۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

ادامه پینگ‌پنگ اینترنتی دولت و بخش خصوصی

محمود واعظی در قامت رییس کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حتی در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز تخفیف‌های عمده‌ای را برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مصوب کرد تا به موجب آن هزینه نهایی مصرف کننده خانگی کاهش یابد. با این حال اما با گذشت چند ماه از مصوبه وزیر ارتباطات تغییر محسوسی در بخش قیمت نهایی برای کاربران خانگی مشاهده نشده است.


پینگ پنگ بخش خصوصی و دولتی
درحالی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قیمت پهنای باند و حتی برخی از تجهیزات اجاره‌ای تحت اختیار مخابرات استانی را کاهش داده است تا با این کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز قیمت نهایی خود را برای کاربران کاهش دهند اما باز هم برخی از فعالان بخش خصوصی با جنجال رسانه‌ای و مظلوم‌نمایی به نوعی از این موضوع شانه خالی کرده است.
اولین مخالفت بخش خصوصی به تفکیک پهنای باند در بخش شرکت‌های خرد یا همان ISPها با شرکت‌های PAP باز می‌گشت. آن‌ها معتقدند که این مصوبه به نوعی منجر به دامپینگ در بازار شده به شکلی که قیمت تمام شده‌ PAPها از ISPها کمتر شده و در نتیجه بازار این شرکت‌ها در اختیار PAPها قرار می‌گیرد.
دومین مخالفت اما از سوی PAPها صورت گرفت. آن‌ها عنوان می‌کردند که قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند اما شرکت زیرساخت در پهنای باند ارایه شده تخفیفی برای آن‌ها لحاظ نکرده است. از آن سو شرکت زیرساخت نیز می‌گوید بخش خصوصی برای کل پهنای باند دریافتی خود تخفیف می‌خواهد درحالی که بر اساس مصوبه تخفیف درنظر گرفته شده فقط برای پهنای باند کاربر خانگی لحاظ می‌شود و نه سایر کاربران تجاری. سازمان تنظیم مقررات نیز به عنوان رگولاتور این نظر زیرساخت را محق دانسته و از شرکت‌های خصوصی خواسته است تا ریز مصرف‌های خود را به تفکیک کاربر خانگی و تجاری به این سازمان ارایه دهند تا تخفیف مورد نظر برای آن‌ها لحاظ شود.
به این ترتیب و همواره با اعلام کاهش قیمت اینترنت این برخی از فعالان بخش خصوصی هستند که با برگزاری نشست‌های مطبوعاتی مختلف سعی در همراهی افکار عمومی با خواسته‌های خود دارند.


کمیته بررسی تشکیل می‌شود
به جز موارد مذکور، بخش خصوصی بارها و بارها در طول سال‌های گذشته عامل اصلی گرانی اینترنت را عرضه پهنای باند انحصاری توسط زیرساخت عنوان کرده است. حال آنکه با هر بار تخفیف‌های بالای 20 درصدی پهنای باند در نهایت و بدون کاهش قیمت نهایی عنوان می‌کند که پهنای باند نهایتا 15 درصد از هزینه‌های جاری شرکت است و نباید با کاهش 25 درصد آن انتظار کاهش 25 درصدی قیمت نهایی را داشت.
از سوی دیگر عدم تفکیک پهنای باند بین‌المللی و پهنای باند داخلی از دیگر مشکلاتی است که به گفته بسیاری از کارشناسان محل کسب درآمد هنگفت برای شرکت‌های خصوصی شده است. چرا که قیمت نهایی پهنای باند داخلی از جهانی ارزان‌تر است اما برای کاربران نهایی که اکنون حجم قابل توجهی از تبادل اطلاعات آن‌ها در داخل کشور جریان دارد مطابق قیمت جهانی محاسبه می‌شود.
با این حال اما محمود واعظی یک ماه پیش از شرکت زیرساخت در نامه‌ای خواست تا ابعاد مختلف رفع مشکلات اینترنت را شناسایی و آن را اعلام کنند.
پیش از این حسن کریمی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت گفته بود این وزارتخانه برای تدوین چارچوب‌های لازم در جهت ارتقای سرویس اینترنت یک ماه به شرکت ارتباطات زیرساخت زمان داده است.
وی با اشاره به اقداماتی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، برای اجرای این دستور انجام شده است گفت: ما جلساتی با شرکت‌های اینترنتی PAP ها ، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های مخابرات استانی، اپراتورهای موبایل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ترتیب داده‌ایم و در حال پیگیری موضوع هستیم.
در این راستا حسن رضوانی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تشکیل کارگروه بررسی رفع مشکلات اینترنت خبر داد و گفت: در این کارگروه نمایندگان شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکتهای اینترنتی و مخابرات عضو هستند و کیفیت شبکه را مورد بررسی قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه در این جلسات مشترک، کارهای عملیاتی برای تحقق دستور وزیر ارتباطات انجام شده است گفت: برخی از موانع پیش رو برای کیفیت اینترنت رفع شده و برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای حل آن نیز مشخص شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

68084