۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

معاون سازمان فناوری اطلاعات: ایجاد 14 میلیون شغل تا سال 2015 با فناوری رایانش ابری

به گزارش ICTPRESS ستاد اطلاع رسانی رويداد جامع رايانش ابري، مهندس انصاري معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست الزامات و امنيت رايانش ابري با بيان اينكه علاقمندم  دوستاني كه در اين جلسه حضور دارند درباره نيازمندهاي اين حوزه و ارائه نظرات خود بپردازند  گفت: بخشي از تصميم‌گيريها در سازمانهاي فناوري اطلاعات به عهده معاونتي است كه بنده مسئوليت آن را به عهده دارم بنابراين بهتر است از ارایه  آمار و اطلاعات اينترنتي در اين جلسه صرفنظر شده و حرف خودمان را بزنيم.
وي با بيان اينكه الزامات توسعه رايانش ابري در سه سطح (كلان، مياني و خرد) تقسيم بندي مي شود و اولين نكته لزوم تدوين راهبرد و برنامه ملي توسعه بخشي cloud است،‌گفت: استانداردهايي كه ICT را تعريف مي كند شامل خدمات، توسعه صنايع مربوط با  عنايت ويژه به بومي‌سازی محصولات بوده و موضوع  بعدي لزوم تدوين راهبرد با هدف كسب تسهیم بازارهاي داخلي و بين‌المللي فعالان داخلي همراه با تحليل رقباي خارجي و مزاياي رقابتی كشور است.
وي با بيان اينكه در رابطه  با آلايندگي و بازيافت و استفاده از منابع تجديدپذير اين فناوري راه حل خوبي ارائه مي كند گفت:  در حال حاضر فناوري و نوع كاربرد آن و سواد كاربري موضوع مهمي محسوب مي شود، بحث ديگر الزامات سطح مياني بعد از سطح كلان است كه در اين سطح بحث به روز رساني مقررات  بانكي،‌ بيمه،  ماليات‌، گمرك  و موارد ديگر است كه بايد انجام شود چون كساني كه مي خواهند در اين حوزه فعاليت كنند بعضا با موانعي روبه‌رو مي شوند كه بايد برطرف شود.
وي ادامه داد: در نهايت سطح خرد است كه در آن حمايت از تجاري سازي ايده‌ها و ارائه تسهيلات لازم براي كسب و كارهاي نوپا و دانش بنيان است.
به اعتقاد انصاري، رايانش ابري زمينه كارآفريني را فراهم كرده و حامي ايده‌ها محسوب مي شود.
بر اساس این گزارش  انصاري در این جلسه در پاسخ به سوال يكي از حضار مبني بر اينكه قطعا براي هر فناوري كه وارد كشور مي شود بايد پيشاپيش تنظيم بازار و مقررات براي ذینفعان فراهم شود و اين در حالي است كه متاسفانه رگولاتوري فقط در حوزه ارتباطات بوده و طراحي هر الگويي را مبتني بر ارتباط انجام مي دهد گفت:  يكي از معاونت هاي سازمان فناوري اطلاعات رگولاتوري است که  براي موضوع فناوري اطلاعات، مقررات را مصوب مي كنيم اما مرجع تصويب همان كميسيون تنظيم مقررات است كه اعضاي آن از مجموعه‌هاي مختلف هستند.
وي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه بايد به نسخه 6 مهاجرت كنيم كه دو سال پيش برنامه راهبردي  آن تصويب و ابلاغ شده، ‌اظهار کرد: در حال حاضر اگر شرکت ارتباطات زيرساخت به لحاظ تكنيكي آمادگي خود را فراهم كند به اين سمت حركت مي كنيم و در حال حاضر منتظر فراهم كردن امكانات و تجهيزات لازم براي تطابق با نسخه جديد از IP آدرس هستيم كه شركت ارتباطات زيرساخت بايد آن را ابلاغ كند.
وي با بيان اينكه تمام مكانيزمهاي گذر را مطالعه كرده و به يك مكانيزم گذر بومي رسيده ايم گفت: همزيستي بين نسخه 4 و 6 در تمام دنيا وجود دارد ولي مساله امنيت در IP نسخه 6 علي رغم اينكه فضاي آدرس دهي زيادي را فراهم مي كند بيشتر است.
وي همچنين از  برگزاري همايش بين المللي در رابطه با اين مهاجرت در ابتداي سال 93 خبر داد و گفت: از كشورهايي كه تجربه خوبی در اين زمينه دارند دعوت كرديم كه نتايج اين انتقال دانش و مطالعات خود را به اين همايش ارائه دهند.
انصاري در بخشي از سخنان با بيان اينكه در چند ماه گذشته خيلي از شركتهاي مطرح به صورت مستقيم و غيرمستقيم براي حضور در بازار كشورمان به ما مراجعه كردند تاكيد كرد: زمينه گفت و گو فراهم است و اگر شرايط سياسي كشور اجازه دهد مي توانيم در اين زمينه مذاكره كنيم.
انصاري  با بيان اينكه مدل مفهومي شبكه ملي اطلاعات را در دولت قبل تدوين كرده ايم كه در آن شركت ارتباطات زيرساخت تعهداتي داده بود گفت: در چند ماه گذشته با تعاملي كه جهانگرد با مجموعه انجام داد  توانستيم از شركت ارتباطات زيرساخت تعهداتی بگيريم که به دنبال آن تعهدات شرکت ارتباطات زیرساخت در مقايسه با 8 ماه گذشته به 40 برابر افزايش يافت .
همچنين حسین داماد ممقاني مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران در اين مراسم گفت: ماهيت cloud  آپلود و شير كردن اطلاعات روي ابر است كه ما معمولا دسترسي آن چناني به آن نداريم  خصوصا در كشور ايران كه به لحاظ مسائل سياسي تحت فشار است.
وي با  بيان اينكه بحث امنيت اطلاعات يكي از نگراني‌هاي مهم بين ايراني‌ها محسوب مي شود، گفت:  به طور كلي بحث امنيت يك چالش بزرگ در تمام دنيا محسوب مي شود و چالش 60 درصد مردم جهان بحث امنيت است.
ممقانی با بيان اينكه حدود 50 ميليون سرور در دنيا فعال است كه دو درصد آن دست گوگل است گفت: معتقدم ايجاد مراكز داده توسط خود مراكز دولتي اشتباه است چون اين نياز به سرمايه گذاري داشته و بايد تجهيزات  قديمي مدام تعويض  شده و به روز شوند و اين در حالي است كه بخش خصوصي مي تواند نيازمندي‌ها را در اين بخش فراهم كند.
وي تاكيد كرد روي موضوع رعايت استاندارد و الزامات امنيتي چند سالي است كه تمركز صورت گرفته و كارهايي نيز انجام شده و سازمان فناوري اطلاعات نيز  با همكاري سازمان‌هاي مرتبط اين الزامات را به طور مرتب ابلاغ مي كند.
همچنین آرین باقري مدیر فروش پهنای باند شرکت انتقال داده های آسیاتک با بيان اينكه سياست هاي تحريمي را كشورمان وضع نكرده و ما دوست داريم تحريم‌ها برداشته شده و برندهاي مختلف بتوانند وارد كشورمان شوند گفت: براي برداشته شدن تحريم بايد به جاهاي ديگر فشار وارد شود تا اين موضوع حل شود.
وی با بيان اينكه در كشور ما قبل از وقوع اتفاق كسي كاري نمي كند گفت: همين موضوع باعث ترس مديران فناوري اطلاعات شده است چون ترس از بروز معضلات امنيتي داريم و اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر قبل از وقوع اتفاق به دنبال چاره هستند.
باقری گفت: به صورت كلي خيلي از اطلاعات قابل سپردن به رايانش ابري است .
وی افزود: البته بعضي اطلاعات سفارش نمي شود كه به cloud سپرده شود، در اين زمينه بحث هزينه يكي از چالش‌هاي مهم محسوب مي‌شود و از طرفي تامين ابزارهاي لازم و نيروي انساني نيز كار سختي محسوب مي‌شود.
همچنين عباسيان آرایی؛ مدیر کل دفتر تحقیقات و برنامه ریزی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری؛ گفت: ما سياست‌هاي كلي داريم كه در این جلسه نمي توانيم در مورد آن تصميم گيري كنيم.
وي با بيان اينكه  يكسري الزامات فرهنگي در Cloud داريم گفت: اين الزامات شايد  با مصالح اقتصادي و اهداف اقتصادي خيلي از سازمانهاي بزر گ مثل آمازون در تناقض  باشد ولي اين به آن معني نيست كه قابل همكاري نيست، بلكه  قبل مذاكره و رفع و رجوع است.
وي گفت: با توجه به اينكه بازار كشورمان بکر  است و جاهايي مثل آمازون تمايل دارند در كشورمان فعاليت كنند مي توانند مذاكره كنيم.
عباسيان با بيان اينكه  خيلي از كشورها از cloud  استفاده مي كنند گفت: cloud مثل موجي است كه به وجود آمده و با توجه به رويكردها  و تهديدهايي كه به وجود آمده نه تنها در ايران بلكه در دنيا  آنچنان پايه هاي cloud مستحكم نيست كه البته اين هم يك نظريه محسوب مي شود.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم از cloud استفاده كنيم بايد الزامات اقتصادي، امنيتي، زيست محيطي، نيروي انساني و بقيه موارد آن رعايت شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

42347