۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 4 دي ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: گام محققان دانشگاهی در ژن‌درمانی سرطان با تولید حامل‌های نوترکیب
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری محققان دانشگاه راتگرز آمریکا، موفق به تولید حامل‌های پپتیدی به منظور انتقال هدفمند ژن به سلول‌های سرطان پستان شدند.
این حامل‌ها که دارای منشأ زیستی هستند، قابلیت متراکم کردن ژن‌ها در ابعاد نانو را داشته و در درمان بیماری‌های سرطانی از جمله سرطان پستان کاربرد دارند.
این کار تحقیقاتی حاصل همکاری دکتر فاطمه سلطانی ، دکتر مجتبی سنکیان (دانشیار گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) ، دکتر آرش هاتفی (دانشیار گروه فارماسوتیکس دانشگاه راتگرز آمریکا) و دکتر محمد رمضانی (استاد گروه بیوتکنولوژی دارویی دانشکده داروسازی مشهد) است.
دکتر فاطمه سلطانی، استادیار گروه بیوتکنولوژی دارویی دانشکده داروسازی مشهد، درباره مراحل انجام این تحقیق گفت: "در ابتدا توالی‌های ژنی حامل‌ها بعد از انتخاب و انجام مراحل بهینه سازی سنتز شدند، توالی‌های ژنی سنتز شده بعد از برش با آنزیم‌های NdeI و Hind III داخل پلاسمید بیان کلون فرستاده شده و سپس با روش شیمیایی کلراید کلسیم به میزبان بیان پذیرنده، وارد شدند.
این محقق افزود: در ادامه، بیان پروتئین‌ها در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت و بهترین شرایط بیان برای مقیاس بالا انتخاب شد. در مرحله آخر و پس از تولید پپتیدهایی با خلوص بالا و تهیه نانوذرات پپتید-DNA با انجام آزمایش‌های مختلف نظیر تعیین اندازه و بار سطحی ذره، همولیز گلبول‌های قرمز، تبدیل سلول‌ها در حضور و عدم حضور بافیلومایسین و نوکودازول و همچنین تست MTT، ویژگی‌های انتقال ژنی و اثبات فعال بودن قطعات مورد مطالعه قرار گرفت."
با توجه به نتایج این تحقیق حامل نوترکیب تولید شده در مطالعات برون تنی با موفقیت توانست همه سدهای سلول را پشت سر گذاشته و ژن لوسیفراز را به هسته سلول‌های AR-75-1 برساند. همچنین از مزایای دیگر این قبیل حامل‌های مقلد زیستی می‌توان به سمیت کم آن‌ها در مقایسه با حامل‌های ویروسی و نیز حامل‌های سننتیک شیمیایی و پلیمری اشاره کرد.
دکتر سلطانی افزود: "با دستیابی به توالی پپتیدی نوترکیب با منشأ زیستی و با کارایی بالا، به کمک تکنیک‌های مهندسی ژنتیک، می‌توان امید داشت که این توالی‌ها با سمیت پایینشان بتوانند روزی جایگزین حامل‌های ویروسی برای انتقال ژن در فرایند ژن درمانی بیماری‌ها شوند.
بخشی از نتایج این کار تحقیقاتی در مجله International Journal of Pharmaceutics (جلد441، ماه ژانویه سال 2013، صفحات 307 تا 315) منتشر شده است.
گفتنی است : ‌ژن درمانی یکی از روش‌های درمان بیماری‌های مختلف است که اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. مهم‌ترین اصل در این روش، انتقال ژن به صورت مؤثر و سالم به بافت هدف است که همواره یکی از محدودیت‌های اعمال این روش به حساب آمده است.
یک حامل خوب باید DNA با اندازه در حد میکرون را به یک ذره با اندازه نانو متراکم کرده تا ذره قادر باشد از غشاء سلول‌ها از طریق اندوسیتوز جذب شود.
همچنین باید بتواند از محتویات اسیدی فرار کرده و بعد از پشت سر گذاشتن سدهای سلولی، ژن را به هسته برساند. به این دلیل پژوهشگران این طرح، حامل نوترکیب پپتیدی دارای قطعات مختلف عملکردی را با منشاء زیستی، برگرفته از هیستون H1، پروتئین پوششی از HIV و غیره، به منظور انتقال هدفمند ژن نشانگر به سلول‌های سرطان پستان طراحی کردند که بعد از انجام مراحل خالص سازی برای آزمایش‌های تبدیل و انتقال ژن مورد استفاده قرار گرفت.
..................................
خبر: فست فودها براي حافظه ضرر دارند   
به گفته دانشمندان استرالیایی مصرف غذاهای حاضری تاثیر بسیار منفی بر تواناییهای ذهنی انسان دارد.
به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نووایا گازیه تا گروهی از پژوهشگران تحت سرپرستی پروفسور مارگارت موریس طی تحقیقات چند ماهه روی موشها در برنامه غذایی آنها فقط فست فود گنجاندند و به فاصله چند هفته متوجه رفتارهای عجیب آنها شدند.
به گفته آنها موش ها در جهت یابی دچار مشکل می شدند، نمی توانستند غذای خود را پیدا کنند و توان برگشتن به لانه های خود را از دست می دادند.
دانشمندان معتقدند این تغییرات عجیب به خاطر تاثیر چربیهای ترانس موجود در فست فودها بر مغز رخ داده است. این چربیها موجب التهاب بخشهای مسول حافظه در مغز می شوند.
محققان یادآور می شوند با وجود این که آزمایشها روی موشها انجام شده می توان با اطمینان گفت چربیهای ترانس تاثیر کشنده ای بر انسان هم دارند.
..................................
خبر: توليد پد انعقادي خون با نام کول کلات
   
محققان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به تولید پد انعقادی خون با نام کول کلات (cool clot) شدند.
مدیر گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تولید کننده این پد گفت: پد انعقادی کول کلات پس از سالها تحقیق با ترکیب مجموعه ای از کانی هایی که در معادن کشور به وفور یافت می شود تولید شده است.
دکتر سید محمد جواد مرتضوی افزود: این پد در اثر تماس با خون و جذب آب ، روند انعقاد خون و ایجاد لخته را سرعت می بخشد به گونه ای که در خونریزی های شدید حداکثر ظرف 3 دقیقه خون بند می آید.
وی گفت : قیمت نمونه های خارجی این پد حداقل 500 دلار است که محصول تولیدی ما حدود یک پنجاهم قیمت آن محصولات است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: این محصول پس از 7 سال تحقیق و مطالعه برای اولین بار در کشور در شیراز تولید شده است.
دکتر غلامرضا حاتم افزود: پس کارآزمایی این پد روی مدل های حیوانی و دریافت مجوز اخلاق، در بیمارستان ترومای شیراز نیز برای بیماران استفاده شده که نتایج کاملا رضایت بخش بوده است.
وی کاربرد این محصول را در بیمارستان ها، مراکز تروما، اورژانس و حوادثی نظیر زلزله برشمرد.
..................................
خبر: کاوشگر آژانس فضایی اروپا آماده عبور از کنار قمر مریخ

کاوشگر «مارس اکسپرس» متعلق به آژانس فضایی اروپا آماده گذر نزدیک از کنار قمر فوبوس می‌شود.
بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA)، کاوشگر «مارس اکسپرس» در تاریخ 29 دسامبر (هشتم دی) از فاصله 48 کیلومتری قمر فوبوس سیاره مریخ عبور خواهد کرد.
این گذر بقدری نزدیک و سریع است که امکان تهیه تصویر از سطح قمر وجود ندارد، اما جزئیات دقیقی از میدان گرانشی فوبوس جمع‌آوری می‌شود که اطلاعات جدیدی در خصوص ساختار کلی این قمر در اختیار محققان قرار می‌دهد.
انحراف جرئی در مسیر کاوشگر مارس اکسپرس که توسط گرانش فوبوس ایجاد می‌شود، در سیگنال‌های رادیویی ارسالی به زمین منعکس شده و محققان می‌توانند آنها را به محاسباتی از جرم و ساختار تراکم داخلی قمر ترجمه کنند.
محاسباتی اولیه نشان می‌دهد، این قمر یک توده سنگ با فضاهای بزرگ بین بلوک‌های سنگی است که بخش داخلی آن را شکل داده‌اند.
نظریه مطرح از سوی اغلب اخترشناسان عنوان می‌کند که فوبوس و دیموس، دو قمر سیاره سرخ در حقیقت سیارک‌های گرفتار شده توسط مریخ هستند یا از بقایای یک برخورد عظیم با سطح سیاره سرخ شکل گرفته‌اند.
«اولیور ویتاسه» محقق پروژه مارس اکسپرس تأکید کرد: گذر نزدیک این کاوشگر از کنار فوبوس به محققان در درک منشا واقعی این قمر مرموز کمک می‌کند.
..................................
خبر: زحل و دو قمر آن در لباس کریسمس

فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویری از زحل و دو قمر آن به نام‌های تیتان و انسلادوس را در آستانه کریسمس منتشر کرد.
کارولین پاکو، رهبر تیم تصویربرداری کاسینی در موسسه علوم فضایی بودلر در کلرادو، گزارش شده است.
دو نما از انسلادوس که در بسته ارائه‌شده کاسینی به چشم می‌خورد که نشانگر بسیاری از گسست‌ها، شکستگی‌ها و پشته‌هایی هستند که سطح این قمر یخی را تزئین کرده‌اند.
انسلادوس یک توپ برفی سفید و درخشان است و به دلیل وجود 100 چشمه جوشان (geyser) در ناحیه قطب جنوب آن و همچنین افشاندن ذرات یخی ریز به فضا معروف است. بسیاری از این ذرات به شکل برف به سطح این قمر بازمی‌گردند.
از آن جا که دانشمندان معتقدند این چشمه‌ها مستقیما به یک مخزن زیرسطحی شور، غنی از مواد آلی و آب مایع مرتبط هستند، انسلادوس میزبان یکی از در دسترس‌ترین نواحی قابل‌زیست فرازمینی در منظومه شمسی است.
در بسته ارائه‌شده کاسینی همراه با زحل و انسلادوس، مجموعه‌ای از تصاویر با رنگ‌ طبیعی از بزرگ‌ترین قمر زحل به نام تیتان وجود دارند.
دوربین کاسینی جو مبهم و نارنجی رنگ این قمر را بررسی و ویژگی‌های تیره و لکه‌لکه آن را در نواحی قطبی رصد می‌کند.
این مشخصه‌ها، دریاچه‌ها و دریاهای متان و اتان مایع هستند که تیتان به دلیل وجود آنها معروف است.
قمر مزبور تنها مکان دیگر به جز زمین در منظومه شمسی به شمار می‌آید که دارای مایع ثابت بر روی سطحش است، اما این مایع‌ها اتان و متان بوده و آب نیستند.
در قطب جنوب تیتان یک گردباد چرخان مرتفع و مجزا از بخش تاریک جو آن وجود دارد. جو تیتان و محیط سطحی آن از جهات خاصی به جو آغازین زمین شباهت دارد.
خود زحل نیز دارای عجایب فراوانی است و قطب جنوب این سیاره که هم‌اکنون در فصل زمستان به سر می‌برد، بسیار متفاوت از قطب شمال آن است که بهار را سپری می‌کند.
کاسینی در سال 1997 پرتاب شد و ماموریت آن برای ارسال تصاویر بیشتر از زحل تا سال 2017 ادامه دارد.
..................................
خبر: کشف ژن دخیل در شدت واکنش فرد به کوکائین

دانشمندان دانشگاه تگزاس، شعبه جنوب‌غربی، ژنی راشناسایی کرده‌اند که شاید بتواند شدت واکنش فرد به کوکائین را تعیین کند.
این محققان بر این گمان هستند که ژن تازه کشف شده Cyfip2 می‌تواند چگونگی واکنش پستانداران را به کوکائین تعیین کند، اگرچه هنوز برای اظهار اینکه چه نشانه‌هایی برای انسانها یا اعتیاد به این ماده وجود داشته، خیلی زود است.
یافته‌های دانشمندان از بررسی تفاوتهای ژنتیکی بین دو زیرگروه سویه استاندارد موش C57BL/6بدست آمده که شامل سویه «J» از آزمایشگاه جسکون در آمریکا و سویه «N» از موسسه ملی بهداشت بوده است.
این پژوهش به مقایسه دو سویه موش پرداخته و از واکنشهای افتراقی آنها به کوکائین برای شناسایی ژن مسبب استفاده کردند.
این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.
..................................
خبر: لولیدن کرم‌های مصنوعی در برابر چشم محققان برای نخستین بار

یک پروژه علمی که هدف آن بازسازی نوعی کرم گرد با استفاده از کد رایانه‌ای بود، پس از لولیدن کرم برای نخستین بار، به مرحله کلیدی رسیده است.
این موفقیت بخشی از پروژه «کرم باز» (Open Worm) است که هدف از آن خلق نسخه دقیق مجازی از نوعی کرم گرد عنوان شده است.
تیمی بین‌المللی از محققان هم‌اکنون توانسته‌اند کد رایانه‌ای را به نرم‌افزارشان بیفزایند و به کرم مجازی امکان لول‌خوردن، درست مانند یک کرم واقعی را داده‌اند.
طراحان در نظر دارند بدن کرم را به شبیه‌سازی مغز آن مرتبط کنند تا بتوانند درک بهتری از رفتار این موجود داشته باشند.
پروژه «کرم باز» در ماه مه آغاز شد و دانشمندان از آن زمان تاکنون، به دنبال خلق نسخه المثنی مجازی از کرم لوله‌ای Caenorhabditis elegans بوده‌اند.
کرم مزبور که طول آن تنها یک میلی‌متر است، شفاف بوده و از باکتری‌هایی مانند ای‌کولای تغذیه می‌کند. این کرم همچنین با سرعت یک میلی‌متر در ثانیه در آب حرکت می‌کند.
این کرم از 1000 سلول تشکیل شده، اما رفتار نسبتا پیشرفته‌ای مانند یافتن جفت و اجتناب از شکارچیان را از خود بروز می‌دهد.
کرم مزبور تحت بررسی بوده و نخستین موجود چندسلولی است که تمامی ژنوم آن ترسیم شده است.
قرار است این کرم شبیه‌سازی‌شده رفتار C. elegans را به صورت دقیق تقلید کند و هر یک از 1000 سلول آن به همراه ارتباطات نورونی بین آنها در یک محیط شبیه‌سازی به نام Geppetto خلق شوند.
کدی که بر چگونگی حرکات عضله این کرم نظارت می‌کند، بازبینی شده است، به طوری که حرکت و سرعت آن با نمونه واقعی مطابقت می‌کند.
جان هورلیمان، رهبر این پروژه و مهندس نرم‌افزار شرکت اینتل مدعی است، حرکت کرم به طور دقیق با حرکت C. elegans مطابقت دارد.
گام بعدی این پروژه، مدلسازی چگونگی فعالیت فیبرهای عصبی در کرم تحت بررسی برای پیچاندن بخش‌های ماهیچه‌ای آن است.
..................................
خبر: ساخت شیشه‌های بازتاب‌دهنده پرتو گرمایی در کشور
شیشه‌های بازتاب دهنده تابش گرمایی به کمک فناوری نانو به همت دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نانو مواد پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.
سعید نیک بین، مجری این طرح در این خصوص گفت: از کاربردهای این طرح که با راهنمایی دکتر قاسم کاوه‌ای، عضو هیات علمی این پژوهشگاه انجام شده است، صرفه‌جویی در هزینه تهویه منازل، خودروها، گلخانه ها و مجتم‌ هاست.
وی افزود: با استفاده از این شیشه‌ها که جلوی انتقال گرمای ناخواسته از یک محیط به محیط دیگر را می‌گیرد می توان هزینه تهویه هر محیطی را به مقدار چشمگیری (حدود 30 درصد) کاهش داد.
این پژوهشگر تصریح کرد: این نوع از شیشه های ساخته شده کاربرد دو گانه‌یی دارد که هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم می توان از آن استفاده کرد؛ به عنوان مثال استفاده آن در یک گلخانه می تواند از ورود گرمای زیاد در طول روز جلوگیری کند و در طول شب نیز گرمای داخل گلخانه را حفظ می کند.
وی در خصوص روند ساخت این نوع شیشه گفت: ما در مرحله ساخت به پارامترهای جدیدی نظیر تعیین دقیق ضخامت لایه ها، دمای حین لایه نشانی، دما و زمان عملیات حرارتی، استفاده از مواد مختلف و بررسی دقیق سطح، دست پیدا کردیم که باعث بازدهی بیشتر نسبت به نمونه‌های موجود آن شده است.
نیک‌بین خاطرنشان کرد: این مقاله در کنفرانس ICTPE و ژورنال IJTPE در کشور نروژ و همچنین در IMPJ و چند ژورنال در کشور ترکیه به چاپ رسیده و مقالاتی جهت معرفی و تحقیق در دست تهیه است.
گفتنی است، این طرح پس از ثبت اختراع در جشنواره منطقه‌یی اختراعات مورد تایید بنیاد ملی نخبگان توانست حدنصاب سطح سه این بنیاد را کسب کند.
..................................
خبر: ساخت نانوحسگرهایی که وارد جریان خون می‌شوند

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، نخستین حسگر مبتنی بر نانولوله‌های کربنی با قابلیت استفاده در بدن را تولید کردند.
این حسگر را می‌توان به درون جریان خون تزریق کرد و هم می‌توان آن را زیر پوست قرار داد تا مولکول‌هایی نظیر اکسید نیتروژن را درجا شناسایی کند.
نانولوله‌های کربنی ترکیبات توخالی استوانه‌ای شکل بوده که برای ساخت زیست‌حسگرها گزینه مناسبی هستند. یکی از مزیت‌های نانولوله برای استفاده در حسگری آن است که این ترکیبات در صورت قرار گرفتن در معرض تابش مادون قرمز نزدیک، تابش فلورسانس دارند.
این درحالی است که بافت‌های زیستی و سیالات جاری در بدن در این محدوده طول موج کاملا شفاف هستند.
در مطالعات پیشین، این گروه تحقیقاتی به رهبری مایکل استرانو و نیکول ایورسون دریافته بودند که نانولوله‌های کربنی می‌توانند اکسید نیتروژن (NO) را شناسایی کنند، این درصورتی است که نانولوله‌ها توسط رشته‌های دی ان ای با توالی ویژه محاط شده باشند. به محض اتصال اکسید نیتروژن به دی ان ای موجود در سطخ نانولوله، سیگنال فلورسانس نانولوله تغییر کرده که با استفاده از آن می‌توان حضور اکسید نیتروژن را شناسایی کرد.
اکسید نیتروژن در بدن نقش مهمی دارد، زیرا این ماده انتقال دهنده پیام‌های عصببی بوده و در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
کاری که این گروه تحقیقاتی اخیرا انجام داده این است که نانولوله‌ها را به نحوی اصلاح کردند که می‌توان از آن درون بدن استفاده کرد.
اولین مزیت این زیست‌حسگر جدید آن است که می‌توان آن را به درون جریان وارد کرد، از آنجایی که سطح نانولوله‌ها با پلی‌اتیلن گلیکول پوشیده شده بنابراین به هم نخواهند چسبید.
این گروه نانولوله‌های کربنی را درون ژل آلژنات – نوعی پلیمر به‌دست آمده از جلبک‌ها- قرار دادند و زیست‌حسگر دیگری ساختند. سپس این حسگر را زیر پوست حیوانات مختلف قرار دادند.
با تغییر تابش فلورسانس، محققان موفق شدند تا مقدار اکسید نیتروژن را در بدن این حیوانات شناسایی کنند. این حسگر قادر است 400 روز در بدن سالم بماند و در تمام این مدت وظیفه خود را به طور صحیح انجام دهد.
از این حسگر می‌توان برای شناسایی برخی سرطان‌ها نیز استفاده کرد. از آنجایی که این حسگر تاثیر منفی روی بدن ندارد، بنابراین می‌توان به کررات آن را به بدن وارد کرد.
..................................
خبر: آیا حشرات دارای شخصیت‌های مختلفی هستند؟
مطالعات جدید محققان مجارستان نشان می‌دهد که حشرات دارای شخصیت‌های منحصر‌به‌فردی هستند.
محققان همواره در حال مطالعه ابعاد شخصیت یک حشره و این موضوع بوده‌اند که چگونه حشرات منفرد از یک گونه می‌توانند دارای مزاج‌های متفاوت باشند.
سال گذشته، گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز تمایل‌های «نوگرایی» را در زنبورهای عسل بررسی کردند.
دانشمندان دریافتند زنبورهایی که به طور معمول در جستجوی لانه‌های جدید بودند، از تمایل قوی برای جستجوی غذا نیز برخوردار بودند.
برخی حشرات به شیوه‌ای (چه از طریق ژنتیک یا مولفه‌های دیگر) برنامه‌ریزی شده‌اند که تمایل و عطش زیادی به جستجو نشان می‌دهند.
به گفته انیکو گویرس، زیست‌شناس دانشگاه دبرسن مجارستان، بسیاری از مردم تصور می‌کنند حشرات بسیار شبیه هم بوده و به شیوه‌های همسان رفتار می کنند اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است.
وی در مطالعاتش بر روی سوسک بال‌آتشین (firebug)، از آرایش‌های رفتاری برای اندازه‌گیری سه ویژگی شخصیتی مجزای این گونه استفاده می‌کند: شجاعت، فعالیت و تفحص‌گرایی.
در تحقیق اخیر، وی هر حشره را در ویال بازی گذاشت و سپس آن را در مرکز یک ناحیه مدور با غذای وسیع قرار داد.
حشرات شجاعتر به سرعت ظاهر شدند، در حالی که موردهای خجالتی‌تر به مدت 10 دقیقه پنهان شدند.
زمانی که حشرات ویال را ترک کردند، تمایلشان به حرکت در جهات مختلف و بررسی اشیای جدید به عنوان شاخص تمایل تفحص آنها عمل کرد.
نتایج نشان می‌دهد تفاوت‌های شخصیتی بین حشرات وجود دارد و آن‌ها طی زمان به صورت باثباتی رفتار می‌کنند.
..................................
خبر: ژن‌ها مسؤول دیدگاه سیاسی افراد!

پژوهش جدید محققان دانشگاه نبراسکا لینکلن نشان داده که باورهای سیاسی افراد در دی‌ان‌ای آنها قرار داشته و تا 56 درصد از باورهای فرد از ژن وی تأثیر می‌پذیرند.
تجربیات شخصی، تربیت و دیگر تاثیرات اجتماعی به توضیح اختلاف باقیمانده در گرایشهای جناحی چپ و راست افراد می‌پردازند.
در این پژوهش، محققان به بررسی 682 دوقلوی میانسال پرداختند که همگی از یک پایگاه داده بزرگ موسوم به ثبت دوقلوهای مینه‌سوتا وارد این مطالعه شده بودند.
نیمی از این دوقلوها، همسان بوده و همگی از ژن‌های مشابه برخوردار بودند. نیم دیگر این گروه غیرهمسان بوده و حدود 50 درصد اشتراک ژنی داشتند.
از این دوقلوها در مورد نگرش آنها درباره طیف وسیعی از مسائل سیاسی از جمله مساوات‌خواهی سوال شد.
این پژوهش نشان داد که دیدگاههای سیاسی دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای ناهمسان از شباهت بیشتری برخوردار بوده و اختلافات موجود نیز به دلیل تاثیرات ژنتیکی است.
محققان همچنین دریافتند که نیمی از تفاوتها در مورد اعتقادات افراطی اقتدارگرا (48 درصد) ارثی بوده، در حالیکه 50 درصد دیدگاههای برابری‌طلبانه در ژنهای افراد رمزگذاری شده است.
به گفته محققان، این پژوهش می‌تواند به ارائه بینشهایی در مورد چگونگی کاهش تنشهای سیاسی بپردازد.
این پژوهش در مجله Political Psychology منتشر شده است.
..................................
خبر: موفقيت پ‍‍ژوهشگران در انتقال هدفمند ژن به سلول‌های سرطانی

محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد و دانشگاه راتگرز آمریکا به تولید حامل‌های پپتیدی به منظور انتقال هدفمند ژن به سلول‌های سرطان پستان دست یافتند.
این حامل‌ها که دارای منشاء زیستی هستند، قابلیت متراکم کردن ژن‌ها در ابعاد نانو را داشته و قابل استفاده در ژن درمان بیماری‌های سرطانی از جمله سرطان پستان هستند.
این کار تحقیقاتی حاصل همکاری دکتر فاطمه سلطانی، دکتر مجتبی سنکیان (دانشیار گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد)، دکتر آرش هاتفی (دانشیار گروه فارماسوتیکس دانشگاه راتگرز آمریکا) و دکتر محمد رمضانی (استاد گروه بیوتکنولوژی دارویی دانشکده داروسازی مشهد) است.
دکتر فاطمه سلطانی، استادیار گروه بیوتکنولوژی دارویی دانشکده داروسازی مشهد، مراحل انجام این تحقیق را تشریح کرد و گفت: در ابتدا توالی‌های ژنی حامل‌ها بعد از انتخاب و انجام مراحل بهینه سازی سنتز شدند، توالی‌های ژنی سنتز شده بعد از برش با آنزیم‌های NdeI و Hind III داخل پلاسمید بیان کلون فرستاده شده و سپس با روش شیمیایی کلراید کلسیم به میزبان بیان پذیرنده، وارد شدند.
وی افزود: در ادامه، بیان پروتئین‌ها در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت و بهترین شرایط بیان برای مقیاس بالا انتخاب شد.
در مرحله آخر و پس از تولید پپتیدهایی با خلوص بالا و تهیه نانوذرات پپتید-DNA با انجام آزمایش‌های مختلف نظیر تعیین اندازه و بار سطحی ذره، همولیز گلبول‌های قرمز، تبدیل سلول‌ها در حضور و عدم حضور بافیلومایسین و نوکودازول و همچنین تست MTT، ویژگی‌های انتقال ژنی و اثبات فعال بودن قطعات مورد مطالعه قرار گرفت.
سلطانی اظهار داشت: با توجه به نتایج این تحقیق حامل نوترکیب تولید شده در مطالعات برون تنی با موفقیت توانست همه سدهای سلول را پشت سر گذاشته و ژن لوسیفراز را به هسته سلول‌های AR-75-1 برساند. همچنین از مزایای دیگر این قبیل حامل‌های مقلد زیستی می‌توان به سمیت کم آن‌ها در مقایسه با حامل‌های ویروسی و نیز حامل‌های سننتیک شیمیایی و پلیمری اشاره کرد.
وی افزود: با دستیابی به توالی پپتیدی نوترکیب با منشاء زیستی و با کارایی بالا، به کمک تکنیک‌های مهندسی ژنتیک، می‌توان امید داشت که این توالی‌ها با سمیت پایینشان بتوانند روزی جایگزین حامل‌های ویروسی برای انتقال ژن در فرایند ژن درمانی بیماری‌ها شوند.
بخشی از نتایج این کار تحقیقاتی در مجله International Journal of Pharmaceutics ژانویه سال 2013 منتشر شده است.
..................................
خبر: رمزگشایی از بزرگ‌ترین دره عمیق زیردریایی جهان
تیمی مشترک از دانشمندان انگلیسی و آلمانی به مدت پنج هفته یک دره زیردریایی عظیم واقع در شمال غربی مراکش را مورد مطالعه قرار دادند.
سفر زیردریایی آنها روی کشتی تحقیقاتی «ماریا اس. مریان» صورت گفت.
دکتر «راسل واین» از مرکز اقیانوس‌نگاری ملی انگلیس، رهبری تیم انگلیسی و پروفسور «سباستیان کراستل» از دانشگاه کیل آلمان، رهبری تیم آلمانی را بر عهده داشتند.
واین گفت: اندازه «اگادیر کنیون» (Agadir Canyon) تقریبا به اندازه دره گرند کنیون آریزونا است، اما تاکنون این دره مطالعه نشده بود.
وی ادامه داد: ما دریافتیم این دره عظیم، منبع بزرگ‌ترین جریان رسوبی زیردریایی جهان در 60 هزار سال پیش بوده است.
عمق «اگادیر کنیون» بیش از 1000 متر برآورد شده و طول آن نیز 450 کیلومتر است که بزرگ‌ترین دره زیردریایی جهان به شمار می‌آید.
دانشمندان تصاویر زیردریایی و هسته‌های رسوبی را جمع‌آوری کرده‌اند؛ این هسته‌ها نشان‌دهنده وجود جریان‌های قدرتمندی است که از بخش فوقانی این دره ناشی شده‌اند.
این جریان‌ها، شن و ماسه ساحلی کوه‌های اطلس را به بسترهای عمیق آن سوی ساحل واقع در پنج کیلومتری زیر سطح دریا منتقل کرده‌اند.
جریان‌های مزبور، رسوبات را در یک ناحیه بستر دریایی عمیق به مساحت بیش از 350 هزار کیلومتر مربع و تقریبا به اندازه آلمان، انباشت کردند.
این نخستین بار است که جریان‌های منفرد رسوبی در این مقیاس در طول گذرگاه آنها رهگیری شده‌اند.
تیم تحقیقاتی همچنین یک زمین‌لغزش غول‌پیکر جدید را در جنوب اگادیر کنیون کشف کرد که این ناحیه، بستر دریایی به مساحت بیش از 5000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.
با این حال، داده‌های اولیه نشان می‌دهد این زمین‌لغزش یک ویژگی باستانی بوده و قدمت آن دست کم به 130 هزار سال پیش بازمی‌گردد.
..................................
خبر: اپل مدارس ترکیه را تجهیز می‌کند
مدیران اپل در طول سه ماهه ابتدایی سال 2014 برای مذاکره با دولت ترکیه و تجهیز مدارس این کشور به محصولات اپل به ترکیه سفر می‌کنند.
ظاهرا اپل درصد است با همکاری دولت ترکیه حدود چهار میلیارد دلار صرف تجهیز مدارس ترکیه به محصولات اپل کند.
گزارش‌ها حاکی است که دولت ترکیه درصدد است ابزار‌ها و وسایل سنتی همچون تخته و گچ و کتاب‌های کاغذی را از سیستم‌آموزشی حذف کرده و ابزار‌های دیجیتال را در مدارس جایگزین آن کند.
به گزارش موبنا،ظاهرا دولت ترکیه در نخستین قدم خود برای دانش‌آموزان حدود 10 میلیون دستگاه تبلت آی‌‌پد خریداری کرده و حدود سه میلیون دستگاه دیگر در بخش دوم این پروژه خریداری خواهد کرد. دولت ترکیه در نظر دارد تا این طرح را در طول چهار سال عملی کند.
به نظر می‌رسد این اقدام اپل به منظور گسترش سهم و بازار خود در سراسر جهان صورت می‌گیرد.
گزارش‌ها حاکی است، در سفری که مدیرعامل اپل به همراه برخی از متخصصان و کارشناسان این شرکت به ترکیه خواهند داشت از نخستین فروشگاه اپل در این کشور نیز بازدید خواهند کرد.
..................................
خبر: تبیان ویژه‌نامه وی‌چت منتشر کرد

سایت تبیان، همزمان با فیلتر شدن برنامه وی چت ویژه نامه اینترنتی «پرونده وی چت» را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی تبیان، وی چت در اوج خود از گردونه خارج شد، رسانه ای که این روزها بیشترین ساعت از وقت شما را می گرفت. چت با دوستان و اشنایان و به اشتراک گذاشتن مطالب مختلف در وی چت و سایر ابزارهای گفتگو اینترنتی از عادات روزانه ما بوده و هست اما این شبکه ها چه آسیب ها و مزایایی دارند؟ مشخصه های فنی آنان چیست؟ آیا این شبکه ها باید فیلتر شوند؟ قانون در اینباره چه می گوید؟ نمایندگان چه موضعی دارند؟ موضوعات و دانستنی های بیشتری را پیرامون جنبه های محتوایی و فنی این رسانه های اجتماعی نوین در ویژه نامه وی چتانه تبیان بخوانید.
علاوه بر این شما می توانید در این ویژه نامه سوالات فنی خود را درباره این رسانه ها بپرسید و در نظر سنجی همگانی درباره فیلترینگ وی چت شرکت کنید.
برای مشاهده این ویژه نامه به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=266512
................................
خبر: آیا اندروید از روی iOS کپی شده است؟

مرجع : اسناد جدیدی درباره تولید سیستم عامل اندروید فاش شده است که می‌تواند گره از راز تقلید یا عدم تقلید گوگل از سیستم عامل اپل باز کند.
استیو جابز در حال معرفی گوشی آیفون
ماجرای شکایت اپل از سامسونگ بابت تقلید این شرکت از محصولات اپل به‌قدری مشهور شد که بسیاری فراموش کردند که در حقیقت یک بخش مهم از این مشاجره قضایی به ماجرای سیستم‌های عامل مورد استفاده در محصولات دو شرکت بازمی‌گردد.
با این حساب باید دید که در حقیقت ماجرای شباهت پوسته ظاهری iOS و اندروید تنها یک اتفاق ساده است یا اینکه واقعاً رویکردی الگوبردارانه در این ماجرا دخیل بوده است.
در این‌ باره به‌تازگی خبرگزاری بلومبرگ مدارک جدیدی را افشا نموده است که ابعاد جدیدی را از این رقابت رونمایی خواهد کرد.
ابتدا باید به تاریخچه ساخت اندروید اشاره‌ کنیم.
این سیستم‌عامل برای نخستین بار در سال 2005 به‌صورت یک پروژه رسمی در شرکت گوگل شروع شد و برای مدتی طولانی گوگل از این کار به عنوان یک پروژه مخفی حفاظت کرده و اجازه درز کردن هیچ اطلاعاتی را به سطح اول رسانه‌های جهان نداد.
ولی همه چیز با عرضه گوشی شرکت اپل دستخوش تغییر شد و حتی عرضه اندروید نیز به تأخیر افتاد.
تیم توسعه اندروید به رهبری "اندی روبین" به مدت 609 الی 80 ساعت در هفته در طول دو سال روی این پروژه کارکرده بودند ولی ناگهان در سال 2007 محصول اپل همه را شگفت‌زده كرد زیرا برخلاف انتظار تلفن اپل بیش از حد خوب بود و بخش عمده این خوب بودن به سیستم‌عامل مدرن آن بازمی‌گشت.
نکته اینجا بود که در تمامی محاسبات گوگل تنها رقیب این شرکت، مایکروسافت در نظر گرفته شده بود ولی با محصول اپل ناگهان ورق برگشته بود.
در آن زمان پروژه سیستم عامل اندروید Sooner نامیده می‌شد و شامل یک سیستم عامل متکی به صفحه‌کلید و بدون امکانات لمسی بود ولی در نوع خود امکانات ویژه و برتری نسبت به اپل را نیز در خود دارا بود که برای نمونه می‌توان امکان بهره بردن همزمان از چند نرم‌افزار را در نظر گرفت در حالی که نخستین نسخه از iOS تنها یک برنامه را به‌صورت همزمان اجرا می‌نمود و برای هر کاری باید به iTunes متصل می‌شد.
پس از این ماجرا بود که تیم طراحی اندروید پروژه خود را تا حد زیادی به عقب برده و با نام پروژه Dream طراحی یک سیستم عامل با قابلیت‌های Sooner و افزوده شدن قابلیت‌های لمسی را آغاز کردند. و سرانجام دو سال پس از آیفون نخستین گوشی اندرویدی با نام G1 توسط شرکت HTC روانه بازار شد.
در حال حاضر اندروید بیش از 80 درصد بازار سیستم‌عامل‌های موبایل را در اختیار دارد و iOS تنها 12.9 درصد.
این اسناد به‌تازگی ثابت کرد که در طراحی اندروید، آیفون به‌عنوان یک عنصر تحریک‌کننده مطرح بوده است ولی هیچگاه تقلید مستقیم و کپی‌برداری از محصول رقیب صورت نگرفته است.
..................................
خبر:  احتمال انتخاب مدیرعامل Salesforce به عنوان مدیر بعدی مایکروسافت

هنوزهم جایگزین قطعی بالمر در مایکرسافت، مشخص نشده و گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد.
مرکز خبری TheStreet دو ماه قبل گزارشی منتشر کرد که در آن توضیح داده بود مایکروسافت برای مدیرعامل جدید خود و جایگزینی با «استیو بالمر» (Steve Ballmer) دنبال چه شخصی با چه مشخصاتی می‌گردد.
به نقل از وب‌سایت thestreet، این شرکت بزرگ فناوری احتمالا به دنبال شخصی می‌گردد که هزینه‌ها و تعداد کارمندان را کاهش دهد و با عملی کردن دیگر اقدامات لازم، مجموع کارایی شرکت را افزایش دهد و سطح درآمد‌ها را بیشتر کند.
این یک اتفاق خوب است، اما باید توجه داشت که این فرآیند نوعی استراتژی محسوب می‌شود که باید به واسطه آن برخی چیز‌ها را از دست داد.
این استراتژی با محوریت افزایش میزان رضایتمندی‌‌ همان چیزی بود که شرکت BlackBerry چند سال قبل به‌ آن جامه عمل پوشاند. اما اگر شرایط اکنون BlackBerry را مورد بررسی قرار دهیم درخواهیم یافت که استراتژی این شرکت کاملا شکست خورد.
به طور کلی هیچ مشکلی با افزایش کارآمدی و بهره‌وری در یک شرکت وجود ندارد. اما گاهی اوقات بهتر است که کمی عقب‌نشینی کرد و بازی دفاعی انجام داد تا به هدف نهایی رسید. این روند احتمالا‌‌ همان چیزی است که گوگل و اپل انجام می‌دهند.
برخی کار‌شناسان معتقدند که مایکروسافت برای رسیدن به موفقیت باید شرکت Salesforce.‌com را بخرد. اگرچه این مسئله چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسد، اما احتمال آن وجود دارد.
اما باید توجه داشت که همراه با این واگذاری «مارک بنیوف» (Marc Benioff) مدیرعامل شرکت Salesforce هم به مایکروسافت می‌رود.
این اتفاق‌‌ همان فرآیندی است که برخی کار‌شناسان از آن در قالب انتخاب مدیرعامل Salesforce به عنوان مدیر بعدی مایکروسافت یاد می‌کنند.
..................................
خبر:  یک حفره گوشی‌های گلکسی را نا امن کرد

دانشمندان به تازگی حفره امنیتی جدیدی در مجموعه نرم‌افزار Knox یافته‌اند که امکان دسترسی به ایمیل و اطلاعات کاربران را برای هکرها فراهم می‌کند.
سامسونگ مجموعه نرم افزاری Knox را برای گوشی‌های سری گلکسی به منظور حفظ اطلاعات کاربر ارایه کرده تا اطلاعات شخصی و کاری به شکل مجزا در گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ ارایه شده و این اطلاعات به شکل جداگانه رمزگذاری شوند.
به گزارش موبنا، اما کشف حفره امنیتی در knox ثابت کرد که این برنامه نرم‌افزاری امن نیست و دیگران امکان دسترسی به ایمیل‌های افراد و ارتباطات وی را دارند.
در همین راستا سامسونگ اعلام کرده که در حال بررسی و حل مشکل پیش آمده در مورد نرم افزار Knox است.
..................................
خبر:بیش از۱۰۰ میلیون سیم‌کارت در کشور وجود دارد
امروز بیش از۱۰۰ میلیون سیم‌کارت در کشور وجود دارد و در هر روز میلیون‌ها مکالمه انجام می‌شود.
مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت مخابرات استان کرمان با حضور مدیر عامل شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول)، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان و نیز سعیدی فرماندار کرمان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول) در این مراسم گفت: امروز بیش از ۱۰۰ میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد و در هر روز میلیون‌ها مکالمه انجام می‌شود که با استفاده از آن بخش عظیمی از مشکلات جامعه حل شده است.
وي افزود: ورود تلفن همراه به کشور، با دشواری‌ها و مخالفت‌هایی همراه بود، اما هم اکنون با وجود این تعداد سیم کارت، مشکلات زیادی از جامعه حل شده است.
وی اظهار کرد: خدمات شرکت مخابرات به صورت مستقیم در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می گیرد و ما با آحاد جامعه ارتباط و سر و کار داریم؛ خدماتی که شرکت مخابرات به سایر دستگاه‌ها ارایه می کند نیز خدمات آنها را به صورت تصاعدی افزایش می دهد.
همچنین در این مراسم، دکتر زاهدی ، نماینده ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: باید بستر مناسب مخابراتی را توسعه دهیم و نیاز داریم که حرکت پرشتابی را انجام داده و بسترهای مناسبی را فراهم کنیم.
وي افزود: با توسعه بسترهای مخابراتی بستر لازم برای تجارت، توسعه ملی، توسعه فضای فرهنگی و توسعه اطلاع رسانی به ویژه صدا وسیما ایجاد می شود.
وی تصریح کرد: با توسعه مخابرات وپیشرفت برنامه‌های صداو سیما می‌توان از پیشرفت برنامه‌های ماهواره‌ای جلوگیری کرد و مخابرات نقش به سزایی در این زمینه دارد.
در این مراسم از تلاش‌های علیرضا مهدوی تقدیر شد و محمد دوست محمدی، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت مخابرات استان کرمان، معرفی شد.
..................................
خبر:  فیلترینگ وایبر و اینستاگرام فعلا در دستور کار نیست
مرجع : فعلا فقط درباره «وی‌چت» تصمیم‌گیری شده است و فیلترینگ دو نرم‌افزار یاد شده در دستور کار کارگروه نیست.
یک منبع آگاه و مطلع گفت: فیلترینگ نرم‌افزارهای وایبر و اینستاگرام در دستور کار کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار ندارد.
بعد از فیلتر شدن وی چت، فیلترینگ وایبر و اینستاگرام نیز در دستور کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گرفته است، اظهارداشت: فعلا فقط درباره «وی‌چت» تصمیم‌گیری شده است و فیلترینگ دو نرم‌افزار یاد شده در دستور کار کارگروه نیست.
پیشتر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۲۸ آذر ماه امسال اقدام به فیلترینگ سراسری وی چت کرد.
وی چت یک شبکه اجتماعی موبایل - بنیان است که توسط شرکت tencent چین طراحی و ساخته شده و بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد.
بعد از فیلتر شدن وی چت، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دلایل فیلتر شدن اپلیکیشن موبایلی «وی چت» را چنین عنوان کرد: «به دلیل این که نرم‌افزار وی چت علاوه بر جمع‌آوری تمامی اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضا، حریم خصوصی آنها را نقض کرده است، در عین حال این نرم‌افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه دربرداشته و دارد و همچنین به لحاظ این که ایجادکنندگان این نرم‌افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچوجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده‌های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده‌های آسیب دیده ناچار به فیلتر و مسدودسازی نرم‌افزار مذکور گردید.»
در پایان این توضیحات خطاب به کاربران گفته شده است که «شما می‌توانید از سایر نرم‌افزارهای مشابه داخلی برای جایگزینی ارتباطات صوتی، متنی و تصویری و ویدئویی کم هزینه استفاده کنید.»
..................................
خبر:  اسنودن: ماموریتم پایان یافت، من برنده‌ام
اسنودن: من در راستای بهبود سازمان آژانس امنیت ملی آمریکا فعالیت می‌کنم.
ادوارد اسنودن می‌گوید که پس از افشای اسناد و مدارک محرمانه این آژانس که باعث ارزیابی مجدد سیاست‌های برنامه‌های نظارتی آمریکا شده، ماموریتش به پایان رسیده است.
به نقل از آسوشیتدپرس، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن پست از اینکه با افشا‌گری‌های او، حالا خبرنگاران از جزئیات برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری داده‌های تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا مطلعند ابراز خرسندی کرده است؛ اقدامی که از بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در دهه اخیر به طور چشمگیری رشد کرده است.
اسنودن می‌گوید: «از نظر من ماموریتم انجام شده است و من در حال حاضر برنده هستم.»
باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد،‌ تغییراتی را درخصوص برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری گسترده داده‌های تلفنی آژانس امنیت ملی آمریکا از مردم این کشور مد نظر گرفته تا به نگرانی‌های عمومی در خصوص حفظ حریم شخصی پایان دهد.
اظهارات اوباما در شرایطی منتشر شد که یک قاضی فدرال برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا را غیرقانونی اعلام کرد.
این گفت‌وگو را خبرنگاری با اسنودن انجام داد که خود تعدادی از اسناد و مدارک محرمانه را از سوی او دریافت کرده بود.
اسنودن تاکید کرد:‌من به آمریکا یا کارفرمای سابقم بی‌وفا نیستم. من قصد ندارم آژانس امنیت ملی آمریکا را سرنگون کنم بلکه من در راستای بهبود این سازمان فعالیت می‌کنم.
من در حال حاضر نیز برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کنم، آنها تنها افرادی هستند که این مساله را نمی‌فهمند.
اما کیتلین هایدن، سخنگوی کاخ سفید در خصوص این مصاحبه اسنودن گفت:اسنودن در آمریکا با اتهامات جنایتکارانه روبرو است و باید هر چه زودتر به آمریکا بازگردد.

نظرات : 0

ثبت نظر

63198