۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 23 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: گوشی‌های ارزان چینی جدی‌ترین چالش برای سامسونگ

سامسونگ یکی از دو عرضه کننده برتر گوشی‌های هوشمند در جهان این روزها شاهد کاهش سود خود به علت رقابت تولیدکنندگان گوشی های ارزان قیمت چینی است.
این شرکت هفته قبل اعلام کرد سود آن در سه ماهه دوم سال 2014 نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش نشان می دهد.علت اصلی این مساله هم رقابت شرکت های گوشی ساز چینی مانند Xiaomi  و Huawei  بوده که به سرعت سهم خود را در بازار کشورهای مهمی همچون چین افزایش داده و توانستند توجه علاقمندان به گوشی های همراه ارزان و هوشمند را جلب نمایند.
البته بازار گوشی های هوشمند تنها بازاری نیست که چینی‌ها در حال عرض اندام در آن هستند.بازار رایانه‌های شخصی و همین طور انرژی خورشیدی هم مورد توجه چینی‌ها قرار گرفته و آنها امیدوارند در این دو بازار هم محصولات ارزان قیمتی تولید کرده و از این طریق با رقبای قدیمی دست و پنجه نرم کنند.
باید توجه داشت که شرکتهای چینی برای این کار زمان مناسبی را هم انتخاب می‌کنند و پس از آنکه بازار هر محصولی به بلوغ رسیده و مورد توجه قرار گرفت سعی می کنند راهی برای نفوذ به آن پیدا کنند و معمولا از حربه عرضه محصولات ارزان قیمت با کیفیت متوسط استفاده می کنند.
تحلیل گران معتقدند سامسونگ برای مقابله با چینی ها تنها دو راه حل دارد، یا قیمت محصولاتش را پایین بیاورد و یا با عرضه محصولات خلاقانه و دارای فناوری برتر توجه مردم را به خود جلب کند.
.............
خبر: صدای پای گلکسی اس6 می‌آید

پس از موفقیت گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 5، شنیده شده که سامسونگ در حال طراحی مدل جدیدی از سری گوشی های گلکسی موسوم به اس 6 است.
اگر چه گلکسی اس 5 امکانات بسیار خوبی داشت، اما پوشش پلاستیکی آن با انتقادهای گسترده ای مواجه شد و به نظر می‌رسد این شرکت برای رفع مشکل یاد شده تلاش کند.منابع مطلع می‌گویند این شرکت احتمالا از پوشش گرافیت یا سیلیکون به همین منظور استفاده خواهد کرد.
این احتمال هم وجود دارد که سامسونگ در گوشی تازه خود از پردازنده‌های 64 بیتی به جای پردازنده های 32 بیتی استفاده کند تا بتواند با گوشی هوشمند اپل رقابت کند.گوشی Galaxy S5 LTE-A سامسونگ قبلا از دقت 1080 در 1920 برخوردار بود و لذا صاحب نظران معتقدند گوشی گلکسی اس 6 حداقل از دقت 1440 در 2650 برخوردار می‌شود و نمایشگر آن از نوع Quad HD با وضوح 442ppi خواهد بود.
گوشی یاد شده به احتمال زیاد در سال 2015 روانه بازار شده و بنابراین گلکسی اس 6 بعد از آیفون 6 در دسترس علاقمندان قرار می گیرد.قیمت این گوشی هم بین 700 تا 800 دلار برآورد شده است.
.............
خبر: فروشگاه همراه گوگل پوست می‌اندازد

گوگل قصد دارد تغییراتی در فروشگاه برنامه‌های همراه خود موسوم به گوگل پلی ایجاد کند تا دسترسی کاربران به برنامه‌های مختلف تسهیل شود.
افزایش کارآیی و سازگاری با نمایشگرهای کوچک تلفن همراه از جمله برنامه‌های گوگل در همین راستاست.
با ارتقای رابط کاربری نسخه جدید گوگل پلی کاربران راحت‌تر خواهند توانست به اطلاعاتی که در مورد هر برنامه مدنظر دارند، دسترسی پیدا کنند و حتی در بخش فیلم های سینمایی امکان مشاهده تریلر هر فیلم هم فراهم شده است.
کاربران در این بخش به سادگی می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را انتخاب کرده و برای کرایه یا خرید آنها اقدام کنند.این اولین بار است که در نسخه همراه گوگل پلی چنین قابلیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود.
نمایش تمام صفحه توضیحات مربوط به قابلیت‌های هر برنامه، افزایش اسکرین شات های برنامه های مختلف و ... از جمله دیگر تغییرات این بخش است.البته با توجه به اینکه گوگل اخبار منتشر شده در این زمینه را رد یا تائید نکرده هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد زمان اعمال این تغییرات قضاوت کرد.
.............
خبر: تلاش‌های تازه آمازون برای جلب نظر کاربران حرفه‌ای

شرکت آمازون که به خاطر خدمات وب خود به افراد عادی و برنامه نویسان شناخته شده است، قصد دارد دامنه این خدمات را به کاربران حرفه‌ای گسترش دهد.
این شرکت خدمات کلود، پایگاه داده و ذخیره سازی اطلاعات به بسیاری از کاربران ارائه می‌دهد، اما اندک اندک در تلاش است ابزاری در دسترس کاربران حرفه‌ای قرار دهد که با استفاده از آن بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند.
یکی از اولین تلاش های آمازون در این زمینه پس از راه اندازی سرویس Amazon Cloud Drive شکل گرفت.این سرویس کلود از سال 2011 تاکنون چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفته است و به همین علت آمازون سال گذشته نسخه آزمایشی حرفه ای تر آن موسوم به  Amazon WorkSpaces را تاسیس کرد.
این سرویس یک محیط کار مجازی در اختیار صاحبان مشاغل و شرکت‌های تجاری قرار می‌دهد و سرانجام از فروردین ماه امسال به طور عمومی راه اندازی شد.آمازون مدعی است مدیریت این سرویس هم کار ساده‌ای است.
گام بعدی آمازون برای جلب حرفه‌ای ها راه اندازی برنامه تحت وب Zocalo است که رقیبی برای سرویس گوگل درایو یا دراپ باکس محسوب می‌شود.هزینه استفاده از این خدمات در ماه پس از راه اندازی نهایی به ازای هر کاربر تنها 5 دلار است.این سرویس از نظر طراحی شباهت هایی با سیستم عامل جدید آمازون موسوم به Fire OS دارد و به نظر می رسد آمازون در تلاش است سرویس های جدید تحت وب خود را با این سیستم عامل پیوند دهد.
.............
خبر: اپل در اندیشه تولید ابزارهای هوشمند تمام شیشه‌ای

طرفداران محصولات اپل شاید در آینده نزدیک بتوانند تلویزیون‌ها، گوشی‌ها و سیستم‌های بازی منحصر به فردی از این شرکت خریداری کنند که به طور کامل از شیشه ساخته شدند.
این شرکت حق اختراع جدیدی را به ثبت رسانده که بر اساس آن اپل به فناوری جدیدی دست یافته و می تواند از فرایندی تمام شیشه ای به منظور تولید محصولات الکترونیک مختلف استفاده کند.
در پرونده 29 صفحه‌ای این اختراع ثبت شده تصویری از یک آیفون دیده می‌شود که از نظر ظاهری شباهت فراوانی با هارد دیسک‌های خارجی دارد.انتظار می‌رود محصولات شیشه‌ای که به این شکل طراحی می‌شوند کاملا یکپارچه باشند.
از سوی دیگر گفته می‌شود که چنین محصولاتی ممکن است وزن زیادی داشته باشند، به خصوص اگر قرار باشد لایه ای خاص و ضدخش برای مقاوم سازی گوشی به آن افزوده شود.در مقابل در پرونده ثبت اختراع اپل، طولانی تر شدن عمر محصولات الکترونیک و همین طور طراحی سبک وزن و چشم نواز از جمله مزایای گوشی ها و تلویزیون های تمام شیشه‌ای دانسته شده است.
همچنین در طراحی این محصولات شیشه‌ای امکاناتی برای افزودن دکمه یا ابزار جانبی در نظر گرفته شده است.هنوز مشخص نیست اپل در چه زمانی محصولاتی با این سبک طراحی و روانه بازار خواهد کرد.
.............
خبر: کپسول باری سیگنوس به فضا پرتاب شد
موشک آنتارس حامل کپسول باری سیگنوس سفر خود را به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ آغاز کرد.
موشک آنتارس ، به ارتفاع یک ساختمان 13 طبقه ، حامل کپسول بدون سرنشین سیگنوس روز یکشنبه 13 ژوئیه (22 تیر) در ساعت 16:52 به وقت گرینویچ (21:12 به وقت تهران) از پایگاه فضایی والوپس به فضا پرتاب شد و روز چهارشنبه 25 تیر به ایستگاه فضایی ملحق خواهد شد.
این مأموریت که Orb-2 نامگذاری شده است، دومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ توسط سیگنوس و چهارمین مأموریت موفق موشک آنتارس در 15 ماه گذشته محسوب می‌شود.
کپسول بدون سرنشین سیگنوس در این مأموریت 1600 کیلوگرم بار شامل آب و غذا، اکسیژن، آزمایشات علمی، تعدادی ماهواره‌ کوچک و پمپ جایگزین برای ماژول ژاپن را به ایستگاه فضایی منتقل می‌کند.
موشک آنتارس و کپسول باری سیگنوس توسط شرکت خصوصی هوافضای اوربیتال ساینس ساخته شدند؛ این شرکت در قالب قراردادی به ارزش 1.9 میلیارد دلار با ناسا و طی 8 مأموریت تا سال 2016، ‌انتقال تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی را برعهده گرفته است.
پرتاب کپسول باری سپگنوس یک روز پس از پنج هزارمین روز آغاز فعالیت رسمی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ ، استقرار 3 سرنشین مأموریت Expedition1 در ISS ، انجام شد.
.............
خبر: توقف رشد سلول‌های سرطان ریه با نانوبابونه ساخت محققان
محققان موفق به ساخت نانوحاملی شدند که قادر است دو داروی شیمی‌درمانی را همزمان به درون هسته سلول‌های سرطان ریه رهاسازی کند.
پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ساخت نانوحامل دارویی شدند که شباهت زیادی به گل بابونه دارد.این نانوساختار که نانوبابونه نامگذاری شده، می‌تواند داروی ضد سرطان را با خود حمل کرده و درون سلول‌های سرطان ریه رهاسازی کند.
ژن گو از محققان این پروژه می‌گوید: ما موفق به ارائه‌ روشی شدیم که با کارایی بالا می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطان ریه در موش‌ها شود.ما نانوحامل ساخته شده را در آزمایشگاه روی سلول‌های مختلف آزمایش کردیم.نتایج نشان داد که این نانوحامل می‌تواند اثرات مثبتی روی سلول‌های سرطان پستان، پروستات، کبد، رحم، مغز و سرطان خون داشته باشد.
محققان برای ساخت این نانوحامل از پلیمر پلی اتیلن گلیکول استفاده کردند که دارای زنجیره بلندی بوده که از روی آن شاخه‌هایی کوتاه منشعب شده است.محققان داروی ضدسرطان کامپتوتسین را به صورت مستقیم روی این رشته‌های کوتاه و دوکسوروبیسین را درون محلول قرار دادند.
پلی‌اتیلن گیلیکول یک ماده آبدوست است در حالی که کامپتوتسین و دوکسوروبیسین آبگریز هستند.بنابراین این دو داروی ضد سرطان به صورت خوشه درون محلول در خواهند آمد به طوری که پلی‌اتیلن گلیکول آن‌ها را پوشش داده است.این ساختار شبیه به گل بابونه شده است که قطری در حدود 50 نانومتر دارد.این نانوحامل را می‌توان به بیمار سرطانی تزریق کرد.
با تزریق این نانوحامل به بدن، جریان خون آن را در بدن پخش می‌کند تا این که توسط سلول‌های سرطانی جذب شوند.یکی از دلایلی که محققان از پلی‌اتیلن گلیکول استفاده کردند این است که این پلیمر می‌تواند دارو را به مدت طولانی‌تری درون جریان خون نگه دارد.
با وارد شدن نانوحامل به سلول سرطانی، دارو رهاسازی می‌شود.وانی تای از محققان این پروژه می‌گوید: هر دوی این داروها به هسته‌ سلول حمله می‌کنند، اما مکانیسم آن‌ها متفاوت است.ترکیب این دو دارو موجب افزایش اثربخشی آن‌ها می‌شود. ما امیدواریم در آینده بسیار نزدیک آزمایش‌های بالینی این نانوحامل را شروع کنیم.
پیش از اقدام برای آزمایش‌های بالینی، محققان این نانوحامل را روی موش‌ها آزمایش کردند تا به یافته‌های خود در آزمایشگاه اعتبار بیشتری ببخشند.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان "Folding Graft Copolymer with Pedant Drug Segment for Co-Delivery of Anticancer Drugs" در نشریه‌ی Biomaterials به چاپ رسیده است.
.............
خبر: یک طراح زن برنده جایزه طراحی سال لندن شد
زاها حدید، معمار عراقی-انگلیسی برنده جایزه "طراحی سال" موزه طراحی لندن شد.
این معمار زن برجسته جایزه مزبور را برای طراحی "مرکز حیدر علی‌اف" در باکوی آذربایجان از آن خود کرد.
طرح وی با کنارزدن 70 طراحی دیگر در گروه‌های معماری، دیجیتال، مد، مبلمان، گرافیک، کالا و حمل و نقل جایزه را ربود و تمامی این مولفه‌ها تا 25 اوت در موزه طراحی لندن به نمایش در می‌آیند.
مرکز حیدر علی‌یف در سال 2012 تکمیل شد و شامل یک سالن گالری، سالن اجتماعات و موزه بوده و در زمینی به مساحت 57 هزار و 506 متر مکعب بنا شده است.
زاها حدید از نوعی سیستم فریم فضایی استفاده کرده تا به شکل موج‌وار ساختمان و همچنین فضاهای بزرگ و سیال داخلی بدون نیاز به ستون‌های ساختاری عظیم برسد.شکل بدون زاویه این ساختمان حتی در باکویی که به دلیل معماری برجسته‌اش شهره است، خودنمایی می‌کند.
.............
خبر: ثبت رکوردی جدید در حوزه ذخیره‌سازی اطلاعات

محققان با استفاده از نانوذرات فریت باریم موفق به ذخیره‌سازی 85.9 میلیارد بیت اطلاعات در هر اینچ مربع شدند.
شرکت فوجی‌فیلم در یک همکاری مشترک با شرکت آی‌بی‌ام موفق به ثبت رکورد جدیدی در تولید حافظه‌ها شده است.این شرکت با استفاده از فناوری انحصاری و به کارگیری نانوذرات فریت‌باریم موفق به ذخیره‌سازی 85.9 میلیارد بیت در هر اینچ مربع شده که بالاترین دانسیته ذخیره‌سازی اطلاعات است.با این روش می‌توان روی کارتریج‌های استاندارد LTO اطلاعاتی برابر با 154 ترابایت را ذخیره‌سازی کرد.این رقم 62 برابر بیشتر از ظرفیت کارتریج‌های استاندارد موجود در بازار است.
این دستاورد جدید ماحصل ترکیب فناوری NANOCUBIC™ فوجی‌فیلم و فناوری پیشرفته ذخیره‌سازی آی‌بی‌ام است.پیتر فالبر مدیرعامل شرکت فوجی‌فیلم می‌گوید: رسیدن به این دانسيته اطلاعات پیشرفت بزرگی در حوزه‌ ذخیره‌سازی اطلاعات است.ما در این همکاری مشترک با آی‌بی‌ام توانستیم این دانسيته اطلاعات را روی نوار ایجاد کنیم؛ این کار با سرعت بالا و هزینه‌ کم قابل انجام است.
در تحقیقات فوجی‌فیلم، این گروه به دنبال کاهش ابعاد ذرات مغناطیسی و افزایش پایداری حرارتی آن‌ها بوده است. NANOCUBIC™ نانوذرات مغناطیسی فریت باریم است که ابعاد آن‌ها به شدت کاهش یافته است. این کاهش اندازه برای رسیدن به دانسیته ذخیره‌سازی بالا ضروری است.همچنین پایداری حرارتی بالا موجب می‌شود تا این نانوذرات در درازمدت نیز دوام داشته باشند.
از آنجایی که زبری سطح نوار به صورت مستقیم با نسبت سیگنال به نویز رابطه داشته و کیفیت خروجی سیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، NANOCUBIC™ می‌تواند زبری سطح نوار را کنترل کند.از سوی دیگر نانوذرات فریت باریم که به صورت عمودی رشد یافتند، می‌توانند سیگنال‌هایی با کیفیت بالا در محدوده‌ وسیعی از فرکانس‌ها ایجاد کنند.
این گروه روشی برای سنتز نانوذرات منفرد فریت باریم ارائه کردند.در این روش ذرات بدون متجمع شدن و به صورت یکنواخت تولید می‌شوند.این روش موجب می‌شود تا نسبت سیگنال به نویز بهبود یافته و نیاز به ابزارهای گرانقیمت نظیر دستگاه‌های پوشش‌دهی از بین برود.
در طول ده سال گذشته این سومین بار است که همکاری مشترک فوجی‌فیلم و آی‌بی‌ام موجب رسیدن به یک دستاورد بزرگ می‌شود.از سال 2000، شرکت فوجی‌فیلم به یکی از پیشروان اصلی در حوزه‌ تولید نوارهای ذخیره‌سازی اطلاعات تبدیل شده است.
.............
خبر: روشی برای اندازه‌گیری دمای سطح نانوذرات

محققان بریتانیایی روش جدیدی برای اندازه‌گیری دمای سطوح نانومقیاس ارائه کردند که با این روش می‌توان اختلاف دمای سطح نانوذرات با محیط را اندازه‌گیری کرد.
معمولاً اندازه‌گیری دما با استفاده از دماسنج انجام می‌شود.برای این کار دماسنج در تماس با ماده‌ مورد نظر قرار گرفته و دما اندازه‌گیری می‌شود.با این حال اندازه‌گیری دمای اجسام نانومقیاس کاری دشوار است و نیاز به راهکارهای ویژه‌ای دارد.
اخیرا مقاله‌ای با عنوان Nanoscale temperature measurements using non-equilibrium Brownian dynamics of a levitated nanosphere در نشریه‌ Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است که در آن روشی برای اندازه‌گیری دمای سطح نانوساختارها، زمانی که دمای آن با دمای محیط متفاوت است، ارائه شده است.
جانت آندرس از دانشگاه اگزتر و پیتر بارکر از کالج لندن دریافتند که با آنالیز حرکت براونی نانوساختارها می‌توان دمای آن‌ها را مشخص کرد.
آندرس می‌گوید: "این حرکت در اثر برخورد مولکول‌های هوا با ذرات ایجاد می‌شود.ما دریافتیم که این برخورد می‌تواند حاوی اطلاعاتی درباره‌ی دمای سطح نمونه باشد. بنابراین به بررسی این رابطه پرداختیم و پس از تحلیل حرکت براونی نانوساختارها موفق به استخراج اطلاعاتی درباره‌ی دمای سطح این مواد شدیم."
این گروه تحقیقاتی نانوکره‌هایی از جنس شیشه را درون پرتو لیزر به دام انداخته و در معرض هوا قرار دادند.این کره حرارت داده شد تا دمای آن افزایش یابد.دما به قدری افزایش داده شد که کره‌ها ذوب شدند.این گروه موفق شدند تا اختلاف دما را در سطح این کره‌ها اندازه‌گیری کنند.
جیمز میلن از محققان این پروژه می‌گوید: "زمانی که ما در مقیاس نانو کار می‌کنیم، برخورد مولکول‌های هوا با ذرات موجب اختلاف دما می‌شود. با اندازه‌گیری چگونگی انتقال انرژی میان نانوذرات، ما می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره سطح نانوذرات بدست آوریم."
اندازه‌گیری دما در مقیاس نانو در بسیار از ادوات ضروری است و در برخی موارد علمکرد دستگاه به دمای آن بستگی دارد.حرکت براونی به پاس زحمات رابرت براون، دانشمند اسکاتلندی روی این پدیده گذاشته شد.او در سال 1827 دریافت که قطرات رنگی وارد شده در آب، حتی در حالت سکون آب همچنان درون آب به حرکت در می‌آیند.آلبرت انیشتین در سال 1905 دقیقاً تشریح کرد که این حرکت در اثر فشار مولکول‌های منفرد آب بوجود می‌آید.بالاخره مشخص شد که حرکت براونی در تمام مواد وجود دارد.
.............
خبر: ورود وویجر 1 به فضای بین‌ستاره‌ای تایید شد

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای وویجر 1 ناسا به دانشمندان در تایید این موضوع کمک کرده که این سامانه وارد فضای بین ستاره‌ای شده است.
وویجر 1 سال گذشته زمانی که این فضاپیما ظاهرا هلیوسفر را در اوت سال 2012 ترک کرد، در صدر اخبار جهان قرار گرفت.هلیوسفر حباب عظیمی از ذرات باردار و میادین مغناطیسی اطراف خورشید است.
دانشمندان هم‌اکنون ورود این فضاپیما به فضای بین ستاره‌ای را تائید کردند. فضای بین‌ستاره‌ای جایی آغاز می‌شود که هلیوسفر تمام می‌شود.
این سامانه در سپتامبر سال 1977 و دو هفته پس از پرتاب وویجر 2 روانه فضا شد.این فضاپیماها با سفر بزرگ خود به جهانیان دیدگاه‌های خوبی درباره مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و قمرهای این سیارات ارائه دادند.
وویجر 2 مانند همتای دوقلویش همچنان فعال است و هم‌اکنون مسیر متفاوتی را در منظومه شمسی در پیش گرفته است.قرار است تا چند سال دیگر این سامانه همچون وویجر 1 وارد فضای بین‌ستاره‌ای شود.
.............
خبر: چه تصمیماتی را نشسته و ایستاده بگیریم؟

بر اساس پژوهش جدید، افراد به صورت ایستاده بهتر می‌توانند درباره پرسش‌های انتزاعی فکر کنند و به صورت نشسته نیز بهتر می‌توانند با موضوعات عملی برخورد داشته باشند.
محقق حاضر در این مطالعه همچنین بر این باور است نشستن در یک صندلی بلند می‌تواند برنامه‌ریزی مالی درازمدت را ارتقا دهد.
این مطالعه توسط پنکاج آگاراول از دانشگاه تورنتو اسکاربورو و مدرسه مدیریت روتمان انجام شده است.
سوژه‌های آزمایشی وی معتقد بودند زمانی که از لحاظ فیزیکی در جای بلندتری بودند، توانستند رویکرد جامع‌تری به یک تصمیم داشته باشند.
به گفته آگاروال، قراردادن قفسه‌ها در سطح بالاتر یک فروشگاه، القای ویژگی‌های غنی، کارکردهای ارجح یا عملکرد کالاهایشان را ارتقا می‌بخشد.
وی این پدیده را به "تفسیر روانی" نسبت می‌دهد. شخصی که در وضعیت تفسیر روانی بالاتری قرار دارد، تصمیمات را بر اساس پرسش‌های "چرا" اتخاذ می‌کند در حالی که ذهنی با سطح پایین‌تر بر لجستیک (آمادگاری) فوری "چگونه" متمرکز است.در این نمونه بین عبارت "چرا به این میز نیاز دارم" و "چگونه باید آن را در دفترم جا دهم" تفاوت وجود دارد.
طی شش مطالعه که شامل سوژه‌هایی در ارتفاعات مختلف بود، تیم علمی دریافت ارتفاع فیزیکی بر رویکرد جامع و بالا یا رویکرد پایین به تصمیمات موثر است.
جزئیات این مطالعه در مجله Marketing Research منتشر شد.
.............
خبر: بهبود خواص ضدخوردگی پوشش‌های غنی از «روی» توسط محققان دانشگاهی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با بهره‌گیری از فناوری نانو، خواص پوشش‌های غنی از روی را بهبود دهند.این پژوهشگران، دو خاصیت هدایت الکتریکی بالا و نفوذ پذیری پایین نانوکامپوزیت‌های پیشنهادی در طرح تحقیقاتی خود را عامل ایجاد این بهبود می‌دانند.
پوشش‌های غنی از روی به دلیل ماهیتشان، حاوی درصد بالایی از پودر روی هستند.این درصد بالا باعث افت خواص کاربردی پوشش از قبیل چسبندگی، خواص فیزیکی، مکانیکی و ایجاد حفره در آن‌ها می‌شود.وجود حفره، مصرف سریع پودر روی فعال و کاهش طول عمر پوشش را در پی دارد.در این پژوهش تلاش شده است به کمک نانوکامپوزیت پلی‌آنیلین، رس، ویژگی نفوذناپذیری (Barrier effect) این نوع پوشش‌ها با حفظ سایر خواص آن بهبود داده شود.
دکتر مرتضی ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و محقق طرح در این باره اظهار کرد: در صورت استفاده از این نانوکامپوزیت در پوشش‌های غنی از روی می‌توان عمر مفید آن‌ها را بطور قابل توجهی افزایش داد.این امر منجر به کاهش تعداد دفعات رنگ آمیزی، افزایش فاصله‌ی زمانی بین مراحل تعمیر و تعویض این پوشش و در نهایت کاهش هزینه‌ها می‌شود.
وی افزود: نتایج این تحقیقات نشان داده است که در صورت جایگزینی تنها یک درصد از پودر روی با نانوکامپوزیت پلی‌آنیلین، رس ساخته شده در این طرح، عبوردهی بخار آب به میزان بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.همچنین، پتانسیل مدار باز نمونه‌های فولادی با پوشش اصلاح شده توسط نانوکامپوزیت پیشنهادی تا مدت زمان بالایی (حدود 180 روز) در محدوده‌ای ایمن قرار خواهند داشت.
ابراهیمی درباره نحوه‌ ساخت و آزمون نمونه‌ها گفت: در ابتدا با استفاده از روش پلیمریزاسیون به کمک اکسیداسیون شیمیایی، نانوکامپوزیت‌های مختلف پلی‌آنیلین و پلی‌آنیلین، رس، در محیط دی‌اکسید کربن فوق بحرانی ساخته شد.برای این کار، نانوذرات رس به همراه منومر آنیلین و عامل اکسید کننده در یک راکتور فشار بالا در محیط دی‌اکسید کربن فوق بحرانی قرار گرفت تا نانوکامپوزیت سنتز شود.
وی ادامه داد: در این شرایط نانوذرات رس در داخل سیال فوق بحرانی متورم شده و واکنش پلیمریزاسیون انجام می‌شود.سپس فشار راکتور به صورت ناگهانی کاهش داده شد تا به فشار اتمسفر برسد.نمونه‌های ساخته شده به کمک آزمون‌های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، میکروسکوپ الکترونی نوری (TEM) و پراش پرتو ایکس (XRD) مشخصه‌یابی شدند.سپس نانوکامپوزیت‌های ساخته شده به صورت جداگانه به یک نمونه‌ آستری غنی از روی تجاری افزوده شد.
محقق طرح خاطرنشان کرد: پوشش‌های به دست آمده با ضخامت‌های یکسان بر روی ورقه‌های فولادی اعمال شد و خواص حفاظتی آن‌ها از طریق اندازه گیری تغییرات پتانسیل مدار باز و طیف‌سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS)، در طول یک سال غوطه‌وری در محلول کلرید سدیم 3.5 درصد، بررسی و با یکدیگر مقایسه شد.
ابراهیمی تصریح کرد: تصاویر SEM و TEM نمونه‌ها، نشان دهنده‌ ساختار پراکنده شده‌ نانوذرات در کامپوزیت، تحت محیط دی‌اکسید کربن فوق بحرانی است.در حالی که نمونه‌های ساخته شده در شرایط اتمسفر معمولی دارای ساختار جداشده‌ فازی هستند.
ابراهیمی در ادامه دلیل بهبود خواص مدنظر را توضیح داد و افزود: پخش مناسب نانوذرات رس در بستر پلی آنیلین و تولید نانوکامپوزیت پلی‌آنیلین ، رس عامل اصلی ایجاد خاصیت نفوذناپذیری در پوشش نهایی است. در این طرح، برای پخش مناسب و بهینه‌ نانوذرات رس در محیط پلیمری از سیال فوق بحرانی دی‌اکسید کربن استفاده کردیم.
وی افزود: در اثر این فرآیند، دی اکسید کربن فوق بحرانی بین لایه‌های نانورس نفوذ می‌کند.در حین کاهش ناگهانی فشار راکتور، انبساط سیال قرار گرفته در بین لایه‌ها، باعث جدایش لایه‌ها از یکدیگر می‌شود.در نتیجه پلیمر موجود در بین لایه‌های نانورس باقیمانده و با پوشش‌دهی سطح لایه‌ها، از به هم چسبیدن مجدد لایه‌ها جلوگیری می‌کند.
نتایج این تحقیق که حاصل همکاری دکتر مرتضی ابراهیمی، دکتر فرهاد شریف از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر اسماعیل اکبری نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت است، در مجله‌ی Progress in Organic Coatings منتشر شده است.
.............
خبر: ثبت آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی مرکز تحقیقات ژنومیک در NIH آمریکا

رئیس مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ثبت و تائید آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی این مرکز در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا NIH-NCBI خبر داد.
دکتر وحیدرضا یاسایی گفت:(NIH (National Institutes of Health متشکل از 27 موسسه ملی جداگانه و یکی از شاخه‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا است که وظیفه آن رهبری و نظارت بر تحقیقات علوم زیستی پزشکی است.
وی افزود: مؤسسه مذکور به دنبال ثبت نتایج آزمایشات تشخیصی مولکولی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (قطب علمی ژنومیک کشور) در پایگاه بانک ژن NIH، پس از انجام بررسی های کارشناسان، نتایج ارائه شده این مرکز تحقیقاتی را مورد تائید قرار داد.
رئیس مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متعاقب این تائید، درخواست ثبت آزمایشگاه های مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان آزمایشگاه ارجاعی مورد بررسی و تائید NIH قرار گرفت.
یاسایی در ادامه با اشاره به دستاوردهای علمی جدید این مرکز و ثبت 36 مورد اطلاعات ژنتیکی بیماران کشور در ژن بانک جهانی در سال 2014 اظهار داشت: این تغییرات ژنتیکی مربوط به سه سندرم نادر به نام های سندرم TAR (ژن RBM8A)، سندرم نقص چسبندگی لوکوسیت نوع 1 (LAAD1 و ژن ITGB2) و سندرم ماندیبولوآکرو دیسپلاژی (ژن LMNA) است که توسط محققان این مرکز مورد شناسایی قرار گرفت و در بانک ژن آمریکا بنام ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت شدند.
وی گفت: به تازگی آزمایشگاه تخصصی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان اولین مرکز تشخیصی مولکولی تالاسمی دانشگاهی در شهر تهران مورد تائید وزارت بهداشت قرار گرفت.
گفتنی است در حال حاضر تعداد قابل توجهی از آزمایشات تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های تخصصی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی راه اندازی شده و به خانواده های نیازمند، خدمات ارائه می دهد.علاقه مندان برای دسترسی به اطلاعات کامل در خصوص این آزمایش‌ها می توانند به پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به نشانی http://grc.sbmu.ac.ir مراجعه کنند.
.............
خبر: ساخت ماسک پنج لایه نانوالیاف توسط محققان کشور

محققان کشورمان موفق به ساخت ماسک پنج لایه نانو الیافی شدند که به ادعای آنها قابلیت به دام انداختن ذرات ریزگردها تا 0.3 میکرون (در حد ذرات اغلب آلاینده‌های هوا، باکتری‌ها و دود سیگار) را داراست.
به گفته آنها، بیشترین ذرات گرد و غبار اندازه‌ای بین 1 تا 3 میکرومتر دارند که به راحتی از ماسک‌های معمولی عبور می‌کنند اما به خوبی توسط ماسک‌های نانو الیاف گرفته می‌شوند.
از جمله مزایای ماسک‌های نانو الیاف، پیشگیری از عفونتهای ریوی و اختلالات تنفسی، قابل استفاده در محیط‌های کار صنعتی، بیمارستانی، شهرهای صنعتی و دامداری‌ها، قابلیت به دام انداختن ذرات ریزگردها تا 0.3 میکرون، وزن کم و سهولت استفاده مداوم در طول ساعات کار روزانه عنوان شده است.
نسیم شهبازی، مجری طرح ماسک پنج لایه نانو الیاف درابتدا در خصوص فناوری ساخت ماسک‌های نانوالیاف با بیان اینکه ماسک ساخته شده از چندین لایه تشکیل شده که لایه میانی حاوی نانو الیاف است، گفت:‌ پوشش نانوالیاف بر روی لایه‌های داخلی ماسک باعث حفاظت و طول عمر بیشتر لایه می‌شود و نانو الیاف به دلیل ظرافت بالایی که نسبت به الیاف معمولی دارد سطح موثر بیشتری را ایجاد کرده و ذراتی تا سایز 0.3 میکرومتر را جذب می‌کند.
به گفته وی، ریزگردها ذراتی با ابعاد میکرونی هستند که در محیط‌های کار صنعتی، بیمارستانی و شهرهای صنعتی به وفور وجود دارند و از طریق تنفس وارد ریه انسان شده و مشکلاتی را به همراه می‌آورند.
کارشناس ارشد مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ورود ذرات معلق به بدن انسان تقریبا تنها از راه مجاری تنفسی است که اثرات این ذرات کار قسمت تنفسی بدن را مختل خواهد کرد.در این راستا عفونت‌های ریوی و اختلالات تنفسی از جمله تبعات ریزگردها هستند.از این رو وجود ماسک‌های محافظی که تا حد ممکن این ذرات میکرونی را در خود محصور کند و اجازه ورود آنها به دستگاه تنفسی ندهد، ضروری به نظر می‌رسد.
مجری طرح ماسک پنج لایه نانو الیاف با بیان اینکه در این محصول از تکنولوژی نانوالیاف درساخت ماسک استفاده شده است که تا حد زیادی ذرات میکرونی را درخود حفظ کرده و مانع از ورودشان به دستگاه تنفسی می‌شود،‌ اظهارکرد: این محصول از لحاظ جذب ریزگردها و همچنین عدم نفوذ باکتری مورد آزمون قرار گرفته و با توجه به سایر تخلخل وب نانو الیاف که بین 100 تا 200 نانومتر است ریزگردها و باکتری‌های موجود در هوا قادر به عبور از وب نمی‌باشد.
به گفته وی، نانو الیاف به کار رفته در ماسک تولیدی دارای "تائیدیه حفاظت کار" و "تائیدیه نانومقیاس" از کریدور خدمات فناوری تا بازار ستاد توسعه فناوری نانو است.

نظرات : 0

ثبت نظر

35557