۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 11 مرداد ماه

خبر: خلق نسخه زنده گوش ونسان ونگوگ
یک هنرمند هلندی به نام "دیموت استرب" نسخه المثنی زنده گوشی را پرورش داده که گفته می‌شود ونسان ونگوگ زمانی آن را بریده بود.
هنرمند هلندی این گوش را با استفاده از ماده ژنتیکی نوادگان مستقیم ونگوگ رشد داده و گوش جدید با میانگین سنی 80 سال یا بیشتر می‌تواند به اندازه گوش انسان دوام بیاورد.
این گوش با سلول‌های "لیووه ونگوگ" رشد داده شده که در سلول‌هایش حامل کروموزوم‌های سفید ونسان و یک شانزدم ژنوم وی بود.
استرب با بررسی عکسی تاریخی از ونگوگ، اندازه گوش وی را برای چاپ سه‌بعدی قالب آن استخراج کرد که به شکل اصلی نزدیک بود.یک داربست که سلول‌های ونگوگ در آن کاشته شده بود، در درون قالب گذاشته شد.داربست رشد کرد تا زمانی که گوش به شکل نهایی‌اش رسید و نتیجه گوش زنده ون گوگ بود.
خبر: افزایش چهار برابری عمر باتری‌ها با ابداع سلولهای لیتیومی خالص

دانشمندان بالاخره موفق به ساخت باتریهای لیتیومی خالص شدند که با گذشت زمان می‌تواند چهار برابر بیشتر از نمونه‌های کنونی در گوشیهای هوشمند و دستگاههای دیگر باقی بماند.
این کشف مهم می‌تواند فناوریهای گوناگون از خودروهای الکتریکی گرفته تا دستگاههای مصرفی مانند دستگاههای پخش MP3 را که همگی به ذخیره نیرو نیاز دارند، متحول کند.
در حال حاضر صاحبان دستگاههای دارای باتریهای لیتیوم یونی باید مکررا دستگاههای خود را شارژ کنند تا پس از چند ساعت با مشکل خاموشی آنها مواجه نشوند.از جمله دلایل آن در کنار کوچک بودن باتریها، انرژی‌بر بودن آنها نیز هست.
مهندسان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا پس از سالها پژوهش بر این باورند که توانستند طول عمر باتریها را افزایش داده و در عین حال، اندازه کوچک آنها را تغییر ندهند.
آنها برای انجام این کار، آنود باتری را نیز از لیتیوم ساختند.همه باتریها از سه جزء پایه شامل یک الکترولیت برای ارائه الکترون، یک آنود برای تخلیه این الکترونها و یک کاتد برای دریافت آنها برخوردارند.
امروزه، باتریهای لیتیومی وجود دارند اما لیتیوم نه در آنود بلکه در الکترولیت قرار دارد.دانشمندان سالهای در حال کار برای تولید یک آنود از لیتیوم خالص بودند چون که ارزانتر، کوچکتر و با بهره‌وری بسیار بیشتر خواهد بود.اما از آنجایی که لیتیوم این فرآیند را تحمل نمی‌کرد، تمامی تلاشها با شکست مواجه می‌شدند.
محققان آنود لیتیومی را با ابداع یک فیلم از نانوکره‌های کربنی برای محافظت از آنود ساختند و از شکستن آن در زمان انبساط جلوگیری کردند.
این نانوکره‌ها یک سطح مشابه کندوی عسل برای ایجاد یک فیلم منعطف، یکنواخت و غیر واکنشی ایجاد کردند که از لیتیوم بی‌ثبات حفاظت می کند.
ضخامت این نانوکره‌های کربنی تنها 20 نانومتر است و 5000 لایه از آن بر روی یکدیگر به اندازه یک تار موی انسان خواهد بود.
لایه نانوکروی دانشگاه استنفورد از کربن آمورف ساخته شده که از لحاظ شیمیایی پایدار بوده و همچنین محکم و منعطف است تا بتواند بطور آزادانه با منبسط و منقبض شدن لیتیوم در دوره شارژ شدن عادی باتری به بالا و پائین حرکت کند.
نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.
خبر: طراحی مدل جدید برای بررسی جو تیتان

محققان موسسه فیزیک و فناوری مسکو مدل جدیدی را طراحی کردند که امکان دستیابی به آخرین اطلاعات از جو بزرگترین قمر سیاره زحل را فراهم می‌کند.
وجود 83 مولکول خنثی، 33 یون و 420 واکنش شیمیایی مختلف بین آنها، توصیفی است که از جو بزرگترین قمر زحل عنوان می‌شود.
باوجود اینکه تیتان ، نسبت به زمین ، در فاصله بسیار دورتری از خورشید قرار دارد و شار تابشی که از خورشید به این قمر می‌رسد ، حدود 100 برابر کمتر است، شدت اشعه فرابنفش برای برانگیختن واکنش‌های فوتوشیمیایی در لایه‌های فوقانی جو تیتان کافی است.
پروفسور "ولادیمیر کرانوپولسکی" از محققان مؤسسه فیزیک و فناوری مسکو، مدل جدیدی را برای بررسی جو تیتان طراحی کرد.
بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از منابع مختلف از جمله فضاپیمای کاسینی، جو تیتان می‌تواند 1.6 برابر چگال‌تر از هوای زمین باشد.
کاسینی مجهز به ابزار مختلفی از جمله طیف‌سنج فرابنفش و مادون قرمز و تجهیزاتی برای مطالعه یون‌ها در فضا است ؛ در طول 10 سال استقرار در مدار زحل ، یک مجموعه پلاسما و یک طیف‌سنج جرمی بطور اختصاصی برای توسعه مدل جدید و جمع‌آوری داده‌ها برای مقایسه با مدل‌های ریاضی طراحی شدند.
از طریق مقایسه این داده‌ها با مدل قبلی، مشخص شد که توصیف ارائه شده از جو تیتان کاملا منطبق با واقعیت است، اما خطاهای ناخواسته‌ای در اندازه‌گیری صورت گرفته است.
نتایج این مطالعه در مجله Icarus منتشر شده است.
خبر: ساخت نخستین دهکده معلق انگلستان

"کنسرسیوم Carillion Igloo Genesis" برنده رقابت طراحی و ساخت نخستین دهکده معلق انگلستان در "بندر رویال ویکتوریا" واقع در غرب لندن شد.
این دهکده که در کنار هواپیمایی امارات ساخته می‌شود، بخشی از یک طرح کلی برای تبدیل هر سه لنگرگاه‌ رویال لندن به یک منطقه تجاری بزرگ است.
این دهکده در صورت ساخت، مساحتی به میزان 15 هکتار را به خود اختصاص خواهد داد و شامل منازل، رستوران‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و یک زمین یخی خواهد بود.
شرکت طراح به دنبال استفاده از روش جدیدی است که پیش از این در هلند مورد استفاده قرار گرفته و شامل لنگرانداختن واحدهای غیرمسکونی و مسکونی در جای خود بوده که سپس توسط یک پل به لنگرگاه متصل می‌شوند.
خبر: خلق دقیق‌ترین نقشه مولکولی از یک ناحیه چشم

تیمی از محققان دانشگاه آیووا دقیق‌ترین نقشه ناحیه‌ای از چشم را خلق کردند که با بیماری‌هایی مانند "دژنراسیون ماکولای وابسته به سن" مرتبط است.
درک بیماری‌های چشم فرآیندی دشوار است و کشف عامل بروز چنین شرایطی در سطح مولکولی بیشتر سردرگم‌کننده است.
با این حال، نقشه مولکولی جدید، دارای تفکیک‌پذیری بالا بوده و هزاران پروتئین موجود در کوروئید چشم را گروهبندی می‌کند.این پروتئین‌ها اکسیژن و خون را به شبکیه خارجی چشم منتقل می‌کنند که این ناحیه به نوبه خود سهم عمده‌ای در بینایی ایفا می‌کند.
با مشاهده تفاوت‌های فراوانی پروتئین‌ها در نواحی مختلف کوروئید، محققان می‌توانند مولکول‌های کلیدی عامل زوال بینایی و بروز بیماری‌های چشم را درک کنند.
بسیاری از بیماری‌های چشم شامل دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، ناشی از التهاب هستند که این التهاب به کوروئید و شبکه سلولی اپیتلیال رنگدانه‌دار شبکیه (RPE) آسیب می‌رساند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله JAMA Ophthalmology منتشر شده است.
خبر: رکوردشکنی یک گلایدر با اوج‌گیری به لبه فضا

در تلاشی جاه‌طلبانه برای شکستن رکورد ارتفاع پرواز پایدار یک هواپیمای بالدار سرنشین‌دار، پروژه Perlan ll به دنبال ساخت و پروازدادن یک هواپیمای بی‌موتور (گلایدر) تا بالاترین ارتفاع ممکن است.
تیم علمی قصد دارند با پرواز از روی امواج غول‌آسای استراتوسفر که بر فراز کوه‌ها تولید می‌شود، بسامانه ابداعی‌ خود را نت بیش از 27 هزار متر بالا ببرند.این موفقیت رکورد کنونی این گروه را که در سال 2008 و توسط هواپیمای Perlan l در ارتفاع 15 هزار و 400 متری بر جای گذاشته شده بود، خواهد شکست.
امواج کوهستانی استراتوسفر، جریان‌های هوای فوق قوی هستند که با قله‌های سلسله جبال مرتفع برخورد کرده و دوباره به سمت بالا جهت‌دهی می‌شوند؛ در نتیجه این امر، امواج هوای بزرگی تولید می‌شود که یک گلایدر می‌تواند به طور بالقوه برای حرکت به سمت لبه فضا از آن‌ها بهره ببرد.
"آینار انوولدسون"، خلبان آزمایشی اسبق ناسا و مدیر پروژه Perlan، به دنبال پروازدادن سامانه گلایدر مزبور تا ارتفاع 27 هزار متری با استفاده از این جریان‌های هواست.وی در صدد استفاده از کابین خلبان فشرده‌شده و همچنین کابین مجهز به پنجره کوچکی است تا بتواند تا آنجا که ممکن است به لبه فضا نزدیک شود.
هواپیمای Perlan ll هم‌اکنون با استفاده از فیبر کربنی در حال ساخت بوده و طول بال آن 25 متر اعلام شده است؛ در صورت حفظ ارتفاع در هوای رقیق استراتوسفر، این سامانه با سرعت‌ تقریبا فراصوت حرکت خواهد کرد و گفته می‌شود دارای سیستم‌های پشتیبانی‌کننده حیات است.
شرکت ایرباس پشتیبانی فنی و مالی این پروژه را عهده‌دار است.
..............
خبر: ونوس اکسپرس دوباره جان می‌گیرد!

مدارگرد آژانس فضایی اروپا موسوم به "ونوس اکسپرس" با مانور جسورانه , عبور سریع از جو ناهید تا چند ماه بر عمر خود افزوده است.
این فضاپیمای بدون‌سرنشین بنا بر دستورات زمینی، یک ماه را در تماس اندک با لبه بیرونی جو ناهید گذراند.این موضوع سرعت ونوس اکسپرس را تغییر داد و این سامانه را به درون مدار جدیدی فرستاد که آن را تا اواخر سال جاری میلادی عملیاتی می‌کند.
ونوس اکسپرس که هدف اصلی‌ آن بررسی طولانی‌مدت جو ناهید بوده، پس از رسیدن به جو این سیاره در آوریل سال 2006 در حال تحقق هدف ماموریت خود بود.با این حال، موتور نیروی محرکه این کاوشگر از کار افتاد و مدار بیضوی 24 ساعته‌اش که سامانه را از ارتفاع 250 کیلومتری قطب شمال به ارتفاع 66 هزار کیلومتری قطب جنوب می‌برد، در خطر افتادن در باتلاق مرگی بود که در نتیجه آتش‌گرفتن سیستم در جو ناهید رخ می‌داد.
به منظور نجات‌ این فضاپیما از مرگ آتشین، آژانس فضایی اروپا نوعی روش آزمایشی موسوم به "ترمز هوایی" را اجرا کرد که طی آن ونوس اکسپرس در بازه زمانی یک ماهه برای معدود دقایقی و در ارتفاع 131 تا 135 کیلومتری با بخش‌های فوقانی‌تر جو ناهید تماس اندکی حاصل می‌کرد.با هر عبور فضاپیما از جو ناهید، از سرعت آن کاسته می‌شد و مدار آن نیز دورانی‌تر می‌شد.
در طول این عبور سریع، آژانس فضایی اروپا متوجه شد جو فوقانی‌تر ناهید از لحاظ شدت بیش از آنچه ابتدا تصور می‌شد، متغیر است و در نتیجه، فضاپیما در طول عبورهای 100 ثانیه‌ای از میان این جو بیش از 100 درجه سانتی‌گراد گرم شده بود؛ با این حال آژانس فضایی اعلام کرده این مدارگرد در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار دارد.
در پایان مانور عبور سریع از جو ناهید، به ونوس اکسپرس دستور داده شد پرتابگرهای خود را 15 بار شلیک کند و هر پرتابگر بیش از 8000 پالس شلیک می‌کرد تا پیشرانش 5.2 کیلوگرمی را بسوزاند.نتیجه، مدار جدیدی بین 460 و 63 هزار کیلومتری بود که عمر فضاپیما را به مدت چند ماه افزایش می‌دهد.
هم‌اکنون ونوس اکسپرس مانور خود را تکمیل کرده و با فعال شدن ابزارهای آن، مشاهدات خود را از سر گرفته است.با این حال نیروی محرکه فضاپیما تقریبا به طور کامل تمام شده و نمی‌توان آن را مجددا فعال کرد.
آژانس فضایی اروپا انتظار دارد این سامانه ماه دسامبر در جو ناهید به طور کامل آتش بگیرد.این آژانس امیدوار است از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط مانور ترمز هوایی در ماموریت‌های آینده به عنوان شیوه‌ای برای ارسال فضاپیماهای در حال ورود به درون جو سیاره‌ای و با مصرف سوخت کمتر استفاده کند.
خبر: یک مایع دیده‌نشده در طبیعت، محصول نبرد تن به تن مورچه‌ها
دانشمندان مایع جدیدی کشف کردند که حین نبرد نوعی مورچه جدید با مورچه‌های آتشین تولید می‌شود و تاکنون در طبیعت مشاهده نشده است.
موجودات زیادی وجود ندارند که در مقابل نیش دردآور مورچه‌های آتشین تاب مقاومت داشته باشند.سم این حشرات قدرت بالای کشتن حشرات را دارد و می‌تواند بسیاری از رقبای آن‌ها و همچنین طعمه‌های شش‌پای‌شان را از پای در آورد.اما این سم در نوعی مورچه‌ که به تازگی در ساحل خلیجی ایالات متحده کشف شده، مؤثر نیست زیرا این مهاجم می‌تواند علیه مورچه‌های آتشین (Solenopsis invicta) وارد عمل شود.
بر اساس تحقیقات اخیر، مورچه‌های جدید با ترکیب‌کردن سم مورچه آتشین با اسید فرمیکی که خود ترشح می‌کنند، می‌توانند آن را خنثی کنند.با این حال، این تمام ماجرا نیست زیرا نیش مورچه‌های آتشین حاوی آلکالوئیدهای سمی است و زمانی که مورچه جدید به نام Nylanderia fulva این مواد شیمیایی را با اسید خود خنثی می‌کند، مایع گریس‌مانند چسبناکی تولید می‌کند.
بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد این سلاح جنگی در واقع مایع خاصی موسوم به "مایع یونی" است که محصول جانبی نبرد تن به تن این دو مورچه بوده و تاکنون در طبیعت مشاهده نشده است.
مایع یونی، اساسا نوعی نمک مایع است و انسان‌ها تاکنون تعداد فراوانی مایعات یونی تولید کردند که در تمامی انواع پردازش‌های صنعتی از جمله در باتری‌ها، الکترولیت‌ها و حلال‌ها به کار می‌روند؛ با این حال، تاکنون چنین مایعی در طبیعت یافت نشده و محققان این پدیده را سردرگم‌کننده خواندند.
بر اساس یافته‌های تیم علمی و با همکاری محققان دانشگاه آلابامای جنوبی، احتمالا مایعات یونی بیشتری در طبیعت وجود دارند که می‌توانند دارای کارکردهای زیستی مهمی باشند.
جزئیات این ماده در مجله Angewandte Chemie ("شیمی کاربردی") منتشر شده است.
خبر: برادر دوقلوی کنجکاوی به مریخ می‌رود
برادر دوقلوی کاوشگر کنجکاوی با تجهیزات به‌روز‌تر و کارآمدتر در سال 2020 به فضا پرتاب می‌شود.
کنجکاوی یا "آزمایشگاه علمی مریخ" تاکنون ماموریتی بسیار موفق بوده و گرچه این سیستم کمتر از دو سال است که روی مریخ فرود آمده است، کشف کرد که سیاره سرخ زمانی گرم و آب شرب روان داشته است.این موضوع نشان می‌دهد مریخ احتمالا در گذشته پشتیبان حیات بوده و بنابر گفته برخی از دانشمندان، شاید امروزه نیز چنین قابلیتی داشته باشد.
هم‌اکنون، ناسا در حال برنامه‌ریزی ماموریت بعدی به مریخ است و به تازگی از گجت‌هایی نام برده که روی کاوشگری جدید نصب خواهند شد.گفته می‌شود این سامانه در سال 2020 به فضا پرتاب می‌شود.
کاوشگر آینده از لحاظ طراحی به کنجکاوی شبیه خواهد بود و از همان چهارچوب فنی و تکنیک فرود استفاده خواهد کرد.این فناوری همچنین دارای اهداف ماموریتی مشابه خواهد بود که از آن جمله می‌توان به جستجوی شرایط زیست‌پذیر یا حتی حیات روی مریخ باستانی اشاره کرد، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ و کنجکاوی کنونی وجود دارند.
"کنجکاوی 2" دارای تجهیزات به‌روزی خواهد بود که از آن میان می‌توان به Supercam اشاره کرد.این ابردوربین مجهز به پرتو لیزری سبز رنگی خواهد بود که ترکیب یک صخره از جمله این که حاوی مواد آلی است یا خیر، را تعیین می‌کند.این دوربین دارای تفکیک‌پذیری بالا، امکان مشاهده یک تار موی انسان را از فاصله نسبتا دور فراهم می‌کند.
برادر کنجکاوی همچنین دارای ابزاری به نام PIXL است که از پرتو اشعه ایکس برای اسکن‌کردن دقیق مواد شیمیایی سازنده یک صخره استفاده می‌کند و به دنبال علائم زیستی بالقوه خواهد گشت.
افزون بر این، "کنجکاوی 2" مجهز به سیستم راداری نفوذکننده به زمین خواهد بود که RIMFAX نام دارد و زیر سطح مریخ را برای جستجوی آب زیرزمینی یا دیگر سازه‌های جغرافیایی جالب کاوش خواهد کرد؛ این سیستم تفکیک‌پذیری سانتی‌متری را ارائه می‌دهد.
همچنین، "دریل" کنجکاوی جدید اعماق زیر سطح مریخ را حفاری می‌کند، جایی که برخی از دانشمندان معتقدند میکروب‌ها احتمالا امروزه در آنجا زندگی می‌کنند.
ابزاری به نام MOXIE نیز از الکتریسیته برای جداسازی دی‌اکسیدکربن به اکسیژن تازه و قابل‌تنفس و همچنین منوکسیدکربن استفاده می‌کند.در طول ماموریت، هدف این ابزار تولید 20 گرم اکسیژن در ساعت به مدت 50 ساعت است.
با پرتاب این کاوشگر در سال 2020 به فضا، ناسا گام‌هایی را برای هموارکردن ماموریت‌ سرنشین‌دار نهایی به مریخ بر خواهد داشت.هیجان‌انگیزترین نکته درباره چنین ماموریتی این است که شاید آژانس فضایی به دنبال انجام ماموریت بازگرداندن نمونه‌موردی‌ها از مریخ به زمین باشد.دانشمندان همواره منتظر اجرای ماموریت بازگرداندن این نمونه‌موردی‌ها بودند.
کنجکاوی جدید نصف وزن کنجکاوی کنونی را خواهد داشت و می‌تواند بیش از 30 نمونه‌موردی را در خود ذخیره کند؛ با این حال، هنوز طرح‌های ثابتی درباره چگونگی بازگرداندن این نمونه‌موردی‌ها به زمین وجود ندارند، اما برادر کنجکاوی شاید شروع خوبی برای انجام چنین مرحله مهمی از تاریخ علم باشد.
خبر: دارورسانی به بدن با کوچک‌ترین پروانه پیشرانش جهان

دانشمندان با همکاری تیمی از محققان آلمانی کوچک‌ترین پروانه پیشرانش جهان را با هدف دارورسانی به بخش‌های مختلف بدن ساختند.
محققان همواره به دنبال خلق نانوربات‌های میکروسکوپی برای تحقق اهدافی مانند تحویل‌دادن دقیق دارو به نقاط موردهدف در سراسر بدن بودند و این ربات‌های ریز حامل محموله‌ برای رسیدن به مقصدشان، به نوعی نیروی محرکه نیاز دارند.
هم‌اکنون، تیمی از دانشمندان با همکاری "موسسه شیمی فیزیک" دانشگاه اشتوتگارت، آنچه خود "کوچک‌ترین پروانه پیشرانش جهان" می‌نامند را ساختند.این پروانه به شکل یک سوسک خانگی بوده و در واقع، رشته‌ای انحنادار است که از سیلیکا و نیکل ساخته شده است.
عرض پروانه مزبور 70 و طولش 400 نانومتر گزارش شده و این ابعاد 100 برابر کوچک‌تر از قطر گلبول خون بدن انسان هستند.
به جای حمل موتور، پروانه ابداعی توسط یک میدان مغناطیسی ضعیف چرخان نیرودهی می‌شود که از بیرون به آن اعمال می‌شود.این امر موجب چرخیدن پروانه و به جلوبردن محموله متصل به آن می‌شود.به منظور آزمایش چنین سیستمی، دانشمندان آن را در نوعی ژل که شبیه مایعات بدن است، قرار دادند و پروانه قادر به حرکت نسبتا سریع در مایع بود.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Nano منتشر شد.
خبر: موشک‌باران غزه، غم‌انگیزترین تصویر فضایی از زمین

"الکساندر گرست"، فضانورد آلمانی مقیم ایستگاه بین‌المللی فضایی، در صفحه توئیتر خود تأسفش از موشکباران نوار غزه را با انتشار تصویری فضایی از این جنگ وحشیانه ابراز کرد.
با ادامه حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه، فضانوردانی که در ایستگاه بین‌المللی فضایی حضور دارند، می‌توانند علائمی از این حمله وحشیانه و مرگبار را از فضا رصد کنند.
الکساندر گرست، فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا که در ایستگاه بین‌المللی فضایی حضور دارد، روز چهارشنبه، 23 ژوئیه (یکم مرداد)، تصویری را به صورت آنلاین منتشر کرد که حمله موشکی رژیم صهیونیستی به مردم نوار غزه را به نمایش می‌گذارد.
زیبایی‌های زمین از فضا خیره‌کننده است، اما موشکباران غزه، ناآرامی‌ها و اضطراب زمین را به تصویر می‌کشد.
"گرست" در صفحه توئیتر خود نوشت: "این غم‌انگیزترین تصویری است که تاکنون دیده‌ام و ما از ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌توانیم انفجارات و موشک‌هایی که بر سر نوار غزه فرود می‌آید را ببینیم."
نیروهای رژیم غاصب صهیونیستی بیش از سه هفته است که آتش سنگین خود را علیه مردم بی‌دفاع غزه گشودند.این حمله تاکنون بسیاری از مردم این دیار را به خاک و خون کشیده و مجامع بین‌المللی نیز در برابر این جنایات کاری از پیش نبردند.
فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی همواره به دلیل رصد نماهای نادر از سیاره خاکی مورد تحسین بوده‌اند اما هر تصویری شگفتی را بر نمی‌انگیزد و تصویر الکساندر گرست نیز تصویری غمبار از نابودی انسان‌هاست.
فضانوردان تاکنون تصاویری از حوادث غمبار زمین را از فضا به تصویر کشیده‌اند که جریان آب‌های سیل‌آسای سونامی که پس از رخداد زلزله 9 ریشتری در 11 مارس 2011، ژاپن را در نوردیدند، از آن جمله است.
همچنین تیمی دیگر از فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی پس از این که زمین‌لرزه عظیمی در 12 ژانویه 2010 کشور هائیتی را هدف قرار داد، شاهد آسیب‌های وارده و ساختمان‌های یکسان‌شده با خاک در شهر پورتو پرنس بودند.
خبر: شکایت مایکروسافت از سامسونگ به علت نپرداختن حق لیسانس

اگر چه مایکروسافت و سامسونگ در سال 2011 قراردادی در زمینه استفاده مشترک از حق لیسانس‌های ثبت شده مایکروسافت توسط سامسونگ امضا کردند، اما این امر هم باعث صلح دو طرف نشد.
بمایکروسافت روز جمعه شکایتی را علیه سامسونگ تقدیم دادگاه کرده و مدعی شده این شرکت علیرغم امضای توافقنامه‌ای با مایکروسافت در سه سال قبل مفاد آن را نقض کرده و پس از عدم پرداخت حق استفاده مورد توافق در پاییز سال گذشته از برخی حق اختراعات خریداری شده مایکروسافت بدون جلب رضایت این شرکت در گوشی‌های اندرویدی خود استفاده کرده است.
مایکروسافت می‌گوید سامسونگ باید بهره ناشی از این تاخیر را هم به مایکروسافت بپردازد، اما از این کار هم سرباز زده و بنابراین به حقوق مالکیت معنوی مایکروسافت در تبلت‌ها و گوشی‌های ساخت خود بی‌توجهی کرده است.
این شرکت افزوده که سامسونگ تهدید کرده این توافقنامه را لغو می کند زیرا بر این باور است که خرید نوکیا توسط مایکروسافت در عمل به معنای نقض توافقنامه دوجانبه بوده است.مایکروسافت معتقد است خرید نوکیا به معنای نقض توافق دوجانبه با سامسونگ نیست .
مایکروسافت دلیل اصلی این رفتار سامسونگ را چهار برابر شدن فروش گوشی های هوشمند این شرکت دانسته که باعث می شود حق لیسانسی که سامسونگ باید به مایکروسافت بپردازد هم به طور تصاعدی افزایش یابد.سامسونگ در واکنش اعلام کرده در حال بررسی موضوع است و به زودی در برابر آن موضع گیری مناسب خواهد کرد.