۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 24 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
 دلایلی که ثابت می‌کند مایکروسافت رو به تغییر است
شرکت مایکروسافت با رهبری مدیرعامل جدیدش SatyaNadella در حال انجام تغییراتی بزرگ و حرکتی هوشمندانه است. این تغییرات باعث شده است تا خیلی ها به این مسئله اعتقاد پیدا کنند که مایکروسافت همان شرکت قدیمی قبلی نیست بلکه از طرح ها و دستورالعمل های جدیدی استقبال و البته حمایت می کند.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار، نماینده رسمی و انحصاری شرکت پانداسکیوریتی در ایران، دراینجا به بررسی دلایل اصلی می پردازیم که کاملاً تغییر رویکرد مایکروسافت را به عنوان یک شرکت کاملاً جدید نشان می‌دهد:
- iPad
چهارسال قبل سوال اصلی خیلی‌ها این بود که واقعاً چرا مایکروسافت نسخه ای از مایکروسافت آفیس را برای آی‌پدهای اپل تهیه نمی‌کند؟ ارایه نشدن چنین نسخه ای از سوی مایکروسافت یک فرصت بزرگ از دست رفته محسوب می شد. در زمان تسلط آی‌پدها بربازار، کاربران این تبلت‌ها به مرور زمان زیاد شد و آنها برای جبران کوتاهی مایکروسافت مجبور به پیدا کردن راه های جایگزین نظیر صفحات اپل و یا Google Docs که توانایی تولید اسناد سازگار با آفیس را داشته باشند، بودند.
اما در نهایت هفته گذشته بود که مدیرعامل جدید مایکروسافت تیم فنی خود را برای تهیه این برنامه آفیس معرفی کرد. نسخه آفیس مایکروسافت برای iPad‌ شامل برنامه هایی مانند Word،Excel، PowerPoint است.
خوب دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است...
- ویندوز برای اینترنت اشیاء
در یکی از کنفرانس‌هایی که با حضور جمع زیادی از توسعه دهندگان برگزار شد، مایکروسافت از نسخه جدیدی از ویندوز خود پرده برداری کرد. ویندوز برای اینترنت اشیاء، ابتکار بزرگ مایکروسافت است که شرکت ها و کارخانجات بزرگ صنعتی بی صبرانه منتظر آن هستند. هم اکنون نسخه ای آزمایشی از این ویندوز بر روی تراشه‌های اینتل مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته‌ مدیرعامل مایکروسافت این ویندوز منبع باز با کلیه‌ی سیستم عامل ها سازگاری دارد. 
...........................
خبر: تهدیدی بزرگ با عنوان خونریزی اینترنتی در راه است

در روزهای اخیر یک حفره امنیتی خطرناک در یکی از استانداردهای رمزگذاری اینترنتی کشف شده که کارشناسان بر پایه ویژگی‌هایی آن را "خونریزی" نامیده‌اند. این حفره دست هکرها را به چه اطلاعاتی می‌رساند؟ چه کسانی در معرض خطرند؟
"اس‌اس‌ال" برای بیشتر افراد مفهومی ناشناخته است، با وجود این‌که بسیاری هر روز با آن سر و کار دارند. اس‌اس‌ال یک استاندارد رمزگذاری اطلاعات است. در روزهای اخیر یک حفره امنیتی در یکی از نسخه‌های این استاندارد پیدا شده و نگرانی‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.
"OpenSSL"، نسخه معیوب استاندارد یاد شده است. این حفره امنیتی به هکرها اجازه می‌دهد داده‌های حساس را از کانال‌های رمزگذاری‌شده بدزدند.
چه کسی در معرض خطر است؟
بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی، ارائه‌کنندگان خدمات ایمیل و برنامه‌های چت از استاندارد اس‌اس‌ال برای تأمین امنیت ترافیک اطلاعات استفاده می‌کنند. "اُپن‌اس‌اس‌ال" که یکی از نرم‌افزارهای مبتنی بر این استاندارد است، به دلیل رایگان بودن، به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده است. به همین دلیل است که حفره امنیتی موجود در آن تا این حد خبرساز شده است. بر اساس برخی برآوردها، حدود نیم میلیون پایگاه اینترنتی از "اپن‌اس‌اس‌ال" استفاده می‌کنند.
حفره امنیتی کجاست؟
حفره امنیتی در یکی از بخش‌های "اپن‌اس‌اس‌ال" است که در پس‌زمینه فعال است. در یک ارتباط رمزگذاری‌شده، بخش معیوب با ارسال و دریافت سیگنال‌هایی، آنلاین بودن دو طرف خط را کنترل می‌کند. چون ارسال و دریافت این سیگنال‌ها به صورت مداوم و با ریتم خاصی صورت می‌گیرد، نام این فرایند "ضربان قلب" گذاشته شده است.
از این حفره امنیتی چگونه می‌توان سوءاستفاده کرد؟
چون بخش یادشده معیوب است، هکرها می‌توانند هم اطلاعات مربوط به آنلاین بودن دو طرف را از سرور بگیرند، هم اطلاعاتی دیگر چون گذرواژه‌ها یا محتویات ایمیل‌های رد و بدل شده را. برخی از کاربران برای رمزگذاری‌کردن ارتباطات اینترنتی خود از نرم‌افزارهای رمزگذاری استفاده می‌کنند. حتی کلیدهایی که توسط این نرم‌افزارهای رمزگذاری تولید شده‌اند هم در دسترس هکرها خواهند بود. به همین دلیل نام این حفره امنیتی "خونریزی" گذاشته شده است.
"عمق فاجعه" چقدر است؟
واقعیت این است که مشکل جدی و سر و صدای روزهای اخیر فراتر از قیل و قال رسانه‌ای است. خطری که کاربران را تهدید می‌کند، نسبت مستقیم با میزان اطلاعاتی دارد که هکرها از آنها جمع‌آوری کرده‌اند. ممکن است یک نفوذگر با استفاده از داده‌هایی که به دستش افتاده موفق شود یک رمزگذاری را به‌طور کامل خنثی کند.
هکری که به کلید خصوصی یک شخص یا پایگاه اینترنتی دسترسی دارد، می‌تواند تمام اطلاعات رمزگذاری‌شده آن شخص یا سایت اینترنتی را بخواند. مجرمان اینترنتی با دسترسی به چنین اطلاعاتی حتی می‌توانند خود را به‌جای سایت‌های دیگر جا بزنند، مثلا سایت یک بانک. البته تا کنون موردی از سوء استفاده‌های این چنینی گزارش نشده است؛ هر چند نباید فراموش کرد که حمله با استفاده از حفره ایمنی یاد شده بسیار بی‌سروصدا و به سختی قابل تشخیص است.
چطور می‌توان مشکل را برطرف کرد؟
نخست نوبت دارندگان یا اجاره‌دهندگان سرورهای اینترنتی است. اگر آنها از استاندارد معیوب استفاده می‌کنند، باید بلافاصله نرم‌افزار خود را به روز کنند. نسخه جدید حفره را می‌بندد. مشکل اما اینجاست که حفره یاد شده پیش از اینکه شناخته شود دو سال وجود داشته است. به بیان دیگر، هکرها ممکن است گذرواژه‌ها و اطلاعات رمزگذاری را به دست آورده باشند.
دارندگان پایگاه‌های اینترنتی چه کنند؟
هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که ابزار رمزگذاری اطلاعات سایت او به سرقت نرفته است. از همین رو کارشناسان، از جمله اداره فدرال آلمان برای آی‌تی و امنیت اینترنتی، توصیه می‌کنند که دارندگان وبسایت، کلیدهای رمزگذاری و گذرواژه‌ها را عوض کنند.
و کاربران اینترنتی؟
کاربران فعلا می‌توانند منتظر باشند تا دارندگان سرور و سایت‌های اینترنتی حفره امنیتی اپن‌اس‌اس‌ال را ببندند. فیلیپو واسوردا، برنامه‌نویس کامپیوتر از کشور ایتالیا، سایتی اینترنتی را درست کرده به آدرس http://filippo.io/Heartbleed . در این سایت می‌توان کنترل کرد که آیا یک سایت اینترنتی حفره امنیتی یاد شده را دارد یا نه. البته نتیجه آزمایش ظاهرا همیشه قابل اعتماد نیست.
کاربران بد نیست دست‌کم گذرواژه‌هایی که با آنها از اطلاعات حساس خود حفاظت می‌کنند را عوض کنند. البته این اقدام در صورتی اثربخش است که دارندگان سایت‌ها و سرورها حفره "اپن‌اس‌اس‌ال" را بسته باشند.
...........................
خبر: عرضه آنتی ویروس تقلبی در گوگل پلی

یکی از آنتی ویروس‌های محبوب در بین کاربران اندروید، بنا به گفته مسئولان شرکت تولید کننده، هیچ کاری در محافظت از کاربران در برابر ویروس‌ها و بدافزارها انجام نمی‌دهد و عملا یک نسخه تقلبی است.
شرکت دیواینت سولوشنز، تولید کننده نرم افزار وایرس شیلد، اعلام کرده است که این نرم افزار هرگز نباید در پایگاه عرضه نرم افزارهای اندروید گوگل جهت فروش به کاربران قرار می‌گرفت.
این نرم افزار که تا کنون بالغ بر 30 هزار بار توسط کاربران خریداری و دانلود شده است از جمله آنتی ویروس‌های مورد توجه کاربران در مقابله با بدافزارها در تجهیزات با سیستم عامل اندروید به شمار می‌رود.
در حال حاضر مسئولان شرکت تولید کننده این آنتی ویروس اعلام کرده‌اند که این نرم ازار عملا هیچ فعالیتی در برابر ویروس‌ها انجام نمی‌داده است.
بنیان گذار این شرکت، جسی کارتر، با اشاره به ناکارآمدی این نرم افزار اعلام کرده است: بلافاصله پس از انتشار گزارش تقلبی بودن این نرم افزار توسط اندرویدپلیس، آن را از لیست فروش گوگل پلی حذف کرده است.
این شرکت اعلام کرده است که این اتفاق به یک اشتباه فاحش توسط یکی از توسعه دهنده‌های این شرکت مربوط می شود. به گفته کارتر، این نرم افزار نباید منتشر می‌شد و این مسئله به دلیل اشتباه توسعه دهنده در تشخیص نرم افزار تقلبی و نرم افزار اصلی که دارای کدهای آنتی ویروس بوده است، رخ داده است.
فروش این نرم افزار در گوگل پلی بالغ بر 90هزار دلار برآورد شده است که به گفته کارتر این مبلغ به کاربران عودت داده خواهد شد.
...........................
خبر: 74 درصد کاربران توییتر غیر فعالند

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که درصد زیادی از کاربران توئیتر غیر فعال هستند.
تحقیقات نشان میدهد تعداد بسیار زیاد از کاربران توییتر حتی یک Tweet هم ارسال نکرده اند.
هرچند توییتر  974 میلیون حساب کاربری دارد اما تحقیق جدیدی از Twocharts (یک سایت آماری که توییتر را دنبال می‌کند) نشان می‌دهد که  که 44 درصد کاربران توییتر هیچ پستی را ارسال نکرده اند و 30 درصد آنان در طول یک ماه حداقل 10 پست را ارسال نکرده اند.
این در حالی است که  241 میلیون کاربر فعال در 3 ماهه آخر 2013 داشته است. کاربر فعال کاربری نامیده می‌شود که حداقل یک بار در طول ماه به حساب کاربری خود وارد شود.
...........................
خبر: سوء استفاده آمریکا از حفره امنیتی اینترنت صدای اوباما را هم درآورد
باراک اوباما تآکید کرد آژانس امنیت ملی ایالات متحده و دیگر سازمان های اطلاعاتی این کشور باید وجود حفره‌های امنیتی مانند هارت بلید را به مردم هشدار دهند.
پس از افشاگری دو منبع آگاه درباره  اطلاع آژانس امنیت ملی آمریکا از وجود حفره امنیتی هارت بلید و عدم اعلام عمومی آن، کاخ سفید اعلام کرد: رئیس جمهور ایالات متحده به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور از جمله آژانس امنیت ملی این کشور دستور  داده تا وجود این حفره‌ها را در صورت آگاهی به مردم اطلاع دهند.
طی روزهای اخیر و با کشف وجود یک حفره امنیتی خطرناک در اینترنت توسط دو شرکت گوگل و کودنومیکون فنلاند، بسیاری از پایگاه های اینترنتی به کاربران خود نسبت به تغییر کلمه عبور حساب های کاربری خود هشدار داده اند.
بنا به گفته این دو شرکت، این حفره امنیتی بیش از دو سال است که کلمه عبور کاربران بسیاری از پایگاه‌های اینترنتی را در معرض دسترس هکرها قرار داده است.
پس از اعلام وجود این حفره در اینترنت توسط این دو شرکت، دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند که آژانس امنیت ملی ایالات متحده حداقل دو سال است که از وجود این مشکل امنیتی با خبر است اما به جای هشدار نسبت به آن به مردم این کشور، از اعلام آن خودداری و از آن برای مقاصد جاسوسی و اطلاعاتی از مردم این کشور استفاده کرده است.
باراک اوباما طی دستوری به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور تأکید کرده است که این سازمان‌ها باید به جای سوءاستفاده از این مشکلات امنیتی برای اهداف اطلاعاتی و جاسوسی، درباره آن به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
علی رغم این دستور مستقیم، همچنان راه‌های استثناء برای سوءاستفاده سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از نقاط ضعف امنیتی مشابه وجود دارد.
...........................
خبر: خودپردازی که به سارقان حمله می‌کند!

دستگاه‌های خودپرداز (ATM) بزودی به مکانیزم دفاعی فوم داغ مجهز خواهند شد که امکان برخورد با حملات سارقان را فراهم می‌کند.
محققان دانشگاه ETH در زوریخ، فیلم مخصوصی تولید کرده‌اند که باعث ایجاد یک واکنش شدید در زمان تلاش سارقان برای باز کردن دستگاه خودپرداز می‌شود.
این فیلم یا سطح دفاع شخصی متشکل از چند لایه ساندویچ مانند پلاستیک است که در صورت تخریب شدن، فوم داغی را به صورت فرد مهاجم می‌پاشد.
محققان از فیلم‌های پلاستیکی با ساختار لانه زنبوری برای ساخت این سطح دفاعی استفاده کرده‌اند؛ فضاهای توخالی با دو ماده شیمیایی پراکسید هیدروژن و دی‌اکسید منگنز پر می‌شود.
دو فیلم مجزا بوسیله یک لایه از هم جدا می‌شوند؛ با از بین رفتن لایه بالایی، پراکسید هیدروژن و دی‌اکسید منگنز با هم مخلوط شده و بخار آب، اکسیژن و حرارت تولید می‌شود که دمای این فوم بالغ بر 80 درجه سانتیگراد است.
مکانیزم دفاعی فوم داغ برای امنیت دستگاه‌های خودپرداز (ATM) یا ماشین‌های حمل پول کاربرد دارد.
محققان همچنین رنگ تهیه شده از نانوذرات را به این ترکیب افزوده‌اند که در صورت آسیب دیدن فیلم، فوم و رنگ پاشیده شده و استفاده از پول‌ها غیرممکن می‌شود.
‌نتایج این دستاورد در مجله Materials Chemistry منتشر شده است.
...........................
خبر: آغاز فرآیند طولانی شروع مجدد فعالیت برخورد دهنده سرن
سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) از آغاز فرآیند شروع مجدد فعالیت برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC)‌ خبر داد که دست‌کم تا اوایل سال آینده میلادی بطول خواهد انجامید.
برخورد دهنده بزرگ هادرونی سرن از فوریه 2013 برای تعمیر و ارتقاء عملکرد خاموش شد؛ فرآیند شروع مجدد فعالیت این برخورددهنده آغاز شده و احتمالا تا اوایل 2015 بطول خواهد انجامید.
بخش شتاب‌دهنده باید ماه‌ها قبل از شروع فعالیت اصلی LHC، فعالیت خود را آغاز کند؛ روز جمعه 11 آوریل (22 فروردین) مهندسان سرن اقدام به روشن کردن جزء نخست یعنی بخش منبع کردند که مسئول ایجاد مخزن پروتون‌ها است.
هفته جاری نیز بخش Linac2 – نخستین شتاب دهنده ذرات – روشن می‌شود.
«پل کولیر» رئیس بخش پرتوهای برخورد دهنده LHC تأکید کرد: در کنار این اقدامات، بروز رسانی کامل سیستم کنترل نیز انجام خواهد شد که سیستم عصبی برخورددهنده بزرگ هادرون محسوب می‌شود.
تا اوایل سال 2015 شاهد افزایش انرژی و برخوردهای بزرگتر درون چهار آزمایشگاه ATLAS، CMS، LHCb و ALICE خواهیم بود که به کشف ذرات جدید مشابه ذره بوزون هیگز منجر خواهد شد.
...........................
خبر: با بخشیدن خود عمرتان را افزایش دهید
دانشمندان دانشگاه براندیز ماساچوست، ارتباط بین بخشیدن افراد به خاطر اشتباهات خودشان و اجتناب از آسیب‌های ناشی از تنش به بدن را کشف کردند.
در این پژوهش، دکتر روهلدر و تیم علمی‌اش از 41 شرکت‌کننده برای رتبه‌بندی سطوح همدردی‌ و دلجویی از خودشان سوال کردند.
سوژه‌ها سپس آزمایش تنش را یک بار در روز و به مدت دو روز تجربه و دانشمندان سطوح (interleukin-6 (IL-6 را که نوعی عامل التهابی مرتبط با تنش است، قبل و بعد از هر آزمایش محاسبه کردند.
نتایج نشان داد، پس از آزمایش تنش نخست، شرکت‌کنندگان دارای سطح بالاتر «همدردی با خود»، به طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تر IL-6 را داشتند؛ با این حال، تیم علمی در روز دوم با کمال ناباوری دریافت افراد دارای سطوح پایین‌تر «همدردی با خود»، پیش از آزمایش، سطوح IL-6 بالایی داشتند. چنین موضوعی نشان می‌دهد این افراد روز قبل نیز تنشی را تجربه کرده بودند.
مقادیر بالای IL-6 در روز نخست و سطوح بالای خط پایه آن در روز دوم نشان می‌دهد افراد دارای همدردی پایین با خود به ویژه در مقابل اثرات تنش آسیب‌پذیر هستند.
براساس نتایج حاصل‌شده، تنش به آسانی می‌تواند طی زمان به وجود آید و محرک تنش به ظاهر کوچکی مانند ترافیک می‌تواند در صورت عدم وجود استراتژی‌های مناسب برای برخورد با آن، بر سلامت فرد اثر بگذارد.
مطالعه جدید، شیوه‌های کارآمدی را برای مقابله با تنش و کاهش بیماری‌ها نه تنها با تسکین عواطف منفی بلکه با افزایش ایده‌های مثبت درباره همدردی با خود افراد ارائه می‌دهد.
جزئیات این پژوهش در مجله Brain, Behavior and Immunity منتشر شد و می‌تواند به شیوه نوینی در بروز تنش پایین‌تر و ارتقا سلامتی بینجامد.
...........................
خبر: پایان خراش خودروها با پلاستیک خودترمیم‌گر جدید

محققان آلمانی نوعی پلاستیک را طراحی کرده‌اند که از طریق بازسازی ساختار مولکولی اولیه پس از آسیب‌دیدگی، قادر به ترمیم خود است.
محققان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) واکنش اتصال عرضی شیمیایی را توسعه داده‌اند که خواص خود ترمیمی کوتاه‌مدت مواد را تحت حرارت ملایم تضمین می‌کند.
آنها از امکان اتصال عرضی الیاف یا مولکول‌های کوچک از طریق واکنش برگشت‌پذیر برای تولید مواد خودترمیم‌گر استفاده کرده‌اند؛ این شبکه قابل تغییر، قادر به تجزیه ترکیبات اولیه و بازسازی مجدد پس از آسیب است.
پروفسور «بارنر کوولیک» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: این روش به هیچ کاتالیستی نیاز ندارد و مکانیسم خودترمیم‌گری هر زمان بوسیله حرارت، نور یا افزودن یک ماده شیمیایی آغاز می‌شود.
خواص خودترمیمی به طیف وسیعی از پلاستیک‌ها قابل انتقال بوده و بجز این ویژگی، مواد خواص دیگری نیز پیدا کرده و در دمای بالاتر براحتی ذوب می‌شوند.
این حوزه برای تولید بخش‌های پلاستیکی تقویت شده با الیاف بویژه در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی کاربرد فراوانی دارد.
نتایج این دستاورد در مجله Advanced Materials منتشر شده است.
...........................
خبر: خرید کردن مثل نقاشی برای مغز کودک مفید است
بردن کودکان نوپا به فروشگاه‌ها و مراکز خرید مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را افزایش می‌دهد.
کودکان ممکن است در فروشگاه‌ها بازی کنند اما فرآیند خرید در واقع، برای مغزهای آن‌ها مفید است. تعامل بین کودک و والد در هنگام خرید، به رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان کمک می‌کند و خوشحالی آن‌ها را حتی چنانچه کودک علائم اندکی از این حس را بروز دهد، افزایش می‌دهد.
بر اساس مطالعه مشترک دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه اوپن انگلستان، خریدرفتن درست مانند نقاشی یا فعالیت‌های طراحی برای رشد کودک مهم است. محققان همچنین بر این باورند خرید بیشتر از مطالعه و تماشای تلویزیون برای مهارت‌های اجتماعی کودکان مفید است.
دانشمندان این نتایج را پس از بررسی نتایج همه‌پرسی اقتصادی در آلمان به دست آوردند. این همه‌پرسی عادات روزانه 800 پدر و مادر را با کودکان دو تا سه ساله‌شان بررسی کرد و سطوح شادی بیشتری را در میان کودکانی که در فعالیت‌هایی مانند هنرها، صنایع دستی و خرید دخیل بودند، گزارش کرد.
پروفسور «پاول آناند» و دکتر «لارنس روپ» بر این باورند کودکانی که در معرض درمان با مراکز خرید کودکان قرار دارند، خوشحالی بیشتر و مهارت‌های روزانه بهتری را از خود بروز می‌دهند. به گفته آن‌ها، خرید، فرآیند مهمی است زیرا شامل تغییر مغازه‌هاست که این موضوع مهارت‌های اجتماعی و حرکتی کودک را ارتقا می‌دهد.
کتابخوانی و داستانگویی میزان خوشحالی بالایی را ناشی می‌شود اما مطالعه یا تماشای تلویزیون به صورت تنها دارای اثر منفی بر رشد کودک است.
پروفسور آناند معتقد است در طول خرید، کودکان از تحریک بصری برخوردار می‌شوند، از منزل بیرون می‌آیند و در محیط جدیدی قرار می‌گیرد. آن‌ها در میان دیگر خانواده‌ها قرار می‌گیرند، جایی که مهارت‌های اجتماعی به میان می‌آیند و کودکان شانس فعالیت جسمی را در مراکز خرید پیدا می‌کنند.
محققان هم‌اکنون به دنبال آزمایش فرضیاتشان روی کودکان با سنین بالاتر برای بررسی این موضوع هستند که چه فعالیت‌هایی در میان گروه‌های سنی بر فرآیند رشد اثر می‌گذارد.
جزئیات این مطالعه در نشست سالانه «انجمن اقتصاد سلطنتی» ارائه شده است.
...........................
خبر: اسکنر لیزری جدید برای تشخیص زودهنگام آرتروز

محققان انگلیسی در حال ساخت اسکنر لیزری جدیدی هستند که با تشخیص زودهنگام آرتروز، انقلابی در درمان این بیماری ایجاد خواهد کرد.
این دستگاه قادر به تشخیص آرتروز پیش از شروع نشانه‌های اصلی بیماری است.
اسکنر جدید از طریق تشخیص سریع نشانه‌های آرتروز، پیش از بروز آسیب‌های دردناک و غیرقابل بازگشت غضروف در مفاصل، به درمان بهتر و موثرتر بیماری کمک می‌کند.
به گفته پروفسور «آلن گودشیپ» از کالج دانشگاهی لندن (UCL)‌، این مطالعه در مراحل اولیه قرار دارد، اما نتایج بدست آمده بسیار امیدوار کننده بوده و در آینده نزدیک فناوری طیف‌سنجی رامان افست مکانی (Spatially Offset Raman Spectroscopy) به یک ابزار تشخیصی بسیار موثر برای درمان آرتروز تبدیل خواهد شد.
...........................
خبر: رشد تومور در موشها متوقف شد
تست‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داد که استفاده از نانوذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی می‌تواند رشد سلول‌های سرطان روده و پوست را متوقف کند.
مزیت این روش آن است که سیستم ایمنی بدن تحریک شده و تومورهای دیگر که از دید پزشکان پنهان مانده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
پژوهشگران مرکز تحقیقاتی دورتموث هیتچکاک نوریس کتان (Dartmouth-Hitchcock Norris Cotton Center) اخیرا مقاله‌ای را در نشریه journal Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به یک روش درمانی با نانوذرات اکسید آهن ارائه شده‌است. این گروه در این مقاله نشان دادند که چگونه می‌توان از ترکیب نانوذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در موش استفاده کرد.
استو فیرینگ از محققان این پروژه می‌گوید: این تحقیقات نشان می‌دهد که گرم کردن کنترل شده تومور می‌تواند سیستم دفاعی بدن را به‌نحوی تحریک کند که به تومورهای دیگر موجود در بدن که در معرض عملیات حرارتی نبوده‌اند حمله کند. مزیت این روش نسبت به روش‌های مشابه این است که می‌توان با استفاده از آن سیستم ایمنی بدن را برای حمله به تومورهایی که هنوز توسط پزشکان شناخته نشده، تحریک کرد.
بر اساس اعلام ستاد نانوفناوری، در این پروژه محققان نانوذرات اکسید آهن را وارد تومور کرده و سپس آنها را با استفاده از میدان مغناطیسی فعال کردند. پژوهشگران موفق شدند آنتی‌ژن‌ موجود در سلول‌های دندریتی سیستم ایمنی بدن را فعال کنند.
این سلول‌ها به‌صورت زنگ خطری برای سیستم ایمنی بدن بوده و در‌صورت حمله عامل خارجی، سیستم دفاعی را فعال می‌کنند. برای این کار سیستم ایمنی بدن سلول‌های T را که نوعی سلول مهاجم و مبارز است تولید می‌کند؛ این سلول‌ها به‌صورت مستقیم به عامل بیماری‌زا در بدن حمله‌ور شده و یک آژیر خطری را برای دیگر سلول‌های بدن به صدا در می‌آورد تا آنها نیز بر علیه عامل بیماری‌زا آماده شوند. این دو کار، یعنی حمله به عامل خارجی و آماده کردن دیگر سلول‌ها برای دفاع از بدن، یک راهبرد مطمئن بوده که خطر رشد و گسترش سرطان در بدن را به حداقل می رساند. نتایج این فعالیت سیستم ایمنی هم در تومور و هم سلول‌های دورتر از آن دیده می‌شود.
این گروه تحقیقاتی از نانوذرات اکسید آهن و میدان مغناطیسی برای از بین بردن تومور سرطانی در موش‌ها استفاده کردند، نتایج نشان داد که یک ماه بعد از گرم کردن تومور توسط نانوذرات مغناطیسی، رشد سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود. این گروه با این سیستم توانستند دمای ثابت 43 درجه سانتیگراد را به مدت دلخواه در تومور ایجاد کنند که این دمای کنترل شده کلید تحریک سیستم ایمنی بدن است.
...........................
خبر: تولید سوخت پاک زیستی از هوا/ منوکسیدکربن اتانول می سازد
محققان موفق شدند در شرایط آزمایشگاهی از منوکسید کربن، اتانول را که یک ماده زمینه ای برای سوختهای زیستی است تولید کنند.
بروز نگرانی های روزافزون زیست محیطی در خصوص پیامدهای استفاده از سوخت های فسیلی، باعث شده است یافتن و بهره برداری از منابع جدید انرژی و سوخت های تجدیدپذیر، به طور ویژه ای و به خصوص در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار بگیرد.
در این راستا سوخت زیستی که با استفاده از زیست توده گیاهی تولید می شود دارای اهمیت خاصی است.
ماده شیمیایی «اتانول» که ماده زمینه ای اصلی سوخت های زیستی است، معمولاً با استفاده از زیست توده گیاهانی نظیر ذرت و نیشکر تهیه می شود که این نیز به نوبه خود انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. از جمله این انتقادات این است که این شکل از تولید اتانول، باعث مصرف مقادیر زیادی از زمین های زراعی و همچنین آب خواهد شد که طبیعتاً به کمبود این منابع و در نتیجه گرانی غذا منجر خواهد شد. از آن جایی که برای تولید ذرت به حدی که بتواند به 3 گالن اتانول تبدیل شود، چیزی حدود 800 گالن آب نیاز است، این نگرانی ها زیاد هم بی جا نیست.
اما به نظر می رسد به زودی شاهد شیوه ای نوین در تولید اتانول در سطحی وسیع و به قیمتی ارزان تر خواهیم بود. دانشمندان دانشگاه استانفورد آمریکا، در پژوهشی نوین موفق شده اند در شرایط آزمایشگاهی، از مونوکسیدکربن، اتانول بسازند.
آن ها این کار را با وسیله ابداعی خود مشتمل بر 2 الکترود که یکی از آن ها از نوعی «مس مشتق از اکسید» است، انجام داده اند. تحریک های الکتریکی این الکترودها در آب اشباع از مونوکسیدکربن منجر به تولید اتانول شده است. این سیستم از نظر ابعاد فیزیکی نیز بسیار کوچک تر از سیستم های تولید اتانول از زیست توده گیاهی خواهد بود.
مدیر این پروژه تحقیقاتی که نتایج آن در مجله نیچر به چاپ رسیده است، گفته که امیدوار است این نتایج آزمایشگاهی تا 2 یا 3 سال آینده به ساخت نمونه اولیه دستگاه تولید اتانول مبتنی بر این روش منجر گردد.
بعضی از دانشمندان در پروژه بلندپروازانه دیگری در نظر دارند، در فرایندی دو مرحله ای ابتدا دی اکسید کربن هوا را به مونوکسیدکربن تبدیل کرده و سپس فرایند تولید اتانول از مونوکسیدکربن را انجام دهند. از آن جایی که دی اکسید کربن متهم شماره یک در افزایش گرمای جهانی و تغییرات اقلیمی است، موفقیت چنین پروژه ای می تواند نگرانی های زیست محیطی را تا حد زیادی مرتفع کند.
...........................
خبر: چاپگر بی‌سیم که در جیب جا می‌شود!

محققان چاپگر بی‌سیم کوچکی طراحی کرده‌اند که با حرکت بر روی کاغذ، اقدام به چاپ متن می‌کند.
چاپگر جیبی بی سیم Zuta Labs به وزن 300 گرم که از طریق بلوتوث به رایانه یا تلفن همراه هوشمند متصل می‌شود، دارای کارتریج سیاه، باتری قابل شارژ با عمر یک ساعته، با سرعت چاپ 1.2 ورق در هر دقیقه است.
کیفیت چاپ این دستگاه 96*192 نقطه در اینچ (DPI) است که با کمک چرخ‌های ریز، امکان حرکت و چاپ متن بر روی هر نوع کاغذ در ابعاد مختلف را امکانپذیر می‌کند.
این چاپگر جیبی که از جنس پلی‌کربنات ساخته شده با سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS کار می‌کند.
محققان بدنبال جذب سرمایه برای تولید و عرضه تجاری این محصول هستند و پیش‌بینی می‌شود که چاپگر جیبی در دو رنگ سفید و مشکی تا ژانویه 2015 به بازار عرضه شود.
...........................
خبر: برنامه اتحادیه اروپا برای استفاده از گوشی با اهداف پزشکی- سلامت

اتحادیه اروپا از بسیاری از کارشناسان اروپایی برای مشاوره به این اتحادیه در جهت استفاده بهینه از گوشی‌های هوشمند در جهت افزایش سطح سلامت شهروندان این اتحادیه دعوت کرد.
اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای استفاده از گوشی های هوشمند تلفن همراه شهروندان با اهداف پزشکی-سلامت در کشورهای عضو این اتحادیه است.
این اتحادیه از شهروندان، کارشناسان پزشکی، مقامات دولتی، و تولید کنندگان گوشی های همراه دعوت کرده است تا به این اتحادیه در مورد استفاده هرچه بهتر از این فناوری برای افزایش سطح سلامت مردم مشورت دهند.
اتحادیه اروپا باهدف کاهش 100 میلیارد یورویی در هزینه های مرتبط با بخش سلامت در این اتحادیه اقدام به استفاده از فناوری گوشی های همراه هوشمند برای ارزیابی سلامت مردم کشورهای عضو آن کرده است.
بر اساس آمارهای اعلام شده تا سال 2017 بالغ بر 3.4 میلیارد نفر در جهان از گوشی های هوشمند برای ارتباطات خود استفاده خواهند کرد، که بالغ بر نیمی از این افراد از نرم افزار های مرتبط با موضوع سلامت در گوشی های خود بهره خواهند برد.
این اتحادیه اعلام کرده است با استفاده از این فناوری ها، بیماران و شهروندان می توانند نظارت دقیقتری نسبت به وضعیت سلامتی و یا بهبود خود حاصل کنند.
بنا به اعلام این اتحادیه، در حال حاضر بالغ بر 100 هزار نرم افزار با موضوعات پزشکی- سلامت برای نصب در گوشی های هوشمند در جهان موجود است که 20 نرم افزار برتر در این حوزه بالغ بر 230 میلیون بار توسط کاربران دانلود شده اند.
تا کنون اتحادیه اروپا بالغ بر 100 میلیون یورو در زمینه گسترش فناوری گوشی های هوشمند همراه با اهداف پزشکی سلامت هزینه کرده است و 90 میلیون یوروی دیگر نیز طی دو سال آینده در این بخش سرمایه گذاری خواهد کرد.
البته نگرانی‌هایی نیز در مورد نحوه استفاده از این نرم افزارها و حفاظت از داده های پزشکی جمع آوری شده توسط  آن ها و همچنین نحوه ارزیابی نرم افزارها بعنوان نرم افزارهای پزشکی-سلامت در سطح این اتحادیه وجود دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

46255