۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 23 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ساخت غضروف پیوندی از تیغه بینی
در پیشرفت مهمی برای تولید آزمایشگاهی عضو یدکی برای بدن، پزشکان گرافت عضروفی انسانی را از سلول های عضروف تیغه بینی خود بیمار تولید کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، در این پیشرفت سوراخ بینی پنج بیمار که بینی شان به دلیل ابتلا به سرطان پوست آسیب دیده بود به طور موفقیت آمیزی بازسازی شد.
پزشکان دانشگاه بازل سوئیس نتایج تحقیقات خود را یک سال پس از این پیوند در نشریه پزشکی لانست منتشر کردند.
آنها می گویند یک سال پس از بازسازی، تمامی این گیرندگان از توانایی خود برای تنفس راحت و همچنین ظاهر زیبایی بینی شان ابراز رضایت کرده و هیچ عوارض جانبی را گزارش نکرده اند.
بینی رایج ترین عضو برای ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوماست چرا که بیش از سایر بخش های بدن در معرض نور آفتاب قرار دارد و بیشترین سرطان نیز برای پوست سوراخ بینی روی می دهد.
در حال حاضر وقتی که سرطان پوست برداشته می شود جراحان اغلب مجبور می شوند بخش هایی از غضروف مثلا از تیغه بینی، گوش یا دنده را بردارند تا از آن گرافتی برای بازسازی آن بخش از بینی بسازند که بر اثر سرطان از بین رفته است.
با این حال، این جراحی دردناک و تهاجمی شامل جراحی های اضافی و بروز عوارض جانبی برای عضوی که غضروف از آن برداشته شده است نیز می شود.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه بازل یک راهکار جایگزین با استفاده از بافت غضروف مهندسی و رشد داده شده از سلول های خود بیمار را بررسی کرده اند.
آنها سلول های عضروف را از تیغه هر بیمار گرفته و این سلول ها را با قرار دادن آنها در معرض عوامل رشد برای دو هفته تکثیر کردند.
سپس این سلول ها را به غشای کلاژنی تزریق کرده و به مدت دو هفته دیگر رشد دادند. در نهایت غضروفی که 40 برابر بزرگتر از نمونه برداری اولیه بود تولید شد.
وقتی گرافت مهندسی شده آماده شد، آن را به گونه ای شکل دادند که بتواند نقص بینی را پوشش داده و سپس آن را به بینی پیوند زدند.
این شیوه جدید در پنج بیمار 76 تا 88 ساله که به نقص شدید بینی پس از جراحی سرطان پوست دچار شده بودند به کار گرفته شد.
........................
خبر: ابزاری برای تصویربرداری سه بعدی از اجسام 10 نانومتری

پژوهشگران آمریکایی ابزاری برای شناسایی و تصویربرداری سه بعدی از اجسام بسیار کوچک در حد 10 نانومتر ساختند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این محققان با ترکیب یک سیستم مدل‌سازی سه بعدی با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) موفق به ابداع این ابزار شدند. SEM دستگاهی است که در علوم و صنایع مختلف استفاده می‌شود، زیرا توانایی تصویربرداری از ساختارهای مختلف را دارد. شکل و ابعاد ساختارها اهمیت زیادی دارد، برای مثال برای ساخت ICها و نانوساختارها، اطلاع از جزئیات نمونه اهمیت زیادی دارد.
این دستگاه SEM می‌تواند با قدرت تفکیک کمتر از یک نانومتر اطلاعات ساختاری نمونه را به کاربر ارائه دهد. دستگاه‌های SEM مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توانند با چنین قدرت تفکیکی تصویر ایجاد کنند؛ مزیت این دستگاه جدید آن است که با قدرت تفکیک بالا اطلاعات مفیدی از هر سه بعد یک نمونه ارائه می‌کند.
برای ساخت چنین میکروسکوپی دو چالش اصلی دقت در اندازه‌گیری و تفسیر نتایج وجود دارد. در واقع حرکت نمونه و پرتو الکترونی می‌تواند کیفیت تصاویر را کاهش دهد، از سوی دیگر برای بدست آوردن نتیجه مناسب به یک مدل‌سازی دقیق نیاز است.
برای حل این مشکل محققان یک مدل‌ بسیار دقیق برای ایجاد تصویر سه بعدی ارائه کردند که برای اولین بار امکان تصویربرداری از یک ساختار 10 نانومتری را فراهم می‌کند. این برنامه قادر به اصلاح انحراف‌های ایجاد شده در اثر حرکت پرتو الکترونی و نمونه است. همچنین با استفاده از یک روش مبتنی بر شبیه‌ساز مونت کارلو تصویر دو بعدی به تصویر سه بعدی تبدیل می‌شود.
این اولین‌ باری است که تصویر سه بعدی دقیقی در مقیاس 10 نانومتر از نمونه با استفاده از SEM ترسیم می‌شود، بطوری که می‌توان ساختمان یک IC را بصورت سه بعدی به تصویر کشید. این گروه برای تست نتایج بدست آمده از این میکروسکوپ، تصویر گرفته شده از یک IC با این SEM را با تصویر TEM همین IC مقایسه کردند. تفاوت میان دو تصویر کمتر از یک نانومتر، در حد چند اتم بود.
به گفته محققان این پروژه، در حال حاضر هیچ روش تک مرحله‌ای وجود ندارد که بتواند تمام این اطلاعات را یکجا در اختیار کاربر قرار دهد، اما این SEM در یک مرحله می‌تواند اطلاعات سه بعدی در مقیاس‌های بسیار پایین در اختیار کاربر قرار دهد.
........................
خبر: آب گرم چه تاثیری بر سلامت مغز دارد؟

پژوهش محققان دانشگاه آلابامای غربی نشان می‌دهد که غوطه ورشدن در آب گرم باعث افزایش جریان خون مغز در جهت مثبت می‌شود.
غوطه ور شدن در آب گرم نه تنها با افزایش جریان خون به شریان‌های مغزی کمک می‌کند بلکه می‌تواند عملکرد قدرت شناختی را هم افزایش دهد.
طی این پژوهش، محققان از 9 مرد سالم خواستند تا در تانک آبی به حالت ایستاده قرار بگیرند. پس از گذشت 10 دقیقه، تانک آب توسط سه پمپاژ دیگر تا سطح دهلیز سمت راست قلب مردها و با آب 30 درجه سلسیوس پُر شد.
سپس سرعت جریان خون مغزی بین شریان‌های مغزی و همچنین تغییرات دی اکسید کربن داخل شریانی اندازه گیری شد.
نتایج نشان می‌داد جریان خون در شریان مغزی میانی تا 14 درصد و برای شریان مغزی خلفی نیز 9 درصد افزایش داشته است.
به گفته محققان انواع متفاوت فعالیت‌های آبی مانند ایروبیک داخل آب و شنا اثرات کمی متفاوت‌تر از ورزش بر روی زمین را بر روی عملکرد قلب و جریان خون مغزی می‌گذارند.
گام بعدی در این پژوهش، درک و آزمایش تاثیر پایدار و بیشتری از ورزش در آب بر جریان خون مغزی خواهد بود.
این پژوهش در مجله Health & Medicine منتشر شده است.
........................
خبر: نصب طیف‌نگار قدرتمند سه‌بعدی روی تلسکوپ بسیار بزرگ

دانشمندان موفق به نصب طیف‌نگار قدرتمند سه‌بعدی به نام MUSE روی یکی از واحدهای «تلسکوپ بسیار بزرگ» شدند.
پس از انجام آزمایشات در اروپا و در سپتامبر سال 2013، سامانه MUSE به رصدخانه «پارانال» آژانس فضایی اروپا در شیلی حمل شد؛ در این پایگاه، سیستم مزبور با موفقیت مونتاژ و به «تلسکوپ بسیار بزرگ» منتقل و سپس با موفقیت روی «واحد تلسکوپ 4» نصب شد.
این سامانه آخرین فناوری از ابزارهای نسل دوم «تلسکوپ بسیار بزرگ» به شمار می‌آید.
اهداف علمی «میوز» کنکاش دوره‌های آغازین جهان، جستجوی مکانیسم‌های شکل‌گیری کهکشانی و مطالعه هر دوی حرکات ماده در کهکشان‌های مجاور و ویژگی‌های شیمیایی آن‌هاست. این سامانه دارای کارکردهای دیگری از مطالعه سیارات و قمرها در منظومه شمسی گرفته تا ویژگی‌های نواحی شکل‌گیری ستاره‌ای در کهکشان راه شیری و جهان دوردست است.
به عنوان ابزاری قدرتمند و منحصر‌به‌فرد برای کشف، «میوز» از 24 طیف‌نگار برای جداسازی نور به رنگ‌های تشکیل‌دهنده‌اش با هدف خلق هر دو تصاویر و طیف‌های نواحی گزینشی آسمان استفاده می‌کند.
این تکنولوژی حاصل 10 سال طراحی و توسعه توسط کنسرسیوم MUSE بوده که رهبری آن را «مرکز تحقیقات فیزیک نجومی» لیون فرانسه و دیگر موسسات فرانسوی، آلمانی و سوئیسی بر عهده داشتند.
........................
خبر: تولد ستارگان جدید در لبه کهکشان راه شیری

برای نخستین بار اخترشناسان آمریکایی موفق به کشف ستارگان جدید در یک جریان عظیم گازی، جاری شده توسط ابرهای ماژلانی شدند که تا لبه کهکشان راه شیری کشیده شده است.
ابرهای ماژلانی (Magellanic Clouds) دو کهکشان درخشان در اطراف کهکشان راه شیری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده‌اند، دارای فرآیند فعال شکل‌گیری ستاره‌ای هستند.
ابر ماژلانی بزرگ در فاصله 160 هزار سال نوری از زمین و ابر ماژلانی کوچک در فاصله 200 هزار سال نوری از زمین و 75 هزار سال نوری از ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد.
جریان بلند گازی که تا پشت دو کهکشان امتداد دارد، جریان ماژلانی (Magellanic Stream) و یک جزء گازی کوچک‌تر که منجر به شکل‌گیری ابرهای ماژلانی شده است، بازوی پیشرو (Leading Arm) نامیده می‌شوند و این رشته گازی غول پیکر از ابتدای بازوی پیشرو تا انتهای جریان ماژلانی بیش از نیم میلیون سال نوری از فضا را در بر می‌گیرد.
اخترشناسان دانشگاه ایالتی کانکتیکات جنوبی برای نخستین‌بار موفق به کشف شواهدی از تولد ستارگان جدید در دم غول‌پیکر گازی این دو کهکشان شده‌اند که دنباله آن تا لبه کهکشان راه شیری امتداد پیدا کرده و باعث ایجاد درخشش تازه در راه شیری شده است.
این ستارگان تازه متولد شده، بینش جدیدی درخصوص وقایع صورت گرفته در ابتدای شکل‌گیری کائنات در اختیار محققان قرار می‌دهد.
به گفته «دیوید نیدو» از محققان دانشگاه میشیگان، این نتایج نخستین شواهد معتبر از ستارگان مرتبط با جزء گازی Leading Arm محسوب می‌شود.
نتایج این کشف در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.
........................
خبر: مریخ‌نوردان «بریجت» و «برایان» رونمایی شدند

آژانس فضایی اروپا (ESA) از نمونه اولیه دو مریخ‌نورد به نام‌های «بریجت» و «برایان» رونمایی کرد.
برنامه ExoMars آژانس فضایی اروپا شامل ارسال مریخ‌نورد، جمع‌آوری و بازگرداندن نمونه از سطح سیاره سرخ به زمین تا یک دهه آینده است.
نسل آینده مریخ‌نوردها باید قادر به حفاری در عمق سطح مریخ و جمع‌آوری نمونه سنگ و خاک باشد، به همین منظور محققان نمونه اولیه دو مریخ‌نورد بریجت (Bridget)‌ و برایان (Bryan) را طراحی کرده‌اند.
عملکرد این دو مریخ‌نورد در منطقه شبیه‌سازی شده مریخ موسوم به Mars Yard در هرتفوردشایر انگلیس - که توسط ایرباس طراحی شده است- مورد آزمایش قرار گرفت.
مریخ‌نورد برایان مجهز به تجهیزات حفاری پیشرفته‌ای است که بر روی مریخ‌نورد نهایی استفاده خواهد شد؛ مته حفاری این مریخ‌نورد امکان سوراخ کردن تا عمق 1.8 متری زیر سطح مریخ و بررسی امکان وجود حیات احتمالی را فراهم می‌کند.
«بریجت» و «برایان» سفر به سیاره سرخ را تجربه نخواهد کرد، با این حال بررسی عملکرد این دو نمونه اولیه به محققان برای طراحی نسل آینده و پیشرفته مریخ‌نورد کمک خواهند کرد.
مریخ‌نورد نهایی برنامه ExoMars پس از حفاری و جمع‌آوری نمونه از عمق سیاره سرخ، در آزمایشگاه آنبورد خود اقدام به تجزیه و تحلیل نمونه و بررسی زندگی میکروبی کرده و سپس نمونه‌ها برای بررسی بیشتر به زمین ارسال خواهند شد.
........................
خبر: ساخت چسب هوشمند برای کنترل بیماری پارکینسون

محققان کره‌جنوبی چسب هوشمندی طراحی کرده‌اند که امکان کنترل بیماری پارکینسون را فراهم می‌کند.
استفاده از چسب‌های هوشمند در پزشکی کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ چسب‌های مخصوص انتقال دارو، کاهش سردردهای میگرن یا چسب ترک اعتیاد برخی از نمونه‌های موجود محسوب می‌شوند.
در حال حاضر محققان بدنبال تولید چسب آنفولانزا هستند که امکان تزریق آسان واکسن در منزل را فراهم می‌کند؛ چسب هوشمند دیگری نیز در حال تولید است که محاسبه میزان کالری دریافتی هر فرد را امکانپذیر می‌کند.
چسب هوشمند طراحی شده توسط محققان دانشگاه ملی سئول یک فناوری جدید و منحصر بفرد محسوب می‌شود، چراکه از قطعات الکترونیک انعطاف‌پذیر ساخته شده و بطور مداوم بر حرکات عضلانی بدن - از جمله لرزش مرتبط با بیماری پارکینسون - نظارت دارد.
اطلاعات بصورت مستمر ذخیره‌سازی شده و مورد مقایسه قرار می‌گیرند و از این طریق، زمان مصرف دارو برای بیمار مشخص شده و دارو بوسیله چسب هوشمند بطور مستقیم وارد پوست می‌شود.
همه این اقدامات از طریق نانومواد شامل نانوحسگرهای سیلیکون ناظر بر حرکت عضلات، نانوسیم‌های طلا و کروم ناظر بر درجه حرارت و نانوذرات سیلیس نگهدارنده دارو انجام می‌شوند.
برای تزریق دارو بداخل پوست، نانوسیم‌های طلا و کروم گرم شده و باعث آزاد شدن دارو از نانوذرات سیلیکا می‌شود؛ حسگرها همچنین از سوختگی پوست در زمان افزایش حرارت جلوگیری می‌کنند.
این چسب هوشمند دارای حافظه آنبورد انعطاف‌پذیر است که تا 125 درصد اندازه واقعی، از توانایی خم شدن، پیچ خوردن و کشیدگی برخوردار است؛ به منبع انرژی یا فرستنده نیاز ندارد، اما محققان قصد دارند نمونه کاملا بی‌سیم آن را طراحی و به بازار عرضه کنند.
.......................
خبر: 100 میلیون کاربر فیس‌بوک در هند

شمار کاربران فیس‌بوک در هند از مرز 100 میلیون نفر گذشت.
شبکه اجتماعی فیس‌بوک با اعلام این خبر افزود که هند پس از آمریکا دومین کشوری در جهان است که شمار کاربران فیس‌بوک در آن از مرز 100 میلیو نفر فراتر رفته‌اند.
کوین دسوزا، رئیس بخش توسعه و همکاری‌های موبایل فیس‌بوک در هند در این خصوص گفت: توسعه روزافزون و سریع استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند باعث شده است تا افراد بیشتری در هند به اینترنت دسترسی داشته باشند.
وی تصریح کرد: امروز ما بیش از 100 میلیون کاربر فعال ماهانه در فیس‌بوک داریم و در تلاشیم تا در آینده نزدیک میلیون‌ها کاربر دیگر نیز به فیس‌بوک در هند اضافه کنیم.
آمارهای منتشره نشان می‌دهند که چهار سال پیش فیس‌بوک تنها هشت میلیون کاربر در هند داشت اما با احداث اولین دفتر خود در شهر حیدرآباد شمار کاربرانش افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرد.
دسوزا اظهار کرد: ما تازه در شروع کاریم و هدف فیس‌بوک این است که به مردم قدرت اشتراک‌گذاری بدهد و جهان را به محلی تبدیل کند که در آن مردم با هم در ارتباط بیشتر هستند.
شبکه اجتماعی فیس‌بوک با بیش از یک میلیارد و 230 میلیون کاربر در سراسر جهان طی ماه‌های گذشته تمرکز اصلی خود را بر بازارهای نوظهور و در حال توسعه گذاشته است.
........................
خبر: توقف فعالیت‌های اینتل در کاستاریکا
شرکت اینتل اعلام کرد که فعالیت‌های خود در کاستاریکا را متوقف می‌کند.
دو روز پس از انتخاب لوئیز گویلرمو به سمت ریاست جمهوری کاستاریکا، دو شرکت بزرگ آمریکایی با نام‌های اینتل و بانک آمریکا اعلام کردند که فعالیت‌های خود در کاستاریکا را متوقف می‌کنند.
توقف فعالیت این دو غول آمریکایی به معنی اخراج حدود 3000 نفر از کار است و این امر می‌تواند به اقتصاد نیمه جان این کشور آمریکای لاتین صدمات بیشتری وارد کنند.
آنابل گونزالز، وزیر تجارت خارجی کاستاریکا در پیش از این گفته بود که حضور شرکت اینتل به عنوان یکی از غول‌های تراشه سازی جهان در کاستاریکا باعث شده بود تا بیش از 200 شرکت بین‌المللی وارد این کشور شوند که اغلب آنها در زمینه تکنولوژی‌های برتر فعالیت می‌کنند.
اینتل در اطلاعیه‌ای در این خصوص عنوان کرده است که فعالیت‌های خود در کاستاریکا را کاهش داده است و به تدریج 1500 نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد.
........................
خبر: آیا HTTPS واقعاً امن است؟

این یک فرضیه است که اکثر کاربران قبول دارند: پروتکل HTTPS با استفاده از SSL یک محیط امن را برای کاربر فراهم می کند و از همین طریق کاربر می تواند به یک وب سایت معتبر متصل شود. اما آیا این قضیه صد درصد درست است یا اینکه در عمل SSL کارهای دیگری انجام می دهد؟
محققان آزمایشگاه پاندا سکیوریتی بر این باورند که برخلاف تصور عمومی کاربران، مطالعات نشان داده است همیشه هم گواهینامه‌ها برای دریافت تاییدیه، مراحل سختی را طی نکرده‌اند و شاید با کمترین پیگیری ها به ثبت رسیده اند. مثلاً محققان پاندا بر این باورند که گواهی SSL برای نوعی از آدرس های محلی که نشان دهنده کامپیوترهای محلی است استفاده نشود. اما آیا واقعاً این اتفاق می‌افتد؟ و فراتر از این موضوع این گواهینامه‌ها بدون بررسی این موضوع و دریافت صحت و سقم آنها صادر شده است.
شاید یکی از این گواهینامه‌ها برای وب سایتی دریافت شده باشد که در عمل به سرقت اطلاعات کاربران می پردازد. نکته دیگر اینکه مراکز و مراجع زیادی در سراسر دنیا هستند که به کار صدور گواهینامه مشغول‌اند و هر کدام از آنها میتوانند برای هر سایتی گواهی صادر کنند.
به نقل از نماینده رسمی و انحصاری ضدویروس پاندا در ایران، این شرایط امکان صدور گواهینامه‌های جعلی را بسیار افزایش می دهد.
محققان امنیتی آزمایشگاه پاندا سکیوریتی اگرچه اعلام می کنند با اعلام چنین نتایجی قصد ندارند باعث ترس و واهمه کاربران از حضور در فضای مجازی شوند اما از سوی دیگر معتقدند، هر ساله روشها و متدهای مورد استفاده هکرها افزایش می یابد. پس کاربران به هیچ چیز و هیچ کس نباید اعتماد کنند و فقط و فقط همیشه از یک آنتی ویروس قوی و البته کاملاً به‌روز بر روی سیستم خود استفاده کنند.
........................
خبر: مدل سه بعدی و چاپی سرطان عرضه شد

در حالی که اخبار حاکی از تلاش دانشمندان برای چاپ قلب با سلول های خود بیمار است، اکنون پژوهشگران دیگری بر روی مدل سه بعدی و چاپی تومورهای سرطانی کار می کنند.
این مدل که حاوی یک داربست از پروتئین های فیبری پوشش داده شده به سلول های سرطان گردن هستند، یک مدل سه بعدی واقعی از محیط تومور شکل داده اند.
محققان امیدوارند این شیوه بتواند به کشف داروهای جدید و شناسایی چگونگی بروز، رشد و گسترش تومور به سراسر بدن کمک کند.
گروهی از پژوهشگران چینی و آمریکایی با استفاده از ژلاتین، آلژینات و فیبرین، مدلی از یک ساختار شبکه ای یک سانتی متری را برای خلق دوباره پروتئین های فیبری که قالب خارج سلولی تومور را می سازد، ایجاد کرده اند.
این ساختار شبکه ای با سلول های "هلا" که سلول های ابدی و فناناپذیر هستند پوشانده شده اند.
اگرچه موثرترین راه برای مطالعه تومورها هنوز انجام آزمایش های بالینی است اما محدودیت های اخلاقی و ایمنی، آن را برای انجام این نوع مطالعات در مقیاس وسیع دشوار می سازد.
برای غلبه بر این مشکلات، محققان نمونه دو بعدی از سرطان ساختند که در واقع یک لایه از سلول هاست که برای خلق محیط فیزیولوژیکی تومور ساخته شد. از این رو انواع مختلف داروها را می توان به شکل واقعی آزمایش کرد.
اکنون دانشمندان با استفاده از چاپ سه بعدی محیط واقعی تری را از اطراف یک تومور عرضه کرده اند.
در این مطالعه، محققان اثبات کردند سلول های سرطانی پس از چاپ نیز  زنده می مانند و چگونگی تکثیر و مقاومت آنها را در برابر داروهای ضد سرطان را بررسی کردند.
مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان یکی از نشانگر های بدخیمی سرطان است.
این تحقیقات نشان داد 90 درصد سلول های سرطان پس از فرایند چاپ زنده می مانند.
نتایج این تحقیقات همچنین حاکی از آن است که در مقایسه با مدل دو بعدی، مدل سه بعدی ویژگی های شبیه تری را به تومور دارد و سلولهای آن نرخ تکثیر بالاتری و مقاومت بیشتری را به داروهای ضد سرطان دارند.
پروفسور "وی سون" استاد دانشگاه تی سینگ هوا در چین و درکسل در فیلادلفیا می گوید: یک مدل سه بعدی و مقیاس پذیر همه کاره ای از سرطان را تولید کرده ایم که نسبت به مدل های دو بعدی شباهت بیشتری را به سرطان طبیعی دارد.
به گفته وی با شناخت بیشتر از این مدل های سه بعدی می توانیم آن ها را برای مطالعه رشد، تهاجم، متاستاز و درمان سرطان با استفاده از سلولهای سرطانی خاصی از بیماران، به کار گیریم.
این پژوهشگر اظهار داشت : می توان از این مدل ها برای آزمایش اثربخشی و ایمنی داروهای جدید درمان سرطان استفاده کنیم.
نتایج این تحقیقات در نشریه Biofabrication منتشر شده است.
........................
خبر: افشای جزئیاتی از آیفون 6 و آیفون ایر
بر اساس یک نمودار افشا شده، شایعات درباره عرضه دو مدل جدید از آیفون قوت گرفت.
تا به حال شایعات زیادی درباره محصولات جدید اپل منتشر شده است؛ در همین راستا اخیرا انتشار نمودارهایی در اینترنت از طراحی دو محصول جدید اپل حکایت دارد که یکی از آنها آیفون 6 با صفحه نمایش 4.7 اینچی و دیگری یک فبلت 5.7 اینچی است.
بر این اساس آیفون 6 اپل قرار است مجهز به نمایشگر 4٫7 اینچی شود.ابعاد این آیفون ل 137 در 66 میلی متر و ضخامت آن هفت میلی‌متر خواهد بود.
نسخه دیگری ز آیفون که بر اساس این نمودارهای افشا شده قرار است تولید شود، فبلتی 5٫7 اینچی است که ابعاد آن 157 در 77 میلی متر و ضخامت 6.7 میلی متر خواهد بود. با توجه ضخامت کم این محصول پیش‌بینی شده است که  نامگذاری شود.
بر اساس طرحی که یک طراح بر اساس این نمودارها، ارائه کرده آیفون 6، لبه‌های گردتری خواهد داشت و بخش‌های بیرونی آن کوچک‌تر شده است. دکمه پاور این مدل از آیفون در قیاس با نسل قبل تغییر کرده و  در سمت راست دستگاه نخواهد بود بلکه به سمت چپ منتقل شده است.
از دیگر تغییرات ظاهری این است که فلش دوربین در iPhone 6 اپل به همان طراحی دایره‌ای خود در آیفون نسل قبل بازگشته است.
آنچنان که پیش از این اعلام شده بود احتمالا این مدل از آیفون در سال جاری میلادی عرضه می‌شود.
........................
خبر: سارق اطلاعات 120 هزار آمریکایی تبرئه شد

دادگاه تجدید نظر در ایالات متحده حکم دادگاه این کشور را در زمینه اتهامات اندرو اورنهیمر، هکر معروف آمریکایی را رد کرد.
اورنهیمر در سال 2012 به اتهام دستیابی به حساب کاربری پست الکترونیکی هزاران شهروندان آمریکایی دستگیر شده بود و زندانی شدن وی باعث بروز انتقاداتی در زمینه عدم تعادل مجازات ها با نوع جرم در سطح ایالات متحده در بر داشته است.
این هکر آمریکایی توانسته بود نام کاربری و کلمه عبور پست الکترونیکی بالغ بر 120 هزار کاربر آیپد در آمریکا را از سایت AT&T به دست آورده و به پایگاه اینترنتی گاوکر بفروشد.
این افراد دستگیری اورنهیمر را مرتبط با مسائل سیاسی دانسته اند، و اورنهیمر طی مصاحبه ای با واشنگتن پست خود را یک فعال سیاسی و اقتصادی معرفی کرده بود که قصد خود را از این اقدام برآشفتن AT&T عنوان کرده بود.
محاکمه اورنهیمر و صدور حکم بیش از 3 سال زندان توسط دادگاه برای وی، انتقاداتی را از سوی فعالین حقوق دیجیتال در پی داشته است.
آنها معتقدند که اورنهیمر یکی از هکرهای سطح پایین است که در ادامه مقابله با جرایم رایانه ای به خاطر نظریات سیاسی و ضد شرکت های بزرگ خود توسط دولت ایالات متحده دستگیر شده‌اند.
پست‌های الکترونیکی هک شده توسط اورنهیمر، شامل حساب کاربری بسیاری از شخصیت های معروف آمریکایی از جمله میشل بلومبرگ، شهردار نیویورک، و هاروی وینستین ، از تولید کنندگان معروف هالیوود، و برخی دیگر از شخصیت های معروف آمریکایی بوده است.
مسئولان اجرایی دادگاه آمریکا وی را یکی از هکرهای خطرناک در فضای مجازی معرفی کرده بودند که حریم شخصی هزاران شهروند این کشور را نقض کرده است.
دادگاه تجدید نظر اعلام کرد به دلیل محاکمه این هکر در نیوجرسی و عدم وجود ارتباطی آشکار بین نیوآرک و نیوجرسی و همچنین ارتکاب جرم توسط اورنهیمر در ارکانزاس و یافتن همدست او در کالیفرنیا و با توجه به اینکه سرورهای AT&T در تگزاس و جورجیا واقع شده‌اند دولت ایالات متحده حقوق قانونی اورنهیمر را نقض کرده است.
........................
خبر: هراس آمریکا از بازگشت جاسوسان چینی به فضای مجازی

دو گروه از هکرهای چینی که پیشتر در حمله به بنگاه های اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان و همچنین برخی مراکز آمریکا دست داشته اند به عرصه حملات سایبری بازگشتند.
این دو گروه هکر چینی که در فضای مجازی اقدام به فعالیت‌های جاسوسی می کنند پس از ماه ها سکوت خبری باز به عرصه حملات سایبری بازگشتند.
به گزارش شرکت آمریکایی منداینت، دو گروه موسوم به " تهدید مداوم پیشرفته" با نام های مستعار APT1 و APT2  متشکل از متخصصین هک سیستم‌های مراکز گوناگون به دنبال به دست آوردن اطلاعات محرمانه آنها هستند.
بنا به اعلام شرکت امنیتی منداینت، گروه APT1 که بیشتر در زمینه جاسوسی از مراکز اقتصادی فعالیت می‌کند از سال 2006 تا کنون در حمله به بالغ بر 141 مرکز اقتصادی دست داشته است.
شرکت منداینت که طی سال های گذشته نظارت دقیقی را بر فعالیت های واحد های جاسوسی APT1 و APT2 چین داشته است همچنین اعلام کرده است که گروه APT2 مسئول حمله به نیویورک تایمز در ماه ژانویه سال 2013 و بوجود آمدن اختلال در شبکه های آن از ماه ژانویه تا 4 ماه پیش است.
شرکت امنیتی آمریکایی منداینت، دو گروه از هکرها را مرتبط با واحد‌های جاسوسی ارتش چین می‌داند اما این موضوع توسط مقامات چین تکذیب شده است.
........................
خبر: «هارت‌بلید» و کاربران بی‌دفاع اینترنت

برای مقابله با حفره امنیتی خطرناک «هارت‌بلید» تغییر کلمه عبور کافی نیست چرا که به گفته کارشناسان امکان سرقت پسورد جدید هم وجود دارد.
فقط چند روز  از  8 آوریل 2014 یعنی زمانی که حفره امنیتی فراگیری با نام  Heartbleed توسط تیم امنیتی گوگل و شرکت امنیتی Codenomicon کشف شد، میگذرد؛ حفره ای که  در اثر یک اشتباه در کدنویسی OpenSSL ایجاد شده است.
هارت‌بلید یک حفره امنیتی موجود در میلیون‌ها وب‌سایت است که به هکرها اجازه دسترسی به اطلاعات رمزنگاری شده بین شما و سرور را می‌دهد. این یعنی اطلاعات موجود در آن سرورها قابل دزدیده شدن هستند.
بیش از نیمی از وب سایتهای دنیا  برای حفظ امنیت خود از این پروتکل استفاده می‌کنند و با وجود این حفره امنیتی خطرناک  احتمالا حدود نیمی از آنها دچار مشکل شده‌اند،  در این صورت با وارد شدن به حساب کاربری خود در یکی از این سایت‌ها تمام اطلاعات شما همچون کلمه‌های عبور، اطلاعات کارت اعتباری، ایمیل‌ها و ... را در معرض دید هکرها و سارقان اینترنتی قرار داده‌اید.
اکنون کاربران اینترنت به طور مستقیم یا غیر مستقیم در معرض خطر  قرار گرفته‌اند و تا زمانی که شرکت‌های آلوده به این باگ به رفع آن اقدام نکرده‌اند کاری از دست کاربران بر نمی‌آید جز اینکه رمز عبور خود را تغییر دهند.
البته به گفت کارشناسان تغییر کلمه عبور در حال حاضر کار بیهوده‌ایی است چرا که امکان دزدیده شدن پسورد جدید نیز وجود دارد.
OpenSSL یکی از سرویس‌های رایگان و متن باز محبوب  است که نه تنها اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها بلکه بسیاری از سرویس‌های ایمیل، روترهای شبکه و حتی پرینترها نیز از این پروتکل استفاده می‌کنند و  حدود 66 درصد کل دنیای اینترنت تحت امنیت OpenSSL قرار دارد و این یعنی تمام اطلاعات رد و بدل شده از جمله متن، عکس، کلمات عبور از این کانال عبور می‌کنند.
حفره امنیتی که به تازگی کشف شده به  افراد اجازه دسترسی به کلید رمزگشایی اطلاعات امن در حال عبور از OpenSSL را می‌دهد. با استفاده از این حفره امنیتی شخص خرابکار می‌تواند از تمام اطلاعات یک نسخه کپی برای خود تهیه کند و یا آنها را منتشر کند.
این حفره امنیتی بیش از دو سال است که وجود دارد و تمامی نرم‌افزارها، وب‌سایت، بانک و هرگونه سرویس دیگر که طی این 2 سال از OpenSSL استفاده کرده باشد دچار این حفره امنیتی است. ضمن اینکه 2 سال زمان بسیاری برای سوءاستفاده از این حفره امنیتی است و معلوم نیست چه مقدار از اطلاعات در دسترس بوده است.
ترک اینترنت در این هفته اولین راهکاری است که کارشناسان امنیتی آن را به کاربران توصیه کرد‌ه‌اند؛ البته اقداماتی هم برای برای مصون ماندن کاربران از مشکلات متعاقب این حفره امنیتی صورت گرفته است.
بعضی سایتها از جمله یاهو که حاوی اطلاعات شخصی بسیاری از کاربران هستند سریعا اقدام به رفع این حفره امنیتی کرده‌اند پس کاربران تمام سرویس‌های این دو سایت (مانند فلیکر، ایمیل یاهو و غیره) اقدام به تغییر کلمه کاربری خود کنند. سایت‌های گوگل، توییتر و فیسبوک به طور قطع مشخص نیست که آلوده به این حفره امنیتی هستند یا خیر ولی برای امنیت بیشتر، پروتکل امنیتی SSL خود را به روز کردند و از کاربران خواستند کلمه عبور خود را تغییر دهند.
........................
خبر: مگس ها قادرند مانند جت های جنگده تغییر مسیر دهند

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد مگس ها قادرند همچون جت های جنگنده بسیار سریع تغییر جهت دهند و شاید به همین علت است که نمی توان آنها را به راحتی گرفت.
نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایالت واشنگتن آمریکا نشان می دهد، مگس ها در زمانی برابر نصف زمان لازم برای انسان ها هنگام پلک زدن در برابر نور فلاش دوربین، می توانند تغییر مسیر دهند.
نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد مگس ها قادرند همچون جت های جنگنده بسیار سریع تغییر جهت دهند و شاید به همین علت است که نمی توان آنها را به راحتی گرفت.
فیلم برداری بسیار دقیق از پرواز و حرکت بال های مگس نشان می دهد که آنها قادرند در کسری از ثانیه با تغییر جهت بال های خود تغییر مسیر دهند و از هرگونه حمله و تهدیدی فرار کنند.
تاکنون پرسش اساسی این است که چگونه موجودی مانند مگس با مغزی به کوچکی یک دانه کریستال نمک، قادر است چنین واکنش سریع و پیچیده ای را مدیریت کند.
محققان دانشگاه ایالت واشنگتن در غرب آمریکا می گویند ، هدف اصلی پژوهش آنها کشف پیچیدگی های پردازش اطلاعات دیداری در مگس ها بوده است.
پروفسور مایکل دیکسنون از دانشگاه واشنگتن می گویدˈ ˈمگس ها می توانند داده های تصویری را بسیار بسیار سریع پردازش کنند. هر کس که تلاش کرده مگسی را بگیرد این را می داند.ˈ
ˈآنها چنین توانایی را در بدو تولد دارند. مانند این است که شما یک نوزاد را در جتی جنگنده بنشانید و او از همان لحظه اول بداند که چطور آن را براند.ˈ
شما ممکن است تصور کنید که مگس ها برای انجام این تغییر سریع در جهت پرواز باید وضعیت بال های خود را کاملا تغییر دهند.
تصاویر نشان می دهند که آنها تنها با کمی تغییر در جهت بال ها و وضعیت بدن می توانند در پنچ هزارم ثانیه تغییر جهت دهند. این نشان می دهد که قدرت مانور و توان ماهیچه های آنها به غایت صحیح و دقیق عمل می کند.
بدین ترتیب، خیلی هم عجیب نیست اگر شما هم در گرفتن مگس ها اغلب ناموفق هستید.
مگس خانگی یکی از مهمترین حشرات ناقل مکانیکی باکتری ها ،ویروس ها،تخم کرمها وتک یاخته ها است .
مگس خانگی به علت سر زدن به مدفوع و یا سایر مواد غیر بهداشتی و سپس سر زدن به غذای انسان و بعلاوه استفراغ کردن در حین تغذیه وغالبا مدفوع کردن بر روی غذا می توانند بیماریهای زیادی را به انسان منتقل کند.
شکل بدن مگس به طریقی است که به خوبی می تواند عوامل پاتوژن را با خود حمل کند.بیش از 100 نوع عامل بیماریزا از بدن مگس خانگی جدا شده که تقریبا در تمام موارد انتقال به نوع مکانیکی است.
در هر صورت نقش مگس به عنوان یک ناقل فیزیکی مطرح بوده و هیچ یک از پاتوژن های مزبور اجبارا در بدن حشره رشد و تکثیر نمی یابند.
مگس خانگی می تواند ویروس هایی نظیر فلج اطفال ،تراخم ،کوکساکی ،هپاتیت های بیماری زا و انواع بیماریهای باکتریایی (البته عمدتا انواع گوارشی مانند اسهال های باکتریایی) وبا ،حصبه ،پاراتیفوئید(سالمونلا) ،انواع استرپتوکوک و استافیلوکوک را منتقل سازند.
........................
خبر: هشدار سونی نسبت به خطر آتش گرفتن باتری رایانه‌های وایو
شرکت سونی از مشتریانش خواست استفاده از مدلی از رایانه‌های وایو که در فوریه روانه بازار شد را به دلیل خطر آتش گرفتن باتری آن متوقف کنند.
سونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۹ هزار و ۹۰۵ دستگاه مدل Fit ۱۱A وایو را در ۵۲ کشور عرضه کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، این شرکت اعلام کرده سه رایانه در اطراف باتری که تولید پاناسونیک است، آتش گرفته‌اند.
........................
خبر: طراحی هواپیمایی که با استفاده ازانرژی خورشیدی به دور زمین پروازمی کند

خلبان سوئیسی هواپیمایی را طراحی کرد که قرار است با انرژی خورشیدی به دور زمین پرواز کند.
این هواپیما که «سولار امپالس 2» نام دارد از ماه آینده پروازهای آزمایشی خود را آغاز می کند. این پرواز های آزمایشی با هدف آماده سازی بیشتر این هواپیما برای سفر سال آینده به دور زمین است .
طول بال های این هواپیما برابر طول بال های یک جامبوجت مسافربری است اما تنها به اندازه یک اتومبیل بزرگ وزن دارد.
علت سبکی وزن هواپیما در این است که به جای استفاده از مخازن سوخت سنگین، هواپیمای سولار امپالس 2 از بیش از 17 هزار سلول خورشیدی قدرت می گیرد. این سلول ها انرژی خورشیدی را تبدیل به انرژی شیمیایی و آن را در باطری هایی ذخیره می کنند.
خلبان آندره بورشبرگ طراح این هواپیما گفت که پیش بینی می شود که سفرش با این هواپیما به دور زمین 5 روز و 5 شب به طول انجامد. این هواپیما می تواند به طور نامحدود در هوا پرواز کند.
این هواپیما مدل به روز شده هواپیمای خورشیدی دیگری است که 5 سال پیش ساخته شد و سال گذشته سراسر ایالات متحده را پرواز کرد.
انرژی خورشیدی مهمترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین محسوب می شود.زیرا انرژی خورشیدی می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود.
خورشید از گازهایی نظیر هیدروژن (۷۳٫۴۶درصد) هلیوم (۲۴٫۸۵ درصد) و عناصر دیگری تشکیل شده است که از جمله آن ها می توان به اکسیژن، کربن، نئون و نیتروژن اشاره کرد.
طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال است . در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می شود. با توجه به جرم خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر جرم زمین است. این کره نورانی را می توان به عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.
میزان دما در مرکز خورشید حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیون درجه سانتیگراد است که از سطح آن با حرارتی نزدیک به ۵۶۰۰ درجه و به صورت امواج الکترو مغناطیسی در فضا منتشر می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

52928