۱۴۰۳ شنبه ۲۲ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 1 ارديبهشت ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: الحاق موفق کپسول دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی
کپسول باری دراگون متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.
این سومین سفر این سامانه با هدف حمل تجهیزات به آزمایشگاه مدارگرد فضایی است.
تصاویر زنده ناسا، بازوی رباتیک 17.6 متری ایستگاه بین‌المللی را در حال گرفتن کپسول آب‌نباتی شکل به نمایش گذاشت. کویچی واکاتا، فرمانده کنونی ایستگاه به همراه ریک ماساتراچیو مسئول عملیات بازوی مکانیکی بودند. الحاق این تجهیزات در 402 کیلومتری بالای سطح زمین و زمانی رخ داد که ایستگاه بر فراز رود نیل حرکت می‌کرد.
اسپیس ایکس دارای قراردادی 1.6 میلیارد دلاری با ناسا برای انجام مجموعه‌ای از ماموریت‌های تجهیزات در آینده است. این ماموریت سومین ماموریت بازتجهیز این شرکت کالیفرنیایی و چهارمین دیدار آن از ایستگاه بین‌المللی فضایی است.
پس از سه بار تعویق، روز جمعه، موشک فالکون 9 متعلق به اسپیس ایکس با کپسول دراگون از پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا اوج گرفتند.
این ماموریت در اصل برای اواسط ماه مارس طراحی شده بود اما به دلیل مباحث تکنیکی پیش نرفت.
کپسول دراگون 2.2 تن محموله را تحویل ایستگاه داد؛ این محموله شامل غذا، لباس‌های فضایی جدید، اجزای لازم برای جایگزین‌کردن اجزای قدیمی بر بورد ایستگاه، آزمایشگاه ارتباطات لیزری OPALS، یک جفت پای رباتیک برای ربات انسان‌نمای Robonaut2 (که قرار است به عنوان خدمتکار رباتیک برای فضانوردان عمل کند) و تجهیزات موردنیاز برای انجام 150 آزمایش علمی بود.
یکی از این آزمایش‌ها «سیستم تولید گیاه» خواهد بود که امکان تولید محصولات از نوع سالاد را برای تغذیه فضانوردان فراهم می‌کند.
.............................
خبر: طراحی رویکرد جدید برای درمان نوعی سرطان خون
محققان رویکرد نوینی را برای درمان نوعی سرطان خون موسوم به « لوسمی لنفوسیتی مزمن» (CLL) ارائه کرده‌اند.
این بیماری درمان‌های مکرر شیمی‌درمانی‌ را می‌طلبد که اغلب در برابر آن مقاوم می‌شود .
محققان به رهبری «الکسی وی. دانیلو»، دانشیار دانشکده پزشکی گایزل در دارتموث و متخصص خون‌شناسی و غدد مرکز سرطان کاتن نوریس، ریزمحیط غدد لنفاوی را مدلسازی کرده‌اند که در آن، سلول‌های CLL در آزمایشگاه وجود دارند.
آن‌ها توانستند فعالیت گذرگاهی موسوم به (NF-kappaB) را مختل کنند که بقا و مقاومت سلول‌های CLL را در چنین ریزمحیط‌هایی تضمین می‌کند.
دانیلو گفت: در این ریزمحیط آزمایشگاهی، ما از MLN4924 برای مختل‌کردن فعالیت گذرگاه NF-kappaB با هدف‌گیری Nedd8 استفاده کردیم. مولفه Nedd8 فعالسازی NF-kappaB را کنترل می‌کند و این موضوع بقای سلول‌های CLL را کاهش داده و آن‌ها را دوباره به شیمی‌درمانی و عوامل جدید حساس می‌کند.
چون سلول‌های CLL به کاررفته از بیماران مبتلا به سرطان گرفته شدند، یافته‌های حاصل بلافاصله برای درمان‌های بالینی مناسب بودند.
دانیلو بر این باور است بر خلاف دیگر درمان‌های جدید که نویدی را در درمان CLL نشان داده‌اند، این رویکرد منحصر‌بفرد است زیرا مستقیما پروتئین‌های موجود در درون گذرگاه گیرنده B-cell را هدف قرار نمی‌دهد.
دیگر مدل‌های تحقیقاتی که ریزمحیط طبیعی غدد لنفاوی طبیعی را تقلید می‌کنند، نوعا بقای طولانی‌مدت سلول‌های CLL را القا کرده‌ و آن‌ها را در مقابل شیمی‌درمانی آزمایشگاهی مقاوم کرده‌اند؛ اما تحقیق جدید از سیستم‌های مدل جدید استفاده کرد که اثرات حامی بقای ریزمحیط را معکوس می‌کند.
جزئیات این مطالعه در مجله Clinical Cancer Research منتشر شد.
.............................
خبر: چرا بعضی پیرها بی‌عاطفه می‌شوند؟

نتایج مطالعات دانشمندان نشان داد افراد مسن غیرافسرده‌ای که بی‌عاطفه هستند، احتمالا از مغز کوچکتری نسبت به اشخاص با عاطفه مسن برخوردارند.
از موسسه‌ ملی سلامت آمریکا و عضو «آکادمی نورولوژی» این کشور، درست همان طور که نشانه‌های از دست‌دادن حافظه می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات مرتبط با بیماری مغزی باشد، بی‌عاطفگی نیز شاید حکایت تغییرات پنهان را روایت کند.
نشانه‌های بی‌عاطفگی در میان افراد مسنی که مبتلا به زوال عقل نیستند، رایج است و مطالعات جدید می‌تواند توجه دانشمندان را به این موضوع جلب کند.
تیم لاونر در این تحقیق از حجم مغز به عنوان معیار پیری افزایش‌یافته این عضو از بدن استفاده کرد. از دست‌دادن حجم مغز طی پیرشدن، نرمال است اما در این مطالعه میزان از دست‌رفتن حجم بیشتری از مغز می‌توانست نشان‌دهنده بیماری مغزی باشد.
در این پژوهش، از 4354 فرد بدون اختلال شناختی و دارای سن متوسط 76 سال، اسکن‌های ام آر آی گرفته شد. همچنین از آن‌ها سوالاتی پرسیده شد که علائم بی‌عاطفگی را ارزیابی می‌کرد؛ این علائم شامل کمبود علاقه، کمبود عاطفه، افت فعالیت‌ها و علائق، ترجیح‌دادن به ماندن در خانه و کمبود انرژی است.
نتایج نشان می‌دهد افرادی که دارای دو یا تعداد بیشتری از علائم بی‌عاطفگی بودند، حجم ماده خاکستری‌شان 1.4 درصد و حجم ماده سفید مغزشان نیز در مقایسه با اشخاصی که کمتر از دو نشانه داشتند، 1.6 درصد کمتر بود. ماده خاکستری جایی است که یادگیری رخ می‌دهد و خاطرات در مغز ذخیره می‌شود. ماده سفید نیز به عنوان کابل‌های ارتباطی عمل می‌کند که بخش‌های مختلف مغز را به یکدیگر مرتبط می‌کند.
در صورت تایید این یافته‌ها، شناسایی زودهنگام افراد دارای بی‌عاطفگی می‌تواند شیوه‌ای برای هدف‌گیری گروه‌های در معرض خطر باشد.
جزئیات این مطالعه در مجله Neurology® منتشر شده است.
.............................
خبر: تولید پلیمر پوشش‌دهی بذر گیاهان زراعی در کشور
پژوهشگران موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند موفق به تولید پلیمر پوشش‌دهی بذر گیاهان زراعی شدند.
محققان ضمن سنتز پلیمری مشابه با پلیمر خارجی که در حال حاضر استفاده می‌شود، پلیمر تولید شده را با نمونه وارداتی از لحاظ تاثیر بر صفات کیفی بذر و روند زوال بذر مقایسه کردند. استفاده از پلیمرهای مناسب باعث شده که آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها به طور موثرتری به بذور بچسبند و باعث می‌شوند که پس از کاشت بذور و عملیات آبیاری، بذور تازه جوانه زده و همچنین گیاهچه‌های جوان از گزند آفات و بیماری‌های اول فصل به مدت چندین روز مصون باشند.
این امر باعث افزایش استقرار گیاهچه‌ها در مزرعه خواهد شد؛ بنابراین نیازی به سمپاشی مزارع در اوایل دوره رشد نبوده و این امر علاوه بر حصول تراکم و پوشش گیاهی مناسب و افزایش عملکرد، از نظر مسائل زیست محیطی حائز اهمیت است.
پوشش پلیمری معمولا برای ایجاد یک لایه یکنواخت و نازک از پلیمر دور بذر بدون افزایش قابل توجهی در اندازه و وزن بذر به کار می‌رود. فیلم، هیدروفیل و محلول در آب است؛ بنابراین مانع جوانه‌زنی بذر نمی‌شود.
نتایج جوانه‌زنی بذور در آزمایشگاه و نتایج تجزیه کمی و کیفی مزرعه نیز نشان داد که اختلاف معنی‌داری بین بذور پوشش یافته با پلیمر خارجی و داخلی وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به تولید مقادیر متنابهی از بذور گیاهان مختلف در کشور با تشویق به استفاده از این پلیمرها در جهت ارتقاء کیفیت فرآوری بذور داخلی و با توجه به مزایای مهم این محصول در افزایش استقرار گیاهان در مزرعه و متعاقبا افزایش عملکرد می‌توان چالش پیش رو را برطرف کرد. این پلیمر در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذرچغندرقند مورد استفاده قرار گرفته است.
.............................
خبر: ساخت نوعی میکروحامل پلیمری برای ترمیم بافت های آسیب دیده

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی میکرو حامل پلیمری را به منظور انتقال سلول های بنیادی به درون بافتهای با قابلیت آزاد سازی فاکتورهای رشد مورد نیاز سلولها برای ایجاد بافت طبیعی تولید کردند.
هانیه مرادیان، پژوهشگر طرح درباره آزمایشات و کاربرد سلول های بنیادی در ترمیم بافت های آسیب دیده به ویژه در سیستم عصبی مرکزی گفت: یکی از اشکالات این روش درمانی از دست رفتن سلول های تزریق شده به علت نبود داربست مناسب برای اتصال، رشد و تکثیر سلول ها بود.
وی افزود: در این طرح جدید، داربستی طراحی شد که علاوه بر پشتیبانی مکانیکی بتواند با رهایش کنترل شده عوامل رشد، زمینه رشد بهتر و بیشتر سلول های بنیادی را فراهم کند.
مرادیان جنس این میکروحامل ها را از نوعی پلیمر زیست سازگار به نام AَPLG ذکر کرد و گفت: طراحی این میکروحامل ها به گونه ای است که در سطح هر کره از آن، چهار تا پنج سلول متصل شده و زمینه رشد و تکثیر آنها در محل فراهم می شود.
وی افزود: ویژگی این حامل ها با توجه به اندازه 100 میکرومتری آنها قابلیت تزریق در محل های غیرقابل دسترس مانند سیستم عصبی مرکزی و همچنین انجام نقش داربستی به منظور حمایت مکانیکی سلولها است.
پژوهشگر طرح یکی از بیماری های مورد نظر در این روش درمانی را پارکینسون عنوان کرد و گفت: به دلیل نبودن امکان دسترسی به بافت آسیب دیده مغزی، سلول درمانی می تواند راه حل موثری برای ترمیم بافت های تخریب شده به شمار آید.
وی توضیح داد: برای این نوع درمان، سلول های بنیادی از مغز استخوان بیمار جدا شده و پس از کشت و آماده سازی روی داربست قرار گرفته و در محل مورد نظر تزریق می شوند.
مرادیان با بیان اینکه پژوهش کنونی در مرحله اولیه آزمایشگاهی است، گفت: پاسخ های گرفته شده تاکنون موفقیت آمیز بوده است و ما درصدد هستیم که این داربست های سلولی را در نمونه های حیوانی مثل موش و خرگوش امتحان کنیم.
وی تصریح کرد: این طرح در برخی مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها نیز در مرحله پژوهش قرار دارد و در صورت موفقیت می تواند برای ترمیم بافت های تخریب شده دیگر نسوج بدن از جمله قلب، غضروف و نخاع هم استفاده شود.
پژوهشگر طرح افزود: در مراحل بعدی علاوه بر آزمون های حیوانی در صدد هستیم تا سلول های بنیادی را پیش از تزریق به بدن و با استفاده از محرک ها به سلول های عصبی تمایز دهیم یا جهت تمایز آنها را مشخص کنیم تا از تبدیل کامل آنها به سلول های عصبی مطمئن باشیم.
.............................
خبر: قلدری در کودکی و خودکشی در بزرگسالی

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می دهد که قلدری کردن در دوران کودکی با خودکشی در میانسالگی مرتبط است.
این مطالعه که توسط کالج کینگز در لندن انجام شده است، نشان می دهد که قلدری کردن در دوران کودکی چنان مخرب است که اثرات آن تا 40 سال و حتی بیشتر باقی می ماند.
قلدری کردن در دوران کودکی می تواند سلامت فیزیکی و روانی فرد را در دوران بعدی زندگی تخریب کند و بر استانداردهای زندگی فردی و اجتماعی وی تاثیر گذارد.
در این مطالعه محققان هفت هزار و 771 کودک را که حدود 28 درصد از آن ها در سنین هفت تا 11 سالگی قلدر بودند بررسی کردند.
محققان این افراد را 50 سالگی مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که اکثر قربانی ها هنوز هم به عنوان بزرگسال از قلدری در دوران کودکی رنج می برند.
دکتر ریو تاکیزاوا از موسسه روانکاوی کینگز کالج لندن، گفت: مطالعه ما نشان می دهد اثرات قلدری در دوران کودکی حدود چهار دهه بعد قابل رویت است و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سلامتی آن تا بزرگسالی ادامه دارد.
این مطالعه همچنین نشان داد: افرادی که در دوران کودکی قلدری می کردند از سلامت جسمانی کمتری برخوردار بودند و احتمال ابتلای آنها به افسردگی، اختلالات اضطراب و فکرکردن به خودکشی در سن 50 سالگی بیشتر بود.
همچنین بر اساس این مطالعه این افراد دارای سطح پایین تحصیلی بودند و بیشتر احتمال داشت بیکار باشند یا این که دستمزد اندکی دریافت کنند.
این مطالعه در مجله American Journal of Psychiatry منتشر شده است.
.............................
خبر: طراحی رویکرد جدید برای درمان نوعی سرطان خون

محققان رویکرد نوینی را برای درمان نوعی سرطان خون موسوم به « لوسمی لنفوسیتی مزمن» (CLL) ارائه کرده‌اند.
این بیماری درمان‌های مکرر شیمی‌درمانی‌ را می‌طلبد که اغلب در برابر آن مقاوم می‌شود .
محققان به رهبری «الکسی وی. دانیلو»، دانشیار دانشکده پزشکی گایزل در دارتموث و متخصص خون‌شناسی و غدد مرکز سرطان کاتن نوریس، ریزمحیط غدد لنفاوی را مدلسازی کرده‌اند که در آن، سلول‌های CLL در آزمایشگاه وجود دارند.
آن‌ها توانستند فعالیت گذرگاهی موسوم به (NF-kappaB) را مختل کنند که بقا و مقاومت سلول‌های CLL را در چنین ریزمحیط‌هایی تضمین می‌کند.
دانیلو گفت: در این ریزمحیط آزمایشگاهی، ما از MLN4924 برای مختل‌کردن فعالیت گذرگاه NF-kappaB با هدف‌گیری Nedd8 استفاده کردیم. مولفه Nedd8 فعالسازی NF-kappaB را کنترل می‌کند و این موضوع بقای سلول‌های CLL را کاهش داده و آن‌ها را دوباره به شیمی‌درمانی و عوامل جدید حساس می‌کند.
چون سلول‌های CLL به کاررفته از بیماران مبتلا به سرطان گرفته شدند، یافته‌های حاصل بلافاصله برای درمان‌های بالینی مناسب بودند.
دانیلو بر این باور است بر خلاف دیگر درمان‌های جدید که نویدی را در درمان CLL نشان داده‌اند، این رویکرد منحصر‌بفرد است زیرا مستقیما پروتئین‌های موجود در درون گذرگاه گیرنده B-cell را هدف قرار نمی‌دهد.
دیگر مدل‌های تحقیقاتی که ریزمحیط طبیعی غدد لنفاوی طبیعی را تقلید می‌کنند، نوعا بقای طولانی‌مدت سلول‌های CLL را القا کرده‌ و آن‌ها را در مقابل شیمی‌درمانی آزمایشگاهی مقاوم کرده‌اند؛ اما تحقیق جدید از سیستم‌های مدل جدید استفاده کرد که اثرات حامی بقای ریزمحیط را معکوس می‌کند.
جزئیات این مطالعه در مجله Clinical Cancer Research منتشر شد.
.............................
خبر: تولید آزمایشگاهی داروی خوراکی برای کمک به ریشه‌کنی سرخک
محققان دانشگاه ایالتی جورجیا نسخه خوراکی داروی سرخک را بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار دادند که می‌تواند به ریشه‌کن کردن این بیماری در سراسر جهان کمک کند.
با وجود تلاش جامعه جهانی برای ریشه کن کردن بیماری سرخک از یک دهه قبل، شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری از سال 2007 به 150 هزار نفر رسیده است.
به گفته دکتر «ریچارد پلمپر» از محققان موسسه علوم زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی جورجیا، سرخک مسری‌ترین ویروس در جهان محسوب می‌شود، اما مردم خطرات این بیماری را جدی نمی‌گیرند.
محققان مرکز توسعه دارویی Emory در همکاری مشترک با موسسه پل-الریش در آلمان، داروی خوراکی حاوی ویروس سرخک را تولید کرده و بر روی حیوانات کوچک مورد آزمایش قرار دادند که می‌تواند به ریشه‌کن کردن دائم این بیماری منجر شود.
این داروی غیر تزریقی برای درمان افراد در تماس با بیمار آلوده به ویروس سرخک فاقد علائم بیماری قابل استفاده است.
محققان خاطرنشان می‌کنند که این دارو به هیچ عنوان جایگزین واکسن سرخک نیست، اما بدلیل هزینه‌های پایین تولید، گام مهمی برای کمک به ریشه‌کن کردن این بیماری در کشورهای فقیر و در حال توسعه محسوب می‌شود.
این مطالعه در مراحل اولیه قرار داشته و محققان بزودی آزمایش بالینی این داروی خوراکی را بر روی میمون آغاز خواهند کرد.
.............................
خبر: برچسب هشداردهنده جدید جایگزین تاریخ انقضای مواد غذایی

دانشمندان دانشگاه پکینگ در پکن موفق به ابداع یک حسگر مینیاتوری شده‌اند که در زمان انقضای مصرف مواد خوراکی، تغییر رنگ می‌دهد.
این برچسبها که هر کدام کمتر از یک پنی قیمت دارند، می‌توانند برای ارزیابی تازه بودن مواد غذایی، نوشیدنی و دارویی مورد استفاده قرار بگیرند.
این برچسبها با اندازه کوچکتر از ناخن انگشت، حاوی ژلی هستند که از ترکیبی از مواد شیمیایی و فلز از جمله تکه‌های ریز طلا، ترکیبی از نقره و ویتامین سی ساخته شده است.
این ژل در ابتدا به رنگ قرمز است اما با گذشت زمان و واکنش نشان دادن مواد داخلی آنها با یکدیگر تغییر رنگ می‌دهد.
سرعت تغییر رنگ با سرعت رشد باکتری مسموم‌کننده غذا موسوم به ای‌کولای در دماهای مختلف مرتبط است.
هنگامی که حسگر به رنگ سبز درمی‌آید، به معنی رشد باکتری به میزانی است که غذا را فاسد کرده است.
این برچسبها برای تطابق با نرخ رشد باکتری ای‌کولای در شیر طراحی شده‌اند، اما می‌توان آنها را به منظور مناسب‌سازی برای باکتریها و مواد غذایی دیگر بهینه‌سازی کرد.
دکتر چائو ژانگ، مخترع این حسگر قصد دارد با شرکتهای غذایی برای فروش این محصول ارزان و ایمن وارد شور شود.
برچسبها روی بخش بیرون جعبه محصولات قرار می‌گیرند و نیازی به باز کردن آنها برای ارزیابی نیست.
این حسگر در نشست انجمن شیمی آمریکا رونمایی شده است.
.............................
خبر: کاربران رایانه بیشتر پلک بزنند

متخصص چشم پزشکی گفت:کاربران رایانه ای که روزانه ساعات زیادی از رایانه استفاده می کنند، برای پیشگیری از ابتلا به خشکی چشم باید بیشتر از حد معمول پلک بزنند.
دکتر احمد عامری اظهار داشت: خشکی چشم افرادی که از رایانه استفاده می کنند، خودساخته است زیرا در هنگام کار با رایانه به صفحه مانیتور خیره می شوند و کمتر پلک می زنند؛ همین امر سبب کاهش لایه پوششی اشک و در نتیجه فرد دچار سوزش و خارش در چشم ها می شود.
وی گفت: این دسته از افراد دچار اشک ریزش،خارش و سوزش در چشم می شوند و اقدام به مالیدن چشم خود می کنند؛ این حالات واکنش طبیعی قرنیه چشمی است که دچار خشکی شده و به غدد اشکی دستور ترشح اشک می دهد و در نهایت فرد پلک می زند.
عامری ادامه داد:کاربران رایانه بهتر است به مانیتور به صورت ممتد نگاه نکنند، بیشتر از حد معمول پلک بزنند و اگر احساس خشکی در چشم ها کردند، از اشک مصنوعی استفاده کنند.
متخصص استرابیسم چشمی توضیح داد:به طورکلی خشکی چشم ها دو نوع است؛ در نوع اول مقدار اشک چشم کمتر از حدمعمول است اما کیفیت آن مشکلی ندارد.
عامری گفت:برخی بیماری ها مانند بیماری های روماتیسمی و یا بیماری هایی که عصب چشم در اثر آنها دچار صدمه شده است، عامل بروز این نوع خشکی چشم در افراد است.
وی با بیان اینکه نوع دوم خشکی چشم مربوط به کیفیت اشک است، افزود: در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، اشک به لحاظ کمی اشکال ندارد بلکه به لحاظ کیفی دچار مشکل است. اشک چشم از ترکیب عناصر خاصی به وجود آمده است که در صورت تغییر مقدار این ترکیبات، چشم دچار مشکل می شود.
عامری در این مورد نیز توضیح داد: اشک چشم بخشی از تغذیه قرنیه چشم ها را تامین و سطح قدامی قرنیه را صاف و صیقلی می کند. اگر اشک روی قرنیه به خوبی نلغزد و آن را پوشش ندهد، فرد احساس خستگی در چشم ها می کند و تار می بیند و در نهایت دچار سوزش و خارش چشم می شود.
متخصص استرابیسم چشمی اظهار داشت: افرادی که دچار چنین مشکلاتی هستند باید زیرنظر پزشک از اشک مصنوعی استفاه کنند زیرا میزان مصرف اشک مصنوعی بستگی به نیاز بیمار دارد که آن را چشم پزشک معالج تعیین می کند.
.............................
خبر: نصب صندوق‌های صدقه دیجیتال در مترو

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) ضمن اعلام این خبر که صندوق‌های صدقات دیجیتالی در تمام ایستگاه‌های مترو شهری نصب شده و از امنیت بالایی برخوردار است، گفت: در صورت فراهم شدن بسترهای لازم صندوق‌های صدقات را در معابر و خیابان‌ها نیز جایگزین می‌کنیم.
سعید ستاری، درباره راهکارهای برخورد با پدیده سرقت از صندوق‌های صدقات در معابر اظهار کرد: این افراد بیشتر با صندوق‌های صدقات بازی می‌کنند و موفق نمی‌شوند آن را باز کرده و محتویاتش را به سرقت ببرند.
وی افزود: حتی در برخی موارد مشاهده کرده‌ایم که صندوق‌ها را به طور کامل از جای خود در می‌آورند و می‌برند.
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در این زمنیه از ناجا طلب کمک می‌کنیم، اظهار کرد: از مردم نیز می‌خواهیم که وجوهات خود را به کمک روش‌های بانکی، الکترونیکی و اینترنتی به دست کمیته امداد برسانند.
ستاری ادامه داد: البته در خصوص ایمن‌سازی صندوق‌ها اقدامات خوبی انجام شده و میزان سرقت به حداقل ممکن خود رسیده است. در همین راستا با مشارکت شهرداری صندوق‌های دیجیتالی صدقات در تمام ایستگاه‌های مترو نصب شده است و مسافران مترو می‌توانند ارقام مختلفی را از طریق کارت‌ بلیت‌های خود بپردازند.
وی درباره راه‌اندازی صندوق‌های دیجیتالی در معابر و خیابان‌ها نیز گفت: به دنبال فراهم کردن بسترهای لازم و انجام توافقاتی با شهرداری برای اجرای این طرح هستیم. اکنون 280 هزار صندوق صدقات بزرگ و معمولی در معابر کشور نصب وجود دارد.
.............................
خبر: آخرین مرحله از طولانی ترین آزمایش جهان
در طولانی ترین آزمایش در حال اجرای جهان که نشان می دهد جامدات هم می توانند در شرایط خاص مثل مایعات جریان داشته باشند 25 هزار نفر از 158 کشور جهان ثبت نام کرده اند.
طولانی ترین آزمایش جهان از سال 1927 در دانشگاه کوئینزلند استرالیا آغاز شده و کماکان ادامه دارد. در این آزمایش نسبتا مشهور که به «آزمایش چکیدن قیر» شناخته می شود، تکه های جامد و خردشده قیر، از یک ظرف سوراخ دار، در حال چکیدن به درون یک ظرف زیرین هستند، ولی هر چند سال فقط یک قطره!
این آزمایش برای این طراحی شده است که نشان دهد جامدات هم می توانند در شرایط خاص مثل مایعات جریان داشته باشند.
طبق گفته پروفسور «آندرو وایت» مسئول فعلی این پروژه، از ابتدای این آزمایش تا سال 1988 فقط 7 قطره چکیدند، یعنی به طور متوسط هر 8 سال یک قطره. ولی از سال 1988 تا سال 2014 این روند به هر 13 سال یک قطره رسید، یعنی در سال 2000 یک قطره و در سال 2014 هم یکی (در مراحل نهایی چکیدن).
نکته دیگر در خصوص قطرات هشتم و نهم آن است که این دو قبل از آن که به طور کامل از ظرف بالایی جدا شوند، به توده قطرات انباشته شده در ظرف زیرین برخورد کردند.
موضوع بسیار جالب در خصوص این آزمایش آن است که فرایند آن از طریق 3 وب کم آنلاین به طور همیشگی و از طریق وب سایت www.theninthwatch.com قابل تماشا است و تاکنون 25000 هزار نفر از 158 کشور دنیا رسما برای پایش آن ثبت نام کرده اند!
جالب تر این که کسانی که درست در لحظه جدا شدن هر قطره، در حال تماشای فرایند آزمایش باشند، نامشان در آزمایش ثبت خواهد شد.
پروفسور وایت اشاره کرده است که لحظه واقعی چکیدن قطره از طریق آنالیز سرعت آن با استفاده از فیلم های ضبط شده مشخص شده و به کاربران اطلاع داده خواهد شد.
.............................
خبر: درمان افسردگی در سالمندان با اینترنت

نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که استفاده از اینترنت می تواند با افسردگی در سالمندان مبارزه کند.
تخمین زده می شود حدود 10 میلیون آمریکایی مسن از افسردگی رنج می برند مشکلی که اغلب ناشی از حس تنهایی و انزوا است. اما تحقیقاتی که طی شش سال اخیر انجام شده است نشان می دهد استفاده از اینترنت در بین افراد مسن می تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 30 درصد کاهش دهد.
دکتر شیلا کاتن استاد ارتباطات، اطلاعات و رسانه دانشگاه دولتی میشیگان و مجری این تحقیقات می گوید: این تاثیر بسیار قوی است. افراد مسن که با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند با دیگران در ارتباط باشند کمتر احساس تنهایی می کنند.
پروفسور کاتن و همکارانش داده های تحقیقات سلامت و بازنشستگی را که اطلاعات بیش از 22 هزار شهروند بزرگسال آمریکایی را هر دو سال یکبار جمع آوری می کند تحلیل کردند. این نمونه خاص شامل بیش از سه هزار شهروند بود.
کاتن این مطالعه را یکی از بزرگ ترین و منسجم ترین تحقیقات از این نوع می داند.
مطالعات کوچک تر دیگر، درباره نقش استفاده از اینترنت و به طور کلی فناوری که می تواند به مردم در غلبه بر افسردگی موثر باشد بی نتیجه بوده است.
یک دلیل برای اینکه این مطالعه متفاوت به نظر می رسد در نظر گرفتن سطح افسردگی افراد پیش از آغاز استفاده از اینترنت بود. محققان می خواستند بدانند آیا افسردگی گذشته، افسردگی کنونی را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر.
آنها پاسخ این سئوال را مثبت یافتند چرا که برخی از افراد با وجود استفاده از اینترنت در سنین بالا، همچنان افسرده می ماندند.
دانش پژوهان دانشگاه میشیگان همچنین یافته های تحقیقات دیگر را نیز تایید کردند: استفاده از اینترنت در افراد مسنی که تنها زندگی می کنند تاثیر بیشتری در کاهش سطح افسردگی دارد.
کاتن تاکید می کند: این مطالعه حاکی از نقش مهم استفاده از اینترنت در کاهش سطح افسردگی در افراد مسن و بازنشسته است.
وی افزود: همه چیز به چگونگی انتخاب فرد در استفاده از فناوری بر می گردد و از این رو میانه روی و رعایت تعادل بهتری گزینه است.
به گفته وی اگر تمام روز پای رایانه بنشینید و نقش هایی که زندگی دارید را نادیده بگیرد باید بدانید که رایانه قطعا تاثیر منفی بر زندگی می گذارد. اما اگر به میزان متعادل از فناوری استفاده کنید و کارهایی را برای بهبود سطح کیفی زندگی انجام دهید تاثیر رایانه و فناوری بر زندگی و سلامت شما مثبت خواهد بود.
نتایج این تحقیقات در نشریه پیری شناسی، علوم رووانشناختی و علوم اجتماعی منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

96313