۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

معامله 2100 میلیارد ریال اوراق در فرابورس ایران

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط‌عمومی فرابورس ایران، در جریان 44 هزار و 312 دفعه معامله امروز، آیفکس با افزایش 15 واحدی معادل 2.04 درصد به عدد 750.8 رسید.
در میان شرکت‌های فرابورسی داد و ستد 12.7 میلیون سهم بانک دی و پس از آن معامله 11.19 سهم سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق باعث شد تا بیشترین حجم معاملات امروز به نام این دو شرکت ثبت شود. تولید برق عسلویه مپنا با 93.38 میلیارد ریال و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با 77.47 میلیارد ریال هم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.
امروز در شرایطی که تنها سه نماد قرمزپوش در بازار اول و دوم و پایه فرابورس به چشم می ‌خورد، 7 نماد نیز با 5 درصد افزایش به معاملات خود پایان دادند.
.........................
دومین پذیره نویسی اوراق مشارکت شهرداری شیراز در فرابورس
رئیس اداره ابزار های نوین مالی فرابورس از پذیره نویسی 2300 میلیارد ریال اوراق مشاركت شهرداري شيراز از دوشنبه 26 اسفند به مدت 3 روز در بازار سوم خبر داد.
به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، علیرضا توکلی با اعلام اين خبر افزود: شرکت تامین سرمایه نوین به منظور تامین مالی 7 پروژه تجاری، عمرانی و فرهنگی شهرداری شیراز در نظر دارد، 2 میلیون و 300 هزار ورقه به مبلغ 2300 میلیارد ریال از طریق بازار سوم پذیره نویسی کند.
وی با اشاره به این که پذیره نویسی به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به مدت 3روز از دوشنبه 26 اسفند انجام می شود تاکید کرد: استفاده از کد خرید گروهی "ددد" ممنوع بوده و سقف سفارش خرید برای سرمایه گذاران 50 هزار ورقه تعیین شده است.
به گفته توکلی، خريد اوراق از طريق شبكه كارگزاري فرابورس مستلزم وجود كد سهامداري فعال در سيستم شركت سپرده گذاري مركزي است و سرمايه گذاراني كه كد سهامداري ندارند مي توانند با مراجعه به يكي از كارگزاري هاي فرابورس نسبت به درخواست كد سهامداري اقدام كنند. همچنين كارمزدها و هزينه هاي پذيره نويسي توسط ناشر پرداخت مي شود .
وی خاطر نشان كرد: معاملات دست دوم اوراق، پس از پايان پذيره نويسي در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس آغاز مي شود و سرمايه گذاران مي توانند با مراجعه به كارگزاران عضو فرابورس اقدام به خريد و فروش كنند.
رئیس اداره ابزار های نوین مالی با اشاره به اين كه اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس است تصريح كرد: شركت هاي تامين سرمايه نوين تعهد پذيره نويسي و بازارگرداني اوراق را برعهده دارند كه با نرخ سود 20 درصد سالانه به مدت 4 سال هر سه ماه يك بار توسط شركت سپرده گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پرداخت مي شود .
به گفته وي شهرداري شيراز ضمانت اوراق را بر عهده دارد، همچنين عامل فروش و امين اوراق كارگزاري بانك شهر و سازمان حسابرسي هستند.
طبق این گزارش، 22 اسفند سال گذشته شهرداري شيراز 1800ميليارد ريال اوراق مشاركت به مدت 5 روز در بازار سوم پذيره نويسي کرده بود.
.........................
درج یک شرکت جدید در فرابورس

شرکت آهن و فولاد ارفع با سرمایه 1.9هزار میلیارد ریال به عنوان سی و نهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد.
به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، شرکت آهن و فولاد ارفع پس از احراز شرایط پذیرش از 21 اسفند ماه سال جاری با سرمایه 1.9هزار میلیارد ریال به عنوان نود و سومین نماد معاملاتی و سی و نهمین شرکت در بازار دوم درج شد.
شرکت آهن و فولاد ارفع در زمینه تولید آهن و فولاد پایه فعالیت می کند و شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو ، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، کارخانجات نورد لوله یاران، ذوب آهن غرب کشور، مدیریت توسعه گوهران امید، گروه اقتصادی مهرگان، سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری ملی ایران از سهامداران آن محسوب می شوند .
.........................
یکی دیگر از خواسته‌های دیرینه بازار سرمایه توسط فرابورس محقق شد

به گفته امیر هامونی یکی دیگر از خواسته‌های دیرینه بازار سرمایه با پایان پذیره‌نویسی موفقت‌آمیز 775 هزار ورقه اجاره شرکت دانا پترو ریگ کیش به روش ثبت سفارش، توسط فرابورس ایران محقق شد.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی با اشاره به پایان نخستین پذیره‌نویسی به قیمت بازار و با روش ثبت سفارش گفت: این شیوه همان «بوک بیلدینگ» است با این تفاوت که به جای اعلام پیشنهادها از طریق پاکت‌های دربسته، سفارش با قیمت مورد نظر خریدار و در محدوده اعلام شده در سامانه معاملاتی ثبت می‌شود و تا پایان مرحله پذیره‌نویسی و ثبت سفارش به ‌صورت مخفی باقی می‌ماند.
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه بازار سرمایه از مدت‌ها قبل به دنبال تدوین قوانین و مهیا کردن ساز و کارهای استفاده از روش ثبت سفارش بوده است، افزود: در پذیره‌نویسی اوراق اجاره به قیمت بازار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، این شیوه به صورت موفقیت‌آمیزی به کار گرفته شد و بازار سرمایه به یکی دیگر از خواسته‌های خود دست یافت.
هامونی در تشریح مزایای پذیره‌نویسی به قیمت بازار با روش ثبت سفارش برای سرمایه‌گذاران فرابورسی یادآور شد: سرمایه‌گذاران در این روش می‌توانند حجم و قیمت‌های مدنظر خود را وارد سامانه معاملات کرده و در رقابت خرید و کشف قیمت عرضه این اوراق، سهیم باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه برای اولین‌بار پذیره‌نویسی با قیمتی کمتر از 100 هزار تومان و به قیمت 96 هزار تومان برای اوراق اجاره انجام گرفت، سود موثر برای خریداران این اوراق افزایش خواهد یافت و بیشتر از 20 درصد خواهد شد؛ ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ تورم در سال آینده مزایای پذیره‌نویسی به قیمت بازار بیش از پیش برای سرمایه‌گذاران نمایان شود.
مدیرعامل فرابورس ایران در پایان خاطر نشان ساخت: بازارگردانی این اوراق نیز برای اولین بار به شیوه‌ای جدید و مبتنی بر حراج انجام خواهد گرفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

91712