۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 16 فروردین ماه

خبر: هکر 5 ساله همکار مایکروسافت شد
یک کودک پنج ساله آمریکایی توانست با هک کردن سیستم امنیتی دستگاه ایکس باکس 1 متعلق به شرکت مایکروسافت به حساب کاربری والدین خود دسترسی یابد.
کریستوفر دیویس پنج ساله با استفاده از این حفره امنیتی توانست به حساب کاربری والدین خود در ایکس باکس1 نفوذ کرده و به بازی هایی که توسط والدین از دسترس وی خارج شده بود دسترسی پیدا کند.
پدر این پسر بچه نابغه نیز در امور امنیت رایانه شرکت مایکروسافت فعالیت دارد. این اولین بار است که یک کودک خردسال توانسته است بر ابزارهای امنیتی مایکروسافت غلبه کند.
پدر کریستوفر پس از کشف نفوذ این کودک به حساب کاربری خود، از وی می خواهد که نحوه نفوذ خود به این حساب در ایکس باکس را شرح دهد.
وی پس از اطلاع از وجود این حفره امنیتی در ایکس باکس، این مشکل امنیتی را به مایکروسافت اعلام و مایکروسافت این مشکل را برطرف کرد.
این شرکت همچنین در فهرست همکاران سال 2014 خود، این پسر بچه را به عنوان یکی از محققان امنیتی این شرکت معرفی کرد.
خبر: MU-Mimo سرعت دانلود را سه برابر می کند

محققان روش جدیدی برای ارتباطات رایانه ای ابداع کرده اند که سرعت دانلود را سه برابر می کند.
این سامانه که مولتی یوزر، مولتی این پوت، مولتی آت پود یا به اختصار MU-Mimo نامیده می شود به شبکه ها اجازه می دهد تا در یک زمان با بیش از یک رایانه در تماس باشند.
این در حالی است که سامانه های کنونی وای فای (wifi) اصولا برای یک دستگاه استفاده شود اما می تواند در میان کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود که این کار سرعت تبادل داده برای هر کاربر را کاهش می دهد.
استفاده از وای فای برای چند کاربر همانند رانندگی در ساعات پرتردد است به طوری که خودرو بالاخره پس از صرف زمان طولانی به مقصد می رسد.
اما با استفاده از این سامانه جدید تبادل اطلاعات کاربران با سرعت بسیار بیشتر انجام می شود.
مبتکران این سامانه قصد دارند که این فناری را در ماه های آینده رونمایی کنند.
با این وجود برای دست یافتن به سرعت بیشتر لازم است که کاربران رایانه ها و خطوط شبکه ای خود را به روز کنند.
این فناوری همچنین می تواند موجب تقویت وای فاوی در کافی نت ها و سالن های کنفرانس شود.
خبر: تولید فیلترهای رنگی با کارایی بالا

پژوهشگران دانشگاه لی‌های موفق شدند با الگودهی نانومقیاس لایه نازک نقره فیلترهای رنگی با کارایی بالا و قدرت سیگنال‌دهی بالاتر تولید کنند.
تلویزیون‌ها و نمایشگرهای مختلف از فیلتر برای نشان دادن رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. فیلترهای رنگی رایج معمولا از رنگ‌های آلی ساخته می‌شوند، اما این فیلترها در اثر تابش پرتو فرابنفش یا گرم شدن دچار آسیب می‌شوند. این فیلترها فرآیند ساخت نمایشگرها و دوربین‌ها را دشوار و پرهزینه می‌کنند.
بیبی ژن و همکارانش فیلترهای رنگی پلاسمونیکی (PCFs) طراحی کرده‌اند که دارای حفره‌هایی زیر 100 نانومتر است. شکل این نانوحفره‌ها و نوع الگودهی آنها می‌تواند رنگ تولید شده را کنترل کند.
ژن می‌گوید: PCFs‌ها دارای مزایایی متعددی هستند. برای مثال تولید آنها بسیار ساده بوده و همچنین پایداری بالایی دارند، به طوری که در اثر گرما، رطوبت یا تابش فرابنفش دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شوند. البته در حال حاضر PCFsها مشکلاتی نیز دارند، برای مثال کارایی آنها بسیار پایین است.
این گروه تحقیقاتی PCFsهایی با کارایی بالا تولید کردند که امکان عبور 60 تا 70 درصد نور از آنها وجود دارد، در حالی که PCFsهای قبلی تنها 30 درصد امکان عبور نور داشتند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Ultrathin Nanostructured Metals for Highly Transmissive Plasmonic Subtractive Color Filters در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.
ژن می‌گوید: فیلترهای رنگی کاهنده (SCFs) معمولا در حسگرهای تصویری استفاده می‌شود. این فیلترها نسبت به فیلترهای رنگی افزاینده (ACFs) دارای مزایایی هستند، برای مثال قدرت سیگنال آنها قوی‌تر بوده و نور بیشتری را از خود عبور می‌دهند، اما هنوز محققان نتوانسته‌اند که SCFs با عملکرد بالا تولید کنند.
این گروه تحقیقاتی موفق شدند کارایی SCFs را افزایش دهند، آنها ابتدا با شبیه‌سازی این فیلترها را طراحی کرده و سپس آنها را با لیتوگرافی پرتو یونی ساختند.
گروه تحقیقاتی ژن از یک لایه فیلم نازک نقره به ضخامت 30 نانومتر برای تولید SCFs استفاده کردند که کارایی 70 درصدی دارد. پژوهشگران لایه نازک نقره را با اچ کردن الگودهی کرده و نانوساختارهای یک بعدی روی آن ایجاد کردند.
این الگوها موجب بروز خواص فیزیکی و نوری ویژه‌ای در لایه نقره می‌شود که موجب افزایش قابل توجه نور عبوری می‌شود. نازک بودن فیلتر موجب جفت شدن رزونانس الکترومغناطیس لایه بالایی و پایینی نقره می‌شود، چیزی که در لایه‌های ضخیم‌تر دیده نمی‌شود. در فقدان این رزونانس مقدار عبور نور به شدت کاهش می‌یابد.
خبر: تولید نانوحامل داروی ضد سرطان
محققان آلمانی نانوذرات پلیمری تولید کردند که توانایی یافتن سلول‌های سرطانی را دارد، بدون این که نیاز به استفاده از لیگند در سطح آن باشد.
این نانوذرات به دلیل داشتن خواص شیمیایی منحصر بفرد قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی هستند، به همین دلیل با وارد شدن به جریان خون می‌توانند سلول‌های سرطانی را پیدا کنند.
پراساد شاستیر، محقق این طرح از دانشگاه فرایبورگ می‌گوید: این یک کشف بسیار بزرگ است، زیرا برای اولین بار می‌توان تنها با استفاده از قوانین بیوفیزیک یک نوع سلول ویژه را هدف قرار داد، بدون این که نیاز به راهبردهای رایج نظیر استفاده از لیگند باشد.
خبر این یافته محققان آلمانی به عنوان خبر روی جلد نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences انتخاب شده است.
تا کنون برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی دانشمندان لیگندهایی را روی نانوذرات قرار می‌دادند که این لیگندها گیرنده‌های ویژه‌ای را در سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دادند. این گیرنده‌ها مانند کدپستی عمل می‌کنند. مشکلی که این روش دارد این است که سلول‌های سرطانی می‌توانند هر زمان تغییر کنند که این کار موجب سردرگمی نانوذرات حامل دارو می‌شود. به همین دلیل محققان راهبرد جدیدی برای یافتن سلول‌های سرطانی ارائه کردند.
جولیا ویگت از محققان این پروژه می‌گوید: این راهبرد نیاز به کدپستی زیستی ندارد و نانوذرات با استفاده از خواص بیوفیزیکی می‌توانند سلول‌های سرطانی را پیدا کنند.
سلول‌های سرطانی به شدت نیازمند تغذیه هستند، بنابراین جریان‌های خونی زیادی در اطراف آنها وجود دارد. این سلول‌ها رگ‌های خونی جدیدی برای خود ایجاد می‌کنند تا نیازهای خود را از این طریق برآورده کنند. این رگ‌ها توسط محققان به عنوان نقطه ضعف تومورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نانوذرات حامل دارو از طریق جریان خون به این سلول‌ها می‌رسند.
سلول‌های سرطانی دارای ساختارهای لیپیدی در سطح خود هستند، این در حالی است که نانوذرات ساخته شده در این پژوهش تمایل زیادی به اتصال به ساختارهای لیپیدی دارند. در نتیجه نانوذرات شناور در گردش خون با رسیدن به ساختارهای لیپیدی موجود در سطح سلول‌های سرطانی به آنها متصل شده و از طریق حفره‌های موجود در این سلول‌ها وارد آن می‌شوند. در نهایت داروی موجود در نانوذرات درون سلول رهاسازی می‌شود.
خبر: تولید عضله مصنوعی خودترمیم‌گر با عملکرد واقعی

آسیبهای جدی ورزشی و بیماریها می‌تواند به عضلات انسان صدمه زده و بر کیفیت زندگی وی تاثیر بگذارد اما دانشمندان آمریکایی در تلاشی نویدبخش موفق به تولید یک عضله مصنوعی شده‌اند که نه تنها مانند نمونه واقعی عمل می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند خود را ترمیم کند.
محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی برای اولین بار نشان داده‌اند که یک عضله مصنوعی می‌تواند با قدرتی مشابه یک عضله طبیعی منقبض شود.
این بافت آزمایشگاهی که از سلولهای نابالغ پیش‌ساز – سلولهای خونی که برای کاربری خاص برنامه‌ریزی نشده‌اند- ساخته شده، در موشها بکار گرفته شد.
این درحالیست که به باور محققان، دستاورد آنها یک گام اساسی به سوی پرورش عضله با دوام جایگزین در انسانها محسوب می‌شود.
برخلاف نمونه‌های قبلی عضلات زیست‌مهندسی شده، الیاف عضله مصنوعی جدید با شدتی مشابه نمونه طبیعی آن منقبض می‌شوند.
سلولهای ماهواره‌ای- سلولهای بنیادی خفته‌ای که در اثر صدمه برای بازسازی بافت آسیب‌دیده فعال می‌شوند- در مرکز مکانسیم خود-ترمیم‌گر قرار دارند.
تحریک بافت با پالسهای الکتریکی به منظور ایجاد انقباض نشان داد که عضله مهندسی شده بیش از 10 برابر قویتر از عضله آزمایشگاهی پیشین است.
پس از آسیب‌دیدن عضله با سم مار، سلولهای ماهواره‌ای وارد عمل شده و الیاف آسیب‌دیده عضله را فعال، تکثیر و ترمیم کردند.
دانشمندان به مشاهده فرآیند ادغام و بلوغ عضله در یک حیوان زنده از طریف دریچه‌های شیشه‌ای کوچکی که در پشت موشها وارد کرده بودند، پرداختند.
یک اصلاح ژنتیکی که منجر به تولید نورهای فلورسنت در زمان انقباض الیاف عضله می‌شد، این امکان را فراهم کرد تا قویتر شدن آن بطور بلادرنگ قابل مشاهده شود. هرچه قدرت االیاف بیشتر می شد، نور آنها نیز درخشانتر می‌شد.
نتایج این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
............................
خبر: صدایتان را اهدا کنید!

یک شرکت خلاق به دنبال تولید صداهای مطلوب با استفاده از صدای فرد مبتلا به نارسایی کلامی و صدای یک اهداکننده است.
صدای استفان هاوکینگ یکی از صداهایی در جهان است که فورا قابل ‌تشخیص است؛ اما میلیون‌ها نفر مبتلا به اختلالات کلامی شدید که به صداهای کامپیوتری متکی‌اند، هویت کلامی‌شان را از دست می‌دهند، زیرا انتخاب‌های صدایی معدودی در دسترس آن‌هاست.
هم‌اکنون، یک شرکت امریکایی افراد را به اهدای صدایشان ترغیب می‌کند، به طوری که بتوانند صداهایی منحصر‌بفرد متناسب با اشخاصی که صدایشان را از دست داده‌اند، تولید کند.
شرکت VocaliD هنوز در مراحل اولیه‌ این پروژه‌ است و کارشناسان آن در حال تکمیل فرآیند ضبط‌کردن صدا هستند؛ آن‌ها امیدوارند با استفاده از یک برنامه وب یا نرم‌افزار تلفن، افراد بتوانند صدایشان را از راه دور در یک مکان آرام ضبط کنند؛ هر چه فرآیند ضبط‌ بهتر باشد، صدای خلق‌شده واقعی‌تر است.
برای تولید صدای سفارشی، کارشناسان شرکت VocaliD واقع در بوستون هر صدایی را که یک شخص مبتلا به اختلال کلامی می‌تواند تولید کند، اشتقاق و آن‌ را به صدای مصنوعی تبدیل می‌کنند که تا حدی هم از یک اهداکننده صدا گرفته شده است.
صداهای اهدایی برای مطابقت با گوینده مورد هدف از لحاظ سن، اندازه و جنسیت انتخاب می‌شوند، به طوری که صدای مصنوعی جدید تا آنجا که ممکن است حاوی هویت کلامی اصلی اما شفافیت کلامی اهداکننده باشد.
شرکت VocaliD تخمین می‌زند ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان هم‌اکنون به صداهای کامپیوتری برای برقراری ارتباط متکی‌اند و فقط دو و نیم میلیون تن در آمریکا وجود دارند؛ این افراد در حال حاضر انتخاب‌های معدودی دارند که این انتخاب‌ها اغلب مانند یک رایانه فاقد شخصیت هستند.
خبر: ساخت نانوالیافی برای تولید عایق‌های حرارتی و الکتریکی در کشور

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، با استفاده از روشی ساده و ارزان موفق به ساخت نانوالیافی شدند که در تولید عایق‌های حرارتی و الکتریکی، ساخت رزین‌ها و سرامیک‌های مختلف و تولید غشاها کاربرد دارد.
یکی از الیاف پرکاربرد در صنعت، الیاف مولایت است.
هر چقدر ساختار این الیاف مصنوعی یکنواخت‌تر و دارای خلوص بالاتری باشد، بر بازده آن افزوده می‌شود.
پژوهشگران کشور در یک کار تحقیقاتی، با بهینه‌سازی شرایط فرایند تولید این محصول، نانوالیافی یکنواخت و فاقد هر‌گونه عیب ساختاری، اعم از تشکیل مهره یا ساختار‌های نواری شکل، تولید کردند.
میانگین قطر نانوالیاف مولایت به دست آمده، کمتر از 100 نانومتر است و خلوص بسیار بالایی دارد.
جهت تولید این محصول، از روش الکتروریسی بهره گرفته شده است.
این روش در مقایسه با سایر روش‌های ریسندگی معمول مانند ریسندگی تر، ریسندگی خشک و ذوب ریسی، منجر به تولید محصولی خالص‌تر‌ و با محدوده ابعادی کوچکتر‌( حتی در مقیاس نانو) می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این روش، داشتن فرآیندی ارزان، پیوسته و نسبتا ساده است.
در این پروژه‌، پارامترهای موثر بر فرایند، نظیر نوع و غلظت محلول پلیمری، دمای کلسینه کردن و نیز نوع عملیات حرارتی انتخابی، بر دمای کاربردی نانوالیاف مولایت و شکل آن‌ها، به طور همزمان مطالعه و شرایط بهینه تولید محصولی با بهترین عملکرد، تخمین زده شده است.
نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Ceramics International منتشر شده است.
............................
خبر: گران‌ترین کت ضد گلوله جهان مجهز به تهویه هوا و صدها تکه الماس!
محققان سوئیسی کت ضد گلوله‌ای طراحی کرده‌اند که علاوه بر دارا بودن یک تهویه هوای داخلی، با بهره‌مندی از 880 قطعه الماس سیاه، عنوان گران‌ترین کت جهان را به خود اختصاص داده است.
این کت از مواد سبک وزن ساخته شده و در طراحی الیاف ضد گلوله آن از فناوری پیشرفته شرکت Croshield استفاده شده است.
خاصیت ضد گلوله بودن این کت سطح دو (level II) اعلام شده است که به معنای محافظت در برابر شلیک گلوله از اسلحه‌ با کالیبر 9 میلی‌متر است.
در گران‌ترین کت جهان با قیمت نجومی 3.2 میلیون دلار، از 880 قطعه الماس سیاه به وزن 140 قیراط استفاده شده است که اطراف دکمه‌های استیل لباس را تزئین کرده‌اند.
از دیگر ویژگی‌های برجسته این کت، وجود یک تهویه هوای داخلی درون لباس است که براحتی با فشار یک دکمه فعال شده و بدن فرد را در گرمای هوا خنک می کند.
همچنین با بهره‌گیری از فناوری نانو و با الهام از برگ گیاهان، لایه خارجی روی لباس طراحی شده است که ضد آب و لکه بوده و در برابر آلودگی مقاوم است و نیازی به تمیز کردن مرتب کت نیست.
خبر: تولید اولین داروی گیاهی ضد آلزایمر در ایران

ستاد توسعه علوم و فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه موفق به تولید اولین داروی گیاهی کاهش دهنده علایم بیماری آلزایمر با نام "سافروتین" شد ضمن آنکه به زودی داروخانه گیاهان دارویی در کشور از سوی این ستاد راهبردی راه اندازی می‌شود.
ستادهای فناوری‌های راهبردی، ساختارهای تشکیلاتی فرا دستگاهی هستند که به منظور هم افزایی، تجاری سازی، اجتناب از دوباره کاری، تقسیم کار ملی و نظارت بر روند فعالیت‌های، تحقیقاتی فناوری و تجاری سازی هر یک از حوزه‌های فناوری‌های راهبردی طراحی شده‌اند که تاکنون 12 ستاد فناوری‌های راهبردی تشکیل شده است.
یکی از مهمترین فعالیت‌های این ستادها تهیه اسناد توسعه راهبردی، حمایت از محققان و مراکز آموزشی و پژوهشی در محورهای اولویت‌دار فناوری‌های راهبردی و جهت دهی برای کارآمدی نتایج آن و حمایت برنامه ریزی شده از ایجاد و تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.
در این راستا از مهمترین عملکردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ستادهای دوازده گانه فناوری می‌توان به تغییر عنوان "ستاد توسعه فناوری هوافضا" به ستاد "توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی"، تکمیل پروژه توسعه استاندارد سازی در سطح شرکت‌های خصوصی هوایی و هوانوردی، تحلیل حوزه‌هایی که می‌توان صادرات روی آنها انجام داد و آماده سازی طرح اجرایی و ارایه برنامه اجرایی در حوزه طراحی و ساخت بالگرد و توسعه زنجیره تامین هوایی اشاره کرد.
سهم صادرات مواد دانش بنیان گیاهی تا 1404
هم اکنون سهم صادرات جهانی مواد گیاهی، محصولات دانش بنیان، فرآورده‌های ثانویه، داروهای انسانی و دامی با منشاء گیاهی به میزان 350 میلیون دلار (حدود 7 دهم درصد) است که در چشم انداز بیست ساله در افق 1404 به مبلغ 2000 میلیون دلار ( 2 درصد) افزایش خواهدیافت.
بر این اساس مهمترین فعالیت‌های انجام شده ستاد توسعه علوم و فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری بر این اساس هدفگذاری شده است که از آن جمله می‌توان به اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان از منابع معاونت به تعداد 34 شرکت و به میزان 450.64 میلیون ریال و کمک به 3 شرکت دانش بنیان در اخذ وام از بانک کشاورزی اشاره کرد.
تسهیل دسترسی 2 شرکت دانش بنیان به صندوق حمایتی خارج از معاونت و حضور شرکت‌های دانش بنیان محصولات گیاهی با حمایت این ستاد در نمایشگاه فناوری‌های نوین "شنژن" چین از دیگر اقدامات این ستاد راهبردی است که منجر به انعقاد قرارداد صادراتی با حجم اعتباری معادل 100 میلیون دلار شده است.
علاوه بر آن 4 هزار تن عصاره و پودر شیرین بیان به ارزش تقریبی 21 میلیون دلار از استان فارس، به عنوان بزرگترین تولید کننده گیاهان دارویی در بین استان‌های کشور صادر شده است.
توجه به استفاده از 1730 گونه گیاه دارویی اندمیک (بومی) به جای گیاهان وارداتی و حمایت از کشت و صنعت گیاهان دارویی، افزایش صادرات محصولات گیاهان دارویی به میزان قابل توجه با حضور محصولات متعدد گیاهی ایران در بازارهای جدید اربیل، سلمانیه، تاجکستان، ترکمنستان و همچنین دم نوش‌های ایرانی در بازارهای اروپایی و ادامه همکاری با "مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند" و "مجامع بین الملل" در زمینه انتقال فناوری و صادرات محصولات دانش بنیان از جمله فعالیت‌های ستاد توسعه گیاهان دارویی در سالی که گذشت بوده است.
این ستاد همچنین اقدام به حمایت از100گونه گیاه انحصاری و نادر ایران و همچنین 20 گونه گیاه در حال آسیب پذیر و درمعرض خطر و تلاش برای ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی کشور به منظور ساماندهی نظام مدیریتی گیاهان دارویی کرده است.
تولید داروی گیاهی ضد آلزایمر برای اولین بار در جهان توسط محققان ایرانی از دیگر اقدامات این ستاد است. این دارو با نام تجاری "سافروتین" با اثر کاربرد کاهش دهنده علایم بیماری آلزایمر هم اکنون در سیستم داروخانه‌ای کشور قرار دارد.
با اقدامات ستاد توسعه گیاهان دارویی تاکنون 996 فرآورده طبیعی در کشور موفق به کسب مجوز تولید شده است و قرار است به زودی طرح "داروخانه‌های گیاهی" به عنوان جایگزین عطاری‌ها مطرح و اجرایی ‌شود.
علاوه بر آن 130استاندارد آموزشی شغل و شایستگی در حوزه گیاهان دارویی، طب سنتی و داروهای گیاهی با مشارکت ستاد گیاهان دارویی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است.
تلاش برای کسب 3 درصد بازار بیوتکنولوژی
براساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زيست‌فناوري در اسناد كلان برنامه‌ريزي كشور از جمله سياست‌های كلی نظام در علم و فناوری، سند چشم‌انداز ايران 1404، برنامه‌های توسعه پنج‌ ساله اقتصادی- اجتماعی و نقشه جامع علمي كشور مورد توجه و تاكيد ويژه قرار گرفته است.
در نقشه جامع علمي كشور نیز علاوه بر آن‌كه زيست ‌فناوري يكی از چند فناوری گروه الف (گروه با بالاترين اولويت در كشور) است، همچنين شاخه‌هايی از آن حتی در بيشتر قسمت‌های فناوری‌های گروه ب و ج نیز قرار دارد و برای دستيابي به 3 درصد بازار جهانی در این حوزه هدفگذاری شده‌است.
برای رسیدن به این هدف ستاد توسعه زیست فناوری فعالیت‌هایی چون حمايت از بازار سازی براي محصولات زيست فناوری از طريق تعيين و به روزرسانی اولويت‌های زيست فناوری و حمايت از اجرايی شدن قانون حمايت ازشركت‌های دانش بنيان با تشخيص صلاحيت دانش بنیان بودن شركت‌ها توسط كارگروه دانش بنيان را در دستور کار خود قرار داده است.
حمايت از 50  طرح توليدی محصولات زيست فناوري ارائه شده توسط شركت‌های دانش بنيان زيست فناوری، حمايت از صادرات محصولات فناورانه شركت‌های دانش بنيان از طريق ساماندهی كار گروه ويژه صادرات، برگزاری نشست با شركت‌هاي صادر كننده و حمايت از تشكيل كنسرسيوم شركت‌های زيست فناوری، تعيين فهرست نمايشگاه‌های بين‌المللي مفيد زيست‌ فناوری و حمايت از شركت‌های توانمند براي حضور فعال موثر در این نمایشگاه‌ها و تدوين 5 طرح كلان ملی زيست فناوري در جهت تأمين نيازهای كشور از دیگر اقدامات این ستاد راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
خبر: درخت چنار عامل آلرژی بهاره در تهران

خواب آلودگی، ریزش اشک از چشم، تنگی نفس، سینوزیت و عفونت گوش علایمی است که با آغاز فصل بهار برخی با آن مواجه هستند که به نظر متخصصان این علائم آلرژی بهاره است و نوعی بیماری محسوب می‌شود که با تغییرات جهانی آب و هوا الگوی آن نیز تغییر می کند.
دکتر سید علیرضا مهدویانی- فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل بهار با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستیم که علایم آلرژی بهاره (علایم آلرژی بینی) دارند، گفت: آلرژی بهاره شایع‌ترین بیماری در سراسر دنیا است و علت بروز آن نیز گرده گیاهان (پولن) هستند. این گرده‌ها بر اساس منطقه جغرافیایی هر ناحیه و بر اساس فصل متفاوت است.
وی با اشاره به الگوی گرده افشانی در مناطق معتدل اظهار داشت: در مناطق معتدل مانند ایران الگوی گرده افشانی به این صورت است که درختانی چون "چنار" در ابتدای بهار گرده افشانی می‌کنند و در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز این گرده افشانی بیشتر از طریق چمن‌ها و علف‌های هرز صورت می‌گیرد.
مهدویانی، با اشاره به وضعیت شهر تهران در خصوص بروز علایم آلرژی، خاطر نشان کرد: در تهران شایع‌ترین گرده افشانی که باعث بروز علایم آلرژی در فصل بهار می‌شود، درخت چنار است و در تابستان و ابتدای پاییز بیشترین زمینه آلرژی گرده افشانی مربوط به علف‌های هرزی به نام سلمه تره يا سلمک (Chenopodium album) است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در عین حال به اثرات تغییر اقلیم در بروز آلرژی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به گرم شدن تدریجی کره زمین و تغییر آب و هوای زمین الگوی فصل‌ها در حال تغییر است که این امر بر بروز آلرژی نیز اثر دارد به این صورت که انتظار داریم که با شروع فصل بهار آلرژی‌های بینی شیوع آن بیشتر باشد در حالی که با گرم شدن زمین این الگو در حال تغییر است. از این رو علایم آلرژی در اواخر بهمن و اواسط اسفند ماه بروز می‌کند.
اثرات ورود گرده به بدن
مهدویانی به عملکرد گرده‌ در بدن اشاره کرد و اظهار داشت: سیستم ایمنی بدن همواره در برابر عوامل بیگانه و مضر پاسخ می‌دهد ولی در برابر عوامل بی ضرر محیطی نیز پاسخ افزایش یافته از خود نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه گرده‌های گیاهان آنتی ژن‌هایی هستند که در محیط اطراف ما پراکنده هستند، افزود: این ذرات بی ضرر هستند ولی افرادی که به دلایل ژنتیکی مبتلا به افزایش پاسخ سیستم ایمنی به این گرده‌ها هستند، زمانی که این ذرات وارد بدن آنها می‌شود، در سیستم ایمنی آنها اتفاقی رخ می‌دهد که باعث التهاب مخاط بینی و مجاری تنفسی می‌شود و با علایمی چون ریزش اشک از چشم، آبریزی از بینی، سرفه و عطسه همراه خواهد شد.
آلرژی یک بیماری است
فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه آلرژی بهاره یک نوع بیماری است، ادامه داد: از این رو فرد مبتلا به این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.
وی سینوزیت و عفونت های گوش، اختلالات خواب، آسم و کیفیت پایین زندگی را از علایم این بیماری ذکر کرد و افزود: بیمارانی که مبتلا به آلرژی هستند با علایمی مانند آبریزش و خارش بینی، عطسه‌های مکرر و اشک ریزش چشم مواجه هستند.
مهدویانی با بیان اینکه برخی از بیماران مبتلا به آلرژی شکایت از کاهش شنوایی دارند، توضیح داد: ممکن است فرد به دلیل ابتلا به آلرژی آبریزش بینی داشته باشد و به لحاظ علائم ثانوی دچار کاهش شنوایی باشد ولی کاهش شنوایی جز علائم اصلی آلرژی نیست.
مبتلایان آلرژی درگیر با اختلالات خواب
این فوق تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اختلالات خواب را از دیگر علائم بیماری آلرژی بهاره نام برد و گفت: به دلیل اختلال در خواب سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلرژی کاهش می‌یابد از این رو این افراد احساس خستگی و خواب آلودگی در فصل بهار دارند.
راه‌های پیشگیری از آلرژی فصلی
وی بهترین درمان برای آلرژی بهاره را پیشگیری دانست و خاطر نشان کرد: در گام اول توصیه می‌شود فرد حداقل تماس با گرده‌های گیاهان را داشته باشند به این معنا که این بیماران برخی از فعالیت‌ها چون ورزش در محیط باز را در اواسط روز انجام دهند؛ چراکه در اواسط روز که هوا گرمتر می‌شود گرده‌ها از سطح زمین فاصله می‌گیرند.
مهدویانی با تاکید بر اینکه تراکم گرده‌ها در ابتدا و انتهای روز به دلیل خنک شدن هوا بیشتر است، ادامه داد: دوش گرفتن موجب کاهش بارگرده‌ها در مخاط بینی و مجاری تنفسی خواهد شد ضمن آنکه سنت خانه تکانی در مورد این بیماران موثر است و باعث پیشگیری از شدت بیماری آلرژی می‌شود.
اثر استفاده از ماسک در کاهش آلرژی
این متخصص آلرژی بیمارستان مسیح دانشوری مهمترین اقدام در کاهش علایم بیماری آلرژی را اجتناب از تماس با عوامل آلرژی زا ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه توصیه می‌شود که بیمار در معرض گرده‌ها قرار نگیرد و برای این منظور استفاده از ماسک‌ها پیشنهاد می‌شود که به نظر نمی‌رسد که ماسک‌های موجود و در دسترس بتواند از ورود گرده‌ها به مجاری بینی و تنفسی جلوگیری کند؛ چراکه قطر این ذرات بسیار ریز هستند و به راحتی از فیلتر ماسک‌ها عبور می‌کنند.
اثرات واکسن و دارو در کاهش شدت آلرژی بهاره
مهدویانی با بیان اینکه در صورت کنترل بیماری‌های آلرژیک افراد مبتلا زندگی نرمال  خواهند داشت، یادآور شد: یکی از ابزار کنترل دارو درمانی است و در برخی از موارد محدود امکان دارد که بتوان عامل آلرژیک اختصاصی را با نظر پزشک فوق تخصص آلرژی تزریق واکسن توصیه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برای همه بیماران مبتلا تزریق واکسن تجویز نخواهد شد، ادامه داد: این گونه نیست که همه افراد مبتلا به آلرژی نیاز به واکسن داشته باشند بلکه در برخی موارد بسیار نادر اقدام به تجویز واکسن برای حساسیت زدایی خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی بیماران که اقدام به مصرف خودسرانه دارو می‌کنند، تاکید کرد: خیلی از بیماران به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند که این حالت توصیه نمی‌شود.
خبر: اعلام زمان عرضه ساعت هوشمند اپل

شرکت اپل قصد دارد ساعت هوشمند خود موسوم به iWatch و همچنین به روزرسانی های جدید محصول TV box که امکان دانلود اپلیکیشن ها را فراهم می آورد در ماه ژوئن رونمایی کند.
قرار است محصولات جدید اپل در کنفرانس سالانه و جهانی توسعه دهندگان  (WWDC) دوم ژوئن (12 خرداد) در سانفرانسیسکو آمریکا عرضه شود.
انتظار می رود "تیم کوک" رییس شرکت اپل خودش ساعت مفهومی iWatch  که گفته می شود قابلیت رهگیری سلامت را دارد رونمایی کند.
این ساعت در دو نسخه یکی با بدنه فلزی و بند چرمی موسوم به iWatch S  و دیگری به نام  iWatch C  که نسخه پلاستیکی و ارزان تر این ساعت با رنگهای مختلف است  به بازار عرضه شود.
گمانه زنی ها در مورد ساعت هوشمند اپل در اواخر سال 2012 آغاز شد و شایعات حاکی از رونمایی این محصول فناورانه در سه ماهه آخر سال 2013 بود.
وب سایت های چینی در دسامبر 2012 نوشتند اپل در حال همکاری با شرکت اینتل برای ساخت  گجتی است که به مچ دست بسته می شود.
گفته می شد این گجت دارای یک نمایشگر 1.5 اینچی است و از بلوتوث برای ارتباط با دیگر وسایل از جمله ایفون استفاده می کند.
از دیگر شایعات مطرح شده در مورد ساعت هوشمند اپل، استخدام گروهی از متخصصان پزشکی و خواب برای کار کردن در این پروژه بوده است.
گفته می شود این ساعت می تواند میزان تحرک بدنی و خواب را نظارت کرده و به کاربر امکان می دهد هر حرکت خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کند.
اعتقاد بر این است که اپل قصد دارد اپلیکیشن خاصی موسوم به دفترچه سلامت طراحی کند که در نسخه های بعدی نرم افزار iOS نصب شده و کاربر بتواند داده های جمع آوری شده توسط گجت مچی خود را تحلیل و بررسی کند.
این در حالی است که تراشه به کار رفته در iPhone 5S که حرکات را رهگیری می کند نیز قرار است در iWatch به کار گرفته شود.
در حالی که اپل هنوز به طور رسمی ویژگی های این ساعت هوشمند را اعلام نکرده است اما شایعات حاکی از آن است که این شرکت در پی یافتن یک راه جایگزین برای شارژ iWatch است به طوری که گفته می شود این شرکت قصد دارد مدل نخست را به گونه ای عرضه کند که به طور بی سیم شارژ شود در حالی که مدل های بعدی و آینده از طریق انرژی خورشیدی یا کینتیک شارژ شوند.
شرکت کره ای سامسونگ موفق به شکست اپل در عرضه سریع تر ساعت هوشمند شده است. سامسونگ ساعت هوشمند برپایه اندورید خود به نام Galaxy Gear را در ماه سپتامبر رونمایی کرد.
در حالی که طراحی ، عملکرد و عمر باتری ساعت هوشمند سامسونگ به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است اما کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر اپل در عرضه ساعت هوشمند خود کسب آگاهی بیشتر در مورد علایق مشتریان است.
خبر: خطر بالقوه تلفن هوشمند برای سلامت چشم

چشم پزشکان می گویند  افراد معتاد به استفاده از تلفن هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی همراه، در خطر آسیب چشمی قرار دارند.
پزشکان هشدار می دهند نور تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی مانند رایانه ، تبلت و تلویزیون های تخت می تواند به آسیب دراز مدت چشم منجر شود.
پژوهشگران انگلیسی در یک مطالعه جدید روی دو هزار نفر، نشان دادند افراد زیر ۲۵ سال روزانه ۳۲ بار تلفنشان را بررسی می کنند.
"اندی هپوورت" متخصص تعیین نمره عینک می گوید: "نور آبی بنفش به طور بالقوه برای بخش عقب چشم خطرناک و سمی است. بنابراین در طول یک دوره طولانی به طور بالقوه می تواند به چشم آسیب بزند."
به گفته وی وقتی به صفحه تلفن هوشمند نگاه می کنید، نوری که می تابد آبی بنفش است.
وی افزود: آزمایش ها نشان داده است قرار گرفتن در معرض این نوع نور اگر زیاد باشد خطر تحلیل ماکولار را که از عوامل اصلی نابینایی است بالا می برد.
چشم پزشکان می گویند هرچند نور آبی "خوب"  یا همان نور آبی فیروزه ای برای تنظیم ساعت زیستی بدن لازم است، اما از سوی دیگر رنگ آبی بنفش می تواند نظم خواب را به هم بزند و بر حال روحی اثر بگذارد.
هپوورت می گوید: هرچند از وجود رابطه مستقیم این نوع نور با مشکلات چشم مطلع نیستیم اما شواهد قوی آزمایشگاهی از وجود بالقوه چنین رابطه ای خبر می دهد.
به گفته وی آنچه که موجب فشار به چشم می شود ترکیبی از پلک نزدن و نزدیک نگه داشتن تلفن به چشم است.
خبر: جدیدترین ساعت اتمی جهان با 300 میلیون سال دقت

یک سازمان دولتی آمریکا ساعت اتمی جدیدی ساخته است که طی 300 میلیون سال حتی یک ثانیه نیز عقب نمانده و جلو نمی رود.
این ساعت سه برابر دقیق تر از ساعت اتمی پیشین است.
موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) ، این ساعت اتمی را NIST-F2 خوانده است.
این سازمان پیش از این موفق به ساخت ساعت اتمی  NIST-F1 شده بود که از سال 1999 تا کنون به عنوان استانداردی برای زمان در این کشور استفاده می شد.
هر دوی این ساعت ها از اتم های سزیم برای تعیین طول دقیق هر ثانیه استفاده می کنند.
دانشمندان NIST که 10 سال گذشته را صرف ساخت این ساعت کرده اند، اخیرا نخستین داده های عملکرد رسمی NIST-F2 را به اداره بین المللی وزن و اندازه گیری در نزدیکی پاریس در فرانسه گزارش کرده اند.
خبر: معرفی کشورهای رکورد دار سکته مغزی مرتبط با مصرف سیگار

یک گزارش جدید حاکی از آن است که مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک (IS) بر اثر مصرف دخانیات در چین، هند و روسیه در مجموع از میزان کلی تمامی کشورهای جهان بیشتر است.
در این پژوهش که به سرپرستی دانشگاه اکسفورد انگلیس انجام شده است، دکتر محمدحسین فروزانفر، دکتر مجید عزتی و دکتر محسن نقوی پژوهشگران ایرانی نیز حضور داشته اند.
این تحقیق به نتایج مطالعات مرتبط با (IS) بررسی بار جهانی بیماری که در سال 2012 منتشر شده است پرداخته و همچنین تجزیه و تحلیل های بیشتری را در مورد تاثیرات مصرف دخانیات فراهم می آورد.
در این گزارش آمده است طی سالهای 1990 و 2010 سه کشور چین، هند و روسیه در صدر کشورهایی قرار داشته اند که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با سیگار را دارند.
دکتر "درک بنت" سرپرست این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد گفت: سیاست های کنترل مصرف دخانیات که شروع مصرف سیگار و ترک آن را هدف قرار می دهد می تواند نقش مهمی را در پیشگیری سکته مغزی ایسکمیک ایفا کند.
به گفته وی در چین، روسیه و هند حتی کمترین کاهش در تعداد سیگاری ها می تواند جان میلیون ها نفر را از خطر IS نجات دهد.
در این گزارش تمامی مرگ و میر ناشی از سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف سیگار در 187 کشور حاضر در مطالعه GBD 2010 بررسی شد. در این بررسی آمده است در سال 1990، چین 26 درصد، روسیه 10  درصد ، هند 7 درصد، آمریکا 5 درصد و ژاپن چهار درصد این مرگ ها را به خود اختصاص داده اند.
در سال 2010 این کشورها همچنان بالاترین میزان مرگ و میر مرتبط با مصرف سیگار نه تنها حفظ کرده بلکه این میزان را افزایش داده اند به طوریکه  این مرگ ها در چین 29 درصد، روسیه 12 درصد ، هند 11 درصد بوده اند. این درحالی است که بقیه کشورهای جهان در مجموع 48.5 درصد از تمامی مرگ و میر IS مرتبط با سیگار را به خود اختصاص داده اند.
به گفته بنت، نکته نگران کننده این گزارش اینجاست که مرگ و میر سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف دخانیات در چین، روسیه و هند طی این 20 سال افزایش یافته است.
وی افزود: حتی با وجود آنکه آمریکا و ژاپن بین سالهای 1990 تا 2010 وضعیت بهتری پیدا کرده اند، هنوز با 2.6 درصد و 3.4 درصد از تمامی مرگ و میرهای سکته مغزی ایسکمیک مرتبط با مصرف دخانیات در رتبه ششم و پنجم در سال 2010 قرار دارند.
بر اساس این بررسی تقریبا 11 میلیون و 569 هزار سکته مغزی ایسکمیک (63 درصد) در کشورهای کم درآمد و با درامد متوسط و تقریبا دو میلیون 835 هزار مرگ و میر ناشی از سکته ایسکمیک (57 درصد) در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط روی داده است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Global Heart که نشریه فدراسیون جهانی قلب است منتشر شده.
خبر: ابداع مواد الکترونیکی حل شدنی توسط یک دانشمند ایرانی

پژوهشگر ایرانی دانشگاه ایووا مواد الکترونیکی ابداع کرده است که با دستور کاربر حل و نابود می شود.

"رضا منتظمی" استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه دولتی آیووا این فناوری را "مواد گذرا" یا "الکترونیک گذرا" خوانده است.
وی می گوید: از این فناوری می توان برای خلق وسایل پزشکی استفاده کرد که درون بدن انسان کار خود را انجام داده ناپدید شده و دور انداخته شوند.
این پژوهشگر ایرانی معتقد است یک کاربرد دیگر این مواد در ارتش است نظامی ها می توانند برای ارسال و دریافت اطلاعات فوق محرمانه از آن بهره مند شوند.
اگرچه هنوز نمونه اولیه ای از این مواد وجود ندارد اما منتظمی می گوید تحقیقات گروه وی حاکی از آن است که ساخت چنین موادی دور از دسترس نیست.
گروه تحقیقاتی وی تا کنون موفق به ساخت مواد کامپوزیت پلیمری تجزیه پذیر شده اند که می تواند میزبان مولفه های الکترونیکی کوچک باشد. آنها همچنین آنتن تجزیه پذیری را ساخته اند که می تواند داده ها را انتقال دهد.
منتظمی می گوید: امروزه هیچ کس انتظار ندارد روزی تلفن همراهش حل شود. هیچ کس فکر نمی کند مقاومت ها، خازن ها و دیگر تجهیزات الکترونیکی به گونه ای حل شود که هیچ ردی از آن باقی نماند.
اما وی و همکارانش فکر می کنند چنین انتظاراتی در نهایت تغییر می کند.
به گفته وی بررسی وسایل الکترونیکی بر پایه مواد گذرا (الکترونیک گذرا) که قابلیت استفاده در پزشکی و ارتش را دارد یک فناوری جدید است که به ندرت به آن پرداخته شده است.
منتظمی معتقد است در آینده اگر کسی کارت اعتباری خود را گم کند می تواند با فشار یک دکمه دستور خودکشی و نابودی آن را صادر کند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.

19597