۱۴۰۳ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 30 فروردین ماه

خبر: حسگری که درد معلولان را کاهش می دهد
محققان دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس موفق به ساخت حسگری شده اند که از بروز زخم های دردناک در معلولان جلوگیری می کند.
 پوست افراد معلولی که از اندام مصنوعی یا پروتز های مختلف استفاده می کنند، بر اثر اصطکاک با سطح اندام مصنوعی دچار زخم های دردناکی می شود. گاهی اوقات این زخم ها عفونت پوستی را نیز به دنبال دارند.
این حسگر درد مانند یک پوست دوم عمل می کند و از سایش پوست جلوگیری می کند.
این حسگر برای معلولانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند و بیمارانی که تا آخر محکوم به بستری شدن در رختخواب هستند نیز قابل استفاده است.
یکی دیگر از کاربردهای این حسگر درد، شناسایی زخم در مراحل ابتدایی است.
دکتر Andy Franklyn Miller که تخصص او پزشکی ورزشی است و معمولا با جانبازان نظامی انگلیس سروکار دارد، در مصاحبه خود گفته است که جراحت های ناشی از اندام مصنوعی در بیماران به اندازه ای جدی است که معمولا از استفاده آنان امتناع می شود. این اندام باعث ایجاد زخم و تاول می شود و زمانی که بیمار اضافه وزن پیدا می کند، عملا استفاده از دست یا پای مصنوعی غیر ممکن است.
این سنسور کوچک و انعطاف پذیر مانند یک چسب است که به بالشتک محل اتصال اندام مصنوعی و پوست چسبانده می شود.
این برچسب باعث می شود که شرایط معلول هنگام تحرک تحلیل شود و زمانی که دردی احساس می شود، آستانه و میزان فشار و محل آن به پزشک کارشناس گزارش شود.
با استفاده از این اطلاعات پزشک می تواند با تنظیم مجدد عضو مصنوعی، باعث از بین رفتن درد شود.
مدیر این پروژه تحقیقاتی امیدوار است که محصولش ظرف مدتی کمتر از 3 سال برای استفاده عموم آماده شود.
...............................
خبر: آیینه دیجیتالی برای مشاهده اسرار بدن

محققان دانشگاه جنوب پاریس توانستند یک آیینه سه بعدی بسازند که اندام های داخلی بدن افراد را نمایش می دهد.
محققان با استفاده از فناوری های تصویر برداری پزشکی و نمایشگر های سه بعدی توانستند یک آیینه دیجیتالی سه بعدی با قابلیت نمایش اندام های داخلی بدن انسان بسازند.
برای استفاده از این آینه دیجیتال سه بعدی، ابتدا با به کارگیری فناوری های تصویر برداری پت اسکن، ام آر آی و تصویر برداری با اشعه ایکس، تصاویر باکیفیتی از استخوان ها و اندام های درونی بدن تهیه می شود.
گردآوری اطلاعات در این روش های تصویربرداری حدود 5/3 ساعت به طول می انجامد. سپس زمانی که شخص در مقابل آیینه قرار می گیرد، یک دوربین حرکتی، جابه جایی بیش از بیست مفصل اصلی بدن شامل زانو ها، آرنج ها و مچ ها را ردگیری می کند. این اطلاعات سریع برای یک نرم افزار بسیار پیشرفته ارسال شده و بر اساس تصاویر پزشکی مربوط به اندام های داخلی بدن، پویانمایی می شود و یک نمای سه بعدی از حرکت اندام های داخلی بدن را به نمایش می گذارد.
محققان برای آزمایش عملکرد این آیینه، از 30 داوطلب کمک گرفتند. بیش از یک سوم این افراد پس از قرار گرفتن در مقابل آیینه، دچار اضطراب شدند و به سرعت سعی کردند بدن خود را بپوشانند؛ این دقیقا عکس العملی که کودکان در زمان اولین برخورد با آیینه یعنی زمان کشف چیزی که متعلق به خود آن ها است، نشان می دهند.
هدف محققان از ساخت این آیینه سه بعدی دیجیتالی، پاسخگویی به سوالات فلسفی در باره نحوه ارتباط انسان با بدنش بوده است. اما این آیینه دیجیتالی کاربرد های بالقوه متعددی در معاینات پزشکی و درمان بیماری های انسان دارد.
محققان در جست جوی راهکار مناسبی برای شبیه سازی ضربان قلب و حرکت ریه ها در آیینه دیجیتالی هستند تا بتوانند روش های پویا و دقیق تری را برای مطالعه وضعیت بدن انسان بیابند.
قرار است گزارش کامل این تحقیقات هفته آینده در کنفرانس بین المللی «تعامل انسان و کامپیوتر» در تورنتو کانادا ارایه شود.
خبر: «اژدها»ی اسپیس‌ایکس راهی سومین مأموریت فضایی شد
شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در قالب سومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌، کپسول باری دراگون خود را توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب کرد.
برنامه پرتاب کپسول باری دراگون که قرار بود روز دوشنبه 14 آوریل (25 فروردین) انجام شود، بدلیل بروز نشت هلیوم در موشک فالکون لغو شد.
با برطرف شدن نقص فنی، سومین مأموریت رسمی شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس انجام شد و موشک فالکون 9 حامل کپسول باری دراگون ساعت 19:25 روز جمعه 18 آوریل (جمعه 29 فروردین ساعت 23:55 به وقت تهران) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.
کپسول باری دراگون در این مأموریت 2268 کیلوگرم بار شامل مواد‌غذایی، آزمایشات علمی، لباس‌های فضانوردی جدید، تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر لباس‌های قدیمی، یک جفت پای رباتیک برای ربات شبه‌انسانی فضانورد ناسا (Robonaut2) و یک مزرعه گیاهی کوچک برای پرورش گیاه (Veg-01) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) منتقل می‌کند.
مانور الحاق کپسول باری دراگون روز یکشنبه 20 آوریل (31 فروردین) انجام خواهد شد.
شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس در قالب قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلاری با ناسا، طی12 مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی را برعهده گرفته است.
خبر: کشف قدیمی‌ترین جد شناخته‌شده پستانداران گیاه‌خوار

نوعی موجود مارمولک‌مانند جدید که بیش از 300 میلیون سال پیش می‌زیسته، قدیمی‌ترین جد شناخته‌شده پستانداران گیاه‌خوار به شمار می‌آید.
این موجود که نامش Eocasea martini عنوان شده، دارای طول کمتر از 20.32 سانتی‌متر بوده و نشان‌دهنده انتقال اساسی گوشتخواری به گیاه‌خواری روی خشکی بوده است.
دانشمندان دریافتند اسکلت جزئی گونه جوان پیداشده در کانزاس به شاخه خزندگان اولیه پستاندارمانند caseid، موسوم به synapsids تعلق دارد.
به گفته دکتر یورگ فروبیش از دانشگاه هومبولت برلین، Eocasea یکی از قدیمی‌ترین خویشاوندان پستانداران مدرن بوده و گسست 20 میلیون ساله با جوان‌ترین اعضای بعدی خانواده caseid را پر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد caseid synapsids باستانی‌تر از آنچه است که پیش‌تر در سوابق فسیلی مستند شده بود.
پروفسور رابرت رایز از دانشگاه تورنتو و یکی از حاضرین در این مطالعه، نیز گفت: تکامل گیاه‌خواری برای حیات روی خشکی، فرآیندی انقلابی بوده زیرا طی آن، مهره‌داران خشکی می‌توانستند مستقیما به منابع وسیع عرضه‌شده توسط گیاهان زمینی دسترسی یابند. این گیاه‌خواران به نوبه خود به منبع غذای اصلی شکارچیان عظیم خشکی تبدیل شدند و Eocasea نخستین حیوانی است که چنین فرآیندی را آغاز کرد.
جزئیات این مطالعه که در مجله Public Library of Science ONE منتشر شده، حاکی از آن است که گیاه‌خواری نخست در خویشاوندان دور پستانداران و حدود 30 میلیون سال پیش از در پی‌گرفتن همین رفتار توسط اجداد دایناسورها، پرندگان و دیگر خزندگان مدرن تکامل یافت.
خبر: برنامه‌ای برای عکاسی حرفه‌ای با اندروید

گوگل اپلیکیشن اختصاصی خود برای عکاسی را منتشر کرد.
اپلیکیشن عکاسی و فیلم‌برداری گوگل با نام Google Camera هم اکنون Google Play قابل دستیابی است و برای دستگاه‌هایی قابل اجرا است که  مبتنی بر اندروید 4.4  هستند.
از مهمترین ویژگی‌های این نرم‌افزار قابلیت Lens Blur است که عمق میدان وضوح تصویر گرفته شده را کاهش می‌دهد.
امکان تغییر مقدار و حتی محل فوکوس، بهبودتصویر برداری پاناروما ، photo spheres که امکان  گرفتن تصاویری 360 درجه‌ای با  بالاترین کیفیت تصویر را فراهم می‌کند از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن است.
خبر: برنامه‌های توئیتر برای بمباران تبلیغاتی کاربران

مدیران توئیتر تنها یک روز پس از خریداری شرکت Gnip که در زمینه تحلیل داده‌های اجتماعی فعال است، از برنامه‌های خود برای تبلیغات گسترده موبایلی خبر دادند.
این شرکت برای کسب درآمد بیشتر قصد دارد با همکاری موسسه MoPub تبلیغات همراه مدنظرش را به آگهی دهندگان بفروشد و با نمایش آن بر روی گوشی‌ها و تبلت‌ها سود مناسبی به جیب بزند.
MoPub که در حوزه تبلیغات همراه فعال است در پاییز سال 2013 توسط توییتر خریداری شد. توییتر از آن زمان تا به حال در حال آزمایش ایده‌های جدید برای کسب درآمد از محل تبلیغات است و به نظر می‌رسد دو طرف سرانجام به راه حلی در این زمینه رسیده اند.
اقدامات توییتر در این زمینه تقلیدی از فیس بوک محسوب می‌شود که به طور گسترده در حوزه تبلیغات فعال است. این اولین بار است که آگهی دهندگان می توانند به طور مستقیم برای نمایش تبلیغات با توییتر وارد مذاکره شوند. البته هزینه‌های این کار هنوز اعلام و مشخص نشده است.
خبر: نسل بعدی رایانه ها در راهند

دانشمندان شیوه نوینی برای ساخت رایانه، تلفن همراه و دیگر سیستم های ارزان ابداع کرده اند که عرضه پلاستیک های انعطاف پذیر را برای ساخت تراشه های سیلیکونی یک گام به واقعیت نزدیک تر می کند.
محققان دانشگاه آیووا و دانشگاه نیویورک با اشاره به اینکه میزان زیادی انرژی برای خواندن اطلاعات ذخیره شده در تراشه ها لازم است از طرح جدید خود برای غلبه بر این مانع مهم در ساخت وسایل الکترونیکی پلاستیکی خبر دادند.
اگرچه رمز گذاری اطلاعات در نور برای انتقال از طریق فیبری نوری نسبتا ارزان و آسان است اما ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از خاصیت مغناطیسی موثر تر است چرا که اطلاعات سالها و بدون نیاز به هیچگونه  انرژی اضافی به خوبی حفظ می شود.
"مایکل فلت" استاد فیزیک و ستاره شناسی دانشکده علوم و هنرهای لیبرال و مدیر مرکز علوم و فناوری اوپتیک دانشگاه ایووا می گوید: از این رو همیشه تبدیل کردن اطلاعات از یک نوع به نوع دیگر یک مساله مهم تلقی شده است.
وی افزود: اگرچه تبدیل یک شکل از اطلاعات به شکل دیگر، انرژی زیادی نمی خواهد اما رایانه های بر پایه تراشه سیلیکونی، پر مصرف هستند و اکنون محققان امیدوارند برای رایانه های پلاستیکی و انعطاف پذیر پردازشگرهای اطلاعاتی دور ریختی و یک بار مصرف ارزان استفاده شود.
مجری طرح تاکید کرد: در بررسی های خود عرضه یک ابزار موثر تبدیل اطلاعات رمز گذاری به شیوه ذخیره سازی مغناطیسی را به نوری، در یک دستگاه انعطاف پذیر پلاستیکی نشان دادیم.
فلت و همکارانش به طور موفقیت آمیزی اطلاعات را تراکنش کردند یعنی اطلاعات را بین یک آهن ربا و یک ال ای دی آلی در دمای اتاق و همچنین بدون جریان برق بین یک آهن ربا و یک وسیله آلی انتقال داده و تبدیل کردند.
میدان مغناطیسی از یک وسیله ذخیره سازی مغناطیسی به طور مستقیم  نور ساطع شده را از این وسیله تغییر می دهد.
مارکوس ولنگنانت یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه نیز گفت: این شیوه می تواند مشکل ذخیره سازی و ارتباط را برای انواع جدید، ارزان رایانه های کم مصرف بر پایه پلاستیک رسانا فراهم آورد.
در حالی که این مطالعات در وسایل نسبتا بزرگ انجام شده است اما وسایل مینیاتوری و کوچک نیز می توانند بر اساس همین اصول کار کنند و انواع جدیدی از فناوری های ذخیره سازی ظرفیت بالا را فراهم آورند.
نتایج این تحقیقات درنشریه ارتباطات نیچر منتشر شده است.
خبر: فرضیه ای برای افزایش سطح ایمنی درمان سرطان با نانو ذرات طلا

تهران-ایرنا-یک محقق دانشگاه علوم پزشکی کرمان، موفق شد فرضیه ای برای خارج نمودن نانو ذرات از بدن بیمار تحت مداوا ارایه کند که باعث بالا رفتن سطح ایمنی در درمان سرطان به کمک نانو ذرات طلا خواهد شد.
لیلا شهیدی بنجار دانشجوی دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، پردیس بین الملل، در خصوص این فرضیه گفت:اگرچه اخیرا استفاده از نانو ذرات طلا در درمان تومورهای سرطانی در حیوانات نتایج مثبتی داشته است، اما باید توجه داشت که این نانو ذرات به خودی خود نمی توانند از بدن دفع شده و یا در سوخت ساز بدن شرکت کنند.
وی ادامه داد:به بیان دیگر، اگر نانو ذرات طلا از بدن فرد تخلیه نشوند، خود منشا پیامدهای ناگواری خواهند بود. در این طرح، روشی جهت خارج نمودن این نانو مواد از بدن بیماران سرطانی که به کمک این مواد درمان شده اند ، پیشنهاد شده است.
خانم بنجار گفت:در این فرضیه پس از زمان مناسب مورد نیاز برای درمان با نانو ذرات ، خون بیمار سرطانی تحت درمان که شامل میزانی از نانو ذرات و پادتن های غیر فعال است ، از طریق دستگاهی به نام ماشین نانو ذرات زدایی (NDM) فراوری می شود.
این دستگاه شبیه به ماشین دیالیز کلیه برای بیماران با نارسایی کلیه است. با این تفاوت که به جای غشای دیالیز، به یک غشای نفوذ ناپذیر از جنس نانولوله ها مجهز شده است.
وی ادامه داد:به این ترتیب،خون از ستونی می گذرد که نانو ذرات طلا و پادتن های بکار رفته را به دام انداخته و از بازگشت آن ها به بدن بیمار جلوگیری می کند.
همانند ماشین دیالیز کلیه، خون در یک مدار بسته از بیمار به دستگاه و از دستگاه به بیمار، تا زمانی که جریان خون به اندازه کافی از نانوذرات تهی شود ، گردش می کند.
پیشنهاد شده است که غشای مورد استفاده در این دستگاه از جنس پلیمری زیست سازگار و غیر متخلخل باشد. همچنین نانولوله های مورد استفاده جهت کاربرد در سطح غشا نیز ، باید دارای پایداری و استحکام مورد نیاز باشند.
شهیدی بنجار تاکید کرد که طرح ارایه شده تنها بصورت نظریه پردازی است و نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد و در صورت تحقق این نظریه ، صنایع مختلفی همچون داروسازی ، مهندسی پزشکی و پزشکی از نتایج این طرح بهره مند خواهند شد.
نتایج این کار تحقیقاتی که به دست لیلا شهیدی بنجار انجام شده است ، در مجله Medical Hypotheses ( جلد 80، صفحات 601 تا 605) منتشر شده است.
خبر: مرگ کاوشگر ناسا روی ماه

مرکز تحقیقات فضایی ایمز ناسا اعلام کرد فضاپیمای LADEE این سازمان طبق برنامه ، با سطح ماه برخورد کرد.
این فضاپیمای ناسا که سپتامبر گذشته برای جمع آوری داده های علمی از سطح ماه به تنها قمر زمین فرستاده شده بود، بین ساعت های 21:30 تا 22:30  پنج شنبه 28 فروردین ماه روی این کره سقوط کرد.
ناسا اعلام کرده بود کاوشگر LADEE (کاوشگر محیطی غبار و اتمسفر ماه) به دورترین نقطه ماه که از زمین دیده نمی شود، رفته و به طور طبیعی خواهد پوسید.
"باتلر هاین" مدیر پروژه LADEE گفت: میدان گرانش ماه بسیار ناهمگون و زمین آن به دلیل داشتن برآمدگی ها و دره های متعدد، ناهموار است به طوریکه فضاپیمای  LADEE مجبور است مانورهای متعددی بر روی سطح این قمر شکل دهد و شاید هم این کاوشگر سطح ماه را تحت تاثیر قرار دهد.
از این رو، کنترل کننده ها، در حال پرواز دادن این فضاپیما در فاصله سه تا چهار کیلومتری سطح ماه هستند تا داده های علمی آخرین لحظات را نیز جمع آوری کنند.
این پرواز موجب می شود تمامی سوخت کاوشگر پیش از رسیدن به سطح ماه مصرف شده و در نهایت به طور طبیعی پوسیده و نابود شود.
با اتمام مدت ماموریت، کاوشگر ناسا 29 فروردین ماه با سرعت پنج هزار و 800 کیلومتر بر ساعت به سطح ماه برخورد کرد.
فضاپیمای 280 میلیون دلاری LADEE  برای کسب اطلاعاتی در مورد غبار ماه و اتمسفر رقیق آن به این قمر اعزام شده بود.
خبر: قدیمی ترین نسخه خطی شاهنامه در ایتالیا دیجیتالی شد

قدیمی ترین نسخه خطی شاهنامه در جهان پس از سال ها تلاش محققان ایتالیایی دیجیتالی شد و به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
قدیمی ترین نسخه خطی شاهنامه فردوسی شاعر حماسی ایران متعلق به سال 614 هجری قمری در ابعاد 48x32 سانتیمتر که در کتابخانه ملی شهر فلورانس در شمال ایتالیا نگهداری می شود، پس از دیجیتالی شدن در پایگاه اینترنتی این کتابخانه قرار گرفت.
این جلد که 256 صفحه دارد، به خط نسخ نوشته شده اما بیش از 700 حاشیه نویسی آن به خط کوفی است.
این نسخه خطی در سال 1978 توسط ˈانجلو پیه مونتزهˈ در طی فعالیت های تحقیقاتی و بایگانی کتب خطی زبان فارسی در کتابخانه های ایتالیا شناسایی شده بود.
شاهنامه که در طول بیش از 30 سال به نگارش درامده و متشکل از حدود 50 هزار بیت است، بزرگترین کتاب زبان پارسی محسوب می شود که در سراسر جهان مورد توجه قرار دارد و به تمام زبان های زنده دنیا نگارش شده است.
خبر: راهکاری تازه برای درمان بیماری پارکینسون
محققان فرانسوی طی تحقیقات جدید، راهکاری تازه برای درمان بیماری عصبی پارکینسون یافته‌اند.
پیش از این ثابت شده بود که یکی از فاکتورهای ابتلا به بیماری پارکینسون افزایش میزان آهن در مغز است.
گروهی از محققان دانشگاه شهر لیل، طی دو سال بر روی 40 بیمار مبتلا به پارکینسون دارویی را آزمایش کردند که حاوی مولکولی بود که نقل و انتقال آهن را در بدن کنترل می‌کند.
محققان دارویی را به کار بردند که معمولا برای کودکانی تجویز می‌شود که دچار مشکلات خونی هستند. به گفته این محققان، خاصیت آنتی اکسیدانی این دارو روند ناتوانی بیماران را کندتر می‌کند.
بیمارانی که تحت این درمان قرار گرفتند، ابراز رضایت کردند و نتایج مثبت به‌ دست‌آمده از مصرف دارو بیش از حد انتظار بوده است. محققان قصد دارند این دارو را در جامعه آماری بزرگتری آزمایش کنند و به درمانی قطعی برای پارکینسون دست یابند.