شوند و همچنین میزان تولید نهایی اتلافات الکترونیکی و الکتریکی را نشان می‌دهد.
با پیش‌بینی بهتر کمیت زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی، انتظار می‌رود این برنامه به دولت‌ها و شرکت‌ها در برنامه‌ریزی برای مدیریت چنین اتلافی کمک کند.
این نقشه، به طور مثال نشان می‌دهد که تقریبا 48.9 ‌تن از محصولات الکترویکی و الکترونیکی مورد استفاده، طی سال گذشته تولید شده و برای هر نفر از جمعیت هفت‌ میلیاردی جهان بطور متوسط، هفت کیلو از این کالاها اختصاص یافته است.
بر اساس مسیرهای کنونی، کارشناسان StEP پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2017، حجم کلی سالانه تولید زباله‌های الکترنیکی و الکتریکی 33 درصد بالاتر و حدود 65.4 میلیون تن خواهد بود که این میزان با وزن تقریبا 200 ساختمان امپایر استیت برابری می‌کند.
رودیگر کوئر از دانشگاه سازمان ملل و دبیر اجرایی برنامه ابتکاری در این رابطه گفت: گرچه اطلاعات فراوانی در خصوص اثرات سلامتی و محیطی شیوه‌های بازیافت زباله الکترونیکی وجود دارد، فقدان داده‌های جامع، درک بزرگی این مشکل را دشوار کرده است.
نقشه جهانی StEP نشان می‌دهد در سال 2012 چین و آمریکا از لحاظ تولید زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی از استاندارد جهانی فراتر رفتند.
در این سال، چین بزرگ‌ترین حجم محصولات الکتریکی و الکترونیکی معادل 11.1 میلیون تن را وارد بازار کرد و پس از آن آمریکا با تولید 10 میلیون تن در رده دوم جای دارد.
خبر: 10 دستاورد پیشگامانه علمی 2013

فهرست سالانه 10 دستاورد پیشگامانه برتر علمی که توسط مجله ساینس و انجمن پیشرفت علوم آمریکا در پایان هر سال انتخاب می‌شوند، منتشر شد.
این فهرست امسال شامل پیشرفت‌های مهمی در زمینه فناوری‌هایی مانند سلولهای خورشیدی، روشهای ویرایش ژنوم و راهبردهای طراحی واکسن در سال 2013 بوده است.
جایگاه اول این فهرست به دستاوردی در زمینه ایمنی‌درمانی سرطان اختصاص یافته است که سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با سلولهای سرطانی هدایت می‌کند.
دانشمندان برای چندین دهه بر این باور بودند که چنین رویکردی می‌تواند برای درمان سرطان وجود داشته باشد اما تبدیل آن به واقعیت بسیار سخت بود.
اکنون بسیاری از سرطان شناسان بر این باورند که گامی به این واقعیت نزدیک شده‌اند چرا که دو روش مختلف در حال کمک به زیر مجموعه‌ای از بیماران است.
یک نوع ایمنی‌درمانی سرطان موسوم به سلول‌درمانی T، سلوهای T فرد را که نوعی سلول سفید خون هستند، گرفته و از مهندسی ژنتیکی برای اصلاح کد ژنتیکی آنها بمنظور شناسایی و هدف قرار دادن سلولهای سرطانی استفاده می‌کند.
نوع دیگر به رفع انسداد سلولهای T پرداخته تا بتوانند یک حمله کامل را صورت دهند. این کار با استفاده از پادتنهایی صورت گرفته که پاد CTLA-4 و پاد PD-1 نام دارند.
در ادامه، این گزارش به معرفی سایر دستاوردهای برتر سال در حوزه علم از نگاه مجله ساینس و انجمن پیشرفت علوم آمریکا پرداخته است.
ژنتیک
روش ویرایش ژن CRISPR توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در پژوهشی بر روی یک باکتری کشف شد، اما اکنون محققان از آن مانند یک چاقو برای عمل جراحی بر روی هر ژن استفاده می‌کنند. بیش از 10 تیم از محققان از این روش برای دستکاری ژنوم سلولهای گیاهان مختلف، حیوانات و انسان استفاده کرده‌اند.
انرژی جایگزین
نسل جدیدی از مواد سلول خورشیدی موسوم به سلولهای پروسکایت که تولید آنها ارزانتر و آسانتر از سلولهای سیلیکونی سنتی بوده، توجه زیادی را سال گذشته به خود جلب کرد. اگرچه این سلولها به اندازه سلولهای خورشیدی تجاری کارآمد نیستند، اما ارتقای آنها بسیار سریع است.
زیست‌شناسی
دانشمندان از ساختار یک پادتن برای طراحی یک آنتی‌ژن برای یک ویروس تنفسی استفاده کردند که سالانه میلیون کودک زیر پنج سال را به بیمارستان می‌فرستد. آنتی‌ژن‌ها از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده واکسن محسوب می‌شوند.
علم اعصاب
یک روش تصویربرداری جدید با شفاف کردن بافت مغز، شیوه بررسی این اندام توسط دانشمندان را تغییر داده و نورونها و دیگر سلولهای مغز را بیشتر از همیشه در معرض مشاهده قرار داده است.
فناوری CLARITY که توسط محققان دانشگاه استنفورد طراحی شده، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا مغز و ساختارهای پیچیده آنرا بطور کاملا سالم و در شکل سه بعدی مشاهده کنند.
کالبد شناسی
محققان در سالی که گذشت، پیشرفتهای قابل توجهی در رشد اندامهای مقیاس کوچک انسان در شرایط آزمایشگاهی داشتند. این دستاوردهای شامل پرورش کبد، ریزکلیه و مغزهای کوچک بوده است. این اندامهای کوچک انسانی شاید مدلهای بسیار بهتری نسبت به حیوانات برای بررسی بیماریهای انسانی باشند.
فضا
پس از یک قرن پژوهش، دانشمندان در نهایت تائید کردند که ذرات پرانرژی پرتوهای کیهانی، از ابرهای ضایعات باقیمانده از ابرنواخترها نشات می‌گیرند.
سلولهای بنیادی
محققان با موفقیت توانستند سلولهای بنیادی را از جنینهای شبیه‌سازی شده انسان بدست بیاورند. آنها دریافتند که کافئین با تثبیت مولکولهای کلیدی در سلولهای حساس تخم انسان،‌ نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند.
خواب
پژوهش روی موشها نشان داد که مغز پس از خواب بطور موثرتری خود را پاکسازی می‌کند. در طول خواب، این اندام کانالهای بین نورونها را گسترش داده که به جریان بیشتر مایع بی‌رنگ مغزی نخاعی در آنها کمک می‌کند.
این امر به مغز در بازیابی و ترمیم خود پس از یک روز کاری سخت و بیدار ماندن کمک می‌کند.
میکروب شناسی
دانشمندان با بررسی چندین تریلیون سلول باکتریایی درون بدن انسان توانستند نقشهای مهم این میکروبهای ریز را در سلامت نگهداشتن فرد شناسایی کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که اکثر این میکروبها در حقیقت دوستان سلامت بدن انسان محسوب می‌شوند.
خبر: وب‌کم لپ‌تاپ‌های اپل از شما جاسوسی می‌کنند

اگرچه این مطالعه روی رایانه‌های MacBook تولید شده تا پیش از سال 2008 انجام شده است، اما محققان امنیتی می‌گویند که بیشتر لپ‌تاپ‌های شرکت اپل مجهز به وبکم داخلی در معرض آسیب جدی هستند.
به نقل از سای- تک- تودی، محققان بر پایه مطالعات جدید خود دریافتند، آن دسته از رایانه‌های MacBook اپل که تا پیش از سال 2008 تولید شده‌اند نسبت به حملات جاسوسی آسیب‌پذیرند و وب‌کم‌های آن‌ها این فرصت را برای هکرها ایجاد می‌کند تا بدون روشن شدن چراغ مربوطه فعال شوند و مورد سوءاستفاده قرار گیرند.
اگرچه این مطالعه روی رایانه‌های MacBook تولید شده تا پیش از سال 2008 انجام شده است، اما محققان امنیتی می‌گویند که بیشتر لپ‌تاپ‌های شرکت اپل مجهز به وبکم داخلی این مشکل را دارند و در معرض آسیب جدی هستند.
لازم به ذکر است که مسئله جاسوسی وبکم لپ‌تاپ‌های اپل از کاربران برای مدت‌های طولانی مطرح شده است. طی چند سال اخیر بسیاری از افراد برای جلوگیری از این اتفاق جلوی لنز وبکم خود را بسته‌اند تا تنها در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کنند.
این فرآیند به دنبال جلوگیری از جاسوسی افراد معمولی یا مراکز دولتی آمریکایی صورت گرفته است تا امکان هرگونه تخلف در این زمینه از بین برود.
به هر حال، بسیاری از افراد از پوشاندن لنز وبکم‌ها خودداری می‌کنند و بر این باورند که این ابزار تنهای زمانی فعالیت خود را آغاز می‌کند که چراغ مربوط به آن روشن شود. به عقیده این افراد اگر وبکم لپ‌تاپ آن‌ها هک شده باشد، باید چراغ مربوط به آن روشن شود تا مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
اما کارشناسان امنیتی می‌گویند که فرآیند یاد شده به این صورت دنبال نمی‌شود و این جاسوسی می‌تواند بدون روشن شدن چراغ وبکم هم انجام شود