۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شاهرود برگزار شد

حاشیه سازی و تضعیف دولت کار درستی نیست
به گزارش ICTPRESS به نقل از مهر، دکتر "کاظم جلالی" نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی کشور حاشیه پردازی و عوام زدگی است، گفت: حاشیه سازی و تضعیف دولت کار درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی کشورمان حاشیه پردازی و عوام زدگی است، تاکید کرد: همه ما باید دلسوز کشورمان باشیم و به دولت ها کمک کنیم چون مردم به آن ها رای دادند و امید دارند.
وی، افزود: با اتحاد و همدلی می توانیم قدم های بزرگی را برای شهرمان برداریم که مدال افتخاری را با عنوان شهری باصف، مردمان باصفا و دلهای باصفا را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است.


دکتر فاتح سومین مدیر بومی دانشگاه شاهرود است
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دکتر فاتح سومین مدیر بومی دانشگاه شاهرود است، افزود: امیدواریم این دانشگاه بتواند مانند گذشته مسیر رشد و ترقی را ادامه دهد.

 

 


جلالی ضمن بیان اینکه متاسفانه هنوز آن طور که باید پیشرفت ها وارد زندگی مردم ما نشده است، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند چین فرآیند اصلی پیشرفت را در روند علم و دانشگاه می بینند، آن ها آمده اند به سمت تجاری سازی علم و ارتباط بین دانشگاه و صنعت.
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان ذخیره ارزی کره جنوبی دو هزار و 27 میلیارد دلار است یعنی مطابق 60 سال بودجه ایران، افزود: باید دید آن ها چطور مسیر توسعه را طی می کنند.


در تولید علم در رده 16 دنیا قرار داریم
عضـو کمیسیـون امنیت ملـی و سیــاست خــارجـی ضمن تاکید بر اینکه باید مدل های توسعه ای را در کشورهای مختلف ببینیم که چطور آن ها با این سرعت پیش می روند، گفت: ما در تولید علم در رده 16 دنیا قرار داریم اما آیا این علم تجاری سازی شده است.
جلالی گفت: الان اساتید دانشگاه ها تمام ظرفیتشان را برای تدریس استفاده می کنند که خوب نیست بلکه باید ما از دانشگاه ها پل بزنیم به محیط های اجرایی و عملیاتی و همچنین تشکیل شرکت های دانش بنیان.


دکتر فاتح از نظر علمی و توان اجرایی دارای مقبولیت است
در ادامه، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که دکتر فاتح متولد این خطه و از نظر علمی و توان اجرایی دارای مقبولیت هستند، افزود: باید دانش و علم پایه و اساس دولت باشد و این برای ما ظرفیت بسیار بزرگی است.
دکتر سعدالله نصیری قیداری، با یادآوری اینکه اولین رصد خانه دنیا در ایران ساخته شده است و این توجه ما را به علم و دانش نشان می دهد، افزود: قطعا اگر ما بر قرآن و آموزه های دینی توکل کنیم می توانیم این کشور را مانند گذشته در حوزه های مختلف الگو کنیم.

 

 


نصیری افزود: اگر مدیریت درستی داشته باشیم ایران دوباره می درخشد چرا که یک مغز می تواند به اندازه تمام منابع زیر زمینی حاصل داشته باشد.

 

 


وی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید در راه رساندن ایران اسلامی به قله های پیشرفت کمک کنند، تصریح کرد: پیرو فرموده مقام معظم رهبری مجلس باید وزارت علوم را پیشرو وزارتخانه های دیگر ببیند تا بتوانیم به قله های رفیع توسعه صعود کرده و نسل های آینده را تربیت کنیم.


مسئولیت امانتی بر گردن مسئولان است
در ادامه، سرپرست دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه شاهرود نیز در این آئین مسئولیت را امانتی بر گردن مسئولان دانست و افزود: اگر به خوبی حق این این امانت را ادا نکنیم در حق خدا هم خیانت کرده ایم.
حجت الاسلام ابوالفضل فندرسکی دانشگاه را ضربان سنجش یک جامعه دانست و تصریح کرد: می توان در این آینه، آینده جامعه را به خوبی ببینیم و از برآیند آنچه که از دانشگاه بیرون می آید آینده کشور را مشاهده کنیم.
وی با یادآوری اینکه به فرمان مقام معظم رهبری امسال مزین شده به سال اقتصاد و فرهنگ، افزود: دانشگاه باید منشا تحرک، نشاط دینی و فرزانه پروری در جامعه باشد و در ترسیمی که برای آینده دانشگاه شده این موضوعات را هم باید مد نظر قرار دهیم.


پیام های نوروزی رهبری به برنامه های نظام جهت می دهد
معاونت توسعه و منابع انسانی استاندار سمنان نیز در این مراسم با بیان اینکه پیام های نوروزی مقام معظم رهبری به برنامه های نظام جهت می دهد، گفت: این پیام ها بنابر نیاز کشور و یا ضعفی که به دلایل مختلف در سیستم مدیریتی شکل گرفته است مطرح می شود.
حسن همتیان تصریح کرد: فرهنگ و اقتصاد و مدیریت جهادی در پیام سالجاری مقام معظم رهبری سه دغدغه اصلی بوده است.
وی اظهار داشت: شعار امسال را باید در همه زمینه ها و کارها عملی کنیم و مراکز آموزش عالی با تمام وجود در جهت عملیاتی شدن شعار سال حرکت کنند.


تقدیر از اقدام مدبرانه وزیر علوم در انتخاب روسای دانشگاه‎ها پس از نظرپرسی از اعضای هیات علمی
به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر محمد مهدی فاتح رئیس جدید این دانشگاه نیز در این آئین تاکید کرد: از آزادی مرزبانان دلاور ایران بسیار خوشحالم و به دولتمردان عزیز که با تدبیر، این گره را باز کردند و همچنین به ملت سرفراز ایران این پیروزی را تبریک می‎گویم.
وی ضمن تقدیر از اقدام مدبرانه وزیر علوم در انتخاب روسای دانشگاه‎ها پس از نظرپرسی از اعضای هیات علمی دانشگاه، خاطرنشان کرد: به دانشگاه اعتماد کنیم. این نقطه شروع بود که در واقع وزیر دانا و خردمند علوم به خوبی انجام داد، تدبیر کرد و از اعضای هیات علمی نظر پرسید. این نظر پرسی یعنی احترام به جامعه دانشگاهی، یعنی احترام به هیات علمی، یعنی احترام به کارمندان و دانشجویان. یک چنین برخوردی غیر از سپاس، غیر از اعلام وجود و غیر از تلاش، آیا پاسخی خواهد داشت؟

 

 


وی ادامه داد: شما خواهید دید این دانشگاه متحول خواهد شد. دانشگاه های ما در این دوره متحول خواهد شد، چون قدر هیات علمی را می‎دانیم. ما سرمایه‎ها و متفکران بزرگی داریم. راه حل در این مغزهاست، ما فقط باید در خدمتشان باشیم و به آن‎ها توجه کنیم و در نهایت شاهد باز شدن گره‎های صنعت باشیم.
پروفسور فاتح، در ادامه تاکید کرد: دانشگاه دستوری کار نمی‎کند. باید احترام بگذاریم، باید توجه کنیم، بعد نتیجه این توجه را خواهیم دید. به برکت این توجه، فضای خوبی در دانشگاه داریم، یک به یک از هیات علمی سوال کنید که این نشاط، شور و علاقه چرا در هیات علمی، در دانشجو و کارمند به وجود آمده؟ چرا همه با هم همراه شدند و چرا عزیزان ما در شهر این طور استقبال می‎کنند؟ چرا آقای دکتر جلالی اینطور توجه می کنند؟ اینها همه لطف خدا و تدبیری است که به کار بسته شده است. ما می‎توانیم قدر این فضای خوب را بدانیم و دست به دست هم بدهیم و دانشگاه را واقعا متحول کنیم.
وی، ادامه داد: من به گرمی و با مهربانی از همه‎ی دست هایی که به سمت دانشگاه آمده استقبال می‎کنم. اینجا یک مکان مقدس است که عزیزان اعضای هیات علمی سکان دار دانشگاه هستند. من دست تمام اساتید را می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم.
وی افزود: اعضای هیات علمی کنار دانشجو عمر می گذارند. اعضای هیات علمی اساس دانشگاه هستند. کارمندان هستند که  در دانشگاه به همه‎ی عرصه‎ها خدمت رسانی می‎کنند تا شما دانشجویان عزیز بتوانید به خوبی درس بخونید.
فاتح خطاب به دانشجویان، گفت: دانشجویان عزیز، غصه های شما غصه‎های ماست، گریه‎های شما گریه‎های ماست و شادی های شما شادی‎های ماست. دانشجو تمام آرزوی استاد است.


مدیریت باید فقط بر پایه خرد جمعی باشد
وی، در ادامه تاکید کرد: ماموریت دانشگاه، تربیت نیروی کارشناس ماهر است. باید معضلات کشور را با تحقیق حل کنیم و در این مسیر از دانشگاه می‎توان به درستی بهره برد. باید برای برطرف کردن تحریم نگاهمان را به دانشگاه برگردانیم. مدیریت باید فقط بر پایه خرد جمعی باشد، مدیریت دستوری در دانشگاه معنا ندارد.
فاتح ادامه داد: ما باید سرمایه‎هایمان را به درستی استفاده کنیم؛ دیگر نه هر رشته‎ای، نه هر تعداد دانشجو. مگر ما چقدر سرمایه و امکانات داریم؟ چقدر تا کنون سرمایه از دست دادیم و کیفیت را فدای کمیت کردیم؟ چه فایده ای در برداشت؟ ما راه حل داریم، من می خواهم بگویم برای تمام این موضوعات راه حل وجود دارد. برای این مشکلات که در صنعت است، راه حل وجود دارد.
فاتح تاکید کرد: دنیایی از تجربه بیرون این مرزهاست؛ چرا استفاده نکنیم؟ اگر ما واقعا دانش محور باشیم و پژوهشمان تعیین کننده باشد و آموزشمان بر مبنای پژوهش باشد واقعا به نتیجه می‎رسیم. نمی‎خواهم شعار بدم، من یک برنامه راهبردی آماده کردم و با برنامه آمده‎ام، این برنامه راهبردی رو می‎توان عملیاتیش کرد و برای عملیاتی کردن آن همه هیات علمی ها باهم کمک می کنیم.
وی ادامه داد: ساختمان و تجهیزات آزمایشگاهی خیلی خوب است، اما مهمتر از آن روابط داخل سیستم است. باید آیین نامه‎ها را اصلاح کنیم. اگر اینها را درست نکنیم، نتیجه و خروجی نمی‎دهد. تحول اساسی باید در مدیریت، حوزه مدیریت آموزش، مدیریت پژوهش و مدیریت مالی انجام شود. باید اتوماسیون را در هر جایی که تعطیل و بلاتکلیف مانده باید توسعه دهیم.
وی افزود: باید شوراهای تخصصی را فعال و از کارشناسان به نحو احسن استفاده کنیم. باید روال درست و شیوه نامه تنظیم شود. چرخه بنویسیم تا سیستم متحول شود و در نهایت باید شایسته سالاری کنیم.
وی در تشریح برنامه‎ی راهبردی برای دانشگاه، گفت: با مطالعه برنامه راهبردی و با قدم های اساسی که برای عملیاتی شدن این برنامه برمی داریم، حرف زدن را به کنار گذاشته و کار می‎کنیم.
فاتح در پایان ضمن تقدیر از اقدامات رئیس پیشین دانشگاه، خاطرنشان کرد: ما آرزومندیم که با سیاست هایی که وزارت محترم علوم پی می‎گیرد بتوانیم دانشگاهی بسیار سرافراز در بین دانشگاه های کشور داشته باشیم.
در پایان این مراسم از دکتر علی مراد زاده به عنوان رئیس سابق دانشگاه شاهرود تقدیر و دکتر محمد مهدی فاتح نیز به عنوان رئیس جدید معرفی شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

14677