۱۴۰۳ شنبه ۲۲ اردیبهشت

کاهش هزینه های انتقال خون با استفاده از چاپگر سه بعدی

به گزارش ICTPRESS ، دستگاه Hemosep نخستین بار در سال 2012 روانه بازار شد. این دستگاه ، خونی که در طول عمل جراحی از بدن بیمار خارج می شود را جمع آوری و با کمک یک همزن مکانیکی که جلوی لخته شدن آن را می گیرد ، تغلیظ و پالایش کرده و به محض آماده شدن ، توسط تزریق داخل وریدی ، مجدد این خون را به بدن بیمار باز می گرداند.
استفاده و بازیافت خون بیمار در طول اعمال جراحی فواید زیادی دارد که مهم ترین آن کاهش نیاز به خون اهدایی است ؛ خونی که اغلب منابع محدودی داشته و جایگزینی آن نیز سخت است.
همچنین این کار ریسک عوارض نهفته ای مانند آلودگی یا پس زده شدن توسط سیستم ایمنی بیمار را به حداقل می رساند.
این روش همچنین ایمن و ارزان بوده و تجهیزات مورد نیاز آن نیز از هزینه کمتری برخورداند. به طور مشخص این روش برای کودکان که در مقایسه با بزرگسالان عوارض شدیدتری نشان می دهند ، بسیار سالم بوده و از ریسک خطر کمتری برخوردار است.
اخیرا سازنده چاپگرهای سه بعدی "Stratasys" توضیح داده که چگونه شرکت "Brightwake" (شرکت تحقیقاتی و مهندسی که در زمینه تولید و توسعه محصولات مختلف فعال بوده و در سال 1979 در شهر ناتینگهام انگلستان تاسیس شد) موفق شده به شکلی موثر هزینه های تولید دستگاه انتقال و تزریق خون "Hemosep" را کاهش داده و در این زمینه به پیشرفت های چشمگیری نایل شود.
هر ماشین انتقال خون خود به تنهایی شامل قطعات بسیاری است که طراحی و ساخت آنها هفته ها به طول خواهد انجامید و در ضمن هزینه ای گزاف خواهند داشت ، ولی به لطف استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توان در هزینه و زمان ساخت این قطعات صرفه جویی کرد.
برای تولید این محصول شرکت Brightwake از چاپگر سه بعدی استفاده کرده تا هم تولید قطعات را تسهیل نموده و هم روند تکرار تولید آنها را سرعت ببخشد.
استیو کاتن مسوول بخش تحقیقاتی شرکت در این زمینه توضیح می دهد که چاپگرها دقتی بالا داشته و می توانند قطعاتی با کیفیت بالا تولید کنند که برای تولید قطعات و لوازم پزشکی بسیار کارآمد و ایده آل به شمار می روند.
کاتن می گوید: در گذشته ما مجبور بودیم تا این قطعات را به صورت خارجی تولید کنیم که برای تکمیل هر قطعه حدود 3 هفته زمان مورد نیاز بود. اما اکنون چاپگر سه بعدی در سطوحی بالا همین کار را انجام می دهد و همین امر باعث کاهش هزینه ها در حدی قابل توجه شده و باعث گشته به ازای هر مدل تولید شده با این چاپگرها ، هزر پوند صرفه جویی شود.
اولین بیماری که از منافع ارائه شده توسط این ماشین بهره برد خانمی 50 ساله به نام جولی پنویر(JuliePenoyer) است که سال ها با مشکلات قلبی دست به گریبان بود. پنویر به دلیل اعتقادات خاص مذهبی اش حاضر به قبول خون اهدایی نبود.
اما ماشین انتقال و تزریق خون جدید توانست خون او را جمع آوری کرده ، پاکسازی کند و مجددا به بدن این خانم بازگرداند ، بدون آنکه باورهای اعتقادی او را تحت تاثیر قرار داده و خدشه دار سازد.

نظرات : 0

ثبت نظر

26061