۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 28 خرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: تولید 20 گرم سم خشک از 100 هزار عقرب در موسسه رازی
موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب از سال 1338 در اهواز آغاز به کار کرد.این موسسه از موسسات هفت‌گانه تولید واکسن و سرم حصارک کرج است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.
منطقه‌خوزستان از جمله فعالیت‌های موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب تولید واکسن‌های آنتروتوکسمی، قانقاریا و آنتی‌سرم عقرب‌زدگی در پنج نوع است.همچنین در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف پیرامون بیماری‌های دام، طیور و آبزیان با اداره‌کل دامپزشکی استان همکاری دارد.
سایت اداری این موسسه در اهواز و سایت تحقیقاتی و آزمایشگاهی آن در 20 کیلومتری اهواز قرار دارد.بخش عقرب از جمله بخش‌های مهم و منحصر به فرد کشور است که آنتی‌سرم عقرب‌زدگی پنج گونه عقرب در آن تولید می‌شود.
امیرمحمد کردزنگنه، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب با ارائه توضیحاتی از فعالیت‌های این موسسه گفت: این مؤسسه ابتدا برای مقابله با بیماری طاعون اسبی در خوزستان تأسیس شد.
وی افزود: محصولات تولیدی این مؤسسه به قبل از انقلاب برمی‌گردد و پس از طی این سال‌ها، امروز موفق به تولید واکسن‌های ضدعقرب‌زدگی، آنتروتوکسی و قانقاریا برای دام شده است.
رئیس مؤسسات تحقیقات واکسن سرم‌سازی رازی جنوب غرب اظهارکرد: علاوه بر مرکز سم‌گیری از عقرب‌ها و تولید آنتی‌سرم عقرب‌زدگی، یک واحد دیگر ویژه صادرات این محصولات در منطقه آزاد اروند وجود دارد.
کردزنگنه تصریح‌کرد: با توجه به اقلیم مشابهی که با کشورهای همسایه داریم، می‌توانیم از طریق این مرکز صادراتی، محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر کنیم.
وی بیان‌کرد: هم‌اکنون در سایت تولید آنتی‌سرم عقرب‌گزیدگی 10 رأس اسب برای تولید این آنتی‌سرم وجود دارد و در حال پیگیری افزایش این تعداد به 20 رأس هستیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب اظهارکرد: سالانه بیش از 100 هزار عقرب از گونه‌های مختلف صید می‌شود که از این رقم 20 گرم سم خشک تولید و به مؤسسه مرکزی در حصارک کرج فرستاده می‌شود.
کردزنگنه خاطرنشان‌کرد: مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی چند شعبه در کشور دارد که خوزستان با توجه به تنوع منطقه جغرافیایی، به ویژه در بخش گونه‌های عقرب وجود دارد، مهمترین مؤسسه در سطح کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: ایجاد واحد سرم‌سازی در حمیدیه جزو مصوبات هیأت دولت است که ساختمان آن هنوز به طور کامل تجهیز نشده است.همچنین واحد صادراتی منطقه آزاد اروند در این مدت به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت خوبی در ساخت و ساز نداشته و نیاز به پیشرفت بیشتری دارد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب اظهارکرد: اگر بنا باشد تولیدات ما افزایش یابد و به مرحله صادرات برسد باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.مهمترین هدف ما ورود به بازارهای بین‌المللی و عرضه محصولات ایرانی است.
کردزنگنه با بیان این‌که نیاز به حمایت از سوی سازمان‌های مربوط داریم بیان‌کرد: چنانچه امسال اعتبارات مصوبه تحقق یابد می‌توانیم تا بهمن‌ماه امسال حداقل از یک واحد بهره‌برداری کنیم.
وی تصریح‌کرد: به دلیل وجود راه آبی و خشکی بین استان و کشورهای همسایه، بهترین شرایط را برای صادرات تولیدات خود داریم اما این هدف زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم و دانش فنی در این زمینه فراهم باشد.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب خاطرنشان‌کرد: این مؤسسه زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند و به همین علت اعتبارات آن از سوی این وزارتخانه اختصاص می‌یابد.بنابراین از جهاد کشاورزی انتظار داریم تا امسال بودجه‌ای را برای مؤسسه پیش‌بینی کند.
کردزنگنه اظهارکرد: هیأت دولت دو میلیارد تومان را برای مؤسسه جنوب غرب مصوب کرد اما متأسفانه هنوز تخصیص نیافته است.هم‌اکنون بخشی از سایت حمیدیه وارد مناقصه شده و 400 میلیون تومان برای فضاسازی این سایت پیش‌بینی شده است که اگر امسال انجام شود، قطعاً سال آینده تولید بالایی در بخش آنتی سرم عقرب‌زدگی خواهیم داشت.
بخش تولید آنتی سرم عقرب‌زدگی
بخش تولید آنتی‌سرم عقرب‌زدگی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب از جمله بخش‌های مهم موسسه است که باتوجه به آمار بالای عقرب‌گزیدگی در خوزستان حجم زیادی از آنتی‌سرم عقرب زدگی استان را تامین می‌کند.
احمد تقوی‌مقدم، مسئول تولید آنتی‌سرم عقرب‌زدگی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب نیز در خصوص فرایند تولید آنتی‌سرم عقرب‌زدگی عنوان‌کرد: فصل خرید عقرب مهرماه تا فروردین‌ماه است و صیادان با اولین باران اقدام به صید عقرب می‌کنند.از ابتدای سال تاکنون 150 هزار عقرب از صیادان خریداری کردیم.
وی افزود: عقرب‌ها را پس از خریداری براساس گونه جداسازی و با استفاده از دستگاه شوک الکتریکی سم‌گیری می‌شوند.این سم‌ها که ابتدا مایع است با استفاده از دستگاه دیگری به سم خشک تبدیل می‌شود و طی یک پروتکل خاص در ساخت آنتی‌ژن استفاده می‌شود.
تقوی‌مقدم تصریح‌کرد: امسال از این تعداد عقرب خریداری شده 25 گرم سم خشک تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد.ارزش هر گرم از این سم در بازارهای جهانی 20 هزار دلار است.
وی خاطرنشان‌کرد: آنتی‌ژن عقرب‌زدگی از اسب ماده تولید می‌شود زیرا اسب جثه بزرگ و خون زیادی دارد و برای تولید این آنتی‌ژن از آن استفاده می‌شود.آنتی‌ژن عقرب‌زدگی در پنج نوبت و هر سه روز یکبار به اسب تزریق و از هر نوبت تزریق 5 لیتر خونگیری می‌شود.این خون‌ها پس از نگهداری و طی مراحل آزمایشگاهی تصفیه و به آنتی‌سرم عقرب‌زدگی تبدیل می‌شود.
تقوی‌مقدم اظهارداشت: آنتی‌سرم عقرب‌زدگی کشور ما جزو بهترین آنتی‌سرم‌های جهان است.
وی بیان‌کرد: برای بیماران حساس به آنتی‌سرم تولیدی از خون اسب از آنتی‌سرم عقرب‌زدگی حاصل از بز و گوسفند استفاده می‌شود.
مسئول تولید آنتی‌سرم عقرب‌زدگی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب‌غرب با هشدار به پزشکان در تزریق این آنتی‌سرم گفت: پزشکان باید ابتدا برای تشخیص حساسیت بیمار 0.2 میلی‌لیتر آنتی‌سرم را زیرپوست تزریق و یا یک قطره در چشم بچکانند.پس از 5 دقیقه اگر پوست بیمار متورم یا چشم آن قرمز شد، به این آنتی‌سرم حساس است.
تقوی‌مقدم ادامه‌داد: اگر بیمار به این آنتی‌سرم حساس نبود پزشک می‌تواند سرم را به‌ ورید بیمار تزریق کند.متأسفانه پزشکان ما به اشتباه بدون تست کردن بیمار، آنتی‌سرم را به عضله آن تزریق می‌کنند و این امر در برخی مواقع موجب مرگ بیمار می‌شود.تاکنون چندین‌بار در این زمینه برای پزشکان کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم.
همچنین بهزاد مسیح‌پور یکی‌دیگر از مسئولان بخش عقرب موسسه تحقیقات و اکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب در رابطه با تولید آنتی سرم عقرب‌زدگی اظهارکرد: خوزستان عقرب خیزترین استان‌ کشور است.به‌طور کلی کشور ما پس از برزیل و مکزیک از نظر تنوع و پراکندگی گونه‌های عقرب در جایگاه سوم قرار دارد.
وی افزود: طبق آخرین تحقیقات قریب به دو هزارگونه عقرب در جهان شناسایی شده که به چند خانواده تقسیم می‌شوند.مهمترین خانواده عقرب‌ها خانواده بوتیده است که بیش از 80 درصد عقرب‌های جهان را شامل می‌شود.در کشور ما نیز حدود 60 گونه عقرب در خانواده‌های مختلف شناسایی شده که بیشترین آن بوتیده است.
مسیح‌پور بیان‌کرد: آنتی‌سرم عقرب‌زدگی که در موسسه جنوب غرب تولید می‌شود 85 درصد سرم عقرب‌زدگی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی است که 80 درصد آن در خوزستان مصرف می‌شود.
وی گفت: سرم عقرب‌زدگی پس از تولید و کنترل کیفیت به موسسه مرکزی در کرج منتقل و از آن‌جا برای اخذ مجوز عرضه در بازار به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود.
مسیح‌پور محدودیت امکانات، فضا و نیروی انسانی را از جمله مشکلات محدودیت تولید آنتی سرم عقرب‌زدگی عنوان کرد.
بخش تولید واکسن آنتروتوکسمی و قانقاریا
عبدالرحمان پولادگر، معاون موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب درخصوص تولید واکسن آنتروتوکسمی گفت: از سال 79 تولید واکسن چهارگانه آنتروتوکسمی در این موسسه آغاز شد.آنتروتوکسمی یکی از بیماری‌هایی است که در اثر کوچ عشایر از طریق دام مهاجر به دام منطقه منتقل می‌شود.
وی افزود: سال اول 70 هزار دز واکسن آنتروتوکسمی تولید کردیم و اکنون تولید این واکسن را به 14 میلیون دز رساندیم.نام دیگر بیماری کشنده آنتروکسمی، قلوه نرمی است که بدون علایم قبلی در دام‌ها شیوع پیدا می‌کند.شیوع این بیماری دام‌ها را از بین می‌برد و کمبود پروتئین حیوانی در منطقه مورد نظر ایجاد می‌کند.تلفات بسیار زیاد این بیماری به دامپروری آسیب می‌زند و به‌طور غیرمستقیم در سلامت و بهداشت غذایی اثر منفی خواهد داشت.
پولادگر تصریح‌کرد: محصول آنتروتوکسمی که در این موسسه تولید می‌شود به عنوان محصول منحصر به فرد در خاورمیانه محسوب می‌شود.این واکسن به طور کامل بیماری را کنترل و از خسارت بر صنعت دامپروری جلوگیری می‌کند.
وی خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون در حال پی‌گیری برای اخذ استاندادهای لازم برای صادرات این واکسن به کشورهای خارجی هستیم.
معاون موسسه تحقیقات واکسن سرم‌سازی رازی جنوب غرب افزود: نیاز کشور به واکسن آنتروتوکسمی 100 میلیون دز است که 14 میلیون دز آن توسط موسسه جنوب غرب تولید می‌شود.پیش‌بینی کردیم که در آینده‌ای نزدیک با تغییر تکنولوژی، تولید این واکسن را به سه برابر افزایش دهیم.
پولادگر یادآورشد: علاوه بر واکسن آنتروتوکسی، واکسن قانقاریا یا بیماری عفونی سیاه و عفونی کبد نیز در این موسسه تولید می‌شود.این بیماری مشابه آنتروتوکسمی است و با توجه به تلفات زیادی که دارد در اولویت تولید قرار دارد.
وی تصریح‌کرد: واکسن قانقاریا به‌طور کامل در اهواز تولید می‌شود که تولید آن سه میلیون و 400 هزار دز در سال و کل نیاز کشور به این واکسن 35 میلیون دز است.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی جنوب غرب از ابتدای تاسیس تاکنون نقش زیادی را در تحقیقات و تامین واکسن‌های انسانی و دامی خوزستان ایفا کرده است.با توجه به اهمیت وجود این موسسه در استان لازم است استانداری و سازمان‌های مربوطه در فضاسازی و تجهیز آن همکاری کنند تا تولیدات این موسسه افزایش و به بازارهای بزرگ جهانی ورود پیدا کند.
.................
خبر: موفقیت محققان ایرانی در درمان معتادان شیشه با تحریک مغزی
محققان مرکز ملی مطالعات اعتیاد کشور برای اولین بار در جهان توانستند با استفاده از فناوری تحریک الکتریکی مغز از روی جمجمه گام‌هایی FVHD اصلاح ولع مصرف مواد در بیماران وابسته به مت‌آمفتامین یا شیشه بردارند.
دکتر حامد اختیاری، سرپرست آزمایشگاه عصب شناختی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اعلام این خبر افزود: نتایج این مطالعه در مجله معتبر نوروسایکوفارماکولوژی با ضریب تاثیر 6 در سال 2014 به چاپ رسیده است.
وی اظهار کرد: از طریق نقشه برداری مغزی می‌توانیم تعیین کنیم چنین درمان‌هایی برای بیماران وابسته به شیشه موثرند وهمچنین بعد از درمان، عملکرد کدام نواحی از مغز همچنان ناقص است تا بتوانیم براي رفع این نقایص و بهبودی کامل بیماران اقدام کنیم.
اختیاری در ادامه تصریح کرد: اعتیاد به عنوان یک بیماری مغزی که تاثیرات فردی، خانوادگی و اجتماعی آن، جامعه جهانی و از جمله کشور ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است منتظر گشایش‌های جدیدی در روش‌های درمانی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین علوم شناختی است.
وی افزود: علوم و فناوری‌های شناختی با بهره‌گیری از دانش‌های مختلف نظیر علوم اعصاب، روانشناسی، آموزش و پرورش، انسان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن در یک همکاری بین بخشی و چند حوزه‌ای به بررسی اسرار عملکردهای مغزی که در مجموع " شناخت" خوانده می‌شوند می‌پردازند.
سرپرست آزمایشگاه عصب شناختی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: مرکز ملی مطالعات اعتیاد از اولین مراکزی بود که با تاسیس آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی در سال 1383 تلاش کرد با بهره‌گیری از این دانش به کشف نقاط تاریک پیشگیری و درمان اعتیاد نائل شود.پژوهشگران این آزمایشگاه در چند سال اخیر توانستند با استفاده از فناوری‌های نوین تصویربرداری مغزی، تاثیرات انواع روش‌های مختلف درمانی بر عملکرد‌های مغزی دچار اختلال در بیماری اعتیاد را بررسی کرده و ضمن شناسایی نواحی مغزی دچار آسیب با بهره گیری از فناوری‌های تحریک مغزی به اصلاح این آسیب‌ها بپردازند.
وی افزود: بررسی‌های انجام شده توسط وزارت علوم آمریکا نشان داده است که چهار دانش نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، تکنولوژی اطلاعات و علوم و فناوری‌های شناختی جزو دانش‌های اصلی تاثیر گذار بر روی رفاهبشری در آینده هستند.
اختیاری ادامه داد: بیش از 50 درصد افراد در زندگی خود درگیر مشکلات مغزی نظیر سردرد، کاهش حافظه، کاهش انگیزه و یا خستگی مفرط می‌شوند.این در حالی است که از طریق دانش علوم و فناوری‌های شناختی می‌توانیم عملکرد‌های مغزی را تقویت، اصلاح و یا تضعیف کنیم.در واقع اقدام براي درمان این مشکلات مغزی مربوط به حوزه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی است که می‌توانیم مغز و عملکرد انسان را بشناسیم و آن را تقویت کنیم.
وی گفت: آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا، اسراییل و ایران از معدود کشورهایی هستند که حوزه‌ علوم و فناوری‌های شناختی جزو اولویت‌های الف آنهاست.
اختیاری افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دو سال پیش ستاد علوم و فناوری‌های شناختی ایجاد شد که به طور خاص از گسترش این دانش در کشور حمایت می‌کند.یکی از زمینه‌های سرمایه گذاری شده توسط این ستاد حوزه‌ اعتیاد است چرا که دانش ما در حوزه‌ی اعتیاد، درمان و پیشگیری آن مربوط به حوزه‌ی علوم شناختی است.
وی تصریح کرد: کشور ما کشوری است که براي پیشگیری بازتوانی و درمان اعتیاد در حال انجام مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی است و همچنین در حوزه‌ی طب اعتیاد و بهره گیری از دانش علوم رفتارهای شناختی در علم طب فعالیت می‌کند.
اختیاری گفت: آزمایشگاه عصب شناختی مرکز مطالعات اعتیاد به طور خاص به بررسی عملکردهای شناختی و شیوه‌های عملکرد شناختی می‌پردازد.
وی ادامه داد: ما درمطالعه جدید توانستیم با استفاده از روش‌های جدید تصویر برداری مغزی نواحی مغزی را که در اثر مصرف مواد دچار کاهش اندازه یا تغییر عملکرد شدند را نشان داده و شناسایی کنیم که این روش به طور خاص در بیماری اعتیاد استفاده شده است.
اختیاری با اشاره به انجام یک مطالعه مشترک با دانشگاه مک گیل کانادا در سال 2007 گفت: بر اساس این تحقیق برای انجام تصویر برداری مغزی و یا ام‌آرآی می‌توان قشر خاکستری مغز را جدا کرده و قطر نواحی مختلف آن را اندازه بگیریم و تغییرات آن را نشان دهیم و این که در بیماریهای مختلف چگونه قسمت‌های مختلف مغز آسیب می‌بیند.حتی می‌توان از طریق تصویربرداری عملکردی نشان داد که اگرچه اندازه ی یک قسمت از مغز تغییر نکرده اما کار وعملکرد آن تغییر کرده است.
وی در ادامه با اشاره به آخرین پژوهش انجام شده در این آزمایشگاه گفت: در اولین مطالعه در دنیا نشان دادیم با تحریک الکتریکی امیدهایی وجود دارد که بتوانیم ولع مصرف مواد در بیماران وابسته به مفت آمفتامین را اصلاح کنیم.البته ستاد علوم شناختی ریاست جمهوری دراین طرح از ما حمایت کرده است تا بتوانیم از نتایج آن برای درمان اعتیاد استفاده کنیم.
اختیاری گفت: تاکنون با بررسی یک گروه 40 نفره توانستیم قسمت جلوی پیشانی افراد معتاد به شیشه را تحریک کنیم و میزان ولع آنها را کاهش دهیم.البته هنوز قسمت طولانی این تحریک الکتریکی مشخص و ثابت نشده است و گام بعدی ما بررسی تاثیرات دو هفته منظم تحریک الکتریکی در هر روز یک بار بر روی این افراد است تا اثرات آن را طی یک ماه بعد مشاهده کنیم.
سرپرست آزمایشگاه عصبی ، شناختی مرکز مطالعات اعتیاد گفت: هم اکنون دو تیم از دانشگاههای امیرکبیر و رضوی مشهد با حمایت ستاد فناوری معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری در حال ساخت دستگاه تحریک الکتریکی مغزی هستند.
اختیاری با معرفی هسته باشگاه مغزی که توسط مرکز آزمایشگاه عصبی ، شناختی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ارائه شده است ازطریق این بسته باشگاه مغزی می‌توان برای بازیابی توانمندی افراد استفاده کرد که از طریق آن می‌توانیم با انجام یک سری تمرین‌ها، توانمندی افراد معتاد را به آنها برگردانیم.
.................
خبر: بم، امروز هم با وحشت زلزله بیدار شد
زلزله ای با بزرگی 4.1 در مقیاس امواج درونی زمین، بامداد امروز شهر بم را لرزاند.
شبکه های لرزه نگاری مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 4 و 59 دقیقه و 41 ثانیه بامداد چهارشنبه 28 خرداد رخداد این زلزله را ثبت کردند.
کانون زلزله بامداد امروز بم آنقدر به شهر نزدیک بود که بسیاری از مردم بم را از خواب بیدار و بعضا نگران کرد.
دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان این که زلزله بامداد امروز که اتفاقا از نظر زمانی تقریبا در همان زمانی رخ داد که زلزله 5 دیماه 1382 اتفاق افتاد (5:26 صبح) اظهار داشت: به احتمال قوی گسل مسبب زلزله امروز هم همان گسل بم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: چون گسل بم شیبی به سمت غرب دارد، بنابراین علی رغم اینکه افتگاه گسلی بم در شرق شهر بم و بین بم و بروات واقع است (افراز بورا یا افراز بروات) ولی عملا کل گستره شهری شهر بم بر روی صفحه مایل به سوی غرب این گسل قرار گرفته است؛ بنابراین هرگاه این گسل به ویژه قطعه میانی آن که در دی ماه 82 فعال شد، فعال شود همین شدت زیاد در بم حس خواهد شد و البته کانون زلزله هم بسیار به بم نزدیک خواهد بود.
زارع در عین حال تصریح کرد: طی 10 سال و اندی که از زلزله مرگبار بم می گذرذ 56 زمین لرزه کوچک تا متوسط (با بزرگی بین 4 تا 5 و کمتر از 6) در این پهنه ثبت شده که برخی از آنها پسلرزه‌های زلزله 82 بم بودند.
.................
خبر: سخنرانی فیزیکدان برجسته ایرانی دانشگاه هاروارد در دانشگاه تهران

دکتر کامران وفا، استاد نام آور فیزیک دانشگاه هاروارد که به دعوت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن فیزیک به ایران آمده، عصر امروز در پژوهشکده ذرات و شتابگرهای پژوهشگاه در جمع فیزیک‌پیشگان و دانشوران سخنرانی می‌کند.
موضوع سخنرانی پروفسور وفا، "نظریه های میدان های ابرمتقارن همدیس در شش بعد" است.
این سخنرانی ساعت 4 عصر امروز در سالن کنفرانس ساختمان پژوهشگاه در فرمانیه برگزار می‌شود.
دکتر کامران وفا که برنده نشان علمی دیراک و عضو فرهنگستان علوم ایالات متحده است، یکی از پیشگامان نظریه ریسمان در جهان است.
این استاد دانشگاه هاروارد، روز دوشنبه با موضوع "نظریه ریسمان و فیزیک هندسی" در جمع اساتید و دانشجویان علاقمند در تالار علامه امینی دانشگاه تهران سخنرانی کرد.
دکتر وفا در این سخنرانی که با حضور چشمگیر فیزیک‌پیشگان و علاقمندان برگزار شد پس از ارائه تاریخچه ای از فیزیک مدرن به تشریح نظریه ریسمان و مزیت های آن نسبت به دیگر نظریه های مطرح پرداخت و ابعاد مختلف نظریه ریسمان را از دیدگاه فیزیک هندسی بررسی کرد.این سخنرانی مروری بود بر یافته های دو دهه اخیر در این نظریه با تاکید بر نقش ابعاد اضافی و فیزیک هندسی در درک عمیق آن.
پس از این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران میزبان استاد بودند.
دکتر کامران وفا
دکتر کامران وفا که از فیزیکدانان برجسته دنیا در حوزه نظریه ریسمان است در سال 1339 در تهران متولد شده است.وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی در دبیرستان البرز در سال ۱۹۷۷ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده و تحصیلات کارشناسی خود را در سال 1981 در فیزیک و ریاضی در دانشگاه ام ای تی به پایان برده است.کامران وفا در سال ۱۹۸۵ میلادی موفق به دریافت درجه دکتری خود با سرپرستی ادوارد ویتن از دانشگاه پرینستون شد و پس از آن وی عضو جونیور هاروارد شد که بعدها وی در همانجا یک کرسی جونیور گرفت.در سال ۱۹۸۹ به او یک کرسی ارشد (سینیور) پیشنهاد شد و از آن زمان تا کنون در این دانشگاه مشغول به فعالیت بوده است.
این فیزیکدان برجسته ایرانی تبار از سال 1990 به عنوان پروفسور و از سال 2003 به عنوان دونر پروفسور علوم در دانشگاه هاروارد به تدریس و تحقیق اشتغال دارد.
استاد وفا، نظریه پردازی برجسته در زمینه نظریه ریسمان است که عمده پژوهش های وی بر ماهیت گرانش کوانتومی و رابطه بین هندسه و نظریه های میدانهای کوانتومی متمرکز شده است.
وي در جامعه نظریه ریسمان به دلیل کشف مشترکش با اشترومینگر شناخته می شود.این دو کشف کردند که انتروپی بکنشتاین،هاوکینگ یک سیاهچاله را می توان با استفاده از حالت‌های سالیتونی نظریه ابرریسمان بیان کرد.وی همچنین به خاطر توضیح رابطه بین هندسه و نظریه های میدان که از دوگانگی های ریسمان‌ها بر می آید، شناخته می شود که منجر به فرضیه گوپاکومار، وفا شد.این موضوع با عنوان "مهندسی هندسی نظریه های میدان کوانتومی" شناخته می شود.در سال ۱۹۹۷ او نظریه اف را ارائه داد که جزو نظریه های شناخته شده در ابرریسمان است.
او همچنین علاقه مند به فهمیدن معنی نهفته دوگانگی های ریسمان‌ها و همچنین تلاش در به کارگیری نظریه ابرریسمان برای حل مسائل حل نشده در فیزیک ذرات بنیادی ، مانند مساله سلسله مراتب و مساله ثابت کیهان شناسی ، است.
وفا، مشارکت‌های عمیقی در زمینه نظریه های ریسمان توپولوژیک و فهمیدن تقارن آینه‌یی و ساخت مدار، خمینه در نظریه ریسمان داشته است.
.................
خبر: نگهداری معتادان درکمپ‌های ترک توصیه نمی‌شود
رئیس مرکز مطالعات ملی اعتیاد با تاکید بر این که درمان اعتیاد یک درمان سرپایی است و براساس اصول پزشکی در صورت نبودن ضرورت برای درمان افراد ترجیح داده می‌شود که به جای بستری کردن آنها را سرپایی درمان کنند، اظهار داشت: نگهداری طولانی مدت افراد در کمپ‌ها توصیه نمی‌شود چون تمام اقدامات مربوط به درمان را می‌توان در کلینیک‌ها و مطب‌ها انجام داد و چه بسا نگهداری طولانی مدت معتادان در کمپ‌ها ممکن است عوارضی در پی داشته باشد که در حالت عادی ایجاد نمی‌شود.
دکتر آفرین رحیمی موقر که در یک نشست مطبوعاتی به مناسبت آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر سخن می‌گفت با بیان این که دراین مرکز چند محور از جمله درمان اعتیاد و عوارض مصرف مواد اعتیاد آور و عوارض اعتیاد مطرح است گفت: تحقیقات انجام شده در مورد عوارض مصرف مواد نشان می‌دهد 60 درصد افراد معتاد ناتوانی متوسط و شدید دارند؛ این ناتوانی شامل حیطه‌های مختلف شغلی، اجتماعی و غیره است که آنها را دچار نقض عملکردی می‌کند.
وی افزود: بر اساس این تحقیق، افراد معتاد، پنج برابر بیشتر از جمعیت عادی پرخاشگری کرده و خشونت می‌کنند.احتمال بروز سوانح و حوادث در آنها تا دو برابر افزایش می‌یابد.یک فرد معتاد هشت برابریک فرد معمولی غیبت از کار دارد و هزینه‌های زندگی وی به جز اعتیاد پنج برابر یک فرد معمولی است.
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: ایدز یکی از مسائل جسمی است که در کشور ما با مصرف مواد ارتباط دارد.شیوع اچ آی وی در معتادان تزریقی 15 تا 20 درصد است و در غیر تزریقی ها 5 درصد است.
وی افزود: هپاتیت C، بیماری مزمن کبدی است که شیوع بالایی در بیماران معتاد دارد که شیوع آن در غیر تزریقی ها تا 10 درصد گزارش شده ودر تزریقی‌ها در زمان انجام مطالعات ما 50 تا 70 درصد بوده است که این بیماری درمان آنها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند زیرا برخورداری از کبد سالم در تجویز دارو حائز اهمیت است.
رحیمی موقر با اشاره به مطالعه‌ی انجام شده در پژوهشکده‌ گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعه‌ی انجام شده در این پژوهشکده نشان داد چگونه موادی نظیر تریاک و مرفین خطر مرگ را افزایش می‌دهند.بر اساس این تحقیق مصرف این مواد خطر مرگ ناشی از بروز سرطان‌هایی نظیر سرطان مری و مثانه ، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم و مشکلات تنفسی را دو برابر می‌کند.
این نتایج نشان می‌دهد که مصرف کنندگان مواد چه سیر منفی ای را در پیش خواهند داشت و چه نوع مشکلات سلامت و شغلی برای آنها ایجاد می‌شود.
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به رشد چشم‌گیر انجام تحقیق در زمینه‌ی اعتیاد در کشور طی سال‌های اخیر گفت: تولیدات پژوهشی ما در این حوزه در مقایسه با 10 سال پیش 10 برابر رشد داشته است.
رحیمی موقر گفت: مرکز مطالعات اعتیاد در زمینه‌ علوم بهداشتی درمانی موفق به چاپ هزار و 500 مقاله در مجلات علمی کشور شده است.
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به در ادامه گفت: تحقیقات نشان داده است که افراد با میزان تحصیلات پایین‌تر بیشتر مستعد روی آوردن به سمت اعتیاد هستند.در واقع کسانی که تحصیلات دبیرستانی دارند یک سوم کمتر از کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند به اعتیاد مبتلا می‌شوند.همچنین گرایش افراد تحصیلکرده در دانشگاهها به اعتیاد در مقایسه با کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند 20 درصد است.
وی با اشاره به میزان گرایش کارگران به اعتیاد گفت: مطالعات جوامع کارگری نشان می‌دهد میزان آگاهی و همچنین انجام کارهای سخت و طاقت فرسا در شرایط نامطلوب محیطی نظیر گرما و سر و صدا از جمله عوامل گرایش این افراد به سمت مصرف مواد مخدر است.
وی تصریح کرد: اختلالات روان پزشکی نظیر اختلالات خلقی و اضطرابی در معتادان دو تا چهار برابر سایرین است.
رحیمی موقر با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه‌ی پیشگیری از بروز اعتیاد در کشور گفت: متاسفانه کمترین پژوهش‌ها در کشور ما در حوزه‌ی پیشگیری انجام شده است که البته سخت‌ترین نوع مطالعات می‌باشد.در این نوع مطالعات، برای این که بدانیم چگونه افراد معتاد می‌شوند باید در دراز مدت آنها را بررسی کنیم .همچنین برای پیشگیری باید راه حل هایی پیدا کرده و بسته‌هایی تهیه کنیم و به جمعیت مورد مطالعه داده و با انجام یک مطالعه طولی دریابیم که آیا آنها به سمت اعتیاد گرایش می‌یابند یا خیر؟
رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به درمان‌های دارویی اعتیاد گفت: درمان‌های دارویی برای وابستگی به تریاک یا هروئین مناسب هستند، این در حالی است که در مراکز درمانی اعتیاد عمدتا متادون تجهیز می‌شود.درمان نگه دارنده و طولانی مدت با متادون درمان خوبی برای معتادین به هروئین و تزریقی‌هاستو خانواده‌ها باید بدانند برای کسی که تریاک مصرف می‌کنند این درمان روش خوبی نیست و باید از روش‌های سم زدایی و با مدل تک و درمان‌های غیر دارویی بعد از ترک باید فرد تریاکی را از اعتیاد نجات داد.
رحیمی موقر در پاسخ به پرسش  در مورد ایجاد اتاق‌های امن و تهیه سرنگ برای معتادین توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: البته طرح ایجاد اتاق‌های امن را مرکز ملی مطالعات اعتیاد انجام نمی‌دهد و سالهاست که در کشور ما و در دنیا برنامه‌ سوزن و سرنگ اجرا می‌شود که روش خوبی است تا اگر یک معتاد قصد ادامه مصرف مواد مخدر را دارد سرنگ جدید در اختیار داشته باشد.البته ایجاد اتاق امن یک تصمیم اجتماعی است.
وی افزود: اعتیاد دو جنبه دارد.اگر در مورد آن خیلی سخت‌گیرانه عمل کنیم با مشکلاتی نظیر روی آوردن بیشتر افراد به سمت مواد مواجه می‌شویم.از سوی دیگر این جامعه و قانونگذاران هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه با فعالیت‌های غیر قانونی نظیر اعتیاد مقابله کنند و اینکه چگونه خدمات بهداشتی ودرمانی ارائه کنند تا مشکلات و عوارضی نداشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: این که آیا ایجاد اتاق امن راهکار خوبی است یا خیر، باید در این زمینه پژوهش انجام شود تا مشخص شود که آیا برای آن جامعه این اقدام خوب است یا خیر.به هر حال ما نمی‌خواهیم به جامعه این پیام را بدهیم که مصرف مواد مخدر را آزاد کردیم و آنها را تشویق می‌کنیم تا موادمصرف کنند و اجازه مصرف داشته باشند.اما از سویی می‌خواهیم شرایط بهداشتی لازم را برای مصرف کننده ایجاد کنیم.در واقع هدف کسی که می‌خواهد اتاق امن ایجاد کند این است که مصرف مواد توسط معتادین در مکان‌هایی صورت می‌گیرد که سایرین از مصرف مواد مصون بمانند.
.................
خبر: دانشمندان اوتیسم را با یک داروی صدساله معکوس کردند

دانشمندان در مطالعه جدید خود از دز منفرد نوعی داروی صدساله برای معکوس‌کردن علائم اختلال اوتیسم بهره بردند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو حین آزمایش‌های انجام‌شده روی نظریه‌ای جدید مبنی بر این که اوتیسم پیامد ارتباط‌های سلولی غیرنرمال است، متمرکز شدند و دریافتند نوعی داروی یکصد ساله را می‌توان برای معکوس‌کردن علائم این اختلال به کار برد.
این دارو توانست سیگنال‌دهی سلولی نرمال را در مدل‌های موش مبتلا به اوتیسم بازیابی و علائم این اختلال عصبی را در سوژه‌های حیوانی معکوس کند.
دانشمندان در مطالعات خود روی داروی «سورامین» متمرکز شدند.این دارو که مهارکننده معروفی برای سیگنال‌دهی purinergic است، در سال 1916 ساخته شد و برای درمان trypanosomiasis یا بیماری خواب افریقایی که نوعی بیماری انگلی است، به کار می‌رود.
با این حال، در آزمایش‌های انجام‌شده فواید رفتاری و زیستی سورامین مداوم و پیشگیرانه نبود و اعمال دز منفردی از آن روی موش‌ها حدود پنج هفته کارآمد بود.همچنین این دارو را نمی‌توان به مدت طولانی مصرف کرد زیرا می‌تواند منجر به کم‌خونی یا اختلال در عملکرد غده آدرنال (فوق‌کلیوی) شود.
با این حال، یافته‌های این مطالعه دانشمندان را برای شروع آزمایش بالینی روی کودکان مبتلا به اوتیسم به اندازه‌ کافی متقاعد کرده و آن‌ها امیدوارند این آزمایش را اواخر سال جاری میلادی آغاز کنند.
جزئیات این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است.
.................
خبر: تحولی در ثبت مسابقات ورزشی با پهپاد «سگ هوایی»

اولین پهپاد خانگی که بطور خودکار صاحب خود را در همه جا دنبال کرده و همه چیز را ثبت می‌کند، به تازگی رونمایی شده است.
پهپاد "سگ هوایی" (Airdog) را می‌توان به یک دوربین GoPro مجهز کرده و تصاویر وضوح بالا از ورزشهای مخاطره‌آمیز ثبت کرد.
همچنین این پهپاد می‌تواند همه چیز را از اسکیت‌بورد سواران گرفته تا دوچرخه‌سواری بی‌ام‌ایکس را دنبال کند.
بدین ترتیب، این پهپاد می‌تواند تحولی در فیلمبرداری از مسابقات ورزشی ایجاد کند.
سگ هوایی با طول پرواز 15 دقیقه و سرعت 64 کیلومتر در ساعت، قادر است کاربران و مسیرهای آنها را دنبال کند.
برای استفاده از این پهپاد باید یک کنترل از راه دور را به مچ دست و یا کلاه ایمنی وصل کرد.
برخاست و فرود سگ هوایی کاملا خودکار بوده و از حالتهای پرواز از پیش برنامه‌ریزی شده برای پیگیری ورزشهای گوناگون مانند موج‌سواری، موتورسواری و اسکیت‌بورد برخوردار است.
به گفته شرکت سازنده Helico Aerospace Industries، کلید اساسی این پهپاد الگوریتمی است که برای پیگیری افراد استفاده می‌کند.
این پهپاد 995 دلاری اکنون برای جمع‌آوری سرمایه در سایت کیک‌استارتر قرار گرفته است.سازندگان امیدوارند بتوانند در طول 40 روز 200 هزار دلار سرمایه بدست بیاورند.
.................
خبر: کشف روشی برای تسریع بازسازی سلولهای قلب

محققان ژاپنی موفق به کشف روشی برای بازسازی سلولهای قلب شدند.
این کشف می‌تواند بازیابی بیماران ایست قلبی را تسهیل کرده و پیامدهای فیزیکی آنها را کاهش دهد.
این سیستم به اصلاح ژنهای سلولهای فیبروپلاست می‌پردازد که نقش بسیار مهمی را در ترمیم و تولید کولاژنها ،پروتئین ساختاری بافتهای مختلف همبند در حیوانات، به شکل عضلات قلب ایفا می‌کند.
محققان دانشگاه کیو در آزمایشات خود بر روی موشها توانستند فیبروپلاست‌های قلب این حیوانات را به شکل کاردیومیوسیت بازگردانده و پنج نوع ژن و یک نوع اسید ریبونوکلئیک به آن بیفزایند.
این تغییر یک ماه طول کشید.روش مذکور در صورت موثر بودن در انسانها می‌تواند جایگزین سریعتری برای روشهای رایج تولید کاردیومیوسیت یا عضلات قلب از سلولهای بنیادی شبه‌جنینی باشد.
همچنین این رویکرد برای بیماران کمتر تهاجمی است چرا که در آن یک معجون از ژنها بطور مستقیم به قلب تزریق می‌شود تا آن را وادار به برنامه‌ریزی مجدد سلولی کند.در مقایسه درمانهای مبتنی بر سلولهای بنیادی شبه‌جنینی نیازمند عمل قلب باز هستند.
نتایج این پژوهش در مجله EMBO منتشر می‌شود.
.................
خبر: پدرها هم حس مادری را تجربه می‌کنند!
بر اساس مطالعه جدید، مراقبت از فرزندان توسط پدران نه تنها تغییرات هورمونی آن‌ها را تقویت می‌کند، بلکه مغزشان را نیز دوباره شکل می‌دهد.
در تحقیقات انجام‌شده، هنگام مراقبت از فرزندان مغز مردان الگوهای شناختی و تعهد عاطفی مشاهده‌شده در مغز زنان را بروز داد.بنابراین ممکن است شبکه مغزی فرزندپروری وجود داشته باشد که در زنان و مردان مشترک است.
محققان 98 نفر از تازه‌ پدر و مادران را هنگام تماشای ویدیوهایی که شامل فیلم‌های فرزندان خود آن‌ها بودند، بررسی کردند.در این مطالعه، مادرانی که خود از فرزندانشان مراقبت می‌کردند و همچنین پدرانی که در مراقبت از کودکانشان کمک می‌کردند، تحلیل شدند.
در هر دو گروه، فعال‌سازی شبکه‌های مغزی مرتبط با پردازش عاطفی و درک اجتماعی مشاهده شد.به ویژه پدرانی که خود از فرزندانشان مراقبت می‌کردند، نوعی فعال‌سازی مغزی را در پردازش عاطفی بروز دادند که اکثرا در مادرانی که از فرزندانشان مراقبت می‌کردند، مشاهده شده بود.
مطالعات پیشین نشان داده‌ بودند تازه‌پدرها افزایش در هورمون‌های استروژن، اوکسی‌توکسین، پرولاکتین و گلوکوکورتیکوئید را تجربه می‌کنند که چنین تغییرات هورمونی در اثر تماس آن‌ها با مادر و کودکشان حاصل می‌شود.
جزئیات پژوهش جدید در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد. 
.................
خبر: مغز، مسؤول تمایل نوجوانان به نوشیدنی‌های شیرین
با افزایش چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان، محققان به دنبال یافتن چگونگی پردازش مواد غذایی در بدن کودکان و دلایل افزایش ابتلا به چاقی و دیابت در آنان هستند.
محققان دانشکده پزشکی ییل، تفاوت و چگونگی پاسخگویی مغز نوجوانان و بزرگسالان را به مصرف یک نوشیدنی گلوکز دار، مقایسه کردند.
نتایج نشان داد در نوجوانان، مصرف گلوکز به افزایش جریان خون در مناطق مغزی درگیر در پاداش، انگیزه و تصمیم‌گیری، کمک می‌کند، در حالی‌که در افراد بزرگسال در این مناطق مغزی جریان خون کاهش می‌یابد.
به گفته آنیا جستربوف، سرپرست تحقیقات و استادیار بخش اطفال دانشگاه پزشکی ییل، محققان هنوز نتوانستند ارتباط مصرف گلوکز و تاثیر آن بر رفتارها را به دست آورند، اما به طور قطع می‌دانند که پاسخگویی مغز نوجوانان و بزرگسالان به مصرف گلوکز متفاوت است و این موضوع از اهمیت برخوردار است، چرا که نوجوانان بیشترین مصرف کنندگان قندهای افزودنی در رژیم‌های غذایی هستند.
این تحقیقات، اولین مرحله از شناخت مغز نوجوانان در پاسخگویی به مصرف نوشیدنی‌های شیرین است و می‌تواند به درک ارتباط مصرف مواد قندی و تاثیر آنها بر غذاها و افزایش ابتلا به چاقی در کودکان و نوجوانان کمک کند.
محققان آلمانی در دانشگاه و بیمارستان کودکان در لایپزیک، ترکیب سلول‌های چربی کودکان و نوجوانان چاق و لاغر را با یکدیگر مقایسه کردند.
آنان دریافتند هنگامی که کودکان چاق می‌شوند، تعداد سلول‌های چربی در آنان افزایش می‌یابد که اندازه این سلول‌ها بزرگ‌تر از سلول‌های موجود در بدن کودکان لاغر است.
محققان، همچنین به شواهدی مبنی بر اختلال در عملکرد سلول‌های چربی در کودکان چاق، از جمله نشانه‌های التهاب، که می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین، دیابت و دیگر مشکلات، مانند فشار خون شود دست یافتند.
محققان امیدوارند این تحقیقات بتواند به شناخت عوامل ابتلا به چاقی و دیابت در کودکان و نوجوانان کمک کند.
.................
خبر: نخستین چاپگر سه‌بعدی به فضا می‌رود
ناسا قرار است تا دو ماه آینده یک چاپگر سه‌بعدی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا ارسال کند.
این پرینتر که زیر نظر ناسا و مرکز تحقیقاتی AMES ساخته شده تا دو ماه آینده در سفینه 4CRS، شرکت SPACEX قرار خواهد گرفت.
وظیفه این پرینتر در فضا ساخت وسایل و ابزارهایی است که برای تعمیرات تجهیزات داخلی و یا موارد این چنینی در سفینه استفاده می‌شود.
مدیر عامل MADE IN SPACE آرون کمر در این رابطه می‌گوید که ما می‌توانیم تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها تولید کنیم و آن را در
اختیار سایر شرکت‌های فضایی قرار دهیم تا آزمایش‌های خود را در فضا برروی اجزای مورد نظرشان انجام دهند.
.................
خبر: گشوده شدن درهای گوگل پلی برروی ایرانیان

به تازگی ایرانی‌ها می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را از گوگل پلی دانلود کنند.
سال گذشته بعد از لغو تحریم‌های ارتباطی تعداد بسیار معدودی از اپلیکیشن‌های گوگل پلی در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت اما کاربران ایرانی نمی‌توانستند به تمامی برنامه‌های این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.
اکنون کاربران ایرانی می‌توانند به گوگل پلی و اپلیکیشن‌های این برنامه که برای اندروید طراحی شده است دسترسی پیدا کنند.
با توجه به اظهارات کاربران از نقاط مختلف ایران تا به حال گوگل پلی برروی اکثر ارائه دهندگان سرویس‌های اینترنتی باز شده و فرایند دانلود بدون مشکل انجام میشود.
شرکت گوگل هنوز خبری در این رابطه اعلام نکرده است.
.................
خبر: دنیای پوشیدنی‌های هوشمند 
این روزها پوشیدنی‌ها از ابزارهای کاربردی نوین دنیای فناوری به حساب می‌آیند و شاید روزی این ابزارهای هوشمند همه امور زندگی را متحول کنند.
شاید بتوان آغاز تحول ابزارهای ارتباطی را در پیشرفت ساعت‌های هوشمند خلاصه کرد.بعد از اینکه ساعت‌های هوشمند حضور خود را در بازار فناوری پررنگ‌تر از قبل کردند، تحول جدید در دنیای پوشیدنی‌ها آغاز شد.
ساعت‌های هوشمند
نخستین طرح ساعت هوشمند توسط شرکت ساعت سازی همیلتون که بعدها توسط سیکو خریداری شد، کلید خورد.شاید عکس این ساعت شما را به یاد آتاری خاک خورده کنار اتاقتان بیندازد.اما در هرصورت امروز دیگر بازار ساعت‌های هوشمند در دست سیکو نیست و غول‌های فناوری همچون سامسونگ، سونی و ال.جی این بازار را در دست گرفتند.
پوشیدنی هوشمند
ساعت‌های هوشمند امروزی با استفاده از فناوری‌هایی نظیر بلوتوث و NFC به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شوند و بعضی از اعلانات گوشی برای کاربر به نمایش می‌گذارند.درحال حاضر اکثر ساعت‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید سازگاری دارند.به علاوه کمپانی اپل نیز علاقه زیادی برای ورود به این حوزه از خو نشان داده و به زودی ساعت هوشمند خود را روانه بازار می‌کند.
دستبندهای پوشیدنی
دستبندهای پوشیدنی بیشتر ظاهری ورزشی دارند و کاربرد آن‌ها محدودتر از ساعت‌های هوشمند است.اکثر دستبندهای هوشمندی که درحال حاضر روانه بازار شدند ضربان قلب، میزان کالری مصرف شده توسط کاربر، میزان مسافت طی شده، اطلاعاتی در مورد وضعیت خواب، ساعت و تقویم را در اختیار کاربر می‌گذارد.
پوشیدنی هوشمند
شاید بتوان گفت که در حال حاضر دستبندهای هوشمند کمی محدودتر از سایر گجت‌ها محسوب می‌شوند.
پوشیدنی از جنس عینک
عینک گوگل طرحی اولیه برای تولید انبوه نمایشگرهایی است که برروی سر کاربر قرار گرفته و از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند.واقعیت افزوده مفهومی نزدیک به واقعیت مجازی است؛ در واقعیت مجازی تمام دنیای اطراف کاربر توسط یک کامپیوتر شبیه‌سازی می‌شود اما در واقعیت افزوده بسیاری از عناصر در دنیای واقعی وجود دارند و تنها بخشی از آن‌ها توسط کامپیوتر ساخته شده و به محیط اضافه می‌شوند.
پوشیدنی هوشمند
به علاوه این دستگاه امکاناتی از قبیل عکسبرداری و وبگردی را برای کاربر مهیا می‌کند.البته باید به این موضوع توجه کرد که طرح عینک هوشمند درحال حاضر چندان تجاری سازی نشده و درحد توسعه و تحقیقات اولیه است.
دستکش‌هایی که دست را گرم نمی‌کنند
یکی از کاربردهای اصلی دستکش گرم‌ کردن دست‌ها در فصل‌ زمستان است.اما گویا دنیای فناوری قصد دارد دنیای دستکش‌ها را نیز متحول کند.دستکش‌های هوشمند از ابزارهایی به حساب می‌آید که می‌توان آن را در فهرست پوشیدنی‌های هوشمند قرار داد.البته این طرح نیز همچون عینک گوگل در مرحله تحقیقات به سر می‌برد.
پوشیدنی هوشمند
به عنوان مثال چندی پیش محققان آلمانی دستکش هوشمندی طراحی کرده اند که با کمک چندین حسگر، قادر به رهگیری حرکات دست و تشخیص حروف نوشته شده در هواست.درحال حاضر اخباری مبنی بر اینکه گوگل در حال کار روی این پروژه است به گوش می‌رسد.گفته می‌شود این دستکش هوشمند از دوربین، پردازنده ها، حافظه تشکیل شده باشد و بتواند عملکردی در شبکه از خود به نمایش بگذارد.
کلاه هوشمند
البته نمی‌توان اسم این فناوری جدید شرکت Reebok را کلاه گذاشت.درحقیقت Reebok CHECKLIGHT روی سر یک ورزشکار قرار می‌گیرد و بوسیله سنسورهایی که رو آن تعبیه شده تشخیص می‌دهد که آیا ضربه جدی به سر فرد وارد شده است یا نه؟ درحقیقت این سربند با استفاده چراغ‌های مختلفی که روی آن تعبیه شده میزان جراحت وارد شده به سر کاربر را مشخص می‌کند.
گجت پوشیدنی ارزش خریدن دارد؟
البته این جمله برای کاربرانی که عاشق تکنولوژی و دنیای فناوری هستند معنایی ندارد.اگر بخواهیم بصورت دقیق به این موضوع بپردازیم پوشیدنی‌های هوشمند درحال حاضر در اول راه قرار دارند و چندان روی آن‌ها کار نشده است.درحقیقت می‌توان دو ایراد را به این پوشیدنی‌ها وارد کرد.اولین ایراد این است که تمامی آن‌ها باید به یک منبع خارجی برای انتقال اطلاعات مانند گوشی هوشمند متصل شوند و این کمی از جذابیتشان می‌کاهد.
دومین ایراد این دستگاه‌ها قیمت بالایی است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده که می‌توان این موضوع را با تازگی و فناوری نوینی که در این تجهیزات استفاده شده مرتبط دانست.

نظرات : 0

ثبت نظر

54384