۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 21 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: اتصال ایران به بانک جهانی آنتی‌ژن سازگار
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران از برنامه سازمان برای اتصال به بانک بین المللی اطلاعات آنتی ژن سازگار بافتی (HLA) در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت ایرانی مقیم خارج از کشور این ارتباط می تواند به شناسایی آنتی ژن سازگار بافتی یا HLA برای بیماران نیازمند کمک کند.
دکتر سیما ذوالفقاری  گفت: با توجه به جمعیت ایرانی مقیم خارج از کشور و احتمال ابتلای این مهاجران به برخی بیماری های نیازمند آنتی ژن سازگار بافتی یا HLA ، اغلب امکان استفاده از  HLA قومیت های غیر ایرانی برای این افراد وجود ندارد.ارتباط سازمان انتقال خون ایران با این سازمان بین المللی می تواند به شناسایی HLA سازگار با این بیماران در داخل یا خارج از کشور کمک کند.
ذوالفقاری گفت: تمامی فعالیت هایی که در سازمان انتقال خون ایران انجام می شود با بهره مندی از جدیدترین شیوه ها و تجهیزات مربوطه صورت می گیرد.سازمان های انتقال خون در سراسر جهان به روش جدیدی برای تولید پلاکت خود موسوم به "بافی کوت" روی آوردند که تولید پلاکت را سریع تر و اثربخش تر می کند.
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: ما نیز در سازمان انتقال خون ایران در صدد راه اندازی این روش هستیم .در حال حاضر کلیه فراورده های خونی از جمله پلاکت در داخل کشور تهیه می شود، اما شیوه "بافی کوت" یک پکیج آماده و جدید است که پلاکت خون را به شیوه مطلوب تری در اختیار بیماران قرار می دهد.
وی، "آفرز" را روش دیگر تولید محصولات خونی عنوان کرد که در این سازمان راه اندازی شده است و افزود: پلاکت به عنوان یکی از محصولات خونی که به این روش تولید می شود به دلیل قیمت بالای کیسه های نگهداری دچار محدودیت هایی است چرا که فقط قشر خاصی از بیماران قادر به استفاده از این فناوری هستند.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه شیوه آفرز معمولا  برای بیماران سرطانی که نمی توانند پلاکت های عادی را دریافت کنند کاربرد دارد، افزود: بیماران خود باید هزینه این کیسه ها را که حدود 700 هزار تومان است تامین کنند که سازمان انتقال خون تلاش دارد با مذاکره با بیمه ها، این محصول را بیمه کند تا بیماران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران با اشاره به فعالیت بخش بانک خون بند ناف و بانک سلول های بنیادی این سازمان، اظهار داشت این نمونه ها را می توان تا 10 سال و بیشتر در بانک نگه داری کرد و خاطرنشان کرد: این ذخایر برای خود اهدا کننده استفاده ای ندارد و معمولا به افراد نیازمند داده می شود.
ذوالفقاری ادامه داد: از ابتدای فعالیت این بخش تا کنون چندین بیمار از ذخایر خون بند ناف و سلول های بنیادی این مرکز بهره مند شده و پیوند سلول های بنیادی آنها با موفقیت در مراکز درمانی کشور انجام شده است.
..................
خبر: ورود جدیدترین نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار به بازار
موتور صوتی رسا که دارای نرم افزار تبدیل متن به گفتار به زبان فارسی است توسط پژوهشگران ایرانی ساخته شد.این موتور دارای صدای طبیعی انسانی است.
سمیه باقر بیگی ایده پرداز موتور صوتی رسا گفت: شرکت دانش بنیان رسا در حوزه پردازش متن، گفتار و تصویر با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی در زمینه تکنولوژی شبیه سازی صدا فعالیت می کند.
وی افزود: شبیه سازی صدا با دقت 85 درصد، بیشتر برای نابینایان و کم بینایان با نرم افزاری قابل نصب بر روی تلفن همراه ایده پردازی شده تا این افراد بتوانند متن های موجود در تلفن همراهشان را درک کنند.
باقربیگی با توضیح اینکه استفاده از نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی کاربردهای متفاوتی دارد،گفت: این نرم افزار علاوه بر قابلیت نصب بروی تلفن همراه با سیستم عامل سیمبین، قابلیت نصب بر روی رایانه را نیز دارد که فرد استفاده کننده می تواند به عنوان موتور رسمی رسا از موبایل بانک، اینترنت بانک، تلفن بانک و همچنین از سیستم های خود پرداز به صورت صوتی نیز بهره ببرد.
وی اظهار داشت: تاکنون این نرم افزارها با صدای رباتیک بوده است اما برای اولین بار نرم افزار تبدیل متن به گفتار بر روی سیستم بانک مسکن راه اندازی شد که تاکنون بر روی هیچکدام از سیستم های خود پرداز بانکی شبیه سازی صدای انسانی دیده نشده است .
این محقق با اشاره به مزایای نرم افزار گفت: با نصب نرم افزار پردازش متن ،گفتار و تصویر امکان گوش دادن به کتاب، اخبار و پیامک برای هر فردی فراهم می شود.ضمن این افراد در هنگام رانندگی هم می توانند بدون نیاز به تماس با تلفن همراه خود از این نرم افزار بهره بگیرند.
وی افزود: ضمن اینکه این نرم افزار به افزایش استقلال عمل نابینایان و کم بینایان کمک شایانی می کند و در عین حال افراد دارای اختلال گفتاری و یا کم شنوایی هم می توانند از مزایای این نرم افزار بهره ببرند.
مدیر این شرکت با اشاره به حوزه فعالیت این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت از سال 89 تاکنون توانسته در زمینه تولید و توسعه نرم افزار تبدیل متن، گفتار و تصویر به زبان فارسی با صدای طبیعی، به عنوان شرکت کار آفرین برتر شناخته شود.
..................
خبر: اجرایی طرح پیمایش نوآوری شرکت های دانش بنیان به صورت پایلوت

سرپرست دفتر ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی از اجرای طرح پیمایش نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت پایلوت خبر داد و افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام ملی ارزیابی نوآوری، پیمایش نوآوری با هدف شناخت صحیح رفتار بنگاه‌ها و اثرگذاری مثبت بر آن است.
دکتر مهدیه فرازکیش سرپرست دفتر ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت فناوری، سه رویکرد اصلی در ارزیابی نوآوری را کنترل عملکرد، تخصیص بودجه و بهبود و یادگیری دانست و تصریح کرد: رویکرد کنترلی و تخصیصی در ارزیابی، زمانی که با کارکنان دانشی سر و کار داریم، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
فرازکیش با اشاره به اینکه رویکرد بهبود و یادگیری از مهمترین رویکردها در معاونت علمی و فناوری است، گفت: بحث یادگیری را هم در سطح سازمان و هم در سطح کلان علم و فناوری کشور باید به عنوان رسالت خود قرار دهیم و در صورت اتخاذ این رویکرد، ضروری است تا شبکه‌سازی، هم‌اندیشی تخصصی و تقویت کانون‌های تفکر را در اولویت قرار دهیم، چرا که با فعالیتهای انفرادی نمی‌توان به این هدف دست یافت و باید مشارکت عمومی ایجاد شود.
وی بحث استاندارد را یکی دیگر از اولویت‌های دفتر ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری دانست و تصریح کرد: استاندارد مقوله مهمی است که با تایید صلاحیت هر چه بیشتر شرکتهای دانش‌بنیان در طی سالهای آینده می‌تواند به یک بحران ملی در تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان کشور تبدیل شود، اگر از هم‌اکنون به دنبال راه حل آن نباشیم.
سرپرست دفتر ارزیابی و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه مقوله ارزیابی اثرات ‌اجتماعی و فرهنگی به ویژه در توسعه فناوری کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است، گفت: هنوز راهکاری جدی برای پیگیری این موضوع نداریم، ولی همراه با گروه‌های مختلف به دنبال طرح جامع‌نگرانه‌ای هستیم تا اثرات اجتماعی عملیاتی شود.
فرازکیش درباره مدیریت بانوان در حوزه کلان پژوهش و فناوری کشور بیان کرد: فعالیت بانوان در سطوح کلان کشور با چالشهای جدی مواجه است و اگر مدیریت آنها به صورت جدی در نظر گرفته شود، نه تنها به فضای کاری کلان کشور کمک می‌کند، بلکه با ایجاد هم‌افزایی مثبت، به شکل مطلوب‌تری پیش خواهیم رفت.
وی گفت: نیمی از افراد جامعه ما بانوان هستند و از حقوق یکسان برخوردارند که باید فرصت فعالیت به آنها داده شود.معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به محیط تعاملی و سازنده خود می‌تواند در این زمینه نیز پیشرو باشد.
..................
خبر: تقویت زنجیره ارزش‌ در صنعت داروسازی کشور

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تلاش می کنیم زنجیره ارزش افزوده در صنعت داروسازی را تقویت و فرصت‌های جدیدی از کسب و کار در این بخش فراهم کنیم.
دکتر محمود شیخ زین الدین اظهار کرد: فعالیت های دانش بنیان باید از موضوع صرفا علمی به فعالیت اقتصادی تبدیل شود چون كه تحقق آن برای توسعه دانش الزامی است که در اقتصاد مقاومتی متبلور خواهد شد.
وی، کسب درآمد از فعالیت های دانش بنیان را برای اجرای کامل موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور ضروری دانست و گفت: به منظور اقتصادی کردن فعالیت های دانش بنیان در کشور نیازمند ایجاد و تعریف زنجیره ارزش هستیم که با ایجاد این زنجیره، موفق خواهیم شد اهداف و برنامه هایی را که برای توسعه علمی و فناوری در کشور ترسیم شده است رنگ تحقق ببخشیم.
شیخ زین الدین با بیان اینکه نامشخص بودن نحوه شکل گیری زنجیره ایجاد ارزش اینک مشکلی جدی برای تبدیل شدن فعالیت های دانش بنیان به فعالیتی اقتصادی است، افزود: تلاش می کنیم با بهره گیری از فعالان این بخش و استفاده از نظرات و دیدگاه های آنان با شناسایی چالش های فراروی تجاری سازی و اقتصادی کردن فعالیت های دانش بنیان نسبت به ایجاد زنجیره ارزش افزوده در این بخش اقدام کنیم.
وی به فعالیت شرکت های مختلف دانش بنیان در حوزه تولید دارو در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه، دارو سازی فعالیتی بر پایه دانش است که باید آن را به فعالیتی اقتصادی در جامعه تبدیل کرد، ابراز کرد: اینک با این پرسش رو به رو هستیم که آیا فعالیت های صورت گرفته در حوزه داروسازی کشور برای تولید کنندگان آن ارزش افزوده ایجاد می کند و اگر اینگونه نیست باید با اتخاذ راهکارها و تدابیر لازم موانعی را که سبب می شود سود اصلی به دست شرکت های تولید کننده نرسد را شناسایی و برای برطرف کردن آن اقدام کنیم.
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این معاونت تلاش دارد فعالیت های علمی و دانش بنیان را به توانمندی اقتصادی برساند، گفت: در گذشته به موضوع تقاضا در حوزه دانش کمتر توجه می شد و بیشتر تمرکز بر روی عرضه آن بود اما اینک، ایجاد تقاضا برای دانش به یکی از رویکردهای اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تبدیل شده است.
وی همچنین تاکید کرد: در این معاونت تلاش می شود زنجیره ارزش افزوده در صنعت دارو سازی و نیز دیگر صنایع دانش بنیان را ایجاد و فرصت های جدیدی از کسب و کار با تکیه بر توان بالقوه شرکت‌های دانش بنیان را با بهره گیری از نهاد سازی و جبران خلاءهای موجود در این بخش فراهم کنیم که در این راستا می طلبد ذی نفعان با بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای خود بستر لازم را برای تحقق این هدف ایجاد کنند.
شیخ زین الدین در پایان بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد ورود به وظایف و کارکرد وزارتخانه ها و سازمان های دیگر را ندارد بلکه تلاش می کند با اصلاح رویه ها و عملکردها، برنامه ها و طرح های نوآورانه ای که قابلیت تجاری سازی دارند را با همفکری وزارتخانه های ذی ربط، عملی کند.
..................
خبر: چرا کتاب‌های قدیمی بوی مطبوعی دارند؟

یک مدرس انگلیسی موفق شد دلیل بوی خوشایند کتاب‌های قدیمی را توضیح دهد.
بوی کتاب‌هایی که در قفسه‌های کتاب‌های دست دوم موجودند، منحصربه‌فرد است؛ اما تشخیص‌دادن عامل دقیق این عطر نوستالژیک دشوار است.
هم‌اکنون یک مدرس شیمی انگلیسی، توضیحی برای چگونگی و دلیل بوی متفاوت کتاب‌های قدیمی و جدید ارائه داده است.به گفته وی، کتاب‌های قدیمی دارای بویی مطبوع به همراه بوی وانیل، گل‌ها و بادام هستند که این بو ناشی از تجزیه ترکیبات شیمیایی موجود در کاغذ بوده در حالی که کتاب‌های جدید به دلیل مواد شیمیایی به کاررفته در تولید آن‌ها بوی دیگری دارند.
مدرس انگلیسی در وبلاگش به نام Compound Interest نوشت: تجزیه شیمیایی ترکیبات موجود در کاغذ منجر به ظهور بوهای مطبوع در کتب قدیمی می‌شود.کاغذ حاوی سلولز و مقادیر کمی لیگنین (پلیمر پیچیده الکل‌های معطر) است.
"بنزالدهاید" اضافه می‌کند بوی بادام مانند، رایحه‌های وانیلی و اتیل هگزانول دارای بوی گل جزئی هستند و اتیل بنزن و تولوئن بوهای شیرین را ساطع می‌کنند.این ترکیب‌های آلی شکستنی توسط واکنش‌های موسوم به "هیدرولیز اسیدی" ایجاد می‌شوند و به کمک یکدیگر و به همراه دیگر الکل‌های تولیدشده توسط واکنش‌های مزبور، بوی کتاب‌های قدیمی را تشکیل می‌دهند.
تعدادی از ترکیبات مانند فورفورال برای تعیین آسیب به کتاب‌های قدیمی مفید هستند و می‌توانند برای تعیین قدمت کتاب‌های قطور و ترکیب آن‌ها به کار روند.کتاب‌هایی که پس از اواسط دهه 1800 منتشر شدند، در مقایسه با کتاب‌هایی قدیمی‌تر که متشکل از کاغذ کتانی یا پنیه‌ای هستند، فورفورال بیشتری ساطع می‌کنند.
به گفته بنزالدهاید، آشکارسازی ترکیبات خاص به کاررفته در کتاب‌های جدید دشوار است زیرا مولفه‌های شیمیایی به کاررفته در تولید این کتاب‌ها متغیرند و در نتیجه بوهایشان نیز متنوع است.
..................
خبر: دلیل اعتیاد به بستنی چیست؟

دانشمندان اسپانیایی توانسته‌اند واکنش‌های زبان را در زمان خوردن بستنی در نمودار نمایش دهند.
محققان دانشگاه والنسیا با استفاده از روشی موسوم به سلطه زمانی احساس(TDS) توانستند میزان "سرد"، "خامه‌ای" و "ناهموار" بودن لازم برای یک بستنی خوب را بررسی کنند.
نرم‌افزار محققان می‌تواند منحنی‌های رنگی تولید کند که تغییرات در ویژگیهای مختلف را دنبال می‌کند.این ویژگیها همچنین شامل چسبندگی و احساس دهانی نیز هستند.
دانشمندان در یک جلسه مزه کردن از 85 فرد خواستند احساسات خود را در زمان خوردن یک بستنی وانیلی بیان کنند.
این شرکت‌کنندگان باید به یک نمایشگر که غالبترین ویژگی موجود در هر لحظه را نشان می‌داد، اشاره می‌کردند.
این ویژگیها شامل سرد، یخی، خامه‌ای، زبر و چسبنده بودن بستنی و در نهایت احساس دهانی آن بودند.
نتایج بدست آمده توسط نرم‌افزار پردازش شده و در نمودارهایی با خطوط رنگی که هرکدام نشانگر ویژگی خاصی بود، به نمایش درآمد.
به گفته دانشمندان، در بستی که تنها از شیر و شکر ساخته شده، منحنی‌های غالب بیشتر نشانگر سردی و صاف نبودن بودند.اما افزودن خامه، تخم‌مرغ و هیدروکلوئیدها بطور چشمگیری نشانگرهای خامه‌ای بودن و احساس دهانی را افزایش داد.
این ماده شیمیایی تصور خامه‌ای بودن را در بستنی ایجاد می‌کند.
به گفته محققان، دانستن این جزئیات و مکانیزم درک حسی یک محصول به سازندگان در بهتر شدن ابعاد ایده آل از مواد تشکیل‌دهنده برای بهبود محصول کمک خواهد کرد.
..................
خبر: پژوهشگران:بگذارید کارمندان در سر کار کمی چرت بزنند!

به گفته محققان، روسا برای افزایش بهره‌وری و خلاقیت کارمندانشان باید به آنها اجازه دهند تا در محل کار چرت بزنند.
وینست والش، استاد پژوهش مغز انسان در کالج دانشگاهی لندن همچنین پیشنهاد کرده که کارکنان باید اجازه داشته باشند زمان کارشان را خود تعیین کرده و هر زمان که خواستند بر سر کار حاضر شوند.
به گفته والش، انسانها تنها در طول شب به خواب می‌روند و از مزایان خواب نیمروز غافل هستند.خواب نیمروز بین 30 تا 90 دقیقه می‌تواند به شرکتها در ارتقای بهره‌وری آنها کمک کند.
این پژوهش که توسط انجمن فیزیوتراپی و توانبخشی منتشر شده، نشان می‌دهد که بسیاری از مدیران در تشویق کارکنان به استراحت مناسب ناموفق بودند.یکی از هر پنج کارمند هر روز در ساعت ناهار خود به کار مشغول است.
بر اساس پژوهش انجام شده بر روی 2000 فرد، از میان افرادی که به استراحت می پردازند، نیمی روی میز کار خود غذا می‌خورند و تنها یکی از هر پنج نفر به بیرون می‌رود.
پروفسور هیو پیگینز از آزمایشگاه شبانه‌روزی عصب‌شناسی زیستی دانشگاه منچستر نیز می‌گوید، خوابیدن برای حافظه و یادگیری اساسی است.
به گفته وی، میلیونها انسانها در طول هفته میزان کمی خوابیده و تلاش می‌کنند آنرا به آخر هفته موکول کنند.
بر اساس این پژوهش، مشکل مذکور که به "پرواززدگی اجتماعی" ملقب شده، می‌تواند مسئول افزایش میزان ابتلا به سرطان، زوال عقل و دیابت باشد.
..................
خبر: زنبورها برای گیاهان از کود مهم‌ترند

عدم وجود زنبورها و دیگر حشرات که برای گرده افشانی گیاهان زراعی مفید هستند می‌تواند بیش از کمبود آب و کود سبب کاهش محصولات کشاورزی شود.
نتایج تحقیقات محققان دانشگاه آیوا که بر روی درخت بادام انجام شده است، نشان می‌دهد گرده افشانی کافی می‌تواند به افزایش محصولات و مواد مغذی آنها کمک کند.
در این تحقیقات، محققان در برخی از درختان بادام از گرده افشانی زنبورها جلوگیری کردند و به وسیله دست کار گرده افشانی را انجام دادند.آنان همچنین برخی از درختان را آب و کود کافی داده و برخی را از آب و کود کافی محروم کردند و تنها زنبورها گرده افشانی این درختان را انجام دادند.
درختانی که به وسیله دست گرده افشانی شده بودند محصول بادام زیادی داشتند، اما بادام‌ها کوچک بودند.درختانی که گرده افشانی نشده بودند محصول بادام کم اما بادام های بزرگ داشتند و محصول درختانی که توسط زنبورها گرده افشانی شده بود 200 برابر درختانی بود که به روش دستی گرده افشانی شده بود.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که درختان، کمبود آب و کود را می‌توانند جبران کنند، اما قادر نیستند نبود گرده افشانی کافی را تحمل کنند.همچنین ترکیب مواد مغذی بسته به نوع گرده افشانی نیز متفاوت است.میزان اسید لینولئیک در درختانی که گرده افشانی دستی داشتند کمتر بود اما میزان ویتامین E بیشتر بود.
این تحقیقات در مجله زیست شناسی PLoS ONE منتشر شده است.
..................
خبر: کشف اسرار کشاورزی اولیه با رمزگشایی از دی‌ان‌ای

با رمزگشایی دی‌ان‌ای کشاورزان اولیه، معمای چگونگی گسترش روشهای کشاورزی در اروپا حل شد. 
کشاورزی تغییر مسیر قابل‌توجهی از شکار بود و چگونگی گسترش چنین رویکردی دهه‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.
رمزگشایی دی‌ان‌ای نخستین مزرعه‌داران "خاور نزدیک" که حدود 10 هزار سال پیش زیستند، نشان می‌دهد مهاجرت عامل گسترش کشاورزی بوده است.
کارشناسان معتقدند تشابهات ژنتیکی بین دی‌ان‌ای اولین جوامع نوسنگی و دی‌ان‌ای نخستین کشاورزان کاتالانی و آلمانی نشان می‌دهد گروه‌های پیشگام با مهاجرت به سراسر اروپا شیوه‌های کشاورزی را در این قاره گسترش دادند.
دانشمندان نمونه‌های دی‌ان‌ای را بررسی کردند که قدمت آن‌ها به 8000 سال پیش از میلاد باز می‌گردد.این نمونه‌ها در محل ظهور اقدامات کشاورزی نوسنگی در بستر فرات میانه و دمشق در سوریه امروزی گرفته شدند.
"اوا فرناندز" از دانشگاه بارسلونا و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: انقلاب نوسنگی به سرعت از این مناطق به اروپا توسعه یافت و در این قاره سیستم تولید مزرعه‌داری و دامپروری جایگزین اقتصاد شکارچی،جمع‌آوری‌کننده شد.
بیش از 50 سال است دانشمندان بر سر این موضوع که آیا دانش کشاورزی در نتیجه مهاجرت جمعیتی یا اقتباس فرهنگی حاصل شده، مناقشه دارند.
تصور می‌شود اقدامات کشاورزی در ناحیه‌ای در خاور نزدیک موسوم به "هلال حاصلخیز" و حدود 12 هزار سال پیش از میلاد پی‌ریزی شده است.این اقدامات منجر به تحول عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع انسانی درست در زمانی شد که این جوامع سر و سامان گرفتند و شروع به تاسیس نخستین شهرها کردند.
این مطالعه که در مجله PLOS Genetics منتشر شد، نخستین مطالعه‌ای است که اولین مزرعه‌داران خاور نزدیک و موجودی ژنتیکی نوسنگی اولیه را مدنظر قرار داده است.
..................
خبر: کشف حس ششم زبان انسان

محققان معتقدند زبان انسان شاید دارای حس ششم باشد.
علاوه بر تشخیص مزه‌های شیرین، شور، تند و تلخ، زبان می‌تواند کربوهیدرات‌ها را نیز حس کند.این مواد مغذی به قندهایی تجزیه می‌شوند که منبع عظیم تامین انرژی در بدن انسان به شمار می‌آیند.
محققان بر این باورند حس‌کردن کربوهیدرات‌ها مرکز شادی مغز را تحریک کرده و دلیل نامطبوع‌بودن غذاهای رژیمی را توضیح می‌دهد.
با مطالعه 10 شرکت‌کننده در نیوزیلند و استفاده از تصویربرداری مغزی ام‌آر‌آی کاربردی، تیم علمی دریافت کربوهیدرات‌ها نواحی از مغز را فعال می‌کنند که تحت تاثیر شیرینی‌های مصنوعی حتی زمانی که فقط مزه می‌شوند، قرار نمی‌گیرند.
دکتر نیکلاس گرانت از گروه علوم تمرینی و ورزشی مرکز تحقیقات مغز دانشگاه اوکلند، گفت: زبان اندام حسی با توانایی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود، است و کربوهیدرات‌ها را از شیرینی‌های مصنوعی تشخیص می‌دهد.
حس ششم موجود در زبان برای شناسایی کربوهیدرات‌ها، علت واکنش سریع ورزشکاران به این مغذی‌ها و همچنین جنبه‌های اختلالات خوردن غیرکنترل‌شده را توضیح می‌دهد.
جزئیات این مطالعه در مجله Appetite منتشر شد.
..................
خبر: تحول در درمان سرطان با ریه مصنوعی مینیاتوری
محققان موسسه مهندسی سطحی و زیست‌فناوری فرانهوفر آلمان ریه مصنوعی مینیاتوری خلق کردند که پتانسیل ارتقای قابل‌توجه فرآیند طراحی درمان‌های سرطان ریه را دارد.
علاوه بر امکان جایگزین‌کردن آزمایش‌های حیوانی که هم‌اکنون برای آزمایش داروهای جدید به کار می‌رود، این ریه سه‌بعدی را می‌توان برای بسط درک دانشمندان از چگونگی رشد سرطان ریه به سایر بخشهای بدن به کار برد.
این ریه کوچک با حجمی برابر نصف یک سانتی‌متر مکعب از سلول‌های سرطانی ریه انسانی ساخته شده‌ که روی بافت رشد می‌کنند.ریه ابداعی به یک رآکتور زیستی متصل است که امکان نفس‌کشیدن برای آن‌ را با پمپاژکردن یک محیط مغذی از میان شریان‌های خونی‌اش فراهم می‌کند.
مدل جدید می‌تواند سرعت و عمق تنفس ریه را تنظیم کند و می‌توان از آن برای انجام تحقیقات بیشتر روی متاستاز استفاده کرد.متاستاز، گسترش سرطان از بخشی از بدن به بخش غیرمجاور دیگری از بدن است و داشتن یک مدل سه‌بعدی درک دانشمندان از این فرآیند را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
جزئیات این دستاورد علمی برای نخستین بار در «کنوانسیون بین‌المللی BIO» در سن‌دیگو کالیفرنیا ارائه شد.
..................
خبر: معمای 55 ساله ماه حل شد

 دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا معمای 55 ساله ماه را حل کردند.
"معمای بلندی‌های طرف دور ماه" در سال 1959 و هنگامی مطرح شد که فضاپیمای شوروی به نام Luna 3 اولین تصاویر سوی تاریک ماه را به زمین ارسال کرد.این بخش سوی تاریک نام گرفت زیرا چون نور خورشید به آن نمی‌رسد.
محققان در آن زمان بلافاصله متوجه شدند که دریاهای (maria) کمتری در این بخش از ماه که رویش را همیشه از زمین برمی‌گرداند، وجود دارند.
دانشمندان حاضر در این مطالعه دریافته‌اند عدم وجود maria نتیجه چگونگی شکل‌گیری آغازین ماه بوده است.دریاها به دلیل تفاوت در ضخامت پوسته‌ای بین طرف قابل‌رویت ماه برای زمینیان و طرف پنهان آن رخ می‌دهد.
نظریه عمومی درباره منشا ماه این است که احتمالا این قمر مدت کوتاهی پس از زمین شکل گرفته و این که نتیجه برخورد یک جسم به اندازه مریخ به کره خاکی در یک چشم‌بر‌هم زدن بوده اما این برخورد بسیار مخرب بوده است.بر اساس "فرضیه برخورد عظیم"، لایه‌های بیرونی‌تر زمین و جسم مزبور به فضا پرتاب شدند و سرانجام ماه را شکل دادند.
به گفته دانشمندان، زمین و شی برخوردی نه تنها ذوب شدند بلکه بخشی از آن‌ها تبخیر شده و یک دیسک صخره‌ای، ماگما و بخار را در اطراف زمین شکل دادند.در آن زمان، ماه 10 تا 20 برابر بیشتر از حالت کنونی به زمین نزدیک بود و به دلیل اندازه بسیار کوچک‌تر آن از زمین، به سرعت خنک‌ شد.
از آنجایی که این دو از همان آغاز از لحاظ جذر و مدی به یکدیگر وابسته بودند، زمینی که هنوز داغ بود و دمای آن بیش از 2500 درجه سانتی‌گراد بود، به سمت سوی نزدیک ماه پرتوافشانی کرد.
طرف دورتر ماه که از زمین جوشان دور بود، به آرامی خنک شد در حالی که سویی که به سمت زمین است، ذوب‌شده باقی ماند و این موضوع اختلاف درجه حرارتی را بین این دو طرف ایجاد کرد.
این شیب برای شکل‌گیری پوسته روی ماه حیاتی بود و پوسته ماه دارای تراکمات بالایی از آلومینیوم و کلسیم است.تبخیرشدن این عناصر بسیار دشوار است.آلومینویم و کلسیم در جو طرف سرد ماه متراکم شدند زیرا طرف نزدیک هنوز بیش از اندازه داغ بود.
هزاران میلیون سال بعد، این عناصر در گوشته ماه برای شکل‌دادن پلاژیوکلاز فلدسپات با سیلیکات‌ها ترکیب شدند.این ماده در نهایت به سطح حرکت کرد و پوسته ماه را شکل داد و پوسته طرف دورتر حاوی میزان بیشتری از این مواد معدنی بود و بنابراین، ضخیم‌تر است.
ماه هم‌اکنون کاملا خنک شده و در زیر سطحش مذاب نیست.در ابتدای تاریخش، شهاب‌سنگ‌های بزرگی به سوی نزدیک این قمر برخورد و در خلال پوسته نفوذ کردند و دریاچه‌های وسیعی از مواد مذاب را آزاد کردند که maria را در سوی نزدیک شکل دادند. این "ماریا" چهره "انسان روی ماه" را در سوی نزدیک این قمر شکل داد.
هنگامی که شهاب سنگ‌ها به سوی دور ماه برخورد کردند، پوسته آن برای شکل‌دادن ماگماهای بازالتی بیش از اندازه ضخیم بود.طرف تاریک ماه را دره‌ها، دهانه‌های برخورد و بلندی‌ها تشکیل می‌دهد اما تقریبا هیچ "ماریا" و در نتیجه هیچ چهره انسانی در آن دیده نمی‌شود.
جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

98256