۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

معاون وزیر ارتباطات: 18میلیون خط پرسرعت برای شبکه ملی اطلاعات ایجاد مي شود

به گزارش ICTPRESS ، نصرالله جهانگرد با بیان اینکه خطوط کلی و اصول طراحی شبکه ملی اطلاعات بر اساس قانون برنامه و سیاست های ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی تدوین شده است اظهار داشت: از آغاز به کار دولت جدید، پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت ارتباطات معرفی و پیگیری آن آغاز شده است.
وی ادامه داد: برای این منظور کمیته ای متشکل از مسئولان عالی وزارت ارتباطات تشکیل و خطوط کلی و اصول طراحی شبکه ملی اطلاعات تدوین شد؛ در همین حال بررسی برنامه پنجم و تکالیف پیش بینی شده و همچنین زیرساخت های موردنیاز برای تحقق برنامه، از جمله نخستین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود که عملیاتی شد.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با مطالعات صورت گرفته مشخص شد که باید حدود 18 میلیون پورت پرسرعت ایجاد شود که تا شروع این دولت 15 درصد آن محقق شده است افزود: باید با همکاری بخش خصوصی مابقی زیرساخت های مورد نیاز در این حوزه،‌ در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود.

مهندس نصراله جهانگرد در جلسه توجيهي مديران و كارشناسان فني مرتبط با شبكه ملي اطلاعات، ضمن بيان اين مطلب، اظهار داشت: پياده سازي شبكه ملي اطلاعات يكي از مهمترين برنامه ها و مأموريت هايي است كه از سوي وزير ارتباطات مورد تاكيد قرار گرفته و تمامي فعاليت ها در هر بخش از مجموعه وزارت، در قالب اين شبكه قابل پيش بيني است.
وي افزود: برخي ادبياتي كه در گذشته براي اين شبكه بكار برده مي شد، موجب بروز ابهام هايي در فضاي مجازي شده بود.
وي خاطر نشان كرد: برهمين اساس بررسي هاي گسترده اي روي اهداف برنامه ، امكانات موجود و ظرفيت هايي كه براي تحقق برنامه بايد پياده سازي شود، صورت گرفت.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران با بيان اين مطلب كه با توجه به وضعيت موجود، مي بايست معماري شبكه ملي اطلاعات اصلاح مي شد، تصريح كرد: بر اين اساس معماري شبكه ملي اطلاعات مبتني بر پنج سطح اصلي و با در نظر گرفتن الزامات ابلاغ شده از سوي شوراي عالي فضاي مجازي تدوين و طراحي شد.
وي ادامه داد: شبكه فيبر، سطح امكانات انتقال ديتا و سطح شبكه ملي IP كشور، سه سطح زيرساختي را تشكيل مي دهند و ديتا سنترها و سرويس هاي قابل ارائه، دو سطح ديتاي اين معماري را شامل مي شوند.
وي با اشاره به ظرفيت شبكه IP كشور در ابتداي سال 95، گفت: به منظور توسعه و ارايه خدمات با كيفيت الكترونيكي به مردم مي بايست ظرفيت شبكه داخلي به 20 ترابايت و ظرفيت شبكه استاني به 60 ترابايت افزايش پيدا كند  و همچنين، علاوه بر اين ظرفيت،‌دسترسي كافي به اينترنت براي كليه مشتركان از طريق همين شبكه برقرار مي شود.
مجري شبكه ملي اطلاعات يكي از مهمترين پروژه ها در سطح ملي براي استفاده از ظرفيت هاي شبكه IP داخلي را طرح دولت الكترونيكي عنوان و اظهار داشت: در كشورهايي نظير هند، برزيل، تايلند و ايران كه بخش عمده اي از خدمات در دست دولت است،برنامه هايي كه براي توسعه كاربردهاي فناوري اطلاعات تدوين مي شود، بر محور دولت الكترونيكي است.
وي افزود: برنامه جامعي در اين حوزه بر اساس مطالعات ميداني، تدوين شده كه با اجراي آن تغييرات مهمي در نحوه ارايه سرويس در تمامي اداره ها و نهادها رخ خواهد داد.
وي خاطر نشان كرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، حدود يك هزار و 400 خدمت احصاء شده است.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران تصريح كرد: اين خدمات بر اساس همگن بودن نوع خدمت و داده هاي مشابه اي كه داشتند در 14 خوشه دسته بندي شده اند.
وي با تاكيد بر ارائه خدمات براساس شناسايي هويت متقاضي،گفت: با پياده سازي دولت الكترونيكي، سرويس به هر ارتباطي با IP مشخص و كليه كاربران ارائه خواهد شد.
معاون وزير ارتباطات با بيان اين مطلب كه براي تكميل روند طراحي شبكه ملي اطلاعات، تدوين هفت پيوست در حوزه هاي مختلف تدوين مي شود اظهارداشت: خدمات قابل ارائه، زيست محيطي، اقتصادي، حقوقي، فرهنگي و اجتماعي، امنيتي، فناوري و توليد داخل از جمله پيوست هايي هستند كه درحال حاضر مسئول هر بخش مشخص شده و اجراي ان آغاز شده است.
وي با بيان اين مطلب كه تمامي شش الزامي كه از سوي شوراي عالي فضاي مجازي ابلاغ شده، در تدوين و طراحي شبكه ملي اطلاعات مورد توجه قرار مي گيرد گفت: موارد ديگري نظير،بقاء و استمرار شبكه و ظرفيت انعطاف پذيري آن در ترافيك هاي طبيعي و غير طبيعي، نيز در طراحي اين شبكه مورد توجه قرار مي گيرد.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

67922