میزبانی رایگان سایتهای پربازدید و پرمحتوای ایرانی
به گزارش ICTPRESS ، محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل شرکت انتقال داده آسیاتک، امروز در نشست خبری با اعلام راه اندازی این مرکز اظهار داشت: با راهاندازی این مرکز امکان انتقال ترافیک اطلاعات به داخل کشور فراهم شده که از نظر امنیتی و اقتصادی برای کشور و کاربران اینترنت منفعت به همراه دارد.
یوسفیزاده همچنین از اتخاذ روشی برای ایجاد ترافیک داخلی از طریق انتقال میزبانی وبسایتهای پرمحتوا و پربازدید ایرانی به داخل خبر داد و گفت: با این روش هماکنون حدود 25 درصد ترافیک اینترنت کشور، داخلی شده است.
وی در ادامه گفت: با تحویل 200 سایت پربازدید ایرانی متوجه شدیم که این سایتها در خارج از کشور میزبانی میشوند، دلیل این امر، ارزان بودن قیمت هاستینگ (میزبانی) خارجی نسبت به داخلی است زیرا در حالی که برای مثال قیمت هاستینگ خارجی 200 هزار تومان است، مالک سایت باید ماهی 2 میلیون تومان برای هاستینگ داخلی بپردازد و این به صرفه نبود، اما برای نپرداختن ماهی 2 میلیون تومان توسط صاحب سایت، عدهای دیگر (کاربران اینترنت ایرانی) در مجموع 20 میلیون تومان هزینه کلیک روی آن سایت را میپرداختند.
وی تأکید کرد: میزبانیهای خارجی علاوه بر مشکلات امنیتی سبب خروج ارز برای خرید اینترنت، کاهش سرعت دسترسی به این سایتها و افزایش هزینههای اینترنت کاربران اینترنتی شده است.
یوسفی زاده ادامه داد: با مذاکره با شرکت ارتباطات زیرساخت که متولی توزیع محتوا در کشور است هماهنگی با سایتهای پربازدید و پرمحتوای ایرانی که در خارج کشور هاست (میزبانی میشدند) میزبانی این سایتها به صورت رایگان توسط یکی از شرکتهای PAP به داخل کشور منتقل شده و اطلاعات آنها در داخل کشور نگهداری میشود.
وی گفت: فایده این کار برای مشتری اینترنت، دسترسی به سرعت بالا در مراجعه به سایتهای پربازدید داخلی و برای شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش هزینه خرید اینترنت است که پول کمتری برای اینترنت بینالملل میپردازد.
این فعال بازار اینترنت تصریح کرد: هماکنون این ترافیک داخلی ایجاد شده به رایگان به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه میشود، در حالی که در اواخر فعالیت دوره قبلی شورای عالی فضای مجازی، این شورا مصوبهای را برای تعرفهگذاری حجمی خدمات دیتاسنتری و ارائهدهندگان محتوا گذرانده بود که طبق آن اگر IDC (خدمات دیتاسنتری) حجمی از محتوای اینترنت را در فضای دولتی نگه دارد، قیمت محتوایی که به زیرساخت تحویل میدهد یکچهارم قیمت اینترنت است و اگر محتوا را در بیرون از فضای دولتی نگهداری کند، قیمت محتوا یکسوم قیمت اینترنت خواهد بود.
وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به ازای هر 64 stm1 200 تا 250 هزار یورو لب مرز پرداخت می کند که با هزینه انتقال آن به داخل و هزینه میزبانی سایت ها در خارج از مرزها سالانه مبلغ زیادی ارز از کشور خارج می شود ، گفت: شرکت ارتباطات زیر ساخت در ابتدا قرار بود در قبال هاست داخلی به شرکت ها امکاناتی از جمله پهنای باند بدهد که با توجه به میزان مصرفی پهنای باند شرکت ها این پهنای باند در عمل برای شرکت ها به لحاظ مالی منفعتی را در برندارد.
مدیرعامل شرکت انتقال داده آسیاتک در ادامه افزود: اگر رگولاتوری برای تامین هزینه های جاری و سرمایه گذاری های صورت گرفته، تعرفه 25 تا 30 درصد قیمت اینترنتی که در خارج از کشور هزینه می شود را برای شرکت هایی که این میزبانی را انجام می دهند اختصاص دهد، هم از بخش خصوصی حمایت کرده و هم مانع مشکلات امنیتی که گریبانگیر شرکت هایی که هاست آنها در خارج از مرزها است، می شود.
یوسفی زاده با بیان اینکه رویکرد شرکت ارتباطات زیر ساخت در ابهام است گفت: با گذشت 6 ماه از توافقات انجام شده میان تامین کننده های محتوا و زیرساخت هنوز این شرکت نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.
وی تأکید کرد: البته این مصوبه به مرحله اجرا نرسید و از این رو، صدور پروانه برای شرکتهای IDC و تبیین جایگاه شرکتهای دارای پروانه IDC ضروری است.
کاهش 20 درصدی قیمت اینترنت
وی همچنین در پاسخ به این سوال که کاهش 20درصدی اینترنت به کجا رسیده است گفت: کاهش تعرفه اینترنت کاربر نهایی در بدنه کارشناسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دستورکار است و معاونت حمایت از بخش خصوصی وزارت ارتباطات در جلساتی با شرکتهای PAP (ارائهدهندگان ADSL) شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که قیمت اینترنت کاربر نهایی باید 20 درصد نسبت به قیمت فعلی مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کاهش یابد.
مدیرعامل انتقال دادههای آسیاتک با تشریح سهم هریک از بازیگران این حوزه در کاهش قیمت 20 درصدی اینترنت توضیح داد: در این جلسه مقرر شده از این 20 درصد، به میزان 20 درصد سهم شرکت ارتباطات زیرساخت، 25 تا 35 درصد سهم شرکت مخابرات ایران و الباقی از هزینهها و درآمدهای شرکتهای PAP تأمین شود.
وی گفت: شرکت زیرساخت قرار است برای تأمین سهم خود، تخفیف 20 درصدی پهنای باند اینترنت که از تاریخ 30 خرداد 92 باطل شده بود را بار دیگر لحاظ کند و قیمت هر STM1 را به قیمت قبل 37 میلیون و 500 هزار تومان بازگرداند.
این فعال بازار ADSL در خصوص سهم شرکت مخابرات در کاهش قیمت 20 درصدی اینترنت کاربر نهایی نیز تصریح کرد: تاکنون جلسات در این مورد به نتیجه نرسیده است و پیشنهادات مورد موافقت مخابرات واقع نشده، از این رو مقرر شده شرکتهای PAP پیشنهادهای خود را برای چگونگی کاهش هزینههای میان PAPها و مخابرات به معاونت صدور پروانه رگولاتوری ارائه دهند.
نظرات : 0