۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 14 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: همکاری ناسا و بوئینگ در ساخت موشکی با ماموریت سفر به مریخ
ناسا و شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش 2.8 میلیارد دلار برای ساخت موشک غول‌پیکر SLS برای سفر به مریخ منعقد کردند.
سیستم پرتاب فضایی (SLS) برای انتقال فضاپیماها به مقاصد دوردست در منظومه شمسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ این موشک عظیم به ارتفاع 117 متر و وزن 2.92 میلیون کیلوگرم، قادر به حمل محموله‌ای به وزن 130 تن به فضا است.
به گفته محققان ناسا، سیستم SLS از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و امکان انتقال فضاپیماهای بزرگتر مجهز به ابزار علمی بسیار پیشرفته به عمق فضا را فراهم می‌کند.
ظرفیت اولیه این سیستم، 77 تن در نظر گرفته شده است که در مرحله نهایی و تکامل یافته به 143 تن افزایش پیدا می‌کند.
سیستم پرتاب فضایی (SLS) علاوه بر انتقال بار و فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، در مأموریت‌های بین‌سیاره‌ای از جمله مأموریت سرنشین‌دار به سیاره سرخ نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
با کمک این سیستم، زمان انتقال فضاپیماها به نصف زمان کنونی کاهش پیدا می‌کند.
مراحل ساخت سیستم پرتاب فضایی آغاز شده و ناسا به تازگی قرارداد همکاری مشترکی به ارزش 2.8 میلیارد دلار با شرکت بوئینگ منعقد کرده است؛ نخستین پرواز آزمایشی این موشک برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.
پیش‌بینی می‌شود از سیستم SLS برای اکتشافات جدید فضایی در منظومه شمسی از جمله سفر به یکی از قمرهای یخ‌زده مشتری، قمر انسلادوس سیاره زحل، سفر سرنشین‌دار به یک سیارک و مریخ استفاده شود.
............
خبر: موتور فضاپیمای قدیمی ناسا روشن شد
محققان پس از 27 سال موفق شدند موتورهای کاوشگر خورشیدی ISEE-3 ناسا را بار دیگر روشن کنند.
کاوشگر خورشیدی ISEE-3 ناسا سال 1978 با هدف بررسی بادهای خورشیدی به فضا پرتاب و به عنوان نخستین فضاپیما در یکی از نقاط لاگرانژی ، بین زمین و خورشید ، مستقر شد.
پس از کامل کردن این مأموریت، در سال 1982 راهی مأموریت ملاقات با دنباله‌دار21P/Giacobini–Zinner و سپس دنباله‌دار هالی شد، اما بدلیل پاسخ ندادن فضاپیما به دستورات ارسالی از سوی مرکز کنترل زمینی، ارتباط با ISEE-3 قطع شد.
به تازگی گروهی از محققان علوم فضایی در پروژه ISEE-3 Reboot از طریق رصدخانه رادیویی آرسیبو (Arecibo) در پورتوریکو اقدام به رهگیری مسیر حرکت فضاپیما کرده و موفق به برقراری ارتباط دو سویه با کاوشگر خورشیدی شدند.
موتورهای فضاپیما که از سال 1987 روشن نشده بودند، در تاریخ دوم ژوئیه (11 تیر) پس از 27 سال بار دیگر روشن شده و تعداد دورهای چرخش موتور از 19.16 به 19.76 دور بر دقیقه (RPM) افزایش پیدا کرد که برای قرار دادن فضاپیما در مسیر اصلاح شده کافی است.
گام بعدی محققان، تغییر مسیر فضاپیما اعلام شده است که طبق برنامه‌ریزی هفتم ژوئیه (16 تیر) انجام خواهد شد؛ این تغییر مسیر برای برقراری ارتباط کامل فضاپیما با زمین و بررسی نحوه عملکرد 13 ابزار علمی آن ضروری است.
............
خبر: نسل جدید خودرو با سوخت هوا
 
نسل جدید خودروی هیبریدی شرکت پژو بر خلاف خودروهای برقی، به باتری نیاز نداشته و تنها با استفاده از هوا حرکت می‌کند.
خودروسازان بدنبال تولید سوختی کاملا سازگار با محیط زیست هستند و به نظر می‌رسد که پژو در این زمینه از سایر رقبا پیشی گرفته است.
خودروهای هیبریدی موجود از جمله خودروی پیروس (Pirus) شرکت تویوتا وابسته به باتری‌های سنگین و گران‌قیمت هستند که پس از استفاده، مشکلات زیست‌محیطی نیز ایجاد می‌کنند؛ اما خودروی 2008Hybrid Air به باتری نیاز نداشته و تنها با کاهش سرعت یا ترمز کردن، انرژی مورد نیاز برای حرکت را تأمین می‌کند.
خودرو Hybrid Air نسل جدیدی از خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست است که عملکردی بهتر از خودروهای برقی دارد.
این خودرو دارای موتور معمولی متصل به پمپ و موتور هوای هیدرولیک است؛ در زمان حرکت خودرو و با استفاده از انرژی مازاد موتور بنزین به همراه انرژی چرخ‌ها و گرمای تولید شده توسط ترمزها، هوا بداخل یک سیلندر پمپاژ می‌شود.
این هوا برای راندن موتور هیدرولیک مورد استفاده قرار گرفته و امکان حرکت خودرو با سوخت هوا، بنزین یا ترکیبی از هر دو را فراهم می‌کند.
در هنگام رانندگی در شهر با سرعت کمتر از 70 کیلومتر در ساعت، سیستم استفاده از سوخت هوا بطور خودکار فعال می‌شود؛ میزان انتشار گازهای گلخانه ای در شرایط استفاده از سوخت هوا صفر است.
در شتاب بالای خودرو، ترکیبی از سوخت بنزین و هوا توصیه می‌شود و برای طی کردن مسافت‌های طولانی، موتور بنزین بهترین حالت برای خودرو است.
پیش‌بینی می‌شود که خودرو Hybrid Air از سال 2016 با قیمت 27000 دلار به بازار عرضه شود.
............
خبر: دهمین سالگرد حضور کاسینی در زحل

ناسا به تازگی دهمین سال حضور کاسینی در مدار زحل را جشن گرفت.
فضاپیمای کاسینی در تاریخ 30 ژوئن سال 2004 وارد مدار زحل شد و نخستین سامانه‌ای لقب گرفت که این موفقیت را صورت داده است.از آن زمان تاکنون این سیستم کشف‌های مهمی انجام داده و دریاچه‌هایی را روی قمر تیتان و همچنین توفان‌های عظیمی را روی زحل کشف کرده است.
کاسینی به تازگی یک دهه حضور خود در مدار زحل را جشن گرفت این در حالی بود که هنگام جاگیری این فناوری در مدار سیاره مزبور در سال 2004، قرار بود ماموریتش فقط چهار سال به طور بینجامد اما ماموریت‌ آن تاکنون سه بار تمدید شده است.
ماموریت کاسینی به طور مشترک توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا اداره می‌شود.هزینه کلی این پروژه 3.26 میلیارد دلار است که 80 درصد آن توسط ایالات متحده، 15 درصد آن توسط اروپا و پنج درصد آن نیز توسط ایتالیایی‌ها تأمین شده است.
کاسینی در 18 اکتبر 1997 به فضا پرتاب شد و در طول سفر هفت‌ساله‌اش به زحل از مقابل ناهید، ماه و مشتری عبور کرد.
پس از ده سال حضور در مدار زحل، این فضاپیما صدها گیگابایت داده علمی را به زمین مخابره کرده و انتشار بیش از 3000 گزارش علمی را موجب شده است.
............
خبر: کپسول باری "سیگنوس" به زودی راهی فضا می‌شود

شرکت خصوصی اوربیتال ساینس در دومین مأموریت رسمی برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی، طی چند روز آینده کپسول باری سیگنوس را راهی فضا می‌کند.
دو شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس و اوربیتال ساینس در قالب قراردادهای جداگانه با ناسا، انتقال تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را توسط کپسول‌های باری دراگون و سیگنوس برعهده گرفتند.
موشک آنتارس حامل کپسول باری "سیگنوس" روز جمعه 11 ژوئیه (20 تیر) از مرکز پرواز فضایی والوپس در ویرجینیا به فضا پرتاب خواهد شد.
سیگنوس در دومین مأموریت رسمی خود حدود هزار و 360 کیلوگرم تجهیزات شامل آزمایشهای علمی، قطعات یدکی و سخت‌افزاری، آب، اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز فضانوردان را به فضا منتقل می‌کند.
نانوماهواره‌هایی برای عکسبرداری از زمین که توسط محققان Planet Labs طراحی شدند، به همراه ماهواره TechEdSat-4 مرکز تحقیقات ایمز ناسا از دیگر محموله‌های مهم سیگنوس محسوب می‌شوند.
کپسول باری شرکت اوربیتال ساینس پس از یک سفر فضایی چهار روزه، به ایستگاه فضایی ملحق خواهد شد و به مدت 40 روز در فضا توقف خواهد داشت.
............
خبر: فتح فضا با کمک قورباغه‌ها!
پژوهشهای جدید نشان داده یک قورباغه کوچک زمستان‌خواب ممکن است از نقشی حیاتی در کمک به انسان برای فتح فضا برخوردار باشد.
قورباغه راه راه حفار (Cyclorana alboguttata) که تا نزدیک به هشت سانتیمتر رشد می‌کند، می‌تواند برای چندین ماه بدون هیچ گونه اتلاف عضلاتی به خواب زمستانی برود.
مشکل حفظ ماهیچه‌ها در گرانش صفر یکی از موانعی است که پیش از آغاز سفرهای سرنشین‌دار آینده به سوی سیاره مریخ باید بر آن غلبه کرد.
پژوهش محققان دانشگاه کوئینزلند همچنین می‌تواند به جلوگیری از زوال عضلانی در بیماران بستری کمک کند.
محققان استرالیایی توانستند به ژنهای کلیدی که به قورباغه‌های حفار در جلوگیری از زوال عضلاتشان در زمان خواب زمستانی کمک می‌کنند، دست یابند.
آنها دریافتند قورباغه راه راه حفار زمانی که منابع دورافتاده و کمیاب می‌شوند، به زیر زمین رفته و خود را در پیله‌ای از پوست ریخته شده می‌پیچید.
یکی از این ژنها موسوم به سوروایوین از سلولها در برابر مکانیزم خودکشی که بطور طبیعی سلولهای بیمار و آسیب‌دیده را حذف می‌کند، محافظت می‌کند.این ژن همچنین در سلولهای سرطانی انسان بسیار فعال است.
ژن دیگری موسوم به پاسگاه کیناز 1 به تنظیم تقسیم سلولی و ترمیم دی‌ان‌ای می‌پردازد.
در پستانداران، عضلات غیرفعال توسط مولکولهای بسیار باردار موسوم به گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) آسیب می‌بینند.تصور می‌شود این مولکولها پروتئین‌ها را از بین برده و باعث زوال عضلات می‌شوند.
اما در دوزیستان بی دم، بنظر می‌رسد که آسیب کمتری در اثر ROS وجود دارد.به گفته محققان، این امر ممکن است در اثر سطوح افزایش یافته آنتی‌اکسیدانهای محافظتی از جمله ترکیبات thioredoxin و sulfiredoxin باشد.
نتایج مشابهی نیز در پستانداران زمستان‌خواب مانند سنجابها دیده شده است.
نتایج این پژوهش در مجله Society for Experimental Biology منتشر شده است.
............
خبر: رد وجود دو سیاره بیگانه شبه‌زمین

مطالعه صورت گرفته توسط اخترشناسان آمریکایی نشان می‌دهد، سیاره‌های بیگانه Gliese g و Gliese d اساسا وجود خارجی نداشته و محققان لکه‌های خورشیدی ستاره میزبان را به اشتباه سیاره بیگانه شناسایی کرده‌ بودند.
مطالعات قبلی عنوان می‌کرد که این 2 سیاره بیگانه در فاصله 22 سال نوری از زمین واقع شده و در منطقه گلدیلاکس (Goldilocks zone) ستاره میزبان قرار دارند که شانس وجود آب و میزبانی از حیات احتمالی را افزایش می‌دهد.
امکان رصد این سیاره‌های شبه‌زمین با چشم غیر مسلح یا تلسکوپ وجود نداشته و اخترشناسان با استفاده از روشی موسوم به سرعت شعاعی داپلر (Doppler radial velocity) آنها را در مدار ستاره کوتوله سرخ Gliese581 شناسایی کردند.
در این روش، نور ستاره از تلسکوپ گرفته و طول موج‌های آن تجزیه و تحلیل می‌شود؛ تحرکات گرانشی سیاره در حال چرخش در مدار ستاره میزبان، جرم سیاره را مشخص می‌کند.
اما مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد، سیارات بیگانه Gliese g و Gliese d وجود نداشته و سیگنال‌های به ظاهر سیاره‌ای در اصل توسط فعالیت ستاره‌ای بوجود آمدند؛ به عبارت دیگر، میدان‌های مغناطیسی یا لکه‌های خورشیدی باعث ایجاد تداخل در سیگنال‌ها و اشتباه اخترشناسان شدند.
بر این اساس، فعالیت مغناطیسی ستاره‌ای شدید مانند لکه‌های خورشیدی در ستاره منظومه شمسی باعث ایجاد سیگنال های کاذب برای دو سیاره بیگانه d‌ و g شدند.
در ادامه تحقیقات، اخترشناسان قصد دارند وجود سیاره Gliese f در مدار کوتوله سرخ Gliese581 را مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
............
خبر: امید تازه دانشمندان در درمان نابینایی با رشد مجدد قرنیه در آزمایشگاه

محققان آمریکایی در آستانه دستیابی به درمانی برای نابینایی، موفق به رشد مجدد قرنیه از سلولهای بنیادی در آزمایشگاه شدند.
دانشمندان درمانگاه گوش و چشم ماساچوست در آمریکا بر این باورند که این دستاورد می‌تواند امید تازه‌ای برای قربانیان سوختگی، کسانی که در حملات شیمیایی آسیب دیده‌اند و مبتلایان به بیماریهای چشمی باشد.
آنها همچنین اظهار امیدواری کردند که این روش می‌تواند به معکوس کردن یک عاملی عمده نابینایی کمک کند.
یک دستاورد بزرگ در تحقیقات سلولهای بنیادی به محققان اجازه داد تا اولین بافت شناخته شده را از سلولهای بنیادی بالغ پرورش دهند.آنها سپس این سلولهای بنیادی احیاکننده را در موشها پیوند زده و قرنیه‌ای با عملکرد کامل بوجود بیاورند.
محققان روشی را برای ارتقاء رشد مجدد بافت قرنیه انسان برای بازیابی بینایی با استفاده از مولکولی موسوم به ABCB5 را شناسایی کردند که به عنوان نشانگری برای سلولهای بنیادی لیمبوس عمل می‌کند.
این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده، همچنین یکی از اولین نمونه‌های شناخته‌شده تولید بافت از سلولهای بنیادی بالغ انسانی است.
سلولهای بنیادی لیمبوس در لیمبوس وجود داشته و به حفظ و بازسازی بافت قرنیه کمک می‌کنند.از بین رفتن این سلولها در اثر آسیب یا بیماری یکی از عمده‌ترین عوامل نابینایی است.
پیش از این از پیوند بافت یا سلول برای کمک به بازسازی قرنیه استفاده می‌شد.اما تاکنون دانشمندان نمی‌دانستند سلولهای بنیادی لیمبوس واقعی در بافتهای پیوندی وجود داشتند و نتایج را غیرسازگار می‌کردند.
آنها در پژوهش جدید خود توانستند از پادتنهای تشخیص‌دهنده ABCB5 برای تعیین سلولهای بنیادی در بافت مرده اهداکنندگان انسانی و بهره‌برداری از آنها برای رشد مجدد قرنیه کابردی و به لحاظ آناتومیکی صحیح در موشها استفاده کنند.
............
خبر: تاثیر کاهش وزن در بهبود افسردگی

محققان دانشگاه پنسیلوانیا طی پژوهشی مشاهده کردند که پس از انجام یک برنامه شش ماهه کاهش وزن برای بیماران افسرده نه تنها هشت درصد از وزن آنها کاهش یافت بلکه آنها به طور مشخصی از کاهش علایم افسردگی خود نیز خبر دادند.به علاوه میزان تری‌گلیسرید آنها نیز رو به کاهش گذاشت که با کاهش میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی همراه است.
محققان تاکید دارند که باید پژوهش‌های مفصل‌تری در باره اثرات کاهش وزن بر درمان علایم افسردگی انجام شود.
به گفته پژوهشگران این تحقیق کاملا جدید است چرا که اغلب بیماران افسرده را در برنامه کاهش وزن شرکت نمی‌دهند و این نگرانی وجود دارد که کاهش وزن علایم آنها را بدتر کند.
در این بررسی 51 فرد افسرده و غیرافسرده در یک برنامه کاهش وزن که شامل تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بود شرکت کردند.بیماران افسرده هشت درصد وزن بدن‌شان را از دست دادند که این میزان برای افراد سالم 11 درصد بود.
پس از شش ماه علایم بیماران افسرده توسط یک پرسش‌ نامه بررسی شد و‌ آنها از بهبودی قابل توجهی خبر دادند.بهبودی‌های مشخص در سطوح گلوکز، انسولین و HDL در هر دو گروه مشاهده شد.
پژوهشگران می گویند: در بیماران افسرده سطوح تری‌گلیسرید نیز کاهش یافت که همه اینها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد.
گفتنی است، افسردگی و چاقی به طور مستقل از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.
............
خبر: ادعای دانشمندان در حل یکی از معماهای ماده تاریک

 فیزیکدانان دانشگاه دورهام مدعی حل یکی از معماهای ماده تاریک شدند.
این محققان به ارائه شبیه‌سازیهای جدید با ابررایانه پرداختند که نشان می‌دهد جهان محلی ما چگونه از زمان انفجار بزرگ در 13.8 میلیارد سال قبل تاکنون رشد کرده است.
به ادعای دانشمندان ، شبیه‌سازیهای آنها که هاله‌هایی از ماده شکل‌گرفته در زمان تولد جهان را نمایش می‌دهند، می‌توانند شاهدی از ماده گریزان باشند.هاله‌ها توده‌هایی از ماده تاریک هستند که اطراف هر کهکشان شناخته شده را دربرگرفتند.
نظریه کیهان‌شناختی پیش‌بینی می‌کند محله کیهانی ما باید با میلیونها هاله کوچک حاوی چندین کهکشان همراه باشد اما تنها چند 10 کهکشان کوچک در اطراف کهکشان راه شیری مشاهده شدند.
به گفته محققان، ماده تاریک کلید کل دانش انسان در مورد کهکشانهاست، اما هنوز ماهیت دقیق آن مشخص نشده است.درک چگونگی شکل‌گیری کهکشانها می‌تواند به درک اسرار ماده تاریک کمک کند.
یکی از بزرگترین معماها، عدم وجود کهکشان در هر هاله است.
محققان دورهام بر این باورند که شبیه‌سازیهای آنها می‌تواند به این معما پاسخ داده و با صراحت به نمایش چگونگی و چرایی عدم موفقیت میلیونها هاله اطراف راه شیری و همسایه آن آندرومدا،‌ در تولید کهکشان بپردازد.
به گفته آنها، گازی که باید کهکشانها را ایجاد کند توسط گرمای اولین ستارگان شکل‌گرفته در جهان، سترون شده و از سرد شدن و تبدیل آن به ستاره جلوگیری شده است.
این در حالیست که چند هاله توانستند از این کوره کیهانی با رشد زودهنگام و سریع گذر کرده و گاز خود را برای تشکیل کهکشانها حفظ کنند.
محققان دریافتند که بیشتر هاله‌های ماده تاریک از چند نمونه‌ای که با نور ستارگان روشن شده‌اند، متفاوتند.آنها با استفاده از شبیه‌سازی‌های خود دریافتند اگر نظریه‌ها در مورد ماده تاریک درست باشد، جهان اطراف ما باید مملو از هاله‌هایی باشد که موفق به تولید کهکشان نمی‌شوند.
دکتر تیل ساوالا از موسسه کیهان‌شناسی محاسباتی دانشگاه دورهام می‌گوید، این پژوهش برای اولین بار به شبیه‌سازی تکامل گروه محلی کهکشانها پرداخته است.این گروه شامل بیش از 54 کهکشان از جمله راه شیری و آندرومدا است.
شبیه‌سازی فوق توسط ماشین کیهان‌شناسی انجام شد که بخشی از تاسیسات ابرمحاسباتی ملی DiRAC برای پژوهش در فیزیک نجومی و فیزیک ذرات است.
ماشین کیهان‌شناسی که در دانشگاه دورهام واقع شده، بیش از 5000 برابر قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به رایانه‌های عادی داشته و همچنین حافظه آن 10 هزار برابر بیشتر است.
این نتایج در نشست ملی نجوم انجمن سلطنتی نجوم در پورتسماوث ارائه شد.
............
خبر: تولید دارویی برای پیشگیری از بروز بیماری تنفسی مرگبار در کودک

محققان با استفاده از یک پپیتد دو رشته‌ای و نانوذرات زیست‌تجزیه‌پذیر موفق به ساخت دارویی شدند که می‌تواند از آلودگی کودکان به ویروسی با نام سنسیشیال تنفسی (RSV) جلوگیری کند.
پژوهشگران معتقدند که از ترکیب چند فناوری پیشرفته می‌توان روشی برای درمان یا جلوگیری از آلودگی به ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ارائه کرد.این ویروس خطرناک می‌تواند برای کودکان یا نوزادان مرگبار باشد.هیچ واکسنی برای درمان یا پیشگیری از این بیماری در بازار وجود ندارد.
این پژوهش توسط محققان چند مرکز از جمله مدرسه‌ی پزشکی هاروارد، دانشگاه فلوریدای جنوبی و مرکز سرطان کودکان بوستون انجام شده‌ است.این گروه یک پپتید دو رشته‌ای ایجاد کردند که مانع از ورود این ویروس به سلول‌های بدن می‌شود. محققان این پروژه نشان دادند که با وارد کردن این پپتید به درون نانوذرات زیست‌تجزیه‌پذیر و تزریق آن به بدن موش، اثربخشی این روش افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
RSV از یک پروتئین مارپیچی شکل استفاده می‌کند تا به سطح بیرونی سلول‌های بینی و ریه متصل شود.این پپتید موجب می‌شود تا اتصال میان ویروس RSV و سلول میزبان انجام نشود.پژوهشگران این پپتید را یک بار به تنهایی و بار دیگر با نوعی نانوذره به بدن موش تزریق کردند.آن‌ها با مقایسه‌این دو دریافتند که زمانی که این پپتید به همراه نانوذره وارد بدن موش می‌شود، اثربخشی آن افزایش می‌یابد.
محپترا از محققان این پروژه می‌گوید: این یک پیشرفت بزرگ برای درمان بیماری RSV محسوب می‌شود.ما دریافتیم که می‌توان این پپتید را به‌ صورت یک قطره یا اسپری تولید کرد.این دارو می‌تواند از آلودگی ویروسی پیشگیری کند به طوری که با وارد شدن به بدن از طریق بینی، به ریه‌ها نیز منتقل شده و از آلودگی RSV جلوگیری می‌کند.این راهبرد، پیش از این برای تولید داروی ضد بیماری ایدز استفاده شده بود، اما به کارگیری آن برای بیماری RSV با چالش‌هایی همراه بود که از آن جمله می‌توان عدم فعالیت این دارو اشاره کرد.
نتایج آزمایش‌های اولیه روی موش نشان می‌دهد که اثربخشی این دارو قابل توجه بوده و التهاب اندکی در مقایسه با داروهای مشابه دیگر ایجاد می‌کند.
RSV یکی از ویروس‌های رایج و عامل عفونت‌های ریوی در کودکان است که بیشترین خطر را در کودکان زیر دو سال ایجاد می‌کند.این بیماری بسیار مرگبار بوده و در نوزادن نارس و آن‌هایی که به هر دلیل سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده، خطرناک‌تر است.
نتایج این پژوهش در Journal of Clinical Investigation به چاپ رسیده است.
............
خبر: طراحی کیسه‌هوای ایمنی زانو در خودرو جدید فورد
شرکت فورد برای حفاظت از زانوها در زمان تصادف، کیسه‌ هوای جدیدی طراحی کرده که از صفحه بیرونی جعبه داشبورد برای توزیع نیروی ضربه بر روی پاها استفاده می‌کند.
تردیدهایی در مورد اهمیت داشتن نقش کیسه‌هوای زانو در خودروها که از زانوی مسافران در برابر ضربات سخت ناشی از تصادف محافظت می‌کند، وجود دارد.برای مثال این کیسه‌های هوا مانند همه قطعات جانبی، فضایی را در خودرو اشغال می‌کنند.
شرکت فورد اکنون این فاکتور را در موستانگ 2015 خود در نظر گرفته که از یک کیسه هوای زانو در سمت مسافر در جعبه داشبورد برخوردار خواهد بود.
در اصل، کیسه هوای زانو به شکل یک بالن پارچه‌ای خواهد بود که از زیر داشبورد عمل کرده و با تورم سریع، جلوی پاهای فرد را می‌پوشاند.
در موستانگ جدید این کیسه هوا به شکل یک مثانه پلاستیکی با قالب تزریقی است که بین پنلهای داخلی و خارجی جعبه داشبورد قرار گرفته است.هنگامی که ضربه‌ای تشخیص داده می‌شود، این کیسه متورم شده و پنل منعطف بیرونی را مستقیما به سمت پاهای فرد فشار می‌دهد.زمانی که پاهای فرد با پنل برخورد می‌کند، نیروی ضربه بطور مساوی در سراسر آن توزیع شده و همچنین توسط کیسه هوا جذب می‌شود.
از آنجایی که این کیسه‌های هوا مسیر مستقیمی را به سمت پاها طی می‌کنند، دیگر نیازی نیست که مانند همتایان قدیمی‌شان بزرگ و سنگین باشند.علاوه بر آن ، به دلیل قابلیت پنل خارجی داشبورد برای توزیع نیروی ضربه، کیسه هوا لازم نیست کاملا پر شود تا عملکرد موثری داشته باشد.از این رو دستگاه بادکننده آن حدود 75 درصد کوچکتر از سایر همتایان رایج است.
همچنین کل این سیستم 65 درصد سبکتر از کیسه‌های هوای رایج برای پاها است.
اندازه کوچکتر این فناوری بدان معنی است که جای کمتری در خودرو اشغال کرده ، از این رو فضای بیشتری را نسبت به نمونه‌های امروزی کیسه‌های هوا ارائه می‌دهد.
............
خبر: پرندگان تخم‌های خود را می‌شناسند

محققان دریافتند گونه‌هایی از پرندگان نوعی الگوهای پیچیده را روی تخم‌هایشان برای شناسایی آن‌ها از تخم‌های دیگر تکامل دادند.
برای تعدادی از پرندگان، شناسایی تخم‌هایشان می‌تواند موضوع مرگ و زندگی باشد.
دانشمندان حاضر در این مطالعه از فناوری تشخیص تصویر برای نشان‌دادن این موضوع استفاده کردند که پرندگان از لانه‌هایشان در مقابل فاخته معمولی (؟؟؟؟؟؟؟که تخم نوزادش را در لانه دیگر پرندگان می‌گذارد) دفاع می‌کنند.این پرندگان الگوهای متمایزی را روی تخم‌هایشان تکامل دادند تا آن‌ها را از تخم‌هایی که توسط فاخته در لانه‌هایشان گذاشته شدند، تشخیص دهند.
این الگوها سپر دفاعی را در مقابل این حقه شکل می‌دهند و به پرندگان میزبان در اجتناب از مراقبت از تخم‌های فاخته ، پیش از این که شکسته شوند و دودمان‌شان را بر باد دهند، کمک می‌کند.
دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشگاه هاروارد در ماساچوست ابزار بصری رایانه‌ای جدیدی را برای آشکارسازی این موضوع به کار بردند که چگونه پرنده میزبان ممکن است اطلاعات الگوی پیچیده را درک و شناسایی کند.ابزار Naturepatternmatch ویژگی‌های قابل‌شناسایی را استخراج و مقایسه می‌کند و فرآیندهای مهم دخیل در روند تشخیص‌دادن تخم‌ها توسط پرندگان را بازخلق می‌کند.
با استفاده از این ابزار، دانشمندان الگوهای رنگدانه که روی صدها تخمی که توسط هشت گونه پرنده میزبان متفاوت و در معرض تیررس فاخته، گذاشته شده بودند را مطالعه کردند.آن‌ها دریافتند تعدادی از میزبان‌ها مانند Brambling الگوهای تخم‌ بسیار قابل‌شناختی را تکامل داده‌ بودند و این الگوها حاوی خال و نشانه‌های متمایزی بودند.با این حال دیگر میزبان‌ها در تکامل‌دادن الگوهای تخم قابل‌شناخت ناکام مانده بودند و تخم‌هایی با نشانه‌های کمتر قابل‌شناسایی گذاشته بودند.
دانشمندان دریافتند میزبان‌های دارای بهترین نشانه‌های الگوی تخم، آن‌هایی بودند که در معرض شدیدترین حقه فاخته قرار داشتند.
با این حال، فاخته و میزبان‌هایش در مراحل مختلف نوعی رقابت تکاملی گرفتار آمدند و در صورتی که گونه‌ای میزبان خاص طی زمان توانایی امتناع از تخم‌های غریبه فاخته را تکامل دهد، فاخته نیز توانایی‌اش برای گذاشتن تخم‌هایی ارتقا می‌دهد که از لحاظ رنگ و الگوبندی بسیار به تخم‌های پرنده میزبان شباهت داشته باشد.
توانایی فاخته برای تقلید از ظاهر تخم‌های بسیاری از پرندگان میزبانش قرن‌هاست که شناخته شده اما دستاورد جدید نشان می‌دهد میزبان‌ها نیز می‌توانند با تکامل‌دادن الگوهای بسیار قابل‌شناخت روی تخم‌هایشان با این حقه مقابله کنند.
............
خبر: تحلیل دی‌ان‌ای با نمایشگر جدید تلفن همراه

دانشمندان موفق به ساخت شیشه‌های تلفن همراه مجهز به حسگرهایی شدند که دمای بدن کاربر را اندازه‌گیری می‌کنند.
شرکت سازنده ماده مورد کاربرد در صفحات ابزار تلفن همراه به نام Corning International با همکاری محققانی از "مدرسه پلی‌تکنیک مونترال" نوعی شیشه جدید ابداع کردند که حاوی حسگرهای شفاف است.
بزودی این شیشه در صفحات گوشی‌های هوشمند جاسازی می‌شود و دمای بدن کاربر را ارزیابی می‌کند.حسگرهای موجود در این شیشه دمای بدن را اندازه خواهند گرفت، در صورت ابتلای کاربر به دیابت، سطوح قند خون وی را ارزیابی و حتی دی ان ای فرد را تحلیل می‌کنند.
علاوه بر حسگرهای زیست‌پزشکی، این فناوری می‌تواند به ابزار محاسباتی امکان جاسازی‌شدن در هر نوع سطح شیشه‌ای مانند پنجره‌ها یا لپ‌تاپ‌ها و ایجاد صفحات لمسی شفاف را بدهد.
جزئیات این مطالعه در مجله Optics Express منتشر شده است.
............
خبر: تصفیه آب‌های آلوده با به خدمت گرفتن میکروبها توسط شریفی‌ها
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، میکروب‌ها را برای تصفیه آب‌های آلوده به خدمت گرفتند.روش جدید تصفیه بیولوژیکی که پیش از این تنها در سه کشور آمریکا، آلمان و نروژ به کار گرفته شده بود، پس از ۲۰ سال تلاش هم‌اکنون توسط محققان داخلی به صورت صنعتی در کشور اجرا شده است.
تصفیه‌خانه‌های میکروبی هر چند فناوری با سابقه‌ای در جهان به شمار می‌رود، اما روش جدید تصفیه بیولوژیکی آب که برای رفع آلودگی پساب‌های صنعتی توسعه داده شده، نسبت به روش‌های دیگر ساده‌تر بوده و از کارآیی بالاتری برخوردار است.
دکتر مهدی برقعی، سرپرست طرح توسعه سامانه‌های بیورآکتورهای بیولوژیکی با استفاده از بستر متحرک در این باره گفت: با استفاده از این روش می‌توان حجم تصفیه‌خانه‌های فعلی را به نصف کاهش داد.
وی افزود: یک رآکتور آزمایشگاهی ۲۰ تا ۳۰ لیتری که با روش جدید ساخته شده، می‌تواند روزانه ۱۵۰ لیتر آب را تصفیه کند.
به گفته این استاد دانشگاه، نمونه صنعتی نصب شده در قیطریه تهران با حجمی معادل ۳۰۰۰ لیتر روزانه ۱۵ هزار لیتر آب را تصفیه می‌کند.این طرح هم‌اکنون در جزیره کیش و پتروشیمی بندر امام نیز اجرا شده است.
رئیس قطب بیوتکنولوژی ایران درباره روش‌های تصفیه بیولوژیکی آب گفت: در این روش‌ها، گروهی از میکروب‌های هوازی برای تجزیه آلودگی‌های آب استفاده می‌شوند.این میکروب‌ها در یک مخزن قرار می‌گیرند که به آن بیورآکتور گفته می‌شود.
برقعی درباره نحوه عملکرد تصفیه‌خانه‌های مجهز به بیورآکتورهای بیولوژیکی با بستر متحرک اظهار کرد: آب‌های آلوده به ترکیبات نفتی، ترکیبات سمی و مواد مضر صنعتی و ارگانیک، پس از ورود به مخزن مورد هوا دهی قرار می‌گیرند.این مخزن در واقع یک بیورآکتور است که داخل آن میکروب‌های چسبیده به یک بستر پلاستیکی خاص، شناور هستند.این میکروب‌ها با مصرف اکسیژن و مواد غذایی موجود در آب به تدریج مواد آلاینده را تجزیه می‌کنند.سپس این ترکیبات از آب خارج می‌شوند و در نهایت میکروب‌ها نیز از آب جدا شده و آب تمیز از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.
اما چالش‌هایی را نیز پیش‌رو دارد که محققان دانشگاه صنعتی شریف پس از ۲۰ سال تلاش و صرف بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه آن‌ها را حل کرده و هم‌اکنون در حال بهبود قابلیت‌های این روش و اجرای آن در مراکز صنعتی دیگر هستند.
سرپرست گروه توسعه این فناوری به چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: میکروب به شرایط محیطی وابسته است و اگر شرایط مهیا باشد، به درستی کار خود را انجام می‌دهد.به همین دلیل بزرگترین چالش ما مقابله با شرایط آب و هوایی ایران است.در ایران آب شور فراوان است و میکروب در مقابل این آب‌ها آسیب‌پذیر است.از طرفی گروه تحقیقاتی باید طرحی را ارائه می‌داد که ساده و ارزان بوده و به راحتی قابل اجرا باشد.
وی در ادامه با تاکید بر توانمندی‌های صنعتی مرکز بیوشیمی دانشگاه شریف افزود: در حال حاضر توانستیم با غلبه بر چالش‌های طرح، آن را به صورت صنعتی اجرا کنیم و هم‌اکنون ضمن تلاش برای بهبود طرح با یکی از پتروشیمی‌های کشور برای احداث یک رآکتور بزرگ ۱۰ میلیون لیتری وارد مذاکره شدیم که امید است با اجرای آن بتوانیم خدمت ارزشمندی در راستای سلامت جامعه انجام دهیم.
............
خبر: آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره جراحان مغز و اعصاب ایران

کنگره میان دوره‌ای و بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب ایران، 18 تا 20 مهر ماه در تبریز برگزار می‌شود.
دکتر فیروز صالح پور، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی و میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب ایران اظهار کرد: این کنگره با هدف افزایش توان جراحی مغز و اعصاب در کشور، بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین یافته‌های علمی دنیا و ایجاد ارتباط بین مجامع بین‌المللی برای پیشرفت جراحی مغز و اعصاب کشور برپا می‌شود.
وی با اشاره به محورهای برگزاری این کنگره گفت: کنگره میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب ایران در محورهای تازه‌های جراحی مغز و اعصاب ایران، نورو تروما، جراحی اعصاب سالمندان، نورو واسکولار برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: گروه‌های هدف این کنگره شامل جراحی مغز و اعصاب، رادیولوژی، فیزیوتراپی، نورولوژی، فک و صورت، گوش و حلق و بینی، روانپزشکی، جراحان فوق عروق، بیهوشی، فوق تخصص غدد، ارتوپدی، طب اورژانس، پزشکی عمومی، کارشناسان پرستاری، کارشناسان فیزیوتراپی ، کارشناسان روانشناسی و کارشناسان رادیولوژی است.
وی اظهار کرد: کنگره بین‌المللی و میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب ایران از سال 1342 همه ساله در یکی از مراکز دانشگاهی کشور برگزار می‌شود.
صالح پور خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام در کنگره و ارائه مقاله به پایگاه اطلاع رسانی کنگره به نشانی www.tabrizcn.ir مراجعه کنند.
بر اساس اعلام دبیرخانه کنگره، 30 تیرماه امسال آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه کنگره است.
............
خبر: کاهش مصرف سوخت در گرو تجمیع و یکپارچه‌سازی سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل است

معاون توسعه حمل ونقل ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور گفت: بهبود مدیریت حمل ونقل و کاهش مصرف سوخت خودروها با تجمیع و یکپارچه سازی سیستم‌های هوشمند حمل و نقل امکانپذیر است.
امیر جعفرپور با اشاره به توسعه چشمگیر تجهیز زیرساخت شبکه‌ی حمل ونقل و مدیریت ترافیک و همچنین طراحی و پیاده سازی آزمایشی موفقیت آمیز سامانه‌ی ارتباطات هوشمند خودرویی در کشور اظهار کرد: با تجمیع و یکپارچه سازی مدیریت ارتباطات هوشمند در حوزه‌ حمل و نقل، اطلاع رسانی و جلب همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذی نفع، ایران در یک دهه‌ آینده می‌تواند به عنوان یکی از کشورهای سرآمد و الگو در منطقه در این زمینه مطرح باشد.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره‌ ارتباطی مناسب بین سامانه‌های هوشمند حمل و نقل افزود: با مدیریت یکپارچه‌ جریان اطلاعات تولیدی این سامانه‌ها، تا اندازه‌ زیادی از ازدحام تحمیلی بر شبکه‌های موجود حمل ونقل، مسائل و مشکلات مربوط به حمل ونقل از قبیل سطح خدمت پایین، افزایش زمانهای تلف شده، تصادفات، تخلفات، آلودگی‌های زیست محیطی، مصرف منابع انرژی و سوخت کاهش می‌یابد.
وی، شفاف سازی فرایند حمل و نقل و مصرف سوخت، امکان رهگیری و مدیریت حمل و نقل، اخذ الکترونیکی عوارض و قابلیت پاسخگویی به کاربران این حوزه را از جمله قابلیتهای سامانه های هوشمند حمل و نقل برشمرد و گفت: متاسفانه هم اکنون در حوزه فعالیتهای مربوط به حمل و نقل و مصرف سوخت، شاهد عدم شفافیتهای ناشی از مشکلاتی هستیم که به دلیل عدم مدیریت و بهره برداری صحیح از فناوری‌های نوین ارتباطات هوشمند بوجود می آید.
کارشناس خبره مدیریت راهبردی حمل و نقل در ادامه با اشاره به مزایای بهره گیری از اطلاعات سامانه‌ ارتباطات هوشمند در حمل و نقل بار و مسافر اظهار کرد: بهره گیری شرکتها و صاحبان وسایل نقلیه و بار، سازمانها و افرادی که به نوعی مسؤولیت مدیریت حمل و نقل را به عهده دارند از این فناوری و اطلاعاتی که شامل اطلاعات مربوط به مسافر، بار، وسایل نقلیه و همچنین نمایش محل حضور مسافر و بار است، تا حد زیادی می‌تواند تاخیرها و مشکلاتی که در ارائه خدمات بوجود می‌آید و باعث بالا رفتن هزینه و کیفیت ارائه خدمات می‌شود، را کاهش دهد.
وی، بهبود کمی و کیفی ارائه خدمات از طریق خودروهایی مثل آمبولانس، امدادخودرو، آتش نشانی را که باید در کمترین زمان ممکن در موقعیتهای اعلامی به آنان حاضر باشند، از دیگر مزایای استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی ذکر کرد.
معاون توسعه حمل ونقل ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور در ادامه با اشاره به دستاوردهای متخصصان کشورمان در زمینه‌ی طراحی و پیاده سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی تصریح کرد: هم اکنون با همت و تلاش متخصصان جهاددانشگاهی صنعتی شریف امکان نصب و پیاده سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی و آماده سازی زیر ساخت آن در سطح گسترده در کشور وجود دارد.چون كه این سامانه در نقاطی از کشور نیز با موفقیت پیاده سازی شده و در نقاطی که این کار انجام نشده با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه‌ خسارتهای ناشی از حوادث و تصادفات جاده‌ای که سالانه متحمل می‌شویم، می‌توان این تجهیزات را نصب کرد و برای تجمیع اطلاعات فناوری‌های هوشمند ارتباطی در جاده‌ها و خودروها نیز شاهد اقدامات خوبی هستیم که در این واحد از جهاددانشگاهی و در قالب برنامه راهبردی آغاز شده است.
جعفرپور گفت: اگر ما در معماری حمل و نقل هوشمند، فناوری ارتباطات خودرویی را جزو محورهای اصلی این حوزه تلقی کنیم که به صورت خودکار و به مرور حوزه زیرساخت را هم به نوعی به ارتباط چالشی با خود کشانده و محوریت خود را بر حوزه‌های حمل و نقل هوشمند زیرساختی تحمیل کرده است، فکر می‌کنم بتوانیم ادعای سرآمدی در این حوزه را در طی دهه آینده در منطقه داشته باشیم و با فعالیتهایی که انجام شده با مرزهای دانش فناوری ارتباطات خودرویی فاصله ای نداریم و کسب رتبه اول در منطقه برای ما خیلی دور از دسترس نیست.
وی ادامه داد: دستیابی به این جایگاه نیازمند همکاری تنگاتنگ بین خودروسازها و مسؤولان عمران و توسعه درون و برون شهرها، ورود و همکاری سازمان ملی استاندارد به عنوان موسسه ناظر و چارچوب گذار و همچنین تلاش بیش از پیش سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به عنوان کارفرمای طرح سامانه ارتباطات هوشمد خودرویی است.
مدیر ارشد حمل ونقل و سوخت افزود: تشکیل مجموعه نظارتی متشکل از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و ورود وزارت کشور و وزارت راه در کنار سازمان ملی استاندارد کشور در این مجموعه نظارتی می‌تواند سرعت پیاده سازی فناوری‌ها و تجهیزات ارتباطی در حوزه حمل و نقل و خودروها را افزایش داده و مدت زمان بهره گیری از این فناوری در تجهیز جاده‌ها و خودروها را حتی به 5 سال کاهش دهد و با شمارگانی که در یک سال در تولید خودرو داریم، اگر 20 درصد از خودروهای تولیدی ما با برخورداری از این فناوری در اختیار مصرف کننده قرار گیرند، به تدریج این 20 درصد می‌تواند برای الحاق سایر خودروها که از این فناوری برخوردار نیستند، ولی بسته‌های این فناوری می‌تواند روی آنها نصب شود، تحولی جدی ایجاد کرده و برای افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان، دیگر رانندگان را نیز به استفاده از این فناوری علاقه‌مند کند.
جعفرپور، با اشاره به تاثیر حضور و حمایت شرکتهای بیمه از پیاده سازی فناوری ارتباطات خودرویی و دیگر نهادها و سازمان های ذینفع اظهار کرد: تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه نشان می‌دهد ورود و سرمایه گذاری این شرکت‌ها در توسعه استفاده تکنولوژی هوشمند حمل و نقل بسیار موثر بوده است، چون كه با کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای، شرکتهای بیمه از منتفع‌ترین مجموعه‌ها هستند و بعد از بیمه‌ها از نظر انتفاع، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها که در حمل و نقل عمومی به لحاظ تعداد ناوگان سهم بیشتری از حمل و نقل برون شهری را دارند، قرار می‌گیرند و وزارت راه و شهرسازی که بیشترین سهم را در حمل و نقل عمومی دارد و بعد از آن دستگاه‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌کنند از جمله اورژانس و هلال احمر و پلیس و سازمانها و دستگاه‌هایی که خودروهای ویژه ماموریتهای اداری دارند، قرار می‌گیرند.
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل گفت: برنامه نقشه راه حمل و نقل اگر به این سمت برود که یک حمل و نقل پاسخگو، ایمن، انعطاف پذیر و کارآمد را در دستور کار خودش داشته باشد، فناوری ارتباطات خودرویی یکی از بهترین ابزارها برای این چهار هدف است و پیاده سازی این فناوری باعث کاهش هزینه هایی خواهد شد که هم اکنون ما در این چند سازمان و وزارتخانه ای که نام بردم شاهد هستیم.
وی، فرهنگ سازی و آموزش و اطلاع رسانی به مردم را از دیگر مولفه‌های مهم موفقیت در توسعه بکارگیری فناوری ارتباطات خودرویی در حوزه‌ی حمل و نقل ذکر کرد و افزود: بدون آشنا سازی مردم با کاربردهای این فناوری و مزایای آن، موفقیتی بیشتر از آنچه هم اکنون به آن دست یافتیم، نخواهیم داشت و این مسؤولیت به عهده‌ رسانه‌ها است.
جعفرپور، شهر قزوین را به عنوان یک شهر نمونه در استفاده از تجهیزات هوشمند حمل و نقل معرفی کرد و با اشاره به نتایج مثبت استفاده از این تجهیزات در این شهر افزود: اگر چه هم اکنون اکثر فعالان حمل و نقل برون شهری به دنبال توسعه خدمات خود هستند و شاید در معرفی ابعاد برون شهری این تجهیزات ملموس تر از ابعاد درون شهری بتوانیم آن را به مردم معرفی کنیم، ولی در ابعاد درون شهری هم فعالیتهایی برای نمایش مسیر بهینه به خودروهای امداد و عمومی در شهر قزوین در این زمینه انجام شده که نتایج خیلی خوبی داشته و هم اکنون شهر قزوین یکی از شهرهایی است که در آن قاچاق سوخت کمتر صورت می گیرد و ناوگان حمل ونقل عمومی دقیقا همان مقداری که مصرف دارند سوخت دریافت تحویل می‌گیرند و این شهر کم مصرف ترین شهر کشور از نظر سوخت در ناوگان عمومی است و این‌ها اتفاقات خوبی است که به مدد به کارگیری فناوری‌های نوین در زیرساخت و خودروهای عمومی شهر قزوین افتاده است و با برررسی‌هایی که صورت گرفته است هم اکنون فضای خیلی خوبی برای شهرداری‌های دیگر شهرها برای مدیریت حمل و نقل عمومی وجود دارد.
نخبه حمل ونقل، با اشاره به ضرورت مهیا کردن امکان استفاده عموم مردم از فناوری ارتباطات خودرویی گفت: پیشنهاد من به نهادهایی مثل جهاددانشگاهی صنعتی شریف که در بحث فناوری ارتباطات خودرویی وارد شدند، این است که روی توجیه اقتصادی آنچه که ارائه می‌کنند متمرکز شوند و گزینه‌های لازم را به تعداد کافی در نظر بگیرند تا بالاخره از بابت امکان استفاده از این فناوری توسط عموم مردم پاسخگو باشند و اینطور نباشد که صفر و صدی عمل کنند یعنی اگر کسی این فناوری را خواست با تمام اجزای آن و با قیمت تمام شده از آن برخوردار باشد و آن کسی که به خاطر نداشتن توان مالی، امکان تهیه کل بسته فناوری را ندارد از کل این فناوری محروم باشد.پیشنهاد این است که در این فناوری بسته‌های جزء به کل یا کوچک به بزرگ داشته باشیم و امکان ارائه یارانه به آنهایی که کمتر برخوردار هستند، مهیا شود.در این بخش توجه به تجربه و فرآیندهای شرکتهای بیمه در کشورهایی که در این زمینه موفق بودند، می‌تواند مفید و راهگشا باشد.
وی گفت: برای اینکه در این حوزه دچار خطا نشویم و عدالت را در حوزه حمل و نقل رعایت کنیم و تساوی و یا برخورداری همه از این حداقل امکانات را دنبال کرده باشیم، شاید بهتر باشد که از حوزه حمل و نقل عمومی شروع کنیم و خدمات حمل و نقل عمومی در اولویت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی باشد چون كه تجهیز خودروهای شخصی و در اولویت قرار دادن آنها قبل از ناوگان عمومی، باعث خواهد شد مردم برای تامین ایمنی خود به سمت استفاده از خودروهای شخصی تمایل بیشتری پیدا کنند و از حمل و نقل عمومی فاصله بگیرند.به این ترتیب شاید بشود ابتدا حوزه حمل و نقل عمومی کشور تجهیز و آماده خدمت به هموطنانمان شود و در ادامه بخش خصوصی را هم به این موضوع وارد کرد.
جعفرپور، در نظر گرفتن یارانه برای تجهیز ناوگان عمومی را یکی از عوامل تسریع تجهیز ناوگان این بخش ذکر کرد و افزود: اگر سیاستهایی به عنوان سیاستهای حمایتی یا یارانه‌هایی برای نصب این سامانه برای ناوگان عمومی در نظر گرفته شود، یعنی هر جا بخش خصوصی بخواهد به این سیستم مجهز شود نسبت به بخش عمومی قیمت نسبتا بیشتری را بپردازد و این تفاوت قیمت را بشود به عنوان یارانه و تخفیف برای تجهیز حمل و نقل عمومی در نظر گرفت شاید توسعه نصب و بهره برداری از فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی را در دو بخش حمل و نقل عمومی و خصوصی همزمان داشته باشیم.
معاون توسعه حمل ونقل ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور در پایان با اشاره به اینکه بحث لجستیک از جمله مباحثی است که در فناوری‌های هوشمند حمل و نقل، آنطور که لازم است به آن توجه نشده، افزود: توجه ما در بحث خدمات حمل و نقل عموما متوجه استفاده از خودرو در حوزه درون شهری و برون شهری است ولی در پایانه‌ها و در فرایند جابجایی کالا هم یک بحث جدی به نام لجستیک و پخش داریم که شاید حمل و نقل یک جزء از این کل باشد.فناوری ارتباطات خودرویی (cvt) می تواند با بکارگیری دو ابزار حمل و نقل و تراکنش‌ها یا در واقع مدیریت امور مالی به یک فرایند بسیار سریعتر و شفاف تر از آنچه که امروز هست، تبدیل شود.بنابراین پیشنهاد این است که متخصصان فعال در حوزه‌ فناوری(cvt) برای بکار گیری این فناوری در حوزه لجستیک تلاش داشته باشند که فراگیرتر از بخش حمل و نقل شخصی و عمومی است.
............
خبر: یافته‌های محققان نشان داد: نقش وال‌ها در حفظ ثبات زیست‌محیطی اقیانوس‌ها
اگر چه در گذشته وال‌ها حیوانات ترسناکی قلمداد می‌شدند، اما امروزه با شناخت بهتر آنها نقش کلیدی این جانداران در حفظ ثبات زیست محیطی اقیانوس بیشتر شناخته می‌شود.
در تحقیقات اخیر گروهی از بیولوژیست‌ها نقش کلیدی وال‌ها و تغییرات مثبت آنها در شرایط اقیانوس‌ها ثابت شد.
به گفته جو رومن، محقق دانشگاه ورمونت، با ادامه روند محافظت از وال‌ها می‌‎توان اثرات مخرب انسان‌ها در محیط زیست را کاهش داد، زیرا نقش وال‌ها در جلوگیری از تغیرات آب و هوا و شرایط اکوسیستم‌های اقیانوس‌ها مثل دما و میزان اسیدیته آب بسیار مهم است و تا هنگامی‌که این جانداران در آب‌ها زندگی کنند ثبات آبی اقیانوس‌ها پایدار می‌ماند.
وی در ادامه افزود: وال‌های پهن پیکر از جمله بزرگترین جاندارانی هستند که تا کنون در زمین زندگی کردند.این جانداران از لحاظ تعداد، قبل از تمایل انسانها برای شکار بسیار غنی بودند اما با علاقه‌مندی انسانها به این جانداران تعداد آنها بسیار کاهش یافته است.
محققان، این جانداران را به دلیل نیاز غذایی بسیار بالا و نقش مهم در کنترل محیط اقیانوس‌ها مهندسان اکوسیستم نامیدند.آنها مقدار زیادی ماهی و بی‌مهرگان را مصرف کرده سپس مواد غذایی را تبدیل و در اقیانوس پراکنده می‌کنند.حتی لاشه این حیوانات نیز به بستر اقیانوس‌ها رسیده و باعث رشد گونه‌هایی می‌شود که در صورت نبود این محیط هرگز به وجود نمی‌آمدند.
............
خبر: با درس‌خواندن عینکی می‌شویم یا ژن‌ها؟

از نظر عوام، عینکی بودن با درسخوان بودن مرتبط شناخته می‌شود ولی دانشمندان همیشه بر این باور بوده‌اند که ژنها و نه تحصیلات، تعیین‌کننده ضعف بینایی هستند؛ اکنون پژوهش یک دانشمند ایرانی نشان داده هرچه درس‌خوانتر باشید، احتمال نزدیک‌بینی در شما بیشتر خواهد بود.
علیرضا میرشاهی و همکارانش مدعی هستند که توانستند اولین پژوهش جمعیت‌محور را برای نمایش احتمال مهمتر بودن عوامل محیطی نسبت به ژنتیکی در ایجاد ضعف بینایی انجام دهد.
نزدیک‌بینی یکی از بیماری‌های رایج چشمی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر در سراسر جهان شایع‌تر شده است.
در آمریکا بیش از 40 درصد جمعیت به این شرایط دچار بوده و این میزان در انگلستان بین 20 تا 30 درصد است.
این در حالیست که کشورهای در حال توسعه آسیایی نیز با افزایش نزدیک‌بینی تا میزان 80 درصد روبرو بوده و این نرخ رشد سریع به گفته دانشمندان، نشانگر نقش مهم محیطی است.
میرشاهی و همکارانش از مرکز پزشکی دانشگاهی ماینز آلمان برای شناسایی ارتباط بین هوش و بینایی، به آزمایش نزدیک‌بینی در 4658 آلمانی 35 تا 74 ساله پرداختند.
نتایج پژوهش آنها موسوم به پژوهش سلامت گوتنبرگ نشان داد، نزدیک‌بینی با ارتقاء تحصیلات فرد شایعتر می‌شود.
برای مثال 24 درصد از شرکت‌کنندگان فاقد تحصیلات دوره دبیرستان یا سایر مهارتهای آموزشی، نزدیک بینی داشتند.
حدود 35 درصد از افراد دیپلمه و فارغ التحصیلان مدرسه فنی‌وحرفه‌ای، نزدیک‌بین بودند.
حدود 35 درصد فارغ‌التحصیلان دبیرستانی و فنی و حرفه‌ای نزدیک‌بین بودند، در حالیکه این میزان در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی 53 درصد بود.
محققان همچنین تاثیر 45 نشانگر ژنتیکی را بررسی کرده و دریافتند که این در مقایسه با سطوح تحصیلی یک عامل بسیار ضعیف در درجه نزدیک‌بینی محسوب می‌شود.
به گفته متخصصان چشم، اگر بینایی فرد در مسافت بیش از دو متر تار شود، دچار نزدیک‌بینی است.این شرایط معمولا در اثر طویل شدن کره چشم در جوانی افراد ایجاد می‌شود.
پادزهر افزایش نزدیک‌بینی می‌تواند یک راه حل ساده به شکل بیرون رفتن از خانه باشد.در چند سال گذشته، پژوهش‌ها در مورد کودکان و نوجوانانی دانمارکی و آسیایی نشان دادند که گذراندن زمان بیشتر در خارج از خانه و در معرض نور خورشید قرار داشتن با کاهش نزدیک‌بینی مرتبط است.
میرشاهی، مولف اصلی این پژوهش گفت: از آنجایی که دانش‌آموزان بیشتر در معرض ابتلا به نزدیک‌بینی قرار دارند، طبیعی است که باید آنها را برای احتیاط به صرف زمان بیشتر در هوای آزاد تشویق کرد.
............
خبر: کشف 13 گونه جدید قارچ توسط محققان دانشگاهی
محققان دانشگاه تبریز در قالب رساله دکتری، موفق به کشف 13 گونه جدید قارچ در دنیا شدند.
مونس بخشی، دانش‌آموخته دوره دکتری دانشگاه تبریز و محقق طرح در این باره اظهار کرد: قارچ‌ها از جنبه‌های مختلف برای نوع بشر دارای اهمیت هستند، بطوری که با ایجاد بیماری روی محصولات کشاورزی به صورت مستقیم از طریق کاهش میزان تولید و غیر مستقیم از طریق تولید زهرابه‌های سمی سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازند.
وی در ادامه با بیان اینکه جنس سرکوسپورا و وابستگان آن از قبیل سودوسرکوسپورا و پاسالورا (قارچ‌های سرکوسپوروئید)، یکی از بزرگترین گروه‌های قارچی در خانواده Mycosphaerellaceae به شمار می‌روند، تصریح کرد: گونه‌های متعلق به این جنس‌ها از پراکنش جهانی برخوردار بوده و در دامنه وسیعی از گیاهان، بیماری لکه برگی ایجاد کرده و خسارت اقتصادی وارد می‌کنند.
این دانش آموخته دانشگاه تبریز افزود: نواحی شمالی ایران بویژه استان گیلان با جنگل‌های انبوه پوشیده شده و بهشت طبیعی برای تنوع گونه‌های گیاهی و در نتیجه کانون تنوع قارچ‌ها، بویژه قارچ‌های سرکوسپوروئید هستند، با این حال شناسایی اغلب قارچ‌های سرکوسپوروئید که تاکنون از این استان و سایر استان‌های کشور توصیف و گزارش شدند، بر اساس ویژگی‌های ریخت شناختی و در غیاب داده‌های مولکولی بوده است.
به گفته وی، در پژوهش حاضر با توجه به اهمیت قارچ‌های سرکوسپوروئید، تنوع زیستی و روابط فیلوژنتیکی گونه‌های جنس سرکوسپورا و جنس‌های خویشاوند آن در استان گیلان و بخش‌هایی از استان‌های همجوار روی میزبان‌های گیاهی مختلف، بر اساس ترکیب معیارهای ریخت شناختی، رابطه میزبانی و توالی‌یابی چندژنی (مفهوم گونه ترکیبی) مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس این نتایج، 20 گونه قارچی متعلق به جنس سرکوسپورا، 8 گونه متعلق به سدوسرکوسپورا و 4 گونه متعلق به پاسالورا توصیف شدند؛ در بین این 32 گونه، شش گونه جدید از جنس سرکوسپورا، 5 گونه از جنس سدوسرکوسپورا و 2 گونه از جنس پاسالورا برای اولین بار در دنیا معرفی شدند و در ضمن برخی گیاهان به عنوان میزبان‌های جدیدی برای گونه‌های شناخته شده قبلی، یافت شدند.
بخشی در ادامه یادآور شد: در بخش بعدی این تحقیق با توجه به ناکافی بودن ژن‌های ذکر شده در بالا برای تفکیک گونه‌های مرکب جنس سرکوسپورا به گونه‌های بیشتر و مناسب نبودن آنها به عنوان ژن بارکدگذاری DNA، سه ژن دیگر نیز شامل ژن‌های TUB، RPB2 و GAPDH در گونه‌های جنس سرکوسپورای بررسی شده در این تحقیق، تعدادی از جدایه‌های مرجع گونه‌های مرتبط، تکثیر شدند.
به گفته وی، برای این منظور یک جفت آغازگر جدید برای تکثیر ژن TUB و یک جفت آغازگر برای تکثیر ژن RPB2 طراحی شد که نتایج تجزیه و تحلیل تبارنمای هشت ژنی حضور چندین دودمان جدید را در داخل گونه‌های مرکب جنس سرکوسپورا آشکار کرد و در ضمن این نتایج نشان داد که ژن GAPDH، ژن اساسی در تفکیک گونه‌های جنس سرکوسپورا است.
بر اساس این گزارش، مونس بخشی، دانش‌آموخته دوره دکتری دانشگاه تبریز در رساله دکترای خود تحت عنوان "بررسی تنوع زیستی و فیلوژنتیکی قارچ‌های سرکوسپورا استان گیلان با توالی یابی چندژنی" با راهنمایی دکتر اسدالله بابای اهری و دکتر مهدی ارزنلو از استادان دانشگاه تبریز و مشاوره دکتر اوو براون از دانشگاه مارتین لوتر کشور آلمان با همکاری پروفسور پدرو کروس و دکتر ایوالد گروئنوالد از موسسه قارچ شناسی فرهنگستان علوم کشور هلند به این نتایج رسیده است.
............
خبر: زنان بیشتر از مردان به سلامت خود اهمیت می‌دهند

در تحقیقات اخیر که توسط محققان بیمارستان سنت مایکل و موسسه ارزیابی علوم بالینی(ICES) انجام شده مشخص شده است زنان سریع تر از مردان برای مشکلات سلامتی خود به پزشک مراجعه می‌کنند.
در این تحقیق، محققان، اطلاعات سازمان بهداشت کانادا را که شامل پرونده‌‍‌های بستری پزشکی ICES است مورد بررسی قرار دادند.تمام شرکت کنندگان در این تحقیق، افراد 18 تا 74 ساله بودند که به مدت 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند.
محققان، اثر چهار بیماری جسمی از جمله آسم، بیماری مزمن انسداد ریه، دیابت نوع دو و فشار خون بالا را بررسی کردند.
دکتر فلور متسون، محقق مرکز تحقیقات داخلی کانادا افزود: بیماری جسمی مزمن منجر به ابتلا به افسردگی می‌شود.
یافته‌ها نشان داد زنانی که حداقل از یکی از این چهار بیماری رنج می‌برند، 10 درصد بیشتر از مردانی که مشکلات مشابه دارند درخواست کمک می‌کنند.
دکتر متسون، محقق ICES گفت: نتایج لزوما به این معنی نیست که تمرکز بیشتر باید به زنان معطوف شود.ما نیاز به تحقیقات بیشتر در خصوص درک این شکاف جنسیتی داریم.
محققان بر این باورند که علت این شکاف جنسیتی ممکن است به این دلیل باشد که زنان نسبت به مردان راحت‌تر می‌توانند برای مشکلات بهداشتی خود درخواست کمک کنند.
............
خبر: پژوهش های غیرکاربردی در دانشگاه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود
یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که موانع و مشکلات زیادی در حوزه پژوهش اساتید دانشگاهها وجود دارد، گفت: انگیزه لازم تحقیق در بین استادان و در مراکز تحقیقاتی وجود ندارد و بیشتر اساتید برای ارتقاء خود در دانشگاه صرفا پژوهش‌هایی انجام می‌دهند که غیرکاربردی بوده و منجر به تولید علم نمی‌شود.
دکتر محمد جعفر محمودی با اشاره به اینکه مهمترین رکن توسعه در ابعاد فردی، سازمانی و اجتماعی، آموزش است، افزود: آموزش همواره وسیله‌ای مطمئن برای بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات یک سازمان و کشور بوده و فقدان آن یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان است.
وی اظهار کرد: متاسفانه در کشورهای جهان سوم، نظارت دقیق بر بحث‌های آموزشی صورت نمی‌گیرد و اساتید در نوع آموزش خود سلیقه‌ای عمل می‌کنند.این در حالی است که در کشورهای صنعتی همه چیز تعریف شده است و برای اساتید در نوع ارائه آموزش و پژوهش تشویق و تنبیه‌هاای در نظر گرفته می‌شود.
استاد تمام گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به ضعف پژوهش در دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: عدم توجه به پژوهش در برنامه‌ریزی آموزشی مربوط به تمامی مقاطع تحصیلی، نبود امکانات و تجهیزات لازم برای امر تحقیق، رواج بی‌انگیزگی و فرهنگ بی‌اعتقادی به پژوهش و در نهایت کمبود بودجه از مهمترین مشکلات پژوهش در کشور است.
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر بیشتر پژوهش‌ها در کشور علمی و کاربردی نیست افزود: موضوع‌ تحقیق‌های انجام شده در راستای نیازهای کشور گزینش نمی‌شوند و در نتیجه ارزش کاربردی قابل انتظار را ندارند.
محمودی در پایان از اجرای قانون طرح تمام وقت جغرافیایی اعضای هیات علمی دانشگاهها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه اجرای این طرح در دانشگاهها، برخی پزشکان را با محدودیت مواجه می‌کند.در واقع حقوق پایه برخی پزشکان مانند متخصصان عفونی از میزان تعیین شده و قانونی خود نیز کمتر است، به همین منظور پزشکان برای تامین معاش خود مجبور هستند زمان بیشتری را در خارج از دانشگاه به طبابت بپردازند.
............
خبر: صادرات 25 محصول گیاهان دارویی به روسیه و ترکیه

از 90 محصول تولیدی در هلدینگ دانش بنیان باریج اسانس، 25 محصول در تاجیکستان، روسیه و ترکیه صادر می شود که رایزنی‌هاای نیز برای عرضه این محصولات به کشورهای اروپایی در دستور کار است.
استفاده از فناوری های جدید و سرمایه گذاری بر تولید دانش، از راهکارهاای است که می تواند زمینه را برای کاهش هزینه های آینده در تامین محصول و مواد اولیه فراهم و سودآوری و درآمد بالایی را نصیب شرکت های دانش بنیان کند از این رو، شرکت دانش بنیان باریج اسانس به عنوان یکی از شرکت های فعال در تولید گیاهان دارویی با درک این موضوع در این مسیر گام برداشته و به تولید محصول با سود آوری بالا رسیده است.
فعالیت شرکت های دانش بنیان در سال های فعالیت خود همواره توانستند منشا اثر و سود آوری باشند به گونه ای که با سرمایه گذاری صورت گرفته در تولید دانش در این شرکت ها، هزینه های تولید محصول به شدت کاهش یافته و در کنار آن، زمینه را برای سودآوری، اشتغال بالا و نیز صادرات فراهم شده است.
تولید محصول بر پایه دانش تولیدی
مدیرعامل یکی از شرکت های فعال و سرمایه گذار در تولید دانش می گوید: موضوع تکیه بر دانش روز را نباید صرفا بر موضوع تجهیزات معطوف کرد بلکه، می توان بر پایه دانش و با تکیه بر تحقیقات دامنه دار نسبت به تولید دانش جدید و بومی در کشور نیز اقدام و حتی نسبت به فروش آن در بازارهای بین المللی اقدام کرد.
شرکت دانش بنیان باریج اسانس که اینک در قامت شرکت هلدینگ تامین، تولید و توزیع زنجیره گیاهان دارویی فراوری شده در حال فعالیت است و به گفته مدیرعاملش، سالانه پنج درصد از درآمد خالص آن صرف هزینه های تحقیقاتی و تولید دانش می شود.
لاله حجازی مدیر عامل این شرکت با اشاره به اینکه با تولید و ابداع روش های علمی جدید توانسته است در این شرکت تحولی را در حوزه گیاهان دارویی و تولید محصول ایجاد کند، گفت: برخی از داروهای گیاهی تولیدی شرکت، بر اساس آزمایش های ابتکاری و نوآورانه در حوزه علمی تولید شده که موفق به دریافت مجوزهای بسیار سخت گیرانه وزارت بهداشت ایران و برخی کشورهای توسعه یافته شده است.
مشابه سازی و فعالیت های دانش بنیان
به گفته وی، در گذشته تولید محصول خصوصا در حوزه بهداشت و درمان بیشتر بر مبنای مشابه سازی داروهای اروپایی بوده است به گونه ای که برخی از داروهای پرمصرف داخلی، بر اساس مدل های مشابه سازی شده از نوع خارجی در کشور به تولید رسید که البته، این تولیدات نیز دارای فناوری ها و تحقیقات جامعی بوده است.
میرعامل شرکت دانش بنیان باریج اسانس افزود: توجه به ابتکار محققان و دانشمندان ایرانی در تولید داروهای جدید با استفاده از علوم و توان داخلی، وجه دیگر توجه مسئولان شرکت های دانش بنیان شده است از این رو، توان امروز برخی از شرکت های دانش بنیان به سمت تولید فناوری براي کاهش نیازهای علمی به خارج از مرزها معطوف شده است.
مدیرعامل شرکت باریج اسانس در این زمینه می گوید: به دلیل اهمیت جایگاه علم در مجموعه تولیدی باریج اسانس، واحدی مستقل با عنوان مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در این شرکت ایجاد شده است که 20 محقق به صورت تمام وقت، 10 تن به صورت پاره وقت و 10 تن دیگر که عموما از اساتید هیات علمی دانشگاه تهران و اصفهان هستند با این مرکز تحقیقاتی که در نوع خود در کشور بی نظیر است همکاری جدی دارند.
صادرات محصولات دانش بنیان ، آغاز راه بی پایان
بسیاری از کشورهای توسعه یافته، با سیاست گذاری های خود در تلاشند نسبت به صدور کالاهای تولیدی خود که با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در حال انجام است به درآمد بیشتری دست پیدا کرده و از این رو، همت و تلاش وسیعی را براي توسعه فعالیت این شرکت ها صورت می دهند که در این راستا، بسیاری از محصولات تولیدی در شرکت های دانش بنیان این کشورها، به جوامع دیگر صادر و درآمد بالایی را نصیب دولت ها و بخش خصوصی فعال در این عرصه می کند که گاه این درآمدها از مجموع فروش نفت نیز بیشتر می شود.
صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای محروم از این توانایی، موضوعی است که سبب شده است سیاست گذاری های جدی در عرصه حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی به انجام برسد که این حمایت ها در نهایت منجر به توانمند شدن برخی از آنان و در نتیجه امکان عرضه محصول تولیدی در خارج از مرزها شده است.
در هلدینگ دانش بنیان باریج اسانس، محصولات تولیدی به کشورهای ترکیه، روسیه و تاجیکستان صادر می شود که در راستای افزایش زمینه های صادراتی، شرکتی در این کشور برای توزیع مویرگی داروهای گیاهی و دانش بنیان این شرکت ایجاد و محصولات ارائه شده با استقبال بالای مردم این کشورها رو به رو شده است.
حجازی در این زمینه می گوید: اخذ استاندارد از کشورهای مختلف برای دارو بسیار سخت و گاه ناممکن است اما، با توجه به اینکه از فرایندهای جدید و علمی در ساخت داروها استفاده شده است و تست های بسیار سخت گیرانه ای نیز بر روی این داروها به انجام رسیده و همگی مورد تایید بوده اند اینک، از 90 محصول تولیدی در این شرکت، 25 محصول در تاجیکستان صادر می شود، و از این این محصولات؛ دو محصول در روسیه و 9 محصول در ترکیه در حال استفاده است که رایزنی هایی نیز برای عرضه این محصولات در کشورهای اروپایی در دستور کار داریم که بزودی به نتیجه خواهد رسید.
مسیری با چشم اندازهای روشن
در گذشته فعالیت در حوزه تولید محصولات دانش بنیان به دلیل نبود شناخت کافی و نیز بی اعتمادی به توان داخل، دارای دورنمای روشنی نبود اما، درهمان سال ها برخی از نیروهای پیشرو و شرکت های دارای توانایی ریسک پذیری، با درک این موضوع که پایداری و استمرار فعالیت های آنان در بازار آتی نیازمند استفاده از دانش و تبدیل آن به محصول نهایی است، کوشیدند با سرمایه گذاری مناسب در این بخش و استفاده از حداکثر امکانات موجود در داخل به این سو حرکت کنند.
آغاز فعالیت این شرکت ها و حمایت های صورت گرفته از آنان در نهایت سبب شد این شرکت ها بتوانند با اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر به موفقیت ها و گام های بزرگی در تولید محصولات دانش بنیان دست پیدا کرده و حتی فراتر از تولید به موفقیت در عرصه فروش آن در بازارهای مختلف دست پیدا کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت باریج اسانس از شرکت های دانش بنیان در تولید گیاهان دارویی،با آغاز فعالیت های این شرکت، بسیاری معتقد بودند که حرکت در مسیر تولید داروهای گیاهی با استفاده از فعالیت های دانش محور به نتیجه نخواهد رسید اما اینک، این شرکت به گونه ای به موفقیت دست یافته است که توانسته علاوه بر ایجاد یک هزار فرصت شغلی مستقیم در این مجموعه، زمینه را برای ایجاد اشتغال غیر مستقیم هزاران تن دیگر در سراسر کشور فراهم کند.
حجازی بیان داشت: محققان و دانشمندان ایرانی با حضور فعال خود در شرکت های دانش بنیان توانستند در بسیاری از بخش ها پیوند نزدیکی را میان دانشگاه و صنعت که خواستی عمومی و قدیمی برای فعالان صنعت و دانشگاه بوده است برقرار کرده و با این پیوند، محصولات بسیار ارزشمندی را تولید و به بازار عرضه کنند، محصولاتی که هر یک در مقایسه با مشابه خارجی آن در کنار ارزان تر بودن، دارای اثرگذاری بیشتری است که این ویژگی ها سبب می شود بیش از گذشته به نقش این شرکت ها در تامین نیازهای داخل کشور در حوزه های گوناگون توجه شود.
............
خبر: کم خوابترین و پرخواب‌ترین کشورها کدامند/ دنیا متعلق به کسانی است که بیشتر می خوابند

یک انسان سالم برای اینکه بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد به 6 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد اما اکنون این رقم برای کارایی بیشتر در طول روز  تغییر کرده است.
احتیاجات خواب برای هر سنی تفاوت دارد.تاکنون به کرات این جمله را شنیدیم که انسان بایستی بین 6 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشد اما اکنون محققان معتقدند افرادی که بیشتر از این میزان و حدودا 10 ساعت از شبانه روز را به خواب اختصاص می دهند دارای عملکرد بهتری نسبت به سایرین هستند.
جهان متعلق به کسانی است که بیشتر می خوابند!
خواب همانند یک سرمایه گذاری مناسب است زیرا اگر توازن مناسبی بین خواب و فعالیت های روزمره وجود داشته باشد، ذهن و مغز می توانند به فعالیت های خلاقانه تری دست پیدا کنند در نتیجه میزان کارایی و عملکرد آنها نیز افزایش پیدا می کند. اما در این میان معیارهایی مانند نیاز شخص به خواب شبانه، ریتم زندگی، بیماری، وراثت، سن، شرایط شغلی و حرفه ای، افسردگی و غیره می تواند میزان ساعت خواب شبانه را متغییر کند.
آمارهایی از میزان خواب شبانه در کشورهای مختلف
فرانسه یکی از کشورهایی است که شهروندانش حدودا 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز را به استراحت و خواب اختصاص می دهند.اما این مقدار با افزایش سن تغییر می کند.کشورهای دیگری مانند امریکا، انگلیس، آلمان، اسپانیا نیز همانند فرانسه حدودا 6 تا 8 خواب در طول شبانه روز دارند.
رتبه ممتاز خواب آلودگی به استرالیا رسید
استرالیا تنها کشوری است که مردمانش بیش از 9 ساعت در شب به استراحت می پردازند.
رتبه آخر خواب شبانه روز به کشورهای آسیایی رسید
کشورهای آسیایی کمتر از 6ساعت در طول شبانه روز می خوابند.
از فواید بیشمار خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* انرژی مضاعف
​* قدرت مبارزه با بیماری ها و خستگی ها
​* تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن
​* تقویت حافظه
​* عملکرد بهتر در فعالیت های روزانه و ایجاد خلاقیت
​* تقویت روحیه و اخلاق
​* قدرت بهتر درک و تفسیر موضوعات مختلف
​* کاهش اشتباهات و خطرات
​* کاهش روند پیری
​* توقف افزایش وزن
​* عدم گسترش و توسعه اختلالات عصبی
​* کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر

نظرات : 0

ثبت نظر

53656