۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 27 ارديبهشت ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ایران به باشگاه جهانی تشخیص دیجیتالی پیوست
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری سازمان نظام پزشکی به دانش فنی بیورزونانس و تشخیص دیجیتالی دست یافتند.
بیورزوناس علم تشخیص بیماری ها با استفاده از فرکانس سلولی آنها است که در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها که با روش‌های مرسوم پزشکی قادر به تشخیص آنها نیست،‌این فناوری می‌تواند علت بیماری را تشخیص دهد.
دکتر حمید کشوری، رییس پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دستیابی محققان این مرکز به دانش فنی بیورزونانس و تشخیص دیجیتالی با همکاری سازمان نظام پزشکی خبرداد و گفت: در صورت نهادینه کردن این روش در کشور قادر خواهیم بود تا بسیاری از بیماری‌ها را در مرحله ابتدایی تشخیص دهیم و نسبت به درمان زود هنگام آن اقدام کنیم.
وی، کاهش هزینه های سلامت جامعه و ارتقای نظام سلامت را از مزایای این روش عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون کشورهایی چون آمریکا،آلمان،روسیه،انگلیس و استرالیا به این فناوری دست یافته اند و هم اکنون محققان کشور به این دانش دستیابی کامل پیدا کرده اند و می توانیم ضمن بهره گیری از آن برای تشخیص بیماری ها، انقلابی نوین در عرصه خدمات سلامت ایجاد کنیم.
کشوری با تاکید بر اینکه مرکز تحقیق و توسعه بیورزونانس در دانشگاه امیرکبیر ایجاد شده است،اظهار داشت: به زودی این دانش و فناوری های مرتبط با آن را در اختیار پزشکان قرار می دهیم تا برای تشخیص زودرس بیماریها از آن استفاده كنند.
رئیس پژوهشکده سلامت الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد:همزمان با برگزاری دومین کنفرانس تله مدیسین و سمینار بیورزونانس در روز 29 اردیبهشت جشن دستیابی ایران به دانش بیورزونانس و تشخیص دیجیتالی برگزار خواهد شد.
به گفته وی با دستیابی به این فناوری ایران به باشگاه جهانی بیورزونانس پیوسته خواهد شد.
کشوری با بیان اینکه در این مراسم با حضور اساتید دانشگاه های کشور و مدیران عالی رتبه عرصه سلامت و برخی از اساتید جهانی بیورزونانس برگزار می شود، اضافه کرد: پس از این مراسم، دو روز کنفرانس تله مدیسین و دو روز نخستین کنفرانس بیورزونانس و شیوه های نوین تشخیص بیماری ها در دانشگاه امیرکبیر برگزار خواهد شد.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کنفرانس به آدرسwww.irtelemed.ir مراجعه کنند.
......................
خبر: جایزه حل مشکل حمل و نقل نیویورک به یک مهندس ایرانی رسید
نینا محجوب، مهندس ایرانی و همکارانش به عنوان یکی از برندگان رقابت حل مشکل جمعیت نیویورک امریکا معرفی شدند.
مجله «متروپلیس» مدتی پیش برای رقابت"شهرهای زنده"خود از شرکت‌کنندگان خواست راهکارهایی را برای حل بحران مسکن پیش‌ روی شهر نیویورک ارائه دهند.
بر اساس ادعای این مجله، انتظار می‌رود این شهر تا سال 2040 پذیرای بیش از یک میلیون سکنه بیشتر باشد و این امر مشکلات مضاعفی برای حمل و نقل و مسکن ایجاد می‌کند.
این رقابت به دنبال طرح‌هایی بود که در پنج بخش نیویورک قابل‌پیاده‌سازی باشند.همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود دوام‌پذیری، استراتژی‌های چندکاربرده،امکانات رفاهی سبک زندگی و طرح چند نسلی نیز در نظر گرفته شود.
طرح"ویو"برنده نخست رقابت مزبور،توسط"اندرو دافین"و شرکت NBRS+Partners ارائه شد و در واقع،بازتوسعه خط ریلی West Side Line است که در سال 1934 و پیش از بلااستفاده‌شدن آن افتتاح شده بود.
برنده دوم این رقابت نیز چاد کلوگ، ماتیو بولز و نینا محجوب از شرکت طراحی AMLGM معرفی شدند.طرح Urban Alloy آن‌ها تبادل بین جاده‌های بزرگ و حمل و نقل ریلی را میسر می‌کند و شامل ساختاری با پیچک‌های فولادی وسیعی است که خطوط قطار و آزادراه‌ها را شامل می‌شود و نقطه اتصال مرکزی برای مردم نیویورک است.علاوه بر داشتن هاب حمل‌ونقل، این ساختار همچنین دارای واحدهای مسکونی و فضاهای سرگرمی است که توسط ارتباطات حمل و نقلی به آسانی در دسترس قرار می‌گیرد.
هر یک از این برندگان 10 هزار دلار امریکا را به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.
......................
خبر: بنیاد ژنتیک در تهران راه‌اندازی می‌شود
 
بنیاد ژنتیک تهران در راستای کمک به پیشگیری و درمان بیماری های ژنتیکی به همت انجمن ژنتیک ایران و با همکاری بهزیستی تهران راه اندازی می شود.
دکتر مختار جلالی جواران، رییس انجمن ژنتیک ایران با اعلام این مطلب گفت:با توجه به حدود دو هزار بیماری با منشاء ژنتیکی که درد و رنج فراوانی به بیماران و خانواده های آن ها و هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل می کند، انجمن ژنتیک در راستای کمک به کاهش آلام بیماران با حمایت و همکاری بهزیستی استان تهران اقدام به راه اندازی بنیاد ژنتیک تهران کرده است.
مراسم افتتاحیه این بنیاد، سوم خرداد ماه همزمان با افتتاح نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران با حضور جمعی از مسوولان کشوری، اساتید و محققان داخلی و خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد ژنتیک در بدو تاسیس عمدتا در زمینه مشاوره و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از بیماری های ژنتیک فعالیت خواهد داشت و در ادامه با تامین تجهیزات آزمایشگاهی لازم در زمینه تشخیص پیش از تولد بیماری های ژنتیکی و نهایتا درمان بیماران به مردم خصوصا اقشار محروم جامعه ارائه خدمت خواهد کرد.
جلالی تصریح کرد:هدف بنیاد، توسعه فعالیت ها به سراسر کشور است، خصوصا این که انجمن ژنتیک ایران حتی در دورترین شهرهای کشور نیز اعضایی دارد که می توانند برنامه های بنیاد ژنتیک را در اقصی نقاط ایران اجرایی کنند؛با این حال با توجه به حمایت سازمان بهزیستی استان تهران و روند طولانی تر کسب مجوز فعالیت در سطح ملی در بدو تاسیس بنیاد بر تهران متمرکز شده ایم.
وی با اشاره به خیریه بودن بنیاد از عموم مردم خصوصا خیران دعوت کرد با کمک به بنیاد ژنتیک صالحات باقیاتی برای خود به یادگار بگذارند.
دکتر فروزنده محجوبی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک نیز که پیگیری امور مربوط به راه اندازی بنیاد ژنتیک را عهده دار بوده است، اظهار کرد:بنیاد ژنتیک در حوزه آموزش ژنتیک از سطح عموم جامعه تا پزشکان و متخصصان این حوزه، ارائه مشاوره های ژنتیک و خدمات آزمایشگاهی در زمینه بیماری های مادرزادی و ارائه درمان های مناسب به مبتلایان فعالیت خواهد داشت.
عضو هیات امنای بنیاد ژنتیک تهران خاطرنشان کرد:از آنجا که بنیاد، موسسه ای خیریه و متکی به کمک های مردمی است از هر گونه کمک و حمایت مالی و معنوی هموطنان به بنیاد در راستای کمک به گروه های نیازمند خصوصا محرومان جامعه استقبال می کنیم.
رییس شاخه ژنتیک انسانی انجمن ژنتیک ایران در ادامه با ابراز تاسف از شیوع نسبتا بالای بیماری های مادرزادی در کشور اظهار داشت:درصد قابل توجهی از بیماری های ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی است که متاسفانه همچنان در کشور خصوصا در مناطق روستایی بسیار شایع است؛ لذا یکی از برنامه های محوری بنیاد در حوزه اطلاع رسانی، آشنا کردن خانواده ها و جوانان با خطرات ازدواج های فامیلی به ویژه در خانواده های دارای فرزندان بیمار و حداقل ترغیب خانواده ها به شناسایی ناقلان ژن بیماری در بین اعضا و پیشگیری از ازدواج فامیلی آنها یا تشویق به استفاده از روش های تشخیص ژنتیکی پیش از تولد نوزادان است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی عمومی و توجه به تکنیک های تشخیص بیماری های ژنتیکی از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری ها، پیشگیری و زمینه ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم بیماران فراهم شود.
نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران، سوم تا پنجم خردادماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
......................
خبر: کشف قدیمی‌ترین اسپرم جهان

دانشمندان اسپرم فسیل‌شده‌ای را کشف کرده‌اند که قدمتش به 17 میلیون سال پیش می‌رسد.
این اسپرم به یک میگوی ریز تعلق دارد و بزرگ‌تر از کل بدن خود موجود بوده است.
اسپرم حفظ‌شده در سایت فسیلی میراث جهانی Riversleigh در کوینزلند استرالیا کشف شده است؛تصور می‌شود این اسپرم عظیم بزرگ‌تر از طول بدن خود حیوان بوده باشد اما در درون ارگان‌ جنسی این سخت‌پوست فسیل‌شده که در آب شیرین می‌زیسته و ostracod نام دارد و به صورت مارپیچ بوده است.
پروفسور مایک آرکر از دانشگاه نیوساوت‌ولز نیز که به مدت بیش از 35 سال به حفاری در Riversleigh مشغول بوده،این فسیل را قدیمی‌ترین اسپرم جهان می‌داند.
انباشت‌های فسیلی در این سایت که در شمال غربی کوینزلند واقع شده‌، همواره مکان کشف بسیاری از حیوانات استرالیایی ماقبل تاریخ بوده‌اند اما کشف این اسپرم فسیلی که دارای هسته نیز هست،کاملا غیرمنتظره بود.
مطالعات میکروسکوپی نشان داد فسیل‌ سخت‌پوست مورد مطالعه در این سایت حاوی اندام‌های درونی حفظ‌شده شامل اندام‌های جنسی‌ بود.در درون این اندام‌ها سلول‌های اسپرم بزرگ کاملا حفظ‌شده‌ای قرار داشت و در درون اسپرم نیز هسته‌ای بود که زمانی حاوی کروموزوم‌های حیوان و دی ان ای بوده است.
......................
خبر: نانو پوستری که آلودگی هوا را جذب می‌کند

محققان دانشگاه شفیلد پوستر غول‌پیکری طراحی کرده‌اند که با استفاده از فناوری نانو، ترکیبات سمی موجود در هوا را جذب می‌کند.
پوستر جذب‌کننده آلاینده‌های هوا، یک روش ساده و قابل استفاده در مناطق پرتردد شهری است که به کاهش بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا کمک می‌کند.
نمونه اولیه این پوستر در ابعاد 20*10 متر طراحی شده است که قادر به جذب ترکیبات سمی از 20 خودرو در طول روز است.
سطح این پوستر با نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم میکروسکوپی پوشانده شده است که ترکیبات سمی در هوا را می‌مکند؛ این ماده در پنجره‌های خود تمیزشونده نیز استفاده می‌شود.
با تابش نور خورشید، نانوذرات برانگیخته شده و در واکنش با اکسیژن، آلودگی هوا را جذب می‌کنند.
پروفسور"تونی ریان"یکی از طراحان این پوستر معتقد است، درصورتیکه تمامی بنرها، پوسترهای تبلیغاتی و پرچم‌های نصب شده در سطح شهر به این فناوری مجهز شوند، کیفیت هوا بطور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.
ایده دیگر محققان دانشگاه شفیلد افزودن نانوذرات به پودر لباسشویی است که امکان جذب ترکیبات سمی در هوا هنگام راه رفتن فرد را فراهم می‌کند.
هزینه تولید پوستر جذب‌کننده آلاینده‌های هوا حدود 170 دلار اعلام شده است.
......................
خبر: سقوط موشک حامل ماهواره فوق‌پیشرفته ارتباطی روسیه

موشک پروتون حامل ماهواره فوق‌پیشرفته ارتباطی مخابراتی روسیه حدود شش دقیقه پس از پرتاب، بر فراز چین نابود شد.
موشک پرتون M روز جمعه 26 اردیبهشت از مرکز فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.
این موشک حامل پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین ماهواره ارتباطی- مخابراتی روسیه Express-AM4Pبود که حدود شش دقیقه پس از پرتاب،در لایه‌های بالای جو بر فراز چین از بین رفت.
این ماهواره 29 میلیون دلاری توسط شرکت Astrium‌ از گروه ایرباس و با هدف تأمین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده روسیه طراحی شده بود.
محققان آژانس فضایی فدرال روسیه ، روس‌کاسموس ، در حال بررسی داده‌های تله‌متریک برای کشف علت دقیق ماجرا هستند و به نظر می‌رسد که نقص فنی در موتور کنترل‌کننده موشک عامل این حادثه بوده است.
پیش از این در ژوئیه 2013 بروز نقص فنی در موشک پرتون باعت نابود شدن سه ماهواره ناوبری Glonass روسیه شد که این مشکل ناشی از نصب نادرست سه حسگر از مجموع شش حسگر سرعت زوایه‌ای عنوان شد؛ در اوت 2011 نیز بروز نقص فنی در زمان پرتاب موشک پروتون حامل ماهواره‌های نظامی باعث چند ماه زمین‌گیر شدن این موشک شد.
پرتاب بعدی موشک پروتون که برای 20 ژوئن (30 خرداد) برنامه‌ریزی شده بود، تا اطلاع ثانوی لغو شد.
......................
خبر: ربات‌ها با اخلاق می‌شوند!

تیمی از محققان دانشگاه تافتز، دانشگاه براون و"موسسه پلی‌تکنیک رنسلر"با همکاری نیروی هوایی آمریکا در تلاشی چندین ساله به دنبال بررسی این نکته هستند که چگونه می‌توان ربات‌های اخلاق‌مدار تولید کرد.
در صورت موفقیت این پروژه، محققان می‌توانند هوش مصنوعی خلق کنند که قادر به ارزیابی خودکار موقعیتی دشوار و اتخاذ تصمیم‌های اخلاقی پیچیده باشد که بر دستورالعمل‌های سختگیرانه غلبه کند.
تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور ماتیاس شئوتز از دانشگاه تافتز در تلاش جهت طراحی چارچوبی برای منطق اخلاقی انسانی در ربات‌ها هستند.پس از آن، تیم علمی تلاش می‌کند این چارچوب را در الگوریتمی مدل‌بندی کند که می‌توان آن را در هوش مصنوعی تعبیه کرد.
این زیرساخت به ربات امکان غلبه بر دستورالعمل‌هایش را در رویارویی با موقعیت جدید می‌دهد و فعالیت‌هایش را برای کنترلگرهای انسانی توجیه می‌کند.
در چشم‌انداز دانشمندان، همه تصمیمات ربات نخست با استفاده از سامانه‌ای شبیه به سیستم‌های موجود در پیشرفته‌ترین سیستم پرسش و پاسخ هوش مصنوعی مانند ابررایانه واتسون آی‌بی‌ام،بررسی اخلاقی ابتدایی می‌شود.چنانچه کمک بیشتری لازم باشد،ربات به سیستمی متکی خواهد بود که شوئز و همکارانش در تلاش برای مدلسازی پیچیدگی اخلاق انسانی،در حال طراحی آن هستند.
این فناوری نخست به ربات‌های پزشکی با هدف کمک به سربازان حاضر در میدان جنگ اعمال می‌شود.
......................
خبر: شناسایی جیوه در آب با تلفن همراه

پژوهشگران ابزاری جانبی برای تلفن‌های هوشمند ساخته‌اند که قادر به شناسایی آلودگی جیوه در آب است.در این روش از نانوذرات طلا و رشته‌های دی‌ان‌ای استفاده شده‌ است.
به سرپرستی هنری ساموئل، دستگاهی جانبی برای تلفن‌های هوشمند ساخته اند که قادر به شناسایی جیوه در آب است. جیوه به‌عنوان یک فلز سنگین در لیست آلاینده‌های آب قرار دارد.این دستگاه جانبی می‌تواند هزینه و زمان آزمایش کیفیت آب را کاهش دهد.چنین ابزاری برای استفاده در مناطق دورافتاده که تجهیزات مناسب در آنجا یافت نمی‌شود، بسیار ایده‌آل است.
به‌صورت رایج،آلودگی جیوه در آب در آزمایشگاه و با استفاده از مواد و تجهیزات گرانقیمت انجام می‌شود که به دلیل پیچیدگی‌های فرآیند، کاری زمان‌بر و پرهزینه تلقی می‌شود و نیاز به مهارت و تجربه فراوان دارد.فناوری جدید بسیار ارزان بوده و در آن از یک قطعه بسیار سبک استفاده می‌شود.یک چاپگر سه بعدی برای تست آب کافی است و هر کس که یک دوره آموزشی بسیار کوتاه دیده باشد قادر به انجام آزمایش با این ابزار خواهد بود.
آیدوگان اوزجان از محققان این پروژه می‌گوید:"روش جدیدی که ما ارائه کردیم در واقع یک آزمایشگاه روی تلفن همراه محسوب می‌شود. این ابزار قابل حمل و سبک بوده و از سوی دیگر تولید آن کم هزینه است.با توجه به نفوذ تلفن‌های همراه به تمام نقاط جهان، این ابزار می‌تواند تست وجود جیوه را در هر کجای امکان‌پذیر کند.انگیزه ی اصلی ما از انجام این پروژه آن است که بتوانیم شرایط انجام این آزمایش را مناطق دورافتاده فراهم کنیم.
برای انجام این آزمایش ، کاربر مقداری از آب مورد آزمایش را درون یک لوله‌ یک‌ بار مصرف می‌ریزد و سپس آن را در مقابل تلفن همراه می‌گیرد.با استفاده از لامپ ال‌ای‌دی ویژه‌ای که در تلفن همراه قرار دارد،پرتوهایی به آب تابیده می‌شود.به دلیل تشکیل نانوخوشه‌هایی از نانوذرات امکان شناسایی جیوه وجود خواهد داشت.در این تست از نانوذرات طلا و ذرات دی‌ان‌ای سنتز شده استفاده می‌شود که به شدت به یون‌های جیوه حساس هستند، به‌طوری که می‌توان ذرات جیوه را با غلظت 3 تا 4 قسمت در میلیون(ppm)شناسایی کرد؛بنابراین ایمنی استفاده از آب به حداکثر مقدار خود می‌رسد.انجام این تست تنها 20 دقیقه به طول می‌انجامد.
نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

80835