۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 2 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ارتقای مشارکت انسان-ربات با استفاده از حسگر بازوی انسانی
محققان دانشگاه صنعتی جورجیا با استفاده از حسگرهای بازوی انسانی، سیستم کنترلی ساخته‌اند که ربات‌ها را هوشمندتر و امکان مشارکت انسان-ربات را فراهم می‌کند.
حسگرهای بازوی انسانی، حرکات ماهیچه شخص را می‌خوانند، اطلاعات دریافتی را به ربات ارسال کرده و به آن امکان پیش‌بینی حرکات انسانی و تصحیح فعالیت خود را می‌دهند.
این سامانه به ارتقای زمان، ایمنی و کارآیی در کارخانجات تولیدی خواهد پرداخت.
مشاهده ربات‌های سریع در این نوع کارخانه‌ها معمول است و به دلیل مسائل ایمنی، انسان‌ها به ندرت در مجاورت آنها کار می‌کنند؛ با این حال، تعدادی از مشاغل، همکاری مشترک انسان‌ها و ربات‌ها را می‌طلبند.
سیستم جدید از حسگرهای موجود روی بازوی کنترلگر استفاده می‌کند. این ابزار، حرکات ماهیچه‌ای را به یک رایانه می‌فرستد و رایانه به ربات، سطحی از انقباض عضله اپراتور را ارائه می‌دهد.
فناوری مزبور، وضعیت فیزیکی اپراتور انسانی را ارزیابی کرده و چگونگی تعامل ربات با وی را به طور هوشمندانه سازگار می‌کند.
مدلسازی حرکت اپراتور در شیوه جدید، به ربات امکان سازگارکردن فعال خود با تغییرات موجود در حرکات انسان را می‌دهد.
این رویکرد با هدف خدمت‌رسانی به فعالیت‌هایی طراحی شده که از رویکرد کنترل مشترک برای تولید پیشرفته و طراحی فرآیندهایی شامل خودروسازی، هوافضا و نظامی استفاده می‌کنند.
دانشمندان اکنون به دنبال ارتقای درک مکانیسم‌های سازگاری موتور عصبی در تعامل فیزیکی انسان-ربات هستند.
...................................
خبر: ادغام HTC و ایسر تکذیب شد

در طول چند روز گذشته شایعات زیادی درباره تلفیق دو شرکت بزرگ اچ.تی.سی و ایسر به گوش می‌رسید ولی مدیران این شرکت‌ها به صورت قطعی هرگونه احتمال این رخداد را منتفی دانستند.
در طول یک سال گذشته این دو شرکت در مقابل رقیبان خود تا حدی ضعیف شده و با افت چشمگیر در بازار فروش خود روبرو شده بودند و به همین دلیل نیز شایعاتی در باره علاقه‌مندی این دو شرکت به ترکیب نیروهایشان با یکدیگیر به منظور یافتن بازارهای جدید و توان بیشتر به گوش می‌رسید ولی رییس شرکت ایسر به صورت رسمی این شایعه را تکذیب نمود.
استن شیه در این باره گفت: «شرکت ایسر هیچ برنامه‌ای برای ادغام با هیچ شرکتی را ندارد و برنامه‌های آینده ما نیز بر اساس سیستم‌های شخصی کلاود یا BOYC ینا گذاشته شده است و شرایط ما رو به رشد است.»
...................................
خبر: شارژ نسل بعدی گوشی‌ها با یک حبه قند

یکی از پروفسورهای حوزه مهندسی سیستم‌های بیولوژیکی اعلام کرد که در کمتر از 3 سال آینده شاهد آن خواهیم بود که باتری تعداد زیادی از دستگاه‌های الکترونیکی جدید با استفاده از حبه قند شارژ شود.
گروهی از محققان در مرکز Virginia Tech آمریکا در حال نهایی کردن طرح جدید خود در حوزه فناوری‌های باتری هستند تا بر اساس آن نسل آتی باتری دستگاه‌های موبایلی با حبه‌های قند شارژ شوند.
اگر چه این روزها انواع دیگر باتری‌ها با قابلیت شارژ شدن توسط شکر ساخته شده‌اند، اما این فناوری جدید قادر است بیش از مدل‌های قبلی از این خوراکی انرژی الکتریسیته تولید کند و به گوشی امکان دهد پیش از شارژ مجدد برای مدت طولانی‌تری روشن بماند.
"پرسیوال ژانگ"(Percival Zhang) یکی از پروفسورهای حوزه مهندسی سیستم‌های بیولوژیکی در این خصوص اعلام کرد که در کمتر از 3 سال آینده شاهد آن خواهیم بود که باتری تعداد زیادی از دستگاه‌های الکترونیکی جدید با این فناوری شارژ شوند.
ژانگ گفت: «شکر یکی از منابع عالی تامین انرژی در طبیعت محسوب می‌شود. بنابراین، بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد که این منبع انرژی طبیعی را کنترل کنیم و بتوانیم از آن در محصولات مبتنی بر باتری بهره ببریم».
...................................
خبر: بیشترین تبلیغات موبایلی جهان روی اندروید و iOS

طی دوره زمانی سه روزه تعطیلات کریسمس امسال مربوط به تاریخ ۲۴ تا ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳ تعداد گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی در ایالات متحده آمریکا ۱۳ درصد و در اروپا ۲۲ درصد افزایش یافت.
کارشناسان مرکز تحقیقات تبلیغات موبایلی Opera Mediaworks اعلام کردند که افزایش فروش این دستگاه‌های الکترونیکی همراه در تعطیلات پایان سال میلادی مهم‌ترین دلیل در این زمینه بوده است.
این مرکز اعلام کرد که ترافیک تبلیغات موبایلی به صورت سالانه در حال افزایش است و در حال حاضر 425 میلیون کاربر به صورت مستمر سراغ آگهی‌های تبلیغاتی آنلاین می‌روند و این آگهی‌ها ماهانه 60 میلیارد بار دیده می‌شوند.
این آژانس تبلیغاتی همچنین گزارش داد که در حوزه آگهی‌های موبایلی iOS نخستین سیستم‌عامل محبوب جهان محسوب می‌شود و این در حالی است که اندروید بیشترین سهم از ترافیک تبلیغاتی در دستگاه‌های موبایلی را به خود اختصاص داده است.
در فصل چهارم سال 2013 میلادی دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS اپل 56 درصد از کل درآمد بازار آگهی‌های موبایلی را شامل شدند که این رقم از 50 درصد مربوط به فصل سوم بیشتر بود.
در مقایسه با ترافیک تبلیغاتی ایجاد شده بین آیفون و گوشی‌های اندرویدی، سیستم‌عامل اندروید در رتبه نخست قرار داشت و توانست 36 درصد این بازار را در اختیار بگیرد. سهم آیفون اپل از ترافیک آگهی‌های تبلیغاتی در دستگاه‌های موبیالی 28.7 درصد گزارش شد.
...................................
خبر: گوشی با صفحه نمایش شفاف

تکنولوژی برای ما هر روز گجت‌های جدید می‌آورند اما با این به نظر می‌رسد که رویاهای گجت خیلی بیشتر از آنچه در واقعیت موجود است، است. به نظر می رسد مانند سال‌های اخیر، ما گجت‌های آینده‌گرایانه که وارد زندگی روزمره ما شده‌اند و صفحه نمایشگر‌هایی که کاملا مناسب هستند را ببینیم.
این اسمارتفون‌ها نخستین بار توسط شرکتی که تکنولوژی آن تایوان محور است ساخته شد و نمونه واقعی و کاربردی صفحه نمایش شفاف  multi touch را نشان داد. این یک نمونه اولیه می‌باشد و تلفن توانایی اجرا کردن سیستم عامل‌های Android  و iOS را ندارد اما ثابت کرده که می‌تواند آن را انجام دهد.
نکته جالب این صفحه نمایش‌گر، مشکل کاملا جدیدی است که برای طراحان ایجاد کرده است. معمولاً تلفن‌های همراه در بردارنده‌ی تراشه‌ها، مدارهای الکترونیکی، باتری و غیره می‌باشد که در پشت صفحه نمایشگر پنهان می‌کنند و شما به هیچ طریقی پشت صفحه نمایشگر را مشاهده نمی‌کنید. با صفحه نمایشگر شفاف دیگر نمی‌توانید چنین چیزی داشته باشید. برای اینکه شما تجربه بدی از صفحه نمایشگر شفاف نداشته باشید طراحان نیاز به راه کار‌های هوشمندانه برای پنهان سازی اقلام ضروری تلفن‌های همراه دارند.
اگرچه این تلفن‌های همراه شفاف گجتی بسیار زیبا هستند اما در آخر برای آنکه در بین عموم رواج پیدا کند نیاز به اضافه کردن یکسری برتری‌ها می‌باشد.کیفیت تصویر در این نمایشگرها باید حداقل با دیگر نمایشگر‌ها مانند LCD و OLCD برابری کند تا طراحان نسبت به آن علاقه کافی پیدا کنند. اگر ویژگی که ذکر شد در آن موجود نباشد نیازمند برتری‌های دیگری نسبت به دیگر گوشی‌ها است درست مانند نسل اولیه Nintendo Wii که از طریق راه جالب آن با تعاملات موفق به رقابت با XBox and Playstation شد.ما میتوانیم تصور کنیم که نمایشگرهای شفاف برای داشتن دو صفحه یکی در جلو و دیگری در عقب استفاده شود. زمانی که شما قادر باشید انگشتانتان را در پشت ببینید می‌توانید نوع های دیگری از ورودی تعریف کنید که از تمامی انگشتان برای تعاملات استفاده شود.
............................
خبر: نخستین تلویزیون سه بعدی اندروییدی را «دوو» به ایران آورد

دوونخستین تلویزیون هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندوریید4.2.1 را به بازار ایران معرفی کرد.
تلویزیون آندروییدی دوو که یک تلویزیون هوشمند سه بعدی و محصول تلاش تولیدی گروه صنعتی انتخاب در ایران است، مبتنی بر فناوری نمایش سه بعدی پسیو است.
گروه صنعتی انتخاب نماینده انحصاری دوو در ایران اواخر هفته گذشته از این تلویزیون در هتل پارسیان آزادی تهران رونمایی کرد. دوو که مدت‌ها بود فعالیت عمده ای در بازار دیجیتال ایران نداشت، امیدوار است با این محصول، دوباره جای خود را در بازار ایران باز کند.
تجربه کار با اندرویید روی تلویزیون
‌آرین توتونچی، مدیر بازاریابی گروه صنعتی انتخاب در مراسم معرفی تلویزیون سه بعدی اندروویدی دوو با بیان اینکه این تلویزیون به دلیل بهره‌مندی از سیستم عامل محبوب  اندوریید، یکی از جذاب ترین نمونه‌های Smart TV تولید شده در بازار ایران خواهد بود، گفت: عموم خانواده‌های ایرانی با این سیستم عامل آشنا هستند و حالا بهره گیری این تلویزیون از سیستم عامل  اندوریید4.2.1، می‌تواند نکته جذابی برای مصرف کننده باشد.
به گفته مدیر بازاریابی شرکت انتخاب، بر خلاف سایر برندها که از سیستم OS مخصوص شرکت مورد نظر در تلویزیون استفاده می‌کنند و این موضوع، می‌تواند سبب محدود کردن نرم افزارهای دستگاه‌های هوشمند شود، در تلویزیون دوو، تمام نرم افزارهای اندروییدی قابل دانلود و نصب است.
دو فیلم با یک بلیت
این تلویزیون همچنین دارای قابلیت نمایش دو تصویر همزمان است که چنین امکانی مشکل اختلاف سلیقه کاربران خانگی برای تماشای شبکه‌های تلویزیونی را رفع کرده است.
با استفاده از این ویژگی، کاربر می‌تواند با انتخاب ورودی‌های تلویزیون و استفاده از عینک‌های مخصوص، هم زمان دو محتوای مختلف را در یک صفحه تلویزیون، تماشا کند. صداهای این محتواها نیز، از دو مسیر هدست و تلویزیون، قابل شنیدن خواهد بود و برای جست وجوی مصرف کننده در فضای وب نیز موتورهای جست و جوی متعددی در تلویزیون پیش بینی شده است.
کنترلر لمسی
کنترل لمسی که شکل و شمایلی متفاوت با سایر تلویزیون‌ها دارد نیز یکی از نکات قابل توجه تلویزیون اندروییدی دوو است.
می‌توان گفت که کنترل این تلویزیون احساس بازی با کنسول PS2 را در ذهن مصرف کننده تداعی می‌کند. ضمن اینکه Touchpad بودن این کنترل، سبب می‌شود که مصرف کننده با سرعت بیشتری از امکانات تلویزیون بهره برداری کند.
ویژگی‌های سخت افزاری
این تلویزیون اندروییدی از پردازنده‌های مرکزی و گرفیکی دو هسته ای برخوردار است.
ضمن اینکه به حافظه 4 گیگابایتی eMMc مجهز شده و قابلیت پشتیبانی حافظه خارجی تا یک ترابایت را داراست.
کاربر این تلویزیون می‌تواند با استفاده از حافظه دستگاه، تصاویر در حال پخش تلویزیون را که توسط تیونرهای داخلی، دریافت می‏شوند را ضبط و در زمان دلخواه بازبینی کند.  همچنین این تلویزیون می‌تواند به صورت مستقیم از کارت‌های حافظه و از طریق USB، نرم‌افزارهای مورد علاقه مصرف کننده را نصب کند.  علاوه بر این کاربر می‌تواند دو نسخه نرم افزار موبایل (اندوریید و iOS) را روی موبایل نصب کند و از گوشی موبایل خود به عنوان کنترل تلویزیون استفاده کند. 
این تلویزیون همچنین از فناوری passive TV برای نمایش تصاویر سه بعدی استفاده می‌کند. عینک‌های 3D این تلویزیون، نیازی به باتری، شارژ و مدار الکترونیکی ندارد و همچنین مصرف کننده می‌تواند تمامی‌تصاویر دو بعدی را از هر وروی به تصویر 3D تبدیل کند .
این تلویزیون در سه سایز 42،47 و 55 طراحی و تولید شده است که قرار است نمونه 55 اینچی ان از اوایل سال جدید راهی بازار ایران شود.
گروه صنعتی انتخاب قیمت دقیق این تلویزیون‌ها را اعلام نکرد ولی در پاسخ‌ به سوال‌های مکرر در رابطه با قیمت این تلویزیون، رقم حدودی هفت میلیون تومان را برای تلویزیون 55 اینچی خود اعلام کرد .
...................................
خبر: سرقت اطلاعات بانکی 20 میلیون شهروند کره جنوبی

در یک حمله هکری اطلاعات بانکی ۲۰ میلیون شهروند کره‌جنوبی به سرقت رفت. این تعداد تقریبا نیمی از شهروندان این کشور 50 میلیونی را تشکیل می‌دهد.
پس از این که یکی از کارمندان شرکت خصوصی Korea Credit Bureau اواسط این هفته دست‌گیر شد، جزییات این حمله هکری نیز از طریق این فرد افشا شد.
این فرد متهم به  سرقت اطلاعات 3 شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات اعتباری و فروش این اطلاعات به یک شرکت بازاریابی است.
اطلاعات به سرقت رفته شامل نام، شناسه‌ملی، شماره تلفن و اطلاعات کارت‌های اعتباری است.
هنوز مشخص نیست که این فرد از ترفندهای ویژه‌ای به منظور سرقت استفاده کرده است یا فقط با دسترسی به داده‌ها اقدام به سرقت آن‌ها کرده است.
...................................
خبر: غول چینی موبایل امسال 60 میلیون گوشی می‌فروشد

شرکت ZTE پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال 2014 میلادی بیش از 60 میلیون دستگاه گوشی هوشمند می‌فروشد تا با این اتفاق در سال 2016 در بازار جهانی گوشی‌ها سوم شود.
شرکت ZTE که دومین تولیدکننده برتر تجهیزات مخابراتی در چین محسوب می‌شود اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی بیش از 60 میلیون دستگاه گوشی هوشمند می‌فروشد تا با این اتفاق در سال 2016 میلادی به سومین تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شود.
"زِنگ زوژونگ"( Zeng Xuezhong) مدیر شرکت ZTE اعلام کرد که این مرکز در سال 2013 میلادی موفق شده است بیش از 40 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازار جهانی به فروش برساند و قرار است که رقم یاد شده در سال جاری میلادی افزایش قابل ملاحظه یابد.
زِنگ 20 سال قبل مدیریت شرکت چینی ZTE را در دست گرفت. این اقدام پس از انتشار خبری مربوط به تغییر ساختار اساسی در شرکت ZTE رخ داد.
زِنگ در این خصوص گفت: «بازار چین طی سال جاری میلادی از جانب شرکت‌های جهانی مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد و چین می‌تواند طی سال جاری میلادی سریع‌ترین رشد را بین بازارهای مختلف در اختیار داشته باشد».
او همچنین اظهار داشت، شرکت ZTE نسل جدی گوشی‌های هوشمند مقرون به‌صرفه خود را با میانگین قیمت 165 دلار وارد بازار می‌کند تا بازار چین را امسال متحول کند.
...................................
خبر: عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند بالاخره کاهش می‌یابد

با افزایش فعالیت تولیدکنندگان گوشی‌ در فصل چهارم سال 2013 میلادی، مرکز تحقیقاتی TrendForce پیش‌بینی کرده است که در فصل نخست سال جاری میلادی شاهد کاهش 5.1 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی خواهیم بود.
فروش گوشی‌های هوشمند طی چند سال گذشته رشد صعودی داشته است، فروش آن‌ها از رایانه‌های شخصی هم بیشتر شده است و ده‌ها میلیون کاربر در سراسر جهان منتظر عرضه مدل جدید آن‌ها هستند. اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که در فصل نخست سال 2014 میلادی فروش این دستگاه‌ها کاهش می‌یابد.
مرکز تحقیقاتی TrendForce بر اساس بررسی‌های جدید خود اعلام کرد که در فصل چهارم سال 2013 میلادی درمجموع 265 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار جهانی شد که این رقم نسبت به فصل قبل رشد 6.5 درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 32.2 درصدی را نشان می‌داد.
به دنبال عرضه مدل‌های جدید گوشی هوشمند آیفون اپل، در فصل چهارم سال گذشته شاهد آن بودیم که عرضه گوشی‌های هوشمند پیشرفته و پرقدرت 37 درصد بازار را به خود اختصاص داد که این رقم برای فصل سوم 35 درصد گزارش شده بود.
اما برای بخش گوشی‌های هوشمند متوسط تا معمولی که میانگین قیمت آن‌ها بین 450 تا 150 دلار محاسبه می‌شود گفته شد که این بخش موفق‌تر بوده و در دوره زمانی یاد شده 50 درصد بازار را به خود اختصاص داده است.
در سال 2013 میلادی نسبت به سال قبل از آن فروش گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی رشد 33.5 درصدی را تجربه کرد تا با این اتفاق در مجموع 945 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار شود.
به دنبال افزایش فعالیت شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در فصل چهارم سال 2013 میلادی، مرکز تحقیقاتی TrendForce پیش‌بینی کرده است که در فصل نخست سال جاری میلادی شاهد کاهش 5.1 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی خواهیم بود.
دو شرکت اپل و سامسونگ که بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شوند، برای رقابت در سال جاری مشکلات فراوانی پیش‌رو دارند.
مرکز TrendForce بر این باور است که سامسونگ در فصل چهارم از سال 2013 میلادی 80 میلیون دستگاه گوشی هوشمند عرضه کرده است و در مقابل اپل هم موفق به عرضه 50 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده است.
...................................
خبر: ال‌جی نمایشگر ساعت مچی هوشمند اپل را می‌سازد

شرکت ال‌جی وظیفه تولید نمایشگر مخصوص ساعت مچی هوشمند iWatch را برعهده دارد و قطعات در نظر گرفته شده برای این ساعت مچی با قطعاتی که در گوشی هوشمند منحنی LG G Flex به کار رفته، یکسان است.
برخی منابع آگاه در مورد نخستین ساعت مچی هوشمند اپل موسوم به iWatch که احتمالا طی سال جاری میلادی روانه بازار می‌شود، اطلاعات جدیدی منتشر کرده‌اند.
آخرین گزارشات در این زمینه را یک منبع کره‌ای اعلام کرده و توضیح داده است که شرکت ال‌جی وظیفه تولید نمایشگر مخصوص ساعت مچی هوشمند iWatch  را برعهده دارد.
دراین گزارش آمده است که قطعات در نظر گرفته شده برای ساعت مچی iWatch اپل با قطعاتی که در گوشی هوشمند منحنی LG G Flex به کار رفته، یکسان است.
همچنین گفته شده است که محصول جدید شرکت اپل نمایشگر منحنی دارد تا آسان‌تر دور مچ دست بسته شود. گفته می‌شود که ساعت مچی iWatch اپل همراه با نمایشگر لمسی 1.52 اینچ وارد بازار می‌شود.
البته باید توجه داشت گزارشی که این منبع آگاه منتشر کرد پس از گذشت مدت کوتاهی آفلاین شد.
...................................
خبر: گوگل به دنبال تولید تبلت 8 اینچی جدید

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که تبلت جدید شرکت گوگل موسوم به Nexus 8 مبتنی بر پلتفورم Bay Trail-T اینتل ساخته می‌شود که البته شرکت کوالکام همچنان درخواست‌های مشابه برای تولید پردازنده‌های موبایلی را دریافت می‌کند.
درخواست بازار جهانی برای خرید دومین نسل از رایانه لوحی Nexus 7 روی محصولات مشابه موجود در بازار اثر گذاشته است و این طور که منابع آگاه تامین کننده قطعات الکترونیکی می‌گویند، گوگل قصد دارد در اواسط سال 2014 میلادی بر مدل 8 اینچی این رایانه لوحی تمرکز کند.
با توجه به اینکه بیشتر رایانه‌های لوحی 7 اینچی موجود در بازار با میانگین قیمت 166 دلار به فروش می‌رسند، دومین نسل از تبلت Nexus 7 گوگل که قیمت آن از 299 دلار شروع می‌شد با درخواست کم کاربران مواجه شد. به خصوص اینکه نخستین مدل از این محصول فروش بسیار بالایی داشت و 6 میلیون دستگاه از آن در بازار به فروش رفت.
منابع آگاه همچنین اعلام کرده‌اند که تبلت جدید شرکت گوگل موسوم به Nexus 8 مبتنی بر پلتفورم Bay Trail-T اینتل ساخته می‌شود، اما شرکت کوالکام همچنان درخواست‌های مشابه برای تولید پردازنده‌های موبایلی را دریافت می‌کند.
شرکت ایسوس که یکی از شرکای گوگل در مرکز تحقیق و توسعه این غول اینترنتی محسوب می‌شود، هم‌اکنون بهترین شانس را برای تولید مدل بعدی رایانه لوحی گوگل دارد.
با توجه به اینکه ایسوس هم‌اکنون روابط و همکاری‌های نزدیکی با شرکت گوگل برقرار کرده است و در فرآیند طراحی و تامین قطعات مورد نیاز هم نقش به‌سزایی دارد، شرکت‌های سامسونگ، ال‌جی و لنوو احتمال کمی وجود دارد که شرکت‌های یاد شده مدل بعدی تبلت گوگل را تولید کنند.
...................................
خبر: ساخت جلیقه ضدچاقو و دستکش‌های ضدبرش و آتش در کشور
محققان یکی از واحدهای دانش بنیان مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر موفق به ساخت دستکش‌های ضد برش و مقاوم در برابر ضربه، آتش، اسید و انواع حلال‌ها در مدل‌های صنعتی و نظامی (پلیس) و جلیقه ضد چاقو شدند.
مجید درویشی شال، کارشناس مهندسی صنایع لاستیک و مجری این طرح‌ها در مورد دستکش‌های ضد برش اظهار کرد: در ساخت این دستکش‌ها از لایه‌های مختلف لاستیک و الیاف به ویژه الیاف پلیمری پیشرفته استفاده شده است.
وی افزود: دستکش‌های صنعتی که در مدل‌های مختلف ضد اسید، ضد حلال، ضد گازوئیل و بنزین و ضد برش ساخته شده توسط عموم خصوصا شاغلان واحدهای قصابی، شیشه بری و واحدهای تولیدی قابل استفاده است.
درویشی شال با بیان اینکه نمونه نظامی این دستکش در چهار مدل مختلف طراحی شده است، گفت: در مدل اول این دستکش در برابر انواع اسیدها، حلال‌ها و آتش گرفتگی مقاوم هستند و همچنین ضد برش و دارای خاصیت چسبندگی بالا هستند و به ترتیب در مدل‌های بعدی بنا به نوع کاربرد آن مقاومت برشی و ضد ضربگی آن کاهش می‌یابد.
وی افزود: به عنوان نمونه آخرین مدل این دستکش‌ها که برای موتورسواران پلیس کاربرد دارد، ویژگی‌هایی همچون انعطاف بالا و مقاومت به برش و خاصیت ضدضربگی و سایش را در برمی‌گیرد.
به گفته درویشی شال، مدل نظامی این دستکش‌ها در حال حاضر تجاری سازی شده است و در نیروی انتظامی استفاده می‌شود، اما مدل صنعتی آن هنوز تجاری سازی نشده است.
درویشی شال همچنین در مورد جلیقه ضد چاقوی عملیاتی تولید شده گفت: این جلیقه از لایه‌های پارچه خاص ساخته و مورد استقبال نیروی انتظامی نیز واقع شده است و منتظر تجاری سازی آن هستیم.
...................................
خبر: ارتقای امنیت سفرهای ریلی با فناوری فضایی

محققان آلمانی با استفاده از فناوری پیشرفته‌ای که به بازگشت ایمن فضاپیماها به زمین کمک می‌کند، در حال بررسی استفاده از این فناوری در مورد ترمزهای قطار هستند؛ این کار برای امنیت سفرهای ریلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
کارکنان راه‌آهن فدرال آلمان، دستگاه آزمونگر خودکار جدید را به کلاچهای ترمز هیدرولیک متصل کرده و نوع قطار را انتخاب می‌کنند.
سایر کارها را رایانه با یک حسگر خاص که در تحقیقات ورود مجدد به زمین مورد استفاده است- برای تایید سریع عملکرد درست ترمزها یا احتمال نشت هوا از آنها انجام می‌دهد.
این دستگاه از روش خاصی استفاده می‌کند که برای تعیین بهترین مسیر جهت ورود مجدد یک فضاپیما به جو زمین ایجاد شده است. نتیجه، یک روش آزمایش مطمئن‌تر است که در نهایت سفرهای ریلی ایمنتر را تضمین خواهد کرد.
همه چیز از بیش از 20 سال پیش آغاز شد که در آن زمان، شرکت آلمانی Hyperschall Technologie Gottingen با زمینه تخصصی ایرودینامیک تصمیم گرفت نسخه‌های کپسول ورود مجدد را در تونل هوای فراصوت خود به پرواز درآورد.

پروفسور گئورگ کوپنوالنر، از محققان این شرکت گفت: ما می‌توانیم ایرودینامیک را تا 9 برابر سرعت صوت کپسول فضایی در حال ورود به جو شبیه‌سازی کنیم. افزایش دمای حداکثری در نتیجه جریان هوا را می‌توان با اندازه‌گیری حجم جریان تعیین کرد.

از این دستگاههای سنجش همچنین می‌توان برای آزمایش نشست سیستمهای پنوماتیک که بطور گسترده‌ای در هواپیماها و کشتی‌های باری کاربرد دارند، بهره برد.
...................................
خبر: انرژی خورشیدی ارزان‌تر با سنگهای قیمتی
دانشمندان دانشگاه پوردو دریافته‌اند که ویژگی‌های موجود در سنگهای قیمتی برای بازتاب، انکسار و خم کردن نور می‌تواند بهره‌وری سلولهای خورشیدی را افزایش داده و انرژی خورشیدی ارزان‌تری را ارائه کند.
محققان از بلورهای مصنوعی با ساختاری موسوم به «اوپال معکوس» برای استفاده و ارتقای ویژگیهای موجود در سنگهای قیمتی بهره بردند.
بلورهای فوتونیک سه‌بعدی می‌توانند نور خورشید بیشتری نسبت به سلولهای غشای نازک عادی جذب کنند.
به گفته دانشمندان، معمولا در سلولهای خورشیدی سیلیکونی با غشای نازک، بیشتر نور خورشید بازتاب می‌شود اما با استفاده از این رویکرد جدید، نور وارد سلول شده و منکسر می‌شود؛ ‌در نتیجه این عمل منجر به انتشار نور در یک مسیر موازی با غشا خواهد شد.
پنلهای خورشیدی با غشای نازک از هزینه‌ای برابر با یک صدم پنلهای ساخته شده از ویفرهای سیلیکونی برخوردار بوده اما تاکنون بهره‌وری آن کمتر بود.
به گفته محققان، بلورهای فوتونیک سه‌بعدی حدود 10 درصد افزایش بهره‌وری در برابر غشاهای نازک سیلیکونی رایج داشته و همچنین از پتانسیل بیشتری برای ارتقا برخوردارند.
...................................
خبر: تأمین نیروی ضربان‌سازها با تپش قلب حیوانات

محققان دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین مدعی شده‌اند که می‌توان با اتصال یک نوار از نانوروبانهای پیزوالکتریک به قلب حیوانات، از ضربان آنها برای تامین نیروی ضربان‌سازها و دیگر دستگاههای پزشکی استفاده کرد.
نانوروبانهای پیزوالکتریک، مواد تولیدکننده انرژی با قابلیت تبدیل حرکت قلب حیوانات به پالسهای الکتریکی هستند.
يک نوار نازک از ژنراتورهای نیروی پیزوالکتریک برای تامین نیروی دستگاههای پزشکی کافی است.
به گفته محققان، آنها به یک سیستم کامل و یکپارچه دست یافته‌اند که قادر به جمع‌آوری و ذخیره انرژی از حرکات طبیعی انقباضی و شل کننده قلب، ریه و دیافراگم در سطوح واجد شرایط برای کابردهای عملی هستند.
...................................
خبر: یافته‌های تعجب‌برانگیز دانشمندان درباره لرزه‌های کهکشان راه شیری

تیمی از دانشمندان به رهبری ایوان مینچف از موسسه "فیزیک نجومی پوتسدام لایب‌نیتس" (AIP)، شیوه‌ای را برای بازسازی تاریخ تکامل کهکشان راه شیری با سطح دقت جدید ارائه داده‌اند؛ آنها دریافتند که این کهکشان در طول عمر خود با تصادمهای زیادی روبرو بوده و بارها لرزیده است.
بررسی مجموعه‌ای از داده‌های ستارگان نزدیک به خورشید، نقش تعیین‌کننده‌ای در انجام این تحقیقات داشت.
منجمان حاضر، این موضوع را که حرکات عمودی ستارگان (در جهت عمود بر دیسک کهکشانی) چگونه به عمر آنها بستگی دارد، بررسی کردند.
چون تعیین مستقیم عمر ستارگان دشوار است، دانشمندان ترکیب شیمیایی این اجرام را تحلیل کردند و در این میان، افزایش نسبت منیزیم به آهن به عمر بالاتر ستاره اشاره داشت.
در این مطالعه، تیم ایوان مینچف با استفاده از تجهیزات "آزمایشگاه سرعت RAdial" از داده‌های با کیفیت بالای ستارگان نزدیک به خورشید استفاده کرد.
آن‌ها دریافتند "قانون شست" به ستارگان با بالاترین نسبت‌های منیزیم به آهن اعمال نمی‌شود. بر اساس این قانون، هر چه قدمت یک ستاره بیشتر باشد، با سرعت بیشتری از خلال دیسک به بالا و پایین حرکت می‌کند. اما دانشمندان، افت بی‌نهایتی را در سرعت عمودی ستارگان تحت مطالعه مشاهده کردند.
به منظور درک این یافته‌های تعجب‌برا‌نگیز، محققان از مدل رایانه‌ای کهکشان راه شیری استفاده کردند که به آنها امکان بررسی منشا این ستارگان کند و مسن را داد.
پس از مطالعه مدل رایانه‌ای، منجمان دریافتند تصادم‌های کهکشانی کوچک شاید مسئول آنچه باشند که آنها مشاهده کردند.
تصور می‌شود، کهکشان راه شیری صدها تصادم از این دست با کهکشان‌های کوچک‌تر را در طول تاریخش متحمل شده‌ است.
این برخوردها در تکان‌دادن نواحی عظیم نزدیک به مرکز کهکشانی بسیار کارآمد نیستند؛ با این حال، آنها شکل‌گیری بازوهای کهکشانی را تحریک می‌کنند و در نتیجه، ستارگان را از مرکز کهکشان به نواحی خارجی‌تر (که در آن خورشید وجود دارد) حرکت می‌دهند.
این فرآیند "مهاجرت شعاعی" قادر به انتقال ستارگان مسن (با ارزش بالای نسبت منیزیم به آهن) به سمت خارج با سرعت‌های کند بالا و پایین رفتن است.
بنابراین، بهترین توضیح برای این موضوع که چرا قدیمی‌ترین ستارگان نزدیک خورشید دارای چنین سرعت‌های عمودی کوچکی هستند، این است که آنها توسط تصادم‌های کهکشانی از مرکز کهکشان به بیرون طرد شده‌اند.
ایوان مینچف گفت: نتایج جدید ما را قادر به رهگیری دقیق‌تر تاریخ کهکشان راه شیری می‌سازد و با بررسی ترکیب شیمیایی ستارگان اطراف زمین و میزان سرعت حرکت آنها، می‌توانیم ویژگی‌های کهکشان‌های ماهواره‌ای را استخراج کنیم که در طول زمان با کهکشان راه شیری تعامل داشته‌اند.
وی ادامه داد: چنین موضوعی ما را به درک بهتری از چگونگی تکامل کهکشان راه شیری به شکلی که امروز می‌بینیم، نزدیک می‌کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

26233