لزوم باز تعریف خط مشی جشنواره ملی فاوا
به گزارش ICTPRESS ، حدود یک ماه پیش بود که جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت 26 اردیبهشتماه روز ارتباطات با هدف معرفی برترینهای حوزه ICT با تولیگری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
هنوز یک ماه از برگزاری این جشنواره و معرفی برترینها نگذشته که به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نتایج ارزیابی یک ساله اپراتورهای حوزه ICT را اعلام کرده که مهمترین بخش آن اعلام برترین اپراتورهای تلفنهمراه و اینترنت است.
براساس نتایج این ارزیابی همراه اول اپراتور برتر و ایرانسل اپراتور دوم انتخاب شده است.
این انتخاب در حالی است که هیچ یک از این دو اپراتور در جشنواره فاوا برتر انتخاب نشدند و هر دو مشترکا به مقام سوم رسیدند.
این روش سال گذشته نیز به همین شکل انجام شد. جشنواره فاوا برگزار شد اما بدون اعلام برترین، از هر دو اپراتور به صورت یکسان تقدیر به عمل آمد و یک ماه بعد، رگولاتوری برای نخستین بار نتایج ارزیابی اپراتورها را اعلام کرد و ایرانسل را برترین اپراتور شناخت.
پس از نخستین تجربه، انتقادها و اعتراضهای بسیاری متوجه این سازمان شد و اپراتور برتر نیز به مدت یک سال از این انتخاب در تبلیغات خود استفاده کرد. به نظر میرسد هراس از تکرار این تجربه تبلیغی، مانع از اعطای عنوان "برترین اپراتور به انتخاب جشنواره فاوا" شده است و رگولاتوری ناگزیر اعلام نتایج ارزیابی را به پس از برگزاری جشنواره، موکول کرده است.
البته این تفاسیر توجیه مناسبی برای این دوگانگی نیست. به طور یقین اعتبار جشنواره فاوا به انتخاب صریح خواهد بود و تقدیر همزمان و اعطای مقام یکسان به هر دو اپراتور و شائبه عدم صداقت در انتخاب، شایسته جشنوارهای با عنوان ملی نیست.
اگر قرار به ارزیابی هدفدار و اعلام برترینها در جشنواره ملی فاوا (ارتباطات و فناوری اطلاعات) نباشد، برگزاری این جشنواره و صرف وقت، انرژی و هزینه چه توجیهی دارد؟
نظرات : 0