۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

نانوذرات موجود در محصولات خانگی به DNA صدمه می زند

به گزارش ICTPRESS ، نانوذرات به بسیاری از محصولات متداول خانگی از جمله محصولات آرایشی، کرم های ضدآفتاب، پوشاک و رختخواب اضافه می شود تا کیفیت محصول بهبود پیدا کند.
در این گزارش آمده است که نانوذرات اکسید روی که در اکثر کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از اشعه ماورای بنفش مورد استفاده قرار می گیرد، به پروتئین DNA صدمه می زند.
محققان دانشگاه دانمارک چندی پیش نیز خبری مبنی بر آسیب نانو ذرات نقره به سلول های بدن، منتشر کردند.
نانو ذرات نقره دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند و به همین علت در بسیاری از محصولات غذایی ، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.
به عنوان مثال می توان نانو ذرات نقره را در بطری های انواع نوشیدنی، محصولات آرایشی، بانداژهای طبی، مسواک ، جوراب، یخچال و فریزر، ماشین های ظرفشویی، اسباب بازی، خمیردندان و انواع بسته بندی مواد غذایی جستجو کرد.
نقره به عنوان یک فلز، هیچ خطری برای انسان ندارد؛ اما زمانی که در ابعاد نانو به کار گرفته می شود، اندازه ذرات آن به قدری کوچک است که توانایی تخریب دیواره سلول را به دست می آورد. اگر این نانوذرات وارد سلول های انسان شوند، می توانند سلول ها را تغییر دهد.
با توجه به این که احتمال برخورد سلول های روده با نانو ذرات نقره در زمان هضم غذا بیشتر از سایر سلول های بدن است، محققان در آزمایش های خود از این سلول ها استفاده کردند. در نتیجه این آزمایش ها مشخص شد که نانو ذرات نقره موجب شکل گیری ساختار های مضری موسوم به رادیکال آزاد درون سلول ها می شوند.
همچنین میزان پروتئین های موجود در سلول ها را تغییر می دهند. این ذرات در بافت های مختلف تجمع پیدا می کنند و به DNA صدمه می زنند.
مواد سمی ناشی از نانو ذرات باعث کشتن سلول نمی شود ولی جهش ژنتیکی بوجود می آورد که عامل اصلی انواع سرطان است.
تولید بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن، به عنوان عامل اصلی بسیاری از بیماری های کشنده از جمله سرطان، انواع اختلالات سیستم عصبی، آلزایمر و پارکینسون شناخته می شوند.
اگر مواد غذایی دارای شاخص ایمن (safe) باشند، سازمان غذا و داروی آمریکا شرکت را ملزم به آزمایش مواد افزودنی نمی کند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وجود مقداری کمی از برخی نانو ذرات در این مواد غذایی می تواند مضر باشد.
مطالعه خطرات بالقوه نانوذرات با استفاده از یک فناوری سرعت بالا صورت گرفته است.
نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه ACS Nano منتشر شده است.

41906