۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

سفر رییس جمهور اسلامی ایران به ترکیه پایان یافت

به گزارش ICTPRESS ، رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات بلندپایه همراه وی را "جودت ییلماز" وزیر توسعه ترکیه ، مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، مسئولان وزارت امورخارجه و برخی از ایرانیان مقیم ترکیه بدرقه کردند.
حسن روحانی بعد از 18 سال اولین رییس جمهور ایران بود که به طور رسمی از ترکیه دیدار کرد و با لحاظ این مساله مسئولان و دولتمردان ترکیه و نیز رسانه های این کشور اهمیتی خاص برای این سفر قائل شدند.
روحانی که صبح روز دوشنبه به همراه یک هیات بلندپایه متشکل از وزیران کابینه خود از جمله وزیران امورخارجه، نفت، ارتباطات و فناوری وارد آنکارا شده بود در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال رسمی "عبدالله گل" رییس جمهور این کشور قرار گرفت و بعد از مذاکرات دوجانبه و نیز مذاکرات هیاتهای دو کشور 10 سند همکاری در زمینه های مختلف بین ایران و ترکیه به امضای مسئولان بلندپایه دو کشور رسید.
اسناد همکاری امضا شده در بخش های تولید فیلم مشترک، مبادلات فرهنگی ، علمی و آموزشی ، گردشگری ، میراث فرهنگی ، همکاری های پستی ، استاندارد ، گمرگی در مرزهای "سروانس دوره"، "رازی" و "کاپی کوی"، ثبت احوال و سرمایه گذاری متقابل بود.
روحانی و گل بعد از امضای اسناد یاد شده در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.
گل در این مصاحبه مطبوعاتی با تاکید بر اینکه سفر روحانی به ترکیه پس از گذشت 18 سال از سفر رسمی یک رییس جمهوری ایران به آنکارا، است، این سفر را دارای اهمیت تاریخی خواند و گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه، مناسبات تاریخی و ریشه داری دارند که اکنون در حال توسعه است .
وی گفت: با روحانی مذاکرات بسیار مفیدی انجام دادیم و در زمینه های سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و دیگر موارد گفت و گو کردیم و تصمیم به توسعه مناسبات در همه زمینه ها گرفتیم.
گل با اشاره به اینکه حجم مناسبات تجاری دو کشور در شرایط کنونی حدود 15 میلیارد دلار است، اضافه کرد: هدف دو کشور رساندن این رقم به 30 میلیارد دلار است.
رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در این مصاحبه مطبوعاتی گفت: اراده ایران بر اساس توسعه همکاری ها با کشورهای دوست و همسایه است و ترکیه جایگاه ویژه ای در این میان دارد.
وي با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام با هرگونه خشونت و افراط گرایی مبارزه خواهند کرد ، افزود: تلاش داریم تا اسلام "رحمانی" را به جهانیان معرفی کنیم ، در منطقه بی ثباتی وجود دارد که به نفع هیچ کسی نیست و دو کشور مصمم به همکاری هستند.
روحانی در بعد از این دیدار در مراسم نهار کاری با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه شرکت و بعد از آن در محل کاخ نخست وزیری با وی دیدار و متعاقب این دیدار نخستین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه به ریاست روحانی و اردوغان برگزار شد.
در پایان این نشست بیانیه مشترکی منتشر شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت بهبود روابط اقتصادی و بازرگانی که موجب رفاه مردم دو کشور و کمک به ثبات منطقه خواهد شد، تأکید کردند و اعلام کردند که تمامی تلاش های خود را از جمله در زمینه تنوع بخشیدن به کالاهای تجاری مورد مبادله، برای دستیابی به هدف رساندن حجم مبادلات تجاری به رقم 30 میلیارد دلار تا سال 1395 بکار خواهند گرفت.
در بعد از نشست شورای عالی همکاریهای راهبردی ایران و ترکیه رییس جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک مواضع خود را بیان کردند.
رییس جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه گفت: ایران و ترکیه در مسیر جدیدی گام گذاشته اند و در پی گسترش روابط دو جانبه و همکاری در عرصه های بین المللی هستند.
وی با اشاره به دیدارهایش با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه اظهارداشت: دو کشور قدرتمند ایران و ترکیه مصمم به شراکت راهبردی هستند و در راستای گسترش روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی در عرصه دوجانبه و منطقه ای به رایزنی های خود ادامه خواهند داد.
نخست وزیر ترکیه نیز با بیان اینکه امروز دو دیدار دو جانبه با رییس جمهوری اسلامی ایران داشته و سپس در نشست شورای عالی همکاری راهبردی دو کشور شرکت کرده است، گفت: تشکیل چنین مکانیسمی از نظر چشم انداز روابط ترکیه و ایران حائز اهمیت است .
اردوغان با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند، افزود: ما روابط دیرینه خوبی داریم . بیش از 400 سال است که مرزهای مشترک دو کشور دستخوش تغییری نشده است و اشتراکات فراوان و ارزشهای مشترکی داریم.
وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم روابط دو کشور در ابعاد مختلف توسعه و تعمیق یابد، تصریح کرد: در دیدارهای دو جانبه با روحانی و در نشست شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور موضوعات مهمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
روحانی شب گذشته در مراسم ضیافت رسمی رییس جمهوری ترکیه شرکت کرد.
رییس جمهوری اسلامی ایران امروز در آنکارا در نشستی صمیمی با ایرانیان مقیم ترکیه شرکت کرد و از نزدیک در جریان خواستهای آنان قرار گرفت.
وی سپس به همراه "عبدالله گل" همتای ترک خود در نشست تجار و بازرگانان ایران و ترکیه شرکت کرد.
وی در این نشست با تاکید بر اینکه بخشهای خصوصی ایران و ترکیه "ستونهای اقتصادی" دو کشور هستند، خواهان تعامل طرفین برای دستیابی به "نتایج ملموس" شد.
روحانی گفت: تجار، کار آفرینان و صاحبان صنایع ایران و ترکیه باید با فهم مشترک برای توسعه اقتصادی طرحهایی را که به نفع دو کشور است، به مورد اجرا بگذارند.
وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه از ظرفیتهای زیادی برای توسعه اقتصادی برخوردار هستند، افزود: در دیدار با مقامات ترکیه بر لزوم مستحکم کردن پیوندهای اقتصادی تاکید کردم.
رییس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با رفع مشکلات در امور بانکی و حمل و نقل زمینه های سرمایه گذاری بازرگانان دو کشور، در کشورهای یکدیگر فراهم خواهد شد.
روحانی، ایران را به عنوان "پلی برای اتصال به شرق و شرق دور" و ترکیه را به عنوان "پل ارتباطی به غرب" توصیف کرد و گفت: این دو "پل عظیم" را باید به هم متصل کنیم و ایران و ترکیه نه به عنوان دو اقتصاد رقیب، بلکه به عنوان دو اقتصاد مکمل در کنار یکدیگر قرار دارند.
عبدالله گل رییس جمهور ترکیه نیز در سخنان خود در این نشست گفت: دیدار روحانی از آنکارا موجب "شتاب" بیشتری در گسترش روابط ایران و ترکیه خواهد شد.
وی یکی از پایه های گسترش روابط دو کشور را توسعه مبادلات تجاری خواند و با اشاره به مشترکات دو کشور گفت: دو کشور ظرفیت بالایی برای گسترش روابط دارند و افزایش حجم تجارت به سود ایران و ترکیه است.
عبدالله گل، ایران را از کشورهای مهم منطقه در بخش گاز و نفت خواند و افزود: دو کشور برای گسترش روابط بین خود باید از بخش خصوصی حمایت کنند.
رییس جمهوری ترکیه با اشاره به حجم مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای مختلف جهان به رشد متوسط 5.5 درصدی اقتصاد این کشور اشاره کرد و گفت: ترکیه در تلاش افزایش روابط اقتصادی خود با همسایگانش است.
رییس جمهور ایران و هیات همراه بعد از نشست یاد شده به میهن اسلامی بازگشتند.

نظرات : 0

ثبت نظر

40405