۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 24 ارديبهشت ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: چگونه برنامه جاسوسی سایبری آمریکا موجب تشدید تحریم ایران شد
اسناد تازه‌ای که در مورد عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده نشان می‌دهد این سازمان از اطلاعات جاسوسی خود برای ترغیب دیگر کشورها به تشدید تحریم ایران استفاده کرده است.
بر همین اساس آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2010 اطلاعات جاسوسی مهمی را در اختیار سوزان رایس سفیر خود در سازمان ملل متحد قرار داد تا از آن برای جلب حمایت و همراهی دیگر دولت ها برای تشدید تحریم ایران استفاده گردد.
شورای امنیت سازمان ملل در ماه می سال 2010 تلاش داشت تا حمایت ده‌ها کشور جهان از طرح تشدید تحریم‌های ایران به علت تعقیب یک برنامه صلح آمیز هسته‌ای را به دست آورد. بسیاری از کشورها در مورد نیات آمریکا مشکوک بوده و حاضر به همراهی با این کشور نبودند و در این زمینه تصمیم نگرفته بودند. به همین علت سوزان رایس خواستار همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا در جهت پیشبرد برنامه‌هایش و طراحی یک استراتژی به منظور تحقق این هدف شد.
آژانس امنیت ملی آمریکا هم با تشدید جاسوسی‌های خود چهار عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل را هدف قرار داد. جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از نمایندگان چهار کشور بوسنی، گابن، نیجریه و اوگاندا باعث شد تا سوزان رایس در جریان مذاکرات به منظور اقناع آنها دست بالاتر را داشته باشد.
در نتیجه آمریکا توانست اطلاعات لازم برای اقناع برخی اعضای مردد شورای امنیت را به دست آورد و در نتیجه از 15 عضو شورای امنیت 12 عضو به نفع تشدید تحریم‌های ظالمانه بر ضد جمهوری اسلامی ایران رای دادند.
رایس بعدها از آژانس امنیت ملی آمریکا بابت این همکاری تشکر کرد. زیرا به گفته وی، او از این طریق فهمیده بود که نمایندگان چین، انگلستان، فرانسه و روسیه و .... چه زمانی دارند حقیقت را می‌گویند و موضع واقعیشان در مورد تحریم ها چیست. رایس به کمک آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات مورد نیاز در مورد مواضع دهها کشور دیگر در مورد تحریم ایران و خط قرمزهای آنها را نیز جمع آوری و سازماندهی کرد.
قرار است جزییات بیشتر در مورد این مساله در کتاب جدیدی که از سوی گلن گرینوالد در حال نگارش است، منتشر شود. این کتاب جایی برای مخفی شدن نیست: ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا و دولت کنترل گر آمریکا نام دارد. گرین والد از جمله روزنامه نگارانی است که در زمینه افشای اطلاعات مربوط به جاسوسی‌های غیرقانونی آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری‌های گسترده‌ای با ادوارد اسنودن داشته است.
در این کتاب اسامی کشورهایی که سفارتخانه‌هایشان هدف جاسوسی های سایبری این آژانس قرار گرفته نیز افشا شده است. اسامی این کشورها عبارتند از برزیل، بلغارستان، کلمبیا، اتحادیه اروپا، فرانسه، گرجستان، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، اسلوواکی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، تایوان، ونزوئلا و ویتنام.
............................
خبر: اتهام‌زنی مجدد به ایران در مورد هک کردن صنایع دفاعی آمریکا

ایران برای چندمین بار به هک کردن وب‌سایت‌های وابسته به شرکت‌های دفاعی و صنایع نظامی در آمریکا متهم شد.
موسسه امنیت فایر- آی ادعا کرده که یک گروه هکری ایرانی تلاش‌های خود در این زمینه را در ماه های اخیر افزایش داده است.
این گروه که خود را تیم امنیتی آژاکس نام گذاری کرده قبلا در زمینه هک کردن صفحه اول سایت‌های مختلف فعال بوده، اما به تازگی زمینه فعالیتش را تغییر داده و از شبکه ای از رایانه ها برای سرقت اطلاعات مورد نظر و نفوذ دادن بدافزارهای مختلف در سرورهای هدف استفاده کرده است.
فایر- آی در گزارش خود مدعی شده که این گروه ایرانی 77 آمریکایی را هدف حملاتش قرار داده و اطلاعات مسروقه خود را بر روی یک سرور کنترل و فرمان نگهداری می کند. زبان رایانه‌های اکثر این قربانیان به فارسی تغییر کرده و زمان آنها بر مبنای زمان ایران تنظیم شده است. گروه مذکور تعدادی از پیمانکاران وزارت دفاع آمریکا را هم هدف گرفته است.
فایر- آی نتوانسته ارتباطی میان این گروه و دولت ایران بیابد و لذا در گزارش خود از اتهام زنی های همیشگی خودداری کرده است. با این حال تلاش شده تا اقدامات این گروه با اقدامات گروه‌های هکری چینی مشابه دانسته شود. همچنین ادعا شده این گروه در سال 2010 توسط دو نفر با اسامی مستعار HUrr1c4nE!  و Cair3x تاسیس شده است.
............................
خبر: اعتراف رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به کشتن مردم بر اساس اطلاعات اینترنتی
ژنرال مایکل هیدن رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اذعان کرد کارکنان این سازمان جاسوسی با بررسی متادیتاهای جمع‌آوری‌شده در مورد هر فرد در اینترنت در مورد کشتن وی تصمیم می‌گیرند.
وی به شدت از اقدامات جاسوسی آمریکا و تلاش آن برای کنترل نحوه استفاده کاربران از اینترنت در سراسر جهان دفاع کرده و افزوده که البته از استانداردهای متفاوتی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده می شود.
به گفته وی جمع آوری متادیتاها در مورد هر فرد اطلاعاتی بیش از آنچه که برای تصمیم گیری در مورد یک فرد مورد نیاز است در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می‌دهد و کاخ سفید از همین طریق صرف نظر از محتوای ارتباطات افراد همه چیز را در مورد آنها می‌داند.
وی افزوده که آژانس امنیت ملی آمریکا تمام سوابق ارتباطات اینترنتی، تماس‌های تلفنی و ... را جمع آوری میکند و برای این کار از پشتیبانی شرکت‌های فناوری برخوردار است. به عنوان مثال سوابق مکالمات تلفنی افراد از اکتبر سال 2011 جمع آوری شده و نگهداری می شود. البته دسترسی به این سوابق و اطلاعات محدودیت‌های جدی دارد.
ژنرال هیدن از سال 1999 تا سال 2005 رییس آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و پس از ترک این سازمان تا سال 2009 در سازمان جاسوسی سیا مشغول به کار بود.
گفتنی است متادیتا یا ابرداده مجموعه‌ای از اطلاعات و توضیحات است که توصیف کننده یک داده خاص است. به طور مثال : فرمت داده، مقیاس داده، موقعیت و مختصات جغرافیائی محدوده اطلاعات، تهیه کننده، سازمان تهیه کننده، تاریخ تهیه، میزان دقت اطلاعات، نرم افزار و روش تهیه اطلاعات، آدرس و مشخصات تهیه کننده اطلاعات، نوع سطح دسترسی و میزان امنیت اطلاعات و …
فراداده، سیستم‌های جستجوی اطلاعات را قادر می‌سازد به جای جستجوی اطلاعات حجیم، تنها “فراداده” آن اطلاعات را جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در مورد موجودیت و چیستی اطلاعات، بدون دسترسی به اصل آن، در اختیار آنها قرار دهد.
............................
خبر: فندک هوشمند طراح ایرانی که سیگاری‌ها را شرمنده می‌کند!
در حال حاضر دستگاههایی برای پیگیری گامها، وزن و کالری مصرفی وجود دارد اما فناوری جدید یک طراح ایرانی مستقر در بوستون با تغییر این کاربری، به نظارت بر تعداد سیگارهای روشن شده در روز می‌پردازد.
فندک هوشمند "Quitbit"که توسط امیر عطا غفرانی،فارغ‌التحصیل رشته مدیریت نوآوری دانشگاه براون و همکارانش ساخته شده، بجای تشویق افراد به سیگار کشیدن،آنها را با نمایش میزان واقعی عاداتشان شرمنده کرده و به سوی ترک سیگار پیش می‌برد.
این فندک در هر بار استفاده،تعداد سیگارهایی را که فرد روشن کرده و مدت زمانی که از روشن کردن سیگار قبلی گذشته، ثبت می‌کند.
یک نرم‌افزار مرتبط نیز این داده‌ها را در دوره‌های زمانی طولانی‌تر پیگیری کرده و می‌تواند به منظور تعیین اهداف مورد استفاده قرار بگیرد.
این نرم‌افزار همچنین می‌تواند میزان پولی را که صرف خرید سیگار شده یا متعاقبا با ترک آن، ذخیره شده، محاسبه کند و به افراد سیگاری در شناسایی اوقات روز که در آن بیشتر سیگار می‌کشند، کمک کند.
پیشرفتهای حاصله را سپس می‌توان در انجمن دارندگان Quitbit یا با دوستان در سایتهای اجتماعی به اشتراک گذاشت.
فندک Quitbit با استفاده از یک المنت گرمایشی مانند فندکهای خودرو، سیگار را روشن می‌کند و ابزار الکترونیکی به شمارش تعداد سیگارهای روشن شده با آن می‌پردازد.
یک نمایشگر ال‌ای‌دی کوچک در جلوی فندک به نمایش تعداد سیگارها و مدت زمانی که از سیگار قبلی گذشته، می‌پردازد.
به گفته غفرانی، وی Quitbit را تنها برای پیگیری عادات سیگار کشیدن دارنده آن طراحی کرده، از این رو روشن کردن سیگار دیگران یا به اشتراک گذاشتن آن با دوستان تاثیری بر این پیگیری نخواهد داشت.
همچنین می‌توان این فندک را زمان‌دار یا برنامه‌ریزی کرد تا در دوره‌های تنظیم شده کار کند که این امر بطور مثال به کاهش مصرف سیگار در طول روز کمک خواهد کرد.
فندک Quitbit از بلوتوث استفاده کرده و با تلفنهای همراه آیفون 4S ،5 ،5S و همچنین آندروید 4.3 و بالاتر سازگار است.
این فندک اکنون برای جذب سرمایه در سایت کیک‌استارتر قرار گرفته و غفرانی و همکارانش امیدوارند بتوانند تا ماه ژوئن 50 هزار دلار سرمایه برای ساخت فناوری خود بدست بیاورند.
......................
خبر: کیت‌ تشخیص زودهنگام سرطان در کشور تولید شد

محققان ژنتیک کشور موفق به تولید کیت‌های تشخیصی با قابلیت شناسایی زودهنگام سرطان براساس مولکول‌های منتقل کننده پیام‌های سلولی شدند.
دکتر محمود تولایی،عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران و از محققان این طرح با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد:مهمترین رمز موفقیت در مواجهه با سرطان تشخیص زودهنگام بیماری است.متاسفانه در اغلب موارد سرطان هنگامی شناسایی می‌شود که بخشی از بدن آسیب دیده و علائم بالینی بیماری بروز کرده حال آن که فرایند ابتلا به سرطان معمولا سه، چهار سال قبل از آن شروع می شود که اگر در همان مراحل اولیه با روش های سلولی ملکولی از بروز سرطان مطلع شویم می توان به نحو موثری این بیماری را مهار کرد.
وی خاطرنشان کرد: محققان شرکت دانش بنیان پارس ژنگان فن آور که با هدف توسعه تحقیقات، بومی سازی فن آوری، کارآفرینی و نیز کاربردی سازی کلینیکی RNAهای غیر کد کننده (ncRNA)از جمله میکرو آر ان ای ها تاسیس شده در قالب طرحی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی مراکز دیگر در حال بررسی ملکول‌های میکرو آر ان ای هستند که با انتقال پیام یک فرآیند غلط در فرآیندهای سلولی در فرایند سرطان ایفای نقش می‌کنند؛ لذا اگر بتوان زود به وجود این ملکول‌ها که سه،چهار سال قبل از بروز علائم سرطان در جریان خون ظاهر می‌شوند،پی برد می توان از گسترش سرطان پیشگیری کرد.
تولایی تصریح کرد:حاصل تحقیقات ما به صورت دو کیت تشخیصی تجاری سازی شده که در غربالگری سرطان قابل استفاده است.در این مرحله در حال بررسی این مساله هستیم که در هر سرطان میزان چه مولکول‌هایی افزایش می یابد که به معنای نقش آنها در انتقال پیام‌های سلولی سرطان است.
وی خاطرنشان کرد: کیت های تشخیصی تولیدی که عمدتا استفاده تحقیقاتی دارند در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، یزد، گلستان و ... مورد استفاده قرار گرفتند.
عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: زمینه تحقیقاتی RNAهای غیر کد کننده به ویژه microRNA در سطح جهانی رشد بالایی داشته و شرکت های تحقیقاتی، دارویی و درمانی بسیاری در این زمینه ورود کرده اند.نتایج اولیه کاربری این مولکول‌ها به عنوان بیومارکرهای تشخیصی و تارگت های درمانی کاملا امیدوار کننده بوده و بیانگر بازار گسترده این مولکول ها در حیطه سرطان، بیماریهای قلبی عروقی، چاقی، عفونی و غیره است.
عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله (عج)خاطرنشان کرد: در کشور ما نیروی انسانی مستعد و اساتید برجسته در تمام زمینه‌ها وجود دارد و کشور دارای ذخایر غنی ژنتیکی است که ضرورت دارد مدیران و سیاستگزاران با مدیریت هوشمندانه امکان استفاده زا این ظرفیت‌ها را فراهم کنند.
تولایی در پایان با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی ژنتیک ایران در خردادماه،این کنگره را فرصتی مناسب برای هم اندیشی و هم افزایی علمی محققان داخلی و خارجی در راستای توسعه دانش ژنتیک و فناوری زیستی ارزیابی کرد.
اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران به همراه جشنواره فرهنگی هنری ژنتیک، سوم تا پنجم خردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.
......................
خبر: افراد هدف‌دار بیشتر عمر می‌کنند

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران آمریکایی و کانادایی نشان می‌دهد، داشتن هدف در زندگی بدون در نظر گرفتن نوع هدف  به افزایش طول عمر افراد منجر می‌شود.
به نظر می‌رسد افرادی که در زندگی هدف مشخصی را دنبال می‌کنند،بیش از سایرین به سلامت خود اهمیت می‌دهند.
محققان در این مطالعه وضعیت سلامت جسمی و روحی بیش از 7000 شهروند آمریکایی 20 تا 75 ساله را مورد بررسی قرار داده و از افراد در خصوص داشتن هدف در زندگی سوال کردند.
پس از 14 سال بار دیگر وضعیت این افراد مورد بررسی قرار گرفته و محققان دریافتند،افراد هدف‌دار در زندگی بیش از افراد بی‌هدف عمر کرده‌اند.
سال‌های افزوده شده به عمر، به سن فرد یا مدت زمان بازنشستگی بستگی ندارد، در حقیقت داشتن هدف در هر سنی می‌تواند به طول عمر فرد منجر شود.
به گفته دکتر"پاتریک هیل"از محققان دانشگاه کارلتون در اتاوا،تعیین هدف در زندگی به فعالیت‌های روزانه فرد جهت می‌دهد و این جهت‌بخشی به زندگی و دنبال کردن اهداف  بدون در نظر گرفتن نوع هدف  به طول عمر بیشتر فرد کمک می‌کند.
نتایج این مطالعه در مجله Psychological Science منتشر شده است.
......................
خبر: کاشف واکسن جذام درگذشت

جاسینتو کانویت،پزشک و دانشمند ونزوئلایی که شهرت خود را مدیون تولید واکسن جذام و عمری تلاش برای کمک به فقرا است،در سن 100 سالگی درگذشت.
کانویت در سال 1913 در یک خانواده مهاجر اسپانیایی متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاهی در کاراکاس ادامه داد.
وی تحت تاثیر بدنامی بیماران جذامی،به کار برای آنها در حاشیه شهر و همچنین مناطق جنگلی دورافتاده پرداخت.
در بیانیه‌ای که مرگ وی را در وب‌سایتش اعلام کرده، آمده است:دکتر کانویت به دلیل فداکاری‌هایش در مورد فقرا و مبتلایان به بیماریهای دلهره‌آور،یک قهرمان مشهور در ونزوئلا بود.وی در طول زندگی کاری خود هیچگاه از بیمارانش پول دریافت نکرد.
کانویت در سال 1987،درمان موجود برای بیماری سل را با یک باکتری موجود در آرمادیلو برای طراحی واکسن جدید علیه جذام ترکیب کرد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.
جذام یک بیماری عفونی مزمن است که باعث زخمهای پوستی و آسیبهای عصبی بد شکل در بازوها و پاها می‌شود.با گذشت زمان این بیماری می‌تواند منجر به بی‌حسی در برابر درد و از دست رفتن بخشهایی از اندام شود.در گذشته،جذام به عنوان بیماری لاعلاج شناخته شده و بیماران را به حاشیه شهرها می‌راندند.
دولت ونزوئلا کانویت را در سال 1988 برای جایزه نوبل معرفی کرد که موفق به دریافت آن نشد.
وی در میان بسیاری از افتخارات بین‌المللی، توانست جایزه شاهزاده آستریاس اسپانیا و نشان لژیون دونور فرانسه را بدست بیاورد.
کانویت همچنین واکسنی را علیه یک بیماری گرمسیری پوستی موسوم به لیشمانیاز کشف کرد که توسط پشه منتقل شده و با فقر و سوءتغذیه مرتبط است.
این دانشمند ونزوئلایی اخیرا به کار در حوزه پژوهشهای درمانی سرطان ادامه داده و تحقیقات جدید خود را در سن 100 سالگی در سال 2013 منتشر کرده بود.
کانویت گفته بود:من برای بدست نیاوردن جایزه نوبل بی‌خواب نمی‌شوم اما این اتفاق حتما برای کشف درمانی برای سرطان رخ خواهد داد.
خانواده کانویت، مرگ وی را در اعلامیه‌ای کوتاه و بدون توضیحات اضافی در مورد علت مرگ،‌برای رسانه‌های ونزوئلا ارسال کردند.
در این اعلامیه آمده است:دکتر جاسینتو کانویت گارسیا،پس از 100 سال زندگی و تعهد به انسانها در حوزه پزشکی درگذشت.
......................
خبر: آغاز بکار بزرگترین نمایشگاه نوآوری‌های پیشرفته پزشکی

کنگره جهانی ارتوپدی با برگزاری نمایشگاهی از جدیدترین نوآوری‌های پزشکی بویژه در حوزه اندام مصنوعی،در شهر لایپزیگ آلمان آغاز بکار کرد.
کنگره جهانی ارتوپدی OTWorld از روز دوشنبه 13 مه (23 اردیبهشت) با حضور 548 شرکت‌کننده از 37 کشور جهان با نمایش جدیدترین محصولات و نوآوری‌های پزشکی آغاز شد.
در نمایشگاه لایپزیگ که بزرگترین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود، انواع مختلف نوار زخم‌بندی، اندام بدن،دست چاپ سه‌بعدی قابل کنترل،اسکلت خارجی برای کمک به راه رفتن افراد معلول به عنوان جدیدترین ابداعات پزشکی عرضه شده‌اند.
دست بیونیک i-limb محصول شرکت انگلیسی Touch Bionicsیکی از برجسته‌ترین محصولاتی است که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
طراحی منحصربفرد انگشتان دست، قابلیت چرخش شست و مچ دست از ویژگی‌های این دست مصنوعی پیشرفته‌ است که عملکرد آن توسط نرم‌افزار مخصوص تلفن‌همراه هوشمند قابل کنترل است؛کاربر با استفاده از برنامه نرم‌افزاری مخصوص سیستم عامل iOS می‌تواند حالت‌های مختلف دست را کنترل کند.
پای چاپ سه‌بعدی طراحی شده توسط شرکت روسی Ortokosmos،اسکلت خارجی 140 هزار دلاری exoskeleton برای کمک به راه رفتن افراد معلول از جمله دیگر محصولات برجسته عرضه شده در این نمایشگاه است.
......................
خبر: نخستین هواپیمای برقی جهان به پرواز درآمد

شرکت ایرباس نخستین نمونه از نسل هواپیماهای برقی را به پرواز درآورد؛این هواپیماها می‌توانند هزینه‌ مسافرت‌های هوایی را تا یک سوم کاهش دهند.
E-Fan نخستین هواپیمای تمام برقی جهان است که ماه گذشته میلادی نخستین پرواز آزمایشی خود را در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه با موفقیت پشت سرگذاشت.
دور دوم پرواز آزمایشی این هواپیما در فرودگاه بوردو در جنوب‌غربی فرانسه با موفقیت انجام شد که یک گام مهم بسوی مسافرت‌های هوایی ارزان‌تر، سبزتر و با آلودگی صوتی بسیار پایین محسوب می‌شود.
اندازه هواپیمای آموزشی دو سرنشین E-Fan از دماغه تا دم 5.79 متر است که از دو باتری پلیمر لیتیوم- یون 120 برای تأمین نیرو استفاده کرده و از توانایی پرواز به مدت یک ساعت پس از هربار شارژ برخوردار است.
پرواز تجاری به مدت یک ساعت با هواپیمای برقی E-Fan تنها 16 دلار هزینه دارد.
به گفته"ژان بوتی"مدیر فنی گروه ایرباس، این هواپیمای برقی علاوه بر کاهش هزینه‌ مسافرت‌های هوایی،میزان انتشار آلاینده‌های موتور هواپیما و آلودگی صوتی را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد، بطوریکه صدای تولید شده توسط هواپیما کمی بیشتر از یک سشوار است.
مدل E-Fan 2.0 یک هواپیمای آموزشی کاملا برقی محسوب می‌شود، درحالیکه هواپیمای E-Fan 4.0 مجهز به یک سیستم هیبریدی است که علاوه بر کاربردهای آموزشی، در پروازهای عمومی نیز قابل استفاده است.
شرکت ایرباس بدنبال طراحی و تولید مدل‌های مختلف این هواپیمای برقی است،به همین منظور قصد دارد کارخانه‌ای را در نزدیکی فرودگاه بوردو احداث کند.
......................
خبر: پارچه‌ای که مثل آفتاب‌پرست به رنگ محیط درمی‌آید

یک مبتکر مجارستانی موفق به طراحی پارچه‌ای شده که بسته به شرایط محیط تغییر رنگ می‌دهد.
موقعیت‌های اجتماعی وجود دارند که در آن‌ها چنانچه لباس‌ به رنگ محیط در آید،می‌تواند کاربر را از پیشامدهای ناخوشایند ایمن کند.هم‌اکنون یک طراح پارچه در بوداپست نخستین گام‌ها برای تولید پارچه‌ای را برداشته که مانند یک آفتاب‌پرست رنگش تغییر می‌کند.
پارچه تعاملی جدید ظرف چندثانیه و با استفاده از تعدادی ابزار الکترونیکی تغییر رنگ می‌دهد و"جودیت دستزر کارپاتی"آن را با استفاده از برنامه‌ریزی رایانه‌ای و ابزار الکترونیکی و مهندسی خلق کرده‌ است.وی مدعی است به دنبال یافتن شیوه‌های جدید تعامل بین انسان و پارچه است.
پارچه جدید شامل نوعی میکروکنترلر با نیروی برق 12 ولت و 20 بورد مدار چاپی سفارشی است و به تغییرات محیط مانند گرما و فشار از طریق تغییردادن رنگ و الگو واکنش نشان می‌دهد.
گفته می‌شود در آینده می‌توان این پارچه را توسعه داد و آن را قابل‌پوشیدن کرد. 
......................
خبر: دسترسی آمریکا به ایستگاه فضایی قطع می‌شود!

روسیه در اعتراض به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در مناقشه با اوکراین،درخواست آمریکا برای استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)پس از سال 2020 را قبول نخواهد کرد.
ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)بطور مشترک توسط روسیه و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد،اما از سال 2011 و همزمان با بازنشسته شدن برنامه شاتل فضایی ناسا،تنها راه رسیدن فضانوردان آمریکایی به ایستگاه، استفاده از کپسول فضایی سایوز روسیه است.
آمریکا برای فرستادن هر فضانورد به ایستگاه فضایی، 60 میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند و قصد دارد که این برنامه را تا سال 2024 ادامه دهد.
اما با افزایش تنش‌های سیاسی بین روسیه و آمریکا در خصوص جزیره کریمه اوکراین، روسیه از توقف دسترسی آمریکا به ایستگاه فضایی از سال 2020 به بعد خبر داد.
"دیمیتری روگوزین"معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد:بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی بصورت مستقل قابل استفاده است، اما آمریکا بدون کمک روسیه قادر به استفاده از بخش اختصاصی خود نیست.
این اقدام روسیه پس از تصمیم ناسا مبنی بر قطع تمامی روابط با محققان فضایی روسیه صورت گرفت؛با این حال برخی منتقدان این حرکت را اقدامی از سوی ناسا برای دریافت بودجه بیشتر از دولت فدرال عنوان می‌کنند.
معاون نخست‌وزیر روسیه پیش از این عنوان کرده بود که آمریکا می‌تواند از این به بعد از ترامپولین(تشک جَستانه)برای فرستادن فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند.
روسیه همچنین خرید موتورهای موشک روسیه توسط آمریکا را ممنوع کرد؛این موتورهای موشک برای پرتاب ماهواره‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
......................
خبر: تفاهم نامه همكاري بين واحد پژوهش و فناوري شركت خطوط لوله و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسيد

تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان واحد پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید.
از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به خوردگی و مدیریت آن در خطوط انتقال نفت، ساخت ماده پلیمری برای تست خطوط لوله، ساخت جاذبه‌ای پلیمری برای جذب لکه‌های نفتی از سطح آب و کاربرد مواد شیمیایی در ارتقای نفت خام اشاره کرد.
بر اساس این تفاهم‌نامه، پژوهشگاه صنعت نفت ساخت و نصب سامانه‌های پرتال و ثابت برای تصفیه آب و فاضلاب مناطق عملیاتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران را برعهده خواهد گرفت.
از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه می‌توان به توسعه و بومی‌سازی سامانه نشت‌یابی آنلاین و کاهش هدر روی نفت و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

36543