۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 26 اسفند ماه

خبر: کشف جدید محققان، دریچه ای تازه در درمان سرطان خون
محققان دانشگاه ویرجینیا نوع خاصی از سلول ایمنی را در مغز استخوان موش کشف کرده‌اند که مسؤول نوع تهاجمی سرطان خون است.
سرطان متهاجم خون، بسیار مقاوم و اصطلاحا زیرک است، چرا که اگر سلول‌های لوسمی (سرطان خون) در محیط آزمایشگاه کشت داده شوند، در کمترین شرایط مورد نیاز نیز می‌توانند به بقای خود ادامه دهند. به تعبیر محققان، از آنجا که این سلول‌ها از حیث سیستم رشد و بقا بسیار متهاجم هستند، به گونه‌ای خود را «جاودانه» نیز کرده‌اند.
در این پژوهش، محققان بینش جدید و مهمی را در مورد لوسمی سلول B به دست آوردند. علت بروز این لوسمی هنوز به درستی شناخته نشده است.
طی بروز این لوسمی، نوعی مولکول سیگنال‌رسان سلولی که دچار جهش شده است، توسعه لوسمی را هدف قرار می‌دهد. فقدان این مولکول به نوعی بن بستی را در روند تولید سلول‌های B که نوعی سلول سفید خونی است، به وجود می‌آورد؛ این سلول‌های جهش یافته در نهایت به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.
پژوهشگران طی این تحقیق متوجه شدند سلول‌هایی موسوم به «رنین» که پیش از این در کلیه یافت می‌شد در مغز استخوان نیز وجود دارد. این سلول‌ها در تنظیم فشار خون و تعادل جریان خون در بدن نقش دارند.
در واقع این پژوهش، چنین نشان می‌دهد که بروز سرطان خون در نوع خاصی از سلول‌های سفید خون به نام نوعی لنفوسیت B که مسؤول بیان «رنین» است، ریشه دارد.
به گفته این محققان، نتایج به دست آمده نویدبخش ابداع روش‌های درمانی جدید و موثرتر است.
یافته‌های این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.
خبر: ثبت گونه جدید حشره توسط محقق ایرانی

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان موفق به کشف و ثبت گونه جدید یک حشره از خانواده هیسترید شد.
محمد مرادی، عضو هیأت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه زنجان، در این مورد اظهار کرد: موقعیت‌های جغرافیایی هر کشوری نه تنها به وسیله مرزهای سیاسی، بلکه به وسیله منابع‌ طبیعی از جمله گونه‌های جانوری و گیاهی که برای اولین‌ بار پیدا شده، شناخته می‌شود و در همین راستا دانشمندان ایرانی در صدد هستند تا گونه‌های جدید بومی که در کشور زیست می‌کنند را شناسایی کرده و به ثبت برسانند.
وی با اشاره به گونه «Gnathoncus Moradii» تصریح‌ کرد: «Gnathoncus Moradii» گونه جدید ثبت شده یک حشره از خانواده هیسترید (Histerid) است که به صورت هم‌زیست در دالان‌های زیرزمینی ایجاد شده توسط گونه‌های مختلف زیر خانواده چربیل (Gerbillinae) به سر می‌برد.
مرادی افزود: این گونه به صورت فصلی زندگی می‎کند و بعد از 3 ماه یا 6 ماه تخم‌ریزی می‌کند و نسل بعدی از همین تخم‌ریزی تهیه می‌شود و این تخم‌ها در داخل فضله ‌موش قرار می‎گیرد.
استاد دانشگاه زنجان با بیان اینکه ثبت این گونه جدید با نظر دو محقق برجسته ایتالیایی انجام شد، ادامه داد: با توجه به اینکه این گونه برای نخستین‌ بار در دنیا از سوی محقق ایرانی ثبت شده، پس از تأیید کمیسیون بین‎المللی نام‌گذاری جانور جهت تأیید و اخذ کد بین‎المللی در قالب یک سند ارسال شد؛ چرا که کمیسیون مزبور نمونه ارسالی را گونه جدید (هولوتیپ) تشخیص داده و بر اساس ماده 76 تا 82 قوانین نامگذاری جانوران کد بین‎المللی به گونه جدید اختصاص یافت.
...............................
خبر: ربات رکوردزن در حل مکعب روبیک گینسی شد!

یک ربات رکورد جهانی گینس برای حل مکعب روبیک را در سریع‌ترین زمان ممکن شکست.
ربات «Cubestormer 3» این مکعب را در 3.253 ثانیه تکمیل کرد و تماشاگران حاضر در «نمایشگاه بیگ‌بنگ‌» بیرمنگهام را به وجد آورد.
این مدت زمان، رکورد غیرانسانی پیشین 5.27 ثانیه‌ای را که توسط پردازشگر Cubestormer 2 ثبت شده بود، شکست.
رکورد پیش از آن نیز 10.69 ثانیه توسط رباتی گزارش شد که دانشجویان دانشگاه فناوری سوینبرن استرالیا در سال 2011 آن را ساخته بودند.
ربات Cubestormer 3 طی 18 ماه و توسط «دیوید گیلدی» و «مایک دوبسون» از شرکت فناوری ARMMobile ساخته شده بود.
این ماشین از گوشی هوشمند «سامسونگ گلکسی» برای تحلیل مکعب استفاده می‌کرد و به چهار دست رباتیک برای حرکت‌دادن عناصر مکعب آموزش می‌داد.
ربات جدید سه برابر سریع‌تراز همتای پیشین خود فکر می‌کند و رکورد جدید نمونه بارزی از نبوغ آن است.
...............................
خبر: کاوشگر فرصت در یک قدمی تعدیل!

کاوشگر فرصت ناسا دیدگاه‌های قابل‌توجهی در خصوص سیاره مریخ معماگونه ارائه داده است؛ در دهمین سال از حضورش روی مریخ، این سامانه شواهدی از آب را یافته است، با این حال، اکنون ناسا با توجه به جزئیات منتشرشده بودجه سال 2015 این آژانس، در حال قطع بودجه این سامانه برای همیشه است.
به دنبال انتشار جزئیات بودجه سال 2015 ناسا، این آژانس فضایی شاید مجبور به قطع بودجه کاوشگر «فرصت» شود.
بودجه 17.5 میلیارد دلاری ناسا که هنوز به تایید کنگره نرسیده، همچنین پایانی بر ماموریت «اودیسه» مریخ در سپتامبر سال 2016 خواهد بود.
«فرصت» در ژانویه سال 2004 و چند هفته پس از همتایش، کاوشگر «روح» بر سطح مریخ فرود آمد. هر دوی این سامانه‌ها سال‌ها خدمت کرده‌اند اما «روح» در سال 2010 و پس از گیرافتادن در شن‌ها، ارتباطش را با زمین قطع کرد.
کشف‌های آغازین این کاوشگرها به سیاره‌ای اشاره داشت که زمانی حاره‌ای و مرطوب بوده؛ با این حال، نشانه‌های آب، از محیطی اسیدی حکایت دارد که برای میکروب‌ها بیش از اندازه خشن بوده است. اخیرا هم مریخ‌نورد فرصت شاهدی زمین‌شناسانه را از آب در «دهانه اندیور» یافته که برای آشامیدن مناسب‌تر است.
در بودجه ناسا، کاوشگر کنجکاوی بودجه پیشنهادی بهتری معادل 59.4 میلیون دلار را در اختیار خواهد داشت تا عملیات این سیستم را در سال آینده میلادی پشتیبانی کند و یک بودجه 58 میلیون دلاری مداوم نیز یک سال پس از آن، در اختیار این سیستم خواهد بود.
بودجه سال 2015 همچنین حاوی پیشنهاد 92 میلیون دلاری برای نوعی سامانه جدید و بدون سرنشین مریخ است که در سال 2020 پرتاب می‌شود.
هم‌اکنون آژانس فضایی حدود 13 میلیون دلار را برای پشتیبانی از کاوشگر فرصت هزینه می‌کند؛ با این حال، چنانچه کنگره آمریکا، پیشنهاد اوباما مبنی بر متمم بودجه درخواستی را تایید کند، ناسا خواهد توانست برای فرصت بودجه لازم را دریافت کند.
خبر: رقابت انتخاب نام مأموریت نخستین فضانورد انگلیس

آژانس فضایی اروپا انتخاب نام مأموریت نخستین فضانورد انگلیسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را به رقابت عمومی گذاشته است.
بر اساس یک رسم، در زمان نخستین مأموریت فضانوردان هر کشور عضو آژانس فضایی اروپا (ESA)‌، انتخاب نام مأموریت به رقابت عمومی گذاشته می‌شود.
مأموریت «روبرتو ویتوری» نخستین فضانورد ایتالیایی به نام مارکوپولو و مأموریت «فرانک د وین» فضانورد بلژیکی به نام اودیسه نامگذاری شده بود.
«تیم پیک» فضانورد انگلیسی سال آینده برای اقامتی شش ماهه راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد شد که نخستین سفر یک فضانورد انگلیسی به فضا محسوب می‌شود.
آژانس فضایی اروپا انتخاب نام این مأموریت را به رقابت عمومی گذاشته است و تمامی ساکنان کشورهای عضو می‌توانند نام پیشنهادی خود را ارائه کنند.
نام انتخابی باید یک یا حداکثر دو کلمه بوده و با ملیت فضانورد مطابقت داشته باشد؛ همچنین براحتی قابل تلفظ بوده و در زبان سایر کشورهای اروپایی معنای بدی نداشته باشد.
یک تیم بین‌المللی از متخصصان زبانشناسی گزینه‌های پیشنهادی را از لحاظ آواشناسی و معنایی مورد بررسی قرار خواهند داد.
دو گزینه Starman‌ و Beagle3 از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های پیشنهادی برای مأموریت نخستین فضانورد انگلیسی هستند؛ نام Beagle3 با هدف گرامیداشت مأموریت Beagle2 و تلاش نافرجام برای فرود یک کاوشگر بر سطح مریخ انتخاب شده است.
خبر: داروی جدید محققان برای کنترل مصرف نمک بدن
محققان آمریکایی موفق به ساخت دارویی شدند که از ورود نمک به جریان خون جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به نارسایی کلیه را کاهش می‌دهد.
این دارو که حاوی مولکول tenapanor است باعث کاهش جذب نمک و در نتیجه محدود شدن کار کلیه‌ها می‌شود.
رعایت رژیم غذایی بدون نمک برای کسانی که کلیه آنها در اثر مصرف نمک با مشکل مواجه می‌شود، دشوار است، اما این مولکول از ورود نمک پس از هضم غذا به جریان خون جلوگیری می‌کند.
محققان شرکت بیوتکنولوژی Ardelyx در آمریکا با انجام آزمایش بر روی موش‌های مبتلا به نارسایی کلیه دریافتند این مولکول باعث بهبود علائم بیماری در موش‌ها شد.
در مرحله بعدی محققان این آزمایش را بر روی انسان انجام دادند که باعث حذف نمک از ادرار انسان و محدود کردن کارکرد کلیه تا 50 درصد شد.
خبر: توانایی بهتر مغز نسبت به گوش در اطلاعات شنیداری

بر اساس مطالعات جدید، مغز در پردازش و به یادآوردن بینایی و لامسه عملکرد خوبی دارد، در حالی که صدا معمولا از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج می‌شود.
محققان دانشگاه آیوا، 100 دانشجو را در معرض صداها، بافت‌ها و مولفه‌های بصری قرار دادند و سپس از آن‌ها پرسیدند که چه چیز را دیدند، شنیدند و حس کردند؟
نتایج نشان داد شرکت‌کنندگان حداقل آنچه را که شنیده بودند، به خاطر داشتند.
ایمی پورمبا، پروفسور روانشناسی و یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد مغز احتمالا از گذرگاه‌های جداگانه‌ای برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. همچنین مغز شاید اطلاعات شنیداری را متفاوت از اطلاعات بصری و لامسه پردازش ‌کند و استراتژی‌های جایگزینی مانند تکرار ذهنی افزایش‌یافته ممکن است برای ارتقا حافظه لازم باشد.
در این مطالعه دانشمندان حافظه را در بازه‌های متفاوت زمانی آزمایش کردند و دریافتند هر چه گسست زمانی بیشتر بود، افراد کمتری این سه نوع تجربه را به یاد می‌آوردند. با این حال، حافظه صدامحور طی زمان با سرعت بیشتری ضعیف می‌شد.
جزئیات این مطالعه در مجله PLoS One منتشر شد.
خبر: افراد مسن‌تر کمتر خمیازه می‌کشند

تحقیقات نشان داد: زمانی‌که افراد مسن‌تر می‌شوند، کمتر خمیازه می‌کشند.
محققان امریکایی با اشاره به یافته‌های حاصل از تحقیق انجام شده در این زمینه می‌گویند: خمیازه کشیدن ارثی است و ارتباط بیشتری با سن شخص دارد تا توانایی فرد برای انتقال این امر. همچنین ارتباط قوی‌تر آن با سن نسبت به سطح خستگی یا انرژی تشخیص داده شده است.
محققان در حال حاضر به دنبال درکی درباره ارثی بودن عمل خمیازه با امید کمک به درمان سلامت روان هستند. بنا بر گزارش‌ها افراد مبتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی توانایی کمتری در خمیازه کشیدن دارند.
در مجموع، در این تحقیق، 68 درصد از شرکت کنندگان خمیازه کشیدند. در میان شرکت کنندگان، 82 درصد از افراد کمتر از 25 خمیازه کشیدند.
دکتر الیزابت کرولی، دانشیار پزشکی در دانشگاه دوک در دورهام از کارولینای شمالی گفت: این بزرگترین تحقیق در رابطه با این موضوع، از نظر تعداد افراد مبتلا تا امروز است.
در این تحقیق پرسشنامه‌ای برای تست انتقال فکر شرکت کنندگان، میزان خستگی و الگوهای خواب مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات نیز با استفاده از آزمون شناختی به دست آمد.
رابرت آر پراوین، استاد روانشناسی دانشگاه مریلند در بالتیمور می‌گوید: این مطالعه منحصر بفرد بوده و اینکه اولین بار است ارتباط بین افزایش سن و خمیازه کشیدن ارثی نشان داده شده است.
وی گفت: این تحقیق، به پایین آوردن رفتارهای عصبی ارثی و اختلالات روانی مانند اوتیسم و اسکیزوفرنی کمک خواهد کرد.
...............................
خبر: رایانه‌ای که حرف‌های ناگفته ما را می‌داند!

اگر با افتخار یا سرافکندگی و ترشرویی به جلو بروید ما تمام احساسات شما را از طریق زبان بدنتان اعلام خواهیم کرد. رایانه‌ها، امروز ناگفته‌های شما را هم می‌شنوند!
نتونیو کاموری و همکارانش از دانشگاه جنوا در ایتالیا سیستمی ساخته‌اند که با استفاده از سنسور، دوربین و دریافت حرکت در مایکروسافت کینکت احساس افراد را با حرکت آنان مشخص می‌کند.
رایانه‌ای که احساسات افراد را مشخص کند پیش از این ساخته شده، اما این رایانه با بررسی صدا و صورت افراد قادر به تشخیص است؛ پیش از این امکان دریافت احساس افراد از طریق آنالیز نحوه راه رفتن در اتاق و حالت ایستادن مانند نشستن پشت میز بدون نگاه کردن به دوربین و یا صحبت وجود نداشت.
این سیستم با استفاده از بدن شخص که شامل اطلاعات حالت سر، بدن، انگشتان، شانه‌ها و حرکت آن‌ها است، شخصیت وی را مشخص می‌کند؛ این نرم‌افزار از طریق روانشناسی که دلالت بر احساس خاصی دارد وضعیت بدن و حرکات زیاد را تشخیص می‌دهد؛ به طور مثال اگر سر فرد خم و شانه‌هایش افتاده باشد، نشان ترس یا غم است.
وی با استفاده از این سیستم بازی‌هایی ساخته است که کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی و احساسات آنان را از طریق حرکات بدن بیان می‌کند. درک احساس افراد مبتلا به اوتیسم بسیار دشوار است و شناخت وحشت در این افراد از شادی دشوارتر است.
خبر: گوگل برای فناوری‌های پوشیدنی یک SDK عرضه می‌کند

شرکت گوگل برای بهینه‌سازی فرایند کار فناوری‌های پوشیدنی با سیستم عامل اندروید یک SDK یا بسته ویژه نرم‌افزارنویسی تولید می‌کند.
شرکت گوگل برای بهینه‌سازی فرایند کار فناوری‌های پوشیدنی با سیستم عامل اندروید یک SDK یا بسته ویژه نرم‌افزار نویسی تولید می‌کند.
 SDK یا Softwre development Kit یک بسته ویژه است که در آن محیط بسیار مناسبی برای نوشتن برنامه‌های تخصصی برای پلتفرمی خاص وجود دارد و گوگل نیز این‌بار برای اندروید اقدام به ساخت چنین ابزاری کرده است تا برنامه نویسان هرچه راحت‌تر بتوانند برای اتصال این سیستم عامل به فناوری‌های پوشیدنی نرم‌افزارهای مناسب تولید نمایند.
شایان ذکر است که تصمیم گوگل برای تولید این SDK بسیار معقول به نظر می‌رسد زیرا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۱۸ ارزش بازار فناوری‌های پوشیدنی به رقمی بالاتر از ۱۹ میلیارد دلار برسد.
سرپرست تیم توسعه این نرم‌افزار سوندار پیشای نام دارد و به عنوان یک فرد مهم در این پروژه درباره آن می‌گوید: «SDK ما در بازه زمانی کمتر از دو هفته به بازار عرضه خواهد شد و به نرم‌افزارنویسان فرصت خوبی خواهد داد تا بتوانند با دیدگاهی جدید به سراغ تولید برنامه‌های کاربردی از این دست بروند.»