۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 30 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: اچ تی سی هم ساعت هوشمند می‌سازد
پس از ال جی، سامسونگ، موتورولا و ... حال اچ تی سی هم به جمع شرکت‌هایی پیوسته که درصدد عرضه ساعت‌های هوشمند هستند.
این ساعت که از سیستم عامل اندروید ویر بهره می‌برد به ادعای منابع مطلع طراحی هنرمندانه‌ای دارد تا افراد سختگیر و شیک پوش را هم راضی کند.صفحه مربعی با حاشیه‌های گردشده و غیر تیز به همراه بند فلزی از ویژگی های این ساعت است.
دریافت پیامک‌های گوشی و پیام های شبکه های اجتماعی، کسب اطلاع سریع از موقعیت فعلی و وضعیت ترافیکی، نمایش وضعیت آب و هوا و ... از جمله اطلاعاتی است که از طریق این ساعت ها در دسترس است.
اچ تی سی هنوز زمان عرضه این ساعت‌ها را اعلام نکرده، اما منابع مطلع از احتمال عرضه آن در اوایل زمستان امسال و در زمان تعطیلات کریسمس خبر می‌دهند.اچ تی سی در سال های اخیر در بازار گوشی‌های هوشمند از رقبایی همچون اپل، سامسونگ و حتی ال جی و موتورولا عقب افتاده و امیدوار است حداقل در بازار ساعت های هوشمند این عقب ماندگی را جبران کند.
................
خبر: هشدار اروپا به گوگل و اپل: سر بچه‌ها کلاه نگذارید

پس از هشدارهای مقامات رگولاتوری در آمریکا، اروپاییان هم به گوگل و اپل اخطار کردند که باید جلوی خریدهای غیرقانونی بچه‌ها در زمان استفاده از برنامه‌های همراه به ظاهر رایگان را بگیرند.
نیون میمکا، کمیسیونر سیاست گذاری مشتریان کمیسیون اروپا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌های این کمیسیون برای جلوگیری از پرداخت پول توسط بچه‌ها در زمان استفاده از برنامه‌های همراه و به خصوص بازی‌های همراه به نتایج خوبی رسیده ولی باید تلاش شود از آنها بهتر حفاظت شود.
این بازی ها که بر روی گوشی های اندروید گوگل و اپل عرضه می‌شوند، اگر چه به ظاهر رایگان هستند، اما بچه‌ها در زمان اجرای آنها اقلام مختلفی را برای پیشبرد بازی خریداری می کنند که این امر هزینه‌های زیادی را به والدین تحمیل می کند.البته بچه ها به علت ناآگاهی و سن و سال کم متوجه این امر نمی‌شوند.
کمیسیون اروپا به گوگل دستور داده عنوان رایگان را از بازی‌هایی که در جریان اجرای آنها هزینه هایی به کاربران تحمیل می شود، حذف کند و اپل نیز قرار است به زودی دستور مشابهی را برای فروشگاه آنلاین برنامه‌های همراه خود دریافت کند. همچنین قرار است هر دو شرکت قبل از انجام خریدهای مالی در حین اجرای برنامه‌های همراه به کاربران در این زمینه هشدار دهند.البته دو شرکت هنوز در این زمینه اظهار نظری نکردند.
................
خبر: ربات همه فن حریف خانوادگی تا 2015 از راه می‌رسد

شرکت نوپایی به نام جیبو با طراحی و عرضه یک ربات همه فن حریف به همین نام وعده داده که ساکنان خانه‌ها با استفاده از این ربات شاهد انجام هوشمندانه همه امور خود خواهند بود.
این ربات نیاز افراد به کنترل جداگانه ابزار و سیستم‌های مختلف را از بین می‌برد و با توجه به قابلیت اتصال آن به شبکه‌های مختلف به سادگی قابل مدیریت و برنامه‌ریزی است.
این ربات قادر به نشان دادن واکنش‌های انسانی و عاطفی نیز هست و همین امر آن را از نمونه‌های قبلی خود متمایز می‌سازد.این ربات توسط تیمی به سرپرستی دکتر Cynthia Breazeal از اساتید دانشگاه MIT طراحی شده است.
طراحان این ربات می‌گویند بر روی ارتقای تعامل انسانی و اجرای برنامه ها و خدمات متنوع توسط آن متمرکز شدند.در واقع این ربات تنها یک ربات کارگر نیست و می‌تواند عضوی واقعی از یک خانواده محسوب شود.ربات یاد شده به عنوان مثال می‌تواند برای بچه‌ها قصه تعریف کند و حتی فضای داستان را با حرکات دستانش تشریح کند.
یکی دیگر از کارهای جالب این ربات عکس گرفتن از اعضای خانواده یا سفارش دادن غذا بر مبنای علائق متنوع افراد است.البته این ربات اولین ربات خانوادگی نیست که قرار است سال آینده در دسترس علاقمندان قرار بگیرد. SoftBank شرکت دیگری است که از عرضه رباتی به نام Pepper در ژاپن با قابلیت های مشابه خبر داده است.
................
خبر: افزایش 28 درصدی سود خالص آی بی ام در سه ماهه دوم 2014

شرکت آی بی ام در سه ماهه دوم سال 2014 شاهد افزایش 28 درصدی سود خود بوده و کل درآمد آن در این مدت هم با رشد دو درصدی به 24.4 میلیارد دلار رسیده است.
سود خالص آی بی ام طی این مدت برابر با 4.1 میلیارد دلار بوده که نسبت به رقم 3.2 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل رشد خوبی داشته است.این شرکت به ازای هر سهمش هم 4.32 دلار به دست آورده است.
درآمد آی بی ام از محل خدمات نرم افزاری با افزایش یک درصدی به 6.5 میلیارد دلار و از بابت خدمات سخت افزاری با 11 درصد افزایش به 3.3 میلیارد دلار رسیده است.در عین حال این شرکت امیدوار است با فعال شدن در بازارهای جدیدی مانند تحلیل حجم زیاد داده‌ها، امنیت، خدمات همراه، کلود و ... منابع درآمدی خود را متنوع تر از قبل کند.
جینی رومتی مدیرعامل آی بی ام به علت این تحولات مثبت درآمدی اظهار خرسندی و اظهار امیدواری کرده که این روند در ماه های آینده هم ادامه یابد.وی از لزوم توجه به روندهای جدید تجاری در حوزه فناوری اطلاعات نیز سخن گفت.
................
خبر: چاره‌اندیشی گوگل برای قاتل باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی

گوگل در تلاش است یکی از آسیب‌پذیری‌های مرورگر کروم که باتری لپ‌تاپ‌های ویندوزی را به سرعت کاهش می‌دهد، برطرف کند.
گوگل در تلاش است یکی از آسیب پذیری‌های بحث انگیز مرورگر کروم را برطرف کند.این آسیب پذیری باعث می‌شود تا باتری لپ تاپ های ویندوز در زمان استفاده از این مرورگر به سرعت کاهش یابد.
مایکروسافت می‌گوید این مشکل تا بدان حد جدی است که اگر کاربران لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز از مرورگر کروم برای دسترسی به اینترنت استفاده کنند، شارژ باتری آنها تا 25 درصد کاهش می‌یابد.
مشکل یاد شده یک ماهی است در مرورگر کروم و در زمان استفاده از آن بر روی لپ تاپ های مجهز به سیستم عامل ویندوز شناسایی شده، اما مهندسان گوگل هنوز نتوانستند راه حلی برای این مشکل بیابند.ظاهرا تنظیمات مرورگر کروم به گونه ای است که در زمان استفاده از آن بر روی ویندوز موجب افزایش شدید فعالیت پردازنده لپ تاپ می شود.
اما دیگر مرورگرها از جمله کروم و IE خود مایکروسافت دچار چنین مشکلی نبوده و به خصوص مرورگر خود مایکروسافت به گونه ای طراحی شده که موجب صرفه جویی 10 درصدی در مصرف انرژی شود.البته مشکل یاد شده تنها در صورت استفاده از ویندوز 7 و نسخه های قدیمی تر ویندوز پیش می آید و کاربران ویندوزهای 8 و 8.1 در این زمینه مشکلی ندارند.
................
خبر: حمله تند سناتور آمریکایی به سیاست استخدامی مایکروسافت

یکی از سناتورهای جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از شرکت مایکروسافت به علت استخدام متخصصان خارجی و اخراج نیروهای کار محلی به شدت انتقاد کرد.
جف سشنز علاوه بر مایکروسافت به دیگر شرکت های فناوری آمریکایی  که ترجیح می‌دهند متخصصان ماهر خارجی را به جای شهروندان امریکایی به خدمت بگیرند به تندی حمله کرده است.
این اظهارات واکنشی به بیل گیتس مدیر عامل مایکروسافت، وارن بافت سرمایه گذار مشهور دنیای فناوری و شلدون آدلسون بوده که از کنگره به علت عدم اصلاح سیاست های مهاجرت به آمریکا انتقاد کرده بودند.این سه نفر اخیرا دیدگاه‌های خود را به طور مشترک در مقاله‌ا‌ی در روزنامه نیویورک تایمز منعکس کرده بودند.
همزمانی این رویدادها با تصمیم مایکروسافت برای اخراج 18 هزار کارمند خود در سال 2015 باعث شده انتقادها از این شرکت در میان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تندتر شود، به خصوص که مایکروسافت قصد دارد به جای این افراد متخصصان ورزیده خارجی را به خدمت بگیرد.
جف سشنز با کنایه در این مورد گفته است: اخبار روزنامه ها در مورد مایکروسافت چه بوده؟ آیا این شرکت به دنبال افزایش حقوق کارکنانش است؟ آیا این شرکت می‌خواهد افراد بیشتری را استخدام کند.نه متاسفانه اصلا از این خبرها نیست.
برخی صاحب نظران معتقدند اگر مخالفت‌ها با استخدام نیروهای ورزیده و ماهر خارجی در شرکت های بزرگ فناوری آمریکا افزایش یابد، ممکن است به جای اصلاحات در فرایندهای صدور ویزا و گرین کارت برای این افراد شاهد دشواری های بیشتر برای آنان باشیم. این در حالی است که آمریکا در حوزه‌های فناوری، مهندسی، ریاضیات و ... به شدت نیازمند استخدام نیروی کار خارجی است.
................
خبر: خداحافظی گوشی‌های سری ایکس نوکیا با اندروید
مایکروسافت قصد دارد در گوشی‌های نوکیا سری ایکس از سیستم عامل همراه ویندوز فون به جای اندروید گوگل استفاده کند و از این طریق رقبای خود را به چالش بکشد.
مایکروسافت هدف از این کار را پایین نگهداشتن قیمت تمام شده گوشی‌های نوکیا اعلام کرده است.مایکروسافت بعد از خرید واحد همراه شرکت نوکیا کنترل تمامی گوشی‌های تولیدی این شرکت و نرم افزارها و سیستم عامل های نصب شده بر روی آن را در دست گرفته است.
این شرکت قول داده کماکان از گوشی‌های سری ایکس نوکیا که قبلا عرضه شده و مجهز به سیستم عامل اندروید هستند، پشتیبانی نماید.
کارشناسان معتقدند این تحول یکی دیگر از نتایج تغییر استراتژی شرکت مایکروسافت است که چندی قبل با ارسال یک ایمیل از سوی ساتیا نادلا اعلام شد. وی در این ایمیل از تمرکز مایکروسافت بر روی فناوری‌های نوین مانند کلود و خدمات همراه خبر داده بود.
................
خبر: ساخت ابرخازن رشته‌ای با لایه‌های نانومقیاس
محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی موفق به ساخت ابرخازن رشته‌ای شدند که هم امکان عبور جریان و هم ذخیره‌سازی انرژی را دارد.
تصور کنید که لباسی بر تن داشته باشید که بتواند ادوات الکترونیکی همراه شما را شارژ کند.شاید کمی شبیه داستان‌های علمی تخیلی باشد.اما نتایج پژوهش‌های اخیر محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی نشان می‌دهد که این ایده امکان‌پذیر است.
تا کنون از کابل‌ و سیم برای انتقال اطلاعات و الکتریسیته استفاده می‌شد، اما جایان توماس و همکارانش نشان دادند که یک رشته سیم مسی سبک می‌تواند علاوه بر انتقال الکتریسیته، انرژی را نیز در خود ذخیره کند.
توماس می‌گوید: "ما برای شروع کار به سراغ سیم مسی رفتیم، اما پس از مدتی دریافتیم که باید از یک نانوساختار برای هدایت و ذخیره‌سازی استفاده کنیم. چنین سیمی می‌تواند در خودروهای برقی استفاده شود."
این گروه تحقیقاتی روی سیم مسی، یک غلاف نانومقیاس قرار دادند. این غلاف با یک آلیاژ ویژه ترکیب شده و در نهایت الکترودی ایجاد می‌کند. محققان برای ذخیره‌سازی نیاز به الکترود دیگری نیز داشتند.آن‌ها برای این کار یک لایه پلاستیک نازک روی سطح غلاف قرار دادند و روی آن را با فلز دیگری پوشاندند.برای اتصال این لایه‌ها به هم از یک ژل ویژه استفاده شد.به دلیل وجود لایه‌ عایق، رشته سیم درونی می‌تواند نقش انتقال‌دهنده‌ی جریان را ایفا کند و الکترود خارجی نیز به صورت مستقل امکان ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند.
در واقع توماس و همکارانش موفق به ساخت ابرخازنی از جنس مس شدند که هم امکان عبور جریان و هم ذخیره‌سازی را دارد.توماس معتقد است با مواد دیگر نیز می‌توان چنین ابرخازنی تولید کرد.از این رشته‌ها می‌توان برای تولید البسه و منسوجات استفاده کرد.چنین لباس‌هایی می‌توانند مجهز به یک باتری خورشیدی شده و انرژی مورد نیاز را از نور خورشید، دریافت و درون این رشته‌ها ذخیره‌سازی کنند.
توماس می‌گوید: "این پروژه بسیار جالب توجه بود. ما آن را مرحله به مرحله پیش بردیم. این که هر روز در آزمایشگاه شاهد پیش رفتن این پروژه باشم برایم بسیار جذاب بود."
این گروه تحقیقاتی روی باتری‌های یون لیتیم و ابرخازن‌های مبتنی بر نانوساختارها کار می‌کنند.
................
خبر: از خودروهای پرنده تا هواپیماهای جاسوسی در نمایشگاه هوایی فارنبرو 2014

مدل‌های مختلف خودروهای پرنده، جت‌های بدون سرنشین، مخازن سوخت انعطاف‌پذیر و سیستم‌های جدید ناوبری هواپیما بخشی از فناوری‌های معرفی شده در نمایشگاه بین‌المللی هوایی فارنبرو 2014 محسوب می‌شوند که از 23 تیر ماه افتتاح شده و 29 تیر ماه پایان یافت.
شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه صنعت هوانوردی در بیش از 1600 غرفه، آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید بازدیدکنندگان از چهل و نهمین نمایشگاه هوایی فارنبرو قرار دادند.
هواپیمای حمل و نقل نظامی A400M ایرباس برای انتقال تجهیزات نظامی، جابه‌جایی نیروها، سوختگیری هواپیماهای دیگر و نظارت الکترونیکی کاربرد دارد.
رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) موسوم به Captor-E روی نمونه اولیه جت جنگنده چندمنظوره Eurofighter Typhoon IPA5 از دیگر فناوری‌های معرفی شده در نمایشگاه هوایی فارنبرو 2014 است؛ با کمک این سیستم، خلبان جت جنگنده قادر به رهگیری دشمن بر روی رادار در زاویه 90 درجه خواهد بود.
شرکت ایتالیایی Piaggio‌ نیز پهپاد سرچکشی P.1HH را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است؛ مراحل مختلف آزمایش این پهپاد ماه فوریه (بهمن 92) با موفقیت انجام شد؛ انجام مأموریت های شناسایی و نظارت در ارتفاع 45 هزار پایی از قابلیت های مهم پهپاد P.1HH عنوان شده است.
هواپیمای بدون سرنشین و رادارگریز Taranis توسط شرکت صنایع دفاعی و هوافضای انگلیس (BAE Systems) طراحی شده است؛ این هواپیمای جاسوسی و نظارت از آخرین سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی برخوردار است که امکان دریافت دستورات بدون مشخص شدن موقعیت برای دشمن را فراهم می‌کند.
هواپیمای مسافربری Dreamliner شرکت بوئینگ بطول 80 متر و قابلیت حمل 280 مسافر، از طراحی فوق سبکی برخوردار است که امکان انجام مانور توسط خلبان را فراهم کرده و به سوخت بسیار کمتری نیاز دارد.
خودروی پرنده SkyRunner توسط محققان شرکت انگلیسی پاراجت طراحی شده است؛ این خودرو از قابلیت حرکت روی زمین و پرواز در آسمان با سرعت 88 کیلومتر در ساعت با استفاده از یک چتر نجات بزرگ شبیه پاراگلایدر برخوردار است.
................
خبر: بستنی چاپی هم از راه رسید!

تیمی سه‌نفره از دانشجویان دانشگاه ام آی تی چاپگری سه‌بعدی ابداع کردند که بستنی‌هایی با هر شکل را ظرف فقط 15 دقیقه چاپ می‌کند.
سامانه ابداعی این مبتکران بستنی را به شکل‌های دلخواه چاپ و سپس آن را با نیتروژن مایع منجمد می‌کند.
نوعی سیستم، در این سامانه، نیتروژن مایع را روی بستنی که تازه قالب‌شده افشانه می‌کند.
در واقع، برای اطمینان از این که بستنی قالب‌گیری‌شده دارای مشخصه‌های باثباتی است، دانشجویان ام آی تی خط انتقال مخلوط سرمازا را به صورت یک دایره، خمیده کردند تا این خط حول سامانه خارج‌کننده بستنی حرکت کرده و نیتروژن مایع را در اطراف آن چاپی افشانه کند.
................
خبر: بزرگ‌ترین پروژه هیبریدی انرژی تجدیدپذیر جهان رونمایی شد

خلق الکتریسیته تجدیدپذیر در منزل یا ساختمان‌های تجاری به موضوعی مهم تبدیل شده و به تازگی شرکت "فناوری‌های WindStream" بزرگ‌ترین آرایه هیبریدی بادی-خورشیدی جهان را روی سقف یک دفتر در شهر کینگستون جامائیکا نصب کرده است.
ماه ژانویه نیز بزرگ‌ترین پل خورشیدی جهان در لندن تکمیل شد و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی-حرارتی در دنیا هم در ماه بعد فعال شد و این موضوع لزوم اهمیت انرژی خورشیدی را نشان می‌دهد.
شرکت امریکایی WindStream تجهیزات تولید انرژی بادی و خورشیدی را برای شهرداری‌ها، ساختمان‌های تجاری و مالکان منازل تولید می‌کند. آرایه جدید این شرکت شامل 50 ابزار آسیاب خورشیدی است و مدل‌های مختلف این آسیاب‌های بادی هر یک مجهز به یک یا تعداد بیشتری پنل خورشیدی و سه یا تعداد بیشتری توربین هستند.
انتظار می‌رود این آرایه سالانه بیش از 106 هزار کیلووات در ساعت برق تولید کند و گفته می‌شود طی عمر 25 ساله‌اش دو میلیون دلار صرفه‌جویی مالی به همراه خواهد داشت.
................
خبر: "روزتا" در تعقیب دنباله‌دار دولایه

بر اساس آخرین تصاویر دریافتی، مقصد جدید فضاپیمای روزتا نوعی دنباله‌دار دو لایه است.
بنا بر تصاویر دریافتی از سیستم تصویربرداری علمی آنبورد OSIRIS، مقصد جدید این کاوشگر متعلق به آژانس فضایی اروپا، دنباله‌دار دولایه 67P/Churyumov-Gerasimenko نام دارد.
به گفته "هولگر سیرکس"، بازرس ارشد دوربین OSIRIS، فاصله بین دنباله‌دار و روزتا کمتر از 12 هزار کیلومتر است.
تصاویر گرفته‌شده از دوربین مزبور شکل نامعمول دنباله‌دار را نشان می‌دهد که هسته آن دارای دو بخش کاملا مجزاست و این جرم کیهانی متفاوت از دنباله‌دارهایی است که تاکنون مشاهده شده است.
دانشمندان امیدوارند به زودی اطلاعاتی درباره ویژگی‌های فیزیکی و معدنی دنباله‌دار به دست آورند. این مشخصه‌ها به تعیین این موضوع کمک می‌کنند که آیا بدنه و سر دنباله‌دار مورد بحث از پیش دو بدنه منفرد بودند یا خیر.
................
خبر: درمان بیماری‌های مزمن با دندان شیری

دانشمندان از سلول‌های بنیادی دندان شیری برای درمان بیماری‌های مزمن بهره می‌برند.
با کشف سلول‌های بنیادی در دندان‌های شیری طی چند سال اخیر، نوعی منبع سلول بنیادی در دسترس شناسایی شده است.
دکتر "او شانکر" از مؤسسه علم پزشکی BHU هند معتقد است سلول‌های بنیادی را می‌توان از هر استخوان بدن و همچنین دندان شیری و خون دریافت کرد.
به گفته وی، اشتقاق این سلول‌ها از دندان‌های شیری دارای مزیت‌های فراوانی است زیرا سلول‌های بنیادی دندان پتانسیل درمان بیماری‌های مختلف در آینده از قبیل بیماری قلبی و سرطان خون را دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند دندان جدید و استخوان آرواره را رشد دهند.
سلول‌های بنیادی دندان جدای از این که قابل‌دسترس‌ترین سلول‌های بنیادی به شمار می‌آیند، دارای فوائد پزشکی مهم در طراحی درمان‌های مختلف جدید هستند.افزون بر این، استفاده از سلول‌های بنیادی خود فرد در درمان‌های پزشکی به معنای خطر پایین‌تر پس‌زنی آن‌ها توسط بدن و کاهش نیاز به داروهای قوی است که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند.
بر اساس تحقیقات انجام‌شده، سلول‌های بنیادی دندان در میان قدرتمندترین سلول‌های بدن انسان قرار دارند و در مقایسه با سلول‌های مشتق‌شده از دیگر بافت‌های بدن، سریع‌تر تکثیر می‌شوند. 
................
خبر: وحشتناک‌ترین استخر جهان ساخته شد

وحشتناک‌ترین استخر جهان به نام FloWave در دانشگاه ادینبورگ و با هدف آزمایش فناوری‌های توربین‌های موجی ساخته شد.
امواج پیچیده، جریان‌های سریع و بزرگ آب در این استخر آن را به تجهیزات آزمایشی در سطح جهانی برای دستگاههای انرژی دریایی تبدیل می‌کند.
استخر جدید 25 متر عرض و دو متر عمق دارد و امواج و جریانات خطوط ساحلی سراسر بریتانیا، اروپا و دیگر نقاط جهان را بازخلق می‌کند.نام کامل این استخر "تجهیزات تحقیقاتی انرژی اقیانوسی FloWave" اعلام شده و می‌تواند امواجی با 28 متر ارتفاع و جریان‌هایی با سرعت بیش از 14 گره دریایی را با استفاده از 2.4 میلیون لیتر آب شبیه‌سازی کند.
این تجهیز 16.3 میلیون دلاری برای محققان و شرکای صنعتی و با هدف طراحی ابزار تمام‌سایزی همچون مولدهای انرژی جزر و مد و آب طراحی شده است.می‌توان از ابزار جدید برای آزمایش پلت‌فرم بادی آن سوی ساحل شناور و کشتی‌ها استفاده کرد.
با آزمایش ابزار دریایی در یک آکواریوم، محققان می‌توانند به موفقیت‌هایی ظرف چند روز یا چند هفته در مقایسه با ماه‌ها یا سال‌ها آزمایش در آب باز دست یابند.این توسعه سریع می‌تواند محصولات انرژی پاک را با خطر پایین و به صورت سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر به بازار عرضه کند.
................
خبر: آشکارساز موشکی به جنگ مالاریا می‌رود

نوعی سخت‌افزار نظامی پیشرفته موسوم به آشکارساز موشکی ضدتانک به زودی برای مقابله علیه مالاریا به کار می‌رود.
مالاریا یکی از مرگبارترین بیماری‌های دنیاست و تیمی از دانشمندان شامل محققان دانشگاه ملبورن از نوعی آشکارساز نظامی برای شناسایی سریع انگل‌های مالاریا در خون استفاده می‌کنند.
آشکارساز موشکی مزبور در اصل در جنگ‌افزار شناسایی دشمن و موشک‌های حرارتی ضدتانک به کار می‌رود و اطلاعات بسیار دقیقی را درباره ناحیه‌ای خاص ظرف چند دقیقه ارائه می‌دهد.آشکارساز مزبور می‌تواند معیار جدیدی برای آزمایش مالاریا را ارائه دهد.
رویکرد جدید مبتنی بر طیف‌سنج FITR است که اطلاعاتی را درباره چگونگی ارتعاش مولکول‌ها ارائه می‌دهد.محققان همچنین از آشکارساز تصویربرداری FPA برای شناسایی گلبول‌های قرمز آلوده به انگل مالاریا بهره بردند.
این آشکارساز با یک میکروسکوپ تصویربرداری‌کننده مادون‌قرمز جفت می‌شود و به تیم علمی امکان شناسایی اولیه مراحل انگل را در گلبول قرمز منفرد داد.علائم مادون‌قرمز اسیدهای چرب انگل‌ها، دانشمندان را قادر به شناسایی انگل در مراحل آغازین و تعیین تعداد انگل‌ها در خون کرد.
آزمایش جدید علاوه بر حساسیت بالا، فواید زیادی دارد از جمله این که تشخیص خودکار را ظرف چهار دقیقه فراهم می‌کند، به تکنسین متخصص نیازی ندارد و می‌تواند انگل را در گلبول قرمز منفرد شناسایی کند.
مالاریا سالانه 1.2 میلیون نفر را به کام مرگ می‌برد و شناسایی انگل‌های آن در مراحل آغازین عفونت دشوار است.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Analyst منتشر شد.
................
خبر: موفقیت محققان در تولید ساختار چند لایه گرافنی با ویژگی جدید

یک تیم تحقیقات بین‌المللی با استفاده از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی (STM) موفق به جا‌به‌جا کردن لایه‌ها در گرافن شده است و در نهایت ساختار چند لایه گرافنی با خواص الکترونیکی ویژه ایجاد کردند.
پژوهشگران ژاپنی و اسپانیایی دریافتند که با استفاده از میدان الکتریکی می‌توان توالی لایه‌ها در گرافن را تغییر داد. این بدان معناست که با این روش می‌توان گرافن شبه فلزی را به گرافن نیمه‌هادی منتقل کرد.این کار تنها با اعمال ولتاژ انجام می‌شود.با این یافته محققان می‌توانند ادوات الکترونیکی مختلف را با استفاده مواد کربنی تولید کنند.
گرافن ماده‌ای ورقه‌ای شکل از کربن است که ضخامتی در حد یک لایه اتمی دارد.این ماده‌ شبه فلزی، فاقد باندگپ است. چندلایه‌های گرافنی تفاوت بارزی با تک‌لایه‌های گرافنی دارند به‌ طوری که می‌توان با اعمال میدان الکتریکی، باندگپ بزرگی روی آن‌ها ایجاد کرد.زمانی که چندلایه‌ گرافن روی هم قرار می‌گیرند، پیکربندی آن‌ها تغییرکرده و ساختارهایی نظیر برنال یا رومبوهدرال ایجاد می‌کنند.
پیکربندی برنالی زمانی ایجاد می‌شود که لایه A روی B قرارگیرد.پیکربندی ABA کمترین انرژی را در میان دیگر ساختارها دارد.گرافن به این نوع پیکربندی، در شرایط عادی، گرایش بیشتری دارد. با این حال پیکربندی‌های با انرژی بالاتر نظیر رومبوهدرال نیز وجود دارد، در این ساختارها شبکه لایه بالایی روی مرکز هگزاگونال لایه زیرین قرار می‌گیرد.
این دو پیکربندی از نظر خواص الکترونیکی با هم تفاوت دارند، به‌ طوری که با اعمال میدان الکتریکی عمود بر ورق گرافنی تقارن لایه‌ها از بین می‌رود؛ بنابراین چیدمان لایه‌ها نقش مهمی در بروز خواص الکتریکی در لایه‌های گرافن دارد. زمانی که میدان الکتریکی به سه لایه گرافنی اعمال می‌شود، انرژی رومبوهدرال کمترین انرژی را دارد. این به دلیل باز شدن باندگپ آن است.
این که بتوان مرز دانه‌ها را در گرافن کنترل کرد، ابزار مفیدی برای تولید ساختارهای گرافنی با خواص منحصربه فرد است.پژوهشگران MIT، دانشگاه هاروارد ، مؤسسه‌ ملی علم مواد در سوکوبا و ICMM-CSIC مادرید موفق شدند تا با استفاده از الکترود گیت، خواص الکتریکی سه لایه‌های گرافنی را تغییر دهند.
پژوهشگران این پروژه با استفاده از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی لایه‌های گرافن را جابه‌جا کرده و ساختاری با ویژگی‌های الکتریکی از پیش‌ تعیین شده ایجاد کردند.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه‌ Nature Materials به چاپ رسیده است.
................
خبر: روشی برای تقویت ساختاری لایه‌های گرافن- نیترید بور
محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ارائه‌ روشی برای تقویت ساختاری لایه‌های گرافن - نیترید بور شدند.این گروه برای این کار از پرتو نور مرئی استفاده کردند که بدون قربانی کردن هدایت الکتریکی گرافن، خواص الکترونیکی آن را اصلاح می‌کند.
گرافن به‌ عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای جایگزینی سیلیکون در صنعت الکترونیک است.با وجود این که این ماده باندگپ ندارد، اما هدایت الکتریکی بالایی دارد.یکی از مشکلات گرافن آن است که نمی‌توان آن را خاموش و روشن کرد؛ ویژگی که برای ساخت ترانزیستور بسیار مهم است.
روش‌های مختلفی برای غلبه بر این مشکل ارائه شده‌ است.یکی از این روش‌ها، ادغام گرافن با لایه‌ی نازکی از جنس نیترید بور است.با این کار، هدایت الکتریکی گرافن حفظ شده و در عین حال می‌توان از آن در ساخت ادوات الکترونیکی استفاده کرد.با این حال اصلاح خواص الکترونیکی دولایه گرافن- نیترید بور کاری چالش ‌برانگیز بوده است.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان خواص الکترونیکی لایه‌های گرافن نیترید بور را با استفاده از پرتو نور مرئی اصلاح کرد.فنگ وانگ و همکارانش روی روش مبتنی بر نور، برای تقویت ساختار گرافن نیترید بور تحقیق کردند.آن‌ها موفق به ایجاد اتصال p-n و چند تقویت دیگر روی این لایه‌ها شدند.این در حالی است که هدایت الکترون در این ساختارها همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند.
وانگ می‌گوید: "ما نشان دادیم که نور مرئی می‌تواند برای ایجاد یا حذف تقویت ساختاری در لایه‌های گرافن نیترید بور استفاده شود، بدون این که هدایت بالای الکترونی قربانی شود.استفاده از نور مرئی قدرت عمل بالایی به ما می‌دهد در حالی که نیاز به مراحل چندگانه، نظیر آنچه که در تقویت شیمیایی وجود دارد، نباشد. همچنین با این روش می‌توان الگوهایی را که در حالت عادی با روش‌های دیگر قابل اعمال نیست، ایجاد کرد."
نیترید بور ساختاری شبیه گرافن دارد؛ بنابراین ترکیب این دو ماده می‌تواند منجر به تولید ترکیبی با خواص جالب توجه شود.کلید موفقیت این ترکیب، یافتن روشی برای تقویت آن است.روشی که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده است، ملزومات موردنظر محققان را داراست.تابش نور مرئی به لایه گرافن نیترید بور می‌تواند منجر به اصلاح خاصیت انتقال الکترون در گرافن شود که این کار با توزیع بار روی سطح نیترید بور انجام می‌شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Photoinduced doping in heterostructures of graphene and boron nitride در نشریه‌ Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.
................
خبر: پروتزهایی که با نمونه واقعی مو نمی‌زنند!
یک شرکت آلمانی متخصص در زمینه پروتزهای منحصربفرد انگشت، دست و پا، یک انگشت سیلیکونی مصنوعی ساخته که بسیار شبیه نمونه واقعی است.
این کار محصول فری الکس اشتاموس و کریستوف براون از شرکت Prosthesenwerk است.
به گفته محققان، تفکر پشت طراحی‌های آنها، ساخت کارهای پروتز سیلیکونی هنرمندانه است.
هر کدام از این پروتزها بطور جداگانه طراحی و ساخته می‌شود تا از رنگ پوست درست برای منطبق کردن با پوست فرد و همچنین راحتی آن اطمینان حاصل شود.از این رو زمان ساخت هر پروتز بسته به مورد آن متغیر است.
به گفته سازندگان، ناخن ‌انگشتان دست و پا از اکرلیک ساخته می‌شود که امروزه در آرایشگاهها برای طراحی ناخن مصنوعی مورد استفاده است.
اگرچه به اذعان سازندگان، محصولات آنها آنقدر که واقعی نشان می‌دهند کارا نیستند و از این جهت، پروتزهای دارای بیونیک داخلی بهتر عمل می‌کنند.
قیمت این پروتزها از 1460 پوند تا 5000 پوند بسته به نوع و زمان ساخت آن متغیر است.
................
خبر: چاپ یک قایق با بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی جهان
مهندسان چینی به منظور برجسته‌سازی کارکردهای بالقوه بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی‌شان در جهان، یک قایق را با آن چاپ کردند.
این قایق تمام کاربردی دو بزرگسال را در خود جای می‌دهد و توسط "مرکز طراحی نوآوری صنعتی" در چین ساخته شده است.
چاپگر بزرگ چینی‌ها قابلیت چاپ با مواد مختلف و به صورت تمام‌رنگی را دارد.وزن آن 15 تن اعلام شده و می‌تواند اشیایی دارای طول تا چهار متر و با ارتفاع و عرض دو متر را چاپ کند.
قایق سه‌بعدی پلاستیکی یکی از نخستین اجسامی است که توسط این چاپگر ساخته شده و تیم علمی هنوز هزینه چاپ آن را اعلام نکرده‌ است. این قایق دارای دو متر طول و 0.8 متر عرض بوده و تقریبا 35 کیلوگرم وزن دارد.
................
خبر: موفقیت محققان کشور در تولید کرم لاغری موضعی از عصاره شیرین بیان

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت کرم لاغری موضعی با استفاده از عصاره شیرین بیان شدند.
این اختراع به همت دکتر حسین عرفایی، استاد گروه فارماسوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شماره 80188 در اداره اختراعات به ثبت رسیده است.
دکتر حسین عرفایی در خصوص این اختراع گفت: این کرم بر مبنای بلوکه کردن آنزیم 11 بتا هیدروکسی استروئید دهیدروژناز توسط اسید گلیسرتنیک موجود در عصاره ریزوم گیاه شیرین بیان استوار است و درنتیجه موجب کاهش فراهمی کورتیزول در سطح سلول‌های چرب (adipocytes) می‌شود.
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ در این کرم موضعی با استفاده از مکانیسم‌های تعریق موضعی با روغن‌های حامل پوشش دهنده و مواد گیاهی تعریق کننده و وجود جذب افزاها در حامل، موجب جذب سریع ماده می‌شود.
عرفایی تصریح کرد: کارآزمایی بالینی این کرم با مقایسه با دارونما (placebo) نشان داد که بر فشار خون تاثیر نداشته و پس از 7 تا 10 روز از مصرف روزی حداقل دوبار برموضع مورد نظر موجب کاهش چربی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس ضخامت لایه چربی زیر پوستی می‌توان تا شروع به چروکیده شدن پوست از این کرم موضعی استفاده کرد، تصریح کرد: بر اساس کارآزمایی‌های بالینی انجام شده، استفاده از این کرم لاغری هیچ عارضه‌ای نداشته است.

نظرات : 0

ثبت نظر

15514