۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

محقق واحد علوم و تحقیقات از پلاسما سلول خورشیدی ساخت

به گزارش ICTPRESS ، سیامک محمدی محقق مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد در مورد این پروژه گفت: با توجه به گسترش تحقیقات در زمینه پلاسما و کاربردهای آن، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات از دو سال پیش فعالیت خود را در زمینه ساخت سلول های خورشیدی از طریق لایه نشانی به روش پلاسما شروع کرده است.
وی افزود: پس از دوسال تلاش بی وقفه محققان در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما به ریاست دکتر محمود قرآن نویس، اولین نمونه آزمایشگاهی سلول خورشیدی در این مرکز ساخته شد و در حال حاضر در این مرکز طبق برنامه ریزی انجام شده در مرحله افزایش بازده یا راندمان سلول هستیم.
محمدی تاکید کرد: پس از ارتقای بازده سلول به بازده مناسب، هدف نهایی ساخت نمونه صنعتی و تجاری آن است.
وی یادآور شد: اکثر ادوات و دستگاه های مورد نیاز براي ساخت سلول های خورشیدی از قبیل سورس های لایه نشانی که از تکنولوژی بالایی برخوردار است در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است.
این پژوهشگر از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از ارزان ترین و پاک ترین انرژی های تجدیدپذیر یاد کرد و گفت: با توجه به بحران انرژی در آینده و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب در کشور، انرژی خورشیدی یکی از منابع مهم تأمین انرژی خواهد بود.
وی بومی سازی ساخت خود سلولهای خورشیدی با بازده بالا براي استفاده در نیروگاه های خورشیدی و دیگر کاربری ها را از اهداف اصلی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات عنوان کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

86454