۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 27 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ساخت دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری موشک‌های ضد کشتی در کشور
دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری با قابلیت استفاده در ارتفاع سنج موشک‌های ضد کشتی به همت جمعی از محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.
دکتر ناصر معصومی، استاد پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مجری این طرح در حاشیه این مراسم  اظهار داشت: دستگاه تست‌ ارتفاع سنج در تست عملکردی ارتفاع سنج توسط شبیه‌سازی فاصله، تست بردهای داخلی ارتفاع سنج و تست‌های قطعه به قطعه روی بردها براي تشخیص و اعلام قطعه معیوب کاربرد دارد.
وی گفت:‌ شبیه‌سازی ارتفاع از 1 تا 300 متر، نمایش فرکانس ضربان، تست محدوده ردگیری، تست پایداری و حساسیت و اندازه‌گیری از جمله ویژگی‌ها و توانمندی‌های این دستگاه است.
معصومی اضافه کرد: این دستگاه این قابلیت را دارد که توان فرستندگی، پهنای باند و فرکانس مرکزی و زمان جستجو را اندازه‌گیری کند.
به گفته سرپرست آزمایشگاه مدارها و سیستم‌های فرکانس بالا و تست و آزمایشگاه‌ مدارهای مجتمع VLSI پیشرفته، استفاده اصلی این دستگاه روی ارتفاع سنج موشک‌های ضد کشتی است که به سفارش نیروی دریایی سپاه ساخته شده است.
وی افزود: درواقع این دستگاه برای هر جسم پرنده‌ای که بخواهیم ارتفاع آن را بسنجیم قابل استفاده است اما اغلب برای سیستم‌های موشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تستر ارتفاع سنج راداری معصومی در ادامه، پیاده‌سازی طیف‌سنج باند C، طراحی و ساخت PLL با قفل نرم‌افزاری، طراحی مقاوم در برابر نویز EMI ، پیاده‌سازی رابط گرافیکی کاربرپسند و پیاده‌سازی الگو ریتم‌های عیب‌یابی مدار را ازجمله ویژگی‌های این دستگاه برشمرد.
معصومی هزینه اجرای این طرح را 260 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال 92 اولین نمونه این دستگاه به سفارش نیروی دریایی سپاه ساخته و بهمن ماه سال گذشته تحویل داده شد و این دستگاه به عنوان سفارش دوم محسوب می‌شود.
وی در خصوص قیمت نمونه خارجی این دستگاه نیز گفت: هزینه نمونه خارجی این دستگاه تنها در یکی از سطوح ذکر شده (تست عملکردی ارتفاع سنج توسط شبیه‌سازی فاصله) حدود 500 میلیون تومان است.
معصومی خاطرنشان کرد: سابق بر این دستگاه‌های دیگری در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفتند که نیازمند اپراتورهای متخصص و تجهیزات زیاد بود اما در حال حاضر دستگاه فعلی به صورت خودکار و تنها با یک اپراتور معمولی قابل استفاده است و در واقع همه تست‌ها به صورت مجتمع کنار یکدیگر دراین دستگاه جمع شده است.
دستگاه تستر ارتفاع سنج راداری امروز با حضور معاون پژوهشی دانشگاه تهران، رئیس پردیس فنی دانشگاه تهران و سایر مسئولان این دانشکده و دانشجویان در محل ساختمان قدیمی دانشکده برق مورد رونمایی قرار گرفت.
...........
خبر: برنامه ملی مقابله با بیابانزایی تدوین می‌شود

بر اساس فرجه زمانی اعلام شده از سوی کنوانسیون بین المللی مقابله با بیابانزایی (UNCCD) و زمانبندی پیش‌بینی شده، مقرر است برنامه ملی مقابله با بیابان زایی کشور بازنگری و پس از تکمیل، به کنوانسیون مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد ارسال شود.
ابراهیم باباییان کارشناس علمی ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از آخرین فعالیتهای صورت گرفته در زمینه بیابانزدایی، فعال کردن مجدد کارگروه ملی بیابانزدایی است که متشکل از اعضای حقوقی و حقیقی و کارشناسان دستگاه‌های مختلف بوده که دبیرخانه آن در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مستقر است.
وی اظهار کرد: در حقیقت وظیفه اصلی این کارگروه، بازنگری سیاستهای قبلی مقابله با بیابانزایی به منظور تدوین گزارش کشوری و همسو سازی برنامه‌های ملی با استراتژی ده ساله (2018-2008)است.بر اساس این معاهده، تمامی کشورهای ذینفع باید دارای یک برنامه جامع و مشخص در زمینه بیابانزدایی بوده و با یکدیگر مشارکت موثری داشته باشند.
باباییان ضمن اشاره به این موضوع که طی سی سال گذشته فعالیتهای پژوهشی و اجرایی فراوانی در کشور صورت گرفته تصریح کرد: گستره فعالیتهای ایران در سطح بین الملل در زمینه بیابانزدایی و ایجاد کمربند سبز به ویژه در حواشی کویرها سرآمد بوده و تجربیات بسیار ارزشمندی در این زمینه کسب شده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد : مقرر است اقدامات تمامی دستگاههای اجرایی کشور در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی گردآوری و از طریق دبیرخانه کارگروه به کنوانسیون بین المللی براي ارزیابی عملکرد اقدامات، ارسال شود.
...........
خبر: تکثیر موفق ماهیان خاویاری پرورشی در کشور

محققان مؤسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در راستای دستیابی به تکنیک های نوین و دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی حاصل از اجرای پروژه های تحقیقاتی که منتج به ثبت اختراع در سطح بین المللی شد موفق به تکثیر مولدین تاسماهی ایرانی و شیپ پرورشی شدند.
تکثیر تاسماهی ایرانی پرورشی برای نخستین بار در بهار 1392 و سپس در بهار 1393 در مؤسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با موفقیت انجام شده است.
در این عملیات تعداد سه عدد مولد پرورشی ماده تاسماهی ایرانی و تاسماهی شیپ مناسب از نظر شاخص GV (موقعیت هسته زایشی تخمک) و آماده تکثیر مورد تزریق هورمون های محرک گنادوتروپینی قرار گرفتند.همزمان تعداد پنج عدد مولد پرورشی نر تاسماهی ایرانی و سه عدد تاسماهی شیپ نر پرورشی نیز تزریق شدند و اسپرم با کیفیت مناسب از آنها استحصال شد.
از مجموع سه عدد تاسماهی ایرانی ماده تزریق شده مقدار 4.3 کیلوگرم و از مجموع دو تاسماهی شیپ ماده نیز چهار کیلوگرم تخمک اووله شده به روش ریز برش مجرای تخم بر و بدون کشتن مولدین استحصال شد. تخمک‌ها در هر دو گونه پس از انجام عملیات لقاح و انکوباسیون در دمای 18 درجه سانتی گراد بعد از 5 روز تفریخ شدند.درصد لقاح و انکوباسیون به ترتیب بین 94 – 76 درصد و 80 – 50 درصد تعیین شد.لاروهای حاصل اکنون در وضعیت مطلوبی در حال رشد هستند.
این دستاورد ارزشمند با توجه به بومی بودن گونه تاسماهی ایرانی در حوضه دریای خزر و نیز در معرض شدید انقراض بودن گونه تاسماهی شیپ، بسیار حائز اهمیت است به طوری که موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی، ایجاد بانک ژن و نیز توسعه آبزی پروری این گونه های با ارزش در شرایط کنترل شده و انتقال دانش بنیان یافته های پژوهشی کاربردی در کشور و حمایت از بخش های خصوصی فعال اقدام می‌کند.
...........
خبر: مرجع ملی پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا منصوب شد

طی حکمی از سوی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر بهزاد قره‌یاضی به عنوان مرجع ملی‌ (فوکال پوینت) پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا منصوب شد.
پیش از این مرجعیت ملی پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا بر عهده دکتر جهانگیر پرهمت، معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم بوده است.
گفتنی است به استناد ماده 19 پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، هر کشورعضو موظف است یک نفر را به عنوان مرجع ملی پروتکل معرفی کند و شخص منتخب تمامی وظایف و ﻣﺴﺌولیت‌های مربوط به مراودات حقوقی، ارتباطات بین کشور عضو و دبیرخانه پروتکل و رسیدگی به موارد مورد توجه هر دو طرف در سطح ملی و بین‌المللی پروتکل را عهده‌دار خواهد شد.
...........
خبر: تردمیلی که لباس هم می‌شوید!
یک محقق کره‌ای تردمیلی طراحی کرده است که به دونده‌ها اجازه استفاده از نیروی محرکه برای شستن لباس ها را در حین دویدن می‌دهد.
استفاده از نیروی انسان برای تولید الکتریسیته چیز جدیدی نیست.ما تلویزیون‌های بسیاری دیدیم که با نیروی محرکه تولیدی توسط دوچرخه روشن می شوند، اما این تردمیل کاملا جدید است.
تردمیل حلقه‌ای شکل "چرخ" (Weel) که توسط سی هیونگ ریو طراحی شده، دارای محفظه‌ای است که لباس‌های کثیف در آن جای گرفته و مانند دیگر ماشین‌های لباس‌شویی با آب و مواد شوینده، لباس‌ها را می‌شوید.
اندازه و شکل این محفظه میزان آب مورد نیاز را کاهش می‌دهد.زمانی که دونده به آهستگی می‌دود موجب چرخش محفظه و شست وشوی لباس‌ها می‌شود.زمان چرخش سریع، نیروی تولیدی اضافه بر روی باتری ذخیره می‌شود و به عنوان برق در زمان نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.این تردمیل دارای صفحه نمایش قابل انعطاف در جلوی دونده نیز است.
...........
خبر: قمر زحل چه بویی دارد؟

دانشمندان ناسا از نوعی شیوه فناورانه برای شکار بوهای قمر تیتان زحل بهره بردند.
با بازخلق جو تیتان در آزمایشگاه، محققان توانستند ماهیت جو این قمر را کشف کنند.
دانشمندان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، جو تیتان را در آزمایشگاه با ترکیب‌کردن گازهای مختلفی که تصور می‌شد بخش خارجی مه‌آلود آن‌ را تشکیل داد‌ند، بازسازی کردند.دو مورد از این گازها یعنی نیتروژن و متان پیش‌تر شناخته شده بودند اما جزء سوم در هاله‌ای از ابهام بود.تیم علمی دریافت گاز سوم بنزن است که اغلب در بنزین یافت می‌شود.با پیداشدن این جزء دانشمندان توانستند جو تیتان را بازخلق کنند.
محققان بر این باورند به دلیل فشار شدید سطح این قمر، افراد هنگام بوئیدن سطح آن بوی بدی را استشمام خواهند کرد.
جو مصنوعی ارائه‌شده بوی قوی دارد و می‌تواند دانشمندان را در درک بیشتر ماهیت پیچیده مولکول‌هایی یاری کند که مه تیتان را تشکیل می‌دهند.تلاش‌های پیشین برای بازخلق جو این قمر در آزمایشگاه موفقیت محدودی داشتند زیرا به جز نیتروژن و متان، عنصر سوم تشکیل‌دهنده جو این جرم کیهانی ناشناخته بود.
شیوه جدید ترکیب‌کردن گازها و واکنش‌ نشان دادن آن‌ها به دانشمندان در شناخت بهتر این جهان شبیه زمین کمک می‌دهد.تیتان به دلیل جو ضخیم، دریاچه‌ها و دریاهای سطحش به زمین شباهت دارد.
می‌توان از روش ابداعی برای درک ترکیب جوهای دیگر اجرام کیهانی به ویژه سیاراتی بهره برد که در خارج از منظومه شمسی پتانسیل میزبانی حیات را دارند.
...........
خبر: «ونوس اکسپرس» آماده شیرجه‌زنی به جو ناهید
فضاپیمای ونوس اکسپرس در حال آغاز شیرجه‌زنی به درون جو داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی پس از یک ماموریت موفق هشت‌ ساله است.
این فضاپیما که متعلق به آژانس فضایی اروپاست، مدت‌هاست که انتظار سازندگانش را برآورده کرده است؛ زیرا در ابتدا تصور می‌شد ماموریت آن فقط 500 روز به طول بینجامد؛ اما هم‌اکنون، با تمام‌شدن سوخت آن ماموریت سامانه مزبور با فرستادنش به درون جو ناهید به پایان می‌رسد.
ونوس اکسپرس در نهم نوامبر سال 2005 پرتاب شد و در 11 آوریل سال 2006 به ناهید رسید.از آن زمان تاکنون این سامانه حول سیاره مورد هدف مدارگردی کرده و نماهای باورنکردنی از این جرم کیهانی را مخابره کرده است.
مدارگردی این سیستم نیازمند سوخت زیادی بود تا بتواند در مقابل تابش خورشید مقاومت کرده و سرعتش را حفظ کند.با این حال، در حال حاضر، سوخت مورد نیاز برای حفظ مدارگردی ونوس اکسپرس به سطح پایینی رسیده است.در ماه مه عملیات علمی این سامانه متوقف شد و تلاش‌ها روی عبوردادن آن از میان جو پایین‌تر ناهید متمرکز شد.
از تاریخ 18 ژوئن تا 11 ژوئیه ترمزهوایی آزمایشی ونوس‌اکسپرس اجرا می‌شود و ارتفاع این فضاپیما به تدریج کاهش خواهد یافت.گفته می‌شود ونوس اکسپرس به عمق 130 کیلومتری جو ناهید و حتی پایین‌تر شیرجه خواهد رفت اما مشخص نیست که آیا از این عملیات خطرناک جان سالم به در می‌برد یا خیر.نتیجه هر چه باشد، این تلاش، دانش ارزشمندی درباره ترکیب جو ناهید ارائه خواهد داد و همچنین آزمایشی کارآمد درباره محدودیت‌های ترمز هوایی خواهد بود.
ترمز هوایی به عنوان شیوه‌ای برای قرارگرفتن در مدار اطراف سیارات بدون حمل سوخت فراوان معرفی شده و بنابراین وزن پرتاب‌ها را کاهش می‌دهد.چنانچه ونوس اکسپرس از این مهلکه جان به در برد، امکان مانوردهی ترمز هوایی بی‌نهایت‌تر را در آینده فراهم می‌سازد و به سامانه‌های فضایی اجازه حمل ابزار پیشرفته‌تر را بدون نیاز به سوخت اضافی می‌دهد.
در صورتی که این فضاپیما پس از شیرجه سالم بماند، در اواسط ژوئیه مدارش دوباره تا ارتفاع 475 کیلومتری افزایش خواهد یافت.در این صورت، عملیات محدود برای چندین ماه دیگر ادامه خواهد یافت اما اواخر سال جاری میلادی سوخت آن کاملا به اتمام می‌رسد.آژانس فضایی اروپا اعلام کرده شانسی برای بقای ونوس اکسپرس در سال 2015 وجود ندارد.
طی هشت‌سال ماموریت، این فضاپیما آتشفشان‌های متعددی را روی ناهید کشف و آب و هوای آن را رهگیری کرد و شواهدی از رعد و برق فرازمینی را نیز ارائه داد.
...........
خبر: دایناسورها، خونگرم‌ند یا خونسرد؟

دانشمندان دریافتند دایناسورها نه خونسرد هستند و نه خونگرم.
دایناسورها آخرین بار بیش از ۶۰ میلیون سال قبل بر زمین گام زدند.بنابراین بر دانشمندان ایرادی نیست اگر ندانند که این موجودات خون سرد بودند یا خون گرم.
این موضوع بحث داغی در محافل فسیل شناسی و جانورشناسی است.
حالا تازه ترین تحقیقات درباره این موضوع نشان می‌دهد بزرگترین موجوداتی که در تاریخ زمین ظاهر شدند، جایی بین این دو دسته قرار می‌گیرند.
دانشمندان، میزان رشد صدها گونه زنده و منقرض را مقایسه کردند.این کار با استفاده از حلقه‌های رشد و اندازه استخوان دایناسورها انجام شد.
به گفته این محققان، میزان رشد با درجه متابولیسم بدن ارتباط مستقیم دارد، یعنی میزان مصرف انرژی که دو دسته خون گرم و خون سرد را از هم جدا می‌‎کند.
خون گرم‌ها دمای بدنشان را ثابت نگاه می‌دارند، اما خون سردها با تغییر فصل می‌توانند به دمای محیط عادت کنند.
موجودات خون گرم مثل پستانداران و پرندگان سوخت زیادی لازم دارند و آن را به سود خود به کار می‌برند، از جمله سرعت حرکت و قوای مغزی بیشتر.
خون سردها اقتصادی‌ترند یعنی کمتر مجبورند مصرف کنند، اما از این فوایدی مثل سرعت حرکت بی‌بهره‌اند.
به گفته دانشمندان، یک انسان ممکن است روزی پنج ساندویچ لازم داشته باشد اما خزندگان هم اندازه انسان شاید با هفته‌ای دو ساندویچ دوام بیاورند.
جان گریدی نویسنده اصلی مقاله که دانشجوی دکتری در دانشگاه نیومکزیکو است می گوید: مساله خون گرم یا خون سرد بودن دایناسورها یکی از مباحث داغ در علم فسیل شناسی و جانورشناسی است.
تیم او نظریه‌اش را با بررسی میزان رشد ۳۸۱ گونه متفاوت از جمله ۲۱ دایناسور تنظیم کرد.
از آنجا که استخوان‌ها هم مثل درختان در سطح مقطع دارای حلقه‌های رشد هستند، اندازه استخوان فسیل دایناسورها در سنین مختلف به فسیل شناسان امکان می‌دهد میزان رشد آنها در طول زندگی را حساب کنند.
اطلاعات نشان داده است دایناسورها از نظر درجه متابولیسمی جایی بین خزندگان و پستانداران قرار می‌گیرند.
این مطالعه همچنین چندین گونه زنده را در طبقه‌بندی جدید میان خون گرم و خون سرد قرار می‌دهد؛ از جمله ماهی تن، بعضی کوسه‌ها و لاک پشت موسوم به "پشت چرمی" از سایر ماهی‌ها و خزندگان حرارت بیشتری تولید می‌کنند، درحالی‌که یک پستاندار به نام اچیدنا در استرالیا هست که تخم می‌گذارد و برخلاف سایر پستانداران نمی‌تواند دمای بدنش را ثابت نگاه دارد.
...........
خبر: کشف اسرار مومیایی‌ها با فناوری سی‌تی اسکن
 
دانشمندان فرانسوی از سی‌تی اسکن برای مطالعه بقایای یک مومیایی استفاده کردند که در شهر باستانی تبس کشف شد.
مومیایی مصری که حدود 2400 سال پیش زندگی کرده، شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که در قرن بیست و یکم سوژه مطالعاتی یک بیمارستان فرانسوی شود.
این مومیایی در میان مقبره‌های تبس کشف و به فرانسه آورده شد.هم‌اکنون، مومیایی در واحد "سنگواره‌شناسی" بیمارستان "روجر سالنرو" و موزه تاریخ طبیعی شهر لیل فرانسه تحت مطالعه است.
"امیلی دودرت" رادیولوژیست، "والدری ادوین" دانشمند پزشکی قانونی، "جودیت پارگامین" مدیر موزه تاریخ طبیعی شهر لیل و "ژاویه دموندیون" مدرس تشریح، بقایای مومیایی مزبور را پیش از اسکن آن در بیمارستان فرانسوی مطالعه می‌کنند.
این بیمارستان دارای آخرین فناوری‌ها برای انجام تحقیقات دیرین‌شناسی جدید است. "سنگواره‌شناسی" (Taphonomy) علم مطالعه موجودات در حال فرسایش طی زمان و چگونگی فسیل‌شدن آن‌هاست.
نتایج اسکن نشان داد این مومیایی گرچه با میکروب‌های باقی‌مانده از سال‌های دور پوشیده شده، دست‌نخورده و سالم مانده است.
این فقط مومیایی نیست که توسط فرانسوی‌ها تحت بررسی است بلکه آن‌ها در حال انجام مطالعاتی روی یک کروکودیل فسیل‌شده نیز هستند.
...........
خبر: جلوگیری از ابتلا به دیابت با روزه گرفتن

محققان موسسه قلب Intermountain در یوتا دریافتند، روزه گرفتن در طولانی مدت می‌تواند سطوح کلستورل خون را در افراد پیش‌دیابتی کاهش دهد.
بررسی روزه گرفتن دوره‌ای موفق به شناسایی یک رویکرد زیستی در بدن شد که کلسترول بد در سلولهای چربی را به انرژی تبدیل کرده و بنابراین با فاکتورهای خطر دیابت مبارزه می‌کند.
محققان دریافتند بدن پس از 10 تا 12 ساعت روزه گرفتن به جستجو برای سایر منابع انرژی در بدن برای حفظ خود می‌پردازد.
در این رویکرد، بدن کلسترول بد LDL را از سلولهای چربی بیرون کشیده و از آن به عنوان انرژی استفاده می‌کند.
پیش‌دیابت به این معنی است که میزان گلوکز یا قند در خون بالاتر از حد عادی است اما همچنین به اندازه‌ای که فرد را بتوان دیابتی خطاب کرد، بالا نیست.
پژوهشهای قبلی دانشمند بر افراد سالمی که یک روزه روزه گرفته بودند، تمرکز داشت و نشان داد که روزه گرفتن بطور روزمره و خوردن تنها آب با سطوح پائین قند و کاهش وزن مرتبط است.
بر اساس این یافته‌ها، محققان پژوهش جدیدی را برای مطالعه در مورد آثار روزه گرفتن طولانی مدت در پیش‌دیابتی‌ها آغاز کردند.این پژوهش شامل مردان و زنان پیش‌دیابتی 30 تا 69 سال بود که حداقل از سه فاکتور خطر متابولیکی برخوردار بودند.
برخی از شرکت‌کنندگان چاق و دارای اضافه وزن و برخی دیگر لاغر بودند.
پژوهشهای قبلی سایر موسسات در زمینه روزه‌داری تنها شامل افراد چاق بوده و بر کاهش وزن در اثر روزه‌داری تمرکز داشتند.
اگرچه کاهش وزن نیز در این پژوهش رخ داد اما تمرکز اصلی آن روی دخالت دیابت بود.
به گفته دانشمندان، اگرچه در ابتدا سطوح کلسترول خون در بدن افراد بالا رفت اما پس از شش هفته این سطوح تا 12 درصد کاهش نشان داده و همچنین کاهش وزن را نیز به دنبال داشت.
فرآیند استخراج کلسترول بد از سلولهای چربی برای استفاده به عنوان انرژی باید به خنثی سازی مقاومت در برابر انسولین کمک کند.
در فرآیند مقاومت در برابر انسولین، لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کرده تا زمانی که دیگر قادر به تامین نیاز بدن با تولید انسولین کافی نیست، از این رو قند خون افزایش می‌یابد.
نتایج این پژوهش در جلسات علمی سالانه انجمن دیابت آمریکا مطرح شد.
...........
خبر: کمبود ویتامین D خطر حمله قلبی و مغزی دیابتی‌ها را دو برابر می‌کند
یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد سطوح پایین ویتامین D خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را در بیماران دیابتیک دو برابر می‌کند.
محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس دریافتند که بیماران دیابتی با کمبود ویتامین D نمی‌توانند کلسترول را به ‌طور طبیعی پردازش کنند، بنابراین کلسترول در عروق خونی رسوب می‌کند و خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.
این مشکل ممکن است به سادگی با افزایش سطوح ویتامین D حل شود.در واقع مکانیسم این واکنش به این صورت است که ویتامین D برداشت کلسترول را به وسیله ماکروفاژها مهار می‌کند.
با کمبود این ویتامین، سلول‌های ماکروفاژ کلسترول بیشتری می‌خورند و این ویتامین نمی‌تواند از شر آن نجات یابد.
ماکروفاژها با کلسترول اضافی پر می‌شوند و به نام "سلول‌های foam" شناخته می‌شوند که یکی از ابتدایی‌ترین نشانه‌های ایجاد آترواسکلروزیس هستند.
ماکروفاژها در پاسخ به التهاب به وسیله سیستم ایمنی ارسال شده و اغلب با بیماری‌هایی مانند دیابت فعال می‌شوند.
پژوهشگران معتقدند که در افراد دیابتی مبتلا به کمبود ویتامین D، ماکروفاژها با کلسترول پر می‌شوند و سرانجام رگ‌های خونی را سفت می‌کنند و جریان خون را می‌بندند.بنابراین ویتامین D با ارسال سیگنال به ماکروفاژها، مسیرهای مرتبط با برداشت و کلیرانس کلسترول را توسط آنها تنظیم می‌کنند.
...........
خبر: تحقیقات نشان داد: کاهش عوارض بستری طولانی در مراقبت‌های ویژه با ورزش ساده
محققان مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جانز هاپکینز در آمریکا با استفاده از حرکات ورزشی ملایم در بیماران بستری در واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) توانستند ضعف عضلانی بیماران این بخش را که نمی‌توانند از تخت پایین بیایند، کاهش داده و بهبودی آنها را سرعت بخشند.
به گفته محققان ضعف عضلانی ناشی از بستری در ICU و تحرک نداشتن در این مدت مهمترین عاملی است که بهبودی بیماران این بخش و بازگشت آنها به زندگی عادی، کار و فعالیت‌های بازتوانی را به تاخیر می‌اندازد.
محققان این پژوهش می‌گویند: بیماران واحد ICU‌ از آنها می‌خواهند که اجازه داشته باشند از تخت پایین بیایند و حرکت کنند.
دانشمندان در این بررسی، حرکات ورزشی ساده‌ای را که برای افزایش قدرت عضلانی بیماران مفید هستند، توضیح می‌دهند.
آنها از جمله دو متخصص طب فیزیکی این حرکات ورزشی را روی 400 بیمار بخش ICU بیمارستان جانز هاپکینز به کار بستند.
با وجودی که هنوز برای تایید نتایج این تحقیق، پژوهشهای بیشتری مورد نیاز است، محققان اعلام کرده‌اند که انجام این حرکات ورزشی توسط بیماران ICU موفقیت‌آمیز بوده و آنها بیمارستان را زودتر، با حال عمومی بهتر و با روحیه‌ای بالاتر ترک کردند.
برخی از بیماران بستری در ICU از تخت برخاسته و راه رفتند، برای برخی دیگر دستگاه‌هایی که با تحریک الکتریکی عضلات را تقویت می‌کنند به کار رفته و برخی دیگر با استفاده از دستگاه مخصوصی که به تخت آنها متصل بود، حرکاتی مانند پا دوچرخه انجام می‌دادند.
به گفته‌ این محققان، داده‌های فراوانی حاکی از آن هستند که بستری شدن‌های طولانی مدت و بی حرکت بودن حتی به مدت چند روز می‌تواند به ضعف عضلانی قابل ملاحظه‌ای منجر شود.در برخی تحقیقات، دیده شده که این گونه بیماران تا پنج درصد از توده عضلانی‌شان را از دست دادند.
نتایج این پژوهش در مجله طب مراقبت‌های ویژه به چاپ رسیده است.
...........
خبر: رواج اعتیاد دیجیتالی

روانپزشکان اظهار کردند: اعتیاد به اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال را یک اختلال می‌دانند.
اعتیاد به لوازم دیجیتال، نوعی از اعتیاد در دنیای مدرن است.در جامعه امروزی افراد برای لحظه‌ای از گوشی‌های خود دور نیستند و دائم آن را چک می‌کنند.
آدریان وانگ، یک روانپزشک در سنگاپور افزود: اعتیاد دیجیتالی در حال حاضر باید به عنوان یک اختلال طبقه بندی شود.
سازمان خدمات اطلاع‌رسانی جهانی نیز اعلام کرد: مردم سنگاپور نسب به آمریکایی‌ها دو برابر بیشتر وقتشان را صرف اینترنت می‌کنند.
اعتیاد به بازی آنلاین بیشتر در گذشته بود، اما اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی و دانلود ویدئو در حال حاضر رایج‌تر است.
اعتیاد به لوازم دیجیتال منجر به کاهش مطالعه و تداخل در سیستم غذاخوردن می‌شود.
...........
خبر: تولید 2 واکسن ایرانی برای اطفال

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به فعالیت های پاستور در حوزه زیست فناوری از پیگیری واکسن های خاص در این مرکز خبر داد و گفت: این واکسن ها در مرحله تست روی حیوانات هستند که پس از موفقیت آمیز بودن وارد حوزه درمان می شوند.
پاستور به یک مجتمع دانش بنیان در حوزه زیست فناوری بدل می شود و با توجه به اینکه اکنون سه مرکز رشد در تهران، کرج و آمل دارد، علاوه بر این مراکز رشد تلاش می شود که محققان بیرونی هم وارد پاستور شوند.
وی افزود: دانشگاه های ما همه ظرفیت رهبری پژوهش و تبدیل علم به فناوری را ندارند از این رو پاستور به دلیل اینکه حلقه کاملd دارد بخشی را ایجاد کردیم که محققان بیرونی در پاستور در آنجا کار می کنند.
قانعی یادآور شد: یک نقشه راه برای پاستور تعیین کردیم که پاستور رقیب بخش خصوصی نیست بلکه شرکت ها می توانند در آنجا رشد کنند و بعد از آن از پاستور خارج می شوند.پیش از این برخی محصولات بیوتکنولوژیک بود که هم در پاستور تولید می شد و هم در شرکت های خصوصی.دیگر این طور نخواهد بود.اما شرکت ها را در آنجا شکل می دهیم، اقتصادی اداره اش می کنیم و بعد که رشد کردند از پاستور می روند و  پاستور تنها در حوزه هایی ورود پیدا می کند که بخش خصوصی صرفه اقتصادی و توانایی اش را ندارد.مثل واکسن و محلول های تزریقی که بخش خصوصی وارد نمی شود.
وی افزود: شکلی که پاستور به خودش می گیرد این است که بتواند فناورها را برای سایر حوزه ها تربیت کند.زیرا یکی از ایرادات این بود که فناورها فقط بلد بودند درس بدهند.با دکتر ستاری معاون علمی رئیس جمهور هماهنگ کردیم که بیوتکنولوژیست هایی که قصد دارند به خارج از کشور بروند در مدت دو سال در پاستور آموزش ببینند و پس از توانمند شدن بروند شرکت تاسیس کنند و پاستور به مرکز تربیت فناور زیست فناوری تبدیل می شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت: چند واکسن هم به توصیه سازمان بهداشت جهانی قرار است در کشور ما تولید شود که یکی واکسن "روتاویروس" برای کودکان و آنتی ژن تزریقی "پولیو" است که کارهای مطالعاتی آن شروع شده و در صورت عدم ورود بخش خصوصی، ما آن را انجام می دهیم.
وی درباره سایر واکسن هایی که در بخش پژوهش پاستور روی آنها کار می شود، گفت:  تست های واکسن پنجگانه نیز انجام شده و در حال پیشرفت است.
قانعی افزود: تست برخی واکسن ها نیز روی حیوانات انجام شده و در صورت دریافت پاسخ می توانیم آن را اعلام کنیم که از آن جمله می توان به واکسن سلولی آنفلوآنزا، نوترکیب آنفلوآنزا، بروسلوز، لیشمانیا و مالاریا اشاره کرد که در مرز دانش کار شده است.
...........
خبر: کشف ماهی با قدمت 505 میلیون سال در کانادا
شیل بورگس گنجینه غنی از هزاران فسیل، ماهی، گونه هایی با قدمت تاریخی را در خود جای داده و اکنون کشف ماهی با قدمت 505 میلیون سال از دیگر عجایب شیل بورگس کانادا است.
محققان کانادا با بررسی نمونه های فسیلی موجود در این منطقه و همینطور قدمت آنها به کشف ماهی عجیبی دست پیدا کردند که بیش از 505 میلیون سال قدمت دارد.این منطقه به دلیل داشتن نمونه های فسیلی بسیار نادر و مربوط به دوره انفجار دوره کامبرین شهرت دارد.در این دوره زندگی و حیات با تغییرات غیرقابل تصوری مواجه شد تا گونه های عجیب و غریب پا به عرصه وجود بگذارند.
شیل بورگس در روستایی نزدیک به پارک ملی "یوهو" در کانادا قرار دارد.
کشف این گونه نادر از ماهی به یک معجزه تشبیه شده است. سابقا دو نمونه فسیلی از این ماهی در رشته کوه های راکی  در بریتیش کلمبیا کشف شده بود.
این ماهی دارای 6 سانتی متر طول و به دلیل شکل عجیب چشم هایش به ماهی "چشم دوربینی" مشهور شده است.ماهی چشم دوربینی غذاهایش را فیلتر و سپس آنها را می خورد.این ماهی کوچک از عضلاتش برای فرار از دست دشمنان استفاده می کند.
منطقه شیل بورگس در سال 1981 میلادی کشف و به عنوان یکی از غنی ترین میراث فرهنگی جهان در یونسکو به ثبت رسیده است.
...........
خبر: امکان دریافت قبض المثنی بدون عضویت فراهم شد

امکان دریافت قبض المثنی بدون عضویت در سایت فراهم شد.
مشترکین تلفن ثابت با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت مخابرات استان تهران می توانند بدون عضویت درسایت قبض المثنی دوره صورتحساب گیری موردنظر را دریافت کنند.
کاربران و مشترکان استان تهران پس از مراجعه به سایت TCT.ir و کلیک روی منوی "صدور قبض المثنی" با ورود اطلاعات مربوطه به شماره تلفن، کد پستی ده رقمی، انتخاب سال و دوره صورتحساب گیری می توانند قبض المثنی دوره را مشاهده كنند.
...........
خبر: برگزیدگان آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور معرفی شدند

باشگاه دانش پژوهان جوان اسامی 324 نفر از برگزیدگان آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی کشور را که با حضور 9 هزار و 60 نفر از دانش آموزان منتخب مرحله اول به صورت نیمه متمرکز در اردیبهشت ماه گذشته در مراکز استان ها برگزار شد اعلام کرد.
بر این اساس 42 نفر در المپیادهای ادبی و نجوم، 43 نفر در المپیاد ریاضی، 39 نفر در المپیاد زیست شناسی، 41 نفر در المپیادهای فیزیک و شیمی به دوره ویژه تابستانی باشگاه دانش پژوهان جوان راه یافتند.
در میان برگزیده شدگان نام 76 نفر در رشته کامپیوتر نیز دیده می شود که حدود نیمی از آنان پس از موفقیت در آزمون مرحله سوم که به صورت عملی (برنامه نویسی) روزهای جمعه 30 خرداد و شنبه 31 خرداد در تهران و در محل باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار خواهد شد به جمع حاضرین در این دوره خواهند پیوست.پذیرفته شدگان آزمون مرحله دوم که نام آنان اعلام شده است، به استثنای المپیاد کامپیوتر می بایستی براي ثبت نام از ساعت 8:30 دقیقه روز دوشنبه دوم تیرماه به همراه یکی از اولیای خود به مدرسه راهیان حضرت زهرا (س) واقع در تهران بلوار آفریقا (جردن) نبش خیابان سایه مراجعه کنند.
شایان ذکر است دوره ویژه تابستانی المپیادهای علمی کشور روز سه شنبه سوم تیرماه با حضور برگزیدگان و مسئولین در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تجدید میثاق با آرمان های بلند رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری آغاز خواهد شد.اطلاعات تکمیلی درخصوص نحوه قرائت پاسخنامه های آزمون، مهلت و چگونگی رسیدگی به درخواست های تجدید نظر افرادی که در مرحله دوم پذیرفته نشدند و مدارک مورد نیاز براي ثبت نام پذیرفته شدگان در پایگاه اینترنتی باشگاه دانش پژوهان جوان به آدرس www.ysc.ac.ir آمده است.
...........
خبر: وجود 15 نیروگاه تولید برق در استان تهران

پنجمین کنفرانس تخلیه جزئی با هدف گسترش ارتباط و صنعت در حوزه تخلیه جزئی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
دکتر بهروز وحیدی، دبیر پنجمین کنفرانس تخلیه جزئی دراین خصوص گفت: این کنفرانس به همت دانشکده مهندسی برق و قطب علمی قدرت دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شده است که در این کنفرانس 18 مقاله تخصصی به صورت شفاهی ارائه می شود.
وی افزود: این کنفرانس با محوریت تکنیک های نوین آشکارسازی و اندازه گیری تخلیه و تجربه های جدید صنعتی در تشخیص تخلیه جزیی و عیب یابی تجهیزات فشارقوی، روش های جدید شبیه سازی کامپیوتری و آزمایشگاهی تخلیه جزیی، روش های پیشرفته مکان یابی تخلیه جزیی، بررسی و تحلیل عملکرد حسگر های تخلیه جزیی و مدار های واسط و معرفی قابلیت ها و ویژگی های دستگاه های تجاری جدید تخلیه جزیی برگزار شد.
مهندس حسینی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران نیز در این مراسم گفت: این شرکت تعامل خوبی با دانشگاه های کشور دارد و درحال حاضر دو پروژه با دو دانشگاه کشور انجام دادیم که یک پروژه به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه شرکت برق منطقه ای تهران 16 میلیون نفر را تحت پوشش دارد، افزود: در مجموع، هفت میلیون و 526 هزار مشترک تحت پوشش این شرکت هستند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران اضافه کرد: در استان تهران 15 نیروگاه تولید برق وجود دارد که از این تعداد 6 نیروگاه برقی ، آبی و 9 نیروگاه حرارتی است.
حسینی با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه صنعت برق گفت: ایران رتبه چهاردهم تولید برق را در دنیا دارد و اکنون کشور ایران به 21 کشور دنیا خدمات برق ارائه می کند.
وی با اشاره به مضرات استفاده از سوخت های فسیلی در جهان تصریح کرد: تا سال 2050 قرار است 75 درصد خودروهای دنیا به صورت خودروهای برقی باشند که ایران نیز در این زمینه فعالیت های علمی انجام داده است و باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا در این حوزه همگام با دیگر کشورها حرکت کنیم.
دکتر غفوری فرد، رئیس انجمن مهندسی برق کشور نیز در این مراسم افزود: موضوع مالکیت معنوی در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است اما تاکنون اقدام جدی در این حوزه صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر یکی از الزامات توسعه دانش در هر نظام اقتصادی صیانت از حقوق مخترعین و پژوهشگران است.
رئیس انجمن مهندسی برق کشور با بیان اینکه باید تعریف دقیقی از نیازها و پروژه های صنعتی در دانشگاه ها صورت گیرد، افزود: مدیران پروژه های صنعتی باید با دید وسیع و علاقه ارتباط صنعت و دانشگاه را دنبال کنند تا موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور شکل گیرد.
غفوری فرد خاطرنشان کرد: درحال حاضر دانشگاه های خوب کشور سکوی پرش دانشجویان به کشورهای آمریکا و اروپا هستند که با ارتقا ارتباط صنعت و دانشگاه می توان این روند را کاهش داد.
پنجمین کنفرانس تخلیه جزئی در تجهیزات الکتریکی تا 28 خرداد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه دارد.
...........
خبر: جلوگیری از تدوین پایان نامه های تکراری با بررسی منابع ایرانداک
ایرانداک با بررسی بیش از 12 هزار عنوان پایان‌نامه در سال 1392، از انجام پایان‌نامه تکراری جلوگیری کرد.
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در سال 92، بیش از 12 هزار نامه ارسالی به پژوهشگاه از سوی دانشگاه‌های کشور برای درخواست پیشینه پیشنهاده پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را مورد بررسی قرار داد و بدین ترتیب از نگارش پایان‌نامه تکراری جلوگیری به عمل آمد.
از سال 1387 تا کنون، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گزارش پیشینه پیشنهاده پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را برای جلوگیری از انجام پایان‌نامه‌های تکراری و یا مشابه در اختیار دانشگاه‌های متقاضی قرار می‌دهد.
گفتنی است، دانشگاه‌ها کشور با ارسال نامه‌ای درخواست خود را براي بررسی عناوین پایان‌نامه‌ها برای جلوگیری از انجام پایان‌نامه‌های تکراری به پژوهشگاه ارسال کرده و پژوهشگاه با بررسی منابع موجود در پایگاه اطلاعاتی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با بیش از 280 هزار پایان‌نامه، عناوین مشابه را در اختیار دانشگاه درخواست کننده قرار می‌دهد.
پژوهشگاه در سال 1387، مجموعا به هزار و 836 درخواست پیشینه عناوین که توسط دانشگاه ارسال شده بود، پاسخ داد که این رقم در سال 1392 به بیش از 12 هزار پاسخ رسید.

نظرات : 0

ثبت نظر

83252