۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 26 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: طراحی تپه‌های مرجانی مصنوعی برای محافظت سواحل در برابر سونامی
تپه‌های مرجانی مصنوعی معمار اهل بلگراد، از ولتاژ پایین برای رشددادن مرجان‌های طبیعی استفاده می‌کنند و از خطوط ساحلی در مقابل توفان و سونامی محافظت خواهند کرد.
تپه‌های مرجانی، «جنگل‌های بارانی دریا» لقب گرفته‌اند و گرچه در کل، معادل نیمی از مساحت فرانسه را اشغال کرده‌اند، میزبان یک چهارم تمامی گونه‌های دریایی روی زمین هستند. با این حال، مرجان‌ها با گرم‌شدن اقیانوس‌ها در معرض خطر اسیدی‌شدن قرار دارند و هم‌اکنون برنامه جدید و سریعی برای رشددادن مرجان‌های جدید در دست بررسی است که شامل استفاده از الکتریسیته است.
یک معمار اهل بلگراد طرح‌هایی را برای تپه‌های دریایی دست‌ساز در آینده ارائه داده که دارای یک میدان الکتریکی هستند و از آن برای جذب کربنات کلسیم از آب و شکل‌دادن سریع تپه‌های جدید استفاده می‌کنند. در صورتی که تپه مرجانی «مارگوت کراسوجویک» ساخته شود، نقش مهمی را در حفاظت از خطوط ساحلی اندونزی از سونامی ایفا خواهد کرد و زیستگاه‌هایی را برای حیوانات آبزی بی‌شماری ارائه می‌دهد.
از دیدگاه کراسوجویک، این تپه از چهارچوب ساخته‌شده از شاه‌تیرهای فولادی قابل‌حرکت و سازه‌های گوی فولادی تشکیل می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که از رشد طبیعی مرجان پشتیبانی می‌کند. گوی‌های فلزی بزرگ توسط کابل‌هایی به پنل‌های خورشیدی شناور موجود روی آب متصل هستند و بنابراین، یک جریان الکتریکی می‌تواند تولید شود.
جریان حاصل، ذرات کلسیم را به سمت قطعات ریز مرجان طبیعی می‌کشاند؛ این مرجان به چهارچوب‌های فولادی زیر آب با هدف تحریک رشد بیشتر متصل هستند. سازه نهایی برای حرکت غواصان در اطرافش به اندازه کافی پایین بوده اما جهت خلق میدان الکتریکی در اطراف چهارچوب قوی است.
میدان الکتریکی، کربنات کلسیم حل‌شده در آب دریا را متراکم می‌کند تا بتواند خود را به فریم فولادی برای ساخت اسکلت آهکی متصل کند. چهارچوب‌های مرجانی متصل به فریم پوشیده‌شده با کربنات کلسیم به رشد اسکلت آهک (که بنیان تپه‌های مرجانی طبیعی است) کمک می‌کند.
دلیل اهمیت بسزای مرجان‌های طبیعی و مصنوعی این است که آن‌ها مانع از برخورد توفان‌ها و سونامی‌ها در مناطق ساحلی می‌شوند. این سازه‌ها، چنین عملی را با کندکردن و کاهش‌دادن نیروی امواج به هنگام نزدیک‌شدن به ساحل انجام می‌دهند به طوری که مرجان‌ها بتوانند بزرگی امواجی که به درون خشکی حرکت می‌کنند، را کاهش دهند. هرچه یک مرجان سالم‌تر و از لحاظ ساختاری پیچیده‌تر باشد، اصطکاک بیشتری ارائه می‌دهد و بهتر می‌تواند از خطوط ساحلی و آسیب به ساحل محافظت کند.
این پروژه همچنین برای حمایت از رشد و حفاظت از تپه‌های مرجانی و حفظ زیبایی و تنوع زیستی‌شان طراحی شده است. تپه‌های مرجانی پناهگاه حیات دریایی هستند .آن‌ها همچنین شن‌هایی را برای سواحل ایجاد می‌کنند و به عنوان جاذب شوک خطوط ساحلی عمل می‌کنند.
...........................
خبر: ساخت نانو ابزاری برای تصفیه خون در بیماران کلیوی

محققان ژاپنی موفق به ساخت نانو ابزاری شدند که می تواند برای تصفیه خون استفاده شود. این ابزار که می تواند جایگزین ارزان قیمتی برای دیالیز باشد در حال طی مراحل تست آزمایشگاهی است.
در این روش جدید ، از نانو الیاف برای زدودن مواد سمی خون استفاده می شود.
وجود مواد سمی در بدن با غلظت بالا که در نهایت وارد کلیه می شوند می تواند منجر به مشکلاتی در فعالیت کلیه شود. رایج ترین روش برای تمیز کردن خون از این مواد ، دیالیز است که معمولا به صورت چند بار در هفته در خانه یا بیمارستان انجام می شود.
دستگاه های دیالیز معمولا انرژی زیادی مصرف کرده و همچنین نیازمند سیستم های نگهداری دقیقی هستند. از سوی دیگر وفور این دستگاه ها در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشتر از جوامع فقیر است و هرساله بالغ بر یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد ضعیف کلیه جان خود را از دست می دهند.
معمولا بعد از بروز برخی بلای طبیعی نظیر زمین لرزه یا سونامی ، بیماران دیالیزی تا مدتی امکان دیالیز شدن را از دست داده و تا زمانی که بیمارستان ها به شرایط عادی خود باز گردند این بیماران نمی توانند دیالیز شوند.
برای حل این مشکل محققان ژاپنی با استفاده از نانوالیاف ، ابزاری ساختند که می تواند مواد سمی خون را جداسازی کند. این ابزار را می توان به بازوی بیمار وصل کرد و دیگر نیازی به تجهیزات گرانقیمت دیالیز نیست. بنابراین هم در وقت و هم هزینه صرفه جویی می شود.
این گروه نتایج یافته های خود را در قالب مقاله ای با عنوان Fabrication of zeolite-polymer composite nanofibers for removal of uremic toxins from kidney failure patients در نشریه Biomaterials Science به چاپ رساندند.
...........................
خبر: هشدار در مورد سرقت اطلاعات ۲۰ درصد از کاربران وب

تازه‌ترین پژوهش موسسه Pew از سرقت اطلاعات ۲۰ درصد از کاربران وب خبر می‌دهد. این بدان معناست که از هر ۵ نفر یکی با این مشکل دست به گریبان است.
در گزارش Pew Research Center تصریح شده که کاربران سایت‌های بزرگی همچون یاهو، گوگل، فیس‌بوک و ... به طور دائمی در معرض حملات هکری هستند و علیرغم تلاش‌های به عمل آمده برای افزایش امنیت آنها در بسیاری از موارد داده‌های شخصی کاربران به سرقت می‌رود.
تحقیق مذکور که با همکاری 1002 بزرگسال کاربر اینترنت در سراسر جهان صورت گرفته نشان می‌دهد که 18 درصد از کاربران اینترنت در جریان حملات یاد شده اطلاعات شخصی خود را از دست داده اند، این رقم نسبت به شش ماه پیش 7 درصد افزایش یافته و زنگ‌های خطر را برای متخصصان امنیتی به صدا درآورده است.
یکی از عوامل اصلی این وضعیت افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت برای اتصال به اینترنت است که به طور معمول از امنیت پایینی برخوردار بوده و سیستم عامل‌های نصب شده بر روی آنها آسیب‌پذیری‌ها و حفره‌های فراوانی دارند.
...........................
خبر: گوشی هوشمند چهار دوربینه آمازون شهریورماه از راه می‌رسد

آمازون نیز به جمع شرکت‌هایی پیوست که به دنبال طراحی و عرضه گوشی هوشمند تلفن همراه هستند. قرار است این گوشی حداکثر تا شهریورماه عرضه شود.
آمازون که ابتدا تنها یک سایت آنلاین فروش کتاب و دیگر محصولات فرهنگی بود، امروزه دامنه فعالیت خود را توسعه داده و چندی قبل ست تاپ باکس اختصاصی خود برای دسترسی به حجم انبوهی از برنامه های تلویزیونی را عرضه کرد. این ست تاپ باکس با عنوان Fire TV با محصولات مشابه اپل، گوگل و مایکروسافت رقابت می کند.
این شرکت نمونه های اولیه گوشی های ساخت خود را در اختیار برخی موسسات خرده فروشی در سان فرانسیسکو و سیاتل قرار داده تا بازخوردهای لازم را دریافت کند. امکان نمایش تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک مهم‌ترین مزیت گوشی ساخت آمازون عنوان شده است.
نصب حسگرهایی برای سه بعدی نشان دادن تصاویر بر روی نمایشگر، بهره‌مندی از سیستم عاملی خاص به نام Fire OS 3.1 ، وجود چهار دوربین برای نمایش سه بعدی تصاویر بر روی نمایشگر 4.7 اینچی این گوشی، وجود دوربین با دقت 13 مگاپیکسل در پشت این گوشی و یک دوربین با دقت 12 مگاپیسکل در جلوی آن و بهره مندی از پردازنده چهار هسته ای Snapdragon 800 بخشی از ویژگی های گوشی ساخت آمازون خواهد بود.
...........................
خبر: استفاده از هواپیماهای جاسوسی قدیمی آمریکا برای اتصال به اینترنت
ارتش ایالات متحده در نظر دارد تا با استفاده مجدد از هواپیماهای جاسوسی خود، امکان اتصال کاربران خود به شبکه وای فای را در مناطق درگیری فراهم کند.
ارتش آمریکا هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین قدیمی خود را که پیشتر از حالت عملیاتی خارج شده بودند را مجددا به باندهای پرواز بازگردانده تا با اتصال تجهیزات ارتباطات سیار موج میلیمتری به آنها امکان استفاده سربازان خود را از شبکه وای فای با ظرفیت 1گیگابایت در ثانیه فراهم کند.
آژانس تحقیقات پیشرفته پروژه‌های دفاعی ایالات متحده موسوم به دارپا اعلام کرده است این شبکه به صورت نقطه به نقطه و با استفاده از موج میلیمتری به تبادل اطلاعات می‌پردازد.
این هواپیماها با همراه داشتن آنتن‌های موج میلیمتری و آمپیلی فایر ، برای کاربران، شبکه وای فای را به صورت متصل و بدون قطعی ایجاد می کند.
بنا به گفته دیکی ریگوی، مدیر برنامه های دارپا، استفاده از آنتن های موج میلیمتری با قابلیت چرخش در این هواپیماها الزامی است تا بتواند ارتباطات با سرعت بالا را بین نقاط هوایی و زمینی فراهم کند.
همچنین آمپیلی فایرهای موج میلیمتری نیز برای تقویت سیگنال های ارسالی از طریق آنتن ها و به حداقل رساندن سیگنال های اضافه روی این هواپیماها نصب شده اند.
...........................
خبر: پای آفیس به فروشگاه‌های آنلاین کروم باز شد

نسخه آنلاین برنامه آفیس که شامل نسخه‌های رایگان Word، Excel، PowerPoint و OneNote می‌باشد، به زودی از طریق فروشگاه اینترنتی کروم گوگل در دسترس قرار می‌گیرد.
این نسخه که Office Web Apps نام دارد، پیش از این در محیط مرورگرهای IE، سافاری و کروم قابل استفاده بود، اما مایکروسافت گامی به پیش گذارده و به کاربران مرورگر کروم امکان داده تا در قالب برنامه‌های نصب شده همراه از این محصولات استفاده کنند.
در این میان نبود نسخه رایگان برنامه اکسل یکی از معایب Office Web Apps محسوب می‌شود. اما قرار است که این برنامه هم به زودی به مجموعه فوق افزوده شود. پشتیبانی از برنامه Visual Basic، امکانات جدید ویرایشی و افزایش سازگاری با محصولات مشابه هم در این نسخه در نظر گرفته شده است.
بعد از اضافه شدن نسخه آنلاین اکسل، برنامه PowerPoint هم به طور آنلاین به این مجموعه اضافه می‌شود و از آن برای تهیه فایل‌های پاورپوینت در محیط آنلاین استفاده خواهد شد.
...........................
خبر: ماه گرفتگی سرخ در آمریکا

نخستین ماه گرفتگی (خسوف) سال 2014 برای ساکنان نیم کره غربی به ویژه آمریکا آغاز شده است.
این ماه گرفتگی حدود ساعت یک بامداد روز سه شنبه 15 آوریل (26 فروردین) به وقت شرق آمریکا آغاز شده است، و به مدت 78 دقیقه ادامه خواهد داشت.
در این ماه گرفتگی که از نوع ماه گرفتگی کامل است، بخش غربی ماه به مراتب از سمت راست آن تیره تر خواهد شد.
با این حال ستاره شناسان گفتند که با وجود وقوع ماه گرفتگی کامل سطح ماه قابل رویت خواهد بود و اهالی نیمکره غربی زمین به ویژه آمریکای شمالی و جنوبی بهتر از بقیه می توانند این پدیده را مشاهده کنند.
اهالی اروپا و آفریقا مرحله نخست ماه گرفتگی را از دست می دهند چون پدیده خسوف پیش از طلوع ماه در این مناطق رخ خواهد داد.
متاسفانه اهالی روسیه، اروپای شرقی، خاورمیانه و آسیای میانه امکان رویت این پدیده را ندارند.
با این حال حتی در هوای پاک علاقه مندان به آسمان تا حدود 50 دقیقه بعد از ساعت اعلام شده هیچ تغییری را در ظاهر ماه مشاهده نخواهند کرد . در این زمان لک و سایه مختصری بر روی ماه دیده می شود که به تدریج بزرگتر می شود.
ساعت 3:06 دقیقه بامداد به وقت شرق آمریکا ( EDT ) این ماه گرفتگی کامل می شود.
در ساعت 3:46 بامداد به وقت شرق آمریکا، خورشید، زمین و ماه دقیقا در یک خط قرار خواهند گرفت و نور ماه در ضعیف ترین حالت آن مشاهده می شود.
ماه گرفتگی کامل ساعت 4:24 بامداد به وقت شرق آمریکا به پایان می رسد.
امسال اهالی زمین شاهد چهار گرفتگی یعنی دو ماه گرفتگی و دو خورشید گرفتگی خواهند بود.
ماه گرفتگی بعدی هشتم اکتبر (16 مهر ماه ) و خورشید گرفتگی ها 29 آوریل (نهم اردیبهشت ماه ) و 23 اکتبر (اول آبان ماه ) رخ می دهند.
در ماه گرفتگی یا خسوف زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه اش را که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می کشد.در این حالت سایه زمین بر روی ماه می افتد.
*** علت سرخی اولین ماه گرفتگی سال 2014
اخترشناسان می گویند: این خسوف آغاز توالی نادری از چهار خسوف کامل است که در دو سال آینده ماه را در بر می گیرد. به گفته آنها علت سرخ رنگ به نظر رسیدن ماه در زمان خسوف متاثر از بازتابش نور خورشید از جو زمین است.
این همان تاثیری است که در زمان غروب خورشید موجب می شود خورشید نارنجی به نظر برسد.
قرمز رنگ شدن خورشید نیز تحت تاثیر بازتابش نور آن در جو زمین است.
خسوف های بعدی که پس از خسوف امروز سه شنبه 15 آوریل (26 فروردین) به ترتیب در هشتم اکتبر 2014 ( 16 مهر 1393) و هشتم آوریل و 28 سپتامبر 2015 روی می دهند.
...........................
خبر: تماشاي تلويزيون برخواب کودکان تاثيرمنفي دارد
   
دانشمندان و پزشکان که سالهاست در مورد ضرر تلویزیون برای کودکان هشدار می دهند یک بار دیگر موفق به اثبات تاثیر منفی آن برخواب آنها شده اند.
به نوشته پایگاه اینترنتی روسی اینفورمینگ پژوهشگران آمریکایی با تحقیق روی هزار و هشتصد کودک که از سن شش ماهگی تا هفت سالگی آنها ادامه داشته متوجه شده اند تماشای تلویزیون به

مدت طولانی موجب کاهش مدت خواب به مدت هفت دقیقه می شود ضمن این که بیشترین تاثیرمنفی بر پسران مشاهده شده است.
دانشمندان یک باردیگر به پدران و مادران هشدار داده اند تلویزیون نباید در اتاق خواب کودکان قرار داشته باشد.
به گفته آنها نتایج این تحقیقات خیلی مهم است و باید جدی گرفته شود.
...........................
خبر: مصرف کافئين از ابتلا به الزايمر جلوگيري مي کند
   
مطالعات جدید نشان می دهد مصرف کافئین موجود در نوشیدنی ها از جمله قهوه در درازمدت سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.
محققان آلمانی و فرانسوی برای نخستین بار اعلام کردند کافئین تأثیرات مثبتی بر رسوبات پروتئین های موجود در مغز موش های آزمایشگاهی داشته است. بر اساس این گزارش ، کافئین تأثیرات

مثبتی بر تجمع پروتئینی به نام تو tau در مغز دارد. این پروتئین یکی از دو شاخصه تشکیل دهنده ای دی است که مهمترین علت زوال عقل محسوب می شود.
در زوال عقل - بیماری علاج ناپذیر مغزی که معمولا در میانسالی یا سالخوردگی آغاز می شود - ای دی سبب تخریب حافظه و دیگر کارکردهای مهم مغزی می شود.
در تحقیقات دو ساله به رهبری کریستا مولر استاد شیمی در دانشگاه بن و دیوید بلوم از دانشگاه لیل نور دو فرانس ، دانشمندان به بررسی موش هایی پرداختند که از نظر ژنتیکی نشانه هایی از زوال عقل زودرس در آنها مشاهده می شد.
در این تحقیقات به گروهی از موش ها نوشیدنی های دارای کافئین داده شد و به گروهی دیگر تنها دارو خورانده شد.
نتیجه آزمایشات حافظه موش هایی که کافئین دریافت کرده بودند بسیار رضایت بخش تر از گروه دیگر بود.
در مطالعات قبلی تأثیر مثبت کافئین بر پروتئین های موسوم به بتا آمیلویدز - یکی دیگر ازاجزای تشکیل دهنده ای دی در مغز موش ها - ثابت شده بود.
به گزارش خبرگزاری آلمان از بن، این ساختار پروتئین در ارتباطات سلول های عصبی مغز اخلال ایجاد می کند و سبب از بین رفتن آنها می شود. کافئین مانع از ورود برخی ترکیبات شیمیایی به مغز و انجام فعل و انفعال های شیمیایی می شود، فعل و انفعال هایی که سبب کندی فعالیت سلول های عصبی می شوند. مصرف منظم کافئین سبب کاهش آسیب های مغزی ناشی از وجود پلاک های بتا آمیلوید و همچنین رسوبات پروتئین تو می شود.
وارنر هافمن رئیس سابق انجمن پیراپزشکی آلمان این تحقیقات جدید را « رویکردی بسیار امیدوار کننده » توصیف کرد. او همچنین گفت همچنان راه درازی در تحقیقات مربوط به بیماری الزایمر پیش رو قرار دارد.
...........................
خبر: پرتاب کپسول باری دراگون به تعویق افتاد
نشت هلیوم در مرحله نخست موشک فالکون 9 باعث به تعویق افتادن پرتاب محموله جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ شد.
با وجود از کار افتادن رایانه پشتیبان خارج از ایستگاه فضایی و تأکید ناسا برای پرتاب کپسول باری دراگون، این مأموریت بدلیل بروز نشت هلیوم در موشک فالکون لغو و به روز جمعه (29 فروردین) موکول شد.
پرتاب موشک فالکون 9 و کپسول باری دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به فضا قرار بود روز دوشنبه 14 آوریل ساعت 58: 20 به وقت گرینویچ (01:28 سه‌شنبه 26 به وقت تهران) انجام شود؛ اما حدود یک ساعت قبل از زمان پرتاب، مهندسان از نشت هلیوم در مرحله نخست موشک فالکون خبر دادند.
مرحله نخست موشک حاوی سوخت اضافی و چهار پایه فرود است که پس ازجداسازی مرحله فوقانی و کپسول دراگون، موشک اقدام به راه‌اندازی مجدد موتورها برای کاهش سرعت و تغییر وضعیت برای فرود بصورت عمودی در اقیانوس می‌کند.
در صورت رفع نقص بوجود آمده، موشک فالکون حامل کپسول باری دراگون ساعت 19:25 روز جمعه 18 آوریل (جمعه 29 فروردین ساعت 23:55 به وقت تهران) به فضا پرتاب خواهد شد.
در سومین مأموریت رسمی شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در قالب قرارداد 1.6 میلیارد دلاری با ناسا، بیش از دو تن محموله از جمله لباس‌های فضانوردی جدید، تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر لباس‌های قدیمی، یک جفت پای رباتیک برای ربات شبه‌انسانی فضانورد ناسا و یک مزرعه گیاهی کوچک برای پرورش گیاه توسط کپسول باری دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ منتقل خواهد شد.
...........................
خبر: تلاَش گوگل برای افزایش دسترسی به اینترنت

گوگل شرکت هوافضای سازنده هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی تایتان (Titan) را خریداری می کند تا بتواند اینترنت را در مناطقی از کره زمین که از دسترسی به فناوری عقب مانده اند در دسترس عموم قرار دهد.
شبکه اجتماعی فیس بوک نیز چند هفته پیش از طرحی برای ساخت ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی خبر داده بود.
فیس بوک اوایل ماه مارس (اسفند) از مذاکره درمورد خرید شرکت تایتان به ارزش 60 میلیون دلار خبر داده بود.
شرکت سازنده هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی تایتان تاکنون ماهواره های جوی طراحی کرده است که با استفاده از انرژی خورشیدی جابه جا می شوند.
پیش بینی شده است سال 2015 این ماهواره ها مورد بهره برداری قرار بگیرند.
این ماهواره ها می توانند پنج سال در ارتفاع تقریبی 20 هزار متری در مدار فضا باقی بمانند.
هنوز جزییات این معامله فاش نشده است.
گوگل سال گذشته نیز با هدف فراهم کردن دسترسی عموم به اینترنت در نیمکره جنوبی شبکه آزمایشی کوچکی از بالن های جوی به نام پروژکت لون (Project Loon) را افتتاح کرد.
قرار است بالن های پروژکت لون سراسر زمین به حرکت در آیند و به طور بی سیم اینترنت را از پایگاه های زمینی دریافت کرده و سیگنال ها را بین خودشان در زنجیره بالنی پخش و به مردم عرضه کنند.
هر بالن به عنوان یک ایستگاه بی سیم با استفاده از نوعی متفاوت از وای-فای اینترنت را در شعاع 40 کیلومتری توزیع می کند.
گوگل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ماهواره هایی که در جو مستقر هستند می توانند برای میلیون ها نفر دسترسی به اینترنت را فراهم کنند و نیز به مسایل دیگر مانند امدادرسانی در صورت وقوع بلایای طبیعی و جلوگیری از خسارت های زیست محیطی مانند جنگل زدایی کمک کنند.
...........................
خبر: اسپیس‌ایکس بدنبال شکست انحصار پرتاب ماهواره‌های جاسوسی
شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس که در حال حاضر انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را برعهده دارد، قصد دارد به انحصار دو شرکت لاکهید مارتین و بوئینگ در بخش پرتاب ماهواره‌های آمریکا خاتمه دهد.
در حال حاضر پرتاب ماهواره‌های مختلف آمریکا از جمله ماهواره‌های فوق سری جاسوسی، کنترل و پیش‌بینی آب و هوا، ارتباطی و مخابراتی، موقعیت‌یاب جهانی (GPS) در انحصار دو شرکت لاکهید مارتین و بوئینگ است.
شرکت ULA سرمایه‌گذاری مشترک لاکهید مارتین و بوئینگ است که پرتاب ماهواره‌های مختلف دولت را برعهده دارد؛ پنتاگون هر سال مبلغ یک میلیارد دلار برای پرتاب ماهواره‌های جاسوسی، مخابراتی، آب و هوایی در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.
در طول هشت سال گذشته، تمامی 69 مأموریت پرتاب ماهواره‌ توسط این شرکت با موفقیت انجام شده است.
پیش‌بینی می‌شود که حجم قراردادهای نظامی تا سال 2030 میلادی بالغ بر 70 میلیارد دلار باشد و به همین علت شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس بدنبال شکستن انحصارطلبی لاکهید مارتین و بوئینگ در این حوزه است.
یکی از تلاش‌های موفق «الون ماسک»، بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس در برنامه فضایی آمریکا، انعقاد قرارداد با ناسا برای انتقال تجهیزات به فضا است.
پس از بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در سال 2011، ناسا برای انتقال تجهیزات و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی به کپسول‌های سرنشین‌دار و باری سایوز و پروگرس روسیه وابسته شده است.
اسپیس‌ایکس بعنوان نخستین شرکت خصوصی موفق به انعقاد قرارداد برای انتقال تجهیزات به ISS با استفاده از کپسول باری دراگون شد و سومین مأموریت رسمی این شرکت پس از بروز مشکل در روز دوشنبه 14 آوریل (25 فروردین)، بزودی انجام خواهد شد.
تلاش «الون ماسک» برای حضور در حوزه پرتاب ماهواره‌های جاسوسی در حالی صورت می‌گیرد که نیروی هوایی آمریکا، شمار پرتاب ماهواره‌ها را طی سال های 2015 تا 2017 میلادی از 14 به هفت مأموریت کاهش داده است.
علت این تصمیم عدم نیاز به پرتاب ماهواره‌های بیشتر در مدار زمین عنوان شده است؛ اما اصلی‌ترین نگرانی در خصوص واگذاری مأموریت پرتاب ماهواره‌ها بویژه ماهواره‌های جاسوسی به شرکتهای دیگر از جمله اسپیس‌ایکس، زمان‌بر بودن و هزینه‌های سنگین طراحی و ساخت ماهواره‌ها عنوان می‌شود که در صورت ناکامی در زمان پرتاب، مشکلات فراوانی در پی خواهد داشت.
...........................
خبر: چرا قهوه تلخ و پیاز اشک‌آور است؟

ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی مختلف، تأثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند، بطور مثال ترکیبات شیمیایی پیاز باعث ایجاد اثر اشک‌آوری و مارچوبه باعث ایجاد بوی خاص در ادرار و مدفوع می‌شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مواد غذایی طبیعی سالم‌تر از مواد غذایی فرآوری شده هستند، اما برخی مواد طبیعی مانند پیاز، مارچوب، قهوه یا لیمو اثرات متمایزی روی بدن دارند.
یک متخصص شیمی با تشریح ترکیبات شیمیایی برخی مواد غذایی، تأثیر آنها را بر روی بدن نشان داده است.
ترکیبات شیمیایی غیر منتظره مواد غذایی، علت تلخ بودن قهوه، اشک‌آور بودن پیاز، حس سوزش فلفل و سمی بودن شکلات برای سگ‌ها را نشان می‌دهند.
عامل ایجاد بوی خاص ادرار و مدفوع پس از استفاده از مارچوبه، ترکیب شیمیایی به نام اسپاراگوسیک اسید است که تنها در این ماده غذایی وجود دارد؛ این ترکیب با متابولیزه شدن در بدن باعث تولید ترکیبات فرار در ادرار می‌شود.
خاصیت اشک‌آوری پیاز ناشی از آنزیمی به نام allinases است؛ به محض تخریب دیواره‌های سلولی پیاز در اثر برش، این آنزیم باعث تولید طیف وسیعی از ترکیبات بعنوان مکانیسم دفاعی می‌شود که حالت اشک‌آوری ایجاد می‌کند.
اسید مالیک عامل ایجاد طعم ترش لیمو است و همین ترکیب شیمیایی در سیب و گیلاس باعث ایجاد عطر و طعم متمایز این دو میوه می‌شود.
ترکیب شیمیایی capsaicinoids عامل ایجاد سوزش دهان در زمان خوردن فلفل چیلی است و ترکیب پلی‌اتیل آمیم نیز علت سمی بودن شکلات برای سگ‌ها محسوب می‌شود.
...........................
خبر: تعیین سطوح مس در خون برای تشخیص آلزایمر

محققان ایتالیایی آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده‌اند که با اندازه‌گیری سطوح مس در خون، خطر ابتلا به آلزایمر را مشخص می‌کند.
مس در مواد غذایی مختلف مانند گوشت قرمز، آجیل، سبزیجات و میوه‌جات یا آب آشامیدنی در لوله‌های مسی وجود داشته و مقادیر مناسب آن برای بدن ضروری است.
اما محققان بیمارستان Fatebenefratelli در رم با ابداع یک آزمایش خون جدید دریافته‌اند، هرچه سطوح مس در خون بالاتر باشد، خطر ابتلا به آلزایمر در فرد نیز افزایش پیدا می‌کند و پزشکان می‌توانند از این آزمایش برای بررسی خطر تبدیل شدن فراموشی‌های مقطعی به بیماری آلزایمر استفاده کنند.
در این مطالعه سطوح مس در خون 141 بیمار با اختلال خفیف شناختی (MCI) – شکل متداول فراموشی در افراد سالمند – مورد ارزیابی قرار گرفت.
بطور خاص سطوح مس آزاد در جریان خون به جای مس متصل به پروتئین‌های حامل در موادغذایی بررسی شدند؛ نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، خطر ابتلا به آلزایمر در چهار سال آینده در بیماران با سطوح بالای مس آزاد 50 درصد بیش از سایر بیماران است.
اما بیماران با سطوح پایین مس آزاد کمتر از 20 درصد در خطر تبدیل فراموشی به بیماری آلزایمر قرار دارند.
به گفته محققان، خطر ابتلا به آلزایمر را می‌توان با کاهش مصرف مس - موجود در مواد غذایی و آب آشامیدنی - کنترل کرده و کاهش داد.
نتایج این مطالعه در سالنامه Neurology منتشر شده است.
...........................
خبر: شکار نشانه‌های تولد قمر جدید زحل توسط «کاسینی»
اختلال قابل مشاهده در تصاویر تهیه شده توسط کاسینی از لبه خارجی حلقه A زحل، شکل‌گیری قمر جدید این سیاره را نشان می‌دهد.
دوربین زاویه باریک فضاپیمای کاسینی ناسا در 15 آوریل 2013 اختلالاتی را در لبه خارجی حلقه A سیاره زحل رصد کرد؛ یکی از این اختلالات، کمانی حدود 20 درجه روشن‌تر از محیط اطراف است که 1200 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض دارد.
اخترشناسان همچنین برآمدگی‌های غیرمعمولی در لبه حلقه مشاهده کردند و این کمان و برآمدگی‌ها احتمالا تحت تأثیرات گرانشی یک جرم نزدیک بوجود آمده‌اند.
به گفته محققان، جرم یخی در لبه خارجی حلقه A‌ احتمالا نشانگر تولد قمر جدید سیاره زحل است؛ نام غیر رسمی Peggy برای این جرم کوچک با قطر حدود یک کیلومتر انتخاب شده است و به نظر نمی‌رسد که این جرم بزرگتر شده و رشد کند و حتی احتمال از هم پاشیدن آن وجود دارد، اما فرآیند شکل‌گیری و حرکت آن در لبه خارجی حلقه زحل به درک بهتر محققان از سایر قمرهای یخی این سیاره از جمله تیتان و انسلادوس کمک می‌کند.
همچنین نتایج بدست آمده در این مطالعه، بینش جدیدی در خصوص شکل‌گیری زمین و سایر سیارات منظومه شمسی ارائه می‌کند.
نتایج این رصد پس از یک سال بصورت آنلاین در مجله Icarus منتشر شده است.
...........................
خبر: تشخیص ایدز و سرطان در چند دقیقه با اسکنر فناوری پیشرفته

دانشمندان دانشگاه ساوث‌همپتون در حال تولید یک کیت آزمایش دستی پیشگامانه هستند که سرطان، اچ‌آی‌وی و بیماریهای کشنده دیگر را طی چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
به گفته کارشناسان، این روش جدید علمی_تخیلی آزمایش نمونه خون بیمار بر روی یک تراشه کوچک که درون دستگاه آیفون قرار می‌گیرد، هزینه‌ها و زمان انتظار را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
دانشمندان این فناوری را به دستگاههای فناوری پیشرفته مورد استفاده در فیلمهای تخیلی مانند جنگ ستارگان تشبیه کرده‌اند که برای اسکن از راه دور بیماران استفاده می‌شد.
آزمون‌گران در کنار تخت بیمار قرار گرفته و با گرفتن نمونه‌های کوچکتر از بیمار نسبت به فناوری‌های کنونی، آنها را به آسانی برای طیف گسترده‌ای از بیماریهای کشنده مورد آزمایش قرار می‌دهند.
این فناوری جدید به کمتر از یک میکرولیتر خون بیمار برای آزمایش نیاز خواهد داشت.
نمونه پیش‌ساخت اولیه این دستگاه باید تا سال آینده تحت یک پروژه یک میلیون پوندی برای آزمایش در دسترس قرار بگیرد.
این آزمایش با استفاده از اجزای الکترونیکی مانند حسگرهای شیمیایی برای شناسایی واکنشها بین پروتئین‌ها و پادتنها کار می‌کند. دستگاه مزبور پس از چند دقیقه، خوانش منفی یا مثبت را برای ویروس مربوطه ارائه می‌کند.
سیستمهای مورد استفاده در چند دهه اخیر که از پادتنها برای واکنش به ویروسها استفاده می‌کنند، بسیار بزرگ بوده و به نمونه‌های زیادی از خون بیمار نیاز دارند که باعث ناراحتی بیمار می شوند. همچنین به نیروهای شبانه‌روزی برای قرار دادن مواد در ظرفهای آزمایشگاهی توسط پیپت و مشاهده تغییرات آنها نیاز است.
این روش چندکاره ارزان و متحرک می‌تواند برای آزمایش بیماریهای مختلف از سرطان و ایدز گرفته تا سل در کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار بگیرد.
کارآزمایی‌های بالینی این دستگاه در دپارتمان عفونت و سیستم ایمنی بیمه بهداشت و درمان امپریال کالج انجام خواهد شد.
...........................
خبر: نخستین کنگره بین‌المللی ژنتیک ایران برگزار می‌شود

نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران به همت انجمن ژنتیک ایران از سوم تا پنجم خرداد ماه در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.
وب‌سایت کنگره در روزهای 30 و 31 فروردین به مدت 48 ساعت برای ویرایش مقالات و ارسال مقاله جدید باز خواهد بود.
همچنین مسوولان کنگره از داوران خواسته اند که هر چه سریعتر نسبت به داوری مقالات اقدام کنند.
نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران با هدف ایجاد فضای تعامل و هم اندیشی علمی بین محققان و اندیشمندان علم ژنتیک، ارائه آخرین دستاوردهای علمی محققان در عرصه های مختلف ژنتیک، جلب توجه مسوولان کشور (سیاستمداران، قانون گذاران و اعضای دولت) به اهمیت علم ژنتیک و پیشرفت‌های خیره کننده آن در سال‌های اخیر جهت توسعه و پیشرفت کشور، معرفی توان و تجربه انجمن ژنتیک ایران با حدود نیم قرن سابقه به عنوان یک ساختار مردم نهاد و مشاوری امین و دلسوز در سیاستگذاری، ممیزی، تدوین قوانین و برنامه ریزی کلان ژنتیک کشور و اجرای برنامه‌های متعدد مرتبط با ژنتیک در سطح ملی برگزار می‌شود.
در حاشیه این کنگره، جشنواره فرهنگی هنری ژنتیک ایران نیز توسط انجمن ژنتیک ایران و با همکاری سرویس خبری بیوتکنولوژی ایران برگزار می شود.
انجمن ژنتیک ایران در سال 1345 شمسی به همت عده ای از اساتید دانشگاه تهران تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. انجمن در طول عمر کوتاه خود علاوه بر فعالیت های صنفی، هفت همایش محلی و بین‌المللی موفق در تهران و شهرستان ها و آخرین آن را در بهار سال 1357 در تهران برگزار نمود و پس از آن خاموش شد. در سال 1378 به همت گروهی از افراد علاقمند با تهیه اساسنامه جدید و متناسب با پیشرفت های روز انجمن را در وزارت علوم، ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ثبت و فعالیت مجدد را آغاز کردند.
اکنون پس از 14 سال فعالیت بی وقفه، این انجمن یکی از فعال ترین انجمن های علمی کشور است.
...........................
خبر: نانوحسگرها میزان داروی مورد نیاز بیمار را تعیین می کنند
محققان بریتانیایی موفق به ساخت نانوحسگری شدند که می‌تواند اتصال پروتئین‌های سرم خون را به داروهای آنتی‌بیوتیک به دقت نشان دهد. این نانوحسگر برای تعیین دوز دقیق دارو توسط پزشکان بسیار مفید است.
به تازگی روش جدیدی برای اندازه‌گیری سطح مولکول‌های آنتی‌بادی در جریان خون ارائه شده‌است. در مقاله‌ای که در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده، محققان از یک حسگر برای اندازه‌گیری غلظت آنتی‌بادی‌های موثر خون استفاده کردند، این آنتی‌بادی‌ها نشانگر وجود پاتوژن مولد بیماری در بدن است.
یافته‌های این پژوهش می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره مقدار دوز موثر دارو برای مقابله با یک بیماری ارائه کند در نتیجه از تجویز بیش از اندازه دارو جلوگیری شده و اثرات جانبی دارو به حداقل می رسد. با این کار فرآیند درمان به صورت شخصی در آمده و بسته به شرایط هر بیمار، مقدار داروهای تجویزی متفاوت خواهد شد.
درصورت تعیین غلظت صحیح دارو، مولکول‌های دارویی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند روی دیواره سلول پاتوژن فشار لازم را وارد کرده و آن را تخریب کنند. با این حال وارد کردن مولکول‌های دارویی به درون فاز محلول نظیر پروتئین‌های سرم خون موجب می‌شود تا برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری‌ها بچسبند که این عمل موجب کاهش اثربخشی دارو می‌شود. همچنین مولکول‌های پروتئینی سرم خون می‌توانند به داروی موجود در جریان خون متصل شده و مقدار داروی موثر را در جریان خون کاهش دهند.
از آنجایی که مقدار آنتی‌بیوتیک‌هایی که به پروتئین‌های موجود در سرم می‌چسبند از فردی به فرد دیگر متفاوت است در نتیجه دانستن مقدار دقیق آنها بسیار حیاتی است. این که چه مقدار دارو به‌صورت آزاد در جریان خود وجود دارد برای پزشکان اهمیت بسیاری دارد زیرا از روی آن می‌توانند دوز بهینه دارو را مشخص کنند.
براساس گزارش ستاد نانو؛ زیست‌حسگرهای موجود در بازار نمی‌توانند فشار سلولی را اندازه‌گیری کنند، اما این حسگر نانومکانیکی که توسط محققان مرکز فناوری‌نانو لندن و پژوهشگرانی از چند دانشگاه دیگر ساخته شده می‌‌تواند به طور دقیق مقدار مولکولی‌های داروی آنتی بیوتیک را حتی در غلظت‌های کم نشان دهد.
این گروه تحقیقاتی سطح آرایه‌ای از دیرک نانومکانیکی را با غشاء باکتری‌ها پوشش دادند و از آن به‌عنوان یک حسگر فشار استفاده کردند. این حسگر به شدت نسبت به سیگنال‌های ایجاد شده در اثر اتصال حساس هستند. این گروه تحقیقاتی از این حسگر برای تست چند دارو استفاده کردند که نتایج رضایت‌بخش بود.
این اولین باری است که اتصال پروتئین‌های موجود در سرم خون به دارو با دقت بالایی اندازه‌گیری می‌شود. پس از موفقیت‌های به‌دست آمده در این تست‌ها، محققان امیدوار شدند که این حسگر بتواند برای بیماری‌هایی نظیر ایدز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

99972