۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

روز خبرنگار مبارك

" یاد و خاطره همیشه استاد زنده یاد پروفسور کاظم معتمد نژاد "پدر علوم ارتباطات و روزنامه نگاری ایران" جاودان باد که در گفت و گویی دوستانه در محضر ایشان به خوبی نقش رسانه ها را در جامعه اطلاعاتی منطبق با نقش موثر خبرنگاران دانسته و بیان داشتند که این خبرنگاران و روزنامه نگاران هستند که رسانه ها را اداره می کنند ؛ آنها محققانی هستند که در رسانه ها فعالیت می کنند.
وی در ادامه نیز با مهم دانستن حضور پررنگ و مناسب رسانه ها با وجود مشکلاتی که در مسیر توسعه از جمله مشکلات مالی دارند اما توجه به دانش و فراگیری بیشتر علوم روز و مرتبط را از جمله مهم ترین کارها از سوی رسانه ها و علی الخصوص خبرنگاران معرفی کرده و به آن تاکید کردند. "
اما خبرنگاري ، فارغ از هياهو و جنجال يك شغل ، يك شوق دروني و ذاتي است و جز اين هم انتظاري نمي رود.
يك خبرنگار فقط با تكيه بر علاقه شخصي براحتي مي تواند انگيزه ادامه اين راه پر خطر و مملو از مشکلات را یافته و در خود تقویت کند.
در بین قلم بدستان و قلم ورزان دیروز و سایبر ژورنالیست های امروز عرصه روزنامه نگاري و خبرنگاري با تولد و توسعه مباني علمي و عینی جامعه اطلاعاتي جهانی ، روزنامه نگاري هم در اين زمانه جلوه هاي جديدی یافته است.
روزنامه نگاري سايبری عنواني براي روزنامه نگاري در عصر جامعه اطلاعاتي است كه بر روزنامه نگاري در فضاي مجازي با ابزار فناوري دلالت داشته و ساز و كار و ساختار مخصوص به خود را دارد.
البته سخن گفتن در اين حوزه دانشی فراتر میخواهد که از عهده نگارنده برنمی آید.
شايد در این مقال بتوان تصويري از موضوع را در حاشيه پاسداشت مقام خبرنگار ترسيم كرد.
لیکن با پيدايش و توسعه مباني جامعه اطلاعاتي در جهان امروز و گسترش فضاي مجازي ، رسانه ها در قالب الكترونيكي و همراه هم در جهان امروز به اطلاع رساني مشغولند. شبکه های اجتماعی و زیرساخت های ارتباطی همچون وایبر و واتس آپ جایگاه خاصی را در این عرصه به خود اختصاص داده اند که سهولت ارتباط و انتقال اخبار و اطلاعات و آزادی عملکرد را مورد اشاره قرار داده است.
اين رسانه ها با فضاي مناسبي كه در اختیار دارند و ايجاد مي كنند بخوبي ضمن مخاطب محوري در عملكرد و ايجاد فضاي نقد در هر لحظه براي مخاطب، به رسالت اطلاع رساني خود مي پردازند و نگرشي فراگير بر اين امر دارند.
شايد رسانه هاي الكترونيكي، كار را براي اطلاع رساني بموقع و فراگير آسان تر كرده باشند اما از ياد نبريم كه همانا اصحاب قلم هستند كه حق مطالب را بدرستي ادا مي كنند.
رسانه از هر مدل و ماهيتي كه باشد ضمن آنكه تحت مديريت هاي مدبرانه به فعاليت صحیح مي پردازد، با تلاش و پيكار مجدانه و مستمر خبرنگارانش به مقصود مي رسد.
در جهان امروز ، خبرنگاران يك رسانه، بايد با ابزار فناوري آشنا باشند تا با استفاده صحيح از آن ضمن فعاليت راحت تر و توسعه يافته تر اطلاعات خود را روزآمد كرده و از جامعه جلوتر باشند.
به همه پيكارگران عرصه قلم ، خصوصا همرزمان حوزه جامعه اطلاعاتي و ICT ، روز خبرنگار را تبريك گفته و زحماتشان را قدردان هستیم.
روز خبرنگار مبارک.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

96079