۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 24 خرداد ماه

خبر: ارسال پیام متنی با بوی پیاز و گوجه‌فرنگی!
یک استاد دانشگاه هاروارد به دنبال ارسال اولین پیغام متنی بودار از طریق دستگاه جدید خود موسوم به"oPhone" است.
دیوید ادوارد این رایحه را از طریق برنامه‌ای بر روی گوشی آیفون خود به همکاری در پاریس ارسال خواهد کرد.
دستگاه oPhone سپس پیام ارسالی را رمزگشایی کرده و رایحه موردنظر را با استفاده از عطرهای مختلفی که درون آن ساخته شده، می‌سازد.
پرفسور ادوارد از دانشکده مهندسی دانشگاه هاروارد بر این باور است که در آینده انسانها می‌توانند پیامهای بودار را به همان اندازه که امروزه تصویر و متن ردوبدل می‌شود، ارسال کنند.
به اعتقاد وی، از آنجایی که تنها چند ثانیه طول می‌شکد تا رایحه مورد نظر منتقل شود، دستاورد وی "توئیت طبیعی" جهان است.
ادوارد در صورت موفق بودن آزمایشاتش قصد دارد تصاویر با برچسب بوی خاص را از طریق کانونهای مجهز به oPhone در جهان که می‌توانند بوهای مختلف تولید کنند، در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر در دسترس قرار دهد.
پرفسور ادوارد از برنامه oSnap آیفون برای ساخت رایحه مورد نظر خود استفاده خواهد کرد که از 32 بوی خاص با قابلیت ترکیب در 300 هزار شکل ممکن برخوردار است.
برای مثال در صورت تمایل به تولید بوی پیتزا، وی از بوهایی مانند پنیر، گوجه‌فرنگی و پیاز استفاده خواهد کرد.
پیام مورد نظر توسط کریستوف لودامیل، شیمیدان عطر و رایحه مرکز طراحی و هنر معاصر Le Laboratoire در پاریس دریافت خواهد شد.
لودامیل بینی خود را به یکی از دو برجک turret که شبیه اهرمک قدیمی بازیهای ویدیویی است، برای دریافت رایحه ارسالی خواهد چسباند.
پرفسور ادوارد از برنامه‌های خود برای ایجاد یک کمپین منبع‌یابی جمعیتی به منظور تامین مالی شرکت خود موسوم به Vapor Communications خبر داده که می‌تواند oPhone را در مقیاس بزرگ تولید کند.
این دستگاه از اوایل سال 2015 با قیمت 149 دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.
خبر: فضاپیمایی که سریع‌تر از نور حرکت می‌کند

دانشمندان ناسا در حال کار بر روی فضاپیمایی هستند که پس از تکمیل، با سرعت بیشتر از نور حرکت خواهد کرد.
هارولد وایت و کارک ریدمیکر،‌ دانشمندان ناسا در حال کار بر روی طراحی یک فضاپیما با رانش پیچ و تابی موسوم به IXS Enterprise است که به آن توان سفر با سرعت بالاتر از نور را خواهد داد.
فضاپیمایی با این قدرت، امکان سفرهای فضایی میان‌ستاره‌ای را در عرض چند هفته به جای چند قرن مهیا خواهد کرد.
مفهوم کشتی با رانش پیچ‌و‌تابی به دنبال بهره‌برداری از یک راه گریز در نظریه نسبیت آلبرت اینشتین هستند که سفر سریعتر از نور را با انبساط فضا،زمان در پشت جسم و انقباض فضا،زمان در جلوی آن ممکن خواهد ساخت.
در این معما، فضای خالی پشت فضاپیما به سرعت منبسط شده و فضاپیما را به جلو می‌راند.
به گفته محققان، اگر این نظریه موفق شود، منجر به سرعتهایی خواهد شد که فضاپیما را طی دو هفته به کهکشان آلفا قنطورس خواهد رساند.
کهکشان آلفا قنطورس 4.3 سال نوری از زمین فاصله دارد.
خبر: کشف منبع عظیم آب در زیر زمین

محققان دانشگاه نورث‌وسترن و دانشگاه نیومکزیکو از کشف یک اقیانوس بالقوه آب در زیر ایالات متحده خبر دادند.
گرچه آب این اقیانوس مایع نبوده و در صخره‌های موجود در جبه (گوشته) زمین قرار دارد، چنین کشفی می‌تواند نمایانگر بزرگ‌ترین منبع آبی زمین باشد.
دانشمندان مدت‌هاست به دنبال کشف این موضوع بودند که چه میزان آب ممکن است بین سطح زمین و مخازن درونی‌تر آن وجود داشته باشد.هم‌اکنون، استیو جاکوبسن ژئوفیزیکدان دانشگاه نورث‌وسترن و براندن اشماندت زلزله‌شناس دانشگاه نیومکزیکو بسته‌های عمیق ماگما را کشف کردند که در 643.7 کیلومتری زیر امریکای شمالی واقع شدند؛ این بسته‌ها نشان از وجود آب در چنین اعماقی است.
این کشف نشان می‌دهد آب سطح زمین می‌تواند از طریق تکتونیک صفحه‌ای (حرکت در مقیاس بزرگ لیتوسفر) به چنین اعماقی نفوذ کند و در نهایت منجر به ذوب‌شدن نسبی صخره‌های موجود در عمق جبه شود.لیتوسفر یا سنگ‌کره خارجی‌ترین لایه کره زمین است.
چنین دستاوردی دانشمندان را در درک چگونگی شکل‌گیری زمین، ماهیت ترکیب حال حاضر آن، فعالیت‌های درونی و همچنین میزان آب گرفتارشده در صخره‌های جبه این سیاره یاری می‌کند.
محققان مدت‌هاست بر این باورند آب در لایه صخره‌ای جبه زمین و بین جبه پایینی و فوقانی در اعماق بین 402.3 تا 659.8 کیلومتری کره خاکی وجود دارد و کشف جدید نخستین شاهد مستقیم دال بر وجود این ماده در این منطقه از جبه موسوم به "ناحیه انتقال" است.
وجود H2O ذخیره‌شده در صخره‌های جبه‌ای کلید اصلی این تحقیق است زیرا چنانچه فقط یک درصد وزن این صخره‌ها در ناحیه انتقال H2O باشد، این میزان معادل تقریبا سه برابر میزان آب در اقیانوس‌های زمین خواهد بود.
جزئیات این دستاورد بزرگ علمی در مجله Science منتشر شد.
خبر: کاهش دائمی سطوح کلسترول خون با یک تزریق

یک تزریق عادی ممکن است بزودی بتواند برای همیشه سطوح کلسترول خون را در بدن انسان پایین آورده و خطر حمله قلبی را تا 90 درصد کاهش دهد.
دانشمندان موسسه سلولهای بنیادی هاروارد با همکاری محققان دانشگاه پنسیلوانیا یک رویکرد ویرایش ژنوم را برای کاهش دائمی کلسترول خون از طریق یک تزریق طراحی کردند.
پژوهش این دانشمندان بر تغییر عملکرد یک ژن کبدی موسوم به PCSK9 تمرکز دارد.
در سال 2003 گروهی از محققان فرانسوی به بررسی خانواده‌های دارای سطوح بالای کلسترول و حملات قلبی بسیار زودرس پرداخته و دریافتند از آنجایی که جهشها در ژن PCSK9 باعث افزایش سطوح کلسترول و حمله قلبی می‌شود، این ژن در واقع یک تنظیم‌کننده کلسترول است.
محققانی از تگزاس نیز دریافتند که حدود سه درصد از جمعیت مورد مطالعه‌شان، دارای جهشهایی در ژن PCSK9 هستند که تاثیر معکوسی داشته است.افراد دارای این جهشها حدود 15 تا 28 درصد کمتر از حد میانگین از سطوح کلسترول بد در بدن خود برخوردار بودند.
همچنین افراد دارای این نقص حدود 47 تا 88 درصد کمتر از حد میانگین با خطر حمله قلبی روبرو می‌شدند.
پروژه تبدیل ژنهای PCSK9 به نمونه‌های دارای نقص خوب از سال گذشته و با کشف فناوری جدید موسوم به CRISPR/Cas9 آغاز شد.
Cas9 یک پروتئین است که شکافی در دی‌ان‌ای ایجاد می‌کند و CRISPR یک جزء آران‌ای است که به توالی مطابق پیوند می‌خورد.
CRISPR به هدایت Cas9 توالی مورد توجه دانشمندان در دی‌ان‌ای پرداخته و سلول سپس می‌تواند خود را ترمیم کند.
خبر: رد نظریه آرام بودن سیاه‌چاله‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تصور پذیرفته‌شده درباره این که زمان‌فضا آشفته نیست، می‌تواند اشتباه باشد.
"لوئیس لهنر" از "موسسه پریمتر" توضیح می‌دهد چرا رفتارکردن با گرانش به عنوان سیال می‌تواند عاقلانه باشد.
وی گفت: نوعی گمان در فیزیک به نام گمان هولوگرافیک وجود دارد که بر اساس آن، گرانش می‌تواند به عنوان یک نظریه میدانی توصیف شود. ما می‌دانیم در انرژی‌های بالا، نظریه‌های میدانی را می‌توان با ابزار ریاضیاتی که از آن‌ها برای توصیف سیالات استفاده می‌کنیم، توضیح داد.بنابراین گرانش با نظریه میدانی معادل است و نظریه میدانی نیز با سیالات، پس گرانش با نظریه میدانی معادل سیالات، برابر است و این امر گرانش،دوگانگی سیالات خوانده می‌شود.
لهنر ادامه داد: برای چندین سال یک باور سنتی میان فیزیکدانان وجود داشته مبنی بر این که گرانش ممکن است آشفته نباشد.بر اساس این اعتقاد، گرانش توسط مجموعه‌ای از معادلات توصیف می‌شود که متفاوت از معادلات دینامیک سیالات هستند به طوری که تحت هر شرایطی آشفتگی وجود نخواهد داشت.
لهنر تناقض موجود را این گونه توضیح می‌دهد: یا این که گرانش و دوگانگی به طور کامل توسط توصیف سیالات توضیح داده نمی‌شود یا این که پدیده جدیدی در گرانش وجود دارد و این که گرانش آشفته می‌تواند واقعا وجود داشته باشد.
تیمی از محققان متشکل از لهنر، هوان یانگ از "موسسه محاسبات کوانتومی" و آرون زیمرمن از "موسسه فیزیک نجومی نظری کانادا" نظریه درست را تعیین کردند.
تیم علمی تصمیم گرفت سیاهچاله‌های با سرعت چرخشی بالا را مطالعه کند زیرا توصیف دینامیک،سیالاتی از چنین سیاهچاله‌هایی به این نکته اشاره دارد که فضازمان اطراف آن‌ها از فضازمان اطراف دیگر انواع سیاهچاله‌ها کمتر چسبناک است.چسبناکی کمتر شانس آشفتگی را بالا می‌برد.
دانشمندان همچنین تصمیم گرفتند آشفتگی‌های غیرخطی سیاهچاله‌ها را مطالعه کنند.سیستم‌های گرانشی در این سطح از دقت به ندرت تحلیل می‌شوند زیرا معادلات آن‌ها بسیار پیچیده است اما با دانستن این نکته که آشفتگی اساسا غیرخطی است، تیم علمی تحلیل آشفتگی غیرخطی را انجام داد و با کمال حیرت دریافت فضازمان آشفته است.
خبر: شناسایی مولکول قاتل باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا مولکول کوچکی را شناسایی کردند که می‌تواند از تغییر شکل باکتری‌ها و تشکیل بیوفیلم که یکی از علل عفونت است، جلوگیری کند.
مولکول آنتی بیوفیلم پپتید می‌تواند بر روی طیف گسترده‌ای از باکتری‌هایی که در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، تاثیر بگذارد.
بسیاری از باکتری‌هایی که بر روی پوست، ریه، قلب و سایر سطوح بافت‌های انسانی رشد می‌کنند، باکتری‌های بیوفیلم هستند که عامل دو سوم از تمام عفونت‌ها در انسان محسوب می‌شوند.در حال حاضر هیچ درمان استاندارد و تایید شده‌ای برای عفونت بیوفیلم‌ها و باکتری‌ها در بیوفیلم‌ها وجود ندارد.
باب هنکاک، استاد میکروب شناسی و ایمنی شناسی در دانشگاه UBC و سرپرست این تحقیقات و همکاران وی دریافتند مولکول پپتید که با نام 1018 شناخته شده و متشکل از 12 اسید آمینه است، می‌تواند از تشکیل باکتری بیوفیلم جلوگیری کند و موجب نابودی این باکتری شود.
باکتری‌ها به طور کلی به دو دسته گرم مثبت و گرم منفی تقسیم می‌شوند و تفاوت در ساختار دیواره سلولی، آنها را نسبت به آنتی بیوتیک‌های مختلف حساس می‌کند.مولکول 1018 در هر دو دسته از باکتری‌ها و همچنین چندین پاتوژن مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله سودوموناس، E. coli و MRSA موثر است.
خبر: نظارت غیرتهاجمی بر قند خون و نبض با ساعت مچی دانشمند ایرانی

محققان هلندی با همکاری یک دانشمند ایرانی در حال ساخت یک ساعت مچی بیومتریک جدید هستند که می‌تواند بر قند خون، کم آبی بدن و ضربان نبض نظارت کند.
مهسا نعمتی، مهندس زیست پزشکی دانشگاه فناوری دلفت و همکارانش در مقاله‌ای، دو دستگاه پوشیدنی جدید را توصیف کردند که از الگوهای متغیر نور پراکنده شده برای نظارت بر بیومتریک استفاده می‌کنند.
یکی از مچ‌بندهای مذکور به بررسی تمرکزهای گلوکز و سطوح کم آب شدن بدن پرداخته و دیگری بر ضربان نبض نظارت دارد.
نظارت بر علائم حیاتی و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی بیماران، یک بخش استاندارد از مراقبتهای پزشکی است اما افرادی که در مورد سلامت و تناسب اندام خود نگران هستند، بطور فزاینده‌ای به دنبال راههایی برای پیگیری آسان علائم حیاتی خود با این اندازه‌گیری‌ها هستند.
حسگر گلوکز اولین دستگاه پوشیدنی است که می‌تواند تمرکزهای گلوکز را بطور مستقیم و غیرتهاجمی اندازه‌گیری کند.
در حالیکه دستگاههای پوشیدنی دیگری نیز برای نظارت بر نبض ساخته شدند، محققان مدعی هستند که طراحی جدید آنها هنگامی که فرد در حال حرکت است، کمتر دچار اشتباه می‌شود.
این دستگاهها از اثر نقطه ، الگوهای تداخل دانه‌داری که در زمان انعکاس نور لیزر از یک سطح ناهموار و یا پراکنده شدن آن از یک ماده مبهم در تصاویر تولید می‌شوند ، استفاده می‌کنند.
نعمتی اظهار کرد: الگوی دانه‌دار همراه با تغییرات در جریان تغییر می‌کند.
این پژوهش در مجله Optical Society منتشر شده است.
..............
خبر: از تهران تا تگزاس: خودروی خورشیدی ایرانی آماده رقابت!

تیمی از دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین به دنبال نمایش خودروی خورشیدی خود در رقابتی پرچالش در آمریکا هستند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در خصوص تیم خودرو خورشیدی هاوین دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نوشت: تیم دانشجویی ایران با خودروی جدید به دنبال رقابت در مسابقات خودروهای خورشیدی در امریکا هستند که در ماه ژوئیه برگزار می‌شود. این خودرو"هاوین-2" نام دارد که به معنای "خورشید تابان" است.
اندازه شاسی فیبر کربنی خودرو جدید 4.5 متر گزارش شده و به یک در عظیم شباهت دارد.
این وسیله‌نقلیه مستطیلی مسطح، ماه گذشته در شمال ایران آزمایش شد و چهارچرخی که زیر بدنه سفیدرنگ آن پنهان شده، تنها سرنخی است که نشان می‌دهد این سیستم، خودروست.
هم‌اکنون، خودرو ابداعی در آخرین مراحل آمادگی به سر می‌برد و تیم علمی به دنبال رقابت در یک مسابقه 2700 کیلومتری هشت‌ روزه است که از شهر آستین تگزاس شروع می‌شود و به منییاپولیس مینه‌سوتا ختم شده است.
خودروی خورشیدی هاوین،2 طی آزمایش‌های انجام‌شده به سرعت 110 کیلومتر در ساعت رسیده اما تیم سازنده مدعی است این سامانه قادر به ارائه سرعت 160 کیلومتر در ساعت در چنین رقابتی است.
"فرخنده نظیری" از دانشگاه آزاد قزوین مدعی است تیم علمی به دنبال بهینه‌سازی جذب انرژی خودرو مبتنی بر جاده‌ای است که می‌پیماید.
وی گفت: ما نخستین شبیه‌سازی از مسیر واقعی را خلق می‌کنیم و شرایط آب و هوایی منطقه مسابقه را نیز مطالعه خواهیم کرد، سپس به دنبال محاسبه زوایای خورشید در طول هشت روز رقابت خواهیم بود.
خودروی ابداعی 220 کیلوگرمی 4.5 متر طول و 1.8 متر عرض دارد و بلندی آن نیز 1.1 متر گزارش شده است.سلول‌های فتوولتائیک حدود شش متر مربع از آن را پوشاندند و باتری‌های یون،لیتیم نیز می‌توانند تا چهار ساعت نیروی سامانه را تامین کنند.
به منظور عملکرد بالا در آمریکا، تمامی تیم‌ها به 516 پنل‌های فتوولتائیک یا سلول‌های خورشیدی که در این کشور ساخته شده‌ و در آلمان مونتاژ شدند، متکی‌اند. اما هر شرکت‌کننده‌ای "سیستم رهگیری بیشینه نیرو" (MPPT) را خود طراحی کرده است.این سیستم مبدل برق، شارژر‌های باتری و دیگر ابزار را برای بهینه‌سازی عملکرد ماشین به یکدیگر متصل می‌کند.
کلید برد این مسابقه، درک مسیر و شناسایی زوایای تابش خورشید در طول مسابقه است که طی روزهای مسابقه از 9 صبح تا شش بعد از ظهر به وقت محلی برگزار می‌شود و هر تیمی از چهار راننده بهره می‌گیرد.
پیش‌تر، نسخه پیشین خودروی ایرانی به نام هاوین،1 در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در استرالیا رتبه هفدهم را کسب کرده بود.
هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش پیش روی تیم دانشجویی ایران فرستادن این خودرو به آمریکا به دلیل تحریم‌های موجود است و "محمد سعادتمند"، رهبر مکانیکی تیم علمی دانشگاه آزاد قزوین، در این باره به شدت ابراز نگرانی کرد.
خبر: ابداع ترکیبی جدید برای درمان ضایعات پوستی توسط محققان کشور

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری دانشگاه ملی سنگاپور از موادی ارزان و در دسترس، نانوالیافی برای ترمیم زخم‌های سطحی و عمقی و با قابلیت کنترل رطوبت و نفوذ اکسیژن به محل زخم تهیه کردند.
الهام وطن‌خواه، دانشجوی دکتری نساجی در دانشگاه صنعتی اصفهان و محقق طرح در این باره اظهار کرد: با توجه به میزان بالای جراحات پوستی، نیاز به جایگزین‎های پوستی متناسب با نوع زخم ضروری است.این عوامل زمینه تحقیقات گسترده در معرفی فرآورده‎های پوستی جدید برای درمان این آسیب‎های پوستی را فراهم کرده است.
وی افزود: در همین راستا، در این تحقیق تلاش شده است نانوالیافی از یک ترکیب جدید برای درمان ضایعات پوستی معرفی شود.هدف ما در این تحقیق، تغییر نسبت ترکیب مواد سازنده‌ نانوالیاف برای دستیابی به خواص لازم جهت ترمیم ضایعات پوستی سطحی و عمیق بوده است.
وطن‌خواه تصریح کرد: نانوالیاف تهیه شده که از جنس سلولز استات،ژلاتین است، ساختاری شبیه به پوست بدن دارد و از زیست‌تخریب‌پذیری مناسبی برخورداراست.استفاده از مواد نسبتأ ارزان قیمت که به لحاظ تجاری نیز در دسترس هستند و روش الکتروریسی به‌ عنوان مرسوم‎ترین و مقرون به صرفه‎ترین روش تولید نانوالیاف، از دیگر دستاوردهای این تحقیق است.نکته‌ جالب این است که تنها با تغییر نسبت ترکیب سلولز استات به ژلاتین، این نانوالیاف‌ می‌تواند به عنوان پانسمان زخم‌های سطحی و یا داربست در بازسازی زخم‌های عمیق به کار رود.
وطن‌خواه درمورد ویژگی اخیر این محصول عنوان کرد: در این تحقیق، نانوالیاف سلولز استات،ژلاتین با نسبت‎های مختلف 25/75، 50/50 و 75/25 تولید شده است.نتایج آزمایش‌های مختلف نشان داده است که با افزایش میزان ژلاتین، خاصیت چسبندگی این نانوالیاف افزایش می‎یابد.در این میان، نانوالیاف سلولز استات،ژلاتین با نسبت 25/75 پتانسیل استفاده به‌ عنوان پانسمان جهت درمان جراحات سطحی پوست را داراست، درحالی‌ که نانوالیافی با نسبت عکس 75/25 به عنوان داربست جهت بازسازی آسیب‎های عمیق پوستی قابل استفاده‎ خواهند بود.
وی در ادامه افزود: جراحات پوستی به دو گروه عمده‌ جراحات سطحی و عمیق تقسیم می‌شوند؛ در جراحات سطحی، تنها لایه‌ اپیدرم پوست دچار آسیب می‎شود در حالی‌که در جراحات پوستی عمیق، علاوه بر اپیدرم، لایه‌ درم نیز دچار آسیب می‎شود.انتخاب ساختار مناسب جهت درمان هر یک از این جراحات، بسیار مهم است.در فرایند ترمیم هر دو نوع زخم، قابلیت جذب اگزودا (ترشحات چرکی)، نفوذپذیری نسبت به اکسیژن و کنترل رطوبت از جمله ویژگی‎های ضروری جایگزین پوستی مورد استفاده است.
محقق طرح خاطرنشان کرد: علی‌رغم این ضروریات مشابه، خاصیت چسبندگی جایگزین پوستی بسته به کاربرد مورد نظر متفاوت است.در درمان جراحات سطحی، پانسمان مورد استفاده باید به سادگی و بدون آسیب به بافت در حال ترمیم، قابل تعویض باشد و بنابراین نباید به سطح زخم بچسبد.
در مقابل، جایگزین‎های پوستی که بعنوان داربست جهت مهندسی بافت صدمات عمیق پوستی بکار می‎روند، باید بستر مناسبی جهت اتصال، چسبندگی و تکثیر سلول‎های موجود در لایه‌ درم پوست را فراهم کنند و با ترمیم بافت، خود تخریب شوند.
وی افزود: نانوالیاف تهیه شده با شبیه‎سازی ابعادی و ساختاری ماتریکس خارج سلولی طبیعی، تعامل مطلوب با سلول‎ها را امکان‌پذیر می‎کند.همچنین تخلخل موجود در ساختار نانولیفی، انتقال مواد مغذی به سلول‎ها و دفع ضایعات سلولی را نیز فراهم می‏‌کند که این موارد، عوامل کلیدی در موفقیت فناوری مهندسی بافت در بازسازی بافت‎های آسیب دیده به ‎شمار می‎روند.
وطن‌خواه امیدوار است که با انجام آزمایش‌های تکمیلی در مدل‎های حیوانی (in vivo) و نیز کارآزمایی بالینی، ساختارهای تولید شده را بهبود بخشیده و بتوان از آن‎ها در درمان انواع جراحات پوستی استفاده کرد.علاوه‌ بر این، رهاسازی انواع داروها به‎ منظور تسهیل بهبود زخم و کاهش عفونت از دیگر زمینه‌های کاربردی این نانوالیاف خواهد بود.
نتایج این تحقیقات که توسط الهام وطن‌خواه، دکتر لاله قاسمی مبارکه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و همکارانشان از دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده است، در Journal of Biomateials Applications به چاپ رسیده است.
خبر: معرفی رقم جدید درخت صنوبر در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی از معرفی دو رقم جدید گندم و صنوبر و رونمایی از سه دستاورد تحقیقاتی دیگر محققان کشاورزی کشور به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد.
دکتر اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: مراسم رونمایی از این دستاوردها که شامل معرفی یک رقم جدید گندم موسوم به قاموس، رقم جدید صنوبر پر رشد برای توسعه زراعت چوب، طرح پروش تاسماهی ایرانی، پرورش ماهی هامور در قفس شناور و راکتور تولید بیودیزل از پسماندهای کشاورزی است روز یکشنبه در محل موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار می‌شود.
وی با اشاره به دستاوردها و موفقیتهای بخش کشاورزی در دولت جدید اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون چهار رقم زراعی جدید معرفی شدند و تا پایان سال 14، 15 رقم دیگر نیز معرفی خواهند شد.
زند در ادامه از معرفی حدود 500 رقم زراعی و باغی طی چند دهه تحقیقات به‌نژادی در کشور خبر داد و در عین حال اذعان کرد که معرفی ارقام جدید به تنهایی افزایش تولید را در پی نخواهد داشت و باید اصول تولید و مدیریت اصولی در بخش کشاورزی وجود داشته باشد که امری سرمایه بر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه ، در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای تولید ارقام تراریخته(مهندسی ژنتیک شده) گفت: براساس قانون هیچ گونه منعی برای فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی در زمینه گیاهان تراریخته وجود ندارد و هفته گذشته طی بخشنامه ای اعلام کردیم که وزارت جهاد کشاورزی آماده بررسی و ممیزی طرح های ارائه شده در زمینه کشت تراریخته‌هاست.از سوی دیگر آئین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی نیز که حرف و حدیث‌هایی در مورد آن مطرح بود در جلسه اخیر شورای ملی ایمنی مطرح و مقرر شده که مفاد آن مورد بازنگری قرار گیرد.
زند با تاکید بر سیاست دولت یازدهم در خصوص جذب سرمایه گذاری خصوصی در بخش کشاورزی گفت: سودآور نبودن کشاورزی، تفکری کاملا غلط است و مطمئنا کشاورزی مدرن و صنعتی، سودآوری دارد.
وی در تبیین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح الگوی کشت از حذف 600 هزار هکتار از مزارعی که توجیه اقتصادی ندارند، خبر داد و گفت: براساس این برنامه از کشت محصولاتی مثل گندم در مناطقی که توجیه اقتصادی ندارد حمایت نخواهد شد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در ادامه با اشاره به اهمیت ذخایر ژنتیکی به عنوان یکی از سه نهاده اصلی کشاورزی ، در کنار آب و خاک ، اظهار داشت: متاسفانه ذخایر ژنتیک در کشور مورد بی مهری قرار گرفته است.البته وزارت جهاد کشاورزی اقدامات زیادی در این خصوص انجام داده و بانک ژنی با 70 هزار نمونه و 50 باغ ذخایر داریم که می تواند در تولید ارقام مقاوم تر و با عملکرد بهتر استفاده شوند ولی جا دارد به این قبیل منابع بیش از پیش توجه شود.
وی با هشدار نسبت به تبعات کم توجهی به ذخایر ژنتیکی و مطرح بودن بحث استعمار ژنتیکی در سال‌های آینده و تهدیدات ناشی از فقدان بانک‌های ژنتیکی قوی در بخش کشاورزی اظهار داشت: به منظور حمایت هر چه بهتر از حفظ ذخایر ژنتیکی، مراحل نهایی تصویب لایحه ذخایر ژنتیکی در دولت در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک به مجلس ارائه و تصویب شود.
..............
خبر: حضور فیزیکدانان برجسته جهان در کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی در اصفهان
کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی با حضور فیزیکدانان ۱۰ کشور جهان، پانزدهم تا نوزدهم شهریورماه به همت دانشگاه صنعتی شریف در اصفهان برگزار می‌شود.
کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی برای پنجمین بار در ایران و با همکاری موسسه علوم و فنون کوانتوم دانشگاه کالگری کانادا برگزار می‌شود.رایانش کوانتومی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث پژوهشگران در این کنفرانس خواهد بود.
در این کنفرانس دکتر "ولاتکو ودرال" از دانشگاه آکسفورد، کلاوس مالمر از دانشگاه آرهوس دانمارک و کیم میانگشیک از کالج سلطنتی انگلستان سخنرانی‌های جامع خود را ارائه می‌کنند.
همچنین برگزاری یک کارگاه آموزشی نیز بخشی از برنامه کنفرانس است.طی پنج روز برگزاری کنفرانس، ۱۷ سخنرانی و بیش از۵۰ مقاله در محورهای رایانش کوانتومی، شبیه سازی کوانتومی، کانال‌های کوانتومی، درهم تنیدگی و مدل‌های رایانش ارائه می‌شود.
اطلاعات کوانتومی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با رایانه‌های کوانتومی است.این رایانه‌ها که به گفته کارشناسان می‌توانند تحولی عظیم در دنیای رایانه‌ها ایجاد کنند، هنوز در مراحل تحقیقاتی هستند.
دکتر وحید کریمی‌پور، دبیر ایرانی کنفرانس بین‌المللی اطلاعات کوانتومی در این باره گفت: در حالی‌که بیت‌های دیجیتالی تنها می‌توانند صفر یا یک باشند، ویژگی اطلاعات کوانتومی این است که هر بیت آن می‌تواند در یک لحظه هم صفر باشد و هم یک باشد و حتی می‌تواند ترکیبی از این دو باشد.
وی افزود: فیزیکدانان در حدود ۲۰ سال است که تلاش می‌کنند با استفاده از ویژگی‌های کوانتومی اطلاعات را ذخیره کنند تا جهان را از محدودیت‌های رایانش و مخابرات کلاسیک برهانند.
استاد دانشگاه صنعتی شریف در توضیح بیشتر این مزایا ادامه داد: توسعه دانش اطلاعات کوانتومی ما را به جایی می‌رساند که بتوانیم روی یک اتم اطلاعات را ذخیره کنیم.چنین دستاوردی می‌تواند به ساخت رایانه‌هایی با سرعت‌های حیرت‌انگیز بینجامد.
وی افزود: در حال حاضر اگر یک ابررایانه بخواهد یک عدد ۶۰۰ رقمی را به ضرایب خود تجزیه کند به اندازه عمر کیهان زمان نیاز دارد؛ اما این کار برای یک رایانه کوانتومی فوق‌العاده کوتاه خواهد بود.
کریمی‌پور با اشاره به اهمیت امنیت اطلاعات افزود: با توجه به اینکه یک بیت کوانتومی در لحظه می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته باشد، به سادگی نمی‌توان فهمید این بیت هنگام بارگذاری اطلاعات در چه حالتی بوده است.به همین دلیل دانش مکانیک کوانتومی قابلیت‌های بسیار بالایی را برای رمزنگاری اطلاعات دارد.
دبیر کنفرانس اطلاعات کوانتومی در ادامه به چالش‌هایی که دانشمندان برای توسعه رایانش کوانتومی با آن مواجه هستند، اشاره و تصریح کرد: فیزیکدانان بیش از ۱۰۰ سال است که با اتم‌ها سر و کار دارند و تمامی فناوری‌های امروزه به نحوی ناشی از پیشرفت در مکانیک کوانتومی و کنترل انبوهه اتم‌هاست، اما قرن بیست و یکم قرنی است که در آن تک تک اتم‌ها اندازه‌گیری، کنترل و هدایت خواهند شد.
کریمی‌پور با وجود چالش‌های موجود، پیشرفت این حوزه را در هر دو بخش دانش و فناوری بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در طی ۲۰ سالی که از عمر این دانش می‌گذرد، کشورهای بزرگ سرمایه‌گذاری بسیاری بر روی آن کردند. هم‌اکنون در چین، یک شبکه با طول ۲۰۰۰ کیلومتر احداث شده که اطلاعات رمزنگاری شده با روش کوانتومی را منتقل می‌کند. در کشور ما نیز با وجود تمام کمبودها، فعالیت‌های گروه پژوهشی اطلاعات کوانتومی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف طی ۱۳ سال موجب شده ایران در میان کشورهای منطقه پیشتاز باشد.
وی ادامه داد: چنین دستاوردی در حالی صورت پذیرفته که کل بودجه قطب علمی سامانه‌های پیچیده و ماده چگال که اطلاعات کوانتومی یکی از شاخه‌های آن است، در سال گذشته پنج میلیون تومان بوده است.جالب است ذکر شود، دانشگاه کالگری که در حال حاضر برای برگزاری کنفرانس اطلاعات کوانتومی با دانشگاه شریف همکاری می‌کند تنها برای اجرای یک طرح در این زمینه هفت میلیون دلار هزینه در نظر گرفته است.همین عدم سرمایه‌گذاری حداقلی برای توسعه این دانش موجب شده ما هنوز در بخش تئوری باقی بمانیم.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در این زمینه حتی اگر برای دستیابی به فناوری کافی نباشد، اما می‌تواند فاصله دانش ما را با کشورهای پیشرفته حفظ کند.
خبر: نخستین خودروی فراصوت جهان با سرعت 1600 کیلومتر در ساعت

نخستبن خودروی فراصوت جهان قرار است سال آینده بالاترین رکورد سرعت خشکی را به نام خود ثبت کند.
"اندی گرین" 51 ساله با رانندگی خودروی Bloodhound SSC به نخستین فرد در تاریخ تبدیل خواهد شد که سال‌ آینده سرعت 1609 کیلومتر در ساعت را در خشکی تجربه خواهد کرد.
خودروی جدید با موشک نیرودهی می‌شود، بهای آن 10 میلیون پوند اعلام شده و کابین پیچیده آن باید انتظارات اندی گرین، خلبان جنگنده RAF را برآورده کند.این سامانه از پنج نوع بافت فیبرکربنی مختلف و دو رزین متفاوت ساخته شده و گفته می‌شود طراحی و تولید آن 10 هزار ساعت زمان برده است.
در بین لایه‌های فیبرکربنی خودروی مزبور سه هسته کندومانند آلومینیومی جاسازی شدند که قدرت اضافی را به آن می‌دهند.جنگنده‌های جت، خودروهای فرمول یک و در اینجا قوی‌ترین سلول‌ ایمنی در تاریخ خودروهای مسابقه همگی از فیبرکربنی ساخته می‌شوند.
بخش جلویی ماشین باید محموله‌های آیرودینامیکی بالغ بر سه تن را در سرعت 1609 کیلومتر در ساعت و همچنین نیروهای قابل‌توجه تولیدشده توسط چرخ‌های جلویی و تعلیق را تحمل کند.این خودرو حامل سپری فلزی برای محافظت از راننده بوده و سقف کابین آن نیز برای ایجاد مجموعه‌ای از امواج شوک طراحی شده است؛ این امواج هوا را به درون موتور جت هدایت می‌کنند.
فناوری مدادی‌شکل ابداعی 14 متر طول و 1.9 متر عرض دارد و انتظار می‌رود در بهترین حالت، بازدهی 95 خودروی فرمول یک را تولید کند.خودروی Bloodhound SSC همچنین از شیشه جلوی بسیار ویژه‌ای بهره می‌برد که از آکریلیک ساخته شده است.این شیشه 25 میلی‌متر ضخامت دارد و ضخیم‌تر از شیشه جلویی یک جت جنگنده است.
گرین از سیستم‌های ارتباطاتی درون گوش برای محافظت از شنوایی‌اش و اطمینان از امکان برقراری ارتباط با کنترل ماموریت استفاده می‌کند.وی تجارب خود از پروازدادن جت‌های سریع و راندن خودروهای رکوردشکن با سرعت بالا در خشکی به نام‌های Thrust SSC و Dieselmax را برای طراحی کابین و داشبورد با یکدیگر ترکیب کرده است.
در طول یک مسافرت 1609 کیلومتری، خودروی جدید 19 کیلومتر را طی دو دقیقه طی خواهد کرد.
گفته می‌شود در سال‌های 2015 و 2016، تیم سازنده مستقر در بریستول انگلستان به دنبال رسیدن به سرعت 1609 کیلومتر در ساعت طی یک مسیر 19.31 کیلومتری در صحرای افریقای جنوبی است.
خبر: صادرات داروی گیاهی ایرانی آلزایمر به فرانسه

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تجاری‌سازی بیش از 70 فرآورده و دارو که مراحل قانونی را بر اساس مقررات کشور طی کردند اقدامات حمایتی مالی در دست انجام است گفت: یکی از شرکت‌های مورد حمایت این ستاد، در حال تولید دارویی است که اثرات درمانی برای بیماری ام اس دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
با توجه به اینکه ايران از نظر تنوع گياهي بخصوص از نظر گياهان دارويي، جايگاه منحصر بفردي در جغرافياي گياهي جهان دارد، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارتقاء جايگاه کشور در حوزه گياهان دارويي، داروهاي گياهي و احياء طب ايراني، تدوين نقشه راه، سند راهبردي و سياستگذاري در سطح کلان، ساماندهي، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط، در سال 87 تشكيل و فعاليت خود را آغاز کرد.
بر اساس نظر گياه شناسان و پ‍‍ژوهشگران علوم مرتبط منابع طبيعي، ایران حدود 8 هزار گونه گیاه طبیعی دارد و تحقيقات دانش پژوهان كشور نشان داده كه بيش از 2 هزار و 300 گونه آن داراي خواص دارويي، عطري، ادويه‌‌اي و آرايشي و بهداشتي است.
ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی اعلام کرده که از كل تعداد گونه‌هاي گیاهی در رویشگاه‌های ایران نزدیک به 1728 گونه آن اندمیک (بومی) محسوب شده و منحصراً در سرزمين ايران رویش دارند و يك ظرفيت انحصاري در كشور محسوب مي‌شوند.
محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وظایف این ستاد در زمینه احیای طب سنتی در کشور و افزایش استفاده از داروهای گیاهی پرداخت و گفت: در راستای حمايت از مكتب پزشكي ايران با رويكرد بهره‌مندي از ميراث مكتوب در نظام سلامت، برنامه‌ریزی ملي در جهت گردآوري، تطبيق، مقابله، ترجمه، چاپ و انتشار نسخه‌های خطی و غیرخطی دانشمندان ایرانی در زمینه طب سنتی در قالب طرح احیای میراث مکتوب با همکاری دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و متخصصان داخلي و خارجي و نيز همكاري‌هاي بين ستاد در كميته فرهنگ و تمدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي و موزه علوم پزشكي در حال انجام است.
برنامه ریزی برای افزایش تعداد دانشجویان طب و داروسازی سنتی
وی گفت: در همین حال حمايت از برنامه‌ريزي كشوري در جهت افزایش تعداد دانشجویان طب و داروسازی سنتی نسبت ‏به‏ تعداد کل‏ دانشجویان ‏پزشکی و داروسازی کشور، حمايت در جهت هماهنگي ملي براي تربیت نیروهای متخصص، تأسیس سلامتکده و داروخانه‌هاي گياهي و گسترش اصولي طب ايراني در شبكه سلامت ملي نیز در دستور کار قرار دارد.
دکتر عصاره، با بیان اینکه حمايت از سياست‌هاي بين دستگاهي با هدف افزايش توليد داروهاي گياهي و فرآورده‌هاي طبيعي در دستور کار این ستاد قرار دارد ادامه داد: در این زمینه حمایت از توسعه ثبت و صدور پروانه برای داروهای گیاهی، فرآورده‏های طبیعی و مکمل‌های موجود در فهرست داروهای گیاهی، هماهنگي بين دستگاهي براي افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه از داروهاي گياهي، حمايت و بسترسازي از تولید داروهای دامپزشکی با منشأ گیاهی به‌منظور کنترل بیماری‏های دام، طیور و آبزیان و کاهش خطرات باقیمانده‌های دارویی در فرآورده‌های دامی انجام می شود.
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حمايت فرابخشي از شناسايي و پايش گياهان دارويي و معطر در جهت پوشش كامل فلور ايران نیز از دیگر اقداماتت انجام شده است، به عبارت دیگر مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در کشور در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف باید هماهنگ شود که این ستاد این نقش را بر عهده داشته و این زنجیره‌ها را به هم متصل کرده و به استناد آمار وزارتخانه‌ها در این امر موفق عمل کرده است.
مصرف بی‌رویه و خودسرانه داروهای گیاهی عوارض دارد
وی با بیان اینکه باید این تصور اشتباه را که مردم فکر می کنند داروهای گیاهی عوارضی ندارند درست کنیم ادامه داد: مصرف بی‌رویه و خودسرانه داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید اطلاعات و دانش مردم را در این خصوص با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بالا برد.
دکتر عصاره یادآور شد: زمان زیادی نیست که این ستاد فعالیت خود را شروع کرده؛ ولی در همین مدت کوتاه نیز توانسته است جایگاه مشخصی برای گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و طب سنتی ایجاد کند و در همین زمینه تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به این تلاش‌ها هویت قانونی داده است. در مجموع کارهای زیربنایی بسیار متعددی صورت گرفته است که از جمله آن می توان به توسعه کشت گیاهان دارویی و شرکت‌های معتبری که به تولید داروهای گیاهی روی آوردند اشاره کرد.
برنامه تاسیس داروخانه های گیاهی در حال تدوین است
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این ستاد وظیفه هماهنگی، پایش و پیگیری ارتباطات بین دستگاهی برای گسترش فعالیت‌ها را به عهده دارد گفت: بنابر اطلاعاتی که نمایندگان وزارت بهداشت و عضو ستاد اعلام کردند، برنامه‌هایی برای تاسیس داروخانه‌های گیاهی (طبیعی) در حال تدوین است که در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت آن‌ها خواهیم بود.
وی از برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی که در واقع یک مجمع عمومی بسیار مفید و کارآمدی برای تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، محققین، صنعتگران، پزشکان، کشاورزان، نوآوران، بارگانان و صاحبان ایده خواهد بود در پاییز امسال خبر داد و گفت: شرکت های ذیربط در این نمایشگاه می توانند با هم در تعامل باشند؛ در واقع در این نمایشگاه می‌توان شرکت‌های معتبر و محصولاتشان را به علاقه‌مندان معرفی کرد.
نظارت بر عملکرد عطاری های سراسر کشور
دکتر عصاره با بیان اینکه ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی برای اولین بار در کشور به صورت جدی اقدام به بررسی، شناسایی و به روز کردن اطلاعات عطاری‌های سراسر کشور کرده است گفت: این اطلاعات برای قدم بعدی برنامه‌ریزان بسیار با اهمیت است؛ البته ستاد برای ساماندهی فعالیت عطاری‌ها با سازمان‌های ذیربط اعلام آمادگی کرده و همکاری‌های موثری با آنها داشته است.
وی در مورد تعامل با وزارت بهداشت به عنوان مسئول سلامت کشور نیز گفت: تاکنون فعالیت‌های مناسبی در راستای این تعاملات صورت گرفته است که از جمله می‌توان به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تعدادی از داروهای گیاهی، تدوین دارونامه گیاهی، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه کمی و کیفی داروهای گیاهی و غیره اشاره کرد.
تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیانی که محصولات مبتنی بر طب سنتی تولید می کنند
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی با بیان اینکه شرکت‌های جوان که تشخیص داده شود توان حرکت در مسیر اهداف توسعه کشور را دارند با داشتن حداقل‌ها از جمله دریافت مجوز تولید از دستگاه‌های ذیربط مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرند گفت: اخیرا با عملیاتی شدن لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در این ستاد، کارگزاری، ارزیابی و تشخیص این شرکت‌ها در حوزه داروها و فراورده‌های گیاهی و طبیعی تشکیل شده که خوشبختانه تعدادی موفق به گذراندن استاندارد مصوب در آیین‌نامه شدند و به عنوان دانش‌بنیان تایید و به مراجع ذیربط معرفی شدند.
به گفته وی در واقع شرکتی که موفق به دریافت تایید از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها شود، مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی قرار می‌گیرد که این حمایت‌ها شامل دریافت وام، معافیت مالیاتی، تسهیلات صادراتی و غیره می‌شود.
تولید داروی گیاهی درمان آلزایمر و ام اس
دکتر عصاره با اشاره به طرح های حمایتی از تحقیقات و تولید داروهای گیاهی گفت: برای درمان آلزایمر یکی از شرکت‌های مورد حمایت این ستاد، موفق به تولید، اخذ مجوز و تجاری‌سازی داروی کنترل کننده الزایمر شده و در حال حاضر این محصول را به خارج از کشور از جمله فرانسه نیز صادر می‌کند.
وی گفت : یکی دیگر از شرکت‌های مورد حمایت ستاد، در حال تولید دارویی است که اثرات درمانی برای بیماری ام اس دارد که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد، در واقع ستاد برای تجاری‌سازی بیش از 70 فرآورده و دارو که مراحل قانونی را بر اساس مقررات کشور طی کرده اند، اقدامات حمایتی خود را در قالب حمایت های مالی انجام داده است.
خبر: نسل جدید بخاری‌های ایمن در راهند

محققان کشور هیترهای تشعشعی سبز طراحی کردند که با سوزاندن بدون شعله سوخت گاز طبیعی می‌توانند با حداقل خطر، حداکثر گرما را بدون انتشار آلایندگی تولید کنند.
سید مصطفی حسینعلی پور، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت ایران با اعلام این خبر افزود: هیترهای تشعشعی به علت راندمان و ایمنی بالا و عدم تولید آلاینده‌های زیست محیطی می توانند به عنوان وسیله‌ای گرمایشی ، جایگزین مناسبی برای بخاری‌های فعلی باشند که می توان از آنها به عنوان هیترهای سبز یاد کرد.
وی با بیان اینکه هیترهای سبز می توانند گرمای تابشی را بدون شعله، با ایمنی بالا و به صورت پاک تولید کنند گفت: این هیترها در صنایع مختلفی نظیر صنایع نفت و گاز، کوره های رنگ آمیزی، کوره های عملیاتی حرارتی، خشک کن ها، صنایع غذایی و گرمایش ساکن و سیار در سوله‌ها، کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، کاروان‌ها و منازل مسکونی کاربرد دارند.
وی با توضیح اینکه این هیترها با همت 4 ساله یک تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه انرژی، آب و محیط زیست با همکاری شرکت دانش‌بنیان به فرآوران نوین آریا سرمد با قیمتی کمتر از 50 درصد نمونه‌های خارجی آن طراحی و ساخته شده است گفت: کاتالیست مورد استفاده در این هیترها کاتالیست خاصی است و وجود این کاتالیست ها موجب می شود که سوخت در دمای پایین و بدون تشکیل شعله بسوزد و گرمایش تابشی ایجاد کند.
وی افزود: اکنون دانش فنی طراحی و ساخت این هیترها تدوین شده و نمونه آزمایشگاهی آن نیز ساخته شده است که مراحل تولید انبوه آن در حال انجام است تا جایگزین مناسب و ایمنی برای فناوری‌های گرمایشی فعلی پر خطر شود.
خبر: چهار دليل خوب براي خوردن هندوانه
هندوانه یکی از بهترین میوه های تابستان است که با خواص غذایی که دارد، می تواند بدون محدودیت به صورت طبیعی یا آبمیوه مصرف شود.
پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، چهار دلیل خوب برای خوردن هندوانه را برشمرده است :یک ، هندوانه دارای آب فراوان است.
هندوانه که دارای 95 درصد آب است ، میوه ای ایده آل برای پیشگیری از کم آبی بدن است.آبرسانی به بدن برای بهبود عملکرد جریان خون ، هضم غذا ، تنظیم درجه حرارت بدن ، آبرسانی به پوست ، فعالیت های مغزی و ترمیم سلول ها ضروری است.
دو ، هندوانه کالری کمی دارد.
هندوانه که دارای قند خیلی کمی است (هفت گرم در هر 100 گرم) ، مناسب رژیم غذایی متعادل است. هر 100 گرم هندوانه تنها 30 کیلو کالری انرژی دارد.اما توجه داشته باشید که شاخص گلیسمی هندوانه حدود 75 است ، بنابراین برای پیشگیری از افزایش قند خون بهتر است در میان وعده ها در خوردن هندوانه زیاده روی نکنید.
سه ، هندوانه سرشار از مواد معدنی است.
هندوانه یکی از منابع طبیعی سدیم و پتاسیم است که ما هنگام تعریق این مواد معدنی را از دست می دهیم.هندوانه میوه ای ایده آل برای روزهای گرم تابستان است ، زیرا بدن را بازسازی می کند. پتاسیم همچنین به کنترل فشار خون کمک می کند.
چهار ، هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان است.
هندوانه منبع مهمی از لیکوپن است. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که در برابر بسیاری از بیماری ها از بدن محافظت می کند.مطالعات نشان می دهد مصرف هندوانه خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد و همچنین می تواند فشار خون بالا را به طور قابل توجهی پایین بیاورد.
همچنین هندوانه که سرشار از ویتامین آ است ، از چشم ها محافظت می کند.تخمه های هندوانه خوراکی و حاوی ویتامین ث است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.این میوه لذیذ همچنین از آسیب های سلولی جلوگیری و به بهبود زخم ها کمک می کند و برای دندان ها و لثه مفید است.دو واحد هندوانه 25 درصد نیاز های روزانه بدن را به ویتامین ث تأمین می کند.
خبر: فراخوان ارسال مقاله به همايش ملي آسيب شناسي و ترميم در روان شناسي

فراخوان ارسال مقاله به نخستین همایش ملی آسیب شناسی ، ریشه یابی و ترمیم در روان شناسی امروز در شیراز اعلام شد.
علاقه مندان تا 15 تیر می توانند آثار خود را به نشانی اینترنتی www.civilica.com ارسال کنند.
استرس و اضطراب ، آسیب شناسی اختلالات روان تنی ، چالش های روانشناختی بیماری های جسمی مزمن ، روان شناسی بالینی در طب ، نقش رسانه ها در سلامت روانی جامعه و عوامل روانشناختی مرتبط با سوء مصرف مواد از محورهای این همایش است.
همایش ملی آسیب شناسی ، ریشه یابی و ترمیم در روان شناسی 29 مرداد در شیراز برگزار می شود.
خبر: مصرف روزانه گوجه فرنگي از بيماريهاي قلبي و عروقي پيشگيري مي‌کند

نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد مصرف یک عدد گوجه فرنگی در روز می‌تواند از ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری ‌کند.
این پژوهشگران می‌‌گویند اگر فوایدی که آنها در تحقیقات خود از گوجه فرنگی مشاهده کردند در آزمایشهای بالینی دیگری هم تایید شود ضرب المثل جدیدی باب خواهد شد:" روزی یک گوجه فرنگی انسان را از پزشک بی نیاز می‌کند".
گروه تحقیقاتی این دانشگاه انگلیسی به سرپرستی دکتر جوزف چریان ،داروساز، دریافتند یک مکمل غذایی با مبنای لیکوپن( رنگدانه طبیعی قرمز) می‌تواند برای بیماران قلبی و عروقی مفید باشد.تحقیقات آنها با تکیه بر خواص شناخته شده لیکوپن صورت گرفت که یک آنتی اکسیدان قوی از خانواده کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی است.
به گزارش پایگاه اینترنتی تاپ سانته، این گروه، تحقیقاتی هم در باره تاثیرات حفاظتی این رنگدانه طبیعی به ویژه بر سرطان پروستات صورت داده است.تاثیر لیکوپن در پیشگیری از بروز خطرات قلبی عروقی هم موضوع یکی از تحقیقات این گروه بود اما هنوز سازوکار این خاصیت کشف نشده است.
میوه‌ها و سبزی‌ها قرمز حاوی لیکوپن هستند اما گوجه فرنگی خام سرشار از این رنگدانه طبیعی است به طوری که هر 25 گرم پوره گوجه فرنگی و یا هر100 گرم گوجه فرنگی خام 7 گرم لیکوپن دارند.
خبر: متخصصان مغز و اعصاب خارجي از موزه ملي ايران ديدن کردند

گروهی از متخصصان مغز و اعصاب کشورهای مختلف از موزه ملی ایران دیدن کردند.
شماری از متخصصان مغز و اعصاب که برای شرکت در بیست و یکمین کنگره بین المللی بیماری های مغز و اعصاب و الکتروفیزیولوژی بالینی به ایران سفر کردند، از بخش های مختلف موزه ملی ایران دیدن کردند.
این متخصصان که از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، برزیل، هلند، هند، سوییس و کلمبیا هستند پس از شرکت در کنگره چهار روزه بیماری‌های مـــغــــز و اعصاب از آثار تاریخی کاشان، اصفهان و یزد دیدن خواهند کرد.
خبر: موفقيت پژوهشگر کاشاني در توليد نانوذرات کاربردي در فيلترهاي نوري

پژوهشگر کاشانی موفق به تولید نانو ذرات کاربردی در فیلترهای نوری از یک منبع جدید شد.
رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان امروز گفت: دانشجوی فوق دکترای شیمی معدنی این دانشگاه با استفاده از یک روش ساده، ارزان و قابل کنترل موفق به سنتز نانوذرات مس سلنید از یک منبع جدید سلنیوم شد.
دکتر مسعود صلواتی نیاسری افزود: نـانو ذرات مس سلنید نوعی نیمه‌ هادی هستند که در سـلول‌های خورشیدی، فیلتر‌های نوری و مواد سوپریونی به کار گرفته می شوند.
وی گفت : علاوه‌ بر سنتز موفقیت آمیز این نانوذرات از یک منبع جدید، تعیین شرایط بهینه‌ مورد نیاز برای تهیهی نانو ساختارهای خالص با شکل و ساختار مناسب از دیگر دستاوردهای این تحقیق است.
دکتر اعظم سبحانی، مجری این طرح هم گفت: در این طرح نانوذرات مس سلنید با استفاده از روش هیدروترمال تهیه ،شناسایی و شرایط بهینه‌ی تولید آن معرفی شده است.
هیدروترمال به واکنش‌های حلال آبی که در دماهایی بالاتر از صد درجه و فشارهایی بالاتر از یک اتمسفر اطلاق می شود.
وی با بیان اینکه در این فرآیند، از سلنیوم تتراکلرید به عنوان یک منبع جدید سلنیوم استفاده شده است افزود: این نانوذرات می‌توانند در سلول‌های خورشیدی و فیلترهای نوری کاربرد گسترده‌ای داشته باشند.
سبحانی وقت‌گیر نبودن این روش، نیاز نداشتن به دستگاه‌های خاص و گران قیمت و همچنین شرایط مخصوص و سخت، بازده و خلوص بالای محصول از جمله مزایای اجرای این طرح است .
این طرح در مدت یک سال و با استفاده از امکانات دانشگاه اجرا شده است.
خبر: برخي بيماري هاي روماتيسمي ، خطر حملات قلبي را افزايش مي دهند

محققان علوم پزشکی در کنگره سالانه مقابله با روماتیسم اعلام کردند برخی بیماری های روماتیسمی قادرند خطر بروز حملات قلبی را افزایش دهند.
محققان می گویند برخی بیماری های روماتیسمی از جمله سندروم شوگرن قادرند در سال اول تشخیص ، احتمال حملات قلبی را در بیمار ، افزایش دهند.
سندروم شوگرن نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن ، دستگاه ایمنی فرد ، به غدد ترشح کننده مایعات همچون غدد اشکی و غدد بزاقی حمله می کند.
این روند ، به کاهش ترشح مایعات از این غدد می انجامد که در پی آن ، درد چشم و گاهی مواقع ، خشکی چشم مشاهده می شود.
این سندروم به دو شکل اولیه و ثانویه مشاهده می شود.
دکتر آنتونیو آوینا زوبیتا و همکارانش در مرکز تحقیقات آرتریت در کانادا و دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیای این کشور در تلاشی مشترک دریافتند این سندروم ، خطر حملات قلبی را نیز بالا می برد.
دانشمندان در این بررسی ، تعداد هزار و 176 نفر مبتلا به سندروم شوگرن را مورد مطالعه قرار دادند.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت ، کنگره سالانه روماتیسم اروپا در پاریس در حال برگزاری است.
خبر: سامسونگ از دو تبلت فوق باریکش رونمایی کرد
شرکت سامسونگ سرانجام از دو تبلت جدید گالکسی تب اس 10.5 اینچی و گالکسی تب اس 8.4 اینچی به طور رسمی رونمایی کرد.
این دو تبلت باریک از نمایشگرهای سوپر آمولد با وضوح 2560 در 1600 پیکسل بهره می‌برند که تراکم پیکسلی نسبتا بالایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.
گالکسی تب اس 10.5 اینچی دارای تراکم پیکسلی 288 پیکسل در اینچ و تبلت 8.4 اینچی گالکسی تب اس ازتراکم پیکسلی قابل توجه 359 پیکسل در اینچ بهره می‌برد.
تبلت سامسونگ
نمایشگر سوپرآمولد این تبلت‌ها نه تنها کنتراست عالی و رنگ‌های چشم نوازی را برای آن‌ها به همراه دارد بلکه از مزیت باریکی فوق العاده بهره‌مند است.
این دو تبلت تنها 6.6 میلیمتر ضخامت دارند و فوق العاده سبک هستند.وزن گالکسی تب 10.5 اینچی وای فای 465 گرم و تب 8.4 اینچی تنها 294 گرم وزن دارد.
شرکت سامسونگ این دو تبلت را با پردازنده‌های مختلفی عرضه خواهد کرد و هر دوی آنها دارای رم سه گیگابایتی هستند.در زمینه حافظه داخلی هر دو تبلت از مدل‌های 16 گیگابایتی و 32 گیگابایتی با قابلیت الصاق کارت حافظه میکرو اس دی تا ظرفیت 128 گیگابایت بهره می‌برند.
این دو تبلت به رغم طراحی باریک باتری‌های قابل توجهی دارند به طوری که تب اس 10.5 اینچی از باتری 7900 میلی آمپر و مدل 8.4 اینچی از باتری 4900 میلی آمپر برخوردار است.
هر دوی این تبلت‌ها دارای دوربین هشت مگاپیکسل با فلش ال.ایی.دی که توانایی ضبط ویدئویی 1080 پیکسل را دارد و از دوربین جلویی 2.1 مگاپیکسل بهره مند هستند.
خانواده گالکسی تب اس همچنین دارای تعدادی حسگر از جمله حسگر تشخیص اثر انگشت روی دکمه اصلی برخوردار هستند.
طراحی قاب پشتی این تبلت‌ها شباهت زیادی به گالکسی اس 5 دارد زیرا از جنس پلاستیک با ظاهر چرمی ساخته شده است.
نسخه اندروید این دو تبلت 4.4 کیت کت است.سامسونگ دریافت سفارش برای گالکسی تب اس 10.5 اینچی و تب اس 8.4 اینچی را امروز برای بازار آمریکا شروع کرده است اما زمان دقیق تحویل آن‌ها انتظار می‌رود که در ژوئیه آغاز شود.
قیمت گالکسی تب 8.4 اینچی از 399 دلار و قیمت تب اس 10.5 اینچی از 499 دلار آغاز می‌شود.
خبر: زنگ خطر برای اپل و سامسونگ
براساس آخرین گزارش‌های یک مرکز تحقیقاتی میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند در منطقه آسیا افزایش داشته است.این درحالی است که بازار آمریکای شمالی نسبت به گذشته کاهش فروش را تجربه می‌کند.
موسسه تحقیقاتی "استراتژی آنالیتیکس" در رابطه با رشد فروش گوشی‌های هوشمند در منطقه آمریکا اعلام کرده است: تغییرات صورت گرفته در قوانین معافیت گمرکی مربوط به اپراتورها در کشور آمریکای شمالی، منجر به مشکلاتی در واردات و به تبع آن افت فروش تلفن‌های هوشمند در این منطقه شده است.
این موسسه همچنین در آمار خود آورده است که سهم اپل و سامسونگ از تلفن همراه کاهش داشته است.البته باید این نکته را در نظر گرفت که میزان فروش این تلفن‌ها نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی 33 درصدی را تجربه کرد.در تمام دنیا در سه ماه ابتدایی سال گذشته چیزی در حدود 213.9 میلیون تلفن همراه به فروش رسیده است.
با توجه به اطلاعات منتشره سامسونگ با فروش 89 میلیون تلفن همراه سهمی معادل 31.2 درصد را در اختیار دارد.اگرچه تعداد دستگاه‌هایی که این شرکت در مقایسه با زمستان فروخته افزایش داشته اما به دلیل رشد رقبا در این عرصه سهم بازار این شرکت 1.2 کاهش داشته است.این اولین باری است که سامسونگ بعد از سال 2009 کاهش سهم خود در بازار را تجربه می‌کند.
اپل نیز وضعیت مشابهی را پشت سر می‌گذارد. این شرکت افت بازار 2.2 درصدی را تجربه کرده است.البته باید به این نکته توجه داشت که تعداد دستگاه‌های فروخته شده اپل در سه ماه ابتدایی سال 2013 ، 37.4 میلیون بوده که این آمار در سه ماه اول سال 2014 به 43.7 میلیون افزایش پیدا کرده است.
مجموع سهمی که این دو شرکت در سه ماه اول سال 2014 به خود اختصاص دادند، 46.5 درصد بوده که نسبت به سهم بازار آن‌ها در سال گذشته 3.4 درصد کاهش را تجربه کرده است.از این آمار می‌توان اینگونه برداشت کرد که سایر شرکت‌ها درحال اختصاص دادن سهم‌ به خود هستند و این زنگ خطری برای این دو غول فناوری است.
خبر: شارژ گوشی بدون نیاز به سیم

همه اتصالات و ارتباطات ما در حال بی‌سیم شدن هستند. تلفن بی‌سیم، اینترنت بی‌سیم، موس بی‌سیم، کیبورد بی‌سیم، دسته کنسول بی‌سیم و بیشتر کانال‌های ارتباطات جمعی و شخصی ما نیز بی‌سیم شدند. نوبت شارژرها نیز برای بی‌سیم شدن فرا رسیده است و شارژ بی‌سیم هیجان انگیز شده است.
احتمالا اسم کیو آی یا Qi شارژر تاکنون به گوشتان خورده است.Qi نام کنسرسیومی است که شارژ بی‌سیم و گجت‌های مرتبط با آن را استانداردگذاری می‌کند و تاکنون لیست بلند بالایی از گوشیهای دارای این قابلیت را استاندارد گذاری کرده است که در میان آن ها نام برترین موبایل‌ها از جمله Nexus 4، Nexus 5، Nokia 920، Samsung galaxy S3, S4, Note II, Note III و LG G2, G pro, به چشم می‌خورد و iPhone5s نیز با قاب خاصی می‌تواند به آن مجهز شود.
شارژرهای بی‌سیم تازه به بازار وارد شدند و یکی از این تازه واردین ADATA CE700 است.این شارژر القایی می‌تواند همه گوشی‌های Qi را با هر اندازه که باشند شارژ کند.
طراحی بدنه آن به نوعی است که هم ایستاده و هم خوابیده می توانید از آن استفاده کنید و در حالت ایستاده انعطاف بسیار بالایی دارد و مثل یک پایه کارآمد عمل می کند.
CE700 زمانی که لزومی به استفاده نداشته باشد الکتریسیته را قطع می‌کند تا در مصرف برق صرفه جویی شود. قابلیت جالبی که در آن تعبیه شده است FOD یا تشخیص جسم خارجی است.
وصل کردن کابل زمان بر است و استهلاک ایجاد می‌کند و خطر شوک الکتریکی به همراه دارد و باید گفت کابل‌ها در کل کاربرپسند نیستند.این محصول اکنون با یک سال ضمانت تعویض در بازار موجود است.