۱۴۰۳ یکشنبه ۰۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 19 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: لنز تماسی مادون قرمز، ابزار جدید جاسوسی
با دستاورد محققان دانشگاه میشیگان، در آینده نزدیک لنز تماسی با دید مادون قرمز به ابزار موثری برای جاسوسی تبدیل خواهد شد.
حذف مولکول‌های نمک از آب، ساخت جلیقه‌های محافظ بسیار نازک، جذب انرژی نور و خاموش کردن الکترون‌های متعدد، بخشی از کاربردها و ویژگی‌های گرافن محسوب می‌شوند.
گرافن به نازکی یک تار مو است، بنابراین نمی‌تواند مقدار زیادی از نور را در خود جذب کند.
گروهی از محققان دانشگاه میشیگان برای حل این مشکل، از دو لایه گرافن با یک دی‌الکتریک در بین آنها استفاده کرده‌اند؛ زمانی که نور از لایه بالایی گرافن عبور می‌کند، الکترون‌ها با کمک ماده دی‌الکتریک به لایه زیرین حرکت می‌کنند.
این روند افزایش الکترون‌ها باعث افزایش 100 برابری تولید الکترون‌ها شده و در نتیجه یک فوتو ترانزیستور ساخته می‌شود که از حساسیتی معادل یک دوربین دیجیتال استاندارد برخوردار است.
چگونگی ایجاد دید مادون قرمز در یک لنز تماسی
گرافن به طول موج‌های متعدد نور خارج از طیف مرئی مانند مادون قرمز و فرابنفش حساس است.
ساندویچ گرافن تولید شده توسط محققان به نور مرئی و مادون قرمز حساس است؛ بدلیل نازک بودن گرافن، یکپارچه‌سازی آن با یک لنز تماسی می‌تواند دید مادون قرمزی را در لنز ایجاد کند که علاوه بر کاربردهای نظامی، در پزشکی نیز قابل استفاده خواهد بود.
.................................
خبر: سرعت گسترش کائنات مشخص شد
دانشمندان با استفاده از یک روش محاسباتی جدید موفق به ارائه دقیق‌ترین محاسبه درخصوص سرعت گسترش کائنات با دقت دو درصدی شدند.
تیم تحقیقاتی «بررسی دیجیتالی آسمان اسلون» (SDSS) در نیومکزیکو دو روش محاسباتی مختلف شامل استفاده از کوازارها و گاز هیدروژن بین کهکشانی را برای اندازه گیری سرعت گسترش کائنات با یکدیگر ترکیب کردند.
در این مطالعه 140 هزار کوازار دوردست – مناطق نوری در مرکز کهکشان‌های عظیم – در زمانیکه کائنات تنها یک چهارم سن فعلی عمر داشت، مورد بررسی قرار گرفتند؛ سپس موقعیت ابرهای گازی بصورت سه‌بعدی و در سه فاصله مختلف نقشه‌برداری شدند.
در این روش پیشگامانه محاسباتی، از توزیع هیدروژن در بزرگترین مقیاس استفاده شد.
محققان میزان سرعت گسترش کائنات را از زمان عبور نور از هر تکه هیدورژنی محاسبه کردند که نشان می‌دهد، 10.8 میلیارد سال قبل، کائنات هر 44 میلیون سال یک درصد گسترش پیدا کرد و این سرعت گسترش در پنج میلیارد سال گذشته بدلیل وجود انرژی تاریک سریعتر شد.
به گفته دکتر «متیو پیری» از موسسه کیهان‌شناسی و گرانش دانشگاه پورتسموث، با ابداع روش جدید امکان محاسبه سرعت گسترش کائنات با جزئیات عالی مشابه تعیین سن درخت با استفاده از حلقه‌های آن فراهم شد؛ در این مطالعه هر طیف کوازاری به آرشیوی از تاریخچه جهان تبدیل شد.
محققان بدنبال بررسی نحوه و چرایی گسترش کائنات هستند تا بتوانند ماهیت انرژی تاریک را شناسایی کنند.
نتایج این مطالعه در کنفرانس انجمن فیزیک آمریکا ارائه شد.
.................................
خبر: جایزه 30 میلیون دلاری گوگل در انتظار فرود اولین سفینه رباتیک بر ماه

کانال های ساینس و دیسکاوری مسابقه پر هیجان رقابت خصوصی لونار ایکس Lunar X گوگل را از تلویزیون پخش می کنند.
یک هفته پس از این که گوگل رقابت ایکس لونار خود را اعلام کرد گروهی از مهندسان و دانشمندان در حال رقابت برای ساخت سفینه روباتیکی هستند که بتواند بطور موفقیت آمیزی بر سطح ماه فرود آید.
در این مسابقه جایزه 30 میلیون دلاری از آن اولین سفینه روباتیکی خواهد بود که بتواند بطرز موفقیت آمیزی بر سطح ماه فرود آید.
اکنون به لطف کانال های دیسکاوری و ساینس هزاران آمریکایی می توانند از طریق تلویزیون از این رقابت پر هیجان لذت ببرند.
هر دو این کانال ها این مسابقه را از مراحل اولیه که شامل مراحل آزمایشی گروه های مختلف می شود تا نهایتا پرتاب سغینه ها و متعاقب آن فرود بر سطح ماه را بطور کامل پوشش می دهند.
در حال حاضر 18 گروه برای کسب جایزه 30 میلیون دلاری گوگل درحال رقابت هستند.
این گروه ها برای برنده شدن باید کاری بیش از فرود بر سطح ماه انجام دهند بطوریکه سفینه ها پس از فرود بر سطح ماه باید دست کم هزار و 650 پا (502.92 متر) بر سطح ماه حرکت کنند و فیلم ویدیویی، تصاویر و اطلاعات کاوش خود بر ماه را به زمین بازگرداند.
تمام مراحل این مسابقه باید در روز 31 دسامبر 2015 به پایان برسد.
................................
خبر: موفقیت دانشمندان در درمان وزوز گوش با تحریک عصب واگ

محققان دانشگاه تگزاس در تحقیق جدید خود برای درمان وزوز گوش از تحریک عصب واگ کمک گرفته‌اند.
وزوزگوش مشکلی آزاردهنده است که اغلب زندگی مبتلایان را مختل می‌کند، این عارضه گاه هنگام خواب به حدی شدت می‌یابد که باعث کاهش تمرکز فرد می‌شود.
شانا جکسون، پزشک ادیولوژیست از دانشگاه تگزاس در دالاس می‌گوید: در حال حاضر محققان در حال برنامه‌ریزی یک کارآزمایی بالینی برای تست تحریک عصب واگ هستند. در این روش یک دستگاه کوچک به طور مستقیم روی عصب واگ قرار داده شده و پالس‌های الکتریکی تحریک عصب در حالی که بیماران مبتلا به صدا گوش می‌دهند، به گوش می‌رسد.
هدف استفاده از این روش این است که مغز تحریک شود.
به گفته دکتر اسون، استاد دانشگاه تگزاس در دالاس، در یک کارآزمایی در اروپا، 10 نفر تحت درمان با این روش بودند. نیمی از آنها کاهش قابل توجهی در علائم را تجربه کردند.
وی می‌گوید: به عنوان بخشی از این مطالعه کارآزمایی بالینی جدید، بیماران را برای درمان دو ساعت و نیم، پنج روز در هفته تحت درمان قرار دادیم که نتایج قابل توجهی در بهبود وزوزگوش مشاهده شد.
تحریک عصب واگ در درمان بیماری‌های دیگر مانند صرع و افسردگی نیز استفاده می‌شود. این روش به بهبود بیماری کمک کرده است و ادامه درمان موجب کنترل نشانه‌های بیماری می‌شود.
بر اساس این گزارش، عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است که از ساقه مغز تا اندام‌های داخلی شکم امتداد دارد. این عصب، عصب دهم جمجمه‌ای از ۱۲ جفت عصب مغز است.
................................
خبر: یک سیگنال از ماده تاریک رسید
دانشمندان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی "فرمی" ناسا به پاسخی برای ماهیت ماده تاریک دست یافته اند. به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره شناسان که چندین دهه را صرف مطالعه ماده تاریک کرده اند بر این باورند که این ماده نامرئی بخش اعظمی از کائنات را تشکیل داده است.
"دن هوپر" استادیار آزمایشگاه ملی فرمی در باتاویا در ایلی نویز و همکارانش، سیگنال رسیده از قلب کهکشان راه شیری از سال 2009 تا کنون را بررسی کرده اند.
این سیگنال حاوی مه پرتوهای گاما- پرتوهای بسیار پرانرژی-  است و اکنون دانشمندان متقاعد شده اند که این سیگنال ناشی از برخورد ذرات ماده تاریک به یکدیگر است.

محققان می گویند: همانطور که این ذرات یکدیگر را نابود می کنند، پرتوهای گامای آزاد شده در فضا، به یک برافروختگی قابل مشاهده در مرکز راه شیری تبدیل می شود.
تشخیص های مشابه در کهکشانهای کوتوله همسایه که کوچکتر ازکهکشان ما هستند می تواند حاکی از صحت این نظریه باشد.
هوپر می گوید: این متقاعد کننده ترین سیگنالی است که برای ذرات ماده تاریک داریم.
دانشمندان برای تایید یافته های خود مجبور بودند دیگر احتمالات را برای این سیگنال رد کنند از جمله پرتوهای گامای تولید شده توسط تپ اخترهای دور افتاده یا ستاره ای که به سرعت بچرخد.
آنها دریافتند پرتوهای گاما، محیطی با وسعت حدود 10 هزار سال نوری در اطراف مرکز کائنات ایجاد می کند و از این رو احتمال آنکه تپ اخترها منشا امر باشند را رد کردند.
اگر یافته های محققان فرمی درست از آب درآید، کشف آنها سئوالات بیشماری را در مورد ماده تاریک مطرح می کند.
پیش از این دانشمندان فکر می کردند ماده تاریک از ذرات فرضی موسوم به ذارت عظیم دارای تعامل ضعیف (WIMP) ساخته شده است.
اگر ماده تاریک در قلب کهکشان ما تولید و نابود می شود پس باید ذره بسیار سنگین تری باشد.
این امر می تواند در مورد برخی شواهد پیشین برای ماده تاریک که بر روی زمین تجربه کرده ایم شبهه ایجاد کند.
اگر یافته های پروفسور هوپر و همکارانش با سیگنال های مشابه در قلب دیگر کهکشانها مطابقت داشته باشد به احتمال قوی یافته های آنها صحت خواهد داشت.
.................................
خبر: لباس‌های پاره‌ای که خودبخود ترمیم می‌شوند

محققان موسسه فناوری ماساچوست در حال ساخت مواد زنده از ذرات زیستی هستند که در آینده می‌توان از آنها در اقلام روزمره بهره برد.
تصور کنید در آینده پیراهنی داشته باشند که در صورت پاره شدن آستین آن یا تغییر وزن، بتواند آستین جدید رویانده یا تغییر شکل دهد.
تیموتی لو، دانشیار موسسه فناوری ماساچوست گفت: ما می‌خواهیم از قابلیتهای زیست‌شناسی استفاده کنیم. ما قصد داریم با موادی از درختان و استخوانها که بدون دخالت انسان تولید می‌شوند، مواد مشابهی را ایجاد کنیم.
محققان اخیرا یک شاهد مثال را تکمیل کرده‌اند که اولین گام به سوی تولید مواد زنده یا کارخانجات مبتنی بر سلول برای مواد محسوب می‌شود.
آنها باکتری ای‌کولای را برای تشکیل بیوفیلمهایی اصلاح کردند که این بیو‌فیلمها در گام بعدی به منظور برخورداری از برنامه‌های ژنتیکی مصنوعی که امکان کنترل مواد تولید شده با افزودن مواد شیمیایی خارجی را فراهم می‌کنند، مهندسی شدند.
محققان با تغییر زمان و مکان افزودن این مواد شیمیایی، توانستند بیوفیلمهایی را تولید کنند که مواد مختلف را شکل می‌دادند.
آنها همچنین باکتریهایی را طراحی کردند که قادر به صحبت با یکدیگر و هماهنگ کردن شکل‌گیری مواد مختلف بدون دخالت انسان بودند.
لو اظهار کرد: ما با استفاده از این پلت‌فرم، بیوفیلمهایی ساختیم که می‌توانند به نانوذرات طلا برای هدایت برق یا به نقاط کوانتومی برای انتشار فلورسنت متصل شوند.
وی با اذعان به این که تیم تحقیقاتی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی واقعی‌سازی مواد زنده قرار دارند، اظهار امیدواری کرد که در پنج تا 10 سال آینده بتوانند به این مهم دست یابند.
.................................
خبر: رقابت آسمانخراش‌های چوبی مقاوم‌تر از بتن برای نبرد با گازهای گلخانه‌ای

آسمانخراش‌های چوبی برای کسب جایزه دو میلیون دلاری سازمان کشاورزی آمریکا با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای به رقابت می‌پردازند.
این ساختمان‌ها باید از پنل‌های چوبی فوق محکمی استفاده کنند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت مسکن اضطراری و پناهگاه‌ها نیز بهره برد.
روشهای جدید می‌توانند چوب را به مواد ساختمانی با مقاومت کششی بیشتر از فولاد و مقاومت بیشتر از بتن در برابر فشرده‌سازی تبدل کند. بتن در زمان تولید، نزدیک اندازه وزن خود، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند، در حالیکه چوب در زمان رشد خود کربن را از جو می‌گیرد.
سازمان کشاورزی آمریکا مدعی است یک ساختمان چهارطبقه ساخته‌شده از الوار انبوه می‌تواند گازهای گلخانه‌ای را به اندازه حذف سالانه 500 خودرو از جاده کاهش دهد.
نخستین پروژه در این زمنیه چند سال پیش و زمانی معرفی شد که مایکل گرین، معمار کانادایی، ساخت سازه‌های 20 طبقه‌ای و 60 متری را پیشنهاد داد که از پنل‌های الوار مقطع ساخته شده باشند.
در این میان، تکمیل اخیر یک دفتر هشت‌ طبقه چوبی در اتریش و یک بلوک مسکونی 9 طبقه در لندن به منزله تحقق سریع ساخت آسمانخراش‌های چوبی است.
بسیاری از کشورها ارتفاع بیشینه ساختمان‌های چوبی را محدود کرده‌اند و این میزان در روسیه چهار طبقه، در کانادا شش طبقه و در آمریکا و چین نیز پنج طبقه گزارش شده است.
.................................
خبر: تولید سیمان دوستدار محیط زیست با سرویس‌های بهداشتی بازیافتی
یک تیم بین‌المللی از محققان کشورهای انگلیس، اسپانیا و برزیل با بازیافت زباله‌های سرامیکی موفق به تولید سیمان سبز و دوستدار میحط زیست شدند.
چینی‌آلات بهداشتی دور ریختنی مانند کاسه دستشویی و روشویی، وان حمام یا حوض‌های سرامیکی قدیمی از جمله مهمترین زباله‌های موجود در مراکز دفن و بازیافت زباله را تشکیل می‌دهند.
محققان دانشگاه‌های پلی‌تکنیک والنسیا، امپریال کالج لندن و استادوال کامپینا‌س سائوپائولو روش جدیدی را به منظور بازیافت این زباله‌های سرامیکی توسعه داده‌اند.
دراین روش زباله‌های سرامیکی پس از خرد شدن، با یک ماده فعال کننده مانند هیدروکسید سدیم، سیلیکات سدیم یا خاکستر پوسته برنج و آب مخلوط می‌شود؛ مخلوط درون قالب ریخته شده و تحت دمای بالا قرار می‌گیرد.
محصول نهایی از استحکام بسیار بالاتری در مقایسه با انواع متداول سیمان برخوردار است.
به گفته محققان، اگر زباله‌های سرامیکی با فعال کننده خاکستر پوسته برنج مخلوط شوند، ترکیب نهایی یک سیمان سبز و دوستدار محیط زیست است که بطور کامل با بازیافت مواد زائد تهیه شده است.
.................................
خبر: تولید نانوکاتالیستی قابل بازیافت با کاربرد در صنایع شیمیایی کشور
محققان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد، موفق به تولید نانوکاتالیستی با کاربرد در صنایع نفت، پتروشیمی و تهیه پودرهای سرامیکی شدند که از بازده بالایی برخوردار بوده و به راحتی قابل بازیافت است.
اکسید سریم یکی از کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع شیمیایی است که به دلیل هزینه تولید بالا، عموما از ترکیب آن با آلومینا استفاده می‌شود. کاتالیست ترکیبی آلومینا- سریا در فرایندهای اکسیداسیون مونوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن بسیار پرکاربرد است.
پژوهشگران در این طرح تحقیقاتی، با استفاده از روش میکروامولسیون آب در روغن، بر آن شدند تا نانوکاتالیست ترکیبی آلومینا-سریا را تولید کرده و به بررسی خواص آن بپردازند. آن‌ها همچنین، اثر حضور مواد فعال‌ سطحی (سورفکتانت) مختلف، بر شکل، اندازه و سایر خواص نانوکاتالیست تولید شده را مطالعه کردند.
مهندس رضا پورنجف، کارشناس ارشد رشته مهندسی مواد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و محقق طرح اظهار کرد: با توجه به نتایج به دست آمده، اندازه نانوذرات کاتالیستی تشکیل شده بسته به نوع ماده فعال‌ سطحی مورد استفاده، متغیر است. با این حال هر یک از این مواد، منجر به تولید نانوذراتی با توزیع اندازه یکنواخت و شکل تقریبا یکسان خواهند شد. در میان مواد فعال سطحی مختلف، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، نانوذراتی ریزتر، با شکل پهن‌تر و انباشتگی کمتر تولید می‌کند.
به گفته پورنجف، در روش میکروامولسیون اطراف هر ذره، لایه‌ای از ماده فعال سطحی تشکیل می‌شود. بر اثر تشکیل این لایه، فرآیند انباشتگی ذرات به کمترین میزان خود رسیده و با کنترل شرایط می‌توان به ذراتی با اندازه نانومتری، شکل مطلوب، سطح ویژه بالا و فعالیت مناسب رسید. نانوذرات کاتالیستی به دلیل سطح فعال بزرگتر (نسبت به ذرات کاتالیستی همگن)، در محلول واکنش حل نشده و به سادگی قابل جداسازی هستند.
وی با اشاره به این که روش میکروامولسیون قابلیت کنترل اندازه، شکل و سطح ویژه ذرات را دارد، در مورد روند کلی تولید این نانوکاتالیست گفت: در ابتدا مواد فعال سطحی مختلف (ستیل تری متیل‌آمونیوم بروماید، سدیم دودسیل سولفات و پلی‌اکسی اتیلن لوریل اتر) با سیکلوهگزان مخلوط شد. سپس تا زمان شفاف شدن به آن 1- بوتانول اضافه شد. پس از تقسیم این محلول به دو قسمت، دو محلول آبی حاوی نمک‌های فلزی و آمونیاک به هر کدام اضافه شد. سپس، میکروامولسیون‌های تشکیل شده با هم ترکیب شدند.
محقق طرح تاکید کرد: تمامی مراحل فوق تحت هم‌زدن شدید توسط یک همزن مغناطیسی انجام گرفت. پس از استراحت ترکیب نهایی، توسط دستگاه سانتریفیوژ رسوب از محلول جدا و پس از شستشو خشک شد. این رسوب در نهایت در کوره‌ای با اتمسفر هوا کلسینه شد.
نتایج این کار تحقیقاتی که با همکاری مهندس رضا پورنجف، دکتر سید علی حسن زاده تبریزی و دکتر مجید قشنگ از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد انجام گرفته، در مجله Ceramics International منتشر شده است.
.................................
خبر: بهبود راندمان رهایش کنترل شده دارو با نانوالیاف
محققان دانشگاه گیلان، موفق به تولید نانوحامل‌های دارویی لیفی با ساختار یکنواخت و قابلیت رهایش هدفمند دارو شدند.
مهندس مریم باژبان، کارشناس ارشد نساجی از دانشگاه گیلان و محقق طرح در این باره اظهار کرد: نانوحامل‌های لیفی، موادی زیست تخریب‌پذیر و سازگار با بدن هستند که با رهایش هدفمند و کنترل شده دارو، سبب افزایش خواص درمانی داروها و کاهش عوارض جانبی آن‌ها می‌شوند. از طرفی سایکلودکسترین‌ها از مواد پرکاربرد در صنایع داروسازی و تولید حامل‌های دارویی هستند. این ماده توانایی ویژه‌ای در پذیرش مولکول‌های مهمان دارد.
وی با بیان این که نتایج این کار قابل کاربرد در صنایع داروسازی و پزشکی است، افزود: در این تحقیق، سعی شده است با استفاده از فرایند الکتروریسی، نانوالیاف کیتوسان توسط ترکیبات سایکلودکسترین عامل‌دار شود. بررسی قابلیت استفاده از نانوالیاف تولید شده، به عنوان سیستم دارورسانی و نرخ رهایش دارو توسط آن از اهداف اصلی مطالعه شده در این تحقیق بود.
باژبان گفت: نانوالیاف تولید شده در این تحقیق، دارای محدوده قطر 130 تا 210 نانومتر است و ساختاری یکنواخت دارد. با توجه به نتایج، قطر این نانوالیاف با افزایش مقدار کیتوسان عامل‌دار شده کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: مطالعات مربوط به آزادسازی دارو در بافر فسفات نیز حاکی از این است که با افزایش مقدار کیتوسان، مقدار جذب دارو افزایش می‌یابد. از دیگر عوامل موثر بر نرخ رهایش دارو، افزایش دما است.
به گفته باژبان، با انجام تحقیقات بیشتر در راستای افزایش میزان بارگیری دارو در نانوالیاف تولید شده و بهبود راندمان رهایش کنترل شده و هدفمند دارو، ‌می‌توان این نانوحامل را در مقیاس صنعتی نیز تولید کرد.
وی افزود: در این کار، عامل‌دار کردن زیست پلیمر کیتوسان توسط ترکیبات سایکلودکسترین، طی دو مرحله انجام گرفت. در ابتدا گروه‌های کربوکسیل، در یک محیط قلیایی در بتاسایکلودکسترین شکل گرفتند. سپس، این گروه‌های کربوکسیل از طریق پیوندهای آمیدی با گروه‌های آمینو موجود در کیتوسان، اتصال برقرار کردند.
وی ادامه داد: با توجه به ویسکوزیته پایین زیست پلیمر تولید شده و عدم قابلیت ریسندگی آن، از پلی‌وینیل الکل به عنوان جزء دوم مخلوط الکتروریسی در نسبت‌های مختلف استفاده شد. ساختار، قطر و شکل نانوالیاف تولید شده، توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورد مطالعه قرار گرفت.
محقق طرح گفت: همچنین عوامل موجود در نمونه تولید شده، توسط روش طیف‌سنجی مادون قرمز(FTIR) تعیین شد. آزمایش‌های مربوط به رهایش داروی سالیسیلیک اسید از نانوحامل تولید شده، توسط روش طیف‌سنجی مادون قرمز در بافر فسفات در دو دمای بدن و محیط بررسی شد.
پاژبان خاطرنشان کرد: تصاویر حاصل از میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان دهنده تولید الیاف با ساختار یکنواخت و بدون ایجاد ساختار دانه تسبیحی است. نتایج حاصل از ویسکوزیته برشی و هدایت الکتریکی محلول‌های ریسندگی بیانگر این است که قطر نانوالیاف تولید شده به طور مشخص تحت تاثیر نسبت مخلوط قرار دارد. به عبارتی افزایش مقدار کیتوسان عامل‌دار شده (توسط سایکلودکسترین) در مخلوط پلیمری، سبب کاهش قطر نانوالیاف حاصله می‌شود.
محقق طرح تصریح کرد: افزایش میزان جذب دارو با مقدار کیتوسان، به دلیل افزایش پیوندهای آبگریز مولکول‌های دارو با حفره آبگریز سایکلودکسترین است. این پیوندها نرخ آزادسازی دارو را کاهش می‌دهند.
نتایج این کار تحقیقاتی که توسط مریم باژبان، دکتر مهدی نوری و دکتر جواد مختاری از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان انجام شده، در Chinese Journal of Polymer Science منتشر شده است.
.................................
خبر: محققان مي گويند هله‌هوله‌ها تنبلی می‌آورند
نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، خوارکی‌های فاقد ارزش غذایی یا «هله هوله» علاوه بر اضافه وزن، باعث تنبلی و کم‌تحرکی افراد می‌شوند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) تأثیر مصرف مداوم مواد غذایی کم ارزش را بر سلامت افراد مورد بررسی قرار داده‌اند.
در این مطالعه 32 موش به دو گروه تقسیم شده و بمدت شش ماه با دو رژیم غذایی متفاوت تغذیه شدند؛ برای گروه اول رژیم غذایی استاندارد شامل مواد غذایی فرآوری نشده از جمله ذرت و گوشت ماهی در نظر گرفته شد.
رژیم غذایی گروه دوم شامل مواد فرآوری شده، با ارزش غذایی پایین و سرشار از قند بود.
پس از گذشت سه ماه تفاوت آشکاری در وزن موش‌های گروه دوم مشاهده شد؛ در مقایسه با موش‌های متناسب گروه اول، 16 موش گروه دوم دچار اضافه وزن شدید شده و از تحرک بسیار کمتری برخوردار بودند.
نتایج این مطالعه اختلال در عملکرد کلی موش‌های گروه دوم را نشان می‌دهد؛ خستگی، کم‌تحرکی و تنبلی مفرط ناشی از اضافه وزن یکی از اثرات زیانبار مرتبط با «هله هوله» یا خوارکی‌های فاقد ارزش غذایی (junk food) عنوان شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

54987