۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 28 ارديبهشت ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: بان کی مون خواستار کاهش شکاف دیجیتالی برای آینده پایدار ملتها شد
دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار کاهش شکاف دیجیتالی و بهره‌برداری از توان فناوری براي ایجاد آینده‌ای پایدار برای عموم مردم شد.
بان کی مون در پیامی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی 17 مه 2014 برابر با 27 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد:امسال موضوع روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی بر شیوه بکارگیری فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای کمک به پیشرفت توسعه پایدار تمرکز دارد.
وی ادامه داد: فناوری های ‌اطلاعاتی و ارتباطاتی مرکز قدرت اقتصاد جهانی بوده و راه حل برای رشد اقتصادی پایدار و سعادتمندی همگانی ارائه می ‌دهند.
بان کی مون گفت: ارتباطات باند پهن ابزار دگرگون شونده برای دستیابی به سه ستون توسعه پایدار شامل رشد اقتصادی، شمول اجتماعی و توازن زیست محیطی است.اینها عوامل کلیدی بحث درباره دستور کار توسعه پس از سال 2015 است.
دبیر کل سازمان ملل ادامه داد:شبکه ‌های باند پهن راه حل های دوستدار محیط زیست برای مدیریت شهرهای در حال گسترش و نظام‌های‌های حمل و نقل ارائه می‌دهند؛ همچنین این شبکه‌ها برای صنایع تولیدی و مولدهای نیرو، بازدهی را افزایش داده و تشخیص طبی از راه دور را برای درمان بیماران در نقاط دور افتاده مهیا  می‌کنند و نهایتا کاربرد آموزشی را برای دانش آموزان در سراسر جهان بهبود می بخشند.
..................
خبر: کشف نقش دو مولکول پروتئینی در رگ‌زایی روماتیسم توسط دانشمند ایرانی

یافته‌های محقق ایرانی دانشگاه ایلینویز آمریکا و همکارانش نشان داد: دو مولکول پروتئینی که در تقابل با یکدیگر مانند قفل وکلید عمل می‌کنند، از تشکیل غیر طبیعی رگ‌های خونی در مفاصل مبتلایان به روماتیسم مفصلی پشتیبانی می‌کنند.
دکتر شیوا شهرآرا در این باره اظهار کرد: نتایج این تحقیق برای نخستین بار نشان می‌دهد که این دو پروتئین گیرنده و پروتئین اتصالی مربوطه نقشی کلیدی را در توسعه آسیب شناسی روماتیسم مفصلی ایفا می‌کند.
روماتسیم مفصلی، بیماری التهابی خودایمن مزمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن بافت پوشاننده درون مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب تورم دردناک و فرسایش استخوان می‌شود که همگی آنها در نهایت منجر به بدریختی و تغییر مفصل می‌شود.
یکی از نشانه‌های روماتیسم مفصلی توسعه رگ‌های جدید خونی(رگ زایی)یا آنژیوژنز در مفاصل می‌شود.
تورم مفاصل به علت مهاجرت غیر طبیعی انواع مختلف سلول‌ها به درون مفصل ایجاد می‌شود؛ هنگام تجمع سلول‌ها در مفصل، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری مورد نیاز است و در نتیجه، رگ زایی به همراه تورم مفاصل به وجود می‌آید.
شهرآرا و همکارانش دریافتند که پروتئینی موسوم به CCL28 تحت شرایط کم اکسیژنی(هایپوکسی)یافت می‌شود و مفاصل مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌توانند دچار هیپوکسی شوند.
محققان طی این پژوهش میزان پروتئین‌های بافت و مایع مفصلی مبتلایان به روماتیسم مفصلی و آرتروز (دو بیماری شایع التهاب مفاصل که ناشی از سایش و پارگی است)را اندازه گیری کردند.
نتایج نشان می‌دهد که در مبتلایان به این دو بیماری، میزان پروتئین درون مفصل به طور قابل توجهی بیشتر از سایر افراد سالم است.
پژوهشگران دریافتند که CCL28در مفاصل مبتلایان به روماتوئید مفصلی به طور بیش از حد تولید می‌شود، سلول‌های پوشاننده سطح را که حامل گیرنده‌های مربوطه است، جذب می‌کند.
زمانی که محققان CCL28را به سلول‌های حامل گیرنده اضافه کردند، سلول‌ها به رگ‌های خونی سازماندهی شدند؛اما زمانی که گیرنده هنگام اضافه شدن CCL28 مسدود شد، تشکیل رگ‌های خونی نیز کاهش یافت.
این پژوهش در مجله Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شده است.
.....................
خبر: یک دانشمند ایرانی دیگر به فهرست یک درصد برتر دانشمندان"علوم اجتماعی در پزشکی"جهان پیوست

دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی این نهاد به عنوان دانشمند ایرانی به فهرست یک درصد برتر دانشمندان"علوم اجتماعی در پزشکی"جهان پیوست.
در تازه ترین نتایج نظام رتبه بندی ESI که براساس میزان استنادات به مقالات مجلات منتخب بانک اطلاعاتی ISI - Web Of Science و در یک دوره 10 سال و دو ماهه از اول ژانویه 2004 میلادی تا پایان فوریه 2014 میلادی محاسبه شده، دکتر علی منتظری نیز به فهرست دانشمندان برتر علوم پزشکی کشور پیوست.
پیش از این 17 نفر از دانشمندان برتر علوم پزشکی کشور در فهرست یک درصد دانشمندان برتر پراستناد دنیا در رشته موضوعی مربوطه قرار گرفته بودند.
دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت طی نامه ای به رییس جهاد دانشگاهی با اعلام این مطلب این موفقیت را به دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر منتظری و سایر اعضای جهاد دانشگاهی تبریک گفته است.
.....................
خبر: کشف هویت ژن سرطان مری
کشف ژن جدید مرتبط با سرطان مری می‌تواند نویدی برای درمان‌های جدید این بیماری بسیار خطرناک باشد.
دانشمندان دانشگاه کمبریج مدعی‌اند درمان‌های دارویی مبتنی بر دستاورد جدیدشان می‌تواند به بیش از 15 درصد از جمعیت 8500 نفری که سالانه در انگلستان مبتلا به سرطان ریه می‌شوند، کمک شایانی بکند.
با پیشرفت توالی دادن دی‌ان‌ای، محققان به طور قابل‌توجهی قادر به شناسایی ژنهای مرتبط با بیماری‌ها شده‌اند.
با این حال، اغلب کارکرد ژن ناشناخته مانده و این موضوع طراحی درمانهای مبتنی بر کشفیات جدید را دشوار می‌سازد.
تحقیقات جدید در کمبریج نشان داد ژن TRIM44 نه تنها نقش کلیدی را در رشد سرطان مری بازی می‌کند، بلکه چگونگی هدایت بیماری توسط آن را نیز برملا می‌سازد .
بر اساس این مطالعه، بیان بیش از اندازه TRIM44منجر به فعالیت بالاتر ژن mTOR می‌شود؛ این ژن رشد و تقسیم سلول را تنظیم می‌کند اما این فرآیندها در سرطان غیرقابل‌کنترل هستند.
پروفسور ربکا فیتزجرالد، رهبر ارشد این مطالعه، در این باره گفت:ما امیدواریم کشف جدید ظرف پنج سال آینده منجر به ارائه درمانهای جدید شود.
سرطان مری نهمین سرطان شایع در انگلستان و ششمین عامل مرگ سرطانی است و بسیاری از مردم از این بیماری مطلع نیستند زیرا علائم آن ناشناخته است. در نتیجه، این بیماری اغلب به هنگام تشخیص در مرحله پیشرفته‌ای قرار گرفته و فقط 15 درصد افرادی که مبتلا به سرطان مری تشخیص داده می‌شوند، تا پنج سال پس از آن زنده می‌مانند.
جزئیات این مطالعه در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است.
.....................
خبر: رسیدن سیگنال های رادیویی مرموز به زمین

ستاره شناسان از شنیده شدن سیگنال های رادیویی مرموزی خبر داده اند که احتمال می رود از سوی بیگانگان فضایی در کائنات منتشر شده باشد.یک ستاره شناس انگلیسی در سال 1967 سیگنال های ضربان داری را که از فضای خارج از منظومه شمسی می آمدند تشخیص داد.
تا چند ماه وی این نظریه را مطرح کرد که این سیگنال ها می تواند از یک منشا هوش خارج از منظومه شمسی نشات گرفته باشد اما بعدها اثبات شد که منبع این سیگنال ها ستاره هایی با سرعت گردش بسیار زیاد موسوم به تپ اختر هستند.
با این حال، شنیده شدن یک سری جدید از سیگنال های مرموز موسوم به"انفجار رادیویی سریع"(FRBs)دوباره ذهن ستاره شناسان را به خود مشغول کرده است که ممکن است این سیگنال ها پیام بیگانگان فضایی باشد.
این سیگنال ها از آن جهت یک راز هستند که مشخص نیست چه چیزی می تواند چنین انفجارهای کوتاه اما شدیدی را تولید کند.
این امر گمانه زنی هایی را در مورد منشا این سیگنال ها مطرح کرده است از جمله برخورد ستاره ها یا پیام هایی که به طور مصنوعی شکل گرفته باشند.
نخستین FRB در سال 2007 توسط تلسکوپ های رادیویی شنیده شد اما این امواج بسیار موقتی بودند و تصادفی به نظر می رسیدند و چند سال طول کشید تا ستاره شناسان توافق کنند که این سیگنال ها ناشی از نقص در یکی از تجهیزات تلسکوپ نبوده است.
این سیگنال که فقط پنج میلی ثانیه طول کشید به افتخار کاشف آن دانکن لوریمر، انفجار لوریمر نامگذاری شد.
این انتشار رادیویی بسیار پراکنده بود و  کارشناسان گفتند این امواج می بایست از یک فاصله بسیار دور و احتمالا میلیاردها سال نوری آن طرف تر آمده باشد.
تخمین های اولیه حاکی از آن بود که روزانه 10 هزار رویداد از این نوع اتفاق می افتد اما در واقع شنیده شدن امواج دیگر در سال 2012 دانشمندان را بیشتر به فکر فرو برد.
این زمانی بود که تلسکوپ رادیویی پارکس در استرالیا همراه با گروه دیگری از سیگنالها، سیگنال FRB دیگری را شنید ، اما اینکه فقط پارکس این سیگنال ها را تشخیص می داد موجب شد دانشمندان فکر کنند این امواج خطا و نقص تجهیزاتی است.
تا اینکه، کشف اخیر در ماه اوریل سال جاری توسط یک تلسکوپ رادیویی بزرگ در پورتو ریکو دانشمندان را متقاعد کرد که این سیگنال ها واقعی هستند.
اما این دانش پژوهان هنوز نتوانستند پاسخی در توضیح چرایی و چگونگی این سیگنال ها ارائه کنند.
نظریه هایی که تا کنون در مورد منشا این سیگنال ها مطرح شده، شامل ظهور کوتوله های سفید، ستاره های سوزان، برخورد ستاره های نوترونی و وسوسه انگیزترین نظریه سیگنال هایی از سوی بیگانگان فضایی است.
"نیگل واتسون" نویسنده کتاب راهنمای یوفو می گوید:این یافته های شگفت انگیز حاکی از آن است که یک پدیده ستاره شناختی ناشناخته یا غیر معمول و یا یک شبکه بزرگ ارتباطی بیگانه و وجود اشکالی از حیات هوشمند در کانئات است.
وی افزود: هر سیگنال غیر معمول از فضای خارج ما را ترغیب می کند تا فکر کنیم نکند از سوی یک تمدن بیگانه باشد.از آنجا که این سیگنال بسیار گریزان و تفسیر آن دشوار است از این رو باید تحلیل و بررسی های بیشتری در مورد آن صورت گیرد.
این پژوهشگر اظهار داشت:اگر این یک سیگنال بیگانه باشد و ما ساکنان زمین در این کائنات عظیم تنها نباشیم می تواند تاثیر عظیمی بر درک ما از جایگاهمان در جهانیان بگذارد.
وی تاکید کرد:اما در حال حاضر FRB ها هنوز یک راز سر به مهر هستند.
برای تعیین دقیق اینکه این سیگنال ها از کجا می آیند و عامل شکل گیری آنها چیست مطالعات و رصد های بیشتری در آینده لازم است و تا آن زمان منتفی کردن هر نظریه خاصی دشوار است.
....................
خبر: دانشمندان پدران بد را به پدران خوب تبدیل کردند!
تبدیل‌کردن والدین بد به والدین خوب اغلب کار مددکاران اجتماعی و معلمان است اما پژوهشگران دانشگاه هاروارد مدعی‌اند می‌توان راه آسان‌تری را برای این موضوع در پیش گرفت.
این دانشمندان مدعی‌اند کلیدی را در مغز موش‌های نر کشف کرده‌اند که می‌تواند پدران نامطلوب را به پدرهای خوب تبدیل کند.این تحقیق بر گروهی از عصب‌ها در مغز موش‌هایی متمرکز بود که با مراقبت پدرانه مرتبط بودند.
با تاباندن نور برای تحریک این گروه از سلول‌های مغزی، دانشمندان توانستند رویکرد موش‌های نر را تغییر دهند.
تفاوت‌های آشکاری بین انسان و موش‌ها و در انسان‌ها پیچیدگی‌هایی شامل تجارب اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.با این حال، در سطح اساسی، محققان مدعی‌اند این مطالعه دیدگاه‌های کلیدی را در خصوص چگونگی عملکرد مغز با در نظرگرفتن فرآیند والدین‌بودن ارائه می‌دهد.همچنین این واقعیت که انسان‌ها نیز پستاندار هستند، بدین معناست که آن‌ها نیز مطمئنا دارای چنین عصب‌هایی هستند.
در حالی که این مطالعه فقط روی موش‌های نر تمرکز کرده است اما می‌توان نتایج آن را به آسانی بر ماده‌ها نیز اعمال کرد و این واقعیت که نر و ماده‌ها دارای این مدار مغزی کلیدی هستند، نشان می‌دهد پدرها نیز می‌توانند به خوبی مادران باشند.
در این تحقیق روی گونه‌هایی از موش‌ها تمرکز شد که در آن‌ها، نرها به کودکان دیگر موش‌ها حمله می‌کردند اما سه هفته پس از جفت‌گیری با نوع ماده و متولدشدن کودکان خودشان، رفتار خشونت‌آمیزشان را کاهش دادند.
محققان به دنبال یافتن عصب‌های مغزی بودند که شاید مسئول این تغییر رفتار بودند؛ آن‌ها بر ناحیه‌ای موسوم به"فرمون‌های حس‌کننده"متمرکز شدند.این بوها بر رفتار دیگر حیوانات اثرگذار است و به نظر می‌رسد در جفت‌گیری نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.
با نابودکردن سلول‌های مغز در این ناحیه، ماهیت خشونت‌آمیز موش‌های نر مجرد به صورت قابل‌توجهی کاهش یافت و به جای حمله به موش‌های جوان، از آنها مراقبت کردند و حتی لانه‌هایشان را ساختند.برعکس، زمانی که محققان این سلول‌های عصبی را در میانه مغز موش‌های ماده نابود کردند، مادران به صورت خشن‌تری رفتار کردند.
.....................
خبر: مبارزه با تومورهای مغزی با کمک ویروس تبخال
دانشمندان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست موفق به کشف یک روش جدید موثر در مبارزه با تورمورهای مغزی با استفاده از ویروس تبخال شده‌اند.
منطقه خراسان، این روش شامل در دام انداختن سلولهای بنیادی حاوی ویروس تبخال در یک ژل و اعمال مستقیم آن روی تومور بدخیم گلیوبلاستوم مولتی فرم شایع‌ترین تومور مغزی در بزرگسالان در موشها بود که در پی آن میزان زنده ماندن این موجودات افزایش یافت.
پیش از این نیز ویروس Oncolytic یا قاتل سرطان در دو مرحله مطالعات بالینی برای تومورهای مغزی مورد استفاده قرار گرفته، اما با موفقیت‌های محدود همراه بوده است.
اگرچه در مطالعات بالینی، درمان تومور به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس(ویروس تبخال)بسیار امیدوارکننده بود، اما این درمان برای بیماران انسانی چندان موفقیت‌آمیز نبود چون كه محققان نمی‌دانستند این ویروس چه مدت باید در محل تومور نگهداری شود تا موثر واقع شود.
تیم تحقیقاتی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی استفاده کردند که به افزایش بافت مغز استخوان کمک می‌کند و انتقال‌دهنده بسیار موثر دارو و آغاز کننده پاسخ ایمنی بدن است. این سلولهای بنیادی همچنین می‌توانند برای انتقال ویروس تبخال مورد استفاده قرار بگیرند.
آنها ویروس تبخال را به سلول‌های بنیادی مزانشیمی منتقل کرده و این ویروس جدید را به موش‌های مبتلا به تومور گلیوبلاستوما تزریق کردند.
دانشمندان در گام بعدی با استفاده از نشانگرهای تصویر برداری متعدد، انتقال این ویروس را از سلول‌های بنیادی به اولین لایه از سلول‌های تومور مغزی و پس از آن به تمام سلول‌های تومور مشاهده کردند.
آنها همچنین برای از بین بردن تمام سلول‌های سرطانی، ویروس دیگری به نام TRAIL را نیز به ویروس تبخال اضافه کردند و بدین وسیله موفق شدند تعداد بسیار بیشتری از سلول‌های تومور را در موش‌ها از بین ببرند.
به گفته محققان، برای استفاده از سلول‌های بنیادی تبخال(هرپس)در تومور پستان، ریه و سرطان پوست که به سمت مغز گسترش یافته‌اند نیاز به انجام مطالعات بیشتر است.
این تحقیقات در مجله مرکز ملی سرطان منتشر شده است.
.....................
خبر: تعیین مدار سیاره فراخورشیدی چهار برابر مشتری

اخترشناسان با استفاده از یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان موفق به رهگیری مدار سیاره فراخورشیدی Beta Pictoris b شدند.
این سیاره فراخورشیدی در فاصله 63 سال نوری از منظومه شمسی واقع شده و ابعادی چهار برابر مشتری دارد.
محققان با استفاده از سیستم نوری سازگار با کنتراست بالای تصویرگر سیاره جمینی، دو حلقه سیاره را بررسی کرده و موفق به اصلاح برآورد مدار سیاره شدند؛ این حلقه‌ها از گاز و بقایای اطراف ستاره میزبان ساخته شده‌اند.
تصویرگر سیاره جمینی (GPI)‌ تصویر واضحی از این سیاره گازی غول‌پیکر تهیه کرد که امکان رهگیری دقیق مدار سیاره را فراهم کرد.
به گفته محققان، شانس کمی برای مشاهده گذر سیاره Beta Pictoris b از مقابل ستاره میزبان قابل مشاهده از زمین در اواخر 2017 وجود دارد که امکان اندازه‌گیری دقیق ابعاد سیاره را فراهم می‌کند.
نتایج این مطالعه در مجله Pمجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
.....................
خبر: شناسایی جزئی‌ترین مقادیر مواد منفجره با حسگر جدید

محققان استرالیایی نوعی حسگر جدید ساخته‌اند که می‌تواند مقادیر بسیار کم مواد منفجره را با استفاده از نور و الیاف شیشه خاص شناسایی کند.
حسگر فیبر نوری بدیع ساخت محققان موسسه فوتونیک و حسگر پیشرفته دانشگاه آدلاید می‌تواند مواد منفجره را به اندازه 6.3 بخش در میلیون طی در چند دقیقه شناسایی کند.
روشهای سنتی تشخیص مواد منفجره شامل بررسی برای فلزاتی است که حامل این مواد هستند که برای مثال می‌توان از مینهای زمینی نام برد.
اما در دنیای امروزی، وسایل انفجاری خانگی دست ساز اغلب فاقد فلز هستند، از این رو باید به دنبال خود ماده منفجره گشت.
محققان از یک ماده پلاستیکی استفاده کرده‌اند که در زمان مواجهه با نور لیزری سبز از خود نور قرمز ساطع می‌کند و میزان این نور قرمز در حضور مواد منفجره کاهش می‌یابد.
در این فناوری، سه سوراخ در هسته الیاف نوری سفارشی‌ساز با لایه نازکی از ماده پلاستیکی یا پلیمر پوشش داده می‌شوند.نمونه ماده منفجره از طریق عمل مویرگی روی سوراخهای درون الیاف قرار داده شد و میزان نور قرمز ساطع شده اندازه‌گیری شد.
نتایج این پژوهش در مجله Sensors and Actuators B: Chemical منتشر شده است.
.....................
خبر: تدوین طرح راهبردی شبکه ملی فرهنگ

مدیر شبکه ملی فرهنگ با بیان اینکه طرح راهبردی شبکه ملی فرهنگ در حال تدوین است و افق این طرح برگرفته از منویات مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در آینده نزدیک تعداد مراکز فرهنگی دیجیتال به 3 هزار مرکز افزایش می یابد.
مهدی افراسیابی در همایش مدیران مجتمع های فرهنگی دیجیتال گفت:شبکه ملی فرهنگ از ابتدای آغاز فعالیت سال 88 تا به امروز بیش از 300 خانه و پایگاه فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور دارد و باید بتوانیم در آینده نزدیک این تعداد را به 3 هزار پایگاه افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه برای توسعه این جریان باید خانه های فرهنگ را در استان ها و به ویژه مناطق محروم گسترش دهیم خاطرنشان کرد:مدیران مراکز ، مجتمع ها و خانه های فرهنگی دیجیتال باید با فعالیتی منسجم جریان ایجاد شده را سرعت بخشند و همچنین عمق و پهنای آن را افزایش دهند.
در غیر این صورت این جریان فرهنگ ساز آن طور که باید موثر واقع نخواهد شد.
مدیر شبکه ملی فرهنگ با اعلام خبر تدوین طرح راهبردی شبکه ملی فرهنگ، تصریح کرد:مهمترین وظیفه ما تولید و حمایت از محتواست؛ قصد داریم با توجه به پتانسیل موجود در حوزه فناوری، سرمایه گذاری وسیع و هدفمندی را در جهت بهره برداری حداکثری و پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم فراهم سازیم؛ البته آسیب شناسی و صیانت از محتوای دیجیتال نیز در دستور کار شبکه ملی فرهنگ قرار دارد.
در این مراسم حسن نجفی سولاری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز گفت:با توجه به آسیب شناسی های صورت گرفته در شبکه ملی فرهنگ، نقاط ضعف و قوت مراکز فرهنگی دیجیتال شناسایی شده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه طرح اولیه راهبردی شبکه ملی فرهنگ به وزارت کشور که محوری ترین شورایی است که استان ها را به هم ارتباط می دهد، ارائه شده است، گفت:باتوجه به طرح پیشنهادی قرار بر آن شد تا با همکاری وزارت کشور و نیز شورای فرهنگی اجتماعی شرق و غرب کشور به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعامل دو سویه ای برای تحقق این مهم ایجاد شود.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه افزود:شبکه ملی فرهنگ در دنیای فرا مدرن باید دارای ساختار درختی مبتنی بر شبکه باشد.بر این اساس مدل شمسه کشوری پیشنهاد شده است.مدلی که در دولت قبل در مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته است؛ شمسه مانند خورشیدی است که پرتو آن فراگیر است.بنابراین مراکز فرهنگی دیجیتال استان ها هم از این پرتو بهره مند خواهند شد.
وی با بیان اینکه زیر مجموعه شبکه ملی فرهنگ، مجتمع های فرهنگی محلی دیجیتال است، گفت:مجتمع های فرهنگی عهده دار ارائه خدمات و پیشتیبانی فنی از تولیدکنندگان هستند.در واقع با فراهم کردن زیرساخت های مناسب و لازم زمینه فعالیت تولیدکنندگان را فراهم می کنند.
.....................
خبر: رشد بلایای طبیعی در آسیا

قائم مقام سازمان فضایی ایران با اشاره به رشد بلایای طبیعی در سطح قاره آسیا و همچنین چالش های جدی پیش روی کشورهای آسیایی در حوزه محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی، فناوری های فضایی را راهکاری موثر در مدیریت منابع و ایجاد سیستم های مدیریت بحران و هشدار سریع جهت کاهش هزینه بلایا برشمرد.
حمید فاضلی در حاشیه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی بین المللی مدیریت برنامه های فضایی با ارائه آماری از رشد بلایای طبیعی در سطح قاره آسیا و همچنین چالش های جدی پیش روی کشورهای آسیایی در حوزه محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی، فناوری های فضایی را راهکاری موثر در مدیریت منابع و ایجاد سیستم های مدیریت بحران و هشدار سریع جهت کاهش هزینه بلایا برشمرد.
وی ارتقاء سطح کیفیت زندگی نسل بشر را از جمله دستاوردهای فناوری فضایی عنوان کرد و گفت:با توجه به اینکه فناوری های فضایی پیچیده، هزینه بر و با ریسک بالای شکست هستند همکاری بین المللی ساختار یافته و هدفمند بهترین گزینه برای دستیابی به این فناوریها خواهد بود.
فاضلی ارتقاء سطح کیفیت زندگی مردم  را هدف والای سازمان فضایی ایران دانست و تاکید کرد:کاربرد فناوری فضایی از جمله سنجش از دور، مشاهده زمین و ارتباطات نقش بسیار مهم و موثری را براي دستیابی به این هدف والا بازی می کند.
.....................
خبر: موافقت فاکس‌کان با سه روز استراحت کارگران ویتنامی

گروه فناوری فاکس‌کان که تولیدکننده عمده محصولات آیفون و آی‌پد اپل است، به کارگران کارخانه‌هایش در ویتنام سه روز در هفته استراحت می‌دهد.
این شرکت در بیانیه‌ای تصمیم مذکور را که از یکشنبه به اجرا گذاشته می‌شود، به دلایل امنیتی عنوان کرد.
بر اساس گزارش رویترز، اعتراضات ضدچینی که به دنبال اختلاف ارضی در دریای چین جنوبی پیش آمد، منجر به خرابکاری، تعطیلی کارخانه‌ها و مرگ چند نفر در پارک‌های صنعتی متعدد در ویتنام شد.
.....................
خبر: دستاورد جدید محققان ایرانی در بهبود ترمیم استخوان با کمترین عوارض جانبی

محققان گروه بیومواد دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای بهبود خواص مواد مورد استفاده در مهندسی بافت، اقدام به ساخت مواد زیست سازگار بر پایه آلیاژهای فلزی کردند که در مقابل خوردگی مقاوم است و با استخوان همبندی قابل قبولی ایجاد می‌کند.
رامین روجایی، کارشناس ارشد مواد از دانشگاه صنعتی اصفهان و محقق طرح اظهار کرد:بخش بزرگی از استخوان یک نانوکامپوزیت واقعی را عناصر معدنی تشکیل می‌دهند.مواد زیست‌ تخریب‌پذیر مورد استفاده در بدن باید حداقل شرط لازم را دارا باشند تا بافت آسیب دیده در تماس با آن‌ها دچار هیچ واکنش منفی مانند التهاب، تورم، آزادسازی یون‌های سمی و یا سرطان‌زایی نشود.
وی افزود:در پژوهش حاضر، تلاش شده است با توسعه نسل جدید کاشتنی‌های پایه منیزیمی با استفاده از یک نوع پوشش‌ نانوساختار، علاوه بر کمک به تسریع درمان عیوب استخوانی، عوارض جانبی ناشی از کاربرد آن‌ها نیز به حداقل برسد.
روجایی در تشریح تحقیقات انجام شده در این زمینه گفت:از عناصر بسیار حیاتی در ترمیم بافت استخوانی آسیب دیده، منیزیم است.در سال‌های اخیر، منیزیم به عنوان نسل جدید کاشتنی (ایمپلنت)های زیست‌تخریب‌پذیر مطرح شده است.اما میزان بالای خوردگی این فلز خالص در بدن موجود زنده، مانع گسترش استفاده از آن شده است.از این رو تلاش کردیم تا با اعمال یک لایه اکسیدی و پوشش شیشه‌ای زیست‌فعال (بیواکتیو گلاس)روی‌ آلیاژ پایه منیزیم، نرخ تخریب منیزیم به صورت کنترل شده و متناسب با میزان مورد نیاز بدن باشد.همچنین با ترکیب مواد زیست‌سازگار، ورود عناصر سازنده استخوان به بخش آسیب دیده راحت‌تر صورت می‌گیرد و میزان ترمیم استخوان افزایش می‌یابد.
وی افزود:در ساخت این ماده، ترکیبی از پوشش‌های دولایه نانوساختار استفاده شده است.این کار علاوه بر تقویت مقاومت به خوردگی نمونه زیرلایه (آلیاژ منیزیم)، زیست‌فعالی بیشتری را ایجاد می‌کند و منجر به همبندی بهتر کاشتنی مصنوعی با استخوان می‌شود.به دلیل شباهت شیمیایی سطح شیشه زیست‌فعال به کار گرفته شده در پوشش این ماده و بخش معدنی استخوان، سلول‌ها تمایزی بین این دو قائل نمی‌شوند.
محقق طرح خاطرنشان کرد:استفاده از ماده زیست‌تخریب‌پذیر پیشنهادی، نیاز به جراحی ثانویه ناحیه‌ی اطراف بافت را برای خروج کاشتنی پس از بهبودی کامل، برطرف می‌کند.این مزیت بسیار بزرگی در کاهش درد ناشی از عمل جراحی و ایجاد عفونت پس از آن به شمار می‌رود.در نهایت، این پیشنهاد می‌تواند میزان بهبودی ناحیه آسیب‌دیده را افزایش دهد.
روجایی در ادامه با اشاره به مراحل ساخت و بررسی عملکرد این نانوکامپوزیت گفت:پس از تهیه و آماده‌سازی، نمونه‌های آلیاژ منیزیم در یک حمام نمکی قرار گرفتند.سطح نمونه‌ها به روش اکسیداسیون پلاسمای جرقه‌ای، توسط یک لایه اکسید فلز پوشانده شد.همچنین پودرهای شیشه زیستی در دو ساختار آمورف و بلوری تولید شدند.در ادامه، قطعات به روش رسوب‌دهی الکتروفورتیک با پودرهای نانوساختار شیشه زیستی پوشش داده شدند.شرایط بهینه برای دستیابی به پوشش مناسب و آزمون‌های غوطه‌وری در محیط شبیه‌سازی شده سیال بدن (SBF)و همچنین بررسی مقاومت به خوردگی نمونه در این محلول مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان این که از نتایج این طرح می‌توان در صنایع پزشکی و دندانپزشکی بهره گرفت، تصریح کرد:بر اساس نتایج به دست آمده، شیشه زیست‌فعال بلوری (کریستاله)قابلیت بسیار بالاتری برای برقراری پوشش نسبت به شیشه زیست فعال بی‌شکل (آمورف)بر روی آلیاژ منیزیم دارد. از طرفی پوشش اعمال شده، زیست‌فعالی مناسبی را از خود نشان می‌دهد.در ضمن، میزان عناصر آزاد شده از قبیل منیزیم (Mg)، روی (Zn)و آلومینیوم (Al)ناشی از زیرلایه فلزی نیز در حد مجاز است.این دستاورد کمک شایانی به تامین مواد معدنی مورد نیاز برای ترمیم استخوان می‌کند و در نتیجه میزان استخوان‌سازی را سرعت می‌بخشد.
محقق طرح یادآور شد:به طور خلاصه، مواد زیست‌سازگار پیشنهادی، جایگزین مناسبی برای کاشتنی‌های ارتوپدی متداول امروزی مانند فولاد ضد زنگ (Stainless Steel)و آلیاژهای کروم-کبالت (Cr-Co Alloys)خواهد بود.زیرا این آلیاژها تنها می‌توانند به عنوان پشتیبان (Supporter)ناحیه آسیب دیده مورد استفاده قرار بگیرند و قابلیت تأمین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد استخوان را ندارند.
نتایج این پژوهش که حاصل همکاری رامین روجایی، دکتر محمد حسین فتحی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و همکارانشان است، در مجله Ceramics Intenational به چاپ رسیده است.
.....................
خبر: بنیاد ژنتیک در تهران راه‌اندازی می‌شود

بنیاد ژنتیک تهران در راستای کمک به پیشگیری و درمان بیماری های ژنتیکی به همت انجمن ژنتیک ایران و با همکاری بهزیستی تهران راه اندازی می شود.
دکتر مختار جلالی جواران، رییس انجمن ژنتیک ایران با اعلام این مطلب گفت:با توجه به حدود دو هزار بیماری با منشاء ژنتیکی که درد و رنج فراوانی به بیماران و خانواده های آن ها و هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل می کند، انجمن ژنتیک در راستای کمک به کاهش آلام بیماران با حمایت و همکاری بهزیستی استان تهران اقدام به راه اندازی بنیاد ژنتیک تهران کرده است.
مراسم افتتاحیه این بنیاد، سوم خرداد ماه همزمان با افتتاح نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران با حضور جمعی از مسوولان کشوری، اساتید و محققان داخلی و خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد:بنیاد ژنتیک در بدو تاسیس عمدتا در زمینه مشاوره و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری از بیماری های ژنتیک فعالیت خواهد داشت و در ادامه با تامین تجهیزات آزمایشگاهی لازم در زمینه تشخیص پیش از تولد بیماری های ژنتیکی و نهایتا درمان بیماران به مردم خصوصا اقشار محروم جامعه ارائه خدمت خواهد کرد.
جلالی تصریح کرد:هدف بنیاد، توسعه فعالیت ها به سراسر کشور است، خصوصا این که انجمن ژنتیک ایران حتی در دورترین شهرهای کشور نیز اعضایی دارد که می توانند برنامه های بنیاد ژنتیک را در اقصی نقاط ایران اجرایی کنند؛ با این حال با توجه به حمایت سازمان بهزیستی استان تهران و روند طولانی تر کسب مجوز فعالیت در سطح ملی در بدو تاسیس بنیاد بر تهران متمرکز شده ایم.
وی با اشاره به خیریه بودن بنیاد از عموم مردم خصوصا خیران دعوت کرد با کمک به بنیاد ژنتیک صالحات باقیاتی برای خود به یادگار بگذارند.
دکتر فروزنده محجوبی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک نیز که پیگیری امور مربوط به راه اندازی بنیاد ژنتیک را عهده دار بوده است، اظهار کرد:بنیاد ژنتیک در حوزه آموزش ژنتیک از سطح عموم جامعه تا پزشکان و متخصصان این حوزه، ارائه مشاوره های ژنتیک و خدمات آزمایشگاهی در زمینه بیماری های مادرزادی و ارائه درمان های مناسب به مبتلایان فعالیت خواهد داشت.
عضو هیات امنای بنیاد ژنتیک تهران خاطرنشان کرد:از آنجا که بنیاد، موسسه ای خیریه و متکی به کمک های مردمی است از هر گونه کمک و حمایت مالی و معنوی هموطنان به بنیاد در راستای کمک به گروه های نیازمند خصوصا محرومان جامعه استقبال می کنیم.
رییس شاخه ژنتیک انسانی انجمن ژنتیک ایران در ادامه با ابراز تاسف از شیوع نسبتا بالای بیماری های مادرزادی در کشور اظهار داشت:درصد قابل توجهی از بیماری های ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی است که متاسفانه همچنان در کشور خصوصا در مناطق روستایی بسیار شایع است؛ لذا یکی از برنامه های محوری بنیاد در حوزه اطلاع رسانی، آشنا کردن خانواده ها و جوانان با خطرات ازدواج های فامیلی به ویژه در خانواده های دارای فرزندان بیمار و حداقل ترغیب خانواده ها به شناسایی ناقلان ژن بیماری در بین اعضا و پیشگیری از ازدواج فامیلی آنها یا تشویق به استفاده از روش های تشخیص ژنتیکی پیش از تولد نوزادان است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی عمومی و توجه به تکنیک های تشخیص بیماری های ژنتیکی از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری ها، پیشگیری و زمینه ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم بیماران فراهم شود.
نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران، سوم تا پنجم خردادماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
.....................
خبر: جلوگیری از آلودگی‌ زیست‌محیطی ترکیبات دارویی با "میکروجاذب" ابداع شد

محققان دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از روشی ساده و قابل بهره‌برداری در آزمایشگاه، موفق به تولید میکروجاذبی جدید برای جداسازی داروی نپروکسن از محیط های آبی و بیولوژیکی شدند.
مقاله دکتر حبیب باقری، استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مقاله برجسته، روی جلد اخیر مجله ANALYTICA CHIMICA ACTA قرار گرفت.
این مجله، یکی از مطرح‌ترین مجلات پژوهشی بین‌المللی در زمینه شیمی تجزیه است که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود.
این مقاله با عنوان "نانوکامپوزیت مغناطیسی کیتوسان-پلی‌پیرول به عنوان میکروجاذب برای جداسازی نپروکسن"با همکاری علی روستایی، دانشجوی سال آخر دوره دکتری تهیه شده است.
در این مقاله نوعی میکروجاذب جدید از نانوکامپوزیت معرفی شده که ساخت آن بسیار ساده بوده و بهره‌برداری از آن در آزمایشگاه نیز میسر است.
این میکروجاذب برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است.از این نانوکامپوزیت برای جداسازی یک داروی پراستفاده به نام نپروکسن از محیط های آبی و بیولوژیکی و اندازه گیری متعاقب آن با سیستم طیف سنجی فلورسانس استفاده شده است.
نپروکسن یک داروی ضد تورم، تب و گرفتگی عضلات است که بعضا از طریق فاضلاب به منابع آبی نفوذ کرده و موجب آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود؛ به همین دلیل تشخیص و اندازه‌گیری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اما به کارگیری جاذب‌های موجود دشوار و زمان‌بر بوده و فناوری ساخت آن‌ها نیز در پاره‌ای از موارد پیچیده است.
این در حالی است که این راهکار در تمامی نقاط از جمله کشورهای در حال توسعه که فاقد متخصصان کارآمد برای استفاده از این مواد هستند، قابل استفاده بوده و زمان فرایند آنالیز بسیار کوتاه می‌شود.
نانوکامپوزیت ساخته شده در دانشگاه صنعتی شریف، با استفاده از یک روش ساده تولید شده و چند ویژگی مهم را برای کاربری آسان این جاذب‌ها ایجاد کرده است.
باقری در این باره گفت:"از آنجا که ضمن تجمیع چند ویژگی مهم توانسته‌ایم عملکرد این جاذب را ساده کنیم، این تحقیق بعنوان یک نوآوری توسط هیات تحریریه مجله ارزیابی شده است."
وی تصریح کرد: "در این تحقیق تمرکز بر ساخت نانوکامپوزیتی بوده است که بتوان آن را بعنوان یک محیط استخراج کننده در محیط‌های آبی استفاده کرد."
باقری درباره ساختار نانوکامپوزیت ساخته شده اظهار کرد:"کیتوسان که یک ماده طبیعی است نقش اصلی را در ایجاد ساختار نانوکامپوزیتی بازی می‌کند.این ماده همچنین یک خاصیت شبکه‌ای ایجاد کرده که تخلخل بسیاری را برای بالا بردن سطح تماس جاذب فراهم می‌کند.
پیرول نیز که در این ساختار به صورت پلی‌پیرول درآمده، بعنوان جاذب اصلی عمل می‌کند.همچنین یکی از مهمترین نوآوری‌های به کار رفته در این جاذب استفاده از نانو ذرات اکسید آهن برای القای خاصیت مغناطیسی است.با استفاده از این خاصیت عمل جداسازی ماده جاذب از نمونه پس از عمل جذب بسیار ساده و راحت می‌شود، چرا که می‌توان این کار را به راحتی با استفاده از یک آهنربا انجام داد."
به گفته باقری، چنین ویژگی‌هایی موجب شده است محصول این تحقیق نیز مانند سایر فعالیت‌های گروه تحقیقاتی وی در آزمایشگاه شیمی تجزیه زیست محیطی و بیولوژیکی دانشگاه صنعتی شریف مورد توجه قرار گیرد.
وی در این باره گفت:"این گروه تحقیقاتی تا کنون خدمات بسیاری براي بهبود محیط زیست در سطح کشوری و جهانی ارائه کرده و به همین دلیل در سطح بین‌المللی این گروه و فعالیت‌های آن شناخته شده است.
مقاله اخیر در میان ۸۵ مقاله ISI منتشر شده توسط محققان این گروه، تنها کار برجسته محسوب نمی‌شود.پیش از این نیز یکی از مقالات ما جزو ۵۰ مقاله پر استناد نشریه ANALYTICA CHIMICA ACTA مابین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ قرار گرفته بود."
باقری افزود:"با وجود امکانات بسیار کم آزمایشگاه تحقیقاتی که در اختیار داریم، کارهای انجام شده در اینجا از کیفیت بسیار بالایی نسبت به کارهای آزمایشگاه‌های مجهز خارجی برخوردار است.چرا که ما به دلیل کمبود امکانات باید تمام کارها را خودمان از پایه انجام دهیم که این به افزایش درک و دانش دانشجویان و محققان فعال در آزمایشگاه کمک شایانی می‌کند."
.....................
خبر: آخرین تلاش‌های بلک‌بری برای بقا

شرکت بلک‌بری در آخرین تلاش خود برای خلاص شدن از مشکلات مالی از تلفن همراه هوشمند جدیدی در اندونزی رونمایی کرد.
بلک‌بری که با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند این تلفن همراه هوشمند جدید را که از قیمت پائینی برخوردار است در اندونزی رونمایی کرد.
بلک‌بری امیدوار است با رونمایی و فروش خوب این تلفن همراه جدید بتواند سهم بیشتری از بازار تلفن‌های همراه جهان را از آن خود کند که در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌های اپل و سامسونگ قرار دارد.
تلفن همراه هوشمند جدید بلک‌بری Z3 نام داشته و در طراحی و ساخت آن بازار اندونزی مورد هدف بوده است اما گفته شده که فروش این تلفن در دیگر کشورهای در حال ظهور نیز آغاز خواهد شد.
تلفن همراه Z3 اولین تلفن همراه بلک‌بری از زمان به روی کار آمدن مدیر عامل جدید این شرکت در ماه نوامبر سال 2013 به این سو بوده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین حال تولید این تلفن همراه هوشمند اولین همکاری شرکت کانادایی بلک‌بری با شرکت تایوانی فاکس‌کان به شمار می‌رود.
.....................
خبر: گوگل موظف به پاک کردن اطلاعات افراد است
دادگاهی در اروپا در حکمی اعلام کرد که شرکت گوگل موظف است تا اطلاعات خصوصی افراد را در صورت درخواست از سوی آنها پاک کند.
بر اساس این حکم، افراد این حق را دارند تا از شرکت گوگل بخواهند تا اطلاعات شخصی آنها را از موتور جستجوی قدرتمند این شرکت پاک کند.
قاضی دادگاه عالی اروپا که به پرونده شکایت یک شهروند اسپانیایی رسیدگی می‌کرد، گفت: افراد این حق را دارند تا تحت شرایط خاصی و هنگامی که اطلاعات خصوصی آنها تاریخ گذشته و یا نادرست باشد، "فراموش شوند".
وی تصریح کرد: این حق به ویژه زمانی وجود دارد که اطلاعات خصوصی افراد ناکافی و نامرتبط بوده و به زمان گذشته مربوط بوده باشد.
شرکت گوگل در واکنش به این حکم جدید طی اطلاعیه‌ای گفته است که از شنیدن آن متعجب و ناامید شده است و برای بررسی آن به زمان نیاز دارد.
حکم دادگاه عالی اروپا به شکایت یک اسپانیایی مربوط می‌شود که مدعی شده بود آگهی حراج اجباری خانه‌اش به دلیل بدهکاری به رغم گذشته سال‌های بسیار همچنان در اینترنت وجود دارد.
.....................
خبر: انتقاد نخست وزیر روسیه از تلاش برای فیلتر توئیتر
نخست وزیر روسیه از تلاش برای فیلتر کردن توئیتر در این کشور انتقاد کرد.
دیمیتری مدودوف در واکنش به اظهارات یک مقام بلندپایه روسی مبنی بر اجتناب ناپذیر بودن فیلترینگ توئیتر در روسیه گفت: مقامات رسمی که مسوول توسعه در کشور هستند باید بعضی مواقع از مغز خود استفاده کنند.
وی در این پیام که در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده است، گفت: آنها نباید مصاحبه انجام دهند و در آن مصاحبه‌ها از لغو دسترسی به شبکه‌های اجتماعی صحبت کنند.
این پیام نخست وزیر روسیه پس از آن منتشر می‌شود که ماکسیم سنزوف، معاون آژانس نظارت بر ارتباطات روسیه چند روز گذشته به یک روزنامه محلی گفته بود که ممنوعیت استفاده از توئیتر در روسیه به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
به گزارش رویترز، اظهارات این مقام روسی باعث افزایش نگرانی‌ها درخصوص تلاش کرملین برای محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و محدودیت آزادی اینترنت در روسیه شده بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

17953