۱۴۰۳ یکشنبه ۰۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 20 فروردین ماه

خبر:اعلام نگرانی سامسونگ از کاهش سود
شرکت سامسونگ برای دومین سه ماهه متوالی نسبت به کاهش سود خود ابراز نگرانی کرد.
برای دومین سه ماهه متوالی، شرکت سامسونگ کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی هوشمند در جهان از کاهش نرخ سود این شرکت ابراز نارضایتی کرد.
اگرچه سود این شرکت در حال حاضر نیز از میزان قابل توجهی برخوردار است اما این شرکت از قیمت فروش نهایی محصولات خود در فروشگاه‌های خرده فروشی راضی به نظر نمی‌رسد.
برهمین اساس انتظار می‌رود این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری با کاهشی 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان 7.9 میلیارد دلار از فروش محصولات خود سود به دست آورده باشد.
اگرچه این شرکت با تضعیف نوکیا و موتورولا موفقیت‌هایی را در زمینه عرضه گوشی های هوشمند خود در بازار  به دست آورده است اما حضور شرکت‌های مختلف در بازار آسیا به خصوص در حوزه گوشی‌های ارزان قیمت رقابت را برای این شرکت سخت تر کرده است.
البته بازگشت و تقویت شدن نوکیا توسط مایکروسافت و موتورولا توسط لنوو نیز یکی دیگر از نگرانی‌های این شرکت برای آینده محسوب می‌شود.
این شرکت پیشتر از پیچیده‌تر شدن شرایط رقابت در بازار آینده خبر داده بود.
خبر: بازار داغ هند برای غول‌های فناوری
شرکت سامسونگ با هدف افزایش قدرت خود در بازار در برابر رقبای تولیدکننده محصولات با قیمت ارزان تر تصمیم به افتتاح ۳ تا ۴ هزار فروشگاه در هند کرده است.
این اقدام در ابتدا با گشایش 10 فروشگاه بطور آزمایشی در هند آغاز خواهد شد و بنا به گفته مقامات این شرکت این فروشگاه ها کوچک بوده و مبتنی بر توزیع روزانه محصولات در آنها فعالیت خواهند کرد.
یکی دیگر از اهداف این اقدام رقابت با نوکیا در هند نیز خواهد بود، نوکیا در حال حاضر تعدادی از محصولات خود را با هدف نزدیک بودن به بازار در واحدهای مونتاژ خود در این کشور تولید می کند.
بنا به گفته وینت تانجا، مدیر سامسنوگ در هند، این شرکت در شهرهای با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر هند نیز فروشگاه عرضه محصولات خود را خواهد داشت.
وی با اشاره به این نکته که روش های مدرن ارائه محصولات مانند خرید اینترنتی در این شهرهای کوچک بازده کافی ندارد گفت می توان با گشایش یک فروشگاه در خیابان اصلی این شهرها محصولات سامسونگ را در این شهرها عرضه کرد.
در حال حاضر سامسونگ بالغ بر 2هزار فروشگاه بزرگ در سطح هند دارد.
خبر: کشف بزرگ‌ترین بلور منفرد طلا در جهان

دانشمندان با کمک ابزارهای پیشرفته، موفق به شناسایی بزرگ‌ترین بلور منفرد طلا در جهان
یک مالک بلور در صدد گرفتن اسکن‌هایی از بلور خود برای اثبات بهای یک و نیم میلیون دلاری آن بود، در حالی که محققان به دنبال مطالعه آرایش این ماده بودند.
مالک بلور که ساکن آمریکا است، چهار نمونه‌ را به زمین‌شناسی به نام «جان راکووان» از دانشگاه میامی داد تا ساختار بلورین آن‌ها را بررسی کند؛ تمامی این قطعات چهار دهه پیش در ونزوئلا کشف شده بودند.
ثابت شدن بلوربودن این سازه‌ها بدین معنا بود که آن‌ها کاملا طبیعی بودند و این امر به مثابه بالارفتن ارزش آن بود. تا پیش از این، ساختار یا آرایش اتمی بلورهای طلای در این اندازه مطالعه نشده بود و این فرصت استثنایی برای راکووان و دیگر همکارانش تلقی می‌شد.
درنهایت، تیم علمی «آزمایشگاه ملی لاس آلاموس» از «مرکز پراکندگی نوترون لوجان» و پراش نوترونی برای بررسی عمیق درون این ماده معدنی بهره برد. نوترون‌ها متفاوت‌ از کاوشگرانی مانند اشعه‌های ایکس و الکترون‌ها بوده و قادر به نفوذ چند سانتی‌متری به درون بسیاری از مواد هستند.
دراین مطالعه، مشخص شد سه‌ عدد از چهار نمونه موردبررسی دارای قطعات تک‌بلوری طلا و نه نوع معمول چند بلوری بودند.
درمیان این سه قطعه، ناگتی به شکل یک توپ گلف با وزن 217.78 گرم وجود داشت که زمانی تصور می‌شد بزرگ‌ترین بلور چهار ضلعی نامنظم (trapezohedral) طلای جهان باشد. در سال 2006، این بلور در حراج‌ها به دلیل تردید در اصل‌بودنش نادیده گرفته شد با این حال، ابزار لاس‌ آلاموس تایید کرد که این ماده در آن زمان یک بلور چهار ضلعی نامنظم با رکورد جهانی نبوده است.
تفاسیر بیشتر از این نتایج درک بیشتری از چگونگی شکل‌گیری قطعات نایاب پیش از این که توسط بسترهای رودی باستانی شسته شوند و از شکل بیافتند، در اختیار می‌گذارد.
...........................
خبر: شارژ باتری در 30 ثانیه!

دانشمندان موفق به ارائه تکنیکی برای شارژ دوباره باتری‌ها تنها در 30 ثانیه شدند.
شرکت سازنده از نمونه‌اولیه ابزار شارژکننده‌ای رونمایی کرده که توانایی شارژ را در این بازه زمانی اندک به نمایش می‌گذارد.
گرچه فناوری حاضر در پس این سامانه محرمانه اعلام شده، گفته می‌شود سیستم ابداعی می‌تواند برای هر گجتی کارآمد باشد و امکان شارژشدن لپ‌تاپ‌ را نیز در دقایقی به جای ساعت‌ها زمان، فراهم می‌کند.
نمونه سیستم مزبور برای «گالکسی 4» سامسونگ طراحی شده است.
شرکت سازنده در حال طراحی نیمه‌رساناهای زیستی بوده که از ترکیبات آلی طبیعی موسوم به «پپتیدها» یا زنجیره‌های کوتاه آمینو اسیدها (بلوک‌های سازنده حیات) تشکیل شده است. می‌توان از این فناوری برای سرعت‌دهی به زمان شارژشدن بهره برد.
نمونه اولیه شارژر جدید به اندازه شارژر یک لپ‌تاپ است اما سازندگان به دنبال کاهش اندازه آن هستند.
بهای سامانه جدید 30 دلار اعلام و تولید تجاری آن برای اواخر سال 2016 گزارش شده است.
خبر: درمان موفق تومورهای مغزی با امواج صوتی

برای نخستین بار، دانشمندان سوئیسی با موفقیت بخشی از تومور گلیوم را به صورت غیرتهاجمی و با استفاده از امواج‌ صوتی متمرکز درمان کرده‌اند.
این فرآیند در «مرکز فراصوت متمرکز» دانشگاه بیمارستان کودکان زوریخ و با استفاده از سیستم Exablate Neuro متعلق به شرکت Insightec انجام شد.
این سامانه از هزاران پرتو فراصوت استفاده می‌کند که روی نقطه‌ای عمیق در بدن همگرا می‌شوند. در این نقطه کانونی، فراصوت می‌تواند موجب بروز طیف وسیعی از اثرات بیولوژیکی شود و در این حالت، گرما بافت سرطانی را نابود می‌کند.
به گفته خاویر فاندیون، رهبر ارشد این مطالعه، بیمار در طول درمان، بیدار و واکنش‌دهنده بوده و تیم علمی موفق شد بخشی از تومور موجود در عمق مغز وی را هدف قرار دهد و نابود کند.
هم‌اکنون، نیاز فوری به رویکردهای جدید در درمان تومورهای مغزی احساس می‌شود و فراصوت متمرکز با توانایی هدفگیری غیرتهاجمی و دقیق و نابودی نواحی بیمار و همچنین مصون نگه‌داشتن بافت‌های مغزی مجاور، می‌تواند دستاوردی بزرگ برای بیماران و پزشکانی باشد که در انتظار آن به سر برده‌اند.
...........................
خبر: «سپر انرژی» محققان می‌تواند از شهرها در برابر زلزله محافظت کند؟

محققان فرانسوی مدعی شدند که یک آزمایش جدید روزی می‌تواند از شهرها در مقابل زمین‌لرزه محافظت کند.
تیم علمی حاضر در این مطالعه معتقدند انرژی می‌تواند از نواحی که آسیب‌پذیرترین بخش‌های شهرها هستند، منحرف شود. آن‌ها بر این باورند گرچه تحقیق جدید در مراحل آغازین خود قرار دارد، اما یک تئوری‌ را آشکارسازی می‌کند که می‌توان از آن برای محافظت از شهرها بهره گرفت.
در این آزمایش، محققان شبکه‌ای از حفره‌های استوانه‌ای را با عمق پنج متر در خاک حفاری کردند، سپس از حسگرهای لرزه‌نگاری برای نظارت بر تولید نیرو از خلال این آرایه استفاده کردند. همان طور که آن‌ها انتظار داشتند و مطابق ویژگی‌های صوت‌شناسی، صدای طنین‌اندازشده از خلال این آرایه و در اطراف گمانه‌ها، در الگوهای انحنادار شکسته شد.
مواد مهندسی‌شده در مقیاس‌های میکرو و نانومتر دارای اثری ماندگار و قابل‌توجه در فتونیک هستند و به گفته دانشمندان، در مقیاس‌های بزرگ‌تر، خاک‌های طبیعی مهندسی‌شده در مقیاس‌های دسیمتر تا متر، می‌توانند به یمن ویژگی‌های کلی اصلاح‌شده یا نوعی متاماده لرزه‌ای (که از شبکه‌ای از گنجایش‌های خالی عمودی در خاک اصلی ایجاد شده‌اند) با امواج لرزه‌ای تعامل برقرار کنند.
دانشمندان امیدوارند با آرایه و فرکانس مناسب، مهندسان عمران بتوانند از این شیوه برای شکستن زلزله‌ها در اطراف شهرها استفاده و منطقه آرام مرکزی ایمن از مقادیر عظیم انرژی ایجاد کنند.
تاکنون نتایج آزمایش‌ها موفق بوده و پیش‌بینی می‌شود مطالعه انجام‌شده، نقطه آغازی برای استفاده از ابزار هوشمند در ارتعاشات طبیعی باشد.
با این حال، برخی کارشناسان معقتدند هنوز مباحثی در این زمینه وجود دارد زیرا تمامی نیروی یک زمین‌لرزه باید به نقطه‌ای منتقل شود؛ همچنین باید راهی را یافت تا انرژی عظیم یک زمین‌لرزه بزرگ را جذب کند یا این که مکان بهتری برای فرستادن انرژی به آنجا را پیدا کرد.
جزئیات این مطالعه در مجله Physical Review Letters منتشر شد.
خبر: رمزگشایی از سلول‌های کلیدی در حس لامسه

تیمی از دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به رهبری الن لومپکین به راز چگونگی حس‌کردن بافت‌ها و جزئیات دقیق توسط سلول‌های زیر پوست پی بردند.
لامسه، آخرین جبهه علم اعصاب حسی است زیرا سلول‌ها و مولکول‌هایی که بینایی را پایه‌ریزی می‌کنند، از ابتدای قرن بیستم شناخته شده‌اند و حس‌های بویایی، چشایی و شنوایی نیز تا حد زیادی درک شده‌اند اما تقریبا هیچ اطلاعاتی در مورد سلول‌ها و مولکول‌های مسئول پایه‌ریزی حس لامسه انسان وجود ندارد.
این نخستین تحقیق برای استفاده از اپتوژنتیک در بررسی سلول‌های پوستی با هدف تعیین چگونگی عملکرد و برقراری ارتباط آن‌هاست. اپتوژنتیک شیوه جدیدی است که از نور به عنوان یک سیستم سیگنال‌دهی برای فعال و غیرفعال‌کردن نورون‌ها بر حسب نیاز استفاده می‌کند.
تیم علمی حاضر در این مطالعه نشان داد سلول‌های پوستی موسوم به Merkel می‌توانند حس کنند و این که آن‌ها با نورون‌های پوست جهت خلق آنچه انسان به عنوان جزئیات دقیق و بافت‌ها درک می‌کند، همکاری دارند.
آزمایش انجام‌شده نخستین مطالعه در اثبات مستقیم این موضوع است که سلول‌های Merkel می‌توانند لامسه را به شکل سیگنال‌های عصبی رمزگشایی کنند. این سیگنال‌ها اطلاعات جهان پیرامون را به مغز مخابره می‌کنند.
دکتر الن لومپکین، سرپرست تیم تحقیقاتی در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نه تنها پیشرفتی کلیدی در درک محققان از حس لامسه به شمار می‌آید، بلکه می‌تواند موجب انجام تحقیقات در حوزه حساسیت از دست‌رفته حس لامسه شود، زیرا شرایطی مانند دیابت و تعدادی از درمان‌های شیمی‌درمانی سرطان و همچنین پیری نرمال حس لامسه را کاهش می‌دهند.
در آینده، این یافته‌ها می‌تواند اطلاعاتی را در مورد طراحی پروتز هوشمند جدیدی ارائه دهد که حس لامسه را در جوارح احیا می‌کند و همچنین اهداف نوینی را برای درمان بیماری‌های پوستی از جمله خارش مزمن در اختیار بگذارد.
خبر: تولید برق در میانه زمین و آسمان

محققان نوع جدیدی از توربین بادی ساخته اند که در ارتفاعات بالا شناور شده و برق تولید می کند.
قدرت باد در ارتفاعات قوی و ثابت تر است و همین امر موجب شد توربین هوایی شناور  Buoyant Air Turbine (BAT) مرتفع ترین توربین بادی جهان لقب گیرد.
این توربین جدید که ساخته دست پژوهشگران دانشگاه فناوری ماساچوست است در واقع نوعی بادکنک است که از گاز هلیوم پر شده و توربین در وسط آن قرار دارد.
این توربین جدید در ارتفاع 152 متری زمین با باد دارای سرعت 45 مایل بر ساعت آزمایش شده است.
محققان قصد دارند این توربین را در آلاسکا و در ارتفاع حدود 305 متری سطح زمین بیازمایند.
سازندگان این توربین می گویند می توان از آن برای تولید برق در مناطق دور افتاده و مناطق اضطراری استفاده کرد.
توربین های بادی معمولا بر بالای برج های خاصی ساخته می شوند که در کنار محاسن معایبی داشته و انتقاداتی به آن وارد است.
از جمله ایرادات این برج ها، زمان طولانی ساخت و نصب توربین، تولید صدا و خطر بالقوه برای پرندگان است. از سوی دیگر برخی از مردم آن را مانعی در چشم انداز می دانند و مانع از نصب آن در بسیاری از مناطق خاص می شوند.
نکته مهمتر آنکه، این برج ها آن قدر بلند مرتبه نیستند که از قدرت، شدت و ثبات باد در ارتفاعات بهره مند شود. مثلا در ارتفاع 305 متری می توان از حدود پنج برابر باد بیشتر نسبت به آنچه که در یک برج استاندارد مشاهده می شود، بهره برد.
این توربین جدید در واقع یک بادکنک پر شده از هلیوم است که پره و توربینی در میانه آن قرار گرفته است. این توربین با ریسمان های بسیار محکمی به زمین متصل شده و برق تولیدی خود را به پایین می فرستد.
این توربین به گونه ای طراحی شده که می تواند در برابر باد با سرعت 100 مایل بر ساعت دوام بیاورد و برف و باران به آن آسیبی نزند.
یک ریسمان ثانویه زمینی برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی در برابر صاعقه به آن متصل می شود و اگر وضعیت جوی بسیار متلاطم شده و نامساعد شود امکان پایین آوردن امن آن وجود دارد.
در عین حال، اگر یکی از سه ریسمان آن پاره شود، توربین به طور خودکار و بی خطر خود را به پایین انتقال می دهد.
این توربین شناور را می توان با کانتینرهای بزرگ حمل و نقل و در 24 ساعت نصب کرد و از این رو قابلیت استفاده در مناطق اضطراری را دارد .
پس از نصب امکان نظارت از راه دور آن وجود دارد. اما یک نفر باید به طور تمام وقت، برای اطمینان از سالم بودن ریسمانها و کاهش نیافتن گاز هلیوم توربین، بر آن نظارت داشته باشد.
البته ژنراتورهای تولید برق شناور در آسمان نیز مشکلات امنیتی خاص خود را دارند. دستگاهی به این بزرگی که در آسمان شناور می ماند می تواند برای هواپیماهای کوچک مشکل زا شود و اگر مشکلی پیش آید خطر برخورد با زمین را دارد.
خبر: ناسا کد منبع نرم افزارهای خود را منتشر می کند

سازمان فضایی آمریکا ( ناسا )قصد دارد کد منبع هزاران نرم افزار مورد استفاده خود را برای عموم منتشر کند.
ناسا از فردا - پنج شنبه - (دهم آوریل) کدهای نرم افزاری خود مانند برنامه های حامی حیات ، هوانوردی و هوافضا و برودت شناسی را به صورت برخط (آنلاین ) منتشر خواهد کرد.
این تصمیم با هدف گسترش برنامه انتقال تکنولوژی این سازمان اتخاذ شده است. این برنامه از 50 سال گذشته در حال انجام است .
پایگاه خبری engadget اعلام کرد که این اقدام ناسا نتیجه فشار دولت آمریکا برای رفتن به سمت داده های دولتی باز برای عموم و دیجیتالی کردن داده ها به منظور دسترسی راحت تر است.
قرار است کد منبع این برنامه ها به زودی در وب سایت رسمی ناسا و پایگاه های مورد نظر این سازمان قرار بگیرد .
ناسا اعلام کرده است که پس از ارایه اولیه کدها به افزودن کد برنامه های جدید داده ادامه خواهد داد.
ناسا که نام اصلی آن ( National Aeronautics and Space Agency ) است در زمان جنگ سرد و پس از پرتاب ماهواره اسپوتنیک یک توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق (روسیه فعلی) به فضا ، در 29 ژوییه 1958 با امضای آیزنهاور رییس جمهوری وقت آمریکا راه اندازی شد.
خبر: نرم افزار امنیتی جدید برای تشخیص الگوی لمس کاربران

این نرم‌افزار امنیتی با دقت 98درصدی می‌تواند اثرانگشت صاحب فناوری را تشخیص دهد.
محققان امنیت سایبری دانشگاه جرجیا در ایالات متحده موفق به تولید نرم افزاری شده اند که الگوی لمس صاحب گوشی یا تبلت‌ها را تشخیص داده و در صورت لمس صفحه توسط کاربر دیگر آن را قفل می‌کند.
این نرم افزار الگوی لمس نمایشگرها توسط انگشتان صاحب خود را تشخیص داده و می تواند با دقت ۹۸ درصد در گوشی‌ها و ۹۷ درصد از تبلت‌ها این الگو را از الگوی لمس انگشت افراد دیگر تشخیص داده و گوشی را قفل کند.
برنامه تولیدی محققان دانشگاه جورجیا با نام LatentGesture می‌تواند با تشخیص الگوی لمس انگشتان کاربر آن را از دیگر الگوها تمیز کرده و در صورت لمس گوشی توسط شخص دیگر اقدام به قفل گوشی برای جلوگیری از سوءاستفاده از آن کند.
در حال حاضر تعریف کردن اشکال مختلف به عنوان کلمه عبور و همچنین اسکن اثر انگشت یکی از روش‌های قفل کردن گوشی و جلوگیری از ورود غیرمجاز به آن است اما در صورتی که کاربر اقدام به باز کردن قفل گوشی کند تا زمان اقدام خود کاربر برای قفل کردن گوشی و یا سپری شدن مدت تعریف شده کاربر از زمان آخرین لمس صفحه، گوشی همچنان قابل استفاده است و قفل نخواهد شد.
در نتیجه در زمان سرقت گوشی و یا مفقود شدن آن اگر پس از مدت کوتاهی شخصی به آن دسترسی پیدا کند می‌تواند از آن استفاده کرده و به اطلاعات داخل آن دست یابد.
نرم افزار امنیتی جدید بر گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید قابل نصب است و در صورت تعریف شدن الگوی لمس صفحه در آن، لمس گوشی را توسط کاربران غیرمجاز غیرممکن می‌سازد.
خبر: ارتقاء BBM توسط بلك بری

BlackBerry خدمات پیام های رمز شده انتها به انتها با عنوان BBM Protected را برای سازمان ها و صنعت هایی كه نیاز به سطوح بالای امنیتی دارند، ارتقاء داد. این سرویس در تابستان راه اندازی خواهد شد.
BBM Protected برای اولین بار در اواخر فوریه به عنوان بخشی از بسته eBBM برای خانواده محصولاتی كه با پیام رسان بلك بری، گوشی های هوشمند و BES، هم چنین سرور های BlackBerry Enterprise Service ۱۰ كار می كنند،معرفی شد.
BBM Protected و كل بسته eBBM به عنوان بخشی از استراتژی این شركت برای نگهداشتن مشتری های BES خود كه بسیاری از آن ها در بخش های دولتی و امنیتی هستند طراحی شده است.
روز جمعه سخنگوی این شركت اعلام كرد كه بلك بری نزدیك به ۳۳۰۰۰ خدمات تست و تجاری BES ۱۰ نصب شده در جهان دارد. او اشاره كرد كه در حال حاضر BBM برای مشتریان اندروید و گوشی های هوشمند iOS در دسترس می باشد.
BBM Protected ابتدا برای گوشی های بلك بری و سپس برای گوشی های اندروید و آیفون و در نهایت برای گوشی های ویندوز فون در دسترس خواهد بود.
جك گلد، تحلیگر J. Gold Associates گفت: حركت بلك بری برای ورود BBM به حوزه اندروید و آیفون نشان می دهد كه این شركت نیاز به رویكرد بین پلت فرمی را احساس كرده است.
هم چنین BBM Protected باید برای موفقیت بیشتر برای فروشگاه های non-BES در دسترس قرار گیرد.
خط مشی BBM Protected به كاربران اجازه می دهد تا بر روی یك لینك رمزگذاری شده انتها به انتها كه به صورت خودكار ایجاد شده است، با كاربران دیگر حتی خارج از سازمان ارتباط برقرار كنند.
هر دو شركت مایكروسافت و سیسكو خدمات پیام رسانی بلادرنگ امن را پیشنهاد می دهند اما در داخل سازمان خود برای برقراری ارتباط محدود می باشند. توانایی برقراری ارتباط امن با داخل و خارج از سازمان برای كاربران حیاتی است.
اواخر دسامبر بلك بری اعلام كرد كه ۸۵ درصد از سازمان های دارای BES كه گوشی های هوشمند بلك بری را به كار می برند، از BBM استفاده می كنند. ادمین های IT در بسیاری از سازمان ها باید پیام های دریافتی و ارسالی كاربران را نگهداری كنند.
BBM به ادمین ها اجازه می دهد تا تمام پیام های متنی BBM را لاگ گیری، بایگانی و ممیزی نمایند و هم چنین به ابر داده های پیام های ویدئویی و صوتی دسترسی داشته باشند.
خبر: سونی پیروز مسابقات Red Dot 2014

مسابقه Red Dot از مسابقه‌های شناخته‌شده در جهان است که امسال شصت و یکمین سال خود را پشت سر گذاشت- در مسابقه‌ برترین طراحان جهان که به Red Dot موسوم است، شرکت سونی بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد
در این مسابقه، جایزه «بهترین‌های بهترین‌ها» به تلفن هوشمند Xperia Z Ultra و سری دوربین‌های لنزمانند QX رسید و از Smartwach2 نیز تقدیر ویژه شد.
علاوه بر آن، محصولات دیگری از شرکت سونی در این مسابقه برنده شدند از جمله HDR-MV1  ضبط کنندۀ نماهنگ
• HMZ-T3W / HMZ-T3  نمایشگر متصل شونده به سر
• ILCE-7 / ILCE-7R  دوربین با لنز تعویض پذیر
• NW-W274S - Walkman®‏ ورزشی ضدآب
مسابقه Red Dot از مسابقه‌های شناخته‌شده در جهان است که امسال شصت و یکمین سال خود را پشت سر گذاشت. هرسال طراحان و تولیدکنندگانی از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت و محصولشان را که در یک فرایند صنعتی ساخته شده است ارائه می‌کنند.
شرکت‌کنندگان در مسابقه امسال از ۵۳ کشور حضور داشتند.
نائوئه کانه‌تا و تاکاهیرو تسوگه دو طراح Xperia Z Ultra و سری QX در این خصوص اظهار نظر کردند.
نائوئه کانه‌تا گفت: «من بسیار خوشنودم! خلق این محصول تجربۀ ثمربخشی برای من و همۀ کسانی بود که برروی آن کار کردند. با این جایزه، ما توانمندی‌های سری Xperia را به عنوان یک مفهوم طراحی به معنای واقعی برجسته کردیم. من بسیار خرسندم که این مدل برندۀ چنین جایزۀ مهمی شد و برای همۀ دست‌اندرکاران آن خوشحالم.»
تاکاهیرو تسوگه گفت: «طراحی سری QX علیرغم داشتن شکل سادۀ استوانه‌ای شکلش، چالش بزرگی بود و این موفقیت به لطف افراد بسیاری به دست آمد. افتخار دریافت این جایزه نصیب همۀ کسانی می‌شود که در این کار مشارکت داشتند.»
در کنار این دو محصول که بالاترین جایزه را دریافت کردند، Xperia Z1، Xperia M، Xperia C و تعدادی دیگر ازمحصولات Sony هم به دلیل کیفیت بالای طراحی‌شان در بین ۴٬۸۱۵ شرکت‌کننده، برندۀ جایزۀ طراحی Red Dot شدند. همچنین  Smartwatch 2 از Sony مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.
فهرست کامل محصولات Sony که توسط هیئت داوران، شایستۀ دریافت جایزه تشخیص داده شدند به شرح زیر است:
خبر: 3 عدد محبوب دنیا

محققان در یک نظرسنجی آنلاین از 44 هزار نفر، عدد هفت را محبوب ترین عدد در دنیا شناسایی کرده که پس از آن به ترتیب اعداد  سه و هشت جزو محبوب ترین ها قرار گرفتند.به گزارش خبرگزاری مهر، محققان انگلیسی که این نظر سنجی را انجام داده اند می گویند عدد هفت از دوران باستان عدد مقدس بوده و اکنون نیز عدد محبوب شناخته می شود.
دراین بررسی آمده است اعداد چهار و پنج، چهارمین و پنجمین اعداد محبوب در دنیا هستند.
درچین هفت عدد خوش شانسی است چرا که صدای تلفظ آن شبیه کلمات چینی به معنای کلمه طلوع و زندگی است.
این کلمه همچنین نماد با هم بودن است و در نتیجه به عنوان شگونی در روابط تلقی می شود.
عدد شش به طور سنتی نشان دهنده بشریت است.
هفت عدد کائنات است و در تمامی فرهنگ ها و تاریخ نیز به طور منظم ذکر شده است.
مثلا هفت شگفتی باستان در جهان، هفت روزه بودن هفته، هفته چرخه کائنات، هفت گناه کبیره و هفت نت اصلی موسیقی.
در آیین بودا هفت عدد عروج است و گفته می شود بودا در زمان تولدش هفت گام برداشته است.
در حالی که در دین مسیحیت، خدا، توسط پرتو هفتم در مرکز شش پرتو خلقت نشان داده شده است.
در اسلام نیز هفت عدد مقدسی است به طوریکه این عدد در زمینه های مختلف تکرار می شود. وجود هفت آسمان، هفت اصل در مناسک حج، طی هفت بار مسیر صفا و مروه هفت دور طواف خانه خدا.
الکس بلوس مجری این تحقیقات در شهر لندن، می گوید: دلیل محبوبیت عدد هفت برای انسان در طول تاریخ هرگز شناخته نمی شود. اما از نظر من تنها ویژگی های منحصر به فرد عدد هفت دلیل محبوبیت آن است .
به گفته وی از بین اعداد یک تا 10 ، هفت منطقی ترین است. این تنها عددی است که دیگر اعداد این گروه به آن تقسیم نمی شود و از حاصل ضرب دیگران به وجود نمی آید.  مثلا اعداد از یک تا پنج قابلیت دو برابر شدن در همین گروه یک تا 10 را دارند.
اعداد شش، هشت و 10 بر 2 قابل تقسیم و عدد 9 بر 3 تقسیم پذیر است.
"3 " دومین عدد محبوب
دومین عدد محبوب در بین مردم عدد سه است . این عدد نیز برای چینی ها خوش یمن است چرا که صدای تلفظ آن شبیه کلمه چینی تولد است.
در بسیاری از فرهنگهای شرقی این عدد نشان دهنده مراحل مهم زندگی یعنی تولد ازدواج و مرگ است.
در مسیحیت نیز این عدد نشانه تثلیث و سه هدیه ای که به مسیح داده شد است.
این عدد اغلب نشانه بهشت هاست. بر اساس اساطیر توتنی عدد سه عدد خوش شناسی و سرنوشت خوش است.
در اسلام نیز این عدد به کرات تکرار شده است به طوریکه کفاره شکستن سوگند سه روز روزه است، مردم در روز قیامت در سه گروه محشور می شوند و آفرینش انسان در تاریکیهای سه‌گانه است.
"8" نمادی از بهشت
عدد هشت سومین عدد محبوب در دنیاست. معمولا عدد هشت نماد بی نهایت و بهشت است.
در اسلام آمده است عرش الهی توسط هشت فرشته حفظ می شود.
این عدد در آیین بودا نیز نشان دهنده خوش اقبالی و خوش شانسی است چرا که از نظر سنتی و آیینی برای بودا هشت شگون خوش اقبالی وجود دارد و در چین به عنوان نشانه ای از ثروت و کامیابی تلقی می شود.
عدد 88 به ویژه برای چینی ها بسیار مهم است چرا که مکتوب آن نشانه دهنده کاراکتر استفاده شده برای لذت و شادی است.
خبر: یک استاد دانشگاه تهران برترین مجری پروژه صنعت نفت شد

یکی از استادان دانشگاه تهران به عنوان مجری پروژه پژوهشی فنی برتر در سطح صنعت نفت انتخاب شد.
پروژه دکتر محمود کمره ای از اساتید دانشگاه تهران تحت عنوان تدوین دانش فنی و ساخت توپک هوشمند MFL برای خطوط 30 اینچ از سوی وزارت نفت پروژه پژوهشی فنی برتر نام گرفت.
در بخشی از نامه بیژن زنگنه وزیر نفت خطاب به دکتر کمره ای آمده است: "از تلاشهای مجدانه و اثربخش جنابعالی و سایر فرهیختگان خدوم و زحمتکش صنعت نفت در ارتقا سطح دانش و فناوری، توسعه علوم تخصصی و راهبردی این صنعت صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.
بدون شک، مجاهدت های تحقیقاتی نخبگان و پژوهشگران صنعت نفت کشور که باعث ارتقا شان و جایگاه این صنعت عظیم شده موفقیت های این صنعت را در دستیابی به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تسریع و تسهیل می کند.
امید است شاهد توفیقات روز افزون جنابعالی و همکاران محترمتان در مسیر توسعه علمی و پزوهشی و دستیابی به اهداف این وزارتخانه باشیم. "
...........................
خبر: خطر دزدی پنهان اطلاعات حساس از رایانه ها با "خونریزی"

کارشناسان امنیت رایانه به مدیران توصیه می کنند نقص جدی موجود در برنامه نرم افزاری خود را که توسط میلیونها وب سایت استفاده می شود تعمیر کرده تا ارتباطات حساس شان را حفظ و پنهان کنند.
این نقص با نام مستعار "خونریزی قلبی"، در چندین نسخه از OpenSSL وجود دارد. OpenSSL برنامه ای است که امکان پنهان سازی رمز نگاری SSL یا TLS  را فراهم می کند.
اغلب وب سایت ها از  SSL و TLS استفاده می کنند که در موتورهای جستجو با نماد قفل نشان داده می شود.
این نقص تقریبا به هر کس که به اینترنت دسترسی دارد، اجازه می‌دهد که اطلاعاتی از سرورهای آسیب پذیر را سرقت کند. این اطلاعات ممکن است رمز عبور کاربران یا حتی رمز عبور کل سرور باشد.
این مشکل در پیاده سازی پروتکل TLS کشف شده و موجب می شود سرورهایی که از هر نوع ارتباط امن برای ارتباط استفاده می‌کنند، آسیب پذیر باشند.
این نقص که در دسامبر 2011 ایجاد شد، در OpenSSL 1.0.1g منتشر شده در روز دوشنبه، اصلاح شده است.
بر اساس این گزارش همه ارتباط‌ات از طریق https که بیشتر سرویس‌های برخط ایمیل، و چت از آن استفاده می‌کنند،  smtp و imap  که برای تبادل ایمیل استفاده می‌شود و اتصال‌های امن VPN و SSH در معرض خطر هستند. این خطر ارتباط امن بانک‌های اینترنتی را نیز تهدید می‌کند.
این مشکل خطرناک در حقیقت اجازه می‌دهد که هر کاربری در ارتباط دو سویه‌ی امن  با TLS  بتواند در هر اتصال، 64 کیلوبایت از حافظه‌ رایانه سوی دیگر ارتباط را بخواند به طوری که با تکرار این کار می‌توان مقدار بیشتری از حافظه را استخراج کرد.
این مقدار از حافظه‌ RAM خوانده شده ممکن است شامل کلیدهای رمز نگاری یا رمزعبورهای یا هر گونه محتوای مربوط به هر کاربری باشد.
هنوز مشخص نشده است که آیا مهاجمان طی دو سال گذشته از این نقص که دوشنبه هفته جاری رسانه ای شد، سوء استفاده کرده اند یا خیر. اما حملات با استفاده از این نقص، هیچ ردی از خود بر روی رایانه ها نمی گذارد.
کارشناسان امنیت رایانه به مدیران توصیه می کنند از نسخه های به روز شده SSL استفاده کرده وهر گونه کلید به خطر افتاده را لغو و کلیدهای جدید منتشر کنند.
..........................
خبر: انو ابزار ترموالکتریک برای تبدیل گرما به الکتریسیته

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه بینگهامتون آمریکا موفق به ساخت سیستم تبدیل انرژی گرمایی به الکتریکی با کارایی بالا شده است.
این گروه نانو سیم اکسید روی را درون سیلیکون قرار دادند و ابزار ترموالکتریک جدیدی ساختند که می تواند گرما را به الکتریسیته تبدیل کند.
محققان امیدوارند که این ابزار ترموالکتریک بتواند گرمای موتور خودروها را به الکتریسیته تبدیل کند.
اثر ترموالکتریک تبدیل مستقیم اختلاف دما به ولتاژ الکتریکی و یا برعکس آن است. یک دستگاه ترموالکتریک وسیله ای است در صورت وجود اختلاف دما در دو سرش ، ولتاژی پدید می آورد و در مقابل در صورت گرفتن ولتاژ در دو سرش اختلاف دما ایجاد می شود.
تبدیل انرژی گرمایی به الکتریسیته یکی از موضوعات بسیار مهم است. اگر یک بخش ماده ای گرم شود و بخش دیگر آن سرد باشد می توان این اختلاف دمایی را به الکتریسیته تبدیل کرد.
در حال حاضر مواد ترموالکتریکی موجود در بازار کارآیی کمی برای تولید الکتریسیته از این روش دارند. در بسیاری از مواد ، گرما یک موج در ساختار اتمی ماده ایجاد می کندکه این موج موجب لرزش سریع تر اتم ها می شود. کارایی این مکانیسم بسیار کم است.
بروس وایت سرپرست این گروه تحقیقاتی تصمیم به ساخت ماده ای گرفت که کمترین اثر نوسانات اتمی را داشته باشد؛ با این کار بیشتر جریان گرمایی صرف حرکت دادن الکترون ها می شود. این ماده باید فراوان و غیرسمی باشد. برای این منظور او به سراغ اکسید روی رفت که ماده ای ارزان ، فراوان و ایمن است.
مشکل روی آن است که پیش از تبدیل انرژی گرمایی به الکتریسیته ، این انرژی را صرف لرزش اتم ها می کند.
وایت برای رفع این مشکل نانو سیم هایی از اکسید روی تولید کرد ، سپس این نانو سیم ها را درون آئروژل سیلیکا قرار داد( آئروژل های سیلیکا عایق حرارتی است) ، با این کار اثر نارسانا بودن آئروژل ها روی نانو سیم اکسید روی اثر گذاشت و بدین ترتیب حرکت موج گرمایی در آن به شدت کاهش یافت به طوری که نوسانات اتمی حاصل از گرما در این ساختار جدید 10 برابر کاهش یافت.
وایت گفت: از این مبدل انرژی جدید می توان برای تبدیل گرمای تولید شده در موتور خودرو به انرژی الکتریکی استفاده کرد.
وایت و همکارانش نتایج این یافته های خود را در نشریه Applied Physics Letters به چاپ رساندند.
خبر: ساخت ماسک تنفسی گیاهی با قدرت جذب بالای ذرات معلق در کشور

محققان کشور موفق شدند با بهره گیری از ترکیبات ثانویه گیاهان، ماسک تنفسی با قدرت جذب بالای دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در هوا را بسازند.
سید میثم سیدی، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه تبریز و محقق طرح با بیان اینکه این ماسک تا 75 درصد، قدرت جذب دی اکسید گوگرد و فلزات سنگین معلق در هوای آلوده را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: این ماسک تنفسی دارای خاصیت ارگانیک بوده و هیچ گونه ضرر و آسیبی به بافت بدن انسان نمی‌رساند.
وی تصریح کرد: این ماسک از یک سری ترکیبات ثانویه گیاهان و درختان مانند درخت بلوط ساخته شده است و خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی، این ماسک را از دیگر ماسکهای موجود در بازار متمایز می‌کند.
سیدی با اشاره به این‌که نمونه این ماسک حتی در سطح دنیا نیز ساخته نشده، ادامه داد: این ماسک با استفاده از مکانیزم اضافه کردن یک غشاء حاوی ماده ارگانیک حاصل از گیاهان که به صورت اسپری به لایه‌های ماسک تزریق می‌شود ساخته شده است که تا 75 درصد میزان استنشاق دی اکسید گوگرد و فلزات سنگین را کاهش می‌دهد.
محقق طرح با بیان اینکه استفاده از این نوع ماسک تنفسی، جوابگوی مشکل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرهای صنعتی و کلان شهرهایی مانند تهران، اراک، تبریز، اصفهان و نیز شهرهای بزرگ صنعتی جهان اصلاح کردن سیستم‌های حمل ونقل و کارخانجات جهت جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در حال حاضر کاری سخت و زمانبر بوده و گازهایی همچون دی اکسید گوگرد موجود در هوا به راحتی قابل حذف نیست، استفاده از این ماسک‌ها راه حلی فوری و قابل اطمینان برای ساکنین این شهرها محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این طرح در فاز تولید انبوه کاملا قابل اجراست، ابراز عقیده کرد: ماسکهای موجود در بازار غالبا وارداتی بوده و نسبت به قیمت بالا، کارایی چندانی ندارند.
سیدی اظهار امیدواری کرد با تولید انبوه این ماسک، هزینه خرید آن تا 50 درصد نسبت به ماسکهای دیگر کاهش یافته و ضمن صرفه‌جویی ارزی و ریالی موجب کاهش مرگ و میر ناشی از استنشاق مواد سمی معلق در هوا در کلان شهرها شود.
وی با بیان اینکه ماسک تنفسی با قدرت جذب بالای 75 درصدی دی اکسید گوگرد، نمونه ای منحصر به فرد در دنیاست، گفت: این طرح با همکاری ندا مقدم، دانشجوی سال آخر پزشکی ساخته شده و در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده و دارای دو تاییدیه علمی از دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.