۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 31 تير ماه

خبر: مژده دانشمندان درباره درمان‌های جدید ایدز و هپاتیت C
دومین روز کنفرانس بین‌المللی ایدز 2014 با برگزاری نشست‌های عمومی روزانه، ایراد سخنرانی و گرامیداشت یاد جمعی از محققان فقید حوزه مقابله و درمان ایدز پیگیری شد.
نمایندگان سازمان‌هایی که همکاران خود را در سانحه خطوط هوایی مالزی از دست دادند ، سازمان بهداشت جهانی، صندوق جهانی ایدز، Stop AIDS Now، شرکت بهداشت زنان و مؤسسه بهداشت جهانی و توسعه آمستردام ، با پیوستن به 11 مدیر قبلی، فعلی و آینده جامعه بین‌المللی ایدز (IAS)‌، یاد و خاطره همکاران فقید خود را گرامی داشتند.
پروفسور "فرانسوا باره سینوسی" رئیس کنفرانس بین‌المللی ایدز 2014 و رئیس انجمن بین‌المللی ایدز تأکید کرد: اینجا هستیم تا نتیجه دستاورد همکارانی که دیگر در بین ما نیستند را پیگیری کنیم؛ یاد و خاطره این عزیزان را برای همیشه در قلبمان زنده نگه می‌داریم.
به گفته "باره سینوسی"، برنامه فوق العاده‌ای برای مقابله با گسترش ایدز آغاز شده است؛ بر اساس گزارش برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) که چند روز قبل منتشر شد، بیش از 14 میلیون نفر با عفونت اچ‌آی‌وی در کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط تحت درمان قرار گرفتند و زندگی هزاران نفر نجات پیدا کرده است، اما این تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند.
پروفسور "شارون لوین" یکی از دیگر روسای کنفرانس ایدز 2014 نیز خاطر نشان کرد: طی هفته جاری خبرهای خوبی از پیشرفت‌های بدست آمده درخصوص درمان‌های جدید هپاتیت C و سل خواهیم شنید که عفونت‌های قابل توجه در بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی محسوب می‌شود؛ امیدوارم آنچه در کنفرانس ملبورن مشاهده کرده و خواهید شنید، بسرعت به اقدامات درمانی تبدیل شوند تا بتوانیم شاهد پایان کابوس اچ‌آی‌وی در جهان باشیم.
در کنفرانس مطبوعاتی که صبح روز گذشته ، دوشنبه ، برگزار شد، پروفسور "لوین" از تمرکز تلاش‌ها برای درمان اچ‌آی‌وی و توسعه درمان‌های جدید که منجر به بهبودی کامل بیماران شود، خبر داد.
نتایج جدیدترین مطالعه و یافته‌ها نشان می‌دهد، امکان بیدار کردن مخزن ویروس و تولید مقادیر کافی از ویروس برای ترک سلول وجود دارد که در این حالت ویروس برای سیستم ایمنی بدن قابل مشاهده خواهد شد.
در طی نشست‌های عمومی روز دوشنبه 21 ژوئیه (30 تیر) نیز "سلیم عبدالکریم" از آفریقای جنوبی، "لیدیا مونگررا" از اوگاندا و "جینتانت آنانورانیچ" از تایلند با محوریت "ایدز؛ اکنون کجا هستیم؟" سخنرانی کردند.
عصر دیروز نیز سمپوزیوم‌های مختلفی تحت عنوان زمان تاخیر و مخازن ویروسی، عفونت همزمان سل در بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، آینده علم در پاسخ جهانی به اچ‌آی‌وی، حرکت جهانی برای پایان اپیدمی ایدز تا 2030 برگزار شد.
.....................
خبر: آیا جهان ما حبابی در میان حباب‌های دیگر است؟
دانشمندان معتقدند جهان شاید یک حباب در میان دریایی کف‌آلود از دیگر جهان‌های حبابی باشد.
این محققان امیدوارند مجموعه‌ای جدید از آزمایشات بتواند دیدگاه جدیدی را درباره نظریه "چندجهانی" ارائه دهد که بر اساس آن، جهان کنونی فقط یکی از چند جهان است.
آن‌ها مدعی‌اند نخستین شبیه‌سازی را برای آزمایش نظریه چندجهانی خلق کردند.
دانشمندان "مؤسسه فیزیک نظری Perimeter" در کانادا بر این باورند نظریه چندجهانی از ایده وجود خلا در آغاز زمان نشات گرفته و این خلا مملو از انرژی تاریک، انرژی خلا، میدان تورمی یا میدان هیگز بود.
به گفته محققان حاضر در این مطالعه، مانند آب یک استخر، این انرژی زیاد شروع به تبخیرشدن کرد و حباب‌هایی را شکل داد؛ هر حباب شامل خلا دیگری بود که انرژی آن پایین‌تر بود.
این انرژی حباب‌ها را منبسط کرده و در نتیجه تعدادی از حباب‌ها با یکدیگر برخورد و حباب‌های ثانویه‌ای را تولید کردند.هر یک از این حباب‌ها یک جهان بود و در این تصویر، جهان حبابی در دریایی کف‌دار از جهان‌های حبابی است.
....................
خبر: تعجب دانشمندان از سکوت خورشید

آرام‌بودن خورشید در چرخه 11 ساله‌اش و درست زمانی که باید در اوج فعالیت باشد، دانشمندان را سر در گم کرده است.
چند هفته پیش، این ستاره دارای لکه‌های خورشیدی بود اما هم‌اکنون در حال سپری کردن روزهایی است که حتی یک لکه تاریک نیز تولید نمی‌کند.تونی فیلیپس، فیزیکدان خورشیدی، نام این دوران را "رخداد سکوت کامل" گذاشته است.لکه‌های خورشیدی توجه دانشمندان را به خود معطوف می‌کنند زیرا بخشی از خورشید را برجسته می‌سازند که در آن فعالیت خورشیدی پی‌ریزی می‌شود.
14 اوت سال 2011 نیز خورشید کاملا فارغ از لکه بود اما همین سال فعالیت خورشیدی در مجموع بالا بود.با این حال، هنوز مشخص نیست دوران کنونی خورشید با آن دوران شباهت دارد یا خیر.
به گفته فیلیپس، چنین رویدادی نشان می‌دهد فیزیکدانان خورشیدی هنوز قادر به پیش‌بینی عملکرد خورشید نیستند."الکس یانگ" از مرکز پرواز فضایی گودارد نیز چنین دیدگاهی را ابراز داشت.
....................
خبر: تولید ماده جدید برای پیچاندن نور

دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا به راز پیچاندن ارادی نور پی بردند.
این آخرین گام در توسعه فوتونیک به عنوان جایگزینی سریع‌تر، فشرده‌تر و نیازمند کربن کمتر برای ابزار الکترونیکی است.
دانشمندان آخرین ماده از مواد موسوم به "متامواد" را خلق کردند که ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای را بر خلاف مواد طبیعی از خود بروز می‌دهد.ماده جدید دانشکده تحقیقاتی فیزیک و مهندسی دانشگاه ملی استرالیا با چرخاندن قطبیت نور در آن پیچش ایجاد می‌کند.
ابزار الکترونیکی مسئول دو درصد تولید کربن در سراسر زمین به شمار می‌آیند و مواد فوتونیک قادر به کاهش قابل‌توجه این میزان هستند.
پیش‌تر، نوری که توسط فیبر نوری حمل می‌شود، جایگزین الکتریسیته در حمل سیگنال‌ها طی فواصل طولانی شده و گام بعدی تولید آنالوگ‌های نوری تراشه‌های رایانه‌ای الکترونیکی است که این امر از طریق کنترل ویژگی‌های نور مانند قطبیت امکان‌پذیر است.
مشخصه‌های قابل‌توجه ماده مصنوعی جدید را می‌توان در صنعت فوتونیک به کار برد.قطعات کوچکی از این ماده می‌تواند جایگزین آینه‌ها و مجموعه لنزها شود و این مینایتورسازی به خلق ابزار فشرده‌تر اپتوالکترونیک مانند نسخه نورمحور فرستنده الکترونیکی خواهد انجامید.
خبر: نقشه‌برداری از یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های حیات و سرطان

دانشمندان ساختار یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پروتئین‌های حاضر در تقسیم سلولی را آشکارسازی کردند.
تقسیم سلولی فرآیندی بنیادین در حیات و همچنین رشد سرطان است.
تصاویر این پروتئین بزرگ در جزئیات بی‌سابقه درک دانشمندان را از چگونگی نسخه‌برداری دقیق سلول‌ها از کروموزوم‌هایشان و تقسیم آن‌ها را متحول می‌کند و در آینده منجر به ارائه داروهای جدید برای درمان سرطان خواهد شد.
تیمی از "موسسه تحقیقات سرطان" در لندن و "آزمایشگاه زیست مولکولی" شورای تحقیقات پزشکی کمبریج، نخستین تصاویر دقیق از مولفه APC/C را خلق کردند.این پروتئین طیفی از وظایف حیاتی مرتبط با تقسیم غیرمستقیم هسته سلول را انجام می‌دهد.طی فرآیند تقسیم، سلول از کروموزوم‌های خود نسخه‌برداری کرده و آن‌ها را در دو سلول جداگانه قرار می‌دهد.
چنین روندی در تقسیم سلولی تمامی گیاهان و حیوانات انجام می‌شود و کشف ساختار آن می‌تواند به درمان‌های جدید برای سرطان بیانجامد که فرآیند عادی تقسیم سلولی را برای تولید هزاران نسخه از سلول‌های سرطانی مضر قبضه می‌کند.
در مطالعه انجام‌شده، محققان پروتئین انسانی APC/C را بازسازی کردند و برای انجام این مهم از طیفی از میکروسکوپ الکترونی و نرم‌افزار تصویرگر‌ برای تجسم‌بخشی به آن در تفکیک‌پذیری کمتر از یک میلیاردم متر بهره بردند.این تفکیک‌پذیری به اندازه‌ای کارآمد بود که به دانشمندان امکان مشاهده ساختار ثانویه یا مجموعه‌ای از بلوک‌های سازنده‌ای را داد که برای تشکیل هر پروتئین ترکیب می‌شوند.
مطالعه پیشین به رهبری همین تیم تحقیقاتی سازه کروی APC/C را در تفکیک‌پذیری بسیار پایین‌تری نشان داده بود و ساختار ثانویه را نیز ترسیم نکرده بود.هر یک از زیرواحدهای پروتئین مزبور با دیگر واحدها در نقاط مختلف چرخه سلولی ترکیب می‌شوند و به آن امکان کنترل طیفی از فرآیندهای تقسیم سلولی شامل پی‌ریزی تکثیر دی‌ان‌ای را می‌دهد.
جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.
خبر: افشای نقش ضروری اقیانو‌س‌ها در حیات فرازمینی

محققان دانشگاه ایست انگلیا گام مهمی را برای کشف امکان وجود حیات در سیارات دیگر برداشته‌اند.
این مطالعه نقش حیاتی اقیانوس‌ها در آب و هوای سیارات زمین‌مانند را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که تاکنون محاسبات رایانه‌ای در مورد آب و هوای زیست‌پذیر روی سیارات زمین‌مانند، بر جو آن‌ها متمرکز شده بودند.
بر اساس یافته‌های جدید، وجود اقیانوس‌ها برای ثبات و زیست‌پذیری بهینه، حیاتی است.
تیم تحقیقاتی حاضر در این مطالعه، یک الگوی رایانه‌ای شبیه‌سازی‌شده‌ از چرخه اقیانوسی را روی یک سیاره زمین‌مانند فرضی و پوشیده از اقیانوس خلق کرد.دانشمندان چگونگی سرعت‌های چرخش سیاره‌ای مختلف بر انتقال حرارت را با در نظر گرفتن وجود اقیانوس‌ها بررسی کردند.
پروفسور دیوید استیونز در این باره گفت: تعداد سیارات در حال کشف در خارج از منظومه شمسی به سرعت افزایش می‌یابد و این تحقیق به تعیین توانایی یا عدم‌توانایی این سیارات در حفظ حیات بیگانه کمک می‌کند؛ این در حالی است که تاکنون اکثر مدل‌های زیست‌پذیری از تاثیر اقیانوس‌ها بر آب و هوا غافل مانده بودند.
استیونز ادامه داد: اقیانوس‌ها دارای ظرفیت بالایی برای کنترل آب و هوا هستند و موجب می‌شوند دمای سطحی در هنگام گرمای خورشید به کندی به تغییرات فصلی واکنش نشان دهد.آن‌ها باقی‌ماندن حرکت دمایی یک سیاره در سطوح قابل‌تحمل را تضمین می‌کنند.
دانشمندان دریافتند گرمای منتقل‌شده توسط اقیانوس‌ها اثر عمده‌ای بر توزیع دما در سراسر یک سیاره دارد و امکان زیست‌پذیری ناحیه وسیع‌تری از آن را ممکن می‌کند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrobiology منتشر شد.
خبر: مصرف داروهای ضد تشنج در دوران بارداری زنگ خطر بروز اختلالات مغزی در کودکان
یافته‌های پژوهشی حاکیست: مصرف برخی داروهای ضد تشنج در دوران بارداری خطر اختلالات مغزی مشاهده شده در کودکان را افزایش می‌دهد.
محققان دانشگاه بیرمنگام در استرالیا دریافتند مشکلات مغزی در کودکان مادرانی که سدیم والپروات (VPA) در دوران بارداری استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران است.
در تحقیقات پیشین مشخص شد داروهای ضد تشنج خاص خطر ابتلا به اوتیسم و اختلالات عصبی یا شکاف کام را افزایش می‌دهد. هم اکنون محققان به مادرانی که تحت درمان با داروهای خاص هستند، هشدار تغییر روش درمان برای پیشگیری از عوارض مضر آنها را اعلام می‌کنند.
در این تحقیق، محققان اسکن‌های مغزی با وضوح بالا در مادران با سابقه هفت ساله مصرف داروی VPA در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دادند.
آنان دریافتند مصرف داروهای ضد تشنج در دوران بارداری موجب افزایش ضخامت قشر مغز در شکنج قدامی چپ، رکتوس و فقدان نواحی مغزی مربوط به زبان در کودک شده است.
دکتر آماندا وود، محقق این تحقیق اظهار کرد: این تحقیق کوچک آغاز مهم‌ترین مرحله در تشخیص تاثیر VPA در دوران بارداری بر مغز جنین است.
وی در ادامه افزود: VPA برای مادران مبتلا به صرع داروی بسیار مهمی است و در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
نتایج این تحقیق در نشریه سالانه بالینی مغز و اعصاب منتشر شده است.
خبر: ربات درمانگر برای اختلالات روانی کودکان تولید شد

در عصر مدرنیته، ربات های مختلفی با کارکردهای متفاوت ساخته می شوند، اما در این میان ربات های بسیاری نیز برای مصارف پزشکی و درمان اختلالات به مرحله تولید می رسند.
کودکان بسیاری به اختلالات روانی مبتلا هستند که گاهی تا پایان عمر با آن دست به گریبان هستند. ترس از اجتماع، عدم تمایل به بازی های گروهی یا خجالتی بودن یکی از اختلالاتی است که خانواده های بسیاری با آن روبرو هستند.کودکانی که از اجتماع و محیط بیرون می ترسند به سختی محیط خانه را ترک می کنند و ترجیح می دهند که همیشه نزد والدین و در محیط بسته خانه بمانند اما این اختلال می تواند تاثیرات منفی و جبران ناپذیری را در آینده کودکان به همراه داشته باشد.
محققان مؤسسه فناوری جورجیا موفق به ساخت ربات منحصر به فردی شدند که با رفتار خود می تواند کودکان را از محیط انزوا و همینطور ترس از اجتماع خارج کند.محققان معتقدند این ربات برتر از هرگونه درمانی است و می تواند تاثیر مضاعف و متمایزی بر کودکان داشته باشد.در ابتدا، کودکان با این ربات نیز همانند سایرین برخورد می کردند و از ارتباط مستقیم یا صحبت با آن خودداری می کردند اما به مرور زمان دوستی صمیمی بین آنها شکل گرفت.این ارتباط دوستی نتیجه ای جز دور کردن کودکان از دنیای کوچک و تاریک تنهایی به سوی دنیای اجتماعی در برنداشت.
کودکان و ربات به بازی های دو نفره می پرداختند.در حین بازی ها، کودک آموخت که برای آغاز بازی های دو نفره باید به دست یار خود(ربات) نگاه کند، در نتیجه اگر زمانی هم در انجام کاری مردد می شد بلافاصله به ربات می نگریست و ربات راه صحیح را به او نشان می داد.کودک به همراه ربات در مهمانی ها حضور پیدا کرده و زمانی که سوالات مختلفی از ربات پرسیده می شد، کودک نیز تصمیم می گرفت تا به کمک یار خود بشتابد و برخی سؤالات را او پاسخ دهد.
این موضوع یکی از تئوری هایی است که در کتاب داروین آمده است.داروین در این کتاب آورده است، انسان هیچ چیز را فرا نمی گیرد جز اینکه در فواصل متداول به آن نگاه کند.محققان در بررسی های خود پی بردند که کودکان به توصیه ها یا گاهی سرزنش های والدین در رابطه با برقراری ارتباط با محیط بیرونی نه تنها گوش نمی دهند بلکه هر چه بیشتر در پیله تنهایی خود فرو می روند.اما با راهکار داروین و ساخت این ربات، کودکان هر روز از دنیای تنهایی فاصله بیشتری گرفتند.
پرفسور"آیانا هوارد"، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "به دلایل مختلفی از ربات ها در این تحقیق استفاده کردیم زیرا ربات ها همانند انسان در اثر تکرار مداوم خسته نمی شوند و دارای صبر و شکیبایی هستند که باعث برتری آنها نسبت به انسان ها می شود.ما نیاز به شخص متفاوتی داشتیم که کودکان بتوانند به سادگی با وی ارتباط برقرار کنند زیرا تحقیقات نشان می داد که کودکان با خانواده خود به سادگی در برقراری این ارتباط همکاری نمی کردند."
وی در پایان می گوید:" پس از اجرای این طرح و گذشت زمان، کودکان از روزهای اولیه خود فاصله گرفتند."
خبر: رشد ابزار ردگیری مخفیانه کاربران وب

علیرغم نگرانی‌های گسترده، ابزار و برنامه‌های مختلفی که به طور مخفیانه برای بررسی عادات کاربری کاربران وب مورد استفاده قرار می‌گیرند در حال رشد هستند.
این برنامه‌ها که به سختی قابل شناسایی و بلوکه کردن هستند در زمان استفاده افراد از امکانات فضای مجازی به دقت تمامی فعالیت‌های انجام شده را ثبت می‌کنند و این اطلاعات گرانبها را در اختیار طراحان خود می‌گذارند.
گزارشی که توسط مؤسسه Pro Publica منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت‌های تبلیغاتی و آگهی دهندگان جدی ترین حامیان استفاده از چنین ابزاری هستند و از این طریق دست به ارسال آگهی‌های هدفمند برای کاربران مختلف می زنند. این شرکت ها علیرغم همه ادعاهایشان اهمیتی به حفظ حریم شخصی کاربران خود نمی‌دهند.
این ابزار صرفا از کوکی‌های ذخیره شده بر روی رایانه های کاربران استفاده نمی‌کنند، چون این کوکی‌ها به سادگی قابل پاک شدن یا بلوکه شدن هستند.در نتیجه به کارگیری همین روش‌های پیچیده بلوکه کردن یا پاک کردن ابزار کنترل کاربران دشوار است.به عنوان مثال در یکی از این روش ها که canvas fingerprinting نامیده می‌شود از رابط کاربری مرورگرهای وب برای به دست آوردن تصویری کلی از فعالیت های کاربر استفاده می‌شود.
علاوه بر این از ضعف‌های برنامه فلاش شرکت ادوب هم برای نفوذ به رایانه‌های کاربران و سرقت اطلاعات شخصی آنان سوءاستفاده شده است.
خبر: مایکروسافت به دنبال انقلاب در مفهوم طراحی رایانه‌ است

مدیران ارشد مایکروسافت می‌گویند قصد دارند فلسفه طراحی رایانه‌های مختلف و به خصوص تبلت‌ها را متحول کنند و از هنجارهای فعلی این کار فاصله بگیرند.
یکی از محصولات مایکروسافت که قرار است از نظر طراحی تغییر کند، تبلت سرفیس پرو 3 این شرکت است.البته ایده‌هایی که در این زمینه در نظر گرفته شده هنوز عملیاتی نشدند، اما این شرکت وعده داده که پس از اعمال تغییرات سخت افزاری، تمامی نرم افزارها و وسایل مرتبط با آنها را نیز بر همین اساس تغییر خواهد داد
مایکروسافت به همین منظور آزمایشگاهی به نام سرفیس لب را نیز راه اندازی کرده و گروهی متخصص در آن مشغول کار روی ایده‌های مختلفی هستند.اصل اساسی در این زمینه آن است که طراحی تبلت‌ها به گونه‌ای باشد که در همه جا بتوانند همراه کاربر باشند.از سر میز غذا گرفته تا وسایل نقلیه و محیط کار.
همچنین تبلت ها باید برای هر کاری اعم از تماشای فیلم، پیشبرد امور تجاری و مطالعه به سادگی قابل استفاده باشند و افزوده شدن یک قلم دیجیتال به تبلت ها با همین هدف از سوی مایکروسافت صورت گرفته است.
مایکروسافت در حال حاضر جایگاه قابل توجهی در بازار تبلت ندارد و از همین رو قصد دارد با چنین تغییراتی اپل، گوگل، آمازون، سامسونگ و دیگر رقبا را پشت سر بگذارد.
خبر: بازگشت واکمن سونی بعد از 35 سال

شرکت سونی بعد از گذشت 35 سال از عرضه واکمن های خود که تنها برای پخش نوار کاست کاربرد داشتند، این بار نسخه‌ای دیجیتال از این محصول پرطرفدار را روانه بازار کرده است.
این واکمن دیجیتال 700 دلاری که ZX1 نام دارد بعد از عرضه موفقیت آمیز در ژاپن روانه بازارهای دیگر نقاط جهان شده است.
این واکمن قادر به پخش فایل‌های صوتی با فرمت‌ها و کیفیت‌های مختلف و از جمله با کدک FLAC Free Lossless Audio Codecاست.
این کدک تازه وارد می‌تواند حجم بسیاری بیشتری از داده های موسیقی را در خود جای دهد و داده‌های ذخیره شده در آن 30 برابر بیشتر از یک فایل صوتی با فرمت mp3 است
128 گیگابایت حافظه داخلی از جمله ویژگی های این واکمن است، اما کاربران قادر به افزودن کارت حافظه اضافی به آن نخواهند بود.این محصول که می تواند فایل های صوتی متنوعی را پخش کند دارای سیستم عامل آندروید 4.1 است.
خبر: 84 درصد کاربران اینترنت در چین "همراه" شدند

در کشور چین تعداد افرادی که با استفاده از تلفن همراه و تبلت به اینترنت متصل می‌شوند از تعداد افرادی که از طریق رایانه‌های شخصی به دنیای مجازی دسترسی می‌یابند، بیشتر شده است.
آمار منتشر شده توسط مرکز اطلاعات شبکه اینترنت در چین نشان می دهد که در شش ماه اخیر 14.42 میلیون نفر دیگر در این کشور به جمع کاربران اینترنت همراه پیوستند، بنابراین در حال حاضر 83.4 درصد از کاربران اینترنت در چین با استفاده از تلفن همراه به شبکه مجازی متصل می‌شوند.
تا پایان ماه ژوئن تعداد کاربران خدمات اینترنت همراه بالغ بر 632 میلیون نفر بوده است که 527 میلیون نفر از آنها از طریق گوشی های هوشمند وارد فضای مجازی شدند.این اولین بار است که تعداد کاربران اینترنت همراه در چین از تعداد افرادی که با رایانه شخصی و لپ تاپ وارد وب می شوند بیشتر شده است.
بر اساس گزارش یاد شده افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند به گسترش تجارت الکترونیک در این کشور هم کمک کرده است و به عنوان مثال با عرضه برنامه های پرداخت همراه تعداد کاربران این سرویس ها در شش ماه گذشته هم رشد 63.4 درصدی داشته است.همچنین افراد بین 20 تا 40 سال کاربران اصلی خدمات اینترنت همراه محسوب می شوند.
در همین حال میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در چین کاهش یافته و در پایان ماه ژوئن به 257 میلیون نفر رسیده است که به معنای کاهش 20.4 میلیون نفری در شش ماه اخیر است.در سال 2012 بیش از 400 میلیون نفر چینی از این شبکه ها استفاده می کردند.رشد استفاده از برنامه های همراه یکی از علل این کاهش اقبال است.
خبر: اعتراض گوگل به رویگردانی سامسونگ از اندروید

حساسیت رقابت در بازار سیستم عامل‌های همراه تا بدان حد بالاست که لاری پیج مدیر عامل گوگل را مجبور به اعتراض به سامسونگ کرده است.
پس از آنکه مشخص شد سامسونگ قصد ندارد در ساعت های هوشمند خود از سیستم عامل آندروید ویر گوگل استفاده کند، لاری پیج به شدت به این شرکت اعتراض کرد.
ظاهرا سامسونگ در ساعت‌های هوشمند خود به جای اندروید از نرم افزار دیگری موسوم به Tizen استفاده خواهد کرد و همین مساله موجب درگیری لفظی شدید لاری پیج و جی وای لی مدیر عامل سامسونگ در هفته گذشته در جریان یک نشست خصوصی شده است.
لاری پیج به علت عدم سرمایه گذاری سامسونگ بر روی تولیدات نرم افزاری گوگل اظهار نارضایتی کرده و از این شرکت خواسته به علت سازگاری بالا روی استفاده از نرم افزار اندروید ویر متمرکز شود.
پیشتر برخی شرکت های سازنده ساعت های هوشمند مانند ال جی از استفاده از اندروید ویر به عنوان نرم افزار اصلی تولیدات خود خبر داده بودند.
کارشناسان معتقدند سامسونگ با طراحی سیستم عامل ها و برنامه های جایگزین اندروید قصد دارد از اتکای خود به گوگل بکاهد و این مساله ای است که چندان به مذاق این شرکت خوش نیامده است.
خبر: شکایت تازه از گوگل به علت انحصارطلبی تجاری

به تازگی شکایتی از گوگل تقدیم دادگاهی در آمریکا شده و این شرکت به رقابت تجاری ناعادلانه از طریق مجبور کردن شرکت‌های سازنده گوشی به عدم نصب برنامه های همراه موسسات رقیب متهم شده است.
گوگل که به دنبال حفظ سلطه اندروید بر بازار سیستم عامل‌های همراه است، امیدوار است با محدودکردن تعداد برنامه‌های همراه تولیدی شرکت‌های رقیب، کاربران را به استفاده از برنامه‌های همراه مورد تائید خود وادار کند.
اما این وضعیت شرکت‌های رقیب گوگل مانند مایکروسافت را نگران کرده و آنها با طرح شکایت نزد رگولاتورهای آمریکایی و اروپایی خواستار دریافت غرامت و خسارت هستند.
در تازه‌ترین شکایت از این دست که تقدیم دادگاهی در کالیفرنیای آمریکا شده، تصریح شده که گوگل برخی شرکت‌های سازنده گوشی مانند سامسونگ را مجبور کرده تا نصب برنامه‌های همراه رقیب مانند برنامه جستجوگر بینگ مایکروسافت را محدود کنند.
با این کار افراد مجبور خواهند شد از موتور جستجوی گوگل به عنوان جستجوگر پیش فرض استفاده کنند.
گوگل اتهامات وارد شده را در این زمینه رد کرده و می‌گوید کاربران کماکان برای نصب برنامه‌های همراه رقیب آزادند و محدودیتی در این زمینه ندارند.
در مقابل در شکایت طرح شده تاکید شده که بسیاری از کاربران حتی نمی‌دانند چطور باید جستجوگر پیش فرض خود را تغییر دهند و به همین علت حقوق دیگر شرکت‌ها پایمال می‌شود.
خبر: تاثیر شگفت انگیز روزه بر آلزایمر

با فرا رسیدن دوران پیری و کهنسالی، بیماری های بسیاری مانند آلزایمر به سراغ اشخاص کهنسال می آیند تا به آنها یادآوری کنند که دیگر جوان نیستند اما محققان در بررسی های خود از تاثیر روزه بر دوران کهنسالی خبر دادند.
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تمامی مسلمانان در سراسر دنیا روزه گرفته و در این ماه بیش از پیش به عبادت پروردگار خود می پردازند و روح خود را صیقل می دهند.اما روزه نه تنها بر روح انسان تاثیر دارد بلکه تاثیرات مثال زدنی نیز بر جسم و سلامتی انسان به دنبال دارد.
محققان انگلیسی در تحقیقات اخیر خود دریافتند روزه نه تنها باعث افزایش سوخت و ساز بدن، غلظت هورمون ها، افزایش سیستم ایمنی بدن، عملکرد مثبت الکترولیت ها و شاخص های خونی می شود، بلکه می تواند از بروز بسیاری از بیماری هایی که در دوران پیری گریبانگیر اشخاص می شود نیز پیشگیری کند.
روزه می تواند بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر، ضعف حافظه، بیماری های چشمی و افسردگی که در نتیجه افزایش سن در روح و جسم اشخاص بروز می کند را کاهش دهد.
دکتر "مارک ماتسون"، یکی از پزشکانی است که در این رابطه و تاثیر روزه بر بدن مطالعات بسیاری داشته است.
وی می گوید:"روزه تاثیرات شگفت انگیزی را در دوران پیری و کهنسالی بر جسم مسلمانان روزه دار می گذارد و شاید آنها اطلاع نداشته باشند اما با روزه گرفتن از بسیاری از بیماری ها در امان می مانند.
تا مدت ها تصور می شد، نورون هایی که با افزایش سن از بین می روند دیگر قابل احیا و بازسازی نیستند که در نتیجه بیماری هایی مانند آلزایمر و افسردگی های حاد بروز می کنند اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که روزه می تواند نورون هایی را که از بین رفتند را بازسازی کند.
روزه می تواند باعث تحریک سلول های عصبی شده که نتیجه ای جز بهبود روند عملکرد شناختی و همینطور سلول های عصبی را در بر ندارد.
محدودیت کالری در مدت روزه داری نه تنها باعث مصرف چربی های ذخیره شده می شود بلکه سلامتی انسان را نیز به دنبال دارد  اما در افرادی که روزه نمی گیرد تجمع دائمی چربی ها باعث تشدید بیماری ها در دوران کهنسالی می شود."
تحقیقات دکتر ماتسون نشان می دهد که مسلمانان نسبت به سایر افراد با درصد کمتری از بیماری های دوران کهنسالی و پیری روبرو هستند.تاثیر روزه بر بسیاری از بیماری های دیگر مانند انواع سرطان ها نیز به اثبات رسیده است.
خبر: تأثیر مواد مخدر بر رشته های عصبی

مغز و رشته های عصبی نقش مهمی را در رابطه با عملکرد سایر ارگان های بدن انجام می دهند اما فرضیه های نادرستی در رابطه با آنها وجود داشته و مطرح می شود.
اعتقادات و باورهای مختلفی در میان مردم در رابطه با مسائل مختلف وجود دارد، یکی از این باورهای اشتباه در رابطه با اعصاب و سلول های مغزی است.
* مغز بزرگ نشان از هوش سرشار است
معمولا گفته می شود اگر شخصی باهوش است پس مغز بزرگی دارد.در صورتی که پزشکان هر گونه ارتباطی بین هوش و همینطور اندازه مغز را رد کرده و به چنین باورهایی معتقد نیستند.برای مثال مغز آلبرت انیشتن، دانشمند بزرگ آلمانی از سایز معمولی برخوردار بوده است.در صورتی که وی جایزه نوبل فیزیک را در سال 1921 میلادی از آن خود کرده بود.اگر این فرضیه صحت داشت پس نهنگ ها باید بالاترین ظرفیت هوش و یادگیری را داشتند و موش ها پایین ترین سطح یادگیری.
* تاثیر مواد مخدر بر رشته های عصبی و  مغز
برخی افراد بر این باورند که مواد مخدر باعث از بین رفتن رشته های عصبی و همینطور ایجاد سوراخ در مغز می شود.
در صورتی که چنین فرضیه ای صحت ندارد.مواد مخدری مانند کوکائین، اکستازی، هروئین و  غیره می توانند باعث اختلال در انتقال دهنده های عصبی یا سیناپس ها شوند اما باعث ایجاد سوراخ در مغز نمی شوند.
* صد میلیارد نورون و سلول عصبی در مغز
مطالعات بسیاری که توسط محققان و همینطور عصب شناسان انجام شده، نشان می دهد که چنین آمار و ارقامی صحت ندارد و البته شمارش و حساب سلول های عصبی نیز کار سهل و ساده ای نیست.
* تنها از ده درصد ظرفیت مغز استفاده می شود
این ادعا تنها یک افسانه است.شاید از تمام قدرت مغز در یک لحظه استفاده نکنیم اما اینکه شخصی در طول عمرش تنها از ده درصد ظرفیت مغزش استفاده می کند، صحیح نیست و پایه علمی ندارد.
* افراد عصبی بیشتر از مغزشان استفاده می کنند
افراد عصبی به دلیل شیوه و سبک زندگی متفاوت می توانند نسبت به سایرین عصبی تر باشند اما این ادعا که افراد عصبی از مغزشان بیشتر استفاده می کنند نیز یکی دیگر از همان فرضیه های نادرست است.
* حس ادراک، حسی فراموش شده
معمولا بر این باور هستیم که انسان ها پنج حواس دارند، حواسی مانند:بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی.در صورتی که محققان معتقدند حس ادارک نیز باید در این حواس گنجانده شود زیرا تا این حس نباشد قادر به درک احساس گرسنگی، تشنگی یا احساس گرما و سرما و  غیره نخواهیم بود.
خبر: موفقیت نسبی دانشمندان در سرطان‌درمانی ایدز

تازه‌ترین نتایج بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد: مولفه‌ای در پیوند مغز استخوان افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی وجود دارد که دارای اثر ضد اچ‌آی‌وی است و چنانچه آنها این فرایند را بخوبی درک کنند، تحقیقات درمانی ایدز، به طور قابل‌توجهی ارتقا خواهد یافت.
دو بیمار استرالیایی مبتلا به اچ‌آی‌وی که برای درمان بیماری سرطان خون خود از پیوند سلول‌های بنیادی برخوردار شده بودند، از اچ‌آی‌وی نجات یافته‌ و این ویروس در بدنشان وجود ندارد.
به گفته دیوید کوپر، مدیر موسسه کربی در دانشگاه نیوساوث‌ولز سیدنی، این بیماران هنوز درمان ضد رترویروسی (ART) را برای احتیاط سپری می‌کنند.کوپر و تیم علمی‌اش پس از بررسی آرشیوهای بیمارستان سنت ونسان سیدنی این دو بیمار را یافتند.این بیمارستان یکی از بزرگ‌ترین مراکز مغز استخوان استرالیا است.
نخستین بیمار سال 2011 پیوند مغز استخوان را برای درمان لنفوم غیر هوچکین دریافت کرده بود و دیگری نیز سال 2012 برای سرطان خون درمان شده بود.به دلیل خطر بازگشت بیماری، تیم کوپر اعلام نکرده که این اشخاص کاملا درمان شدند.
در حال حاضر، فقط یک نفر در دنیا وجود دارد که بیماری اچ‌آی‌وی او درمان شده و آن "تیموتی ری بروان" است.این بیمار اهل برلین پس از دریافت پیوند مغز استخوان به مدت شش سال و بدون از سر گذراندن درمان ضدرترو ویروسی، هیچ گونه علائمی از ویروس در خونش نبود.
با این حال، گفته می‌شود پیوند سلول بنیادی به دلیل مرگ بالای مرتبط با این فرآیند (10 درصد) به خودی خود نمی‌تواند به عنوان درمانی معمول برای درمان اچ‌آی‌وی به کار رود.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد.
.................
خبر: صبحهای بی‌دغدغه با ماشین‌لباسشویی که اتو هم می‌کند!

دو شرکت آمریکایی به معرفی فناوری جدیدی پرداخته‌اند که بخش مهمی از تنش زندگی مدرن یعنی لباس تمیز و مرتب را حل خواهد کرد.
فناوری "Swash" همزمان یک ماشین لباسشویی و یک اتو بوده که در مدت کوتاهی لباسها را تمیز کرده، بوی بد آنها را از بین برده و چروکهای ایجاد شده را با فشار دادن یک دکمه صاف می‌کند.
مقادیری از مایع بطور مستقیم بر روی لباسها پاشیده شده و سپس یک خشک‌کن به چرخش هوا در دستگاه می‌پردازد.پس از تنها 10 دقیقه می‌توان لباس را که تمیز و مرتب شده، پوشید.
این دستگاه 499 دلاری که توسط شرکتها Whirlpool و P&G طراحی شده، از ارتفاعی برابر با 1.3 متر و عرض 43 سانتیمتر برخوردار است.
آویز لباس درون این دستگاه قرار می‌گیرد که در زمان بسته بودن 76 سانتیمتر و هنگامیکه گسترش می‌یابد، این اندازه به 1.39 متر می‌رسد.
به ادعای سازندگان، دستگاهی با این اندازه برای اتاق خواب یا کمد لباس بسیار مناسب است بویژه اینکه دیگر نیازی به میز اتو نخواهد بود.
چراغهای روی Swash به شمارش طول دوره چرخش پرداخته و کاربر را از زمان آماده بودن لباسش آگاه می‌کند.
سیستم Swash از وزنه‌هایی برای نگهداشتن لباسها در جای خود استفاده کرده و همزمان مایع از جلو و عقب به لباس افشانده می‌شود.
بخش خشک‌کن حرارتی، هوا را داغ کرده و در میان لباس گردش می‌دهد؛ هنگامی که این هوا به مایع درون الیاف برخورد می‌کند، با بخار چروکها را از بین می‌برد.
این دستگاه نیازی به آب نداشته و همچنین به لوله‌کشی احتیاج ندارد که این امر آن را به یک دستگاه کاملا قابل حمل تبدیل کرده است.پارچه‌های جنس جین، پشم، پلی استر، لایکرا، پنبه، ترمه، پولک‌دار، منجوق‌دار و توری براحتی در این دستگاه شسسته می‌شوند.
انتظار می‌رود Swash از ماه سپتامبر در بازار آمریکا وارد شود اما ورود این دستگاه به بازار بین‌المللی و قیمت آن هنوز مشخص نشده است.
خبر: پرتاب حیوانات زنده به فضا توسط روسیه

روسیه در قالب یک مأموریت تحقیقاتی مشترک با آلمان، محموله‌ای شامل حیوانات زنده، دانه‌های گیاهان و نمونه‌های مواد مختلف را به فضا پرتاب کرد.
موشک سه مرحله‌ای سایوز 2-1a حامل کپسول فضایی قابل بازیابی فوتون روز جمعه 18 ژوئیه در ساعت 20:50 به وقت گرینویچ (1:20 بامداد شنبه 27 تیر به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد و 10 دقیقه پس از پرتاب، کپسول را در مدار تعیین شده قرار داد.
کپسول فضایی فوتون M4 به وزن 6800 کیلوگرم، حامل 861 کیلوگرم تجهیزات سخت‌افزاری از جمله 22 آزمایش است که توسط محققان روس و آلمانی تهیه شده است.
محور اصلی این مأموریت که دو ماه بطول می‌انجامد، بر روی مطالعات میکروگرانشی در علوم زیستی و فیزیکی متمرکز است.
مارمولک‌ها و دانه‌های گیاهان درون محفظه‌های تحت فشار قرار داده شدند و محققان تأثیر شرایط میکروگرانشی را بر مارمولک‌های جوان مورد بررسی قرار می‌دهند؛ عادات رفتاری از جمله رفتار جنسی حیوانات از طریق دوربین‌هایی که درون کپسول تعبیه شدند، ضبط می‌شوند.
دانه‌های خشک گیاهان و تخم‌های کرم‌ابریشم نیز برای ارزیابی نحوه پاسخ آنها به پرتوهای خطرناک کیهانی در نظر گرفته شدند.
بر اساس اعلام آژانس فضایی فدرال روسیه ، روس‌کاسموس ، کپسول فضایی فوتون 60 روز در مدار باقی می‌ماند؛ پس از تکمیل مأموریت در ماه سپتامبر (شهریور ماه)، فضاپیما تکه شده و کپسول فرود کروی شکل با سپر محافظتی از جو زمین عبور کرده و با کمک چتر نجات در جنوب روسیه فرود می‌آید.
در طراحی این کپسول فضایی از فضاپیمای ووستوک (Vostok) که "یوری گاگارین" را در سال 1961 به فضا منتقل کرد، الگوبرداری شده است.
نمونه مواد ارسالی و آزمایشات در پایان مأموریت بصورت مشترک بین آلمان و روسیه تقسیم می‌شود.
خبر: تولید نانوجوهرهای رسانا

پژوهشگران آلمانی جوهرهای رسانای مبتنی بر نانوذرات تولید کردند که می‌توان با آن روی سطوحی نظیر پلاستیک، الگوهای دلخواه ایجاد کرد.
این جوهرهای مبتنی بر نانوذرات را می‌توان مستقیم روی پلاستیک‌ها چاپ کرد که این کار با استفاده از فرآیندهای ساده روی پلاستیک انجام می‌شود.
الگوهای منحنی را می‌توان با این جوهر روی پلاستیک ایجاد کرد که در نهایت جوهر به صورت الکترودهای شفاف روی پلاستیک در خواهد آمد، این الگوهای منحنی حتی با خم کردن پلاستیک هدایت الکتریکی خود را از دست نمی‌دهند.محققان در این پژوهش از اکسیدهای رسانای شفاف برای ساخت جوهر مبتنی بر نانوذرات استفاده کردند.
پیتر ویلیام دی‌اولیویرا، رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: ما از اکسیدهای رسانای شفاف برای تولید نانوذرات استفاده کردیم که خواص ویژه‌ای دارند.جوهر اکسیدهای رسانای شفاف با افزودن یک حلال و یک ترکیب متصل کننده‌ی ویژه به ذرات اکسیدهای رسانای شفاف بدست می‌آید.
این اتصال دهنده چند وظیفه مختلف را به عهده دارد؛ اولین وظیفه‌ آن اتصال نانوذرات اکسیدهای رسانای شفاف به فیلم است.این ماده موجب افزایش انعطاف‌پذیری الگوی نهایی می‌شود.با این کار حتی در صورت خم شدن پلاستیک، باز هم هدایت الکتریکی کاهش نمی‌یابد.این جوهر می‌تواند با استفاده از یک صفحه چاپ، به صورت مستقیم روی فیلم مورد نظر چاپ شود.بعد از پخت پوشش در دمای 150 درجه سانتیگراد، پوشش آماده استفاده است.
جوهرهای الکترونیکی شفاف این امکان را به تولید کنندگان می‌دهند که بتوانند با استفاده از فرآیند حلقه به حلقه‌ی کلاسیک الگوی دلخواه خود را با حجم انبوه روی سطح ایجاد کنند.نتایج اولیه‌ این پروژه بسیار رضایتبخش بوده است.پژوهشگران این پروژه معتقدند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان از این روش برای چاپ سطوح بزرگ رسانا استفاده کرد، در حالی که حجم خروجی کار بالاست، اما هزینه‌ انجام کار بسیار پایین خواهد بود.
خبر: نقشه‌هایی که منازل مسکونی سراسر جهان را نمایش می‌دهند
محققان فناوری جدیدی را ارائه داده‌اند که قادر به شناسایی منازل به صورت تک به تک بوده و بر اساس تصاویر ایجادشده، تاکنون تعداد منازل انسان‌ها روی سیاره خاکی کمتر از تعداد واقعی تصور شده است.
این نقشه‌ها به صورت دقیق اثر بشر بر روی زمین را به نمایش می‌گذارند و دانشمندان مرکز هوافضای آلمان آن‌ها را با استفاده از داده‌هایی ماهوار‌ه‌های راداری به نام‌های TerraSAR-X و TanDEM-X خلق کردند.
نقشه‌های سیاه و سفید جدید از ارتفاع بیش از 500 کیلومتری گرفته شدند و شهرها، دهکده‌ها و گروه‌های منازل موجود در طول رودخانه‌ها را نمایش می‌دهند.این تصاویر دقیق‌ترین نقشه‌های خلق‌شده از منازل مسکونی روی زمین به شمار می‌آیند. آن‌ها حتی علائم جاده‌ای را نمایش می‌دهند.
فناوری راداری و شیوه ارزیابی خودکار، دانشمندان را قادر به ضبط سازه‌های عمودی نواحی مسکونی کرد.آن‌ها هم‌اکنون مدعی‌اند نواحی توسعه‌یافته سراسر جهان بسیار بزرگ‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، هستند.
پروازهای ماهواره‌های آلمانی طی دو سال تمامی سطح زمین را پوشش دادند.آن‌ها می‌توانند از خلال ابرها ببینند و حتی داده‌ها را در شب ضبط کنند.