۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 25 دي ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: پرواز موفق روبات پرنده با الهام از عروس دریایی
دانشمندان با الهام از عروس دریایی، روبات پرنده ای ساخته اند که می تواند تعادل خود را با بهم زدن بالهایش به خوبی حفظ کند. به گزارش خبرگزاری مهر، طراحی های پیشین برای هواپیماهایی که با استفاده از بال زدن پرواز می کردند از حرکات بال حشرات تقلید شده بود، اما در طراحی جدید از شیوه شنای عروس دریایی در آب الهام گرفته شده است.
نمونه اولیه این پهپاد توسط دانش پژوهان دانشگاه نیویورک ساخته شده است و می تواند حالت ایستاده خود را حفظ کرده و درصورت بهم خوردن تعادلش دوباره به حالت ثبات باز گردد.
پژوهشگران می گویند روبات پرنده آنها نشان دهنده ارزش تحقیقات بر روی راهبردهای پروازی است که تا کنون مورد کاوش قرار نگرفته اند.
در اغلب تلاش ها برای ساخت هواپیماهای باثباتی که با بال زدن پرواز می کنند از پرواز حشرات تقلید شده است. اما این راهبرد به ساخت هواپیمایی منجر شده است که به طور ذاتی بی ثباتند و اگر پرواز به خود دستگاه واگذار شود، پرنده سرنگون خواهد شد.
باثبات سازی این طراحی ها نیازمند برخورداری از سیستم های کنترل فعال یا افزودن بادبان و دم است که به عنوان دامپر ایرودینامیکی عمل کنند.
اکنون در یک اقدام نوین تحقیقاتی، محققان از عروس دریایی الهام گرفته و فقط از بال زدن برای حفظ ثبات پرنده استفاده کردند.
آنها یک نمونه اولیه 10 سانتی متری از این روبات پرنده را با استفاده از چهار بال مجزا ساختند؛ نمونه ای که تمایل ذاتی خود را برای ایستادن با ثبات در طول پرواز نشان داده است.
در آینده هواپیماهای کوچک مقیاس که با بال زدن پرواز کنند، می توانند در گستره وسیعی از کاربردها از جمله ماموریت های نظارت و شناسایی و نظارت بر کیفیت هوا و ترافیک شهری و جاده ای به کار گرفته شوند.
به گفته محققان این ماشین پرنده یک گام به سوی ساخت چنین پهپادهایی است.
طراحان این روبات پرنده می گویند بسته به کاربرد، کنترل فعال بر طراحی ذاتا بی ثبات می تواند بسیار مطلوب تر از ثبات منفعل باشد. در تمامی موارد، شناخت دینامیک ذاتی پرواز برای عرضه برنامه های کنترل مورد نیاز برای مانور دادن ، سرنگون نشدن و در صورت مواجه شدن با اختلالات غیر منتظره، ضروری و مهم است.
................................
خبر: اندازه‌گیری نانوذرات در مقیاس یک میلیونم یک تریلیونم گرم

مهندسان دانشگاه ام آی تی شیوه‌ای را برای اندازه‌گیری جرم نانوذرات با تفکیک‌پذیری بیشتر از یک آتوگرم (attogram) طراحی کرده‌اند.
یک آتوگرم، معادل یک میلیونیوم یک تریلیونیوم گرم است.
وزن‌کردن این ذرات ریز شامل نانوذرات مصنوعی و اجزای زیستی سلول‌ها می‌تواند در درک بهتر ترکیب و کارکرد آن‌ها محققان را یاری کند.
سیستم به کاررفته در این مطالعه مبتنی بر نوعی فناوری است که پیش‌تر توسط اسکات مینالیس، استاد مهندسی مکانیک و زیست دانشگاه ام آی تی، برای وزن‌کردن ذرات بزرگ‌تر مانند سلول‌ها طراحی شده بود.
این سامانه که «تشدیدکننده میکروکانال معلق» (SMR) نام دارد، جرم ذرات را به هنگام عبور آن‌ها از خلال یک کانال باریک اندازه‌ می‌گیرد.
با کوچک‌کردن اندازه کل سیستم، محققان توانستند تفکیک‌پذیری آن‌ را تا 0.85 آتوگرم افزایش دهند.
سلیم اولکوم، دانشمند آزمایشگاه مینالیس و یکی از نویسندگان ارشد این مقاله گفت: ما اکنون می‌توانیم ویروس‌های کوچک، وزیکول‌های خارج‌سلولی و بسیاری از نانوذرات مهندسی‌شده مورد استفاده در نانوپزشکی را وزن کنیم.
به منظور اثبات کارآیی این ابزار در تحلیل نانوذرات مهندسی‌شده، تیم ام آی تی نانوذرات ساخته‌شده از دی‌ان‌ای را وزن کردند. این دی‌ان‌ای به کره‌های طلایی ریز متصل بود.
چنین موضوعی به آنها امکان تعیین تعداد کره‌های طلایی متصل به هر داربست اوریگامی دی‌ان‌ای را داد.
اطلاعات حاصل جهت طراحی نانوساختارهای دقیق مانند داربست‌ها برای ساخت نانوابزار جدید به کار خواهد رفت.
دانشمندان همچنین سیستم‌ SNR را در خصوص نانوذرات زیستی به نام «اگزوسوم» آزمایش کردند.
این مولفه‌ها، پروتئین‌ها (آران‌ای) یا دیگر مولکول‌های ترشح‌شده توسط سلول‌ها را حمل می‌کنند. چنین مولکول‌هایی نقش کلیدی را در سیگنال‌دهی بین مکان‌های دور بدن ایفا می‌کنند.
محققان هم‌اکنون در حال استفاده از ابزار SNR برای کشف اگزوسوم در خون بیماران مبتلا به نوعی سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما هستند.
این نوع تومور مقادیر بزرگی از اگزوسوم را ترشح می‌کند و رهگیری تغییرات در تراکم آنها می‌تواند به پزشکان در نظارت بر این بیماران به هنگام درمان کمک کند.
جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.
................................
خبر: پیشگیری از کمردرد فضانوردان با لباس هوشمند
محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال طراحی لباس هوشمند جدیدی هستند که به کاهش کمر درد فضانوردان ناشی از حضور در محیط میکروگرانشی فضا کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد، به دلیل کشیده‌تر شدن ستوان فقرات در شرایط بی‌وزنی، قد فضانوردان (در فضا) حدود 6.85 سانتی‌متر بلندتر می‌شود.
این مسئله باعث کمردردهای شدید در طول مأموریت‌های فضایی چند ماهه می‌شود.
پس از اتمام مأموریت فضایی و بازگشت به زمین نیز فضانوردان در مقایسه با افراد عادی چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به مشکلات دیسک کمر قرار دارند.
محققان آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ برای کاهش مشکلات کمردرد فضانوردان در حال طراحی لباس هوشمند «skinsuit» هستند که دارای بافت دوجهته مخصوص برای کاهش اثرات محیط میکروگرانشی در فضا است.
این لباس هوشمند با اعمال فشار بر روی بدن از سر شانه‌ها تا قسمت پا با نیرویی مشابه گرانش زمین به کاهش دردهای کمر کمک می‌کند.
«سیمون اوتس» از محققان واحد فناوری و پروژه‌های پزشکی در مرکز فضانوردی اروپا تأکید می‌کند: این لباس دست‌دوز باید کاملا متناسب با اندام و بدن هر فضانورد طراحی شود که در عین راحتی در زمان پوشیدن، بتواند نیروی مورد نیاز را در محل درست اعمال کند.
محققان آژانس فضایی اروپا در حال همکاری با محققان کینگز کالج لندن و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) برای آزمایش نمونه‌های اولیه این لباس هستند و پیش‌بینی می‌شود که این لباس برای مأموریت‌های فضایی در سال 2015 مورد استفاده قرار بگیرد.
................................
خبر: نوردرمانی طاسی با کلاه لیزری

محققان کلاهی طراحی کرده‌اند که با استفاده از فناوری نور درمانی سطح پایین، به تحریک فعالیت سلولی و رشد موها کمک می‌کند.
کلاه سیستم رشد موی iGrow ظاهری شبیه کلاه ایمنی دوچرخه‌سواران دارد که دو هدفون نیز در طرفین آن قرار گرفته است؛ در قسمت داخل کلاه نیز چراغ‌های صورتی رنگی تعبیه شده است.
در این کلاه از فناوری نور درمانی سطح پایین (LLLT)‌ استفاده می‌شود که ترکیبی از لیزر قرمز و دیودهای ساطع‌کننده نور - ال‌ای‌دی - برای تحریک فعالیت‌های سلولی در طول موج 655 نانومتر است.
محققان معتقدند که سطوح پایین نور لیزر در دوره چهار تا شش ماهه به تحریک فعالیت سلولی در اطراف موهای موجود کمک کرده و به افزایش حجم موها منجر می‌شود.
کلاه iGrow برای مردان یا زنان که بطور کامل طاس هستند، مفید نیست، اما می‌تواند به تقویت فولیکول‌های ضعیف مو کمک کند.
محققان شرکت Apira Science این محصول را با قیمت 695 دلار به بازار عرضه کرده‌اند.
................................
خبر: انجام بزرگ‌ترین شبیه‌سازی شبکه عصبی جهان

تیمی از دانشمندان، بزرگ‌ترین شبیه‌سازی شبکه عصبی جهان را با استفاده از یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های حال حاضر، انجام دادند.
ابررایانه‌های امروزی دارای سرعت فوق‌العاده و نیروی محاسباتی قابل‌توجهی هستند که می‌تواند با مغز انسان رقابت کند.
با این حال، مغز انسان بسیار پیچیده‌تر از این سامانه‌هاست و چنین سیستم‌هایی قادر به پیشی‌گرفتن از قدرت این عضو نیستند.
دانشمندان معتقدند مغز، اساس رفتار و فعالیت ذهنی بوده و جایی است که 50 میلیارد عصب با یکدیگر در یک شبکه پیچیده‌ غیرقابل‌تصور‌، ارتباط برقرار می‌کنند.
به تازگی، تیمی از دانشمندان از موسسه‌های ژاپن و آلمان، شبیه‌سازی رکوردشکنی را از مغز انسان در بزرگ‌ترین پروژه شبیه‌سازی عصبی جهان انجام داده‌اند و با این حال، به مدلی از فقط یک ثانیه فعالیت مغز انسان دست یافتند که انجام همین فعالیت یک‌ثانیه‌ای برای این مدل، بیش از 40 دقیقه طول کشید.
این پروژه مشترک توسط تیم تحقیقاتی ژاپن به نام RIKEN، «موسسه علم و فناوری» اوکیناوا و یک مرکز تحقیقاتی در آلمان انجام شد.
تیم علمی از رایانه K متعلق به تیم ژاپنی، استفاده کرد؛ این سامانه به خاطر قدرت محاسباتی و دقت استثنایی‌اش مشهور است و یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌های جهان برای شبیه‌سازی فعالیت مغزی انسان به شمار می‌آید. رایانه K رسما در سپتامبر سال 2012 در دسترس قرار گرفت.
تیم علمی در این پروژه همچنین از ابزار «فناوری شبیه‌سازی عصبی» (NEST) با منبع باز استفاده کرد. این ابزار شبیه‌ساز ایده‌آلی برای شبکه‌ عصب‌های شلیک‌کننده با هر اندازه‌ای است.
سامانه NEST با هدف تکثیر شبکه‌ای از 1.73 میلیارد سلول عصبی و 10.4 تریلیون سیناپس به کار برده شد.
این موفقیت به دانشمندان راهکاری برای دستیابی به فناوری‌های آتی با استفاده از نسل جدید رایانه‌ها موسوم به سامانه‌های exascale ارائه می‌دهد.
مارکوس دیزمان، عضو تیم آلمانی، گفت: چنانچه رایانه‌هایی مانند سامانه K هم‌اکنون قادر به ارائه یک درصد از شبکه مغز انسان باشند، شبیه‌سازی تمامی مغز در سطح سلول‌های عصبی منفرد و سیناپس‌های آن با استفاده از رایانه‌های exascale ظرف یک دهه آینده ممکن خواهد بود.
................................
خبر: 64 درصد والدین برای رایانه‌های خود بیش از کودکانشان زمان می‌گذارند
نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است 64 درصد والدین آمریکایی که کودکان زیر 18 سال دارند، برای رایانه خود بیش از اعضای خانواده و دوستان نزدیک‌شان وقت می گذارند.
به نقل از سلولار- نیوز، این مطالعه نشان داد بزرگسالان آمریکایی که قصد دارند همه زمان خود را مدیریت کنند، روزانه به‌طور میانگین 16 دقیقه را پشت رایانه شخصی خود هدر می‌دهند. این زمان هدر رفته به انتظار برای باز شدن یک برنامه، خاموش شدن دستگاه، روشن شدن رایانه و ... مربوط می‌شود.
محاسبه زمان هدر رفته روزانه 16 دقیقه برای هر بزرگسال آمریکایی به این معنی است که او در طول هفته 2 ساعت زمان خود را از دست می‌دهد. همچنین گفته شده است که هر یک از این افراد در طول سال 4 شبانه‌روز کامل را در حالت انتظار برای باز شدن برنامه‌های رایانه‌ای هدر می‌دهند.
این مسئله چندان دور از ذهن نیست که 76 درصد والدین آمریکایی برای کودکان خود بیشتر از رایانه شخصی صبر و حوصله به‌خرج می‌دهند.
این بررسی همچنین نشان داد که عملکرد ضعیف رایانه‌ها یکی از دلایل استرس روزانه والدین محسوب می‌شود و بر اساس آمار موجود، 69 درصد والدین اعلام کرده‌اند که استفاده از رایانه‌های شخصی که مدل‌های پیشرفته‌تر و پرسرعت‌تر آن‌ها موجود است یکی از دلایل ناامیدی‌های روزانه آن‌ها به‌حساب می‌آید.
................................
خبر: گوشی هوشمند Xperia Z2 سونی از راه می‌رسد

شایعات منتشر شده حاکی از آن است که محبوب‌ترین گوشی هوشمند سونی موسوم به Xperia Z1 در «کنگره جهانی تلفن ‌همراه» (MWC) به ‌روز می‌شود تا مدل جدید آن با نام Xperia Z2 به دست کاربران برسد.
به نقل از جی‌اس‌ام آرنا، گوشی هوشمند Z2 که با نام Sirius نیز شناخته می‌شود، نمایشگر لمسی 5.2 اینچی دارد که تصاویر در آن با کیفیت 2560 در 1440 پیکسل به نمایش درمی‌آیند.
همچنین شایعه شده است که این محصول شامل دوربین دیجیتالی 20.7 مگاپیکسلی می‌شود و باتری پرقدرت 3700 mAh، بدنه باریک و سیستم‌ ضدآب برای آن در نظر گرفته شده است. مدل بعدی گوشی هوشمند Z1 سونی موتور تصویری Mobile Bravia Engine 3 را نیز در خود جا داده است.
این اطلاعات را مرکز خبری EVleaks منتشر کرده است و پیش‌بینی می‌شود که تمامی آن‌ها درست باشند. زیرا این مرکز پیش از عرضه گوشی هوشمند Z1 اطلاعات خود را به‌درستی پیش‌بینی کرده بود.
هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد پردازنده مرکزی گوشی و رم آن منتشر نشده است و از هم‌اکنون می‌توان حدود یک ماه منتظر ماند تا این محصول به صورت رسمی عرضه شود.
................................
خبر: دردسر نشت اطلاعات NSA برای شرکت‌های آمریکایی

امارات متحد عربی به دلیل هراس از استراق سمع خواستار اضافه شدن اجزایی تازه به دو ماهواره شده است. بعضی شرکت ها نیز هزینه  می کنند تا نشان دهند که محصولات شان برای جاسوسی به کار نمی روند.
افشاگری های سال گذشته دربارۀ میزان استراق سمع NSA و تلاش این مؤسسه برای گردآوری اطلاعات سایر کشورها، شهروندان کشورهای دیگر و شهروندان امریکایی، همچنان برای شرکت های امریکایی مشکل ساز است.
در هفتۀ جاری امارات متحدۀ عربی از پذیرش دو ماهوارۀ اطلاعاتی ساخت فرانسه سرباز زده است زیرا گفته می­شود که این ماهواره­‌ها حاوی قطعاتی اند که ساخت امریکاست و به NSA امکان آن را می دهند که از مبادلات کدگذاری شدۀ ماهواره با ایستگاه های زمینی مطلع شود. زمان تحویل این ماهواره ها سال 2018 است و همراه با آن، ایستگاهی زمینی نیز برای استفاده تحویل داده خواهد شد.اما اکنون، به دلیل درخواست تازۀ امارات متحدۀ عربی، تحویل این ماهواره ‌ها به تعویق افتاده است.
این اولین بار نیست که کشورهای دیگر در مورد کاربرد فناوری های امریکایی در محصولات حساس ابراز نگرانی کرده ‌اند. در پی افشاگری در مورد گسترۀ فعالیت های جاسوسی NSA، بارها چنین اتفاقی رخ داده است.
به گفتۀ جان دیکسن، از مسئولان مؤسسۀ دنیم گروپ (Denim Group) تأمین کنندۀ فناوری نرم افزارهای کاربردی ایمن، تأمین کنندگان خدمات ابری و سایر شرکت های آی تی بالاخص فشار این بی اعتمادی را احساس کرده اند و این روند ادامه خواهد یافت.
بنا به نظر وی، "اگر شرکت شما با اطلاعات حساس مشتریانی بین المللی سروکار داشته باشد، باید برای پاسخگویی به سؤالاتی دربارۀ همکاری سازمان خود با سازمان های دولتی و مجریان قانون در ایالات متحده و چگونگی تأثیرگذاری آن ها بر کار خود آماده باشید.
این نکته به ویژه در مورد تأمین کنندگان خدمات ابری صادق است. در واقع، توصیه می­‌کنم که به این مسائل فکر کنید و پیش از این که مشتریان بین­‌المللی پرسشی را طرح کنند، خود به مسائل آنها توجه کنید."
در ماه ژوئن 2013، ادوارد اسنودن که از پیمانکاران NSA بود، امریکا را ترک کرد و مستنداتی را افشا ساخت که منجر به اعلام اطلاعات طبقه ‌بندی شده در مورد عملیات و توانایی های آژانس اطلاعاتی ایالات متحده شد.
این اسناد موجب افشای اطلاعات غیرمنتظره ای دربارۀ توانایی های NSA و محتوای برنامه ‌های آن شد؛ از مجموعه عظیم داده ‌ها دربارۀ شهروندان ایالات متحده گرفته تا استراق سمع ارتباطات سران کشورهای هم ‌پیمان امریکا.
با این همه، افشاگری های مذکور به بی ‌اعتمادی گسترده نسبت به شرکت های امریکایی منجر شد. این بی ‌اعتمادی به ویژه زمانی افزایش یافت که معلوم شد NSA می تواند پیوندهای میان تأمین  کنندگان خدمات ابری را تحت کنترل داشته باشد و از اطلاعات آن ها مطلع شود و نیز آشکار شد که قراردادی 10 میلیون دلاری با RSA منعقد شده است که بر اساس آن شرکت مذکور موظف به ابداع روش کدگذاری ضعیفی برای یکی از محصولات خود شده است.
بنا بر مقالۀ منتشرشده در رویترز در تاریخ 20 دسامبر، NSA با پرداخت هزینه به شرکت امنیتی مذکور، از آن خواست که الگوریتم مورد نظر NSA را طراحی کند، الگوریتمی که آژانس امنیت از توانایی خود برای شکستن آن اطمینان داشت.
این وضعیت شبیه مشکلی است که شرکت های زیرساخت چین زمانی با آن مواجه بودند و تلاش می کردند تا کشورهای دیگر را به خرید محصولات خود متقاعد کنند. برای مثال، هواوی آزمایشگاهی در بریتانیا تأسیس کرد تا به دولت آن کشور امکان بازرسی محصولات خود را بدهد.
اکنون شرکت هایی چون مایکروسافت، گوگل و RSA ناچارند قابل اعتماد بودن خود را به مشتریان شان ثابت کنند. برای مثال، مایکروسافت راهبرد شفافیت بیشتر در مورد نرم افزارهایش را در پیش گرفته است تا شرکت های واقع در دیگر کشورها را به ایمن بودن کدهای خود مطمئن کند.
بر اساس اطلاعات سایت سازمان فناوری اطلاعات، افشاگری اسنودن در مورد فعالیت های NSA موجب آن شده است که صادرکنندگان خدمات و محصولات آی تی در ایالات متحده ناچار شوند همانند هواوی برای جلب نظر مشتریان خارجی خود سرمایه گذاری کنند و به آنان ثابت کنند که فناوری هایشان برای نفوذ در اطلاعات مورد استفاده قرار نمی ‌گیرند.
از آنجا که NSA امنیت بسیاری از محصولات و خدمات امنیتی را خدشه­‌دار کرده و دیگر نهادهای امنیتی جهان نیز دست به تلاش های مشابهی زده اند، احتمال آن وجود دارد که شرکت های مختلف در سطح جهان بیش از پیش از دولت ها فاصله بگیرند، مگر این که قانون چیزی دیگر را در موردشان حکم کند.
................................
خبر: 59 درصد گوشی‌های اندرویدی آبنبات پاستیلی دارند

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می دهد که 59.1 درصد گوشیهای اندرویدی جهان در ماه دسامبر از نسخه اندروید آبنبات پاستیلی استفاده کرده‌اند.
تازه‌ترین بررسی‌ها در ماه دسامبر گذشته حاکی از این است که 59.1 درصد گوشیهای اندرویدی موجود از سه نسخه اندروید 4.1، 4.2 و 4.3 آبنبات پاستیلی استفاده می‌کردند.
این آمار نسبت به ماه گذشته که 54.5 درصد بود افزایش یافته است.
همچنین در دسامبر گذشته 35.9 درصد گوشی‌ها از اندروید 4.1، 15.4 درصد از اندروید 4.2 و 7.8 درصد از اندروید 4.3 استفاده می‌کردند.
اگرچه اندروید کیت کت سهم ناچیز 1.4 درصدی را در گوشی‌های اندرویدی به خود اختصاص داده میزان اندروید گینگربرید سه درصد کاهش یافته است.
همچنین دو نسخه اندروید بستنی ساندویچی (4.0.3 و 4.0.4) در مجموع روی 16.9 درصد گوشی‌های اندرویدی در ماه گذشته نصب
بوده‌اند. با گذشت زمان میزان استفاده از اندروید 4.4 کیت کت در گوشی‌های هوشمند افزایش و درصد استفاده از اندروید آبنبات پاستیلی تثبیت خواهد شد و این درحالی است که استفاده از اندورید بستنی ساندویچی کاهش خواهد یافت.
این اطلاعات از گوشیهایی که طی هفت روز از سایت گوگل پلی استفاده کرده‌اند استخراج شده است.
................................
خبر: پروژه جدید یوتیوب

دریم وورکس انیمیشن همکاری با سایت اینترنتی یوتیوب برای یوتیوب نیشن را تایید کرد.
استودیوی دریم وورکس و یوتیوب قرار است در یک همکاری جدید یوتیوب نیشن را هر روز به روی اینترنت ببرند. این مجموعه جدید به ویدیوهای پر طرفدار سایت یوتیوب می پردازد و در هر قسمت ویدیو های جدیدی را پوشش می دهد.
این نخستین مجموعه روزانه دریم وورکس انیمیشن است و همین طور نخستین مجموعه روزانه ای است که از نام تجاری سایت اشتراک ویدیوی یوتیوب استفاده می کند.
این همکاری هم به این صورت انجام خواهد شد که دریم وورکس تمام کارهای مربوط به تولید از قبیل تدوین و... را انجام خواهد داد و یوتیوب تمام کارهای مربوط به مدیریت فروش و بازاریابی را بر عهده خواهد داشت. همین طور کمپانی ورزیون اسپانسر پشتیبانی کننده این مجموعه است.
جفری کاتزنبرگ مدیرعامل دریم وورکس در صحبت هایی از یوتیوب نیشن به عنوان یک فرصت یاد کرد که می تواند به ویدیو ها و شبکه های سایت یوتیوب این فرصت را بدهد که بزرگ تر و همه گیر تر شوند.
رابرت کینکل یکی از مدیران یوتیوب هم در این باره عنوان کرد که خوشحال است از این که می بیند گروهی از دریم وورکس تجربیات خودشان را به یوتیوب آورده اند.
مجری یوتیوب نیشن جیکوب سوبوروف خواهد بود و استیو وولف و زدی دیاز تهیه کنندگان این مجموعه جدید خواهند بود. یوتیوب نیشن دوشنبه تا جمعه هر هفته در قسمت هایی 5 دقیقه ای به روی سایت یوتیوب قرار خواهد گرفت و جالب است بدانید که اولین مجموعه روزانه ای خواهد بود که ویدیوهایش را با کیفیت الترا اچ دی یا 4کی منتشر می کند. فناوری مخصوصی که رزولوشن تصویر را تا 4 برابر تصاویر اچ دی افزایش می دهد.
................................
خبر: Chromebook گوگل،‌ نوآورانه‌ترین لپ‌تاپ در CES 2014

این لپ‌تاپ هم‌اکنون با قیمت بین 199 تا 249 دلار به فروش می‌رسد و بیشتر ابزارهای آن مبتنی بر اینترنت است.
در بزرگ‌ترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی جهان Chromebook گوگل تنها لپ‌تاپی محسوب می‌شد که در آن نوآوری به کار رفته بود.
این نمایشگاه که با نام CES ۲۰۱۴ برگزار شد نام Chromebook را به عنوان نوآورانه‌ترین لپ‌تاپ جهان معرفی کرد و طی آن اعلام شد که شرکت‌های بزرگ الکترونیکی قصد تولید محصولات جدید مبتنی بر آن را دارند.
در این نمایشگاه شرکت توشیبا لپ‌تاپ Chromebook خود را با طراحی زیبا معرفی کرد.
شرکت دل نیز مدل‌های مختلف این رایانه همراه را که طی هفته‌های قبل معرفی کرده بود، در معرض دید عموم قرار داد.
در بخش دیگر شرکت لنوو از نوت‌بوک جدیدی مبتنی بر سیستم‌عامل رایانه‌ای گوگل رونمایی کرد و توضیح داد که به‌زودی آن را وارد بازار جهانی می‌کند.
به طور کلی باید گفت Chromebook هم‌اکنون یک لپ‌تاپ پیشرفته محسوب می‌شود که کاربران اینترنتی می‌توانند استفاده‌های فراوانی از آن ببرند.
خرید این محصول در حال حاضر به مراکز آموزشی، سازمان‌ها و مراکز اینترنتی توصیه می‌شود.
شرکت IDC نیز با پایان یافتن نمایشگاه CES اعلام کرد که Chromebook بر بازار جهانی رایانه‌های شخصی تاثیر فراوان گذاشته است و به‌زودی به یکی از رقبای ویندوز تبدیل می‌شود.
این لپ‌تاپ هم‌اکنون با قیمت بین ۱۹۹ تا ۲۴۹ دلار به فروش می‌رسد و بیشتر ابزارهای آن مبتنی بر اینترنت است.
................................
خبر: ویندوز 9 در آوریل 2014 معرفی و در آوریل 2015 منتشر خواهد شد
شایعات از عرضه نسخه جدید ویندوز موسوم به " Threshold " می‌گویند و‌‌‌ اما Paul Thurot،کارشناس متخصص  ویندوز درحال حاضر جزئیات بیشتری در مورد نسخه بعدی ویندوز را بیان می‌کند.
بنا به گزارش‌ها، Threshold تعدادی از تغییرات عمده در ویندوز 8 همانند بازگشت از منوی start و آغاز یک پلت فرم همگرا شامل ویندوز فون و ویندوز RT را به همراه آورده است.
این شرکت همچنین در تلاش برای ارائه یک app store(آپ استور) مشترک در ایکس باکس، ویندوز فون و ویندوز است.
Thurott اشاره می کند که " Threshold" به احتمال زیاد با عنوان ویندوز 9  عرضه خواهد شد. تا microsoft از شکست این شرکت از ویندوز 8 دور شود  چرا که  ویندوز 8 آمار قابل قبولی برای ارائه به عموم ندارد.
درست است که ویندوز 8 برای به دست آوردن سرعت، حتی با تغییرات عمده در ویندوز 8.1 (که رایگان است) تلاش کرده است.اما بیش از 25 میلیون رایانه‌های شخصی نصب و بروز رسانی این شرکت را ندیده است.
به طور سنتی، مایکروسافت یک پیش نمایش از نسخه آینده ویندوز در کنفرانس BUILD خود را (که در ماه آوریل سال جاری برگزار می شود) ارائه می کند. اما Thurott اعتقاد دارد که امسال بجای پیش‌نمایش، یک نسخه کاملا جدید ارائه خواهد شد. همچنین این کنفرانس شاهد ارائه یک آپدیت با عنوان Windows 8.1 Update 1 در کنار ارائه ویندوز فون 8.1 خواهد بود.
منابع Thurott معتقدند که ویندوز 9 در آوریل 2015 با تغییرات عمده ای در اصلاح رابط کاربری وهمچنین تقسیم ویندوز به نسخه های مصرف کننده(خانگی)وشرکتی(تجاری)ارائه می شود.
ارائه ویندوز 9 در سال 2015 بدان معنی است که ویندوز 8 برای تقریبا سه سال در دسترس بوده است و این مساله به این معناست که ممکن است مصرف‌کنندگان ترجیح دهند برای خرید تبلت‌، سراغ دیگر تولیدکنندگان و سیستم‌عامل‌ها بروند.
تا آن زمان مایکروسافت کار مهم دیگری نیز دارد؛ این شرکت باید ویژگی‌های جدیدی را به سه پلتفرم ایکس‌باکس‌ وان، ویندوز و ویندوز فون بیاورد تا پیش از ورود Threshold به صحنه، آن‌ها را بعنوان یک خانواده از محصولات به یکدیگر نزدیک‌تر کند.
................................
خبر: شلیک انسولین به بدن با کنترل از راه دور

نوعی سیستم کنترل از راه دور با شلیک امواج صوتی به درون بدن، جایگزین تزریقات روزانه انسولین برای افراد مبتلا به دیابت خواهد شد.
این سامانه که به ابزار کنترل از راه دور تلویزیون شباهت دارد، به سمت بخش فوقانی بازو نگه داشته می‌شود و در این قسمت، یک کاشت ریز در زیر پوست جاسازی شده است.
این کاشت شامل مخزنی از انسولین است که می‌تواند برای 10 روز باقی بماند.
زمانی که امواج صوتی به این کاشت برخورد می‌کنند، آن را تحریک کرده تا امکان جریان‌یافتن مقادیر کوچک انسولین به درون جریان خون را فراهم سازند.
زمانی که دستگاه کنترل از راه دور خاموش می‌شود، ذرات سطح کاشت به یکدیگر نزدیک ‌می‌شوند و مابقی انسولین را در درون آن نگه می‌دارند.
با این روش که بر روی موش‌ها آزمایش شده، میلیون‌ها فرد دیابتی دیگر مجبور به تزریق هورمون برای روزی بیش از چهار بار نیستند.
حدود 2.9 میلیون انگلیسی مبتلا به دیابت هستند و این بیماری زمانی ظاهر می‌شود که لوزالمعده، تولید انسولین را متوقف کرده یا بازدهی آن به شدت افت پیدا می‌کند.
انسولین به ماهیچه‌ها کمک می‌کند قند را برای سوزاندن به عنوان سوخت، جذب کنند.
بدون وجود سطوح مناسب این هورمون، آسیب‌هایی به کلیه، چشمان، اعصاب، قلب و شریان‌های اصلی وارد می‌آید.
دیابت نوع یک بیشتر بر افراد جوان اثر می‌گذارد و این اشخاص اغلب نیاز به تزریقات روزانه انسولین برای مابقی عمرشان دارند.
دیابت نوع 2 نیز که پس از جوانی ظاهر می‌شود، اغلب با سبک زندگی مرتبط است و بیماران با قرص درمان می‌شوند و تعدادی از آن‌ها در نهایت، به تزریق نیز نیاز دارند.
درجدیدترین شیوه برای رساندن انسولین به بدن، نخست یک کاشت کوچک و به اندازه سیم‌کارت تلفن همراه، در زیر پوست با استفاده از داروی بیهوشی موضعی جاسازی می‌شود.
در درون هر یک از هزاران نانوذره، مقدار کوچکی انسولین وجود دارد. نیمی از ذرات با بار الکتریکی مثبت پوشیده شده‌اند و نیم دیگر نیز دارای بار منفی هستند.
این بارهای مخالف به سمت یکدیگر جذب می‌شوند و ذرات را به یکدیگر می‌چسبانند.
زمانی که بیماران به انسولین نیاز دارند، سامانه کنترل از راه دور را مستقیما به سمت کاشت نگه می‌دارند و به مدت 30 ثانیه دگمه‌ای را فشار می‌دهند.
در اینجا، امواج صوتی موجب مرتعش‌شدن ذرات و جداشدن آن‌ها از یکدیگر شده و انسولین آزاد می‌شود.
دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی این شیوه درمانی را طراحی کرده‌اند و جزئیات آن را در مجله Advanced Healthcare Materials منتشر کردند.
................................
خبر: دو نانوداروی ساخت محققان کشور در آستانه ورود به بازار

رئیس کمیته فناوری نانوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بررسی پرونده دو نانودارو در این کمیته خبر داد.
دکتر مهدی رضایت با اشاره به اینکه به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانش فنی دو نانو دارو شامل نانو داروی ضد سالک و نانو میسلی کورکومین کسب شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده داروی ضد سالک به نام ژل "آمفو تیریسین B نانو لیپوزومال" در این کمیته مراحل نهایی دریافت مجوز را طی می‎کند.
وی افزود: این دارو به عنوان یک داروی موضعی برای درمان بیماری سالک (لیشمانیوز) به کار برده می‌شود.
رئیس کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: این دارو به صورت موضعی در دنیا وجود نداشته است، ولی تست‌های بالینی این دارو نشان داده است که اثرات زیادی در درمان این بیماری دارد.
رضایت در مورد مراحل تائید نانو میسلی کورکومین (عصاره اصلی زردچوبه) اظهار کرد: این دارو نیز مراحل آخر دریافت تاییدیه را طی می‌کند.
وی افزود: ماده موثره این دارو از عصاره زرد چوبه به نام "کورکومین" تولید شده که اثرات ضد التهاب و آنتی اکسیدان آن اثبات شده است و در پیشگیری از سرطان نقش موثری ایفا می‌کند.
رئیس کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: این دارو از تکثیر سلول‎های سرطانی و مهاجم جلوگیری می‌کند و از بین برنده مقاومت سلول‌های سرطانی به داروهای شیمی درمانی است، ‌این دارو در درمان زخم دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری‌های قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی و آرتریت به کار برده می‌شود.
رضایت خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود که هر دوی داروها در منطقه و کشورهای اسلامی وجود نداشته باشد، از این رو بازار صادراتی خوبی در اختیار تولیدکنندگان این داروها قرار دارد.
وی با اشاره به صدور مجوز برای یکی از داروهای درمان سرطان که به همت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فناوری آن کسب شده است، یادآور شد: در حال حاضر مجوزهای نانو داروی ضد سرطان "سینادوکسوزوم" که از خاصیت افزایش طول عمر در بیماری‌های سرطان سینه متاستاز دهنده و سرطان تخمدان پیشرفته ملتیپل میلوما و کاپوسی سارکومای همراه در بیماران مبتلا به ایدز برخوردار است، صادر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
به گفته رضایت، این دارو به طور هدفمند سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و عوارض جانبی این محصول پایین است و تاثیر بخشی بالا و افزایش اثر بخشی و کاهش عوارض جانبی به ویژه کاهش سمیت قلبی نسبت به دوکسوروبیسین هیدروکلراید از خواص این دارو است.
................................
خبر: ژن عامل بیماری کبد چرب کشف شد

ژن ایجادکننده بیماری کبد چرب توسط محققان شناسایی و کشف شد.
یک تیم تحقیقاتی به رهبری اروین واگنر، رئیس مرکز اسپانیایی بنیاد ملی تحقیقات سرطان، در برنامه سرطان زیست شناسی سلولی، در همکاری با یوهان در لوزان، ژن AP-1 را کشف کرده‌اند که به شدت در ایجاد بیماری کبد چرب موثر است.
در این پژوهش محققان با استفاده از مدل موش ژنتیکی خاص، راهکار درمان بیماری کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد را کشف کرده‌اند. در این تحقیق چگونگی عملکرد ژن القاگر AP-1 به عنوان تنظیم کننده کار سلولی در ایجاد مرگ سلول‌ها به علت تومور کبدی در مراحل اولیه سرطان کبد مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته این محققان، مکانیسم AP-1 در کنترل بیان SIRT6 با زیر و بم اپی ژنتیک بررسی شد. پس از آن مشاهده شد که پروتئین SIRT6 به عنوان سرکوبگر ژن، در مرگ سلولی موش‌ها نقش دارد. نکته مهم این است که تغییر این پروتئین در موش حتی به صورت گذرا و در مرحله شروع، به طور قابل توجهی موجب ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌ها و رشد سرطان کبد در موش می‌شود.
ارتباط این یافته‌ها در بیش از 150 نمونه بافت انسان حاوی ژن FRA-1 جمع‌آوری شده در بیماران از آسیا و اروپا مورد آزمایش قرار گرفت. مشاهده شده است که یک ارتباط روشن بین این پروتئین و شروع به سرطان کبد (HCCs) در انسان وجود دارد.
این نتایج ارتباط شروع بیماری کبد چرب و متعاقب آن ابتلا به سرطان کبد با اپی ژنتیک و مرگ سلول را در مدل انسانی روشن کرده است و محققان به بینش‌های جدیدی در بیماران مبتلا به بیماری‌های متابولیک که در آن SIRT6 نقش مهمی دارد، دست یافته‌اند.
اروین واگنر، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ژن AP-1 موجب کاهش ابتلا به بیماری کبد چرب در موش‌ها می‌شود.
به گفته وی، این ژن حاوی پروتئین اصلی تنظیم کننده سوخت و ساز چربی در بدن است که میزان چربی خون را کنترل می‌کند. عدم تعادل بین AP-1 و پروتئین‌های مختلف نشان دهنده یک گام کلیدی در پاتوژنز بیماری کبد چرب است.
تجمع چربی در کبد به علت چاقی و مصرف الکل، بیماری کبد چرب و یا استئاتوز نامیده می‌شود که یکی از بیماری‌های شایع در جوامع غربی است.
این بیماری 30 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته قابل توجه این است که این بیماری خطر ابتلا به نارسایی کبدی، دیابت و سرطان را افزایش می‌دهد و هیچ درمان دارویی برای این بیماری خطرناک وجود ندارد.
نتایج این پژوهش در مجله متابولیسم سلولی منتشر شده است.
................................
خبر: 8 توصیه پژوهشی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

بر اساس توصیه‌ جدید بنیاد جهانی پژوهش سرطان (WCRF)، مشخص شده ‌است که تبعیت از هشت مورد شیوه‌ی زندگی به ‌طور قابل‌ توجهی سبب کاهش احتمال سرطان تهاجمی پروستات می‌شود.
هشت توصیه‌ی شیوه‌ی زندگی WCRF به تشویق فعالیت جسمانی و مصرف غذای سالم با کالری پایین‌ (کمتر از 125 کیلوکالری در 100 گرم غذا) پرداخته است.
گروه پژوهش به تعیین تأثیر تبعیت از این توصیه‌ها بر احتمال بروز سرطان کاملاً تهاجمی پروستات اقدام کرده است.
در این بررسی از امتیاز سیستم درجه‌بندی Gleason و میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات در تعیین مهاجم بودن سرطان استفاده شد.
محققان می‌گویند: در مجموع 2212 مرد سفید پوست و آمریکایی آفریقایی تبار با تشخیص تازه‌ی سرطان پروستات شرکت داده‌ شدند. این مردان میان 40 تا 70 سال سن داشتند و در برنامه‌ی سرطان پروستات کارولینای شمالی لوئیزیانا شرکت‌ کرده بودند.
به گفته محققان، مردانی که کمتر از چهار مورد از توصیه‌های WCRF تبعیت کرده بودند، نسبت به افرادی که بیش ‌از چهار توصیه را رعایت کرده بودند درمعرض خطر بیشتر ایجاد تومورهای تهاجمی (38 درصد بیشتر) بودند.
این پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف کمتر از 500‌ گرم گوشت ‌قرمز در‌ هفته یا مصرف کمتر ‌از 125‌ کیلوکالری به ‌ازای 100 گرم غذا در روز، احتمال تومورهای تهاجمی را در افراد تحت ‌بررسی بسیار کاهش می‌دهد.
محققان معتقدند: بسیاری از مردان در معرض خطر سرطان ‌پروستات هستند، ولی مساله‌ی اساسی میزان تهاجمی بودن آن است که از نظر بالینی اهمیت دارد. این یافته‌ها حاکی از آن است که حتی مردان مبتلا به سرطان پروستات نیز می‌توانند بیماری خود را کنترل کرده و با استفاده از گزینه‌های جیره‌ی غذایی و شیوه‌ی زندگی از شدت تهاجمی بودن سرطان بکاهند.
محققان می‌گویند: خطر ایجاد سرطان تهاجمی پروستات به ازای تبعیت از هر مورد اضافی 13 درصد از امتیاز می‌کاهد.
هشت توصیه‌ی پیشگیری از سرطان در دومین گزارش خبرگان WCRF/AICR شامل «تاحد امکان بدون آنکه وزن کمتر ازحد معمول شود، لاغر شوید»، «حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت جسمانی داشته باشید»، «از‌ نوشابه‌های شیرین بپرهیزید. مصرف غذاهای با انرژی متراکم را محدود کنید»، «از انواع سبزی، میوه، غلات‌ کامل، صیفی‌ها و حبوبات بیشتر استفاده کنید»، «مصرف گوشت قرمز (گاو،گوساله و گوسفند) را محدود کنید»، «به هیچ عنوان از نوشابه‌های الکلی استفاده نکنید»، «مصرف غذاهای نمک‌دار پردازش شده با نمک را محدود کنید» و «برای حفاظت از سرطان از مکمل‌ها استفاده نکنید».
یافته‌های این بررسی در نشریه‌ Nutrition and Cancer منتشر شده و توسط پژوهشگران مرکز جامع سرطان JCCC) Jonsson) وابسته به دانشگاه UCLA انجام شده است.
................................
خبر: مردان مسئول یائسگی زنان هستند!

گروهی از دانشمندان دانشگاه مک مستر می‌گویند فقدان تولید مثل به دلیل رفتارهای مردان است که به بروز یائسگی در زنان می‌انجامد، لذا مردان را می‌توان مسئول بروز یائسگی در زنان دانست.
در این پژوهش، یائسگی پیامد ناخواسته‌ای است که به‌ علت ترجیح و رغبت مردان به زنان جوان‌تر ایجاد می‌شود.
پژوهش‌ها بر این اصل استوار بوده که یائسگی از تداوم تولید‌مثل جلوگیری می‌کند، ولی پژوهشگران این دانشگاه نتیجه‌گیری کرده‌اند که این فقدان تولیدمثل است که به ‌بروز یائسگی می‌انجامد.
پژوهشگران دریافته‌اند که با گذشت ‌زمان، رقابت در میان مردان تمام سنین در یافتن همسر جوان‌تر سبب شده‌ است شانس تولیدمثل در زنان سالمند‌تر به مقیاس وسیع کاهش یابد. فشارهای انتخاب ‌طبیعی بر بقای حیات گونه‌ها از طریق تناسب فردی استوار است و به این جهت در عین ‌حال که احتمال تولیدمثل بسیار زیاد است، از باروری در زنان نیز حفاظت می‌شود.
به گفته این محققان، یائسگی از جهاتی شبیه پیری است ولی متفاوت از آن نیز هست؛ زیرا مانند یک جریان همه یا هیچ است که به‌ علت مبارزه در یافتن همسر ‌جوان‌تر با شتاب پیش ‌می‌رود. اگرچه اعتقاد بر آن است که یائسگی منحصراً در انسان دیده می‌شود، ولی هنوز کسی نتوانسته است توجیه رضایت‌بخشی برای علت بروز آن عرضه کند.
پژوهشگران در این بررسی از انگاره‌های کامپیوتری استفاده کرده‌اند که نشان ‌می‌دهد چگونه ترجیح مرد دریافتن همسر جوان‌تر ممکن ‌است به ‌انباشت موتاسیون‌هایی (جهش‌هایی) منتهی شود که برای باروری زن دارای آثار مخرب است و در نتیجه به ‌ایجاد دوره‌ یائسگی منتهی می‌شود.
این پژوهشگران می‌گویند: این سوال پیش می‌آید که جای ناباروری در تکامل کجاست؟ ناباروری، خلاف اصل کلی انتخاب طبیعی است. در انتخاب طبیعی، باروری و تولیدمثل جا دارد و برای توقف باروری، جایی نیست.
در این نظریه آمده‌ است که اگر زنان نیز مانند مردان تولیدمثل می‌کردند و مردان به همسران سالمند خود رغبت نشان می‌دادند، زنان نیز می‌توانستند مانند مردان در تمام مدت عمر خود قدرت باروری داشته باشند.
نتیجه این پژوهش در PLOS Computational Biology 2013 منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

32535