۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 1 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: کاربران جهانی امسال ۴۰۰ میلیارد عکس می‌گیرند
پیش‌بینی شده است کاربران جهانی تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در مجموع ۴۰۰ میلیارد عکس بگیرند و البته به صورت همزمان از فروش جهانی دوربین‌های دیجیتالی کاسته شود.
کارشناسان بر پایه آخرین مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که طی سال جاری میلادی کاربران جهانی بیش از هر زمان دیگر عکس می‌گیرند و با این وجود فروش جهانی دوربین‌های دیجیتالی همچنان رو به‌کاهش است.

پیش‌بینی شده است که کاربران جهانی تا پایان سال 2014 میلادی درمجموع 400 میلیارد عکس بگیرند و البته به صورت همزمان ز فروش جهانی دوربین‌های دیجیتالی کاسته شود.

"کریستوفر چوت"(Christopher Chute) مدیر مرکز تصویربرداری دیجیتالی در شرکت تحقیقاتی IDC اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی فروش جهانی دوربین‌های دیجیتالی 30 درصد کاهش میابد.

با این روند فروشگاه‌های عرضه دوربین‌های دیجیتالی در حال تعطیل شدن هستند و آن دسته از فروشگاه‌ها که همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌‌دهند،‌ بر خدمات مورد نیاز کاربران و دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته تاکید دارند.

این کارشناس مرکز IDC در ادامه گفت: «این فرآیند واقعا غیرمنتظره است. زیرا دوربین‌های دیجیتالی بازار را به خود اختصاص داده بودند که تا چندی پیش رشد دو رقمی را در هر سال تجربه می‌کرد».

به گفته کارشناسان، مهم‌ترین دلیلی که باعث کاهش فروش جهانی دوربین‌های دیجیتالی شده، گوشی‌های هوشمند بوده است. ادغام تلفن‌های همراه، رایانه‌های شخصی، سیستم‌های ذخیره‌ساز اطلاعات و دوربین‌های دیجیتالی باعث شده است تا در نهایت از فروش تمامی این محصولات کاسته شود.

مرکز تحقیقاتی NPD Group اعلام کرده است که در حالی حاضر 60 درصد خانواده‌های آمریکایی دست‌کم یک دستگاه دوربین دیجیتالی دارند و 70 درصد آن‌ها صاحب بیش از یک دستگاه دوربین دیجیتالی هستند.

اما با توجه به اینکه طی سال 2014 میلادی فروش جهانی گوشی‌های هوشمند رشد 32 درصدی را تجربه می‌کند، پیش‌بینی شده است که فروش دوربین‌های دیجیتالی کاهش یک‌سومی را تجربه کند.

باید توجه داشت در حال حاضر برخی گوشی‌های هوشمند روانه بازار می‌شوند که قابلیت‌های بیشتری را نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای عرضه می‌کنند. گوشی Lumia 1020 نوکیا که هم‌اکنون در بازار فروخته می‌شود دوربین دیجیتالی 41 مگاپیکسلی را در خود جا داده و قیمت نسبتا ارزانی دارد.

..........................
خبر: اسکنر چشم برای باز کردن همه حساب‌های کاربری

کارشناسان از ساخت دستگاه جدیدی موسوم به Myris خبر داده‌اند که با اسکن کردن چشم کاربر، نیاز او را به استفاده از رمزهای عبور برطرف می‌کند.
این دستگاه با قابلیت اسکن عنبیه چشم ساخته شده است و هدف از ساخت آن شناسایی آسان‌تر کاربر در محیط‌های آنلاین است تا برای ورود به سایت‌های مختلف نیاز به استفاده از چندین رمز عبور نباشد.

این دستگاه کوچک شبیه به موشواره ساخته شده است و از طریق کابل USB به رایانه متصل می‌شود. دستگاه Myris با استفاده از سیستم ویدیویی بیش از 240 نقطه در هر عنبیه چشم را شناسایی می‌کند و سپس یک امضای دیجیتالی انحصاری 2048 بیتی را برای کاربر می‌سازد.

از این پس فقط نیاز است که کاربر دستگاه یاد شده را مقابل چشمان خود نگه دارد و داخل آن را نگاه کند تا پس از آن به راحتی بتواند وارد همه حساب‌های کاربری شود.

حساب‌های کاربری از جمله شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های تجارت الکترونیک و سیستم‌های بانکداری آنلاین به راحتی می‌توانند به دستگاه Myris مرتبط شوند. باید توجه داشته باشید که هیچ یک از اطلاعات شخصی کاربر روی این دستگاه ذخیره نمی‌شود و Myris فقط وظیفه باز کردن حساب‌های کاربری را دارد.

شرکت EyeLock که با همکاری مرکز Voxx Electronics این دستگاه را تولید کرده است ادعا می‌کند که احتمال خطا برای Myris به‌گونه‌ای است که از 2.25 تریلیون بار، فقط یک بار اشتباه می کند.
..........................
خبر: این ۱۰ رمز عبور را انتخاب نکنید
۱۰ رمز غیر ایمن که در سال ۲۰۱۳ بیشترین سرقت اطلاعات از آنها صورت گرفته اعلام شد.
به نقل از ارس تکنیکا  فهرست سالیانه پسوردهای غیر ایمنی  که بیشترین مورد استفاده را داشته‌اند، برای اولین بار طی سه سال گذشته تغییراتی در صدر جدول داشته است.
بر اساس نتایج بدست آمده از یک تحقیق که در سال 2011 آغاز شد، رمز عبور password بیشترین مورد استفاده را در دو سال اول این تحقیق داشته است. رمز عبور پرکاربرد بعدی 123456 بوده است. بر اساس آخرین نتایج مربوط به سال 2013، رتبه اول و دوم این فهرست جای خود را با هم عوض کرده‌اند و رمز عبور 123456 به صدر جدول رفته است.
این آمار از فایلی حاوی میلیون‌ها پسورد به سرقت رفته که در فضای آنلاین منتشر شده به‌دست آمده است.
با این وجود، تحقیق صورت گرفته نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران اینترنت عملا در معرض هک شدن قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه این‌که، برای استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پسورد، هیچ وقت دیر نیست. این نرم‌افزار به کاربر کمک می‌کند که پسوردهای بلند با کاراکترها و حروف اتفاقی بسازد و آن‌ها را در جای امن ذخیره کند.
10 رمز غیر ایمن در سال 2013 که در نتایج این تحقیق بدان اشاره شده، به ترتیب عبارتند از:
1- 123456
2- password
3- 12345678
4- qwerty
5- abc123
6- 123456789
7- 111111
8- 1234567
9- iloveyou
10- adobe123
..........................
خبر: HP بازار ویندوز ۷ را داغ نگه می‌دارد

HP امروز حراج آنلاینی را آغاز کرد که بر اساس آن کامپیوترهای ویندوز ۷ را با تخفیف ۱۵۰ دلاری به فروش می‌رساند.
این اقدام اچ‌پی با این توجیه صورت گرفته که ممکن است همچنان افراد زیادی باشند که بخواهند کامپیوتر‌های شخصی‌شان ویندوز 7 داشته باشد؛ گرچه در مقابل این نیز ممکن است که برخی نمی‌خواهند کامپیوتر جدیدشان ویندوز 7 داشته باشد.
HP با این اقدام  نه می‌خواهد ویندوز 8.1 را نادیده بگیرد و نه می‌خواهد ویندوز 7 را از دخمه بیرون بکشد، بلکه می‌خواهد کامپیوتر‌های مبتنی بر ویندوز 7 خود را بفروشد.
اما HP به عنوان دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات الکترونیکی و نخستین تولید کننده‌ای است که تلاش می‌کند همچنان بازار ویندوز 7 را داغ نگه دارد.
کامپیوترهای شخصی که HP در حراج ویندوز 7  خود عرضه کرده، 5 مدل کوچک است که دو مدل نوت‌بوک و سه مدل رومیزی، قیمت آنها با تخفیف با از 480 تا 1000 دلار است.
این اقدام اچ پی در واقع برای جبران کاهش فروشی بود که درقیاس با رقبایش در سه ماهه آخر 2013 تجربه کرد.

..........................
خبر: زمان عرضه آیفون ۶ در دو اندازه بزرگتر

بازار شایعات درباره عرضه آیفون ۶ در دو اندازه بزرگتر همچنان داغ است؛ حالا منابع چینی نزدیک به اپل می‌گویند زمان عرضه محصولات جدید اپل ژوئن ۲۰۱۴ در جریان برگزاری نمایشگاه بزرگWWDC خواهد بود.
شایعات زیادی تا به حال  درباره زمان عرضه آیفون 6 در دو اندازه بزرگتر از سوی برخی منابع نزدیک به اپل اعلام شده است. جدیدترین این شایعات را یک تحلیلگر تکنولوژی چینی در وب سایت QQ اعلام کرده که از گوشی‌های هوشمند جدید اپل در دو اندازه بزرگ در ماه ژوئن پرده‌برداری می‌شود.
براین اساس آی فون 6 به احتمال زیاد دارای صفحه 4.7 اینچی با کیفیت تصویر 1136 در 640 پیکسل است. همچنین مدل دیگری از آیفون با رزولوشن بالاتر و صفحه نمایش 5.7 اینچی را در کنفرانس توسعه دهندگان در سراسر جهان در ماه ژوئن عرضه می‌کند.
چندین منبع در حال حاضر این باورند که آیفون بعدی اپل در اندازه بزرگتر عرضه خواهند شد. در ماه اکتبر هم  گزارش‌هایی درباره ساخت و عرضه آیفون در اندازه‌ای بزرگتر و نزدیک به 5 اینچ ارائه شده بود و حتی برخی تحلیلگران از احتمال ساخت آیفون 6 در اندازه 5.7 اینچ تا 6 اینچ خبر داده بودند.
هفته گذشته DisplaySearch از احتمال ساخت آیفون 6 با صفحه نمایش 5.5 اینچی با کیفیت تصویر 1920 در 1080 پیکسل خبر داده بود.
درهمین حال هفته گذشته در جریان راه‌اندازی خط تولید آیفون در چین، تیم کوک مدیر عامل اپل در پاسخ به این شایعات فقط به این اکتفا کرد که کاربران می‌توانند در انتظار به روز رسانی‌هایی از سوی اپل باشند.
..........................
خبر: نوکیا در جست‌وجوی مدیرعامل جدید

پیش‌بینی شده است همزمان با واگذاری کامل مرکز تولید گوشی و خدمات نوکیا به شرکت مایکروسافت در پایان مارس ۲۰۱۴، مدیرعامل جدید این شرکت فنلاندی به صورت رسمی معرفی شود.
جست‌وجوی طولانی شرکت نوکیا برای پیدا کردن مدیرعامل جدید همچنان ادامه دارد و این طور که منابع آگاه گزارش داده‌اند، این شرکت فنلاندی جست‌وجوهای خود را در سیستم داخلی دنبال می‌کند و این در حالی است که درهای شرکت نوکیا برای مدیران خارجی نیز همچنان باز مانده است.
زمانی که نوکیا خبر واگذاری مرکز تولید دستگاه‌ها و خدمات خود به شرکت مایکروسافت را منتشر کرد، "استیفن ایلاپ"(Stephen Elop) که مدیریت گروه شرکت‌های نوکیا را برعهده داشت از سمَت خود برکنار شد.
البته او همچنان به عنوان مدیر مرکز تولید دستگاه‌ها و خدمات نوکیا را در اختیار گرفت و طی چند ماه گذشته زیر نظر شرکت مایکروسافت اداره این بخش را انجام داد.
با این اتفاق شرکت نوکیا به دنبال انتخاب مدیرعامل جدید برای گروه شرکت‌های خود بود.
"راجیو سوری"(Rajeev Suri) مدیر مرکز مخابراتی NSN نوکیا را برعهده دارد که گفته می‌شود این مرکز پس از واگذاری بخش تولید گوشی به مایکروسافت حدود 90 درصد درآمدهای شرکت نوکیا را تامین می‌کند و احتمال می‌رود که او یکی از نامزدهای اصلی برای این موقعیت شغلی باشد.
"تیمو ایهاموتیلا"(Timo Ihamuotila) مدیر مالی نوکیا نیز از جمله افرادی محسوب می‌شود که منابع آگاه اعلام کرده‌اند برای در اختیار گرفتن پست مدیرعاملی روی او فکر شده است.
هنوز خبری در مورد گزینه‌های بیرونی که احتمال مدیرعامل شدن در شرکت نوکیا را در اختیار دارند خبری منتشر نشده است، اما باید توجه داشت که رقابت بین این دو مدیر داخلی برای در اختیار گرفتن سمَت یاد شده بسیار نزدیک است.
پیش‌بینی شده است که همزمان با واگذاری کامل مرکز تولید گوشی و خدمات نوکیا به شرکت مایکروسافت، مدیرعامل جدید این شرکت فنلاندی به صورت رسمی معرفی شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این بخش از شرکت نوکیا تا پایان ماه مارس به صورت کامل در اختیار مایکروسافت قرار گیرد و هم‌اکنون این فرآیند مراحل قانونی و امنیتی خود را پشت‌سر می‌گذارد.
..........................
خبر: خودروی بدون راننده BMW وارد خیابان شد

دو اتومبیل جدید شرکت BMW که بدون راننده در خیابان حرکت می‌کنند در سری 2 و سری 6 محصولات این شرکت به تولید می‌رسند.
شرکت‌های خودروساز این روزها سرمایه‌گذاری فراوانی روی اتومبیل‌های بدون راننده انجام می‌دهند و در همین راستا شرکت آلمانی BMW از نخستین محصول خود با این قابلیت خبر داده است.
کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ میلادی خودروهای بدون سرنشین و بدون راننده به صورت گسترده وارد خیابان‌های جهان می‌شوند و شرکت‌های بزرگ از هم‌اکنون تلاش خود را برای رفع نواقص این خودروها آغاز کرده‌اند.
اما شرکت BMW آخرین مهلت خود برای عرضه محصولی پیشرفته در این زمینه را سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته است و هم‌اکنون از دو خودروی اولیه خود با این قابلیت رونمایی کرده است.
دو اتومبیل جدید شرکت BMW که بدون راننده در خیابان حرکت می‌کنند در سری ۲ و سری ۶ محصولات این شرکت به تولید می‌رسند و قرار است که نخستین بار در نمایشگاه Motor Speedway در لاس‌وگاس آمریکا در معرض دید عموم قرار گیرند.
هر دو محصول جدید BMW در خیابان‌های لیز و لغزنده مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند از آزمون‌های مختلف سربلند بیرون بیایند.
علاوه بر این، برای خودروی الکترونیکی BMW i۳ امکان پارک خودکار نیز در نظر گرفته شده است و گفته می‌شود که در آزمایش‌های انجام شده مغز هوشمند این خودرو بدون هیچ اشتباهی توانسته است در موقعیت‌های مختلف آن را پارک کند.
یکی دیگر از قابلیت‌های الکترونیکی جدیدی که BMW برای محصولات خود در نظر گرفته، استفاده از ساعت هوشمند Galaxy Gear سامسونگ است که برای خودروی BMW i3 به شما امکان می‌دهد تمام قابلیت‌های آن را از روی ساعت مچی خود کنترل کنید.
گفته می‌شود که تمام قابلیت‌های داخلی این خودروی الکترونیکی، از میزان شارژ باتری گرفته تا تعیین دمای داخلی خودرو از طریق این ساعت مچی مدیریت می‌شود و البته راننده می‌تواند اطلاعات آب‌وهوایی را نیز روی آن در اختیار داشته باشد.
..........................
خبر: فیلتر نرم‌افزارهای ارتباطی پابرجا می‌ماند

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به آخرین جلسه کارگروه گفت: هر یک از اعضای کارگروه نظر خود را درباره سیاست‌های کلی فیلترینگ بیان کردند اما هیچ تصمیم جدیدی درباره بلااشکال بودن نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه اتخاذ نشد.
خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: در جلسه اخیر کارگروه که در سطح عالی با حضور وزرا و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رؤسای نهادهای عضو کارگروه، به ریاست محترم دادستان کل کشور تشکیل شد هر یک از اعضای کارگروه نظر خود را در خصوص سیاست‌های کلی فیلترینگ بیان کردند. اما هیچ تصمیم جدیدی در خصوص بلااشکال بودن نرم افزارهای ارتباطی تلفن همراه اتخاذ نشد.
مشاور قضایی دادستان کل کشور تأکید کرد مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس قانون تعیین می‌شود و کارگروه از ابتدای تشکیل تمام تلاش خود را به کار برده تا سایت‌هایی که مفسده انگیز نیستند فیلتر نشوند و در جلسه اخیر کارگروه نیز در این سیاست اصولی هیچ تغییری ایجاد نشده است.
وی تصریح کرد: اگر گاهی مشاهده می‌شود که به تبع فیلتر مصادیق مجرمانه برخی از صفحاتی که مجرمانه نیستند فیلتر شده‌اند این به خاطر مشکلات فنی فیلترینگ است که وزارت ارتباطات با توجه به وظیفه ذاتی خود و در اجرای مصوبات کارگروه باید نسبت به رفع این مشکلات اقدام نماید.
خرم‌آبادی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی از سایت‌های بزرگ دارای چند میلیارد صفحه است که ممکن است میلیون‌ها صفحه از آن حاوی تصاویر و مطالب غیراخلاقی باشند و وزارت ارتباطات که مجری تصمیمات کارگروه است باید امکانات فنی و نرم افزارهای لازم را برای تفکیک محتوای مفید از غیرمفید تهیه و در اختیار کارگروه قرار دهد تا به جای فیلتر دامنه اصلی سایت صرفاً صفحات مجرمانه آن فیلتر شوند.
خرم آبادی اظهارداشت: محتوای مجرمانه صرفاً محتوای غیراخلاقی و ضد دینی نیست. بر اساس قوانین جاری و مصوبات کارگروه، محتوای مجرمانه سایت‌ها به هشت دسته تقسیم می‌شود که فیلتر هیچ یک بر دیگری ترجیح ندارد.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق گفت: مصادیق محتوای مجرمانه قبلاً در رسانه‌ها به اطلاع مردم شریف ایران اسلامی رسیده است که عبارتند از: محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوا علیه مقدسات اسلامی، محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای مرتبط با جرایم رایانه‌ای، محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی، محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات و محتوای مرتبط با سایر جرایم.
..........................
خبر: طرح تعویض گوشی‌ فرسوده با گوشی ایرانی

مدیرفروش یک شرکت تولید کننده گوشی و تبلت ایرانی از اجرای طرحی تعویض گوشی‌های موبایل فرسوده هر برندی با گوشی ایرانی دیمو خبرداد.
"میلاد روشنی" مدیرفروش شرکت ارتباطات ایرانیان اروند "تولیدکننده گوشی‌های ایرانی دیمو" با اشاره به طرح تعویض گوشی‌های فرسوده اظهار داشت: گوشی‌های فرسوده هر برندی در صورت روشن نشدن تا سقف ۲۵ هزار تومان و در صورت دیگر تا سقف 30 هزار تومان خریداری می‌شود.
وی افزود: طرح جایگزینی این گوشی‌ها از سوی این شرکت از امروز در تمامی بازارهای تلفن همراه کشور اجرا می‌شود و در مقابل این طرح گوشی‌های آبشار 1 و 2 به کاربران تحویل داده می‌شود.
روشنی با اشاره به توضیح طرح تعویض گوشی‌های فرسوده اعلام کرد: چنانچه کاربران یک گوشی خراب را به فروشندگان محصولات دیمو تحویل دهند، در صورتی‌که گوشی قابل روشن شدن باشد، 30 هزار تومان و در صورتی‌ که کاملا خراب باشد مبلغ 25 هزار تومان در خرید گوشی دیمو به وی تخفیف داده خواهد شد.
وی تصریح کرد: در واقع برنامه شرکت دیمو یک طرح جایگزین است که تنها شامل خرید یکی از انواع گوشی‌های تولید این شرکت موسوم به مدل آبشار 1 و ابشار 2 با قیمت 105 هزار تومانی, می‌شود.
از مشخصات فنی گوشی آبشار 1 و آبشار 2 می‌توان به دو سیمکارت همزمان فعال، نمایشگر ۲٫۸ اینچی لمسی، بلوتوث و رادیو، ارتقا حافظه داخلی توسط مموری کارت و دوربین با وضوح بالا اشاره کرد.
..........................
خبر: تمدید یک‌ساله پشتیبانی امنیتی از ویندوز XP

شرکت مایکروسافت تایید کرد طرح جامع جلوگیری از انتشار بدافزار‌ها روی ویندوز XP را تا بیش از یک سال پس از اتمام تاریخ پشتیبانی از این سیستم‌عامل رایانه‌ای ادامه می‌دهد.
سخنگوی این شرکت بزرگ نرم‌افزاری با ارسال یک پست الکترونیکی توضیح داد: «ابزار امنیتی مقابله با بدافزارهای مایکروسافت موسوم به Malicious Software Removal Tool هم‌سو با موتورهای ضدبدافزاری و سیستم امضای دیجیتالی این شرکت عمل می‌کند و قرار است که این ابزار امنیتی ضدویروسی تا تاریخ 14 ژوئیه 2015 برای سیستم‌عامل ویندوز XP عرضه شود».
این ابزار امنیتی که با نام MSRT شناخته می‌شود، به صورت ماهانه به‌روز می‌شود و طی آن مایکروسافت خانواده‌های اصلی بدافزار‌ها را شناسایی می‌کند و در هر ماه بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی را برای کاربران خود از بین می‌برد.
این ابزار از طریق سرویس Windows Update در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و همچنین سرویس به‌روزرسانی سرور ویندوز (WSUS) نیز در بخش Patch Tuesday خود آن را به دست کاربران می‌رساند.
ابزار امنیتی MSRT به صورت خودکار روی رایانه شخصی کاربران نصب می‌شود و سپس بدافزارهای موجود در رایانه را جست‌وجو می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.
کاربران همچنین می‌توانند ابزار امنیتی MSRT را به صورت دستی از سایت اینترنتی شرکت مایکروسافت بارگذاری کنند.
طرح جدید مایکروسافت مبنی بر ادامه پشتیبانی از ابزار امنیتی MSRT در سیستم‌عامل ویندوز XP بخشی از تصمیمات اخیر این شرکت محسوب می‌شود که چهارشنبه هفته گذشته اتخاذ شد. بر اساس این تصمیمات قرار شد صاحبان سیستم‌عامل ویندوز XP که از نرم‌افزار ضدویروس رایگان Security Essentials مایکروسافت استفاده می‌کنند، برای دوره زمانی بیشتری تحت حمایت این شرکت قرار گیرند.
..........................
خبر: تولید مسکن گیاهی توسط محققان دانشگاهی

محققان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد شهرکرد، با استفاده از گیاهان منحصر به فرد و مفید موجود در استان چهارمحال و بختیاری، موفق به تولید داروی مسکن و ضد التهاب گیاهی شدند.
علی قاسمی، محقق مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد شهرکرد و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری، با بیان این که این اسانس آبی رنگ از گیاه بومادران سبز کوهی استخراج شده است، افزود: از این گیاه منحصر به فرد ترکیبات دارویی کامازولن و آلفا- بیسابولول استخراج و به وسیله آن داروی مسکن و ضد التهاب برای بیماران ساخته شد.
وی افزود: این داروی گیاهی از 55 درصد ترکیب دارویی کامازولن و 25 درصد نیز ترکیب دارویی آلفا- بیسابولول درست شده که حاوی ترکیبات دارویی بسیار ارزشمندی است.
قاسمی با بیان اینکه تولید این دارو توسط گونه‌های دیگر گیاهی ساخته شده بود، خاطرنشان کرد: محققان و دانشمندان کشور توانسه بودند این داروی گیاهی را از طریق گیاه بابونه آلمانی و بومادران هزار برگ درست کنند.
به گفته وی، محققان مرکز تحقیقات گیاهی دانشگاه آزاد برای اولین بار توانستند ترکیب دارویی کامازولن و آلفا- بیسابولول را از گیاه بومادران که انحصاری استان چهارمحال و بختیاری است، استخراج کنند.
وی به تشریح خاصیت این دارو پرداخت و گفت: ضد درد، ضد التهاب، تسکین دهنده و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدعفونی کنندگی با روش‌های شیمی گیاهی از خواص این دارو است.
..........................
خبر: ابداع نانواسفنج‌های کارآمدتر برای جذب آلاینده‌های آب

دانشمندان نوع جدیدی از اسفنج‌های نانولوله کربنی (CNT) را تولید کرده‌اند که در مکش آلاینده‌های آب از قبیل نفت، کودها، حشره‌کش‌ها و مواد دارویی، کارآمدتر از نمونه‌های پیشین عمل می‌کنند.
ویژگی‌های مغناطیسی این نانواسفنج‌ها، بازیابی آنها را از محیط پس از اتمام عمل پاکیزه‌سازی، آسان‌تر می‌کند.
این ماده جدید توسط محققان دانشگاه رم، دانشگاه نانتس فرانسه و دانشگاه لاکیلای ایتالیا طراحی شده و آنها از گوگرد و آهن برای افزایش اندازه، تخلخل و ویژگی‌های مغناطیسی اسفنج‌ استفاده کردند.
محققان حاضر در این پروژه دریافتند که با افزودن گوگرد در طول فرآیند تولید (CNT)، اندازه متوسط اسفنج‌ها را می‌توان تا حدود دو سانتی‌متر افزایش داد.
همچنین تخلخل این سازه خاصیت شناوری ایجاد می‌کند، آن را اسفنج‌مانند و قابل‌استفاده مجدد کرده و امکان افزودن آهن را در فضاهای خلق‌شده‌ فراهم می‌کند.
افزون بر این، با افزودن آهن در شکل فروسن، امکان کنترل این ساختار و بازیابی آن از محیط با استفاده از آهن‌رباها آسان‌تر است.
سازه‌ ارائه‌شده در این مطالعه به دلیل ساختار متخلخلش روی آب شناور می‌شود و زمانی که از نفت اشباع شد، به آسانی بازیابی می‌شود و با فشاردادن و خارج‌کردن نفت می‌توان دوباره از آن‌ استفاده کرد.
جزئیات این مطالعه در مجله Nanotechnology منتشر شد.
..........................
خبر: مشاهده «چسب» کیهانی برای اولین بار

ستاره‌شناسان برای اولین بار توانسته‌اند بخشی از شبکه رشته‌های متصل‌کننده کهکشانها را با شناسایی یک اختروش دور در یک سحابی گسترده گاز نمایش دهند.
محققان با استفاده از تلسکوپ 10 متری کک در هاوایی، یک سحابی بسیار بزرگ درخشان گازی را که حدود دو میلیون سال نوری در فضای میان‌کهکشانی گسترش یافته، کشف کردند.
آنها در این پژوهش، درخشش فلورسنت گاز هیدروژن ناشی از تابش شدید یک اختروش موسوم به UM287 را مشاهده کردند. اختروش یا کوازار یک هستهٔ فعال به شدت نورانی و دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان می‌باشد.
این گاز هیدروژن با انتشارات نور فرابنفش موسوم به تابش لیمن-آلفا روشن شده بود. فاصله تا این اختروش بقدری زیاد است (حدود 10 میلیارد سال نوری) که نور تابیده شده در اثر انبساط جهان در زمانی که به تلسکوپ کک و طیف‌سنج LRIS آن برسد، از یک طول موج نامرئی فرابنفش تا سایه مرئی بنفش کشیده شده است.
محققان با دانستن فاصله تا اختروش UM287 توانستند طول‌موج تابش لیمن-آلفا را از این فاصله محاسبه کرده و یک فیلتر خاص برای طیف‌سنج LRIS به منظور دستیابی به تصویری در آن طول‌موج ساختند.
به تصور دانشمندان، این اختروش بخشی از رشته‌ای است که ممکن است حتی بسیار گسترده‌تر از این باشد، اما آنها تنها بخشی از رشته را می‌بینند که با انتشار بدست آمده از اختروش، روشن شده است.
..........................
خبر: نوزاد خود را پیش از تولد در آغوش بگیرید!

یک شرکت خلاق امریکایی از چاپ سه‌بعدی برای خلق مدل‌هایی از جنین‌ در حال رشد استفاده می‌کند.
شرکت «نوزادان سه‌بعدی» از جنین، اسکن مافوق‌صوت می‌گیرد و با استفاده از آن نوزاد سفارشی خلق می‌کند که دارای ویژگی‌های چهره، حالت بدن و پوست مناسب است.
این مدل‌ها با استفاده از آخرین فناوری سه بعدی تولید می‌شوند و بهای نوزاد سفارشی در ابعاد واقعی، 600 دلار و ارزش کوچک‌ترین نمونه در دسترس 200 دلار گزارش شده است.
با این حال، لازم نیست مدل مزبور نوزاد خود خانواده باشد، زیرا شرکت سازنده نوزادان افراد مشهور را نیز ارائه داده است.
شرکت «نوزاد سه‌بعدی» مدعی است در تلاش برای ایجاد لبخند در صورت‌های والدین برای یادآوری روزهایی است که نوزادانشان به دنیا آمدند.
نوزاد چاپ‌شده در سه‌ اندازه طبیعی، نصف اندازه طبیعی و مینی‌ نوزاد در دسترس است.
اشخاص همچنین می‌توانند تعیین کنند که جنسیت نوزاد مشخص باشد یا خیر و تمامی نوزادان در سه رنگ پوست روشن، متوسط و تیره قابل‌ ارائه هستند.
..........................
خبر: ایران، رتبه دوم بروز بالای ضربه نخاعی در بین 28 کشور درحال توسعه جهان

یافته‌های پژوهشگر ایرانی، حاکی از رتبه دوم ایران در بروز بالای ضربه نخاعی در بین 28 کشور در حال توسعه جهان است که شایع‌ترین علت آن تصادفات جاده‌یی است.
آسیب‌های نخاعی به علل مختلفی رخ می‌دهند که از آن جمله تروما (تصادفات جاده‌یی، صدمات ورزشی، شغلی، خشونت و افتادن از ارتفاع)، بیماری‌های عروقی، تومورها (اولیه و متاستاتیک)، عفونت‌ها و نقایص تکاملی ستون فقرات است.
دکتر وفا رحیمی موقر، جراح مغز و اعصاب و همکارانش که در تحقیق خود یافته‌های 64 مقاله مربوط به 28 کشور در حال توسعه جهان طی سالهای 1989 تا 2012 را با هدف بررسی اپیدمیولوژی ضربه نخاع، متاآنالیز کرده‌اند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی ایسنا، به زیرساختهای مورد استفاده در این تحقیق اشاره کرد و گفت: در این مطالعه که از نوع مروری سیستماتیک بوده است، کشورهای در حال توسعه بر اساس تعریف ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول انتخاب شدند و جست‌وجوها نیز در سال 2012 در Medline و EMBASE انجام شده است. همچنین مقالات از طریق فهرست مرجع مقالات شناسایی شده، وب‌سایت‌ها، بعلاوه تماس مستقیم با 112 محقق به دست آمد.
وی اضافه کرد: از بین 112 محققی که با آنها درباره این مقالات ارتباط گرفتیم، 15 نفر برای تدوین کتاب «اپیدمیولوژی ضربه به نخاع» که در سال 2012 منتشر شده و به عنوان یکی از زیرساختهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، همکاری کردند. تالیف این کتاب بین‌المللی با همکاری دکتر سید بهزاد جزایری و دکتر الکساندر واکارو انجام شد.
دکتر رحیمی موقر 28 کشور در حال توسعه مورد بررسی در این مطالعه را شامل بلغارستان، ایران، برزیل، چین، آفریقای جنوبی، روسیه، رومانی، گرین لند، تایلند، ترکیه، اردن، ویتنام، قطر، زیمباوه، جزایر فیجی، کویت، سیرالئون، افغانستان، بنگلادش، شیلی، هند، میانمار، نپال، نیجریه، پاکستان، گینه نو، لهستان و عربستان سعودی دانست و اضافه کرد که درباره سایر کشورهای در حال توسعه پژوهشی یافت نشد.
وی گفت: بر اساس یافته‌های به دست‌آمده در این تحقیق، میزان بروز صدمه نخاعی در کشورهای در حال توسعه، 25.5 در هر یک میلیون نفر در سال است که در این بین مردان با 82.8 درصد بیشترین آسیب‌دیدگان صدمات نخاعی را با میانگین سنی 32.4 سال تشکیل می‌دهند. به عبارتی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، مردان چهار برابر زنان دچار ضربه نخاعی می‌شوند.
به گفته وی، اگرچه در کشورهای پیشرفته هم بروز ضربه نخاعی در مردان بیشتر است، اما اختلاف بروز آن با زنان خیلی کمتر از این مقدار است.
دکتر رحیمی موقر، علت بروز بیشتر ضربه نخاعی و همه انواع ضربه‌ها در مردان در تمام کشورها را انجام رفتارهای پرخطر بیشتر در جنس مردان ذکر کرد و افزود: در راس این رفتارهای پرخطر، به ترتیب رفتارهای پرخطر رانندگی، مشاغل پرخطر و نزاع است.
این محقق با بیان این که «تصادفات رانندگی» با 41.4 درصد و «سقوط از بلندی» با 34.9 درصد بیشترین علل ضربه نخاعی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد گفت: طبق یافته‌های به دست آمده، صدمه نخاع کامل با میزان 56.5 درصد در بین آسیب‌دیدگان،‌ شایع‌تر از آسیب ناکامل نخاع با 43 درصد در کشورهای درحال توسعه مورد مطالعه است.
دکتر رحیمی موقر با بیان این که در کشورهای توسعه یافته،‌ سقوط از بلندی عامل اول صدمه نخاعی است، علت این امر را موفقیت این کشورها در کاهش تصادفات جاده‌ای و در نتیجه کاهش صدمات نخاعی دانست و گفت: بر خلاف کشورهای در حال توسعه،‌ کشورهای توسعه یافته تا حدودی موفق به کاهش صدمات نخاعی در تصادفات جاده‌ای شده‌اند.
این استاد جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: این درحالیست که در بعضی کشورهای توسعه نیافته مثل بنگلادش مشاغل مرتبط با قرارگیری افراد در بلندی و چیدن میوه از شاخه‌های درختان بلند و افتادن از آن شایع است.
وی همچنین به آمار دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، صدمات نخاعی در تصادفات جاده ای عمدتا گردنی است که باعث فلجی چهار دست و پا شده ، اما در کشورهای در حال توسعه صدمات نخاعی عمدتا پشتی کمری است که منجر به فلج دو پای فرد آسیب‌دیده می‌شود. به عبارت دیگر، موارد پاراپلژی بیشتر از تتراپلژی در نمونه‌های مورد بررسی بوده است؛ بطوریکه پاراپلژی 58.7 و تتراپلژی 40.6 درصد موارد را تشکیل داده‌اند.
وی درهمین زمینه افزود: این درحالیست که آمار فوق در کشورهای پیشرفته بالعکس بوده و علت آن مراقبت بهتر از بیماران با ضایعه نخاع گردنی در کشورهای پیشرفته است.
دکتر رحیمی موقر، مراقبت بهتر آسیب‌دیدگان نخاعی را شامل بی‌حرکتی بیمار مصدوم و حرکت ندادن گردن، انتقال مصدوم توسط پرسنل خبره اورژانس به جای مردم عامی و وجود واحد مراقبت‌های ویژه بیماران ضربه نخاعی که 50درصد مرگ این بیماران را کاهش می‌دهد دانست و گفت: این درحالیست که در کشورهای در حال توسعه، امکانات رسیدگی کافی، بازتوانی مناسب، صندلی‌های چرخدار مخصوص بیماران فلج چهار اندام با کارآیی بالا و نیز سازگار کردن محل زندگی و کار این بیماران با شرایط فلج چهار اندام وجود ندارد.
استاد جراحی مغز و اعصاب ، با ابراز تاسف از این که در کشورهای در حال توسعه، مصدومان تصادفات، به دلیل امدادرسانی غلط که طی آن اقدام به کشیدن فرد مجروح از خودرو آسیب‌دیده می‌شود، دچار صدمات بیشتری می‌شوند گفت: به همین دلیل، افراد با شکستگی مهره به ضایعات نخاعی دچار شده اما در کشورهای توسعه‌یافته فرد آسیب‌دیده با پیشرفته‌ترین ابزار امدادرسانی و توسط امدادرسانان آموزش دیده از محل حادثه جان به درمی‌برند و به بخش مراقبت های ویژه نخاعی بیمارستان منتقل می‌شوند و در نتیجه عمده افرادی که ضایعه نخاعی گردنی دیده‌اند زنده می‌مانند؛ ولی درصد قابل توجهی از بیماران ضایعه نخاعی ما در مراحل مختلف می‌میرند.
به گفته این محقق، این مساله، اهمیت حیاتی نحوه امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث جاده‌یی را در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نشان می‌دهد.
دکتر رحیمی موقر همچنین به نتایج تحقیقی که توسط وی و همکارانش دکتر سهیل سعادت، دکتر محمدرضا رسولی، خانم قهرمانی، دکتر محمدرضا زارعی، دکتر سارا گنجی و دکتر الکساندر واکارو در شهر تهران به منظور بررسی اپیدمیولوژی صدمه نخاعی بر روی 100سرخوشه 25 تایی شامل 2500 خانوار یعنی شامل 10 هزار نفر در مجموع انجام شده است، اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر اساس یافته‌های این تحقیق، میزان شیوع ضربه نخاعی در تهران، 4.4 در 10 هزار نفر است.
وی همچنین به مقایسه آمار ایران و سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه میزان صدمات نخاعی اشاره کرد و با اعلام این که ایران در مرگ و میر ناشی از تصادفات‌ جاده‌یی جهان، جزء چهار کشور اول است، به ایسنا گفت: در بین کشورهای در حال توسعه، میزان بروز سالانه ضربه نخاعی 25 در یک میلیون نفر است اما بر اساس مطالعه منتشر شده من و همکارانم در شهر تهران، این رقم در مردان 98 در یک میلیون نفر بوده و در زنان به 47 در یک میلیون نفر می‌رسد.
دکتر رحیمی موقر تاکید کرد: هنوز مطالعات زیادی درباره بروز ضربه نخاعی در کشورهای در حال توسعه باید انجام شود که ترجیحا مطالعات آینده‌نگر باشند.
به گفته این محقق، مطالعات مزبور باید شامل علل ضربه، ضایعه کامل و ناکامل، فلج دو یا چهار اندام باشد.
دکتر رحیمی موقر تاکید کرد که از طریق درک درستی از شیوع صدمه نخاع در کشورهای در حال توسعه، استراتژی های پیشگیرانه مناسب و تخصیص منابع ، احتمال کاهش بروز و بهبود مراقبت از این صدمات فراهم می‌شود.
وی این طرح تحقیقاتی را با همکاری دکتر محمد کاظم سیاح، دکتر حسام اکبری، دکتر رضا خرمی روز، دکتر محمدرضا رسولی، دکتر مازیار مرادی لاکه، دکتر فرهاد شکرانه و دکتر الکساندر واکارو به انجام رسانده که از این طرح پژوهشی،‌ یک مقاله تحت عنوان بررسی مرور سیستماتیک اپیدمیولوژی ضربه نخاعی در کشورهای در حال توسعه در مجله علمی نورواپیدمیولوژی در سال 2013 منتشر شده است.
دکتر رحیمی موقر دارای 131 مقاله در مجلات علمی پژوهشی خارجی و شش مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی در 8 سال اخیر است.
..........................
خبر: پنج زنی که برنده جایزه علمی 2013 یونسکو-اورئال شدند

هر سال، پنج دانشمند زن برجسته از تمامی قاره‌ها، به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی‌ و تاثیراتشان بر جامعه، توسط سازمان یونسکو و بنیان اورئال انتخاب می‌شوند و به هر یک از آنها 100 هزار دلار جایزه تعلق می‌گیرد.
این گزارش به معرفی زنان دانشمندی می‌پردازد که جایزه یونسکو-بنیان اورئال (L’ORÉAL-UNESCO) را در سال 2013 به پاس دستاوردهایشان در زمینه‌های مختلف علمی از آن خود کردند.
در سال 2013، ریاست هیئت داوران بر عهده پروفسور احمد زویل (برنده جایزه نوبل شیمی سال 1999) و لینوس پاولینگ چی، استاد شیمی و فیزیک موسسه فناوری کالیفرنیا بود.
تحقیقات زنان دانشمند منتخب در سال 2013 نشان‌دهنده رویکردهای بسیار اصیل و بنیادین آنها در علوم فیزیکی است.
این علوم طیف وسیعی از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا تحقیقات پیشرفته در زمینه بیماری‌های ناتوان‌کننده عصبی و کشف بالقوه منابع جدید انرژی را در برمی‌گیرد.
ایرینا بوکاوا، مدیرکل یونسکو گفت: این زنان دانشمند شاخص، به دنیا درک بهتری از چگونگی فعالیت طبیعت را ارائه داده‌اند.
وی ادامه داد: تحقیقات و کشف‌های پیشگامانه آنها شیوه تفکر ما را در حوزه‌های مختلف علوم فیزیک تغییر داده و مرزهای جدیدی را در علم و فناوری پیش روی ما گشوده‌اند. چنین پیشرفت‌های کلیدی از پتانسیل متحول‌کردن جوامع برخوردارند.
افریقا و کشورهای عربی: پروفسور فرانسیسکا نکا اوککه ((Francisca Nneka OKEKE از دانشگاه نیجریه
جایزه مزبور به پاس مشارکت‌های این دانشمند در کشف تغییرات روزانه جریان‌های یونی در جو فوقانی به وی اهدا گردید که درک دانشمندان از تغییرات آب و هوایی را ارتقا می‌دهد.
در فاصله بین 50 تا 1000 کیلومتری بالاتر از سطح زمین، یونسفر قرار گرفته که پرفسور اوککه تمامی عمرش را به مطالعه آن پرداخته است.
این فضا که لایه‌ای ضخیم از ذرات باردار است، تغییراتی را در میدان مغناطیسی واقع در بالای سطح زمین ایجاد می‌کند که به شیوه‌های مختلف بر زمین تاثیر می‌گذارد.
تحقیقات اوککه به درک بهتر تغییرات آب و هوایی و کشف منابع سونامی‌ها و زمین‌لرزه‌ها خواهد انجامید.
آسیا/اقیانوسیه: پروفسور ریکو کورودا (Reiko KURODA) از دانشگاه علوم ژاپن
جایزه یونسکو-بنیان اورئال به دلیل کشف اهمیت کاربردی تفاوت بین مولکول‌های راست‌دست و چپ‌دست به این دانشمند تعلق گرفت.
این کشف دارای کارکردهای وسیعی در زمینه بیماری‌های ناتوان‌کننده عصبی مانند آلزایمر است.
تمامی مولفه‌های زنده و حتی کوچک‌ترین اجزای بدن انسان، راست‌دست بودن یا چپ‌دست‌بودنشان را نشان می‌دهند.
پروفسور ریکو کورودا چندین ابزار جدید برای مطالعه اثرات چنین موضوعی بر سیستم‌های فیزیکی و زیستی را ابداع کرده است.
تحقیقات پایه وی در سطح مولکولی چه مولکولی زیستی و چه مولکولی غیر زیستی، دارای مضامین مهمی برای تولید دارو و مواد شیمیایی کشاورزی و همچنین مطالعه ژن تعیین‌کننده عدم تقارن بدن حیوانات مانند فنرمانندبودن حلزون است.
اروپا: پروفسور پراتیبا گای (Pratibha GAI)از دانشگاه یورک انگلستان
جایزه مزبور به دلیل اصلاح میکروسکوپ الکترونی به «پراتیبا گای» تعلق گرفت که این سیستم وی را قادر به مشاهده واکنش‌های شیمیایی در سطح اتم‌های کاتالیزورها کرد.
این امر به دانشمندان در توسعه داروهای و منابع انرژی جدید کمک می‌کند.
تعدادی از مهم‌ترین دستاوردهای علوم توسط افرادی صورت گرفته‌اند که شیوه‌هایی را برای مشاهده آنچه با چشم غیرمسلح قابل‌دیدن نیست، ابداع کرده‌اند.
پراتیبا گای در میان معدود دانشمندان تاریخ جای گرفته که می‌تواند ادعای رسیدن به چنین دستاورد کلیدی را داشته باشد.
اصلاحات وی در زمینه میکروسکوپ‌های الکترونی، دانشمندان را قادر می‌سازد فرآیندهای شیمیایی در سطح اتمی را که زمانی کاملا به شکل معما بود، مشاهده کنند.
تحقیقات بنیادی این محقق، طیفی از کارکردهای بالقوه را برای ارائه راهکارهای علمی، فناورانه و اقتصادی نوید می‌دهد.
امریکای لاتین: پروفسور مارسیا باربوسا (Marcia BARBOSA) از دانشگاه ریو گراند دو سول برزیل
جایزه یونسکو-اورئال به دلیل کشف یکی از ویژگی‌های آب به این دانشمند تعلق گرفت که می‌تواند به درک بهتر چگونگی رخداد زمین‌لرزه‌ها و چگونگی تاخوردگی پروتئین‌ها جهت درمان بیماری‌ها بیانجامد.
آب می‌تواند به شیوه‌های غیرمعمول و غیرمنتظره رفتار کند و چون این ماده سه چهارم سطح زمین را پوشانده و بیش از نیمی از بدن انسان را تشکیل می‌دهد، کشف دقیق چگونگی، دلیل و زمان عملکرد غیرمنتظره آن در هر زمینه‌ای کلیدی است.
پروفسور مارسیا باربوسا سال‌ها در زمینه رفتار نابهنجار آب مطالعه کرده و تحقیقات وی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی را بر درک دانشمندان از پدیده‌های طبیعی، از زمین‌لرزه‌ها گرفته تا پروتئین‌های انسانی داشته باشد.
امریکای شمالی: پروفسور دبورا جین (Deborah JIN) از موسسه ملی استاندارد و فناوری و دانشگاه کلورادوی بودلر امریکا
این دانشمند نخستین فردی است که مولکول‌ها را به قدری سرد کرد تا توانست واکنش‌های شیمیایی را به شکل حرکت آرام مشاهده کند.
این دستاورد به درک بهتر فرآیندهای مولکولی می‌انجامد که برای پزشکی و منابع انرژی حائز اهمیت است.
پروفسور جین و تیم تحقیقاتی‌اش شیوه‌ای جدیدی را برای سرد‌کردن مولکول‌ها تا دمای صفر مطلق (پایین‌ترین دمای ممکن) ابداع کردند که این امر بر کندشدن حرکت آنها تاثیرگذار بود.
در واقع، مولکول‌ها به اندازه‌ای سرد شدند که دانشمندان آنچه را که طی واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد، مشاهده کردند.
مطالعه مولکول‌های فوق‌سرد می‌تواند به طراحی ابزارهای اندازه‌گیری دقیق جدید و همچنین ارائه شیوه‌های نوین برای انجام محاسبات کوانتومی بیانجامد و به دانشمندان در درک بهتر مواد اساسی لازم برای این فناوری کمک کند.
..........................
خبر: محبوب‎ترین تبلت‌های سیم‌کارت‌خور در بازار

اگرچه در بازار تبلت، نمونه‌های ارزان‌قیمت سهم بزرگی از میزان فروش بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اما خریداران تبلت اکثرا به خرید نمونه‌هایی با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی علاقه نشان‌ می‌دهند.
نمونه‌هایی که اکثرا در سایزهای کوچک به بازار عرضه‌شده و نقش گوشی تلفن همراه و تبلت را تواما ایفا می‌کنند. به گفته فعالان بازار تبلت، سهم محبوبیت تبلت‌های مجهز به شیار سیم‌کارت با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی طی ماه‌های گذشته در حدی افزایش یافته است که شرکت‌های عرضه‌کننده تبلت و به‌ویژه عرضه‌کنندگان نمونه‌های ارزان‌قیمت روی تولید و عرضه تبلت‌هایی با قابلیت برقراری ارتباط تلفنی تمرکز کرده‌اند.
روزبه سامان یکی از فعالان بازار تبلت در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید تبلت‌هایی که قابلیت برقراری مکالمه تلفنی را دارند اکثرا از سوی کاربران مبتدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا یک کاربر حرفه‌ای از ابزارهای حرفه‌ای کاربری‌های خاصی دارد.
به گفته عماد یکی دیگر از فعالان بازار تبلت، اکثرا کاربران مبتدی که به تبلت به‌عنوان دستگاهی چندکاره (تبلت/لپ‌تاپ/موبایل) نگاه می‌کنند، از خریداران تبلت‌هایی با قابلیت برقراری مکالمه هستند. این در حالی است که یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید عرضه گسترده تبلت‌های ارزان‌قیمت با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی به معنای این نیست که کاربران و خریداران این نوع تبلت‌ها را افراد مبتدی تشکیل می‌دهند، بلکه بسیاری از کاربران حرفه‌ای نیز علاقه‌مند به چنین ویژگی در تبلت‌هایشان هستند.
به گفته این فعال بازار، نمونه‌های گران‌قیمت این تبلت‌ها نیز در بازار موجودند. به گفته فعالان بازار، اگرچه تبلت‌هایی با قابلیت نصب سیم‌کارت در بازار بسیار زیادند، اما برخی از این تبلت‌های سیم‌کارت‌خور قابلیت برقراری مکالمه نداشته و سیم‌کارت تنها برای اتصال به اینترنت به‌کار برده می‌شود. این تبلت‌ها مخاطبان بیشتری دارند تا نمونه‌هایی که دارای قابلیت برقراری مکالمه هستند. به گفته آنها، با توجه به نیاز بازار، شاهد رشد تنوع در بازار این کالا هستیم.
با توجه به این موضوع در این بخش ما به معرفی برخی از محبوب‌ترین تبلت‌ها با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی می‌پردازیم
SAMSUNG
مدل‌های Galaxy Note 10.1 N8000 - 16GB با قیمت یک میلیون و 429 هزار تومان، Galaxy Tab 3 10.1 P5200- 16GB با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان، Galaxy Tab 3 8.0 SM-T3110 - 16GB با قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان و Galaxy Tab 3 7.0 SM-T211 - 8GB با قیمت 820 هزار تومان از تبلت‌های گران‌قیمتی هستند که دارای قابلیت برقراری مکالمه تلفنی هستند. در میان این تبلت‌ها مدل Galaxy Note 10.1 N8000 - 16GB با صفحه نمایش 1/10 اینچی از گران‌قیمت‌ترین تبلت‌های سامسونگ با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی است.
مدل Galaxy Tab 3 7.0 SM-T211 - 8GB هم با قیمت 825 هزار تومان و صفحه نمایش هفت اینچی از ارزان‌ترین تبلت‌های این برند با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی است.
ASUS
از خانواده ایسوس مدل‌های Fonepad ME371MG New - 8GB و Fonepad 7 ME372CG - 8GB از تبلت‌های محبوب با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی است. مدل Fonepad 7 ME372CG - 8GB یک تبلت هفت اینچی آندرویدی با وزن حدود  320 گرم است که دارای ویژگی‌هایی چون تجهیز به پردازنده Intel Atom Z2560 Dual-Core، حافظه داخلی هشت گیگابایت و پردازنده گرافیکی
PowerVR SGX544MP2 است. قیمت اعلام شده برای این تبلت در حدود 725 هزار تومان است.
قیمت مدل Fonepad ME371MG New  که یک تبلت جدید با صفحه نمایش هفت اینچی است هم در حدود 689 هزار تومان است.
LENOVO
این برند هم یک تبلت با قابلیت برقراری مکالمه با قیمت ارزان را به بازار عرضه کرده است. این تبلت که IdeaTab A3000 - 16GB نام دارد به پردازنده MediaTek 8125 , quad core processor، حافظه داخلی 16 گیگابایت، پردازنده گرافیکی PowerVR SGX544 و صفحه نمایش هفت اینچی مجهز است. قیمت در نظر گرفته شده برای این تبلت 615 هزار تومان است.
Huawei
مدل MediaPad 7 Lite هم از تبلت‌های ارزان‌قیمت این خانواده است که دارای قابلیت برقراری مکالمه تلفنی است. این تبلت هفت‌اینچی به پردازنده ARM Cortex-A8 CPU، حافظه داخلی هشت گیگابایتی مجهز است و دارای ویژگی‌هایی چون: قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای، قابلیت نصب سیم‌کارت به همراه قابلیت مکالمه و قابلیت نصب کارت حافظه و... است. قیمت درنظرگرفته‌شده برای این تبلت هم در حدود 569 هزار تومان است.
AXTROM
از این خانواده هم مدل Axpad 7E01 Plus دارای قابلیت برقراری مکالمه تلفنی است.
این تبلت دارای ویژگی‌هایی چون: تجهیز به پردازنده ARM Dual-Core Cortex-A9 CPU، حافظه داخلی هشت گیگابایتی و صفحه نمایش هفت اینچی است. قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای، تجهیز به وب کم، بلوتوث، حسگر شتاب‌سنج و... از دیگر ویژگی‌های این تبلت است. قیمت اعلام شده برای این تبلت در حدود 469 هزار تومان است.
مدل VB737 هم از تبلت‌های ارزان‌قیمت این خانواده است که قابلیت برقراری مکالمه تلفنی را دارد. این تبلت به صفحه نمایش 7 اینچ مولتی تاچ مجهز است و یک تبلت آندرویدی با قابلیت پشتیبانی کامل از زبان فارسی است.
قیمت در نظر گرفته شده برای این تبلت هم در حدود 600 هزار تومان است.
سایر برندها
به غیر از این تبلت‌ها برندهای Mercury، GLX، i-Life، Prestigio، TwinMOS و... به عرضه تبلت‌هایی ارزان‌قیمت با قابلیت برقراری مکالمه تلفنی پرداخته‌اند. تبلت‌های این برندها معمولا قیمتی بین 400 تا 600 هزار تومان دارد.
..........................
خبر: شب‌ها از موبایل استفاده نکنید

استفاده همزمان از تلفن همراه با دیگر وسایل ارتباطی خطرات جسمانی و روانی زیادی دارد.
علی داوطلب گفت: استفاده همزمان از تلفن همراه با دیگر وسایل ارتباطی، خطراتی نظیر استرس، هواس پرتی و دل مشغولی و غیره را به دنبال دارد که این موارد آثار سویی در رفتار انسان به جا می گذارد.
وی در ادامه افزود: استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب خطر ابتلا به سلامت روان از جمله بی خوابی، افسردگی و افکار آسیب زدن به خود نظیر خودکشی را در افراد افزایش می‌دهد.
داوطلب با تاکید بر اینکه نباید از تلفن همراه در رختخواب استفاده کرد، گفت: استفاده از این وسیله ارتباطی در زمان استراحت به خصوص برای نوجوانان به دلیل وجود میدان های الکترومغناطیسی در آن نقش تخریبی در بدن ایجاد می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از این امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب است که می‌تواند در پیشگیری از استفاده نادرست این وسیله ارتباطی موثر واقع شود.
وی افزود: عدم آگاهی مردم از اثرات منفی تلفن همراه و بی توجهی والدین در استفاده فرزندان خود از این وسیله در زمان استراحت آنان از جمله مشکلات پیش روی جامعه ما است.
..........................
خبر: افشای نحوه‎ی جاسوسی از کامپیوترهایی که به اینترنت هم وصل نیستند!

آژانس امنیت ملی آمریکا، فن‌آوری محرمانه‌ای در اختیار دارد که امکان آن را می‌دهد تا از کامپیوترهایی که به اینترنت وصل نیستند هم جاسوسی کند.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از اسناد ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه دولت آمریکا، نوشته است که این آژانس صد هزار دستگاه کامپیوتر را به فرستنده‌های رادیویی کوچکی مجهز کرده بود تا اطلاعات موجود در آنها را به دست آورد.
این روزنامه گفته است که در استفاده از این روش، ارتش روسیه، چین و کارتل‌های مواد مخدر از جمله اهداف آژانس امنیت ملی آمریکا بوده‌اند.
قرار است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، ۱۷ ژانویه در باره فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا که مایه نگرانی‌هایی شده است، سخنرانی کند.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع خود گفته است که اوباما در سخنرانی خود از برقراری محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های این آژانس خبر خواهد داد. اوباما همچنین فردی را برای عضویت در نشست‌های اطلاعات محرمانه معرفی خواهد کرد که حامی منافع مردم باشد.
همچنین قرار است نظارت‌های دقیق‌تری بر فعالیت‌های جاسوسی خارجی نهادهای آمریکایی صورت گیرد.
نیویورک تایمز نوشته که آژانس امنیت ملی آمریکا با نصب تخته مدار یا کارت‌های یو اس بی در کامیپوترها، این امکان را می‌یافت تا با استفاده از امواج رادیویی ارسالی، اطلاعات موجود در کامپیوترها را بی آنکه به اینترنت وصل باشند به دست آورد.
این فن‌آوری اگرچه پدیده جدیدی نیست اما تا کنون خبری در مورد استفاده از آن توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا منتشر نشده بود.
آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به این خبر گفته است که هدف های مورد نظر، در خاک آمریکا نبودند.
..........................
خبر: شاهکار تازه مغز در پردازش اطلاعات بصری

مغز انسان به شاهکار قابل توجهی در پردازش اطلاعات بصری در مدت 13 میلی‌ثانیه دست یافته است.
درحالیکه در مطالعات قبلی عنوان شده بود که مغز در مدت 100 میلی‌ثانیه قادر به پردازش اطلاعات بصری است، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از ثبت سریعترین رکورد در پردازش تصاویر خبر می‌دهد.
در این مطالعه مجموعه‌ای از تصاویر شامل شش یا 12 تصویر در مدت 13 تا 80 میلی‌ثانیه به داوطلبان نشان داده شد و محققان موفق به ثبت سریعترین رکورد در شناسایی تصاویر شدند که این رکورد هشت برابر سریعتر از رکورد 100 میلی‌ثانیه‌ای است که در تحقیقات قلبی ثبت شده بود.
زمانی که فرد به یک جسم نگاه می‌کند، شبکیه چشم این اطلاعات بصری شامل شکل، رنگ و جهت را به بخش بالای زنجیره پردازش بصری مغز ارسال می‌کند.
«مری پاتر» از محققان مغز و علوم شناختی MIT تأکید می‌کند: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، مغز در مدت 13 میلی‌ثانیه قادر به تفسیر اطلاعات بصری هستند که توسط چشم مشاهده می‌شوند؛ این توانایی پردازش سریع تصاویر به چشم‌ها برای شناسایی هدف‌های بعدی کمک می‌کند.
این مطالعه که نخستین شواهد از سرعت پردازش بالای مغز را نشان می‌دهد، از نتایج مطالعه صورت گرفته در سال 2001 بر روی میمون‌های مکاک (macaque) - پاسخ سریعتر حیوانات به تصاویر خاص مانند چهره افراد - حمایت می‌کند.
محققان MIT قصد دارند در ادامه تحقیقات، مناطق فعال مغز در زمان تشخیص درست تصاویر را مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Attention, Perception, and Psychophysics منتشر شده است.
..........................
خبر: عواملی که رفتار مسواک‌زدن نوجوانان را پیشگویی می‌کند

یک پژوهشگر کشور در مطالعات خود دریافت کنترل رفتار درک شده، برنامه‌ریزی مقابله‌ای، رفتار مسواک زدن در نوجوانان ایرانی را پیشگویی می‌کند.
دکتر امیر پاکپور حاجی آقا متخصص آموزش بهداشت، در تحقیق خود بر روی هزار دانش‌آموز از 57 دبیرستان شهرستان قزوین این یافته را به دست آورد.
بر اساس یافته‌های وی علی‌رغم این که «قصد رفتاری» به عنوان مهمترین پیشگویی کننده رفتار شناخته شده اما مطالعات نشان داده‌اند که قصد رفتاری از قابلیت پیشگویی بالایی برای رفتارهای بهداشتی برخوردار نیست.
دکتر پاکپور در این مطالعه به بررسی پیش‌بینی کننده‌های بی‌واسطه تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده (قصد رفتاری و کنترل رفتاری درک شده) به همراه برنامه‌ریزی عملی و برنامه‌ریزی مقابله‌ای در پیشگویی تغییرات رفتار مسواک زدن در نوجوانان پرداخته‌ است.
این محقق در یافته‌های خود دریافت در گام نخست رفتار گذشته، جنس و سن دانش‌آموزان 45 درصد از تغییرات رفتار مسواک زدن در یک ماه بعد را پیشگویی می‌کند.
بر اساس این یافته‌ها اضافه شدن قصد رفتاری برای مسواک زدن، کنترل رفتار درک شده، برنامه‌ریزی عملی و برنامه‌ریزی مقابله‌ای در گام‌های دوم و سوم توانست 24.9 درصد به پیشگویی تغییرات رفتار مسواک زدن در یک ماه بعد اضافه کند.
یافته‌های استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین بر این مبنا استوار شده است که کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری، برنامه‌ریزی عملی و برنامه‌ریزی مقابله‌ای به عنوان پیشگویی کننده‌های رفتارهای خود مراقبتی سلامت دهان و دندان شناخته می‌شوند.
محقق این پژوهش تاکید کرده است مداخلاتی که به طور همزمان کنترل رفتار درک شده، برنامه‌ریزی عملی و برنامه‌ریزی مقابله را در نظر می‌گیرند، می‌توانند نتایج نوید بخشی در بهبودی رفتارهای خود مراقبتی سلامت دهان و دندان در نوجوانان به همراه داشته باشند.
..........................
خبر: کنترل اتومبیل با سیستم ترمز ضدقفل هوشمند مبتکر ایرانی

مبتکر پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه سیستم ترمز ضدقفل خلأشکن هوشمندی طراحی کرده است که ضمن کمک به حرکت مسیر خط مستقیم خودرو به هنگام ترمزهای ناگهانی، ضریب اطمینان ترمزهای معمولی کنونی را نیز بالاتر برده است.
مجید رستمی، طراح این سیستم در این باره اظهار کرد: از مزایای سیستم ترمز ضد قفل و خلأشکن هوشمند در مقایسه با ترمزهای معمولی و ضدقفل کنونی می‌توان به پایین بودن هزینه آن و امنیت بیشتر اشاره کرد.
وی افزود: در ترمز ضد قفل خلأشکن هوشمند از شکست خلأ بوستر ترمز خودرو استفاده شده است که این شکست خلأ توسط یک شیر برقی که مابین بوستر و منیفولد هوای موتور قرار گرفته است، ایجاد می‌شود.
رستمی تصریح کرد: در این سیستم راننده با فشار پدال ترمز که سبب قفل شدن چرخ‌ها می‌شود، از طریق سنسور کیلومتر واقع بر روی گیربکس که توسط هرزگرد با چرخ‌های خودرو درگیر است، با ارسال پیام به مدار الکترونیکی هوشمند فرمان باز شدن شیرهای برقی مابین بوسترو موتور را صادر می‌کند. با این عمل، هوای جو به بوستر تزریق شده و باعث برهم خوردن تعادل فشار هوا درون بوستر و برگشت پدال ترمز زیر پای راننده به سمت بالا و آزاد شدن لنتهای ترمز از روی دیسکها می‌شود.
وی تصریح کرد: از آن جایی‌که این سیستم هر چهار چرخ خودرو را درگیر می‌کند، این امر موجب بالا رفتن ضریب اطمینان ترمز خودرو می‌شود.
مبتکر کرمانشاهی افزود: بلافاصله بعد از آزاد شدن چرخ‌ها، سنسور به مدار الکترونیکی فرمان می‌دهد و شیرهای برقی سریعا بسته شده و مکش موتور جایگزین می‌شود و مجددا درون بوستر خلا ایجاد و همزمان با آن به دلیل فشار پای راننده، پدال ترمز به سمت پایین فشرده شده و لنتها به دیسکها سائیده می‌شود.
وی در ادامه گفت: تکرار عمل ایجاد خلأ و شکست خلأ درون بوستر تابع فرمان‌های سنسور و مدار الکترونیکی است که به شیر برقی فرمان داده و پدال ترمز زیر پای راننده هنگام قفل شدن چرخ‌ها به طور متناوب و به صورت خودکار بالا و پایین می‌رود، تکرار این سیکل بسیار سریع انجام می‌شود و از قفل شدن چرخ‌های خودرو جلوگیری می‌کند.
رستمی خاطرنشان کرد: تنظیم سرعت نوسان یا ضربان سیستم به صورت هوشمند و خودکار توسط مدار الکترونیکی صورت می‌گیرد و در صورت از کار افتادن این سیستم هیچ‌گونه خللی در سیستم اصلی ترمز خودرو ایجاد نمی‌شود.
وی افزود: در صورت عدم نیاز به سیستم مذکور با قطع کلیدی که بر روی داشبورد جلوی راننده تعبیه می‌شود، می‌توان سیستم را از مدار خارج کرد.
رستمی یادآور شد: این سیستم بسیار کم حجم است و با وجود هزینه بسیار کم، قابلیت نصب بر روی تمامی خودروها را داشته و ضریب اطمینان ترمزهای معمولی کنونی را بالاتر می‌برد.
وی گفت: کمک به حرکت در مسیر خط مستقیم خودرو به هنگام ترمزهای ناگهانی و شرایط نامطلوب جاده‌ای از جمله اهداف اصلی طراحی این سیستم به شمار می‌رود که در این صورت با حفظ کنترل اتومبیل شانس بیشتری برای جلوگیری از تصادف وجود دارد.استفاده از این سیستم به طور خاص در جاده‌های مرطوب و لغزنده بسیار مفید است.

نظرات : 0

ثبت نظر

79651