۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 25 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: سلاح لیزری ارتش آمریکا برای سرنگونی پهپادها
ارتش آمریکا سلاح لیزری ساخته است که می تواند پهپادهای دشمن را با آن سرنگون سازد.
بر اساس اعلام مرکز تحقیقات نیروی دریایی آمریکا ، این ارتش که در حال حاضر چنین لیزری را ساخته در تلاش برای ساخت سلاح مشابهی برای وسایل زمینی است.
مجریان این طرح می گویند در حالی که استفاده از پهپاد در جنگ ها متداول می شود و طرفین مبارزه از این فناوری بیش از پیش بهره مند می شوند، نیروهای نظامی باید به سلاحی برای مقابله با این تهدید روز افزون دست بیابند.
هدف از عرضه این فناوری جدید، ارائه یک جایگزین مناسب برای قدرت شلیک به منظور حفاظت در برابر پهپادها است.
این سیستم لیزری شامل یک هدایت گر پرتو، باتری، رادار، سیستم خنک کننده، ارتباطات و کنترل است.
این سامانه را می توان در خودروهای نظامی سبک وزن به کار گرفت.
مولفه های مختلف این لیزر در تشخیص و رهگیری پهپادها آزمایش شدند.
احتمالا این سیستم لیزری تا سال 2016 برای آزمایش در میادین جنگی آماده خواهد شد.
.............
خبر: گوگل در تلاش برای ارائه نقشه‌های دقیق‌تر

شرکت گوگل با خریدی چند صد میلیون دلاری صاحب یک شرکت ارسال ماهواره به فضا شد.گوگل می‌خواهد از این طریق سرویس نقشه‌های خود را ارتقا داده و دسترسی به اینترنت و اطلاعات را عمومی‌تر سازد.
گوگل طی اقدامی شرکت اسکای‌باکس ایمیجینگ را که با استفاده از ماهواره‌های کوچک تصاویر با وضوح بالا از فضا گرفته و ارسال می‌کند، خریداری کرد.این معامله در ازای پرداخت 500 میلیون دلار صورت گرفت.
انتشار چنین خبری تنها دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد، که گوگل اعلام کرده بود به امکان استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای مخابره تصویر از زمین و تکمیل سرویس نقشه‌های خود و همچنین ارائه خدمات اینترنت به کسانی که نیازمند آن‌ هستند ولی به آن دسترسی ندارند، دست یافته است.
تیم درینان٬ سخنگوی گوگل آن زمان در بیانیه‌ای درباره پهپادها گفته بود که هواپیماهای بدون سرنشین کمک خواهند کرد که دسترسی به اینترنت برای میلیون‌ها نفر ممکن شود و یاری خواهند رساند که مشکلات دیگر نظیر تخریب‌های محیط زیستی حل شود.
گوگل همچنین از سال 2009 میلادی مشغول طراحی خودروهای بدون راننده است و اخیرا اعلام کرد که در نظر دارد هرچه سریعتر 200 نمونه از این خودروها را با همکاری شرکای خود تکمیل و به مرحله تولید برساند.
به گفته تحلیل‌گران دنیای تکنولوژی ماهواره‌های گوگل قرار نیست کار تبلیغاتی برای گوگل بکند، بلکه قرار است کارکردی شبیه نقشی را که آژانس امنیت ملی آمریکا بازی می‌کند، داشته باشد؛ یعنی اطلاعات جمع‌آوری کند و در اختیار گوگل قرار دهد.
به گزارش دویچه وله، گوگل در حالی برای داشتن ماهواره‌های خود در فضا تلاش می‌کند، که در حال حاضر خدمات ماهواره‌ای را از کمپانی‌های دیگر خریداری می‌کند، که این خدمات نیز محدود است.
گوگل البته در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای تصویربرداری استفاده می‌کند، اما با خرید ماهواره در پی تصاویری با کیفیت بهتر است.از طریق ماهواره امکان به روز کردن تصاویر بیش‌تر خواهد شد و تصاویر نقشه‌های گوگل از به روزرسانی بیش‌تری برخوردار خواهند شد.
.............
خبر: صفحه‌های نمایش‌ جدید برای تبلت‌های سامسونگ

شرکت سامسونگ در تبلت‌های جدید خود از صفحه‌های نمایش‌ جدید و با کیفیت تصاویر بالاتر استفاده می‌کند.
صفحه‌ نمایش‌های جدید استفاده شده بر روی تبلت‌های سامسونگ از نوع AMOLED هستند که رنگ‌های غنی‌تر و کیفیت تصویر بالاتری در مقایسه با صفحه نمایش‌های ال‌ای‌دی دارند.
این صفحه‌های نمایش‌ جدید بر روی تلفن‌های همراه هوشمند تولید شده توسط شرکت سامسونگ و چند شرکت دیگر یافت می‌شود اما تاکنون بر روی هیچ تبلتی از این صفحه نمایش‌ استفاده نمی‌شده است.
دلیل این امر مشکل بودن صفحه‌های نمایش‌ بزرگ AMOLED بوده است اما شرکت سامسونگ تلاش می‌کند تا از این صفحه نمایش‌ها در تبلت جدید گالاکسی Tab S استفاده کند.
شرکت سامسونگ روز پنجشنبه از دو تبلت جدید 8.4 و 10.5 اینچی خود خبر داد که بر روی آنها این صفحه نمایش‌های جدید نصب خواهند شد.
به گزارش آسوشیتد پرس، بنا بر اعلام سامسونگ این تبلت‌های جدید از ماه جولای و با قیمت 400 و 500 دلار در آمریکا به فروش خواهند رسید.
شرکت سامسونگ هنوز در خصوص آغاز فروش این تبلت‌های جدید در کشورهای دیگر اظهار نظری نکرده است.
.............
خبر: پیش‌بینی درآمد 14 میلیارد دلاری اینتل

بزرگترین سازنده تراشه جهان پیش‌بینی کرد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی درآمدی 14 میلیارد دلاری داشته باشد.
شرکت اینتل درتازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی درباره درآمدهایش در سه ماهه دوم سال 2014 را افزایش داده و به 13 میلیارد و 400 میلیون دلار تا 14 میلیارد دلار رساند.
اینتل پیشتر درآمد خود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی را 12 میلیارد و 500 میلیون دلار تا 13 میلیارد و 500 میلیون دلار پیش‌بینی کرده بود.
شرکت اینتل در اطلاعیه‌ای در این خصوص عنوان کرده است که انتظار دارد فروش کامپیوترها برای مقاصد تجاری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بیشتر از چیزی که پیشتر تصور می‌شد، باشد.
اینتل همچنین پیش‌بینی کرده است که سودش نیز در این مدت با افزایش مواجه خواهد بود.
به گزارش آسویتد پرس، اینتل ابتدای سال جاری اعلام کرده بود که در مجموع این سال درآمدهایش رقمی مشابه درآمدها در سال گذشته میلادی و معادل 52 میلیارد و 710 میلیون دلار خواهد بود.
این در حالی است که تحلیل‌ گران درآمدهای شرکت اینتل در سه ماهه دوم سال جاری میلادی را 13 میلیارد و 20 میلیون دلار پیش‌بینی کردند.
.............
خبر: تحقیقاتمان را عمق می بخشیم

رئیس پژوهشگاه رویان عمق بخشیدن به تحقیقات در این موسسه پژوهشی براساس فرمایشات رهبری را از اولویت ها اعلام کرد و گفت: ما بر آن هستیم تا فعالیت های ریشه داری انجام دهیم.
 دکتر حمید گورابی  با اشاره به جلسه دیدار مقام معظم رهبری با اعضای جهاد دانشگاهی گفت: این دیدار قوت قلبی برای ادامه راهمان بود.
وی با بیان اینکه رهبر تاکید داشتند جهاد دانشگاهی علاوه بر حرکت های گذشته، بایستی کارهایی انجام دهد تا منجر به افزایش دانش بشری شود، گفت: دانش بشری بیشتر از اینها باید گسترش پیدا کند.انجام تحقیقات کاربردی بدون تسلط بر دانش شاید به خودکفایی در کشور منجر شود اما ممکن است کشور را با کوچکترین تلنگرهایی با مشکل مواجه کند.
رئیس پژوهشگاه رویان در این خصوص افزود: شاید در این مواقع خودمان نتوانستیم این مشکلات را حل کنیم چرا که به آن دانش خاص مسلط نبودیم لذا بر این اساس وابستگی در این دانش ها مشکلاتی را به وجود می آورد.
رئیس پژوهشگاه رویان از برداشتن گام هایی در عرصه های جدید اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: اگر ما بتوانیم، دانشی را که تا کنون هیچ علمی به آن دسترسی پیدا نکرده، مطرح کنیم و به دانشی قابل تکیه و بدون ایراد برسیم، همان راهبردی است که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید داشتند.
گورابی با تاکید بر اینکه ما بر آن هستیم تا فعالیت های ریشه داری انجام دهیم، افزود: سعی ما برآن است تا به تحقیقاتمان عمق ببخشیم و با کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش هایمان به ارائه محصولی قابل مشاهده توسط مردم برسیم.
رئیس پژوهشگاه رویان، تصریح کرد: از گذشته قصد ما بر این بوده که بتوانیم دستاوردها را در آزمایشگاههایمان به عرصه خدمات برسانیم ولی جهاد دانشگاهی پشتوانه مالی ندارد چرا که جهاد اغلب هزینه های خود را باید خودش تامین کند و اینجاست که با به روی کار آمدن بخش های دولتی مشکلات جهاد برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه کمک بخش های دولتی در عرصه های مختلف به جهاد دانشگاهی می تواند موثر باشد گفت: جهاد دانشگاهی همانطور که در گذشته هم اثبات کرده می تواند آن چیزی که در تعهدش است را در عمل پیاده کند و در حقیقت بودجه ای نه در قالب بودجه بلکه در قالب تعهد خود نسبت به ارائه خدمات به مردم انجام دهد.
رئیس پژوهشگاه رویان در ادامه افزود: برای پا گذاشتن به عرصه های نو، پژوهشی شدن مطرح است.چرا که برای دسترسی به علمی که در کشور های دیگر پیدا نشده باشد، پژوهش ها می توانند کار ساز باشند.
وی خاطر نشان کرد: مقالاتی که از پژوهشگاه رویان تولید شده در مجلات خوبی منتشر شده و این بدان معناست که بر اساس همین نوآوری ها توانستیم، مقالات را در دنیا منتشر کنیم تا دنیا به مقالات ما استناد کند.
گورابی با بیان اینکه افزایش تعداد مقالات هدف مهمی نیست، گفت: در کنار تولید مقالات هدف مهم تری داریم که آن تولید مقالات در عرصه های نو است.با این کار می توانیم به محصول و خدمت رسانی جدیدی برای مردم خودمان و کشورهای دیگر تبدیل شود و بتوانیم محصولاتمان را به صادرات برسانیم.مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تاکید داشتند.
.............
خبر: سیستم پایش ماهواره "ایران ست" افتتاح شد

سیستم پایش ماهواره "ایران ست" با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای معاونین سازمان فضایی ایران در مرکز فضایی البرز، افتتاح شد.
مرکز پایش "ایران ست" با دو سامانه گیرنده "unisean،36" برای دریافت تصاویر ماهواره ای "modis" همچنین سامانه دریافت تصاویر و داده از شبکه ماهواره ای "eumetcast" صبح امروز یکشنبه در مرکز فضایی البرز، افتتاح شد.
"ایران ست"، ماهواره ای است که خدمات پهنای باند به ایران را روی ماهواره مخابراتی مشترک بدر،5 ارائه و خدماتی کاملاً متمرکز با استفاده از ابزار الکترونیکی را مورد بهره برداری قرار می دهد.
سامانه دریافت تصاویر و داده از شبکه ماهوراه ای "eumetcast"، شبکه ای است که به جمع آوری، پردازش و ارسال تصاویر می پردازد و کاربرد عمده آن در هواشناسی است که با مشارکت کشورهای اروپایی و تحت نظارت آژانس فضایی اروپا فعالیت می کند.
سامانه گیرنده unisean،36 سامانه ای است که در اردیبهشت ماه سال جاری توسط شرکت سازنده در مرکز فضایی البرز نصب و راه اندازی شد، هم اکنون نیز در حال دریافت روزانه تصاویر سنجنده modis ماهواره های aqua و terra است که دارای قابلیتهای بسیار بالایی در دریافت تصاویر از ماهواره های سنجش از دور شناخته شده و پرکاربرد است.
در این مراسم علاوه بر محمد شریعتمداری، حمید فاضلی ، قائم مقام سازمان فضایی ایران و علیرضا نعیمی ، سرپرست مرکز فضایی البرز همچنین جمعی از معاونان و روسای سازمان فضایی ایران، حضور داشتند.
.............
خبر: تشکیل پایگاه اطلاعاتی نظام اداری کشور

رئیس مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از تشکیل پایگاه اطلاعاتی کارکنان نظام اداری کشور براي یکپارچه سازی اطلاعات دستگاههای اداری خبر داد.
با اشاره به برنامه های در دست اقدام مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری گفت: پایگاه الکترونیکی اطلاعات کارکنان نظام اداری کشور ایجاد می شود.
وی هدف از ایجاد این پایگاه را الکترونیکی کردن فرآیندهای داخلی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور برای آنکه دستگاههای اجرایی بتوانند خدمات شان را از معاونت توسعه به صورت الکترونیکی دریافت کنند عنوان کرد.
رضی با بیان اینکه در حوزه دستگاههای اجرایی باید خدمات وسیعی به صورت الکترونیکی ارائه و در کل جامعه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: با ایجاد پایه اصلی این پروژه که تشکیل پایگاه اطلاعاتی نظام اداری کشور است ارائه وسیع خدمات الکترونیکی براي اجرای پروژه دولت الکترونیک به صورت هوشمند محقق خواهد شد.
وی با تاکید براینکه هم اکنون مقدمات اجرای این پروژه فراهم شده است خاطرنشان کرد: این پایگاه به نوعی مکمل الکترونیکی کردن خدمات و مکانیزه کردن فرآیندهای داخلی و بیرونی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهد بود.
رئیس مرکز هوشمندسازی و فناوری اطلاعات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تاکید کرد: با جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به خدمات دستگاههای اجرایی در این پایگاه اطلاعاتی، شاهد یکپارچگی اطلاعات در حوزه نظام اداری هم برای دستگاههای اجرایی و هم برای کارکنان خواهیم بود.
.............
خبر: قطع واردات چند میلیاردی محصولات کشاورزی با زیست فناوری

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به امکان قطع واردات چندین میلیون دلاری محصولات کشاورزی با کمک زیست فناوری گفت: ما مدلی در ستاد پیاده کردیم که در حوزه های مختلف، واردات را شناسایی کنیم و با توجه به توان داخلی آن را تولید کنیم.
دکتر مصطفی قانعی با اشاره به وظایف طراحی شده برای ستاد زیست فناوری گفت: این ستاد یکی از ستادهایی است که به موجب قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است و همزمان با تشکیل آن سندی را ابلاغ کردند که این سند مجددا سال گذشته نیز ابلاغ شد.نکته مهم اینجاست که اولین باری است که یک سند جایگاه اقتصادی یک دانش را روشن کرده است و گفته تا سال 1404 باید 3 درصد اقتصاد زیست فناوری دنیا متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.ضمن اینکه تمام تحقیقات زیست فناوری باید در قالب این سند انجام گیرد.
وی افزود: اگر عدد 3 درصد را تحلیل کنیم یعنی 10 درصد تولید ناخالص ملی باید در عرصه زیست فناوری باشد و 20 درصد اشتغال کشور از این راه بدست بیاید.با توجه به این نگاه در مقابل می بینیم که در بودجه سهمی لحاظ نشده است و تلاش ما این است که با توجه به اقتصاد و اشتغالی که می توان از این ناحیه تکمیل کرد باید به صورت شفاف از سوی دولت در بودجه برای آن برنامه ریزی کرد.
قانعی خاطرنشان کرد: مانند تجربه ای که در دارو داشتیم که ابتدا از تولید وارداتی ها شروع کردیم چنین مدلی را اینجا نیز پیاده کردیم که ابتدا در حوزه های مختلف واردات را شناسایی کنیم و با توجه به توان داخلی آن را تولید کنیم.
به عنوان نمونه به کارگروه کشاورزی ماموریت داده شد که 16 میلیارد دلار واردات کشاورزی تا چه میزان با دانش بیوتکنولوژی داخل قابل انجام است.در این زمینه به این رسیدیم که قطعا می توان کل واردات کود را با کود زیستی که شامل 2 تا 3 میلیارد دلار واردات است تامین کنیم.
وی افزود: ما اکنون داریم محصول تراریخت را وارد می کنیم اما زمانی که دانشمندان خودمان می خواستند آن را تولید کنند مانع شان شدیم هر کس این سیاست را طراحی کرده است قابل نقد است.واردات محصولات تراریخت شامل سویا، ذرت و یا برنج اکنون بیش از چند میلیارد دلار است.ضمن اینکه اینها را برای آزمایش در آزمایشگاه های پیشرفته داخلی وارد نکردیم بلکه چون در دنیا این موارد پرمصرف هستند و ارزان تر ما نیز آن را خریداری کردیم.به هر حال بر اساس ترسی که سند محکمی نداشت مانع از این کار شده بودند اما می توانیم با تولید داخلی این واردات را قطع کنیم.
دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری یادآور شد: حوزه صنعت هم یکی دیگر از مشکلات ما بود.تولید صنعتی زیست فناوری وابستگی صنعتی به انواع حوزه های صنعتی را رفع می کند.از این رو در بررسی ها متوجه شدیم که دانش مربوط به صنعت زیست فناوری تا 70 درصد در کشور وجود دارد و اگر بکار بگیریم می توانیم محصول را تولید کنیم.یک نمونه آن سانتریفوژ است که می توان در زیست فناوری آن را بکار گرفت و برنامه این است که به این ترتیب برای صنعت اشتغال ایجاد کنیم.
وی با اشاره به لزوم نقشه راه برای کار علمی گفت: قانون مجلس می گوید شورای عتف باید اولویت های تحقیقاتی را مشخص کند و ذیحسابی هم بر اساس آن بودجه اختصاص دهد.اما اگر بخواهیم الان تحقیقات را مشخص کنیم که هر یک از دانشگاهها و مناطق چه کنند، هیچ نقشه راهی وجود ندارد از همین رو در حال طراحی هستیم که نقشه راه بر اساس آمایش سرزمین و توانمندی هر منطقه پیاده کنیم.این نقشه راه در حال تدوین است تا صورت خوش ترکیبی ایجاد کند و به همپوشانی با اولویت های عتف کمک می کند که کسی اعتبارات تحقیقاتی را در مسیر دیگری استفاده نکند.
قانعی افزود: چند کشور محدود موفق به تهیه نقشه علمی شده اند که شأن جمهوری اسلامی ایران است که این نقشه راه ر ا داشته باشد.
.............
خبر: ضرورت ایجاد شبکه ملی مدیریت دانش

نشست هم‌اندیشی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریت دانش در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.
در این نشست که با حضور دکتر سید سپهر قاضی‌نوری، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی و جمعی از استادان، صاحبنظران و فعالان دانشگاه‌ها و صنایع کشور در حوزه مدیریت دانش برگزار شد؛ موضوع مدیریت دانش از دو منظر "نحوه اثرگذاری مدیریت دانش در سطح ملی" و "نقش دولت در مدیریت دانش در سطح بنگاه‌ها" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این جلسه با سخنرانی و ارائه‌ نظرات از سوی صاحبنظران حوزه مدیریت دانش، دکتر سید مهدی الوانی، دکتر حسین رحمان‌سرشت، دکتر عباس افرازه، دکتر محمدرضا حمیدی‌زاده، دکتر محمد حسن‌زاده، دکتر نوید نظافتی، دکتر جلیل حیدری دهویی، دکتر مهدی شفیع‌زاده، دکتر امیر ذاکری، دکتر ابراهیم شیخ و دکتر اکرم قدیمی و دکتر رضائیان آغاز شد.
همچنین موضوع نقش های ممکن دولت در سه سطح تصدی‌گری، سکان‌داری (سیاستگذاری و استانداردسازی)، و زمینه‌ساز و بسترساز، در بحث مدیریت دانش بر اهمیت و ضرورت ایفای نقش تسهیل‌گری و بسترسازی از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست موضوعاتی از جمله ایفای نقش و توجه دولت به مدیریت دانش در سه محور شامل مدیریت دانش دولت، مدیریت دانش ملی، و مدیریت دانش بنگاهها و ایفای نقش متولی در دو محور اول و نقش بستر ساز و ارزیاب در محور سوم؛ رصد تجربه‌های قبلی مدیریت دانش در کشور و بررسی آن با نگاه بهبود؛ لزوم ایجاد یک سامانه ملی براي ثبت و انتقال تجربه بین نسل ها؛ ضرورت ایجاد شبکه ملی مدیریت دانش براي به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات در کشور برای استفاده همگان، تبادل نظر شد.
همچنین، مباحثی چون توجه به نوع و نگاه اقتصادی حاکم در کشور براي هماهنگ‌سازی نقش و استراتژی دولت با اقتصاد؛ پرهیز از شتابزدگی و انجام کارهای سطحی و نمایشی؛ تلاش براي دادن مشاوره صحیح و موردی به بنگاه ها و سازمان ها متناسب با نیاز آن ها؛ لزوم پرهیز از برخورد شکلی با موضوع مدیریت دانش و تلاش براي برخورد محتوایی و عمقی با موضوع؛ برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت و پیگیری و مداومت طولانی مدت تا حصول نتایج مطلوب؛ توانمندسازی بنگاهها در بحث مدیریت دانش از طریق تنظیم مقررات و قوانین لازم و نیز اصلاح، تکمیل و تقویت شبکه‌های موجود؛ رفع موانعی از قبیل بروکراسی و دیوانسالاری، تقویت ارکان مدیریت دانش شامل منابع انسانی (خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت دانش، تولیدکنندگان دانش در دانشگاهها)، فرآیندها (ساختار و سازمان)، و فناوری (زیرساخت IT)، توجه ویژه به بحث آموزش نیروی انسانی در همه سطوح در بحث مدیریت دانش و جاری کردن رویکرد عملیاتی و اجرا محور به جای رویکرد نظری و تئوریک در حوزه مدیریت دانش مورد تاکید قرار گرفت.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر سیدسپهر قاضی نوری معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ارزشمند دانستن تلاشها و سرمایه‌گذاری هایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته، این تلاش ها را به عنوان گام های اولیه‌ کشور در این مسیر دانست.
وی با اشاره به اینکه از معاونت علمی بعنوان بخشی از دولت انتظار می‌رود که در سطح کلان از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه ‌ملی مدیریت دانش حمایت کند و در سطح بنگاهی نقش تسهیل‌گری (ارزیابی، قانونگذاری، پیگیری،‌ و ...) را ایفا کند، گفت: وظیفه اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهادسازی و ایجاد حلقه‌ای از صاحبنظران و فعالان براي تفکر و تمرکز بر این حوزه است.
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه که درحال حاضر دغدغه معاونت در بحث مدیریت دانش، شکل‌گیری یک ساختار مناسب با هدف همفکری و همکاری سرمایه‌های فکری کشور در این حوزه در قالب تشکیل این سلسله جلسات هم‌اندیشی است گفت: تا از این طریق، با شناسایی نیازها و اولویت های کشور در بحث مدیریت دانش، ابزارهای مناسب سرمایه‌گذاری معاونت علمی در این حوزه (از قبیل تعریف پروژه‌های تحقیقاتی، تعریف کاربرد، مصوبه‌ دولت، مجلس، و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، و ..) استخراج و ارائه شود تا این نهاد بتواند نقش مؤثری را براي مدیریت دانش در سطح کلان و بنگاه ایفا کند.
.............
خبر: گل دهی یکی از گونه های بامبو در استان استان گیلان
برای اولین بار پس از گذشت یک قرن از ورود بامبو به استان گیلان، گل دهی یکی از گونه های آن با نام Semiarundinario sp در کلکسیون بامبو ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان در خرداد 1393 مشاهده و گزارش شد.
این پدیده نادر توسط مهندس مسعود امین املشی، کارشناس بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و از محققان بامبو کشور گزارش شده است.
بامبو بیش از یک قرن است که به استان گیلان وارد شده و در حال حاضر جزو فلور این استان معرفی می شود.تاکنون 11 گونه مختلف این گیاه در گیلان شناسایی شده است.
یکی از ویژگی های گیاهان بامبو، گلدهی نادر آنها است که در بعضی از گونه ها تا 150 سال به درازا می کشد و همین ویژگی در ضرب المثل "وقت گل نی" دیده می‌شود.
بامبو سریع الرشدترین گیاه درخت وار و همیشه سبز جهان است که بعضی از گونه های آن روزانه تا 120 سانتی متر رشد دارد.
بامبو مناسبترین جانشین درختان چوبی است که می تواند در تولید پارکت، مبل و صندلی، کاغذ سازی (حدود 70 درصد کاغذ مصرفی جمعیت بیش از یک میلیارد نفری کشور هند از بامبو تهیه می شود)، نئوپان، تخته چند لا استفاده شود.
الیاف بامبو دارای ویژگی های آنتی باکتریال بوده و از اینرو این گیاهان بهترین الیاف را برای تولید انواع البسه آماده می کند.در ساخت انواع پرده و صنایع دستی به وفور استفاده می شود.ریشه‌های این گیاه مناسب ترین محافظت طبیعی (زنده) را برای جلوگیری از فرسایش خاک ایجاد می کند.
از ویژگی‌های این محافظ‌ها آن است که سالانه بر تراکم و فشردگی خود اضافه می کنند و علاوه بر آن قابل ترمیم و بازسازی نیز هستند.در حال حاضر در دنیا از بامبو به عنوان منجی محیط زیست یاد می شود و در مدیریت پایدار محیط زیست بی رقیب ترین گیاه معرفی شده است.
اکثر گونه های بامبو دارای جوانه خوراکی است که سرشار از املاح معدنی و ویتامین های مختلف است.
.............
خبر: کارآزمایی بالینی داروی "هرسپتین" در پژوهشکده سرطان

رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: کارآزمایی بالینی داروی هرسپتین در پژوهشکده سرطان در حال انجام است که امیدواریم نتایج به گونه‌ای باشد که تا پایان سال بیماران بتوانند از این دارو استفاده کنند.
ئدکتر کیوان مجید‌زاده، امروز در نشستی خبری در محل این پژوهشکده سرطان پستان با تشریح اولویت‌ها و برنامه‌های پژوهشکده تصریح کرد: ما درجهاد دانشگاهی برهه جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کردیم که خوشبختانه این موضوع با دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان جهاد دانشگاهی همزمان شد و ما توانستیم از رهنمودها و راهنمایی‌های ایشان در فعالیت‌هایمان بهره‌مند شویم.
وی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری را انجام فعالیتهای علمی به نحوی که به دانش جهانی افزوده شود و در واقع وارد شدن جهاد دانشگاهی به حیطه‌های جدید علمی دنیا عنوان کرد و گفت: تا زمانی که به این موضوع ورود نیابیم بر روی واگن‌های علمی غرب سوار هستیم.
وی با بیان این که با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری برنامه‌های جدیدی در دستور کار فعالیتهای پژوهشکده قرار گرفته است از جمله اولویتهای این پژوهشکده در دور جدید فعالیتهای خود توجه ویژه به نیازهای مردم، برنامه‌ریزی برای ارتقاء شرایط و امکانات بین‌المللی، جهش به سمت ایجاد رویکردهای فناورانه و محصول محور و تاکید بر پیشگیری عنوان کرد.
مجیدزاده افزود: علاقه‌مند هستیم که بیش از گذشته به موضوع پیشگیری توجه کنیم و در این راستا یک گروه پژوهشی به عنوان "پیشگیری از سرطان" در پژوهشکده راه‌اندازی شده است.بنابراین در مقطع جدید توجه جدی ما به حوزه پیشگیری است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از توانمندی‌های رشته‌های غیر پزشکی یکی دیگر از اولویت‌های پژوهشکده به شمار می‌رود در این مسیر در نظر داریم از متخصصان و گروه‌های علاقه‌مند دیگر همچون گروه‌های الکترونیک، مخابرات، امواج و ... در این حوزه بهره‌مند شویم.
وی از افزایش تعداد گروه‌های پژوهشی این پژوهشکده خبر داد و گفت: در گذشته سه گروه کیفیت زندگی، ژنتیک سرطان و بیماری‌های پستان در پژوهشکده فعالیت داشت که در حال حاضر تعداد گروه‌های پژوهشکده به 11 گروه ارتقاء یافته است.
رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی افزود: از جمله گروه‌های فعال جدید در پژوهشکده را می‌توان" گروه اخلاق در پزشکی"، "گروه پژوهشی انفورماتیک سرطان"،" گروه پژوهشی زیست مواد مهندسی بافت در سرطان"، "گروه پژوهشی ایمنی و سلول‌درمانی سرطان"، "گروه پژوهشی طب سنتی، مکمل و جایگزین در سرطان"، "گروه پژوهشی پروتئین‌های نوترکیب در سرطان" و "گروه پژوهشی پیشگیری از سرطان" عنوان کرد.
وی با اشاره به گروه اخلاق در پزشکی گفت: این گروه بر روی جنبه‌های اخلاقی بیماران سرطانی فعالیت خواهد داشت.
وی همچنین به گروه پژوهشی پروتئین‌های نوترکیب در سرطان اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا بیش از 50 درصد بازار دارویی مربوط به پروتئین‌های نوترکیب است بنابراین ما قطعا نیازمند این گروه پژوهشی هستیم تا بتوانیم در این حوزه تحقیق و توسعه داشته باشیم.
رئیس پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش از انجام کارآزمایی بالینی داروی هرسپتین مربوط به بیماران سرطان پستان در این پژوهشکده خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 70 میلیون تومان هزینه درمانی این دارو است که ما در پژوهشکده در حال انجام کارآزمایی بالینی این دارو هستیم و امیدواریم تا پایان سال نتایج به گونه‌ای باشد که بیماران کشور بتوانند از آن استفاده کنند.
وی اضافه کرد: تولید این دارو در مقطع اول محدود خواهد بود اما در مراحل بعد حتی قابلیت صادرات نیز خواهد داشت.
به گفته مجیدزاده تولید داخلی داروی هرسپتین موجب صرفه جویی اقتصادی در کشور خواهد بود و این دارو پس از تولید تحت پوشش بیمه نیز قرار خواهد گرفت.
.............
خبر: نخستین مرکز رشد تخصصی واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک کشور تاسیس شد

قائم مقام رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در حوزه اصلاح ساختار و توسعه علمی و فناوری گفت: مرکز رشد زیست فناوری رازی که عمدتأ در حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک فعالیت می‌کند، تأسیس شد.
دکتر بهمن عابدی کیاسری گفت: مرکز رشد زیست فناوری رازی با اولویت توسعه فناوری واکسن و فرآورده های بیولوژیک در مؤسسه رازی تأسیس شده است.
وی افزود: زیرساخت های توسعه فناوری واکسن و فرآورده های بیولوژیک در حوزه های انسانی، دام، طیور و آبزیان در مرکز رشد زیست فناوری رازی وجود دارد و تأسیس این مرکز در نودمین سال تأسیس مؤسسه رازی چشم انداز روشنی را در توسعه فناوری واکسن در کشور ایجاد کرده است.
عابدی کیاسری گفت: مؤسسه رازی اکنون به دنبال رهبری صنعت واکسن در کشور بوده و به جای تمرکز بر تولید، توسعه فناوری تولید در بخش خصوصی را راهبری می‌کند.
قائم مقام رئیس مؤسسه رازی در حوزه اصلاح ساختار و توسعه علمی و فناوری افزود: با هماهنگی های به عمل آمده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه حمایت های مادی و معنوی جدی به عمل خواهد آمد.
وی اضافه کرد: بر اساس سیاست های دولت و به ویژه تأکید رئیس جمهور، تمام سیاست گذاریها و برنامه ریزی ها بر این اصل استوار شده است که ما بتوانیم تا چهار سال آینده از لحاظ تأمین واکسن در کشور خودکفا باشیم.
عابدی کیاسری گفت:شرکت های دانش بنیان می توانند با ارائه طرح های خود و دریافت حمایت های لازم در مرکز رشد زیست فناوری رازی مستقر شوند.
وی تصریح کرد: حرکت های انجام شده در راستای رهنمود های مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان، توسعه اقتصاد دانش محور و خود کفائی در حوزه واکسن و فرآورده های بیولوژیک می باشد.
.............
خبر: ثبت همزمان داده‌های خاک، رطوبت و دمای هوا با دستگاه ساخت محققان کشور

محققان دانشگاه فردوسی مشهد موفق به طراحی و ساخت دستگاه ثبت داده‌ های محیطی با نام تجاری REC،P55 شدند.
 دستگاه اندازه گیری و ثبت داده‌ های محیطی REC،P55 که برای اولین بار و با تلاش چندین ساله دکتر حسین انصاری، دانشیار دانشگاه و مهندس محمد حسن پور دانشجوی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شده، امکان ثبت داده ‌های خاک (شامل رطوبت، دما و شوری) و رطوبت و دمای هوا را به صورت همزمان با دو روش اتومات و دستی همراه با ذخیره‌سازی و انتقال مستقیم داده ها به فلش مموری و یا انتقال وایرلس داده ‌ها در بازه های زمانی برنامه ریزی شده را دارد.
این حرکت نوآورانه گواهینامه ثبت اختراع با دوره حمایتی 20 ساله را از اداره ثبت اسناد و املاک کشور اخذ کرده است.
دستگاه REC،P55 شامل سه قسمت دیتالاگر، سنسورهای اندازه گیری و باتری‌های قابل شارژ با ماندگاری بالا است که آن را به یکی از پرکاربردترین دستگاه ‌ها در زمینه ثبت داده ‌های محیطی مبدل کرده و در سه سال گذشته، قبل و بعد از ثبت اختراع علاوه بر اخذ سفارش برای ساخت از موسسات پژوهشی و تحقیقاتی کشور، در بیش از چهار پروژه تحقیقاتی برون دانشگاهی و بیش از 12 پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد در گروه ‌های آموزشی مختلف در دانشگاه فردوسی مشهد به کار گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، همه مراحل طراحی و ساخت دستگاه شامل تمام تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری از ورژن REC،P50 تا REC،P55 که هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد، توسط دکتر حسین انصاری و مهندس محمد حسن پور انجام گرفته است.
.............
خبر: رئیس بنیاد ملی نخبگان خبرداد:عملیاتی شدن آئین‌نامه جدید بنیاد از اول مهر ماه

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: آئین‌نامه جدید بنیاد علمی نخبگان از اول مهر عملیاتی شده و مکانیزمی در اختیار نخبگان قرار داده می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند.
دکتر سورنا ستاری، عصر شنبه در نشستی که با حضور جمعی از نخبگان، فناوران، اساتید و مدیران استان مازندران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه مازندران برگزار شد با ارائه پرسش‌هایی همچون میزان اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان کشاورزی، هماهنگی آموزش‌های دانشگاه با نیاز روز بازار، میزان توان فارغ‌التحصیلان در اشتغالزایی مستقل، اظهار داشت: دانشگاه بهترین روزهای دانشجویان را از آنها گرفته در عوض چه چیز به درد بخوری به آنها می‌دهد؟
وی افزود: در کشوری که پایه اقتصاد آن بر اساس نفت تعریف می‌شود، آیا مغز و نوآوری معنا پیدا می‌کند؟ در اینجاست که ضرورت تغییرات همه جانبه برای ایجاد یک اقتصاد پویا و دانش بنیان احساس می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان باید بسیاری از مفاهیم عوض و جهت‌گیری‌ها درست شود و ما بفهمیم که به چه سمتی در حرکت هستیم و در پیمودن راه درست نیز ثابت قدم باشیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: قانون شرکت‌های دانش‌بنیان از چهار سال گذشته از سوی تیمی متخصص و زبده تهیه شده که به دلیل مشکلات فرهنگی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده که شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان اولین گام در اجرای این قانون است.
وی تصریح کرد: حمایت از کارجویان غیر دولتی و معافیت مالیاتی تا 15 سال یکی از قوانین شرکت‌های دانش‌بنیان است.
ستاری افزود: ورود ادبیات فن‌آوری در دانشگاه منوط به داشتن پارک علم و فن‌آوری و آماده شدن بستر فرهنگی دانشگاه است.
وی افزود: دانشگاه باید بفهمد که بخشی از هزینه‌های خود را باید از طریق فروش فن‌آوری تامین کند و این فرهنگ باید در دانشگاه‌های صنعتی گسترش یابد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یک اسم نیست بلکه یک فرهنگ است که تمام نظام‌های داخلی باید بر اساس این فرهنگ شکل‌ بگیرند.
وی افزود: هدف ما تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست جمهوری است که نیازمند یکدلی در زمینه سازی فرهنگی در ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان دانش را در دو بخش دانست و افزود: یک بخش، مغز دانش است که دولت باید برای آن هزینه کند و بخش دیگر تجاری سازی است که کمک بلاعوض در این حوزه جفا است و باید با اعطای وام‌ آنها را حمایت کرد.
ستاری، هدف بنیاد ملی نخبگان را توانمندسازی نخبگان دانست و بیان کرد: آیین‌نامه جدید بنیاد علمی نخبگان از اول مهر عملیاتی شده و مکانیزمی در اختیار نخبگان قرار داده می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند.
.............
خبر: آب‌وهوا هم شخصی می‌شود

محققان موسسه فناوری ماساچوست سیستم جدیدی طراحی کرده‌اند که در اطراف هر فرد، آب‌وهوای شخصی ایجاد می‌کند و به ارائه جایگزینی برای گرم کردن کل ساختمان در آینده خواهد پرداخت.
پروژه "گرمایش محلی" از ابزارهای پیگیری حرکت مبتنی بر وای‌فای و گرمایش دینامیک مستقر در سقف برای هدف قرار دادن یک فرد و ایجاد آب وهوای شخصی دقیق در اطراف ساکنان یک ساختمان استفاده می‌کند.
در نتیجه هر فرد احساس راحتی می‌کند، در حالیکه فضای اطراف آنها در دمای پایین‌تر نگه داشته می‌شود تا انرژی ذخیره شود.
هنگامی که مهمانی وارد اتاق می‌شود، موقعیت و مسیر وی با استفاده از فناوری جدید پیگیری موقعیت مبتنی بر وای‌فای پروفسور "دینا کتابی" و همکارانش در مرکز شبکه‌های بی‌سیم و محاسبات متحرک تشخیص داده می‌شود.
این اطلاعات سپس در زمان واقعی به مجموعه‌ای از ابزارهای گرمایش دینامیک در شبکه‌ای نزدیک به سقف ارسال می‌شود.
هر ابزار از یک موتور کنترل برای تغییر جهت، یک لامپ برای تولید تابش مادون قرمز و یک آینه سرد و دیگر اپتیکها برای ایجاد پرتوهای متمرکز ساخته شده است.
گرمایش مادون قرمز برای تولید آنچه که در اصل نورافکنی برای گرمایش متمرکز افراد در فاصله چند متری است، تابیده می‌شود.این امر راحتی نهایی را تضمین کرده و در همان حال بهره‌وری کلی انرژی را بهبود خواهد بخشید.
به گفته محققان، اولین کاربرد تجاری این فناوری ممکن است گرم‌کنهای واکنشی فضاهای باز باشد که مردم را در زمان عبور از میان فضاهای خارجی یا نیمه پوشیده گرم می‌کنند.سپس می‌توان سیستمهای گرمایش محلی را در لابی‌های بزرگ و انبارهای صنعتی نصب کرد.
با ارتقای بیشتر فناوری، هر فرد خواهد توانست دمای خاص مورد علاقه خود را از طریق تلفن همراه هوشمند برای آن تعریف کند.
.............
خبر: ساخت دستبند ضد خشونت جنسی

یک شرکت هلندی نوعی دستبند ایمنی طراحی کرده که بسیار شبیه دستبندهای عادی است اما در زمان مواجهه کاربر با خشونت جنسی، یک علامت هشدار ارسال می‌کند.
خشونت جنسی متاسفانه هنوز یکی از مشکلات پیش‌روی عمدتا زنان در کشورهای جهان است که تاثیر آن، چه بر روی قربانیان و چه سایرین تاسف‌بار است.
دستبند Safelet با قصد القای حس امنیت برای کاربران طراحی شده است.
دستبند ساده ایمنی شرکت هلندی Everfind به کاربر اجازه می‌دهد هر زمان احساس خطر کرد یک پیام هشدار ارسال کند.فعالسازی این فناوری بسیار سریعتر و ساده‌تر از استفاده از تلفن همراه بوده و اطلاعات مهمی را در اختیار افراد دریافت کننده هشدار اضطراری قرار خواهد داد.
فعال کردن اولیه دستبند، شامل نصب برنامه Safelet بر روی اندروید یا iOS و جفت کردن تلفن همراه هوشمند با دستبند Safelet است.کاربر سپس می‌تواند سطح امنیت ترجیحی را از گزینه‌های میان دوستان و خانواده، ‌جامعه گسترده‌تر دارندگان Safelet یا عموم انتخاب کرده و از "نگهبانان" برای برقراری تماس دعوت کند.
فرآیند فعالسازی دستبند Safelet در زمان مواجهه با خطر بسیار ساده است.کاربر باید بطور همزمان بر روی دکمه‌های دو طرف دستنبد فشار وارد کند تا به سرعت پیامی به همراه موقعیت دقیق فرد از طریق تلفن همراه هوشمند به نگهبانان ارسال شود.
در همان لحظه، میکروفون داخلی دستبند شروع به ضبط صدا می‌کند که در مراجعه به پلیس به عنوان شاهد قابل ارائه است.
در حالیکه Safelet بیشتر برای زنان در بازار وارد شده،‌ اما مردان نیز می‌توانند از آن در زمان مواجهه با چنین موقعیتهایی استفاده کنند.
دستبند ایمنی مذکور اکنون از طریق سایت Indiegogo در حال جمع‌آ‌وری سرمایه بوده و با قیمت 99 دلار در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.
.............
خبر: نانواسفنجی دارویی برای حذف عفونت از بدن

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری پزشکان مرکز سرطان موریس موفق به ساخت دارویی با ساختار نانواسفنج شدند که می‌تواند عفونت‌های بدن را پاک کند.
بدن انسان به‌ گونه‌ای طراحی شده است که به محض ورود عفونت، آن را شناسایی کرده و با آن مقابله می‌کند.لیانگفانگ ژانگ و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت دارویی شدند که می‌تواند با عفونت‌های مقاوم در برابر دارو نظیر MRSA مبارزه کند.
این داروی مبتنی بر نانواسفنج از جنس نانوذرات پلیمری زیست‌سازگار و زیست تجزیه‌پذیر بوده و قادر به پنهان شدن در غشای سلول‌های قرمز خون است.این ماده می‌تواند با استفاده از جریان خون در بدن، حرکت و مواد سمی حاصل از عفونت را جذب کند.گلبول‌های قرمز خون می‌تواند به مدت سه هزار ساعت این نانواسفنج را پنهان نگه‌ دارد.به محض پر شدن نانواسفنج از مواد سمی، این نانوذرات توسط کبد جذب می‌شوند.این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شدند که می‌توانند همه نوع
آلودگی و عفونت را جذب کنند.
ژانگ و همکارانش برای انجام این پروژه، همکاری نزدیکی با پزشکان مرکز سرطان موریس داشتند.در فاز اول، این گروه نانواسفنج سنتز شده را روی موش‌ها آزمایش کردند.نتایج نشان داد که همه‌ی موش‌های آلوده به باکتری استاف با این روش درمانی معالجه شدند.گام بعدی آزمایش‌های بالینی روی انسان است.
.............
خبر: تولید واکسن استنشاقی با قابلیت نگهداری در دمای اتاق
محققان دانشگاه ایالتی آیووا نوع جدیدی از واکسن ساختند که از طریق استنشاق وارد بدن می‌شود.
با این محصول می‌توان افراد زیادی را در نواحی که بیماری واگیرداری شیوع پیدا کرده به سرعت واکسینه کرد.محققان، این نانوواکسن را در دویست و چهل و هفتمین نشست جهانی انجمن شیمی آمریکا (ACS) رونمایی کردند.سخنرانی مربوط به این نانوواکسن یکی از 10 هزار ارائه‌ای بود که در این نشست انجام شد.
به گفته این محققان، راهبرد مورد استفاده برای ساخت این نانوواکسن می‌تواند برای ساخت واکسن‌هایی برای بیماری‌های کنونی و بیماری‌های نوظهوری که به وجود می‌آیند، به کار رود.سارس، آنفلوآنزاهای جدید و عفونت‌های ریوی مقاوم در برابر دارو از جمله بیماری‌هایی هستند که با این واکسن می‌توان از شیوع آنها جلوگیری کرد.
این محققان می‌افزایند: در حال حاضر برای واکسینه کردن باید از سرنگ، یخچال و ظروف حمل دارو استفاده کرد که همه‌ی آن‌ها محدودیت‌هایی را برای پزشکان و بیماران ایجاد می‌کنند.علاوه‌ براین که تزریق واکسن دردناک است، همه کسانی که به آن نیاز دارند شاید شانس به‌ دست آوردن و تزریق واکسن را پیدا نکنند.همچنین وجود یخچال برای حفظ و نگهداری واکسن ضروری است، بنابراین حمل و نقل آن به نقاط دور افتاده با دشواری‌هایی همراه است.
این محققان، با بیان این که مزیت این نانوواکسن جدید آن است که نیاز به یخچال ندارد و می‌توان آن را به همه جا منتقل کرد، می‌افزایند: نانوواکسنی که ما ساختیم، اگر در دمای اتاق نگهداری شود بین شش تا ده ماه سالم می‌ماند.از سوی دیگر طراحی این واکسن به گونه‌ای است که از راه استنشاق مصرف می‌شود، بنابراین هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.
این واکسن به محض ورود به بدن انسان، سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.آنتی‌ژن‌های نگهبان بدن که وظیفه‌ی رصد وجود مواد خارجی در بدن را به عهده دارند، به محض شناسایی این واکسن به آن حمله کرده و ذرات تشکیل دهنده‌ی واکسن را خرد می‌کنند و در نهایت ذرات پروتئینی پاتوژن و پلیمر ایجاد می‌شود.
این ساختار پروتئینی پلیمری سیستم ایمنی را به گونه‌ای تحریک می‌کند که سلول‌های ضد بیماری مورد نظر در بدن ایجاد می‌شود.بنابراین اگر بعدها ذرات بیماری‌زا وارد بدن شوند، بدن آمادگی لازم برای مقابله با آنها را داراست.
.............
خبر: عرضه داروی نوترکیب ایرانی ضد کم خونی به بازار

محققان مجتمع تولیدی ، تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران موفق به تولید و عرضه داروی نوترکیب ضد کم خونی با نام "پاستوپویتین" شدند که طبق نتایج مطالعات بالینی به لحاظ ایمنی و اثربخشی با داروی مشابه خارجی (اپرکس) برابری می کند.
دکتر هومن کاغذیان، رییس مجتمع تولیدی،تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران و از فناوران طرح انتقال دانش فنی تولید این دارو به کشور گفت: "پاستوپویتین" نمونه ژنریک داروی "اپرکس" (اپوتین) است که فرمی از هورمون طبیعی "اریتروپویتین" بوده وتوسط کلیه ها تولید می شود.کاهش ترشح اریتروپویتین شایعترین علت بروز آنمی در بیماران کلیوی است.
دبیر علمی کنفرانس یک روزه از هورمون اریتروپویتین تا داروی پاستوپویتین خاطرنشان کرد: با تلاش چند ساله فناوران مجتمع تولیدی ، تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران، هم اکنون دانش فنی تولید داروی اریتروپویتین در این مجتمع ایجاد شده و فرآورده پاستوپویتین هم با گذراندن آزمایش های بالینی و کسب مجوز وزارت بهداشت به بازار دارویی کشور عرضه شده است.
کاغذیان افزود: این دارو پس از برطرف کردن نیاز داخل کشور و دریافت استانداردهای مورد نیاز بین المللی به فضل الهی از سال آینده به سایر کشورها نیز صادر خواهد شد.
معاون تولید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: علاوه بر اهمیت تولید این فرآورده که دارای ارزش افزوده بالایی بوده و در زمره 10 داروی پرفروش دنیا است، مهمترین نکته ایجاد شدن زیرساخت تولید این قبیل داروهای مبتنی بر زیست فناوری در انستیتو پاستور ایران می باشد که نمود عملی و تبلور اقتصاد دانش بنیان است.
این متخصص بیوشیمی با بیان این که هر ویال از "پاستوپویتین آلفا" حاوی 2000 واحد بین المللی "گلیکوپروتئین" حاصل از کشت سلول های پستانداران (اریتروپویتین آلفا نوترکیب) در بافر فسفات تولید شده توسط به کارگیری فناوری دی ان ای نوترکیب است در توضیح ویژگیهای فارماکولوژیکی آن به بهدانیوز گفت: این محصول دارای همان خواص بیولوژیک گلیکوپروتئین اندوژن بوده و تولید گلبول های قرمز را با تحریک تقسیم و تمایز پیش سازهای گلبول های قرمز در مغز استخوان تشدید می کند.این ماده آزادسازی رتیکلوسیت‌ها از مغز استخوان را نیز تشدید می کند.
رئیس بخش تولید نوترکیب جانوری انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون افق های جدیدی از کاربرد داروی اریتروپویتین در موارد خاصی از بیماری مغز و اعصاب، آسیب نخاعی، بیماری های مزمن دستگاه عصبی، کلیوی، کبدی و قلبی، عروقی گشوده شده است.
.............
خبر: نیاز به بازنگری در قانون جرائم رایانه‌ای کشور

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با توجه به تنوع تکنولوژی و پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه نیاز به نوعی بازنگری در قانون جرائم رایانه‌ای کشور احساس می‌شود.
رمضانعلی سبحانی‌فر که امروز به همراه وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی و مدیران عامل اپراتورهای کشور در نشست خبری حضور یافته بود در پاسخ به سوال  درباره وضعیت تغییر قانون جرائم رایانه‌ای توضیح داد:‌ این قانون مصوب سال 1388 است و در آن ساختار کارگروه تعیین مصادیق تعریف و وظایف آن مشخص شده است.
وی ادامه داد: از نظر حقوقی نیز جرم تعریف خاص خود را دارد و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای در حوزه فضای مجازی می تواند جرم بودن یک عمل را تشخیص دهد و مشخص کند که آن عمل جرم محسوب می‌شود یا خیر.اما در حال حاضر با توجه به تنوع تکنولوژی و پیشرفت‌هایی که درحوزه‌های مختلف صورت گرفته نیاز به نوعی بازنگری در این قانون احساس می شود تا به این شیوه خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: در حال حاضر بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا در مواردی که لازم است قانون جرائم رایانه‌ای اصلاح شود. 
.............
خبر: برخورد قانونی با مخابرات درصورت تخلف
معاون وزیر ارتباطات گفت: اگر در حوزه تخفیف‌های اینترنتی مخابرات به مصوبه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عمل نکرده باشد قطعا با آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
علی اصغر عمیدیان که همراه با وزیر ارتباطات و مدیران اپراتورها در نشست خبری حاضر شده بود درباره این موضوع که برخی شرکت‌های PAP از عدم اجرای مصوبات اخیری که مربوط به تخفیف‌های اینترنتی می‌شود سر باز زدند توضیح داد: صبح روز گذشته نامه‌ای از سوی شرکت‌های PAP دریافت کردیم که در آن عنوان شده بود شرکت مخابرات ایران به وظایف خود در این حوزه عمل نکرده و برخلاف مصوبات عمل کرده است.
وی ادامه داد: پس از اعلام این موضوع از مدیران سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواسته‌ام که این مساله را پیگیری کنند و در صورت صحت داشتن این بحث قطعا با شرکت مخابرات برخورد خواهد شد.
.............
خبر: چین به حملات سایبری متهم شد
یک شرکت امنیت سایبری خصوصی در آمریکا یک واحد نظامی چین را به انجام حملات سایبری گسترده‌ای در جهت پیشبرد برنامه‌های ماهواره‌ای و فضایی چین متهم کرده است.
شرکت امنیتی کراوداسترایک با انتشار گزارشی اعلام کرد که یک واحد نظامی مستقر در شهر شانگهای چین از سال 2007 شبکه‌های ادارات دولتی و پیمانکاران دفاعی کشورهای غربی را مورد حمله قرار داده است.
این شرکت می‌گوید حملات سایبری مذکور، بخش‌های فضایی، هوا فضا و ارتباطات آمریکا را هدف قرار دادند.
کراوداسترایک در ادامه گفته است که هدف جاسوسی سایبری نرم افزارهای تولیدکننده‌ای از قبیل ادوبه و آفیس مایکروسافت و استفاده از آنها برای ارسال بدافزارهایی از طریق ایمیل بوده است.
شرکت کراوداسترایک در ادامه می‌گوید گزارشی که منتشر کرده است را پیش از این به مشتریان خود داده بود تا نشان دهد این موضوع، گسترده‌تر از آن است که بسیاری تصور می‌کنند.
به گزارش رویترز، شرکت کراوداسترایک ادامه داده است که فردی به نام چن پینگ نام دامنه‌های اینترنتی را ثبت کرده که حملات سایبری از آنجاها صورت گرفته است. 
.............
خبر: امکان شارژ وایرلس تلفن‌ همراه در کافی‌شاپ معروف

شرکت استارباکس اعلام کرد که تا سه سال آینده تمامی فروشگاه‌هایش در جهان به امکان شارژ تلفن همراه بدون نیاز به سیم و پریز برق مجهز خواهد شد.
سال‌هاست بسیاری از مشتریان کافه‌های زنجیره‌ای استارباکس را به دو دلیل انتخاب می‌کنند: استفاده از اینترنت رایگان این کافه‌ها و شارژ کردن گوشی موبایل و لپ‌تاپ در کافه.
حالا استارباکس امکان پیشرفته‌ تازه‌ای را برای خیل مشتریانی که برای اینترنت و شارژ کردن گوشی به کافه‌هایش می‌آیند، معرفی کرده است.
این شبکه زنجیره‌ای اعلام کرد که مشتریانش در کافه‌های آمریکا می‌توانند با امکان شارژ وایرلس گوشی بدون نیاز به شارژر و پریز برق گوشی تلفن همراه خود را شارژ کنند.
استارباکس می‌گوید تا سه سال آینده‌ همه‌ شعبه‌های این کافه‌ ‌در آمریکا به این فن‌آوری تازه مجهز خواهند شد.امکان تازه فعلا در کافه‌های منطقه سن‌فرانسیسکو در دسترس است.قرار است تا یک سال آینده این امکان در کافه‌های شهرهای بزرگ اروپا و آسیا نیز فراهم شود.
به گزارش دویچه وله، روی هر میز در کافه‌ها نقطه ویژه‌ای تعبیه خواهد شد که کافیست مشتری گوشی‌اش را روی این نقطه بگذارد تا بی‌نیاز به سیم و پریز برق شارژ شود.
آمارها نشان می‌دهند که بیشتر مشتریان استارباکس را نوجوانان و جوانان اهل اینترنت و تکنولوژی اطلاعات تشکیل می‌دهند.یکی از مهم‌ترین دلیلی هم که کافه را زود ترک می‌کنند، شارژ رو به اتمام گوشی است.می‌روند تا به خانه و شارژر برسند. حالا استارباکس با این‌کار آن‌ها را مدت زمان بیشتری در داخل کافه نگاه می‌دارد و سود بیشتری خواهد برد.
.............
خبر: بازی‌های موبایل در حال تبدیل به صنعت چند میلیارد دلاری

درآمد بازار بازی‌های تلفن‌های همراه در سال جاری میلادی به بیش از دو برابر سال 2009 می‌رسد.
طبق برآورد شرکت آمارگیری استاتیستا در نیویورک، انتظار می‌رود درآمد بازار بازی‌های موبایل در سال 2014 از 11 میلیارد و 400 میلیون دلار فراتر برود که بیش از دو برابر سال 2009 با مبلغ پنج میلیارد و 600 میلیون دلار است.
در همین حال مارکوس سانچز، معاون رئیس و سخنگوی شرکت اطلاعات تجارتی "اپ انی"، گفت: شرکت‌هایی که برای دستگاه‌های تلفن همراه بازی طراحی می‌کنند سود عظیمی می‌توانند کسب کنند.
وی تصریح کرد: یک شرکت به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد، بنابراین بازی‌های روی تلفن‌های همراه، امری بسیار جدی است و درآمدهای قابل توجهی در ارتباط با آن وجود دارد.
در حال حاضر، تلفن‌های هوشمند سریع و سایر دستگاه‌های تلفن همراه در حال ربودن سهم بازار از دیگر پلتفرم‌های بازی هستند و شرکت‌های نوظهور، شرکت‌های قدیمی‌تر و برجسته‌تر را به چالش می‌کشند.
به گزارش صدای آمریکا، یوشیو اوساکی، معاون گروه طراحان بین‌المللی که یک شرکت تحقیقاتی در سان فرانسیسکو است، در این خصوص گفت: طراحی بازی‌های ویدئویی دیگر فقط کنسول نیست و قطعات دیگر بسیاری هم این وسط دیده می‌شوند.

نظرات : 0

ثبت نظر

15492