۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 18 فروردین ماه

خبر: خطری‌ که از فردا اینترنت را تهدید می‌کند
بر اساس اعلام مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز XP فردا 8 آوریل به پایان می‌رسد و با رسیدن به این زمان در واقع کل جامعه اینترنت در معرض خطر قرار می‌گیرند و هکرها به راحتی می‌تواند با حمله به دستگاههای مبتنی بر ویندوز XP آنها را تحت کنترل قرار دهند.
12 سال بعد از عرضه و پشتیبانی از ویندوز XP، مایکروسافت از چند ماه پیش اعلام کرد که از تاریخ 8 آوریل دیگر وصله‌های امنیتی و به روز رسان را برای این نوع از سیستم‌عامل ارائه نخواهد کرد و این عدم پشتیبانی در واقع کار را کابران دستگاه‌هایی که همچنان مبتنی بر این سیستم‌عامل هستند  دشوار می‌کند.
در واقع با رسیدن به موعد خاموشی چراغ  XP از سوی مایکروسافت، از روز سه‌شنبه  کامپیوتر‌هایی که همچنان در حال اجرای ویندوز XP هستند با روزهای تاریکی مواجه خواهند شد.
پایان پشتیبانی مایکروسافت بدان معنی است که ویندوز XP  به بستری برای ورود  ویروس‌های جدید ، نرم افزارهای جاسوسی ، و سایر کدهای مخرب تبدیل می‌شود که هکرها می‌توانند از آن سوء استفاده کنند؛ به عبارت دیگر ، کاربران می‌توانند همچنان از  ویندوز XP  استفاده کنند اما این سیستم‌عامل دیگر امن نخواهد بود و  دسترسی آنها به این نوع از دستگاهها به اینترنت، در واقع امنیت کل جامعه اینترنت را به خطر می‌اندازند.
مایکروسافت طی ماه‌های گذشته بارها تلاش کرد تا با تشویق کاربران و اطلاع‌رسانی درباره خطرات استفاده از XP  بعد از زمان اعلام شده کاربران را برای به روز رسانی ماشین آلات خود با سیستم عامل امن‌تر و جدید‌تر ترغیب کند. اما با وجود این تلاش‌ها همچنان اعلام می‌شود که بین 20 تا 30 درصد از رایانه های جهان هنوز مبتنی بر ویندوز XP هستند؛ البته درصد زیادی از کامپیوتر‌هایی که در عملیات کلیدی و کسب‌کارها استفاده می‌شوند مبتنی بر این سیستم‌عامل هستند از جمله در دفاتر پلیس، بانک‌ها و 95 درصد از دستگاه‌های خودپرداز.
غفلت از به روز رسانی سیستم عامل ، کاربران XP را ناخواسته در معرض خطر حمله‌های هکری قرار می‌دهند و به دنبال آن  کل جامعه اینترنت در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
خبر: توانایی بینی در بوییدن یک تریلیون رایحه

برخلاف نتایج بدست آمده در مطالعات قبلی، محققان آمریکایی دریافته‌اند که بینی انسان قادر به تشخیص یک تریلیون رایحه مختلف است.
چشم انسان از سه گیرنده نوری برای مشاهده 10 میلیون رنگ مختلف استفاده می‌کند و گوش نیز قادر به شنیدن 500 هزار نوا یا صوت مختلف است.
بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال 1927 میلادی، بینی با استفاده از 400 گیرنده بویایی تنها قادر به استشمام 10 هزار رایحه است.
اما محققان دانشگاه راکفلر با هدف بررسی این فرضیه، توانایی افراد در تمایز قائل شدن بین رایحه 128 مولکول مختلف را مورد بررسی قرار دادند؛ این مولکول‌ها بصورت تصادفی در گروه‌های 10، 20 یا 30 عددی مخلوط شدند تا بوهای ناآشنایی تولید شوند.
از 26 داوطلب برای شناسایی سه نمونه رایحه – دو رایحه مشابه و یک رایحه متفاوت استفاده شد.
نتایج بدست آمده توسط نشان می‌دهد که بینی انسان در میزان تعداد محرک‌های قابل تمایز، از چشم و گوش پیشی گرفته و قادر به استشمام یک تریلیون رایحه مختلف است که این توانایی بخش کوچکی از قدرت بویایی انسان را تشکیل می‌دهد.
به گفته دکتر «لسلی ووشال» یکی از نویسندگان این مطالعه، این نخستین آزمایش واقعی در خصوص قدرت بویایی انسان محسوب می‌شود؛ اگرچه قدرت بویایی حیوانات دو تا سه برابر انسان است، اما قدرت بویایی انسان نیز بسیار قابل توجه است.
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
خبر: تهیه اولین مدل سه‌بعدی از ژنوم انگل مالاریا

محققان آمریکایی اولین مدل سه‌بعدی از ژنوم انگل مالاریای انسانی در سه مرحله مختلف از چرخه حیات این انگل را طراحی کرده‌اند.
انگل عامل بروز مالاریا در انسان، پلاسمودیوم فالسیپاروم (Plasmodium falciparum) است؛ پشه ماده آنوفل ناقل این انگل از فرد آلوده با سایر افراد و شیوع بیماری مالاریا محسوب می‌شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید موفق به تهیه مدل سه‌بعدی از ژنوم انگل مالاریای انسانی شده‌اند.
به گفته دکتر «کارین لو رخ» زیست‌شناس سلولی و سرپرست تیم تحقیقاتی، برای نخستین بار چنین ساختار سه‌بعدی در طول پیشرفت چرخه حیات انگل مالاریا تهیه شده و هر رنگ نشانگر یکی از 14 کروموزم در ژنوم این انگل است.
ژن‌هایی که نیاز به بیان ژنی در انگل مالاریا دارند مانند ژن‌های درگیر در انتقال بصورت خوشه‌ای در منطقه هسته سلولی قرار دارند، درحالیکه ژن‌های سرکوب شده مانند ژن‌های درگیر در واگیری در جای دیگری از ساختار سه‌بعدی دیده می‌شوند.
ژن‌های واگیر در انگل مالاریا، خانواده بزرگی از ژن‌هایی هستند که مسئول زنده ماندن انگل درون بدن انسان هستند.
نتایج این دستاورد بصورت آنلاین در مجله Genome Research منتشر شده است.
خبر: گیاهان مصنوعی، منبع جدید انرژی

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از فناوری نانو، بدنبال تولید نخستین گیاهان مصنوعی جهان هستند.
درحالیکه مطالعات مختلفی برای استفاده از گیاهان در تشخیص بمب یا پاکسازی هوا در حال پیگیری است، محققان MIT قصد دارند با اصلاح گیاهان، ظرفیت آنها را در فتوسنتز، تولید اکسیژن و مواد غذایی افزایش دهند.
محققان قصد دارند برای نخستین‌بار گیاهان مصنوعی تولید کنند و این پروژه را با تقویت فتوسنتز در گیاهان آغاز کرده‌اند؛ فرآیند فتوسنتز شامل تبدیل انرژی خورشید به قند است و کلروپلاست گیاه در طول این فرآیند، اقدام به جذب نور خورشید می‌کند.
نانوذرات ساخته شده از اکسید سریم به کلروپلاست استخراج شده از گیاه افزوده می‌شود که بعنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند.
در ادامه تحقیقات، محققان اقدام به افزودن نانولوله‌های کربنی به کلروپلاست دارای دی‌ان‌ای بار منفی کردند؛ این نانولوله‌ها مانند ریز آنتی عمل می‌کند که توانایی کلروپلاست در جذب نور بیشتر را افزایش می‌دهد.
با ترکیب نانولوله‌های کربنی با نانوذرات، ابر کلروپلاستی با توانایی جذب 30 درصد نور بیشتر ایجاد شد.
نانولوله‌ها در انتهای برگ گیاهان قرار داده شدند؛ نانوذرات از طریق نانولوله‌ها بدرون خلل و فرج مخصوص جذب دی اکسید کربن و انتشار اکسیژن گیاه نفوذ کرده و بار دیگر باعث افزایش 30 درصدی جذب نور شدند.
به گفته محققان، این دستاورد گام نخست در تولید گیاهان مصنوعی محسوب می‌شود که می‌تواند در آینده بعنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند.
خبر: گام مهم دانشمندان برای خلق حیات مصنوعی

دانشمندان با ساخت یک کروموزوم مصنوعی و کاربردی مخمر، گام بسیار مهمی را به سوی خلق حیات مصنوعی برداشته‌اند.
دستاورد دانشمندان، رشته زیست‌شناسی مصنوعی را فراتر از حد و مرزهای باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌برد.
دانشمندان، این پروژه هفت ساله را با چسباندن 273 هزار و 871 جزء دی‌ان‌ای به یکدیگر انجام دادند. آن‌ها همچنین طراحی طبیعت را با حذف بخش‌های دی‌ان‌ای تکراری که گمان می‌رفت برای تولیدمثل و رشد غیرضروری‌اند، دستکاری کردند و مدعی‌اند این شیوه می‌تواند ویژگی‌های جدیدی به کروموزوم‌ها بدهد. کروموزوم‌ها بسته‌های ریز دی‌ان‌ای و حاوی ژن‌هایی هستند که در آن «کتاب زندگی» به نگارش در می‌آید.
این تحقیق هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما می‌تواند به خلق گونه‌های مصنوعی مخمری بینجامد که در ساخت دارو، واکسن‌ها و حتی سوخت‌های زیست به کار می‌روند.
پیش‌تر، دانشمندان نسخه‌های مصنوعی کروموزوم‌های باکتریایی و همچنین دی‌ان‌ای ویروسی‌ را تولید کرده‌ بودند، اما این نخستین بار است که کروموزوم یک «یوکاریوت» خلق شده است. یوکاریوت، موجود زنده‌ای است که سلولهای آن بر خلاف باکتری‌ها، حاوی هسته‌اند و مخمرها نیز نوعی ارگانیسم یوکاریوتی ساده به شمار می‌آیند.
دکتر جف بوئک، مدیر «مرکز پزشکی لانگون» در دانشگاه نیویورک، در مجله Science موفقیت خود و همکارانش را گامی مهم به سوی واقعی‌کردن نظریه‌های زیست‌ مصنوعی می‌داند.
خبر: نخستین نقشه مغز جنین انسان ارائه شد

نخستین نقشه مغز جنین در زمان رشد آن در رحم، جزئیات دقیقی از محل فعال بودن ژنهای مختلف در این مرحله حیاتی از زندگی جنین را ارائه می‌کند.
این اطلس مغزی که توسط محققان موسسه علوم مغز آلن در سیاتل طراحی شده، به نمایش نشانه‌هایی در مورد آنچه انسانها را از حیوانات متمایز می‌کند و زمانی که اختلالاتی مانند اوتیسم در آن آغاز می‌شود، پرداخته است.
این موسسه پیش از این نقشه‌هایی از مغز در حال رشد و بالغ موش، مغز در حال رشد میمون و مغز بالغ انسان طراحی کرده بود. نقشه جدید برای اولین بار به نمایش مغز در حال رشد انسان و بویژه بخش نوقشر در حال رشد که جایگاه عملکردهای شناختی بالاتر است، پرداخته است.
این نقشه به اندازه‌ای دقیق است که دانشمندان می‌توانند از آن برای بررسی گونه‌های مختلف سلولها در مراحل گوناگون رشد استفاده کنند.
محققان این نقشه را با استفاده از مغزهای سالم پیش از تولد جنین از یک بانک مغزی تولید کردند. آنها از بافت مغز بدون ناهنجاری‌های شناخته شده یا ویروسهایی مانند اچ‌آی‌وی استفاده کردند. برای این پروژه، تصاویری از مغزها در دو مرحله متفاوت رشد پیش از تولد گرفته شد.
دانشمندان به منظور اندازه‌گیری فعالیت ژنی از یک ابزار قدرتمند موسوم به ریزآرایه دی‌ان‌ای استفاده کردند که سنجشی کمی از فعالیت هر ژن در ژنوم انسان را بطور همزمان ارائه می‌کند.
آنها نتایج این فعالیت ژنی را با داده‌های موجودات دیگر بویژه موشها مقایسه کردند. موشها بطور گسترده در پژوهشهای زیست‌پزشکی به عنوان مدلی برای انسان استفاده می‌شوند و این نقشه‌ها می‌تواند به دانشمندان بینش جدیدی در مورد شباهتها و تفاوتهای مغز آنها با انسانها ارائه کند.
محققان برخی از ژنها را شناسایی کردند که در مغز در حال رشد انسان فعال شده اما در مغز موشها خاموش مانده‌ بودند، یا بالعکس. برای مثال، مغز در حال رشد انسان حاوی ژنهایی است که در بخش فرونتال نسبت به همان بخش در مغز موش فعالتر هستند. بخش فرونتال با شخصیت و تصمیم‌گیری مرتبط است.
نقشه یک مغز سالم در حال رشد همچنین نشانه‌هایی در مورد منشا اختلالات رشد مانند اوتیسم ارائه می‌کند. مطالعات دیگر، ژنهای خاصی را آشکار کرده‌اند که در اوتیسم فعال هستند. محققان دریافتند که این ژنها در سلولهای عصبی تحریک‌کننده تازه تولید شده در قشر پیش از تولد فعال می‌شوند که نشان‌دهنده امکان آغاز اوتیسم از درون رحم است.
این نقشه‌های مغز در کنار یکدیگر تصویری از محل و زمان فعال شدن ژنهای مختلف را در مغز نشان می‌دهند. ژنها به رمزگشایی از پروتئینهایی می‌پردازند که همه کارهای حیاتی درون نورونها را انجام داده و درک پیچیده مغز انسان را افزایش می‌دهند.
موسسه آلن یکی از سازمان‌های خصوصی حاضر در پرورژه BRAIN است که سال گذشته توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برپا شده است.
همه اطلسهای مغز موسسه آلن بطور آنلاین دردسترس هستند و نتایج جدید نیز در مجله نیچر منتشر شده است.
خبر: پژوهشگران موفق به تولید لباس از شکر شدند

در آینده ممکن است لباس‌هایی بپوشید که از شکر ساخته شده اند. پژوهشگران موسسه مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی (IBN) یک فرآیند شیمیایی جدید را کشف کرده‌اند که می‌تواند شکر را به طور مستقیم به اسید آدیپیک تبدیل کند.
اسید آدیپیک (Adipic acid) یک ماده مهم شیمیایی مورد استفاده برای تولید نایلون برای پوشاک و دیگر محصولات روزمره مانند فرش، طناب و برس‌های مسواک است. از نظر تجاری اسید آدیپیک از مواد شیمیایی مبتنی بر نفت از طریق فرآیند اکسیداسیون اسید نیتریک تولید می‌شود که مقدار زیادی اکسید نیتروژن منتشر می‌کند که یک گاز اصلی گلخانه‌یی است و باعث گرم شدن کره زمین می‌شود.
استاد جکی یانگ، مدیر اجرایی IBN در این خصوص گفت: در مواجهه با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاهش منابع طبیعی، نیاز رو به رشدی برای یک منبع تجدیدپذیر برای تولید انرژی و مواد شیمیایی وجود دارد. ما راه‌حلی پایدار و سازگار با محیط‌زیست را برای تبدیل شکر به اسید آدیپیک از طریق فناوری به ثبت رسیده‌ای طراحی کرده‌ایم که شامل فرآیند کاتالیزوری است.
اسید آدیپیک زیستی را می‌توان از اسید موکیک (Mucic acid) تولید کرد که از شکر اکسید شده است و اسید موکیک را می‌توان از لایه‌های میوه به دست آورد. فرآیند کنونی را می‌توان یا با استفاده از مراحل متعدد با کارایی محصول و عملکرد پایین اجرا کرد و یا تحت شرایط واکنش‌های سخت با استفاده از گاز هیدروژن با فشار بالا و اسیدهای قوی که پرهزینه و پرخطر هستند.
پروتکل کاتالیزوری شیمیایی جدید که توسط IBN طراحی شده، ساده، کارآمد و سازگار با محیط زیست است. برای تبدیل اسید موکیک به اسید آدیپیک، واکنش هدف،
«داکسی دهیدوراسیون» (deoxydehydration) است که طی این واکنش اکسیژن و آب به طور همزمان با کاهش و از دست دادن آب حذف خواهند شد. پژوهشگران دریافتند که با ترکیب واکنش داکسی دهیدوراسیون و واکنش انتقال hydrogenation (با اضافه کردن الکل حلال) در یک راکتور، آنها می‌توانند به مقدار زیادی از اسید آدیپیک به میزان 99 درصد دستیابند. پروتکل‌های موجود تنها می‌توانند به عملکرد 60 درصد دست یابند.
این روش برای توسعه صنعتی ایده‌آل است چراکه این فرآیند را می‌توان در یک یا دو مرحله اجرا کرد، محصول نهایی خالص است و شرایط واکنش ملایم و بی‌خطر است.
دکتر یوگن ژانگ، رهبر گروه IBN در شیمی سبز و انرژی می‌گوید: «این کار پتانسیل فوق‌العاده‌ای را از توسعه اسید آدیپیک زیستی نشان داده است. ما از اینکه پروتکل جدید ما می‌تواند به طور کارآمدی باعث تبدیل شکر به اسید آدیپیک شود و این روش ما را یک قدم به تجاری‌سازی نزدیک کرده است، هیجانزده هستیم. برای تکمیل این فناوری سبز ما در حال حاضر بر روی استفاده از زیست‌توده خام به عنوان ماده اولیه کار می‌کنیم.»
این یافته به تازگی در نسخه بین‌المللی مجله پیشرو در شیمی به نام AngewandteChemie منتشر شده است. بودجه این کار توسط شورای مهندسی و علوم مرکزA*STAR برای توسعه مواد شیمیایی از زیست‌توده تامین شده بود.
همچنین این گروه پژوهشی به سرپرستی ژانگ قصد دارند از این فناوری با حق انحصاری برای تبدیل دیگر واسطه‌های شیمیایی با ارزش
مانند (5-hydroxymethylfurfural (HMF) و(furfuraldicarboxylic acid (FDCA از شکر استفاده کنند.
گفتنی است که HMF ماده شیمیایی پلت‌فرم مهمی است که می‌تواند به سوخت‌های زیستی و بیوشیمیایی تبدیل شود و FDCA را می‌توان برای ساخت پلاستیک و پلی‌استر مورد استفاده قرار داد.
موسسه IBN به دنبال همکاری‌های صنعتی برای تجاری‌سازی نمونه کارهای خود از فناوری سبز است.
خبر: پیشرفتهای فناوری هسته ای کشور برای دانش آموزان تشریح می شود

همزمان با روز ملی فناوری هسته ا ی پیشرفتهای علمی و فناوری کشور و واحدهای شرکتی علم و فناوری دانشگاه تهران برای دانش آموزان تشریح می شود.به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با روز ملی فناوری هسته ای در تاریخ 20 فروردین ماه جاری مراسم بازدید از پارک فناوری دانشگاه تهران برای دانش آموزان مقطع دبیرستان برگزار می شود.
این مراسم با هدف توجه به میراث معنوی علمی جامعه ایران و با همکاری اساتید دانشگاه تهران برای دانش آموزان مقطع دبیرستان برگزار و طی آن پیشرفتهای علمی و فناوری کشور و واحدهای شرکتی علم و فناوری مستقر در دانشگاه تهران برای دانش آموزان تشریح می شود.
تقویت روح خودباوری و خوداتکایی و حس مثبت اندیشی جامعه جوان کشور به تحولات علمی ایران اسلامی از جمله اهداف این برنامه علمی است که توسط خانه فرهنگ مهرآور مرکز فرهنگی هنری منطقه 13 شهرداری تهران برگزار می شود.
اطلاعات بیشتر با مراجعه به فرهنگسرای امید قابل دسترس خواهد بود.
خبر: درمان واریس با مینی قلب

محققان نوعی مینی قلب آزمایشگاهی ساخته اند که می تواند با پمپ خون ها در عروق و بازگرداندن آن به قلب، درمان نوینی برای مبتلایان به بیماری های وریدی فراهم آورد.
این مینی قلبها در واقع پمپ های ریزی حاوی تعدادی سلول عضله قلب هستند. وقتی این مینی قلب ها در اطراف یک رگ کاشته می شوند می توانند به جریان خون در رگها نظم بدهند.
محققان به منظور پیشگیری از پس زده شدن این مینی قلب ها توسط سیستم دفاعی بدن، از سلول های بنیادی خود بیمار برای ساخت این مینی قلب استفاده می کنند.
"نارین سروازیان" داروشناس و فیزیولوژیست دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا و مجری این تحقیقات می گوید : "می توانیم در خارج از قلب بیمار، نسخه ساده ای از قلب ساخته و با قرار دادن آن در عروق اندام های پایین تر بدن جریان خون را به طور چشمگیری بهبود دهیم.
درعروق سالم، دریچه ها مسیر خون را در یک جهت حفظ می کنند و مانع از ایجاد لخته های خونی می شوند اما در افراد مبتلا به بیماری های وریدی، این دریچه ها عملکرد خود را از دست می دهند.
حدود 25 درصد از افراد بزرگسال دچار واریس رگ هستند و حدود شش درصد نیز به نسخه های جدی تری از این بیماری مبتلا هستند.
بیماری ورید می تواند به التهاب، زخم، قطع پا و حتی مرگ منجر شود.
اگرچه برخی از درمانها برای عروق بیمار در نزدیکی سطح پوست، وجود دارد اما هیچ درمان موثری برای عروق عمیق تر در دسترس نیست.
دیگر محققان تلاش کرده اند قلب آسیب دیده را با رشد بافت قلبی ضربان دار در آزمایشگاه ترمیم کرده و آن را در خود قلب قرار دهند. در مقابل محققان گروه سروازیان بخشی از بافت قلب را گرفته و آن را در اطراف عروق قرار دادند.
تا کنون این ایده فقط در مراحل اولیه بررسی آزمایشگاهی است و در حیوانات زنده آزمایش نشده است.
محققان نخست قصد دارند بهترین طرح ها را برای این مینی قلب در نظر گرفته و سپس کاشت آن را در موش ها و دیگر حیوانات آزمایش خواهند کرد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Cardiovascular Pharmacology and Therapeutics منتشر شده است.
خبر: دادگاه ترکیه حکم خود را برای لغو ممنوعیت یوتیوب تغییر داد

پس از تغییر حکم ابتدایی دادگاهی در ترکیه دسترسی به شبکه‌ی اشتراک‌گذاری‌ فایل‌های صوتی-تصویری یوتیوب همچنان ممنوع خواهد بود.
شبکه پرس تی وی خبر داد: این دادگاه روز جمعه (۱۵ فروردین) با لغو ممنوعیت یوتیوب از سوی دولت ترکیه اعلام کرد این اقدام نقض حقوق بشر است. با وجود این، این دادگاه اندکی بعد حکم خود را تغییر داد و گفت این ممنوعیت تا زمان حذف فایل‌های صوتی که گفته می‌شود حاوی مذاکرات امنیتی- سیاسی مقامات امنیتی این کشور درباره سوریه است، باقی خواهد ماند.
آنکارا بیستم مارس در واکنش به استفاده‌ی مخالفان ناشناس از توئیتر برای انتشار اتهام‌های فساد علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و حلقه‌ی درونی وی از دسترسی کاربران ترکیه به این شبکه‌ اجتماعی جلوگیری کرد.
یوتیوب در تاریخ ۲۷ مارس، پس از انتشار یک فایل صوتی که در آن مقامات امنیتی بلند‌پایه‌ی ترکیه درباره احتمال انجام یک عملیات پرچم دروغین برای توجیه حمله نظامی به سوریه صحبت می‌کنند، مسدود شد.
آنکارا انتشار این فایل صوتی در یوتیوب را نوعی «جاسوسی» دانست و اعلام کرد انتشار این فایل جنجالی «یک مساله‌ی امنیت ملی» به وجود آورده است.
اردوغان پیش از انتخابات محلی مهمی که یکشنبه گذشته برگزار شد دستور اعمال محدودیت‌هایی در اینترنت را صادر کرد؛ گفتنی است با وجود اتهامات اخیر مربوط به‌ فساد و سرکوب شدید اعتراضات ضد دولتی از سوی پلیس در ژوئن گذشته، حزب عدالت و توسعه اردوغان با پیروزی در انتخابات محلی ترکیه اکثر کرسی‌های دولت محلی را به خود اختصاص داد.
سازمان عفو بین‌الملل اعمال ممنوعیت در اینترنت را «اقدامی ناشیانه برای سانسور دولتی» خواند که «تنها بی‌اعتمادی و ناکامی بیشتری ایجاد خواهد کرد.»
خبر: دستگیری سه عربستانی به دلیل فعالیت در یوتیوب

یکی از معترضان، از آل سعود خواست حق آنها را که از فروش نفت به دست می‌آید، پس بدهد.
مقامات عربستان سه شهروند این کشور را به جرم انتشار فیلم‌های کوتاه در یوتیوب دستگیر کردند.
این سه تن در کلیپ‌های خود از سردمداران عربستان سعودی، ثرومندترین کشور نفتی منطقه، بهبود شرایط زندگی شهروندان را خواستار شده و پایان دادن به فساد گسترده در این کشور را تقاضا کرده‌اند.
این سه نفر چندی پیش همزمان با پایان یافتن دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از عربستان بازداشت شدند.
نسخه انگلیسی سایت یاهو مکتوب، نام این سه تن را عبدالعزیز محمد الدوسی، عبدالله بن عثمان و فردی که خود را الحربی نامیده، عنوان کرده است.
عبدالعزیر محمد الدوسری، در کلیپ کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای خود، با اشاره به این که شرایط مالی بدی دارد، گفت حقوقی که دریافت می‌کند تکافوی نیازهای اولیه او را نمی‌دهد.
وی گفت من نه ماشینی دارم و نه خانه‌ای برای زندگی.
الدوسری از دولت عربستان خواست حق آنها را که از فروش نفت به دست می‌آورند، به ایشان پس بدهد.
البته وی خاطرنشان کرد که امیدی به انجام این کار ندارد.
خبر: حفره‌ای در آیفون که کار را برای سارقان آسان می‌کند

این حفره به هکرها امکان ورود به گوشی را بدون وارد کردن کلمه عبور می‌دهد!
حفره جدید امنیتی کشف شده در سیستم عامل آی فون ردیابی آنها را پس از سرقت و یا مفقود شدن با اختلال مواجه می‌کند.
یکی از علل گرایش کاربران به گوشی‌های آیفون، امکان ردیابی آنها پس از مفقود شدن و یا سرقت است. این امکان با نرم افزار Find My iPhone برای این کاربران توسط شرکت اپل فراهم شده است.
این نرم افزار می تواند پس از مفقود شدن و یا سرقت گوشی به کاربر این امکان را بدهد تا از راه دور فعال شده و و کاربر را نسبت به موقعیت مکانی گوشی مطلع سازد.
همچنین کاربران می‌توانند از طریق آن گوشی خود را قفل کرده و از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی خود توسط دیگر افراد و یا سارقان جلوگیری کنند.
تا کنون کاربران تنها با وارد کردن کلمه عبور گوشی و باز کردن قفل آن می‌توانستند این نرم افزار را غیر فعال کنند اما به تازگی حفره امنیتی جدیدی در سیستم عامل آیفون توسط کارشناسان یافت شده است که به سارقان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به وارد کردن کلمه عبور در این گوشی ها نرم افزار Find My iPhone را غیر فعال کنند.
بنا به گفته می گوئل آلوارادو، سارقان به راحتی می توانند با انتخاب گزینه Delete Account در تنظیمات iCloud و خاموش کردن همزمان نرم افزار Find My iPhone، حساب کاربری آی کلود را از بین برده و مکانیابی را برای کاربران متوقف کند.
نرم افزار Find My iPhone همچنین امکان تغییر کلمه عبور، پاک کردن اطلاعات موجود و همچنین نمایش پیامی خاص را در صفحه نمایشگر گوشی به کاربران می‌دهد.
پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک شرکت اپل آپدیتی را برای رفع این مشکل به کاربران عرضه کند.
..................................
خبر: اسناد موجود نشان می‌دهد که اگر "استیو جابز" این روزها زنده بود هرگز سراغ تولید تلویزیون نمی‌رفت

طی چند سال گذشته بارها این شایعه منتشر شد که اپل قصد دارد گیرنده‌های تلویزیونی تولید کند.
اما کارشناسان می‌گویند که اگر "استیو جابز"(Steve Jobs) این روزها زنده بود هرگز سراغ تولید تلویزیون نمی‌رفت.
این خبر بر پایه اطلاعات مستندی منتشر شده که در کتاب: "امپراتوری خالی از سکنه: اپل بعد از استیو جابز" گردآوری شده است.
وظیفه تدوین اطلاعات مندرج در این کتاب را "یوکاری ایواتانی کین"(Yukari Iwatani) از گزارشگران اسبق وال استریت ژورنال برعهده داشته است و مرکز خبری Business Insider هم گزیده‌ای از اطلاعات آن را منتشر کرد.
نویسنده کتاب می‌گوید که در سال ۲۰۱۰ میلادی جابز به همراه ۱۰۰ تن از مدیران و کارمندان ارشد اپل جلسه محرمانه‌ای را با نام Top 100 برگزار کرد و از تمامی آنها خواست هر سوالی در مورد آینده فعالیت‌های اپل دارند، بدون هر نگرانی از او بپرسند.
یکی از کارمندان از جابز پرسید که او در زمینه تولید گیرنده تلویزیون چه سیاستی دارد و مدیرعامل اسبق اپل در مقابل پاسخ داد: "نه".
جابز در پاسخ به این کارمند گفت: «گیرنده‌های تلویزیونی یک تجارت خطرناک محسوب می‌شوند. آنها هرگز به سوددهی کامل نمی‌رسند و تولیدکنندگان هم روی لبه تیغ حرکت می‌کنند.»
این نگرانی را این روزها هم کارشناسان دارند و معتقدند که اگر اپل سراغ تولید تلویزیون برود، بازی را در بازار جهانی محصولات الکترونیکی باخته است.
خبر: احتمال عرضه مدل ارتقایافته گلکسی S5

شایعات موجود از برنامه شرکت سامسونگ برای طراحی مدل ارتقایافته گوشی گلکسی S5 خبر می‌دهند که از نظر مشخصات فنی بهبود قابل توجهی نسبت به مدل کنونی خواهد داشت.
بر همین اساس یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که از مدل جدید این گوشی نسبت به مدل استاندارد گلکسی S5 انتظار می رود افزایش قابل توجه کیفیت نمایشگر آن است.
پیشتر پیش بینی می‌شد که سامسونگ گلکسی S5 استاندارد از نمایشگر با وضوح تصویر بهتری بهره ببرد اما با عرضه آن به بازار با نمایشگر کنونی پیش بینی می‌شود این شرکت بهبود وضوح تصویر را برای ترقیب مشتریان و ایجاد تفاوت قابل توجه بین مدل جدید با مدل استاندارد به کار گیرد.
از دیگر مشخصات پیش بینی شده این گوشی می‌توان به برخورداری از پردازشگر چهار هسته‌ای کوالکوم اسنپ دراگون 805 2.45 گیگا هرتزی اشاره کرد. بر اساس این شایعات این گوشی از رم 3 گیگی بهره خواهد برد و حافظه داخلی آن نیز معادل 32 گیگابایت ظرفیت خواهد داشت.
این گوشی به یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و دوربین جلوی 2 مگاپیکسلی مجهز خواهد بود و سیستم عامل آن نیز اندروید 4.4.2 کیت‌کت پیش بینی شده است.
با توجه به این نکته که پردازشگر این گوشی جدید بوده و انتظار نمی‌رود در نیمه نخست سال جاری عرضه شود زمان عرضه مدل جدید گلکسی S5  نیز زودتر از این زمان نخواهد بود.
خبر: گوشی های هوشمند پهپاد می شوند

محققان تجهیزات جانبی برای گوشی های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید تولید کرده اند که با استفاده از آن می توان از این گوشی ها به عنوان پهپاد استفاده کرد.
این وسیله دارای چهار موتور الکتریکی است که در چهار طرف گوشی نصب می شوند و سپس می توانند گوشی را تا ارتفاع 20 متر بالا ببرند.
همچنین در هنگام پرواز می توان از نرم افزارهای موجود در گوشی برای ضبط تصاویر و تهیه عکس استفاده کرد.
این کار با استفاده از گوشی اندروید دیگری انجام می شود که باید گوشی در حال پرواز را کنترل کند.
این وسیله باید به همراه نرم افزار مخصوصی بر گوشی های اندروید نصب شوند.
این پهپاد می تواند به چهار جهت مختلف پرواز کند و نیز به دور خود بچرخد.
خبر: تولید نانو کاتالیست برای کاربرد در صنایع شیمیایی

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد موفق به تولید نانوکاتالیستی شدند که دارای بازده بالا و به راحتی قابل بازیافت است. از این نانوکاتالیست می توان در صنایع نفت، پتروشیمی و تولید پودرهای سرامیکی استفاده کرد.
پژوهشگران در این طرح تحقیقاتی با استفاده از روش میکروامولسیون آب در روغن توانستند این نانو کاتالیست را تولید و خواص آن را بررسی کنند.
همچنین در این پژوهش بر روی اثر مواد فعال سطحی بر شکل ، اندازه و سایر خواص نانو کاتالیست تولید شده مطالعه شد.
کاتالیست (Catalyst) ماده ای است که می تواند منجر به تغییر نرخ سرعت یک واکنش شیمیایی شود بدون آن که خود در واکنش مصرف شود.
امولسیون به مخلوطی از دو یا چند مایع گفته می شود که مخلوط ناشدنی باشند.
ماده فعال کننده سطحی ماده ای است که باعث تغییر کشش سطحی یک مایع یا جامد می شود ، از همین رو بسیاری از افزودنی ها مانند مواد پراکنده ساز در واقع جزو فعال کننده های سطح هستند.
با توجه به نتایج به دست آمده ، اندازه نانو ذرات کاتالیستی تشکیل شده بسته به نوع ماده فعال سطحی مورد استفاده، متغیر است. با این حال هر یک از این مواد، منجر به تولید نانوذراتی با توزیع اندازه یکنواخت و شکل تقریبا یکسان خواهند شد.
رضا پورنجف کارشناس ارشد رشته مهندسی مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و یکی از محققان این روش گفت :در روش میکروامولسیون ، اطراف هر ذره لایه ای از ماده فعال سطحی تشکیل می شود. بر اثر تشکیل این لایه ، فرآیند انباشتگی ذرات به کمترین میزان خود رسیده و با کنترل شرایط می توان به ذراتی با اندازه نانومتری ، شکل مطلوب ، سطح ویژه بالا و فعالیت مناسب رسید.
نانوذرات کاتالیستی به دلیل سطح فعال بزرگ تر در محلول واکنش حل نشده و به سادگی قابل جداسازی هستند.
این کار تحقیقاتی با همکاری دکتر سید علی حسن زاده تبریزی و دکتر مجید قشنگ ( اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد) انجام شده و نتایج این مطالعه در نشریه Ceramics International منتشر شده است.
خبر: خبرنامه الکترونیکی انجمن علمی نانوفناوری ایران منتشر شد

هفتاد و چهارمین شماره خبرنامه الکترونیکی انجمن علمی نانوفناوری ایران انتشار یافت.
 علاقه مندان می توانند جدیدترین اخبار و مطالب مرتبط با انجمن علمی نانوفناوری همچون گزارش برگزاری ﭘﺎﻧﺰدﻫﻤﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻓﻨﺎوری ﻧﺎﻧﻮ، دوﻣﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻧﺎﻧﻮﻓﻨﺎوری ﻛﺸﻮر، ﻛﺎرﮔﺎه آﻣﻮزﺷﻲ ﻧﺎﻧﻮﻓﻨﺎوری ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﻲ و انتخاب علی اکبر بابالو به عنوان داﻧﺸﻤﻨﺪ ﺟﻮان ﺑﺮﺗﺮ از ﺳﻮی ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺘﺎن ﻋﻠﻮم در این شماره از نشریه مطالعه کنند.
در این نشریه همچنین اخبار مرتبط با ﺑﺮﮔﺰاری ﭘﻨﺠﻤﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوری ﻧﺎﻧﻮ - ICNN2014، ﻫﻤﺎﻳﺶ ﻣﻠﻲ ﻧﺎﻧﻮﻓﻨﺎوری در ﻋﻠﻮم و ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ به میزبانی داﻧﺸﮕﺎه ﻣﻼﻳﺮ، ﺑﺮﮔﺰاری ﺳﻤﭙﻮزﻳﻮم ﻧﺎﻧﻮ 93 در داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﻧﺠﻒ آﺑﺎد و نماﻳﺸﮕﺎه ناﻧﻮ ﻓﻨﺎوری Nanofair 2014 -2014 منتشر شده است.
اخبار مربوط به ﻛﻨﻔﺮاﻧﺲ و ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺎه ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوری ﻧﺎﻧﻮ ﺗﻮﻧﺲ - Nanotech Tunisia 2014، ﺑﺮﮔﺰاری دوﻣﻴﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺑﻴﻦاﻟﻤﻠﻠﻲ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوریﻧﺎﻧﻮ ﭘﺮﺗﻐﺎل - NanoPT اﺧﺒﺎر ﻧﺎﻧﻮ، مقالات تخصصی با موضوع اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﺮﻣﺎﻳﺶ ﺳﻠﻮﻟﻲ و ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ دارورﺳﺎﻧﻲ ﺟﻬﺖ درﻣﺎن ﺳﺮﻃﺎن رﺣﻢ و اﻓﺰاﻳﺶﻃﻮل ﻋﻤﺮ ﻏﻼت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺎﻧﻮ و یافته های جدید حوزه نانوفناوری نیز در هفتاد و چهارمین شماره خبرنامه الکترونیکی انجمن علمی نانوفناوری ایران قابل ملاحظه و دسترسی است.
خبر: دانشمند ایرانی مبدع ابزار الکترونیکی تجزیه پذیر در آمریکا

یک دانشمند ایرانی و استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ایالتی آیووا در آمریکا موفق به ساخت یک ابزار الکترونیکی تجزیه پذیر شده است که بنا به دستور عملیات تجزیه اجرا می شود.
رضا منتظمی موفق به ساخت یک آنتن تجزیه پذیر شده است که می تواند اطلاعات را منتقل کند.
این دانشمند علم مواد در دانشگاه آیووا ابزارهای الکترونیکی و موادی ساخته است که می توانند بنا به دستور تجزیه شوند. وی این فناوری را مواد گذرا و یا الکترونیک گذرا می نامد.
این دانشمند ایرانی می گوید: از این مواد می توان برای ساخت ابزارهای پزشکی استفاده کرد. مزیت آنها این است که در زمان پایان کارشان در بدن ناپدید می شوند.
طبق این گزارش همچنین از این مواد می توان در امور نظامی برای ارسال و دریافت اطلاعات سری استفاده کرد.
هنوز نمونه اولیه این مواد در دسترس نیست، اما منتظمی می گوید تحقیقات گروه وی نشان داده است که ابداع چنین موادی دور نیست.
پیش از این گروه این دانشمند ایرانی یک ماده کامپوزیتی پلیمری تجزیه پذیر ساخته بودند که می تواند مامن ولفه های الکترونیکی کوچک باشد.
بررسی دستگاه های الکترونیکی بر اساس مواد گذرا ( الکترونیک گذرا ) فناوری جدید و نادری است که پتانسیل استفاده در کاربردهای پزشکی و نظامی را دارند.
این مطالعه در مجله Advanced Functional Materials منتشر شده است.
.................................
خبر: چهارمین مسابقه ملی نانو در 25 شهر برگزار می شود

مسئول ترویج و آموزش دانشجویی ستاد ویژه فناوری نانو گفت که چهارمین مسابقه ملی نانو در 25 شهر برگزار می شود.
 چهارمین مسابقه ملی نانو با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی – آموزشی کشور 19 اردیبهشت ماه امسال برپا می شود.
سید محمد یوسف طاهری روز دوشنبه افزود : تاکنون 25 شهر برای برگزاری این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است که شهرهایی که به عنوان مرکز برگزاری مسابقات قطعی شده اند شامل قم ، اراک ، زاهدان ، ایلام ، کرمان ، سرچهان (فارس) ، کاشمر (خراسان رضوی) ، دزفول (خوزستان) ، کرج ، بوشهر و اصفهان است .
به گفته وی همچنین مقرر شده است که این مسابقات در تهران ، شیراز ، رشت ، آمل ( مازندران ) ، مشهد ، تبریز ، یزد ، ابهر(زنجان) ، قزوین ، ملایر(همدان) ، یاسوج ( کهگیلویه و بویراحمد) ، بندرعباس ، کرمانشاه و گرگان(گلستان)نیز برگزار شود و این امر در حال بررسی نهایی است.
طاهری خاطرنشان کرد: تاکنون 4400 نفر برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود با توجه به آن که 10 روز تا پایان ثبت نام فرصت باقی مانده است پیش بینی شود که تعداد شرکت کنندگان به 5000 نفر برسد.
وی افزود : براین اساس تاکنون استان های خراسان رضوی ، تهران ، فارس ، خوزستان و اصفهان به ترتیب بیشترین شرکت کننده را در این دوره از مسابقات داشته اند.پرمخاطب ترین رشته های این آزمون به ترتیب شامل شیمی ، فیزیک ، مهندسی شیمی ، مهندسی مواد و زیست شناسی بوده اند.
طاهری گفت :تا پیش از برگزاری مسابقه ملی نانو سه کارگاه آموزشی به منظور آشنایی دانشجویان با سرفصل های مسابقه و آمادگی داوطلبان در فروردین و اردیبهشت ماه 93 ( تا قبل از 19 اردیبهشت ماه )برگزار خواهد شد.
وی افزود: این کارگاه ها شامل کارگاه آموزشی یک روزه آشنایی با نانو فناوری در دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار ( 27 فروردین ماه )، کارگاه آشنایی با فناوری نانو در دانشگاه شهید باهنر کرمان ( 28 و 29 فروردین ماه ) و کارگاه آموزشی فناوری نانو موسسه آموزش عالی مهرگان تبریز (چهارم و پنجم اردیبهشت ماه ) است .